eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
امام على عليه السلام : 💠ليسَ بِرَفيقٍ مَحمودِ الطَّريقَةِ مَن أحوَجَ صاحِبَهُ إلى مُماراتِهِ 💠كسى كه دوستش را به بگو مگو اندازد، همنشين خوش روِشى نيست 📚غررالحكم حدیث 7504 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
ويژگی و اوصاف جهنم چيست؟ 🔴با توجه به نامهای جهنم اوصافي كه براي آن مي توان برشمرد عبارت است از: 1⃣ هيزم و آتشگيره ي آن سنگها و انسانها هستند. 2⃣ آتشي است كه از دلها سر مي زند و نخستين جرقه اش در قلوب ظاهر مي شود. 3⃣ آتشي است در هم شكننده و در هم كوبنده. 4⃣ آتشي است داراي درك كه گنه كاران را به سوي خود فرا مي خواند. 5⃣ آتشي است كه وقتي گنه كاران را مي بيند صداي خشم آلود و وحشتناكش شنيده مي شود. 6⃣ آتشي است متحرك و آنرا براي تذكر انسانها در قيامت برايشان جلو مي آورند. 7⃣ آتشي است كه احاطه بركافران دارد در همين دنيا ليكن به علت حجابها، انسانهاي گنه كار قادر به ديدن آن نيستند. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
مراحل عذاب مکذبین را قرآن چگونه توصیف می‌کند؟ ♻️در آیات 11 تا 13 سوره‌ی مزمل می‌خوانیم: ♻️ «و ذرنی و المکذبین اولی النّعمه و مهلّهم قلیلاً انّ لدینا انکالاً و جحیماً و طعاماً ذا غصّه و عذاباً الیماً»: مرا باتکذیب کنندگان صاحب نعمت واگذار و آنها را کمی مهلت بده که نزد ما غل وزنجیرها و آتش دوزخ است و غذایی گلوگیر و عذابی دردناک. ♻️در این آیات خداوند خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: طرف مکذبین تو نیستی. مجازات وکیفر آن‌ها را به خود من واگذار و کمی به آنها مهلت بده تا هم اتمام حجت گردد و هم ماهیت خود را آشکار سازند. ♻️آری در آیات فوق تکذیب کنندگان مغرور و مست نعمت را به چهار عذاب دردناک تهدید می‌کند. اوّل: غل و زنجیرها (انکال) و دوم: آتش سوزان جهنم (جحیم) و سوم غذاهای خشن و گلوگیر و مرگبار (و طعاماً ذا غصه) و چهارمین مرحله: ♻️انواع مجازاتهای دردناک دیگر که به فکر انسان نمی‌گنجد (و عذاباً الیماً) و این مجازاتها در حقیقت نقطه‌ی متقابل وضع آنها در این زندگی دنیاست. ♻️از یک سو داشتن آزادی بی حد و مرز و از سوی دیگر زندگی مرفه و از سوی سوم غذاهای گوارا و از سوی چهارم انواع آسایش‌ها و چون همه اینها را، به قیمت ظلم و تجاوز به حقوق دیگران، و کبر و غرور و غفلت از خدا پیدا کرده‌اند در قیامت به چنان سرنوشتی دچار خواهند شد. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
اصحاب شمال چه گروهی هستند و چگونه کیفر می‌شوند؟ 🎉اصحاب شمال گناهکاران هستند که نامه‌ی اعمالشان به دست چپشان داده می‌شود و رمزی است برای آنکه گنهکار و آلوده و ستمکار هستند و در سوره مبارکه واقعه در مورد کیفر آنها آمده است: 🎉«و اصحاب الشمال ما اصحاب الشمال فی سموم وحمیم و ظل من یحموم لا بارد و لا کریم»(1): و اصحاب شمال آنها در میان بادهای کشنده و آب سوزان قرار دارند و در سایه‌های دودهای متراکم و آتش زا سایه‌ای که نه خنک است و نه مفید. 🎉باد سوزان کشنده از یک سو و آب جوشان مرگبار از سوی دیگر و سایه دود داغ و خفه کننده از سوی سوم آنها را چنان گرفتار می‌سازد که تاب وتوان را از آن‌ها می‌گیرد در این جهان هنگامی که انسان گرفتار گرما می‌شود، گاه تن خویش را به نسیم می‌سپارد گاهی درون آب می‌رود و گاه به سایه پناه می‌برد و این هر سه، در آنجا داغ وسوزان وکشنده است. 🎉و این حال اصحاب شمال در دوزخ است. پی نوشت: 1-واقعه/ 44-41. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
