تقاضای دوزخیان از بهشتیان چیست؟
🌱در آیه 50 سورهی اعراف میفرماید: «و نادی اصحاب النار اصحاب الجنة ان افیضوا علینا من الماء او ممّا رزقکم الله قالوا انّ الله حرمهّما علی الکافرین».
🌱دوزخیان، بهشتیان را صدا میزنند و می گویند مقداری آب یا از آنچه، خدا به شما روزی داده به ما ببخشید آنها در پاسخ می گویند: خداوند اینها را بر کافران حرام کرده است.
🌱پس از آنکه بهشیان و دوزخیان هر کدام در جای مناسب خود مستقر شدند گفتگوهایی در میان آنها رد وبدل میشود که نتیجه آن مجازات و کیفری روحانی و معنوی برای دوزخیان است.
🌱نخست دوزخیان که در وضع بسیار ناگواری به سر میبرند فریاد میزنند و از بهشتیان تمنای آب و ارزاق بهشتی مینمایند تا عطش سوزان خود را تسکین بخشند و از آلام خود بکاهند.
🌱 ولی بلافاصله بهشتیان دست رد به سینه آنان میزنند و میفرمایند که خداوند سبحان اینها را بر کافران تحریم کرده است.
🌱یک نکته ظریفی که در پاسخ آنها مشهود است این است که می گویند خداوند اینها را بر کافران حرام کرده است خود آنها مضایقهای از بخشیدن این نعمتها ندارند چراکه نه چیزی از خود آنان کم میشود و نه در درون سینه، کینهای نسبت به کسی دارند (طبق آیات قرآن وتفسیر آنها، مؤمنین را به هنگام ورود به بهشت درون نهری شستشو میدهند تا تمام کینه و حسد از سینهی آنها برطرف گردد) ولی وضع دوزخیان آن چنان است که نمیتوانند از نعمتهای بهشتی بهره گیرند.
🌱 و این تحریم خداوند یک تحریم تکوینی است مثل محرومیت بسیاری از بیماران از غذاهای لذیذ و رنگارنگ در دنیا.
🌱و جمله ممّا رزقناکم (از آنچه خدا به شما روزی داده است) تعبیری است سربسته و توأم با یک ابهام میباشد حاکی از آن است که حتی دوزخیان نمیتوانند از ماهیت و انواع نعمتهای بهشتی آگاه شوند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چرا بازگشت مجدد به دنیا و جبران گناهان امکان پذیر نیست؟
🍃طبق آیات صریح قرآن بازگشت به دنیا بعد از مرگ محال است، چراکه در قانون تکامل و روندِ آن، ارتجاع و بازگشت محال است.
🍃همانگونه که محال است از نظر این قانون نوزادی به شکم مادر خود بازگردد خواه دوران تکاملی خود را در رحم مادر پایان رسانده باشد و یا ناقص و سقط گردد.
🍃بهرحال بازگشت امکان پذیر نیست مرگ نیز همچون تولد ثانوی است و انتقال از این عالم دنیا به عالم دیگر است، لذا آنجا نیز چنین بازگشتی محال است.
🍃وعلاوه بر این، بیداریهای اضطراری دلیل بر بیداری واقعی نیست وبه هنگام فرو نشستن عامل آن، فراموشکاری باز میگردد و همان اعمال تکرار میشود.
🍃چنانکه در زندگی همین دنیا در مورد بسیاری از مردم این معنی رخ میدهد و در تنگناها دست به دامن لطف خدا میشوند و توبه میکنند اما همین که طوفان حوادث و بلا فرو نشست همه چیزبه دست فراموشی سپرده میشود.
🍃و مضافاً بر اینکه حجت بر مردم در دنیا تمام است. رهبران درونی عقل، وبیرونی پیامبر وامام و ولایت فقیه همه در جهت ارشاد مردم تلاش دارند وهمه زمینه را در جهت رشد وتعالی بشر فراهم میسازند.
🍃لذا هرکس که ازغافله عقب ماند و به بی راهه رفت بعد از مرگ برگشتی برای جبران ندارد.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا مؤمني كه مرتكب گناه كبيره شده است آنها هم در دوزخ جاودان هستند؟
🔰در آيه اي از قرآن كريم اين امر را روشن مي سازد چنانچه مي فرمايد: «ان الله لا يغفران يشرک به ويغفر مادون ذلك لمن يشاء»(1) خداوند گناه شرك را نمي آمرزد ولي كمتر از آن را براي هر كس كه بخواهد مي آمرزد.
