eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا كساني كه غرق در گناهند هم در آتش دوزخ جاودان مي مانند؟ ✳️در آياتي از قرآن نيز تعبيراتي راجع به اين گروه نيز ديده مي شود از جمله سوره ي مباركه بقره مي فرمايد: ✳️ «بلي من كسبت سيئة و احاطت به خطيئة فاولئك النّار هم فيها خالدون»(1): آري كساني كه تحصيل گناه كرده اند و آثار گناه سراسر وجودشان را احاطه كرده، آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند. و قريب به همين معنا و مضمون در سوره ي يونس نيز آمده است: ✳️ «كساني كه مرتكب گناه شدند كيفر را به مقدار آن دارند و ذلت وخواري آنها را فرا مي گيرد و هيچ چيز نمي تواند آنها را از مجازات الهي نگه دارد گويي صورتهايشان را پاره اي شب ظلماني پوشانيده و آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند»(2). 📚پی نوشت: 1-بقره/81. 2-يونس/27. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
امام على عليه السلام: 🔹أكرِم ضَيفَكَ وإن كانَ حَقيرا 🔸میهمانت را گرامى بدار، اگر چه حقير باشد 📚غررالحكم حدیث 2341 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شديدترين آيه قرآن درباره ي دوزخيان كدام است؟ ♦️در آيه 30 سوره نبأ چنين آمده است (فذوقوا فلن نزيدكم الا عذابا» پس بچشيد كه چيزي جز عذاب بر شما نمي افزائيم. ♦️پيرو آيات قبل كه وقتي نامه اعمال مجرمان را به دست آنها مي دهند فريادشان بلند مي شد و ناله وا ويلتا سر مي دهند و تقاضاي بازگشت به دنيا و جبران گناهان مي كنند خداوند خطاب به آنان مي فرمايد: ♦️هر چه فرياد كنيد و اويلتا بگوييد از شما مسموع نيست و چيزي جز بر عذاب شما افزوده نخواهد شد. و اين جزاي كساني است وقتي در مقابل دعوت انبياء قرار مي گرفتند مي گفتند: ♦️«سواء علينا او عظت ام لم تكن من الواعظين» براي ما يكسان است چه اندرز دهي يا ندهي (1). وحديثي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: ♦️«هذه الاية اشدّ ما في القرآن علي اهل النار» اين آيه از شديدترين آيه اي است که در قرآن مجيد درباره ي دوزخيان آمده است(2). آري آنچنان، خداوند بر آنها خشمگين شده، و با جمله اي كه تمام درهاي اميدواري برروي آنها بسته شده آنها را مخاطب مي سازد و جز وعده ي افزون شدن عذاب، چيزي به آنها نمي دهد. 📚پی نوشت: 1-شعرا/136. 2-تفسير نمونه، ج26، ص45، ذيل تفسيرآيه30، نباء. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چه كساني بدون حساب وارد دوزخ مي شوند؟ 🍃در روايتي از پيامبر اكرم(ص) آمده است كه فرمودند: 🍃«انّ االه عزّوجل يحاسب كلّ خلق الّا من اشرك باالله عزوجل فانّه لا يحاسب و يؤمر به الي النّار»(1): خداي متعال به حساب همه ي مردم رسيدگي مي كند مگر كسي كه براي خدا همتايي قرار دهد، بدون حساب به سوي آتش فرستاده مي شود. و در روايتي ديگر از امام صادق(ع) نقل شده كه فرمودند: 🍃«و امّا الثلاثة الذين يدخلهم النّار بغير حساب فامام جائر و تاجركذوب و شيخ زان»(2): سه طايفه اند كه بدون حساب وارد دوزخ مي شوند، پيشواي ستمگر، تاجر دروغگو، پيرمرد زناكار. 📚پی نوشت: 1-بحار الانوار، ج7؛ ص260، ح7. 2-بحار الانوار، ج72، ص337، ح5. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا عدالت به معنى مساوات است؟ ⭕️گاهى «عدالت» با «مساوات» اشتباه مى شود و گمان مى رود معنى عدالت آنست كه رعايت مساوات شود، در حالى كه چنين نيست.