کتيبه هاي سر درهاي بهشت چيست؟
🔹کتيبه ها در هر ساختمان معمولاً بيانگر محتوي و هدف واقعي آن ساختمان است.
🔹از روايات فراواني استفاده مي شود که درهاي بهشت هم داراي کتيبه هاي قابل توجهي است، از جمله در حديثي از « جابر بن عبدالله » از پيامبر اکرم (ص) نقل مي کند که ايشان مي فرمايند :
🔹«مکتوب علي باب الجنّه لا اله الا الله، محمد رسول الله، علي اَخُو رسول الله »(1)، بر در بهشت نوشته شده است که معبودي جز الله نيست و محمد رسول خدا و علي برادر رسول الله است.
🔹در حديث ديگري از امام صادق (ع) مي خوانيم : « علي باب الجنّه مکتوب : الصّدقه بعشره والقرض بثمانيه عشر »(2) بر در بهشت نوشته شده است بخشش در راه خدا ده برابر پاداش دارد و وام دادن هيجده برابر. و بالاخره در حديث مفصلي که شرح معراج پيامبر (3) است آمده است، که پيامبر فرمود :
🔹بهشت هشت در داشت و بر هر دري چهار کلمه نوشته شده بود که از تمام دنيا و آن چه در دنياست براي کسي که بداند و عمل کند بهتر است و قبل از ذکر چهار کلمه بر سر هر در جمله « لا اله الا الله، محمد رسول الله (ص)، علي ولي الله (ع) » آمده است. و مي فرمايد :
🔹بر در اول نوشته شده : اسباب زندگي صحيح : قناعت، حق شناسي، ترک کينه توزي و همنشيني با اهل خير است.
بر در دوم نوشته شده : اسباب سرور آخرت چهار چيز است : دست کشيدن بر سر يتيمان، محبت نسبت به مستمندان و بيوه زنان، کوشش در حوائج مؤمنان و تفقد از فقرا و مساکين.
🔹بر در سوم نوشته شده : اسباب سلامت در دنيا چهار چيز است :کم گفتن، کم خوابيدن، کم راه رفتن و کم خوردن.
بر در چهارم نوشته شده : کسي که ايمان به خدا و روز قيامت دارد بايد : مهمان را احترام، همسايگان را گرامي و پدر و مادر را محترم شمرد و سخن نيک بگويد يا خاموش شود.
🔹بر در پنجم نوشته شده : هر کس مي خواهد به او ستم نشود، ستم نکند، هر کس مي خواهد به او دشنام ندهند، دشنام ندهد، هر کس مي خواهد خوار نگردد، ديگران را خوار نکند و هر کس مي خواهد در دنيا و آخرت به دستگيره محکمي چنگ زند بگويد :
🔹« لا اله الا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله ».
بر در ششم نوشته شده : هر کس مي خواهد قبر او گشاده باشد بناي مسجد کند، هر کس مي خواهد جسدش سالم باشد و پوسيده نشود مساجد را نظافت کند و هر کس مي خواهد طعمه حشرات زير زمين نشود در مسجد بماند و هرکس مي خواهد جايگاه خويش را در بهشت ببيند، مساجد را فرش کند.
🔹بر در هفتم نوشته شده : نورانيت قلب در چهار چيز است : عيادت بيماران، تشييع جنازه، خريد کفن و اداء ديون.
و بالاخره در روي در هشتم نوشته شده : هر کس مي خواهد از اين درها وارد بهشت گردد به چهار چيز چنگ زند : سخاوت، حسن خلق، صدقه و ترک آزار بندگان خدا.
🔹از اين حديث مي توان دريافت که ورود در کانون رحمت الهي و بهشت جاودان در گرو اعمالي است که هم سعادت دنياي خود فرد و هم ديگران تأمين مي کند. در واقع منافع فردي و اجتماعي در گرو عمل به آن اعمال است.
📚پی نوشت:
1- بحارالأنوار، ج 8، ص 131، حديث 34.
2- -بحارالأنوار، ج 8، ص 181، حديث 140.
3- بحار الأنوار، ج 8، ص 145، حديث 67.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
قیافههای بازپرسان قبر چگونه میباشد آیا با قیافه واحد بر کافرین و مؤمنین ظاهر میشوند؟
🔰روایات بسیاری پاسخ به این سئوال را به خوبی مطرح مینماید. چنانچه از امام صادق (ع) منقول است که میفرمایند: قیافه بازپرسان برای مؤمنین و کافرین یکسان نخواهد بود.
🔰«بازپرسان مرگ با قیافههای هراسناک و وحشتناک، فقط به سراغ بدکاران میآیند و این دیدار نامیمون سزای کمی از گناهان بزرگ آنهاست». (1)
🔰و در روایتی از امام حسن عسگری (ع) نقل شده که فرمودند: «هنگامی که بدن مؤمن را داخل قبر میخوابانند دو نفر ملک مأمور به روح او خوش آمد می گویند.