🔰 اين آيه دليل روشني است براين است گناه مشركين قابل بخشش نيست و در جهنم خالدند ولي ديگر گناهان را از آنها مستثني كرده است و با اين استثناء نمي توان همه را در يك صف قرار داد و اين آيه كه به عنوان آيه اميدواري معروف است سبب مي شود كه گناهكاران بعد از ارتكاب گناه توبه كرده و تمام پل هاي پشت سر خويش را خراب نكنند روايتي از حضرت امير المؤمنين(ع)است كه مي فرمايد:
🔰«ما في القرآن آية ارجي عندي من هذه الآيه» در قرآن آيه اي اميد بخش تر از اين آيه نيست(2).
🔰و بديهي است كه گناهان صغيره در صورت اجتناب از گناهان كبيره بخشوده خواهد شد و گناه كبيره هم در صورت توبه بخشيده خواهد شد وعلاوه بر آن، مسئله شفاعت نيز امري متقن و حتمي است.
🔰شاهد بر اين مدّعا آياتي از قرآن مجيد است كه مي فرمايد: «هركس كار نيكي انجام دهد و داراي ايمان باشد نتيجه ي آن را خواهد گرفت اگر ارتكاب گناه كبيره سبب دخول در آتش دوزخ شود اعمال صالح نتيجه ورود در بهشت او خواهد شد، لذا درست نيست كه مرتكبين كبيره راهم سطح با مشركان وكافران دانسته شوند لذا اينها جاودان در دوزخ نيستند و در صورت عدم بخشش و عدم شفاعت وارد دوزخ شوند و بعد پاك شدن از گناه وارد بهشت خواهند شد.
📚پی نوشت:
1-نساء/48 و 116.
2-تفسير نمونه، ج3، ص409.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا انسانها در برزخ از طريق مشاهده ي جهنم و بهشت شکنجه مي بينند و يا شاد مي شوند؟
🌺همانگونه که انسان در دنيا اگر از نزديک محلي که آتشي برافروخته شده گذر کند، گرما و حرارت آتش او را هم اذّيت مي کند، و يا اگر از مقابل باغ و محل با صفايي بگذرد نسيم و طراوت آنجا به صورت او مي خورد،
🌺در برزخ هم همين گونه است انسانها با روح و جسم مثالي شان در معرض بهره گيري از تنعمات به هنگام ديدن بهشت و باغهاي سرسبز آن و نيز معذّب شدن و تحت تأثير عذاب قرار گرفتن هنگامي که در معرض آتش و عذابهاي گوناگون قرار گيرند، مي باشند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
حیات برزخی گنهکاران چگونه خواهد بود؟
🔺در سورهی نوح در مورد عذاب قوم نوح میفرماید: «اُغرقوا فَادخُلوا ناراً» (1)، قوم نوح بخاطر گناهان زیادی که داشتند غرق شدند و داخل آتش شدند. مرحوم علامه طباطبائی در تفسیرالمیزان در ذیل تفسیر این آیه میفرماید:
🔺مراد از داخل آتش شدن، همان آتشی است که در برزخ است. نکتهی جالبی که در این آیه است مسأله غرق در آب و آتش در کنار هم آمده است. این بدنها غرق در آب است ولی روح در قالب دیگری در آتش است.
🔺در آیهای دیگر که در قرآن کریم از عذابهای فرعونیان در برزخ، سخن میگوید، میفرماید: سرانجام عذابهای شدید برزخی بر آل فرعون نازل شد: «وَ حاقَ بالَ فِرعونَ سُوءُ العذابِ». (2) و در ادامه این عذاب الهی را شرح میدهد و میفرماید:
🔺عذاب آنها همان آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه میشوند و روزی که قیامت برپا میشود خداوند دستور میدهد که آل فرعون را در سختترین عذابها وارد کنید. «النّارُ یعرَضونَ عَلیها غُدُوّا و عَشیاً وَ یومَ تقومُ السّاعةُ ادخُلوا آل فرعونَ اَشَدُّ العَذاب». (3)
🔺با این آیهی مبارکه روشن میشود آتشی که به آن اشاره شده، آتش برزخی است که در پایان آیه، مجازات آنها در قیامت به طور جداگانه مطرح شده است و لذا غالب مفسرین این آیه (46- مؤمن) را به عالم برزخ و عذاب قبر تفسیر کردهاند.