در عدالت هرگز مساوات شرط نيست، بلكه استحقاق و اولويت ها بايد در نظر گرفته شود. ⭕️فى المثل عدالت در ميان شاگردان يك كلاس اين نيست كه به همه آنها نمره مساوى دهند و عدالت در ميان دو كارگر اين نيست كه هر دو مزد مساوى دريافت دارند، بلكه عدالت به اين است كه هر شاگردى به اندازه معلومات و لياقتش، و هر كارگرى به اندازه كار و فعّاليّتش «نمره» يا «مزد» دريافت دارد. ⭕️در عالم طبيعت نيز عدالت، به معنى وسيع همين است، اگر قلب يك بالن (نهنگ عظيم دريايى) كه حدود يك تن وزن دارد! با قلب يك گنجشك كه شايد يك گرم بيشتر نباشد مساوى بود عدالت نبود، و اگر ريشه يك درخت تنومند بسيار بلند با ريشه يك نهال بسيار كوچك مساوى باشد عدالت نيست و عين ظلم است. ⭕️عدالت آن است كه هر موجودى به ميزان حق و استعداد و لياقت خود سهمى دريافت دارد.(1) 📚منبع: 1. 50 درس اصول عقائد براي جوانان، مكارم شيرازي، ص84 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا گناهکاران از دوزخ آزاد می‌شوند؟ 🔰در آیات 21-23 سوره‌ی مبارکه نبأ اشاره به این موضوع دارد و می‌فرماید: «انّ جهنم کانت مرصادا للطاغین مأبا لابثین فی‌ها احقابا»: 🔰جهنم کمینگاهی است بزرگ و محل بازگشتی برای طغیانگران و مدتهای طولانی در آن می‌مانند. 🔰امّا درمورد «احقاب»، به معنی مدت نامعلومی از زمان است بعضی آن را هشتاد سال و بعضی هفتاد سال و برخی چهل سال تفسیر کرده‌اند به هر حال این معنا را می‌رساند که دوزخیان مدتهای طولانی در دوزخ می‌مانند و سرانجام این دوره پایان می‌یابد و در بعضی از روایات هم آمده است که این آیه در مورد گنهکارانی است که بعد از دیدن عذاب سرانجام پاک می‌شوند از دوزخ آزاد می‌گردند. 🔰لازم به ذکر است که بعضی از گناهان از جمله شرک و عدم اعتقاد به اصول دین هر چند که عاملان به آن در جهنم بمانند رهایی از دوزخ برایشان میسور نمی‌باشد اما در مورد برخی دیگر از گناهان کوچک عاملان به آن شاید مورد رحمت خدا قرار گیرند وبعد از مدتی نامعلوم (احقاب) از عذاب دوزخ رهایی یابند و در جوار رحمت حق در بهشت ماؤی گزینند. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه بعضی از گنهکاران در قیامت کر و کور ولالند؟ 🔹طبق آیه 7 سوره‌ی اسرا که می‌فرماید: «و نحشرهم یوم القیامة علی وجوهم عمیاً و بکماً و صماً»: 🔹روز قیامت آنها را کر و کور ولال و بر صورت محشور می‌کنیم و در حالی که نه می‌بینند و نه می‌شنوند ونه صحبت می‌کنند و در دادگاه بزرگ الهی وارد می‌شوند البته لازم به ذکر است که مواقف و مراحل قیامت، مختلف است در بعضی مراحل و مواقف آنها کر وکور و لالند و این خود نیز یک مجازات برای آنهاست چرا که در دنیا از این نعمتهای الهی به طور صحیح بهره برداری نکردند و در مراحل دیگرچشمشان بینا و گوششان شنوا و زبانشان باز می‌شود تا صحنه‌های عذاب را ببیند و سرزنشهای خازنان دوزخ را بشنوند و به ناله و اظهار ضعف بپردازند. 🔹پس علت کر و کور و لال بودن برخی از گنه کاران در قیامت عدم استفاده و بهره برداری صحیح در دنیا از این نعمات الهی است. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا تلقيني که به ميّت مي شود بر او اثر دارد؟ 🌱اصل تلقين کردن به ميّت خود يک دستور اسلامي است و بايستي انجام شود. 🌱ولي آن چه که از روايات بدست مي آيد اين است که سئوال و جواب قبر، يک سئوال و جواب ساده ي معمولي نيست که انسان هر چه مايل باشد در پاسخ بگويد. 🌱بلکه سئوالات به نحوي است که جواب آن از درون جان انسان و از باطن عقايد او مي جوشد و تلقين کردن اموات کمکي به جوشش آن است و اين طور نيست که بتواند مستقلاً اثر بگذارد و اين جواب ها از عمق جان و حقيقت باطن و اعمال انسان برمي خيزد. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