🔰روح مؤمن را میشناسند که با روح رسول الله (ص) و روح ائمه (ع) آشنایی دارد ولی باید بر حسب فرمان خدا از این جملهها از او پرسش میکنند: «مَن رَبُّک و ما دینُک و مَن نبیک و مَن امامَک و ما قبلَتُک؟» پروردگارت کیست؟ و دین تو چیست؟ و چه کسی را به نبوت قبول داری؟ امام تو کیست؟ قبله تو کجاست؟ در جواب میگوید:
🔰خدای من آفریدگار جهان است و اسلام را دین خود می دانم و حضرت محمد بن عبدالله (ص) پیامبر و رسول من است و حضرت علی بن ابیطالب (ع) امام و ولی خداست و وصی رسول گرامی است و کعبه را قبلهی خود می دانم و از دوستان ائمه اطهار (ع) میباشم و با دشمنان آنها دشمن هستم، شهادت میدهم خدایی به جز آفریدگار جهان نیست و اقرار میکنم که محمد (ص) رسول خداست و برادرش علی بن ابی طالب ولی الهی است. و کسانی که از جانب خدا منصوب هستند با اعتقاد کامل امام و پیشوای من میباشند. ملائکه رحمت به او خواهند گفت:
🔰آفرین به این ایمان و با همین عقاید حقه به این جهان منتقل شدی و با خواست خداوند به همین عقیدهی پاک محشور خواهی شد. (2)
📚پی نوشت:
1- اصول کافی، ج 2، ص 239.
2- گفتگویی پیرامون قبر، ص 156، 157.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
اگر بهشت وجود خارجی دارد در کجا واقع شده است؟
🌀بعد از اثبات وجود خارجی بهشت مسئله مکان آن مطرح است. بهشت جائی نیست مگر در همین عالمی که ما قرار داریم و بهشت و عالم آخرت احاطه بر همین عالم دنیا دارد درست مانند عالم جنینی که در عالم دنیا واقع است و عالم دنیا احاطه بر عالم جنین دارد.
🌀در نتیجه بهشت هم اکنون موجود است و در باطن همین جهان هم موجود است اما حجابهای عالم دنیا مانع از مشاهده آن میشود ولی اولیاءالله میتوانند آن را ببینند همانطور که پیامبر به هنگام معراج و دور از هیاهوی مادیات توانست آن را با چشم ملکوتی خود ببیند.
🌀و حتی برای اولیاءالله خدا ممکن است در جذبههای خاص معنوی در روی زمین نیز گاهی آن را ببینند. همانطور که در روایتی درایم که در آستانه عاشورا هنگامی که اصحاب و یاران امام حسین (ع) اعلام وفاداری کامل به آن حضرت کردند، حضرت برای آنان دعا کرد و برای مدتی پردهها را از کنار چشمان آنها کنار می زند و آنها آنچه را که خداوند از نعمات بهشتی به آنان بخشیده بود با چشمان خود دیدند و امام منازل و جایگاهشان را به آنها معرفی نمود (1).
📚پی نوشت:
1- بحارالانوار، ج 44، ص 298.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
علت سخت جان دادن و آسان جان دادن انسانها چیست؟
🍁جان کندن و قبض روح برای عدهای سهل و آسان و برای بعضی دیگر صعب و دشوار است و بدیهی است که این امر به اعمال و رفتار انسان منتهی میشود.
