مجرمان را چگونه وارد دوزخ مى كنند؟
🌀بدون شك، بردن آنها به سوى آتش دوزخ، توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است، ولى در آيات مختلف قرآن، تعبيرات گوناگونى در اين باره ديده مى شود:
در سوره «حاقه» مى خوانيم: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ» (1) «او را بگيريد و در غل و زنجير كنيد سپس در آتش دوزخ وارد سازيد»
🌀و در سوره «دخان» چنين آمده: «خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلى سَواءِ الْجَحِيمِ»(2) «او را بگيريد و با شدت به ميان جهنم برانيد»!
🌀در آيات متعددى تعبير به «سوق» و راندن شده است، مانند: آيه 86 سوره «مريم»: «وَ نَسُوقُ الُْمجْرِمِينَ إِلى جَهَنَّمَ وِرْداً»؛ «مجرمان را (همچون شتران تشنه كامى كه به سوى آبگاه مى روند) به سوى جهنم مى رانيم».
🌀و به عكس، پرهيزكاران و متقين را با نهايت احترام و اكرام، به سوى بهشت مى برند، فرشتگان الهى به استقبال آنها مى شتابند، درهاى بهشت به روى آنها گشوده مى شود، خازنان بهشت به آنها سلام و خوش آمد مى گويند، و بشارت سكونت جاودان را در بهشت به آنها مى دهند.(3)
🌀به اين ترتيب، نه تنها «بهشت» و «دوزخ» كانون «مهر» و «قهر» خدا است، بلكه تشريفات ورود در هر يك از آنها نيز بيانگر همين معنى است.(4)
📚پي نوشتها:
1. سوره حاقه، آيات 30 و 31
2. سوره دخان، آيه 47
3. سوره زمر، آيه 73.
4. تفسير نمونه، ج 22، ص 434.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
با توجّه به اين كه پوست انسان بر اثر آتش مى سوزد آيا عذاب پوست جديد عادلانه است؟
♦️پاسخ اين شبهه در روايتي از امام صادق (ع) آمده است. در اين روايت مى خوانيم:
♦️يكى از مادّى ها (زنادقه) خدمت امام صادق(ع) رسيده عرض كرد: خداوند مى فرمايد:«هر زمان كه پوست تن دوزخيان از شدت آتش بسوزد، ما پوست ديگرى بر آنها مى پوشانيم تا طعم عذاب را به خوبى بچشند»(1)
گناه آن پوست ديگر چيست كه آن هم مجازات مى شود؟
♦️امام(ع) فرمود:آن پوست هم عين پوست اول است، و هم غير آن، سؤال كننده قانع نشد، و از اين پاسخ نتوانست چيزى بفهمد، ولى امام(ع) با ذكر يك مثال گويا،آن چنان مسأله را روشن ساخت كه جائى براى گفتگو باقى نماند، فرمود:
♦️ملاحظه كن يك خشت پوسيده و فرسوده را خرد مى كنى و سپس همان خاك را گل كرده و در قالب مى ريزى، و يك خشت نو از آن مى سازى، اين همان خشت اول است و از يك نظر غير آن.
از اين روايت استفاده مى شود: پوست هاى جديد از همان مواد پوستهاى پيشين تشكيل مى گردد.
♦️ضمناً بايد توجه داشت پاداش و كيفر در حقيقت با روح و قوّه درك انسان ارتباط دارد، و جسم همواره وسيله اى است براى انتقال پاداش و كيفر به روح انسان(2)
📚پي نوشتها:
1. سوره نساء،آيه 56
2. تفسير نمونه، ج 10، ص 28
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
در زمان مرگ چه اتفاقي رخ مي دهد؟
🎯ابتدا بايد دانست راهيابي انسان به جزئيات برزخ و به طور كلي عوالم غير مادي از طريق عقل ممكن نيست و راه، منحصر به مكاشفه و وحي الهي است مكاشفه هم چون داراي مشكلات عديده اي است از آن جمله كه مقام اطلاع بر واقعيت و دريافت آن با مقام تعبير و بيان آن متفاوت است و ذهنيات و سوابق آدمي در گونه فهم و تعبير از آن مكشوف تأثير مي گذارد قابل اعتماد نيست و تنها راه رسيدن به آن عوالم، وحي و امور وحياني است.