گفتگوی خداوند سبحان با دوزخیان چسیت؟ 🌷در سوره‌ی مؤمنون آیات 112 و 111 چنین آمده است: «الم تکن آیاتی تتلی علیکم فکنتم بها تکذبون قالوا ربّنا غلبت علینا شقوتنا و کنّا قوماً ضالّین»، 🌷 در آیات قبل از آیات فوق، قرآن، سخن از مجازات دردناک دوزخیان به میان آورده است وبه دنبال آن در آیات مورد بحث گوشه‌ای از گفتگوی پروردگار با آنها را بازگو می‌کند نخست این که خداوند آنها را با «ای» سخن عتاب آمیز مخاطب می‌کند و می‌فرماید: آیا آیات من بر شما خوانده نمی‌شد و شما آن را تکذیب می‌کردید؟ 🌷 آیا به اندازه کافی آیات و دلایل روشن به وسیله پیامبرانم برای شما نفرستادم؟ وآنها در پاسخ این سؤال اعتراف می‌کنند و می گویند آری چنین است! ای پروردگار ما، 🌷 ولی شقاوت و بدبختی بر ما چیره شده و ما قوم گمراهی بودیم و بر این اساس گنهکاران دوزخی صریحاً اعتراف می‌کنند که از ناحیه خداوند اتمام حجت شد اما ما با دست خودمان وسایل بدبختی‌مان را فراهم ساختیم ومعترفیم که قوم گمراهی بودیم. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
با توجه به آیات قرآن کریم، ماهیت بهشت چیست؟ 🌻معاد یکی از با اهمیت‌ترین مسائل اعتقادی است و شاید بتوان گفت که بعد از موضوع خداشناسی در ردیف مهم‌ترین مسائل اعتقادی شمرده می‌شود، 🌻چرا که اگر جامعه‌ای معتقد به معاد باشد، تمام موانعی را که سدی در رشد و تعالی او ایجاد می‌کند برداشته و بساط ظلم و تعدی و حق کشی را ریشه کن می‌کند و در نتیجه دنیا را مدینه فاضله و بهشت روی زمین می‌گرداند چنانچه قرآن کریم می‌فرماید: 🌻«فمن کان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لا یشرک بعباده ربّه احداً؛ هرکس امید لقای پروردگارش را دارد باید عمل صالح بجا آورد و کسی را در عبادت او شریک قرار ندهد.» (1) 🌻کلام گهربار حضرت علی (علیه السلام) نیز مؤید همین معنی می‌باشد ایشان خطاب به صحابه می‌فرمایند: «تجهّزوا رحمکم الله... وانقلبوا بصالح ما بحضرتکم مِن الزّاد؛ مجهز و مهیا شوید برای مرگ، خدای شما را رحمت کند... با تهیه زاد و توشه و اعمال نیک به سوی آخرت روید.» (2) 🌻نهایتاً تمام بحثهای معاد به بهشت و یا دوزخ ختم می‌شود و آنچه که در انتظار مؤمنین و متقین است بهشت است. بهشتی که خداوند تبارک و تعالی، بندگانش را به سوی آن فرا می‌خواند: 🌻«یا أیتها النفّس المطمئنه ارجعی الی ربّک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی وادخلی جنتّی؛ ای انسان آرامش یافته، خشنود و پسندیده به سوی پروردگارت بازگرد و در میان بندگان من جای گیر و بر بهشتم داخل شو.» (3) 🌻بهشت یعنی کانون انواع مواهب و نعمتهای الهی، اعم از معنوی و مادی، که آیات بی شماری از قرآن کریم درباره صفات بهشت و بهشتیان و نعمتهای مختلف مادی آن (از نهرها و طعامها و شرابها و اکرام فوق العاده از سوی فرشتگان) و نیز مواهب معنوی و لذات روحانی، به آن اختصاص یافته است، و در آن آیات حضرت حق در خور فهم و عقل ما آدمیان به ترسیم این نعمات پرداخته است. 🌻از آنجایی که ترسیم این نعمات دارای بعد تربیتی فوق العاده ای است و هر انسانی را که دارای هر گونه انگیزه مادی و معنوی باشد به سوی خود جذب می‌کند و او را برای نیل به آن به تهذیب نفوس، و پاکسازی عقیده، و پاکی اعمال و درستی گفتار و رفتار، دعوت می‌کند، قرآن کریم نیز به طور فراوان به تبیین این امر پرداخته است. 🌻هرچند که حقیقت بهشت و ماهیت آن، و کیفیت صد در صد آن را ما خاکیان، نمی‌دانیم و فعلاً هم نمی‌توانیم به آن دست یابیم ولی اجمالی از آن، از طریق آیات و روایات به دست می‌آید و یک ترسیم اجمالی را به دست ما می‌دهد که قطعاً ترسیم کامل آن نخواهد بود چرا که آن چیزی است برتر و بالاتر، و فراتر و عمیق‌تر از آن چه که تا به حال دیده‌ایم و شنیده‌ایم. 🌻به هر حال وصف و ترسیم این کانون لطف الهی و معدن فیض و رحمت، آن هم با استناد و اتکا، به آیات و روایات معصومین (علیهم السلام)، علاوه بر این که روح امید را در انسان زنده می‌کند، سبب تشویق و ترغیب انسان به کارهای نیک و پرهیز از معاصی نیز می‌شود. 📚پی نوشتها: 1- کهف / 110. 2- نهج البلاغه، خطبه 204. 3- فجر / 31-28. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
