eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
دو نمونه از كژانديشى درباره آخرت را بيان و نقادى كنيد ؟ 🔴متاسفانه از يك سو كسانى كوشيده اند كه عالم آخرت را مثل عالم دنيا معرفى كنند و تا آنجا پيش رفته اند كه پنداشته اند‌, بهشت آخرت در يك يا چند كره آسمانى و در همين دنياست و روزى , انسان در اثر پيشرفت علوم و با استفاده از اختراعاتى كه مى كند , به آنجا منتقل خواهد شد و در آنجا زندگى راحت و آسوده اى خواهدداشت! 🔴و از سوى ديگر , كسانى منكر وجود عينى آخرت شده و بهشت برين را همان ارزشهاى اخلاقى , قلمداد كرده اند كه افراد وارسته و خدمتگزار جامعه به آنها دل مى بندند و تفاوت دنيا و آخرت را همان فرق بين سود و ارزش , انگاشته اند‌! 🔴جا دارد كه از دسته اول بپرسيم : اگر بهشت اخروى در كره ديگرى است و نسلهاى آينده به آنجا خواهند رفت , پس زنده شدن همه انسانها در روز قيامت و روز جمع كه مورد تاكيد قرآن مى باشد , چه معنى دارد‌؟ 🔴و چگونه پاداش و كيفر همه رفتارهاى گذشتگان در آنجا داده خواهد شد ؟ و نيز جا دارد كه از دسته دوم بپرسيم : اگر بهشت , چيزى جز ارزشهاى اخلاقى نيست , طبعا دوزخ هم چيزى جز ضد ارزشها نخواهد بود , 🔴پس اين همه اصرار قرآن بر اثبات معاد و زنده شدن انسانها بعد از مرگ , براى چيست‌؟ و آيا بهتر نبود كه انبياى الهى همين معنى را به صراحت , بيان مى كردند تا آن همه مورد اعتراض و اتهام به جنون و افسانه گويى و مانند آنها واقع نشوند؟! 📚منبع: آموزش عقايد ، آیت الله مصباح يزدى 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
می رویم! 🔷به ذهنت خطور نکند به‌خاطر مشکلات مالی ... 🔹حجت الاسلام والمسلمین پناهیان 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
🔹 او کسی است که شما را در رحم ( مادران )، آن چنان که می خواهد تصویر می کند. معبودی جز خداوندِ توانا و حکیم، نیست 📗 ترجمه آیه 6 آل عمران 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
ويژگيهاى عالم آخرت را از ديدگاه عقل , شرح دهيد ؟ 🔷ويژگيهايى جهان آخرت از اين قرار است : 🔺الف - نخستين ويژگى آخرت كه بخصوص از برهان اول بدست آمد , اين است كه بايدابدى و جاودانه باشد , زيرا در آن برهان بر امكان حيات ابدى و ميل فطرى انسان به چنين حياتى تاكيد شده و تحقق آن , مقتضاى حكمت الهى دانسته شد و الا وجود ميل فطرى انسان به حيات ابدى لغو و بيهوده خواهد بود و خداوند متعال از خلق چيز لغو و بيهوده منزه است . 🔺ب - ويژگى ديگرى كه از هر دو برهان بدست مى آيد و در ذيل برهان اول ( حكمت )اشاره شد , اين است كه بايد نظام عالم آخرت به گونه اى باشد كه نعمت و رحمت خالص و بدون شائبه رنج و زحمت , در آن تحقق يابد تا كسانى كه به اوج كمال انسانى رسيده اند و هيچ گونه آلودگى به گناه و انحرافى پيدا نكرده اند از چنين سعادتى برخوردار شوند , بر خلاف دنيا كه چنين سعادت مطلقى را ممكن نمى سازد , بلكه سعادتهاى دنيانسبى و منسوب به سختيها و رنجهاست . 