ما وقتی به عالم برزخ می‌رویم دقیقاً کجای آن می‌رویم؟ ✅انسان بعد از مرگ ابتداء وارد عالم برزخ خواهد شد. و همه انسانها در آنجا دارای حیات هستند. و حیات آنجا برتر و هوشیارانه‌تر از اینجاست. و انسانها به حسب اعمال خود دارای حسی از عذاب یا شادی در جهنم یا بهشت برزخی هستند. ✅در برزخ از اعتقادات انسان سؤال خواهد شد. و بعد از دمیدن در سور و نابودی زمین و آسمان و اتفاقاتی که قبل از قیامت خواهد افتاد. همه انسانها از قبرها بر انگیخته شده و به محشر خواهد رفت و بر حسب اعمال بهشتی یا جهنمی خواهد شد. و آنجا دیگر زندگی ابدی است. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
لباس كافران در آتش چيست؟ 💥در آيه اي از سورحج مي فرمايد: «فالذين كفروا قطعت لهم ثياب من نار»(91): كساني كه كافر شدند لباسهايي ازآتش براي آنها بريده مي شود. 💥 و اين آيه ممكن است اشاره به آن باشد كه واقعاً قطعاتي از آتش به صورت لباس براي آنها بريده و دوخته مي شود ويا كنايه از اين باشد كه آتش دوزخ از هر سو آنها را مانند لباس احاطه مي كند. 💥در آيه اي ديگر مي فرمايد: «و تري المجرمين يومئذ في الاصفاد - سرابيلهم من قطران و تغشي تغضي وجوههم النار»(92): در آن روز مجرمان را همراه هم در غل و زنجير مي بيني (غل و زنجيري كه دستها و گردن هايشان را به هم بسته) لباسشان از قطران (ماده ي چسبنده ي بد بوي قابل اشتغال) است و صورتهايشان را آتش مي پوشاند. 💥«سرابيل» به معني پيراهن و لباس است چنانچه راغب «در مفردات» مي گويد و در بعضي كتب(93) ديگر لغت، نيز همين معنا را كرده است. و «قطران» هم به معني ماده ي سياه رنگي است كه قابل اشتغال است و بسيار بدبوست. 💥و از اين آيه استفاده مي شود كه به جاي لباس، بدنهاي دوزخيان را با نوعي ماده ي سياه رنگ قابل اشتغال مي پوشاند كه همه چيزش بر ضدّ انتظاري است كه انسان از لباس دارد لباس زينت است و انسان را از گرما و سرما وخطرات محافظت مي كند، اما اين لباس دوزخي هم زشت و بد نظر است و هم بدبو و همچنين ماده اي است كه در آتش دوزخ، خود شعله ور مي شود. 💥و اين لباس كساني است كه در دنيا، لباسشان وسيله آزار ديگران بوده و با انواع و انحاء لباسهاي زينتي و مختلف سعي در فخر فروشي و شكستن قلب محرومان داشته اند. 📚پی نوشت: 1-حج/19. 2-ابراهيم/50-49. 3-«لسان العرب» و «صحاح اللغه». 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
«آنیه» چیست؟ بر طبق آیه 5 سوره غاشیه که می‌فرماید: 💠 💠«تسق من عین انیه»: از چشمه‌ای فوق العاده داغ به آن‌ها می‌نوشاند. لذا آنیه به معنی آب بسیار داغی است که حرارتش به منتها درجه رسیده است و زمانی که دوزخیان بر اثر حرارت آتش تشنه می‌شوند، از این چشمه فوق العاده سوزان و از مایع آنیه به آنها خورانده می‌شود. 💠و در تأیید این مطلب در سوره کهف نیز می‌خوانیم: «وان یستغیثوا بماء کالمهل یشوی الوجوه بئس الشّراب و ساءت مرتفقاً»(1): 💠و اگر جهنمیان تقاضای آب کنند آبی برای آن‌ها می‌آورند که مانند فلز گداخته‌ای است که صورتهایشان را بریان می‌کند چه بد نوشیدنی است و چه بد محل اجتماعی. 📚پی نوشت: 1-کهف/29. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
چرا فرشتگان عذاب به هنگام داخل کردن مجرمین به دوزخ روی صفت تکبر آنان تکیه می‌کنند؟ 🔰در آیه 71 سوره‌ی زمر می‌خوانیم: «قیل ادخلوا ابوا جهنّم خالدین فی‌ها و بئس مثوی المتکبرین» به آنها گفته می‌شود از درهای جهنم وارد شوید جاودانه در آن بمانید چه بد جایگاهی است جایگاه متکبران. 🔰در این آیه از تمام صفات رذیله انسان روی صفت تکبر پافشاری می‌شود، چراکه سرچشمه‌ی کفر و انحراف و گناه، بیش از همه، کبر وغرور و عدم تسلیم در برابر حق می‌باشد و کبر است که پرده‌های ضخیم بر چشم انسان می‌افکند و او را از دیدن حقایق محروم می‌سازد و به همین دلیل در روایتی از امام صادق (ع) و امام باقر (ع) آمده است: 🔰 «لا یدخل الجنّه من فی قلبه ذرّة من کبر»: کسی که مقدار ذره‌ای از کبر در قلبش وجود داشته باشد داخل بهشت نمی‌شود (1). 📚پی نوشت: 1-اصول کافی، ج 2، باب الکبر، حدیث 6. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