🔺جالب اینکه در مورد عذاب برزخی میفرماید: «آل فرعون هر صبح و شام بر آتش عرضه میشوند» ولی در مورد عذاب اخروی میفرماید: «دستور داده میشود آنها را داخل شدیدترین عذاب کنند» لذا از این دو تعبیر «عرضه داشتن» و «داخل کردن» چنین استفاده میشود که منظور از این آتش، همان آتش دوزخ است که در جهان برزخ از دور مشاهده میکنند و ناراحت میشوند و در عالم قیامت از نزدیک و با ورود در آن، و این مجازات در برزخ هر صبح و شام است ولی در قیامت بطور دائم و مستمر است.
🔺و حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نیز مؤید این مطلب است چنانچه میفرمایند: «اِنَّ اَحَدَکُم اذا ماتَ عُرِضَ علیه مَقعَدُهُ بالغَداة و العَشّی ان کان من اهل الجنّه فمنَ الجنة و ان کانَ من اهل النّار فمن النّار، یقالُ هذا مَقعَدُکَ حینَ یبعثکَ الله یومَ القیامة» (4)، هنگامی که یکی از شما از دنیا برود جایگاه او صبح و شام به او عرضه میشود، اگر از اهل بهشت باشد جایگاهش در بهشت و اگر از اهل دوزخ باشد جایگاهش در دوزخ، و به او گفته میشود: این جایگاه تو است هنگامی که خداوند تو را در قیامت مبعوث کند.
🔺از این روایت معلوم میشود این عذابی که در آیه مطرح شده مخصوص آل فرعون نیست بلکه تمام کافران و گنه کاران را شامل میشود. لذا حیات انسان چه کافر و چه مؤمن در برزخ ادامه دارد و با دیدن عذابهای اخروی خود، نیز معذّب میشود.
📚پی نوشت:
1- نوح 25.
2- مؤمن 45.
3- مؤمن 46، 47.
4- مجمع البیان، ج 7، ص 526.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
اگر کسی حق الناسی به گردنش باشد، یا گناه کبیره ای انجام داده باشد، صرف توبه کافیست؟ به جزتوبه بایدچکارکرد؟
🔺در مورد حق الناس غیر از توبه، باید جبران حق کنید. یعنی از کسی که حقی به گردنتان دارد، حلالیت بگیرید یا حقش را جبران کنید. حق الناس می تواند شرعی و مالی باشد و می تواند معنوی واخلاقی باشد.
🔺حق الناس اخلاقی جائی ست که حق معنوی از کسی را ضایع کرده باشید. مثلا آبروی ایشان با غیبت یا تهمت ضایع شده باشد، یا با رفتارتان او را رنجانده باشید و امثال اینها. در این مورداگر می توانید بدون اینکه به گناهتان اعتراف کنید حلالیت بطلبید، که بسیار خوبست. در غیر اینصورت برای جبران حقش، اعمال صالح انجام داده و به ایشان هدیه کنید. برایش دعا کرده و طلب خیر و استغفار کنید.
🔺 سعی کنید هر عمل صالحی که انجام می دهید ایشان را هم در آن شریک کنید. با این کار چیزی از ثواب خود شما کم نمی شود و به همان اندازه به ایشان هم عطا می شود. با این کارها حقی که به گردن شما دارند، کم کم جبران شده و حق الناس برطرف می شود.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا كساني كه غرق در گناهند هم در آتش دوزخ جاودان مي مانند؟
✳️در آياتي از قرآن نيز تعبيراتي راجع به اين گروه نيز ديده مي شود از جمله سوره ي مباركه بقره مي فرمايد:
✳️ «بلي من كسبت سيئة و احاطت به خطيئة فاولئك النّار هم فيها خالدون»(1): آري كساني كه تحصيل گناه كرده اند و آثار گناه سراسر وجودشان را احاطه كرده، آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند. و قريب به همين معنا و مضمون در سوره ي يونس نيز آمده است:
✳️ «كساني كه مرتكب گناه شدند كيفر را به مقدار آن دارند و ذلت وخواري آنها را فرا مي گيرد و هيچ چيز نمي تواند آنها را از مجازات الهي نگه دارد گويي صورتهايشان را پاره اي شب ظلماني پوشانيده و آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند»(2).