🎯امام علي بن ابيطالب(ع) در خطبة 109 نهج البلاغه از يك زاويه به ترسيم اتفاقات زمان مرگ پرداخته است خلاصه فرمايشات ايشان در وصف چگونگي مرگ و مردن اين است كه:
🎯اندام هاي آنان سست و رنگ هايشان تغيير يافته و عوض مي شود با پيشرفت مرگ زبان از كار مي افتد اگر چه عقل و گوش باقي هستند و در اين حالت به فكر اموالي مي افتد كه آنها را از حلال و حرام جمع كرده است پس سخت پشيمان مي شود و به اين فكر مي كند كه عمر را در چه چيزي فنا كرده است و آرزو مي كند كه اي كاش اين مال مربوط به كساني بود كه بدان غبطه مي خوردند گوش او هم از كار مي افتد و مي بيند كه اطرافيان او زبان را مي چرخانند ولي نمي داند چه مي گويند و آخر كار چشم او هم از كار افتاده و روح از بدنش خارج مي شود.
🎯از زاويه ديگر بنا بر روايات معصومين عليهم السلام در هنگام مرگ اعمال آدمي تجسم يافته و به صورت هاي زشت و زيبا با او ملاقات مي كنند.
🎯بر اساس دسته اي ديگر از روايات در دم واپسين امامان معصوم عليهم السلام به ملاقات محتضر مي آيند كه اگر مؤمن باشد با گشاده رويي از او پذيرايي مي كنند و الّا نه.
🎯بر اساس دسته اي ديگر از روايات در آخرين لحظات عمر آدمي، شيطان تمام حزب و قدرت خود را به كار مي گيرد تا گوهر ايمان را از كف او بربايد و كافر و بي دين او را روانه آخرت كند.
🎯ابعاد وقايع هنگام احتضار فراوان است كه براي آشنايي بيشتر با آن، به كتب شهيد آيت الله دستغيب (معاد، برزخ ، 82 پرسش ، داستان هاي شگفت و... ) رجوع شود.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
ماهيّت دوزخ چيست؟
✅«جهنم» كانون قهر و غضب الهي است و مطابق ظاهر و صريح آيات قرآن مشتمل بر عذابهاي جسماني و روحاني مي باشد.
✅و براي شناخت ماهيت دوزخ بهترين كار اين است از نامها و اوصافي كه در آيات مختلف قرآن بر آن ذكر شده كمك گرفت تا بتوان پرده اي از روي اسرار اين كانون قهر و غضب برداشت. قرآن كريم مي فرمايد: «ساصليه سقر و ما ادريك ما سقر، لا تبقي و لا تذر لواحة للبشر»(1):
✅ بزودي او را وارد دوزخ مي كنيم و تو مي داني دوزخ چيست؟ آتشي است كه نه چيزي را باقي مي گذارد، و نه چيزي را رها مي سازد. پوست تن را به كلي دگرگون مي كند. و مي فرمايد:
✅«فاتقوا النّار الّتي و قودها النّاس و الحجارة اعدّت للكافرين»(2): از آتشي بترسيد كه هيزم آن بدنهاي مردم گنه كار و سنگها است و براي كافران آماده شده است. و يا در جاي ديگر مي فرمايد:
✅ «كلّا لينبذنّ في الحطمه، و ما ادريك ما الحطمه، نار الله الموقده الّتي تطّلع علي الافئده»(3): چنين نيست كه او مي پندارد به زودي در حطمه پرتاب مي شود و تو چه مي داني حطمه چيست؟ آتش برافروخته الهي است، آتشي كه از دلها سربر مي زنند، البته لازم به ذكر است شناخت و معرفت ما درباره ي دوزخ و آنچه كه مربوط به مسايل آن جهان مي شود، بسيار نامحدود است و خصوصيات آن روشن نمي باشد.
📚پی نوشت:
1-مدثر/29-26.
2-بقره/24.
3-همزه/7-4.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
«هاويه» چيست؟
در سورهء قارعه در مورد «هاويه» توضيح داده و مي فرمايد:
💥«فامّه هاويه و ماادريك ماهيه نار حاميه»(1): پناهگاه گناهكاران هاويه است تو چه مي داني هاويه چيست؟ آتش سوزان است.
💥هاويه، افتادن و سقوط كردن است و يكي از نامهاي دوزخ هم همين مي باشد و نيز اشاره به عمق آتش دارد چراكه گنهكاران در آن سقوط مي كنند و عذاب آن فوق تصور همه ي انسانها مي باشد.
💥پی نوشت:
1-قارعه/11-9.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
تعبيرات مختلف قرآن از (اسامي مشهور) دوزخ چيست؟
🔺از معروفترين نامهاي دوزخ كه77 بار در قرآن تكرار شده است «جهنم»ميباشد چناچه مي فرمايد:
🔺«و انّ جهنم لموعدهم اجمعين»(1) جهنم وعده گاه همه آنها (كافرين و پيروان ابليس) مي باشد. و نام ديگر آن «نار» است كه 145 مرتبه در قرآن به كار رفته است كه به معناي آتش دوزخ مي باشد مانند «وتقوا النار» (2) از آتش جهنم بپر هيزيد.