🍁با عنایت به آیات قرآن کریم، قبض روح و هنگامه جان دادن آدمیان، به سه دسته تقسیم میشوند:
🍁دسته اول: افراد با ایمان و فداکار هستند که در هنگام مرگ، غم و اندوه آنان پایان میپذیرد و نویدهای خوشحالی پی در پی به آنان داده میشود. چنانچه میفرماید:
🍁«اَلذینَ تَتَوفاهُم الملائکة طَیبینَ یقولونَ سلامٌ علیکم اُدخلوا الجَنَّة بما کُنتم تَعمَلُون» (1) هنگامی که فرشتگان جان افراد پاکیزه را میگیرند، به آنان می گویند:
🍁درود بر شما، داخل شوید بر بهشت زیرا شما کار نیک انجام دادید. (2) و در آیهای دیگر میفرماید: «الذین امنوا و کانوا یتقون لهمُ البُشری فی الحیوة الدُّنیا و فی الاخرة» مرحوم طبرسی در تفسیر آیه شریفه میفرماید:
🍁این بشارت در دنیا، بشارت ملائکه به مؤمنین موقع مرگ است که «اَلا تَخافوا و لا تَحزَنوا و ابشرُوا بالجنّة». (3)
🍁دسته دوم: افراد کافری که ایمان به خدا و پیامبران نیاوردند، قرآن نیز دربارهی نحوهی جان دادن و قبض روح آنها میفرماید: «وَ لو تری اذ الظالمُونَ فی غَمراتِ المُوت و الملائکة باسطو ایدهم و اَخرجوا انفسکم الیومَ تُجزَونَ عَذابَ الهون بما کُنتم تَقولون عَلی الله غیرَ الحقَّ و کنتم عن آیاته تستکبرون»، اگر ببینی که ستمگران در گردابهای مرگ هستند و فرشتگان دستهای خویش را گشوده که جان آنها را بگیرند، به آنان می گویند:
🍁 جانهای خویش را بر آرید، امروز به عذاب خفت بار سزا داده میشوید به خاطر آنچه به ناحق سخن گفتید و در برابر آیات او کبر ورزیدید». (4)
🍁و در جای دیگر میفرماید: «و لو تری اذ یتوفی الذین کفرُوا الملائکة یضربونَ وجوهَهم و ادبارهم و ذوقوا عذابَ الحَریق»، و اگر ببینی کافران را هنگامی که فرشتگان مرگ، جانشان را میگیرند بر صورت و پشت آنها میزنند و می گویند: بچشید عذاب سوزنده را. (5)
🍁مرحوم طبرسی در تفسیر آیه شریفه میفرماید: «اذ یتوفَی الذینَ کفروا اَی: یقبضونَ اَرواحهم عند الموت»، یعنی به هنگامهی قبض روح ملائکه با کفّار چنین برخوردی دارند و بر سر و روی و پشت آنان میزنند. (6)
🍁دسته سوم: این گروه افراد با ایمانی هستند که به وظایف خود عمل نکردهاند اینها هم وضع رقت باری دارند.
روایتی از امام علی (ع) که میفرمایند: «جان دادن سه دسته از مسلمانان مانند کفار است و آن سه طایفه عبارتند از؛
1- آنهایی که بر مردم ظالمانه حکومت میکنند. 2- آنهایی که مال یتیمان را به یغما میبرند. 3- آنهایی که شهادت به دروغ میدهند.
📚پی نوشت:
1- نحل 32.
2- نحل 32.
3- بحارالانوار، ج 6- باب سکرات الموت، ص 147، 148.
4- انعام 93.
5- انفال 50.
6- بحارالانوار، ج 6- باب سکرات الموت، ص 147.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
گذشت زمان برای مجرمین در برزخ چگونه است؟
🌷در آیهای از سورهی مبارکهی روم که اشارهای به وضع مجرمان دارد میفرماید:
🌷«آن روز که قیامت برپا شود گنه کاران سوگند یاد میکنند که جز ساعتی توقف نکردند»:
🌷«وَ یومَ تَقومُ الساعةُ یقسمُ المجرمُون مالبثوا غیرُ ساعَة» و در آیهای مجرمین این توقف (در برزخ) را به اندازهی یک صبح یا شب میدانند چنانچه میفرماید:
🌷«کَاَنهُم یومَ یرَونَها لم یلبثوا الا عَشیة او ضُحاها»، آن روز که مجرمین قیامت را مشاهده میکنند گویی توقفشان جز شامگاه یا صبحگاهی بیشتر نبوده است.
🌷لذا مجرمین توقف در برزخ را در حد یک ساعت و یا یک صبح یا یک شب بیشتر نمیپندارند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا کساني که به جهان برزخ وارد شده اند از عالم دنيا با اطلاعند؟
🌸بلي، وقتي انسان وارد برزخ مي شود نسبت به عالم دنيا نيز هوشيار و شنونده است چنانچه در روايتي از پيامبر اکرم (ص) است که بعد از پيروزي در جنگ بدر، بعد از آن که کشته گان مشرکين را درون چاهي ريختند در کنار چاه ايستادند و فرمودند:
🌸«يا اهلَ القليب هل! وجدتم ما وعدَ ربَّکم حَقا؟ فاني وجدتُ ما وعدني رَبّي حقاً! قالوا: يا رَسولَ الله هل يسمَعُون؟ قالَ ما انتم بالسّمع لما اقولُ منهم ولکن اليومَ لا يُجيبون. (1)
🌸اي اهل چاه، آيا آن چه را که پروردگارتان به شما وعده داده بود حق يافتيد؟ من که وعده ي پروردگارم را در مورد پيروزي حق يافتم! گروهي عرض کردند: يا رسول الله (ص) آيا آنها مي شنوند؟ فرمود:
🌸 شما نسبت به آن چه من مي گويم شنواتر از آنها نيستيد، ولي آنها امروز پاسخ نمي دهند. اين روايت نه تنها دلالت بر وجود عالم برزخ و نوعي حيات براي انسان بعد از مرگ جسماني دارد، بلکه دليل بزرگي است بر اينکه انسانها در عالم برزخ نوعي ارتباط با اين دنيا نيز دارند و بعضي از سخنان را مي شنوند.
