چرا ما نمى توانيم شناخت دقيق و كاملى از عالم , آخرت داشته باشيم ؟
🌱زيرا انسان نسبت به امرى كه تجربه اى درباره آنها ندارد و نه آنها را با شهود باطنى و علم حضورى آگاهانه , درك كرده و نه , با حس دريافته است , نمى تواندشناخت كاملى داشته باشد ,
🌱با توجه به اين نكته نبايد انتظار داشته باشيم كه حقيقت عالم آخرت و جريانات آن را دقيقا بشناسيم و به كنه آنـها پى ببريم , بلكه بايد تنها به اوصافى كه از راه عقل و يا از راه وحى بدست مى آيد , بسنده كنيم وخود را از بلندپروازيهاى گستاخانه بازداريم .
📚منبع: آموزش عقايد ، آیت الله مصباح يزدى
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
آيا ارواح مردگان ميتوانند از آينده و يا از قيامت خبر دهند؟
✳️ارتباط با ارواح، اولا: اگر چه ممکن است، ولي شرعا جايز نيست. ثانيا: اغلب مدعيان اين رابطه، افرادي شياد و حقه بازند.
✳️اما در پاسخ بايد يادآور شويم که بين خبر دادن از آينده و قيامت تفاوت هست. آينده؛ يعني اموري که به لحاظ زماني متأخر از ما هستند. در آورد اين امور، با توجه به اين که عالم برزخ مافوق و محيط بر عالم دنياست، پس ميتواند نوعي احاطهي زماني نيز داشته باشد و لذا بعيد نيست که ارواح مردگان بتوانند از آن آينده باخبر شوند. چنان که نه فقط آنان، بلکه انسانهايي که در همين زندگي توانستهاند به مراتب بالاتر هستي راه پيدا کنند، نيز ميتوانند چنين اطلاعي حاصل کنند، مانند اولياء الله. (اين مطلب در بحث واسطهي فيض در جلد دوم از همين مجموعهي آفتاب انديشه، آمد)
✳️البته اين که ارواح مردگان به فرض اطلاع يافتن بر آينده، اجازهي بازگو کردن آن اخبار را براي زندگان داشته باشند يا خير، مطلب ديگري است و در خصوص بسياري از اين اخبار، ظاهرا آنها مجاز نميباشند، چنان که در برخي از داستانهاي مربوطه بدين نکته اشاره شده است.
✳️اما عالم قيامت، امري مافوق عالم برزخ است و لذا با ورود به عالم برزخ، انسان لزوما بر عالم قيامت آگاه نميشود؛
✳️بلکه اين آگاهي تنها يا پس از برپايي قيامت کبري است، يا براي معدود اولياي الهي که با سلوک عرفاني و معنوي به اين مرتبه از مراتب هستي راه يافته باشند، مانند خود پيامبر اکرم )ص( در معراج. به هر حال، هر چه باشد، بعديت قيامت نسبت به دنيا بعديت زماني نيست که با ورود به عالم برزخ، امکان احاطه به آن ميسر شود.
✳️به تعبير علامه طباطبايي: »همين نابودي دنيا قبل از قيامت است که به ما اجازه ميدهد تا قيامت را بعد از دنيا بدانيم. همان گونه که مرگ به ما اجازه ميدهد تا برزخ را بعد از دنيا بدانيم و گرنه همان طور که عالم مثال محيط بر عالم ماده - يعني، دنيا - است، »نشأة بعث« نيز طبق برهان، محيط در دنيا و برزخ خواهد بود.
✳️حتي با چشم پوشي از مسألهي احاطه، خود در هم پيچيده شدن بساط زمان و از ميان رفتن حرکات در فاصلهي بين دو نشأهي مذکور، موجب باطل شدن نسبت زمانياي خواهد بود که با آن، بعد و قبل نيز ديگر وجود نخواهد داشت.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
ارتباط با ارواح مردگان تا چه اندازه معتبر است؟
🌱آيتالله حسيني تهراني داستان موثقي دربارهي احضار ارواح توسط يکي از شاگردان برادر علامه طباطبايي »ره«، نقل ميکند و در ادامه ميفرمايد:
🌱مخفي نماند که اين داستان احضار ارواح را که نقل کرديم، فقط به منظور استشهاد به آن براي تجرد نفس و بقاي روح بعد از خلع بدن عنصري است، از براي تأييد جواز اين عمل.
🌱اگر چه در صحت اين عمل و امکان ارتباط و تکلم با ارواح، جاي ترديد نيست، ولي اين معني منافاتي با عدم تجويز شرعي، به دلايلي که نزد شارع مقدس مشخص بوده است، ندارد.