🔺توصيف ديگري كه قرآن از اين كانون قهر الهي دارد با نام «سقر» است و در مورد يكي از معاندان مي فرمايد: «سأصليه سقر» (3) به زودي او را وارد سقر مي كنيم. «سقر» از ماده ي «سقر» به معني دگرگون و ذوب شدن در اثر گرماي زياد مي باشد.(4)
🔺در التحقيق آمده است كه اصل «سقر» به معني حرارت شديدي است رنگ اشياء يا صفات آن را دگرگون مي سازد.
🔺يكي ديگر از تعابيري كه قرآن كريم در مورد جهنم به كار برده است كلمه «سعير» مي باشد اين لفظ شانزده بار و جمع آن «سُعُر» دو بار در قرآن آمده است. اين واژه در اصل به معني برافروختن آتش است و نيز به معني شدت فروزندگي آتش هم آمده است و لذا «سعير» به معني آتشي است كه بسيار سوزان و ملتهب و شعله ور باشد.
🔺و پنجمين تعبير كه در بيست و پنج مورد در قرآن مجيد آمده است لفظ «جحيم» مي باشد. چناچه مي فرمايد: «فامّا من طغي و اثر الحياة الدّنيا فانّ الجحيم هي المأوي» (5) كسي كه طغيان كند و زندگي دنيا را بر آخرت مقدم دارد جحيم جايگاه اوست.
🔺«جحيم» از ماده ي «جحيم» به معني «شدت برافروختگي آتش » گرفته شده است و در «صحاح اللغه» آن را به معني آتش عظيم تفسير كرده است.
🔺و ششمين تعبير «حطمه» مي باشد كه دو بار در سوره ي همزه تكرار شده است. و به معني آتشي در هم شكننده است و در برخي از آيات هم از الفاظي با نام «هاويه» به معني آتش داغ و سوزان كه يك بار و «لظي» به معني شعله خالص آتش كه آن هم يك بار در قرآن آمده است، ياد شده است.
📚پی نوشتها:
1-حجر/43.
2-بقره/24.
3-مدثر/26.
4-مقاييس اللغه و مفردات راغب.
5-نازعات/39-37.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
چرا كافران را در روز قيامت به آتش عرضه مي كنند؟
♨️در آيه اي از سوره احقاف آمده است: «ويوم يعرض الذين كفروا علي النار اليس هذا بالحق قالوا بلي و ربّنا قال فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»(1):
♨️روزي را به ياد آور كه كافران را بر آتش عرضه مي دارند و به آنها گفته مي شود آيا اين حق نيست؟ مي گويند آري به پروردگار ما سوگند كه حق است و به آنها مي گويند: پس عذاب را به خاطر كفرتان بچشيد.
♨️گاه دوزخ را بركافران عرضه مي دارند، و گاه كافران را بر دوزخ و هر كدام هدف معيني دارد. اينجا كه مي فرمايد كافران را برآتش عرضه مي كنند و شعله هاي سوزان و كوه پيكر و وحشتناك آن را مي بينند وقتي به آنها گفته مي شود آيا اين حق نيست مي گويند بلي.
♨️و ديگر سخن از انكار قيامت و افسانه بودن آن نيست و چاره اي جز اعتراف ندارند. و اين اعتراف كه با ديدن حقايق صورت مي گيرد هيچ فايده اي به حالشان ندارد و جز اندوه و حسرت نتيجه اي ندارد.
📚پی نوشت:
1-احقاف/34.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
چگونه در دنيا ،جهنم، گناهکاران را احاطه مي کند؟
🔷در ذيل تفسير آيه مبارکه 49 توبه آمده است: «الا في الفتنة سقطوا و ان جهنم لحيطة بالکافرين».
🔷 آگاه باشيد انها هم اکنون در گناه سقوط کرده اند و جهنم کافران را احاطه کرده است. چون آنها (گنهکارانو منافقان) به عذرها و بهانه هاي واهي، فرمان خدا و رسولش را زير پا مي نهند لذا جهنم گرداگرد آنها را فراگرفته است و چون جهنم هم اکنون موجود است و در باطن و درون اين جهان قرار دارد آنها در ميان جهنم هستند ولي هنوز فرمان تأثير کردن آن صادر نشده است.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