کتيبه هاي سر درهاي بهشت چيست؟ 🔹کتيبه ها در هر ساختمان معمولاً بيانگر محتوي و هدف واقعي آن ساختمان است. 🔹از روايات فراواني استفاده مي شود که درهاي بهشت هم داراي کتيبه هاي قابل توجهي است، از جمله در حديثي از « جابر بن عبدالله » از پيامبر اکرم (ص) نقل مي کند که ايشان مي فرمايند : 🔹«مکتوب علي باب الجنّه لا اله الا الله، محمد رسول الله، علي اَخُو رسول الله »(1)، بر در بهشت نوشته شده است که معبودي جز الله نيست و محمد رسول خدا و علي برادر رسول الله است. 🔹در حديث ديگري از امام صادق (ع) مي خوانيم : « علي باب الجنّه مکتوب : الصّدقه بعشره والقرض بثمانيه عشر »(2) بر در بهشت نوشته شده است بخشش در راه خدا ده برابر پاداش دارد و وام دادن هيجده برابر. و بالاخره در حديث مفصلي که شرح معراج پيامبر (3) است آمده است، که پيامبر فرمود : 🔹بهشت هشت در داشت و بر هر دري چهار کلمه نوشته شده بود که از تمام دنيا و آن چه در دنياست براي کسي که بداند و عمل کند بهتر است و قبل از ذکر چهار کلمه بر سر هر در جمله « لا اله الا الله، محمد رسول الله (ص)، علي ولي الله (ع) » آمده است. و مي فرمايد : 🔹بر در اول نوشته شده : اسباب زندگي صحيح : قناعت، حق شناسي، ترک کينه توزي و همنشيني با اهل خير است. بر در دوم نوشته شده : اسباب سرور آخرت چهار چيز است : دست کشيدن بر سر يتيمان، محبت نسبت به مستمندان و بيوه زنان، کوشش در حوائج مؤمنان و تفقد از فقرا و مساکين. 🔹بر در سوم نوشته شده : اسباب سلامت در دنيا چهار چيز است :کم گفتن، کم خوابيدن، کم راه رفتن و کم خوردن. بر در چهارم نوشته شده : کسي که ايمان به خدا و روز قيامت دارد بايد : مهمان را احترام، همسايگان را گرامي و پدر و مادر را محترم شمرد و سخن نيک بگويد يا خاموش شود. 🔹بر در پنجم نوشته شده : هر کس مي خواهد به او ستم نشود، ستم نکند، هر کس مي خواهد به او دشنام ندهند، دشنام ندهد، هر کس مي خواهد خوار نگردد، ديگران را خوار نکند و هر کس مي خواهد در دنيا و آخرت به دستگيره محکمي چنگ زند بگويد : 🔹« لا اله الا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله ». بر در ششم نوشته شده : هر کس مي خواهد قبر او گشاده باشد بناي مسجد کند، هر کس مي خواهد جسدش سالم باشد و پوسيده نشود مساجد را نظافت کند و هر کس مي خواهد طعمه حشرات زير زمين نشود در مسجد بماند و هرکس مي خواهد جايگاه خويش را در بهشت ببيند، مساجد را فرش کند. 🔹بر در هفتم نوشته شده : نورانيت قلب در چهار چيز است : عيادت بيماران، تشييع جنازه، خريد کفن و اداء ديون. و بالاخره در روي در هشتم نوشته شده : هر کس مي خواهد از اين درها وارد بهشت گردد به چهار چيز چنگ زند : سخاوت، حسن خلق، صدقه و ترک آزار بندگان خدا. 🔹از اين حديث مي توان دريافت که ورود در کانون رحمت الهي و بهشت جاودان در گرو اعمالي است که هم سعادت دنياي خود فرد و هم ديگران تأمين مي کند. در واقع منافع فردي و اجتماعي در گرو عمل به آن اعمال است. 📚پی نوشت: 1- بحارالأنوار، ج 8، ص 131، حديث 34. 2- -بحارالأنوار، ج 8، ص 181، حديث 140. 3- بحار الأنوار، ج 8، ص 145، حديث 67. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