🌱نظير علم سحر، ارتباط با جن و... که با وجود واقعيت و حقيقتي که در آثار آن مشهود است، شارع مقدس آن را تحريم و باب بهرهبرداري از آن را به خاطر مفاسد آن، مسدود کرده است.
🌱علم احضار ارواح نيز که شعبهاي »از کهانت« است، در شرعاسلام ممنوع ميباشد و حضرت علامه طباطبايي »ره« نيز بر همين منوال مشي ميکردهاند.« (معادشناسي، ج 1، ص 185)
🌱پس امکان ارتباط با ارواح في الجمله وجود دارد، اما اين براي هر کسي ممکن نيست و بسياري از مدعيان اين امر، افراد کلاهبردار و شيادي هستند که شم روانشناسي قوياي دارند و انتظارات مخاطب خود را در قالب گفتههاي روح ميت، به او تحويل ميدهند. در واقع، ارتباط با ارواح ممکن است، اما
🌱اولا: کار هر کسي نيست.
🌱ثانيا: علي رغم ممکن بودنش، از نظر شرعي جايز نيست.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
داستان اصحاب كهف چگونه بر اثبات معاد دلالت مي كند؟
💥در سوره كهف، داستاني طي چهارده آيه بيان شده، و در ضمن آن چنين آمده است
💥«وَكذلِكَ اَعْثَرنا عَلَيْهِمْ لَيَعْلَمُوا اَنَّ وَعْدَ اللهِ حَقُّ وَاَنَّ السّاعَةَ لا رَيْبَ فيها».
💥و اين گونه ما مردم را از حال آنها (اصحاب كهف) آگاه ساختيم تا بدانند وعده خدا حق است، و در قيامت و رستاخيز شكي نيست] كهف/21
💥از اين تعبير به خوبي بر مي آيد كه حداقل يكي از اهداف اين خواب عجيب و طولاني كه شباهت زيادي به مرگ داشته، براي اين بوده كه درسي به منكران معاد يا كساني كه از اين جهت در شك و ترديد بودند بدهد.
💥به خصوص اينكه از جمله «اِذْ يَتَنازَعُونَ بَيْنَهُمْ اَمْرَهُمْ» چنين استفاده كرده اند كه اقوام آن زمان در مسأله معاد (معاد جسماني) با هم نزاع و اختلاف داشتند، مخالفان سعي داشتند مسأله خواب و بيداري اصحاب كهف به زودي فراموش شود و اين برهان روشن را از دست موافقان بگيرند (در تفسير اين جمله احتمالات متعددي داده شده كه آنچه گفته شد يكي از آنها است).
💥فخر رازي پنج احتمال ديگر در تفسير آن ذكر نموده است از جمله اين كه تنازع و ختلاف در عدد اصحاب كهف، و نامهاي آنها، يا اينكه در مقدار خوابشان، يا در اين كه در كنار غار، معبدي به سبك معابد كفار بسازند يا موحدان؟ (تفسير كبير 21/105.)
💥در آيات اين سوره قرآن با صراحت مي گويد كه آنها سيصد و نه سال در خواب فرو رفتند. «وَلَبَثُوا في كَهفِهِمْ ثَلاثَ مِأَئَةٍ سُنِيْنَ وَ ازْدادُوا تُسعاً»
💥بدون شك يك چنين خواب طولاني شبيه به مرگ است و بيداري بعد از آن شبيه به حيات بعد از مرگ، و لذا به خوبي مي تواند يك نمونه عيني از نظر تاريخي براي مسأله معاد بوده باشد.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴امام حسین (علیه السلام) ؛ سریعترین کشتی نجات
🔸حجتالاسلام والمسلمین سعیدی
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
کيفيت ارتباط ارواح با يکديگر در عالم برزخ چگونه است؟
🔺انسان علاوه بر بدن مادي، يک بدن مثالي و يک روح دارد.
🔸هنگام مرگ، بدن مادي را رها ميکند، به عالم برزخ وارد ميشود و با بدن مثالي خود در آن جا به حيات خويش ادامه ميدهد، اين بدن، تجسم حقيقت و باطن خود اوست که در حقيقت خود آن را زيبا يا زشت درست کرده است.
🔺اين بدن مثالي، به هر شکلي که باشد، چون حقيقت وي است، هر کسي با مشاهدهي آن صاحب آن را تشخيص ميدهد، همان گونه که ما در اين دنيا افراد را از قيافهي ظاهري آنها تشخيص ميدهيم.