📚پی نوشت:
1-بقره/81.
2-يونس/27.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شديدترين آيه قرآن درباره ي دوزخيان كدام است؟
♦️در آيه 30 سوره نبأ چنين آمده است (فذوقوا فلن نزيدكم الا عذابا» پس بچشيد كه چيزي جز عذاب بر شما نمي افزائيم.
♦️پيرو آيات قبل كه وقتي نامه اعمال مجرمان را به دست آنها مي دهند فريادشان بلند مي شد و ناله وا ويلتا سر مي دهند و تقاضاي بازگشت به دنيا و جبران گناهان مي كنند خداوند خطاب به آنان مي فرمايد:
♦️هر چه فرياد كنيد و اويلتا بگوييد از شما مسموع نيست و چيزي جز بر عذاب شما افزوده نخواهد شد. و اين جزاي كساني است وقتي در مقابل دعوت انبياء قرار مي گرفتند مي گفتند:
♦️«سواء علينا او عظت ام لم تكن من الواعظين» براي ما يكسان است چه اندرز دهي يا ندهي (1). وحديثي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند:
♦️«هذه الاية اشدّ ما في القرآن علي اهل النار» اين آيه از شديدترين آيه اي است که در قرآن مجيد درباره ي دوزخيان آمده است(2). آري آنچنان، خداوند بر آنها خشمگين شده، و با جمله اي كه تمام درهاي اميدواري برروي آنها بسته شده آنها را مخاطب مي سازد و جز وعده ي افزون شدن عذاب، چيزي به آنها نمي دهد.
📚پی نوشت:
1-شعرا/136.
2-تفسير نمونه، ج26، ص45، ذيل تفسيرآيه30، نباء.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چه كساني بدون حساب وارد دوزخ مي شوند؟
🍃در روايتي از پيامبر اكرم(ص) آمده است كه فرمودند:
🍃«انّ االه عزّوجل يحاسب كلّ خلق الّا من اشرك باالله عزوجل فانّه لا يحاسب و يؤمر به الي النّار»(1): خداي متعال به حساب همه ي مردم رسيدگي مي كند مگر كسي كه براي خدا همتايي قرار دهد، بدون حساب به سوي آتش فرستاده مي شود. و در روايتي ديگر از امام صادق(ع) نقل شده كه فرمودند:
🍃«و امّا الثلاثة الذين يدخلهم النّار بغير حساب فامام جائر و تاجركذوب و شيخ زان»(2): سه طايفه اند كه بدون حساب وارد دوزخ مي شوند، پيشواي ستمگر، تاجر دروغگو، پيرمرد زناكار.
📚پی نوشت:
1-بحار الانوار، ج7؛ ص260، ح7.
2-بحار الانوار، ج72، ص337، ح5.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا عدالت به معنى مساوات است؟
⭕️گاهى «عدالت» با «مساوات» اشتباه مى شود و گمان مى رود معنى عدالت آنست كه رعايت مساوات شود، در حالى كه چنين نيست.در عدالت هرگز مساوات شرط نيست، بلكه استحقاق و اولويت ها بايد در نظر گرفته شود.
⭕️فى المثل عدالت در ميان شاگردان يك كلاس اين نيست كه به همه آنها نمره مساوى دهند و عدالت در ميان دو كارگر اين نيست كه هر دو مزد مساوى دريافت دارند، بلكه عدالت به اين است كه هر شاگردى به اندازه معلومات و لياقتش، و هر كارگرى به اندازه كار و فعّاليّتش «نمره» يا «مزد» دريافت دارد.
⭕️در عالم طبيعت نيز عدالت، به معنى وسيع همين است، اگر قلب يك بالن (نهنگ عظيم دريايى) كه حدود يك تن وزن دارد! با قلب يك گنجشك كه شايد يك گرم بيشتر نباشد مساوى بود عدالت نبود، و اگر ريشه يك درخت تنومند بسيار بلند با ريشه يك نهال بسيار كوچك مساوى باشد عدالت نيست و عين ظلم است.
⭕️عدالت آن است كه هر موجودى به ميزان حق و استعداد و لياقت خود سهمى دريافت دارد.(1)
📚منبع:
1. 50 درس اصول عقائد براي جوانان، مكارم شيرازي، ص84
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