🌸 و دليل ديگري که حکايت از ارتباط مردگان با عالم دنياست مسئله حضور روح آنها در منازل شخصي شان در شبهاي جمعه و نيز متوجه بودن و درک حضور افرادي که بر سر قبر آنها حاضر مي شوند و نيز شادي آنها به هنگام طلب استغفار و خيراتي که برايشان فرستاده مي شود چنانچه در روايتي از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند:
🌸«انَّ المَيت ليَفرَحُ بالتَّرحُم عَليه و الاستغفار له کما يَفرحُ الحَيُّ بالهديَّه». (2)
🌸ميّت بخاطر طلب رحمت و استغفار براي او خوشحال مي شود همانگونه که افراد زنده با هدايا خوشحال مي شوند. و در روايتي ديگر از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند:
🌸«ميتُ حضال يننَفعُ بها لمؤمن من بعد مَوته: ولدٌ صالحٌ يَستَغرُ له، و مُصحَف يَقرَءُ منه، و قليبٌ يَحفُرهُ، و غرَسٌ يَغرسُهُ و صَدَقَهُ ماء يُجريه، و سُنة حَسَنة يُوخَذ بها بعدَهُ»، شش چيز است که مؤمن بعد از مرگش از آن بهره مي گيرد:
🌸 «فرزند شايسته اي که براي او استغفار کند و قرآني که مردم در آن بهره مي گيرند، چاه آبي که حفر کرده است و درختي که نشانده و آب جاري که در اختيار مردم بگذارد و سنّت نيکي که بعد از وي به آن عمل کند». (3)
📚پی نوشت:
1- کنزالعمال، ج10، ص 377، حديث 29876 و پيام قرآن، ج5، ص 457.
2- مهجة البيضاء، ج8، ص 292.
3- بحارالانوار، ج6، ص 293، حديث 1.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چرا تعداد درهای بهشت بیشتر از جهنم است؟
🔴طبق آیه صریح قرآن جهنم دارای 7 درب است.
🔴 «سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم» برای جهنم 7 درب است و برای هر درب گروهی معین شده است (1).
🔴و درهای بهشت 8 تا میباشد از این بیشتر بودن درهای بهشت روشن میگردد که طرق وصول به سعادت و بهشت جاویدان، از طرق وصول به جهنم بیشتر است و رحمت خداوند بر غضب او پیشی میگیرد.
📚پی نوشت:
1- حجر / 44.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
وسعت بهشت چقدر است؟
🔵طبق آیه 133 آل عمران وسعت بهشت به اندازه آسمانها و زمین است. و با توجه به محاط بودن عالم دنیا بر دوزخ و دوزخ بر بهشت، این آیه به خوبی متصور میشود.
🔵البته لازم به ذکر است، اینکه قرآن وسعت بهشت را به اندازه آسمان و زمین میشناسد به خاطر آن است که انسان چیزی وسیعتر از آسمان و زمین نمیشناسد تا مقیاس سنجش قرار دهد لذا قرآن برای اینکه عظمت بهشت را ترسیم کند آن را اینگونه تشبیه کرده است.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
نگه داري مجرمين در جهنم به صورت انفرادي است يا جمعي؟
🔴در برخي از آيات اشاره به اين مطلب دارد كه مجرمين در كنار هم هستند و به صورت جمعي در جهنم قرار دارند چناچه مي فرمايد:
🔴«كلّما دخلت امّة لعنت اختها حتي اذا ادّاركوا فهيا جميعا قالت اخراهم لاوليهم ربّنا هؤلاء اضلونّا فأتهم عذاباً ضعفاً من النّار»(1)
🔴 و در آيه ي ديگري مي فرمايد: «و اذا القوا منها مكاناً ضيّقاً مقرّنين دعوا هنالك ثبوراً»: هنگامي كه در مكان تنگ و محدودي از جهنم افكنده مي شوند در حالي كه در غل و زنجيرند، واويلاي آنها بلند مي شود.
🔴از اين تعبير روشن مي شود كه آنها در دوزخ آزاد نيستند محلي همچون سلولهاي انفرادي دارند و در آن نيز در غل و زنجيرند. لذا همان گونه كه در دنيا در زندان ها با توجه به نوع گناه و جرم گاهي مجرمين جمعي و گاهي به صورت انفرادي قرار مي گيرند در جهنم نيز مي تواند چنين باشد.
📚پی نوشت:
1-اعراف/38.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