🔺ج - ويژگى سوم اين است كه بايد جهان آخرت , دست كم داراى دو بخش مجزا براى رحمت و عذاب باشد تا نيكوكاران و تبهكاران از يكديگر تفكيك شوند و هر كدام به نتيجه اعمال خودشان برسند و اين دو بخش همان است كه در لسان شرع به نام بهشت و دوزخ ‌ناميده مى شود . 🔺د - ويژگى چهارم كه بخصوص از برهان عدالت به دست مى آيد , اين است كه جهان آخرت بايد از چنان وسعتى برخوردار باشد كه گنجايش پاداش و كيفر همه انسانها را با هرگونه عمل نيك و بدى داشته باشد و مثلا اگر كسى ميليونها انسان را بنا حق به قتل رسانيده است , امكان كيفر او در آن باشد و متقابلا اگر كسى وسيله حيات ميليونهانفر را فراهم كرده است , پاداش درخورى براى وى ممكن باشد . 🔺هـ ويژگى بسيار مهم ديگرى كه از همين برهان عدالت بدست مى آيد اين است كه بايدجهان آخرت دار جزاء باشد نه دار تكليف . 🔹توضيح آنكه : زندگى دنيا به گونه اى است كه انسان ميلها و رغبتهاى متضاد و متزاحم پيدا مى كند و همواره بر سردوراههايى واقع مى شود كه ناچار است يكى از آنها را انتخاب كند و همين امر ,زمينه تكليف را فراهم مى سازد و تكليفى كه تا آخرين لحظات عمرش ادامه مى يابد و حكمت و عدالت الهى اقتضاء دارد كه عمل كنندگان به تكاليف , به پاداش شايسته وسرپيچى كنندگان , به كيفر درخورى برسند , اكنون اگر فرض كنيم كه همين زمينه هاى تكليف و مجال گزينش راه , در عالم آخرت هم فراهم باشد , مقتضاى رحمت وجود وفياضيت الهى , آن است كه مانع انجام تكليف و انتخاب راه نشود . 🔺و بدين ترتيب عالم ديگرى براى پاداش و كيفر لازم مى شود و در حقيقت عالمى كه آن را آخرت فرض كرده بوديم دنياى ديگرى به حساب مى آيد , و عالم آخرت حقيقى , همان عالم آخرين و نهائى خواهد بود كه ديگر جاى تكليف و آزمايش و زمينه آن دو ( يعنى تضادو تزاحم خواسته ها ) نباشد . 🔹و از همين جا يكى از فرقهاى مهم بين دنيا و آخرت روشن مى شود . يعنى عالم دنيا عالمى است كه زمينه انتخاب و گزينش و آزمايش دارد و عالم آخرت عالمى است كه تنها سراى تحقق پاداشها و كيفرها و نتايج ابدى اعمال نيك و بدى است كه در دنيا انجام گرفته است . 🔺و ان اليوم عمل و لا حساب وغداحساب و لا عمل ( نهج البلاغه / خطبه 42 )ترجمه : همانا امروز ( دنيا ) روز عمل است بدون حساب و فردا ( آخرت ) روز حساب است بدون عمل . 📚منبع: آموزش عقايد، آیت الله محمد تقى مصباح يزدى 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
چرا ما نمى توانيم شناخت دقيق و كاملى از عالم , آخرت داشته باشيم ؟ 🌱زيرا انسان نسبت به امرى كه تجربه اى درباره آنها ندارد و نه آنها را با شهود باطنى و علم حضورى آگاهانه , درك كرده و نه , با حس دريافته است , نمى تواندشناخت كاملى داشته باشد , 🌱با توجه به اين نكته نبايد انتظار داشته باشيم كه حقيقت عالم آخرت و جريانات آن را دقيقا بشناسيم و به كنه آنـها پى ببريم , بلكه بايد تنها به اوصافى كه از راه عقل و يا از راه وحى بدست مى آيد , بسنده كنيم وخود را از بلندپروازيهاى گستاخانه بازداريم . 📚منبع: آموزش عقايد ، آیت الله مصباح يزدى 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