🔸مهمترين تفاوت زندگي اين دنيا و عالم برزخ، گذشته از اين که در عالم برزخ ماده و لذا تغيير و تحول مادي نيست، به لحاظ زندگي اجتماعي و عدم آن است؛
🔺يعني انسان در دنيا چارهاي جز زندگي اجتماعي ندارد، و کارهاي فرد در اجتماع تأثير ميگذارد، همان گونه که اجتماع نيز در فرد تأثير ميگذارد. به علاوه، نيکوکاران و بدکاران از هم جدا نيستند و نميتوان به باطن و واقعيت افراد پي برد )و اي بسا گرگهايي در لباس ميش(. اما با مرگ اين وضعيت دگرگون ميشود؛ يعني ديگر در آن جا زندگي اجتماعي، همکاري، همياري، آزار رساندن و اذيت شدن از ديگران وجود ندارد. اگر چه ارواح همديگر را ميبينند و همنشين يکديگرند،
🔸اما اولا: هر کسي تکليفش از ديگران جداست و بر خلاف دنيا که اگر به خاطر خطاهاي عدهاي، مصيبتي ميرسيد، خشک و تر را با هم ميسوختند، در آن جا به حساب هر کس جداگانه رسيدگي ميشود.
ثانيا: نيکان و بدان از هم جدا شدهاند و ديگر ريا و تظاهري در کار نيست. خوبان در جوار هم و بدان نيز در کنار هم هستند.
🔺در اين جا براي آشنايي بيشتر با کيفيت ارتباط ارواح بعد از مرگ،سراغ سخنان معصومان )ع( ميرويم.
در حديث مفصلي از امام صادق )ع( پس از بيان مطالبي دربارهي کيفيت قبض روح مؤمن آمده است:
»... اين مؤمن وقتي روحش گرفته ميشود، او را با بدن و صورتي نظير صورتي که در دنيا داشت، به بهشت ميبرند.
🔸مؤمنان در آن جا ميخورند و مينوشند، به طوري که اگر کسي از آشنايانشان از دنيا به نزدشان بيايد، او را ميشناسند، چون به همان صورتي که در دنيا بودند، هستند.« (امالي، شيخ صدوق، ج 2، ص 33؛ به نقل از ترجمهي تفسير الميزان، ج 1، ص 547)
🔺از عماد بن عثمان نقل شده است که گفت: »در محضر امام صادق )ع( سخن از ارواح مؤمنان به بيان آمد و آن جناب فرمود آنها يکديگر را ديدار ميکنند.
من با تعجب پرسيدم: ديدار ميکنند؟
🔸فرمود: آري، از يکديگر احوال ميپرسند و يکديگر را ميشناسند، حتي وقتي تو يکي از ايشان را ببيني، ميگويي که اين، فلاني است.« (محاسن برقي، 178، حديث 146؛ به نقل از منبع پيشين)
و باز از امام صادق )ع( روايت شده است که: »ارواح اموات در آن دنيا بدني دارند که يکديگر را ميشناسند و حال همديگر را ميپرسند. چون روحي تازه از راه برسد، به يکديگر ميگويند: فعلا مزاحمش نشويد که از هول و وحشت عظيمي عبور کرده است.
🔺آن گاه از او ميپرسند: فلاني چه کرد؟ فلاني چه شد؟ اگر در پاسخ بگويد: او در دنيا زنده بود که من آمدم، به انتظارش مينشينند و اگر بگويد مدتي است که از دنيا رفته، ميفهمند که او بهشتي نبوده است و از روي ترحم ميگويند: سقوط کرده سقوط کرده است.« (فروع کافي ج 3، ص 244؛ به نقل از منبع پيشين)
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
آيا دوزخ قابل مشاهده است؟
🌀بلي، دوزخ قابل مشاهده است و با شهود قلبي در همين عالم دنيا، قابل ديدن است منتهي ديدن آن در گرو علم اليقين است و به استناد آيه ي شريفه ي
🌀«كلا لو تعلمون علم اليقين لترون الجحيم»(1) اگر علم اليقين داشتي هر آيينه جهنم را مي ديدي.
🌀بديهي است كه همه چيز بر محور يقين به خداوند سبحان دور مي زند و هر قدر ايمان و اعتقاد انسان به قدرت مطلقه ي الهيه بيشتر گردد اشياء جهان به همان نسبت در برابرش مطيع و منقاد خواهد شد و بسياري از چيزها را خواهد ديد. و جهنم هم از اين اشياء مستثني نيست و وقتي ايمان فرد به حد اعلي برسد جهنم را نيز مشاهده خواهد كرد.
📚پی نوشت:
1-تكاثر/7-6.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