آيا ارواح مردگان ميتوانند از آينده و يا از قيامت خبر دهند؟ ✳️ارتباط با ارواح، اولا: اگر چه ممکن است، ولي شرعا جايز نيست. ثانيا: اغلب مدعيان اين رابطه، افرادي شياد و حقه بازند. ✳️اما در پاسخ بايد يادآور شويم که بين خبر دادن از آينده و قيامت تفاوت هست. آينده؛ يعني اموري که به لحاظ زماني متأخر از ما هستند. در آورد اين امور، با توجه به اين که عالم برزخ مافوق و محيط بر عالم دنياست، پس مي‌تواند نوعي احاطه‌ي زماني نيز داشته باشد و لذا بعيد نيست که ارواح مردگان بتوانند از آن آينده باخبر شوند. چنان که نه فقط آنان، بلکه انسان‌هايي که در همين زندگي توانسته‌اند به مراتب بالاتر هستي راه پيدا کنند، نيز مي‌توانند چنين اطلاعي حاصل کنند، مانند اولياء الله. (اين مطلب در بحث واسطه‌ي فيض در جلد دوم از همين مجموعه‌ي آفتاب انديشه، آمد) ✳️البته اين که ارواح مردگان به فرض اطلاع يافتن بر آينده، اجازه‌ي بازگو کردن آن اخبار را براي زندگان داشته باشند يا خير، مطلب ديگري است و در خصوص بسياري از اين اخبار، ظاهرا آن‌ها مجاز نمي‌باشند، چنان که در برخي از داستان‌هاي مربوطه بدين نکته اشاره شده است. ✳️اما عالم قيامت، امري مافوق عالم برزخ است و لذا با ورود به عالم برزخ، انسان لزوما بر عالم قيامت آگاه نمي‌شود؛ ✳️بلکه اين آگاهي تنها يا پس از برپايي قيامت کبري است، يا براي معدود اولياي الهي که با سلوک عرفاني و معنوي به اين مرتبه از مراتب هستي راه يافته باشند، مانند خود پيامبر اکرم )ص( در معراج. به هر حال، هر چه باشد، بعديت قيامت نسبت به دنيا بعديت زماني نيست که با ورود به عالم برزخ، امکان احاطه به آن ميسر شود. ✳️به تعبير علامه طباطبايي: »همين نابودي دنيا قبل از قيامت است که به ما اجازه مي‌دهد تا قيامت را بعد از دنيا بدانيم. همان گونه که مرگ به ما اجازه مي‌دهد تا برزخ را بعد از دنيا بدانيم و گرنه همان طور که عالم مثال محيط بر عالم ماده - يعني، دنيا - است، »نشأة بعث« نيز طبق برهان، محيط در دنيا و برزخ خواهد بود. ✳️حتي با چشم پوشي از مسأله‌ي احاطه، خود در هم پيچيده شدن بساط زمان و از ميان رفتن حرکات در فاصله‌ي بين دو نشأه‌ي مذکور، موجب باطل شدن نسبت زماني‌اي خواهد بود که با آن، بعد و قبل نيز ديگر وجود نخواهد داشت. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
امام صادق عليه السلام : 🔴 انار را با پيه آن بخوريد؛ چرا كه معده را مى پالايد و ذهن را افزون مى كند 📚المحاسن ، ج 2 ، ص 356 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
ارتباط با ارواح مردگان تا چه اندازه معتبر است؟ 🌱آيت‌الله حسيني تهراني داستان موثقي درباره‌ي احضار ارواح توسط يکي از شاگردان برادر علامه طباطبايي »ره«، نقل مي‌کند و در ادامه مي‌فرمايد: 🌱مخفي نماند که اين داستان احضار ارواح را که نقل کرديم، فقط به منظور استشهاد به آن براي تجرد نفس و بقاي روح بعد از خلع بدن عنصري است، از براي تأييد جواز اين عمل. 🌱اگر چه در صحت اين عمل و امکان ارتباط و تکلم با ارواح، جاي ترديد نيست، ولي اين معني منافاتي با عدم تجويز شرعي، به دلايلي که نزد شارع مقدس مشخص بوده است، ندارد. 🌱نظير علم سحر، ارتباط با جن و... که با وجود واقعيت و حقيقتي که در آثار آن مشهود است، شارع مقدس آن را تحريم و باب بهره‌برداري از آن را به خاطر مفاسد آن، مسدود کرده است. 🌱علم احضار ارواح نيز که شعبه‌اي »از کهانت« است، در شرع‌اسلام ممنوع مي‌باشد و حضرت علامه طباطبايي »ره« نيز بر همين منوال مشي مي‌کرده‌اند.« (معادشناسي، ج 1، ص 185) 🌱پس امکان ارتباط با ارواح في الجمله وجود دارد، اما اين براي هر کسي ممکن نيست و بسياري از مدعيان اين امر، افراد کلاهبردار و شيادي هستند که شم روان‌شناسي قوي‌اي دارند و انتظارات مخاطب خود را در قالب گفته‌هاي روح ميت، به او تحويل مي‌دهند. در واقع، ارتباط با ارواح ممکن است، اما 🌱اولا: کار هر کسي نيست. 🌱ثانيا: علي رغم ممکن بودنش، از نظر شرعي جايز نيست. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
داستان اصحاب كهف چگونه بر اثبات معاد دلالت مي كند؟ 💥در سوره كهف، داستاني طي چهارده آيه بيان شده، و در ضمن آن چنين آمده است 💥«وَكذلِكَ اَعْثَرنا عَلَيْهِمْ لَيَعْلَمُوا اَنَّ وَعْدَ اللهِ حَقُّ وَاَنَّ السّاعَةَ لا رَيْبَ فيها». 💥و اين گونه ما مردم را از حال آنها (اصحاب كهف) آگاه ساختيم تا بدانند وعده خدا حق است، و در قيامت و رستاخيز شكي نيست] كهف/21 💥از اين تعبير به خوبي بر مي آيد كه حداقل يكي از اهداف اين خواب عجيب و طولاني كه شباهت زيادي به مرگ داشته، براي اين بوده كه درسي به منكران معاد يا كساني كه از اين جهت در شك و ترديد بودند بدهد. 💥به خصوص اينكه از جمله «اِذْ يَتَنازَعُونَ بَيْنَهُمْ اَمْرَهُمْ» چنين استفاده كرده اند كه اقوام آن زمان در مسأله معاد (معاد جسماني) با هم نزاع و اختلاف داشتند، مخالفان سعي داشتند مسأله خواب و بيداري اصحاب كهف به زودي فراموش شود و اين برهان روشن را از دست موافقان بگيرند (در تفسير اين جمله احتمالات متعددي داده شده كه آنچه گفته شد يكي از آنها است). 💥فخر رازي پنج احتمال ديگر در تفسير آن ذكر نموده است از جمله اين كه تنازع و ختلاف در عدد اصحاب كهف، و نامهاي آنها، يا اينكه در مقدار خوابشان، يا در اين كه در كنار غار، معبدي به سبك معابد كفار بسازند يا موحدان؟ (تفسير كبير 21/105.) 💥در آيات اين سوره قرآن با صراحت مي گويد كه آنها سيصد و نه سال در خواب فرو رفتند. «وَلَبَثُوا في كَهفِهِمْ ثَلاثَ مِأَئَةٍ سُنِيْنَ وَ ازْدادُوا تُسعاً» 💥بدون شك يك چنين خواب طولاني شبيه به مرگ است و بيداري بعد از آن شبيه به حيات بعد از مرگ، و لذا به خوبي مي تواند يك نمونه عيني از نظر تاريخي براي مسأله معاد بوده باشد. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