eitaa logo
دوباره زندگی
26.4هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا کساني که به جهان برزخ وارد شده اند از عالم دنيا با اطلاعند؟ 🌸بلي، وقتي انسان وارد برزخ مي شود نسبت به عالم دنيا نيز هوشيار و شنونده است چنانچه در روايتي از پيامبر اکرم (ص) است که بعد از پيروزي در جنگ بدر، بعد از آن که کشته گان مشرکين را درون چاهي ريختند در کنار چاه ايستادند و فرمودند: 🌸«يا اهلَ القليب هل! وجدتم ما وعدَ ربَّکم حَقا؟ فاني وجدتُ ما وعدني رَبّي حقاً! قالوا: يا رَسولَ الله هل يسمَعُون؟ قالَ ما انتم بالسّمع لما اقولُ منهم ولکن اليومَ لا يُجيبون. (1) 🌸اي اهل چاه، آيا آن چه را که پروردگارتان به شما وعده داده بود حق يافتيد؟ من که وعده ي پروردگارم را در مورد پيروزي حق يافتم! گروهي عرض کردند: يا رسول الله (ص) آيا آنها مي شنوند؟ فرمود: 🌸 شما نسبت به آن چه من مي گويم شنواتر از آنها نيستيد، ولي آنها امروز پاسخ نمي دهند. اين روايت نه تنها دلالت بر وجود عالم برزخ و نوعي حيات براي انسان بعد از مرگ جسماني دارد، بلکه دليل بزرگي است بر اينکه انسانها در عالم برزخ نوعي ارتباط با اين دنيا نيز دارند و بعضي از سخنان را مي شنوند. 🌸 و دليل ديگري که حکايت از ارتباط مردگان با عالم دنياست مسئله حضور روح آنها در منازل شخصي شان در شبهاي جمعه و نيز متوجه بودن و درک حضور افرادي که بر سر قبر آنها حاضر مي شوند و نيز شادي آنها به هنگام طلب استغفار و خيراتي که برايشان فرستاده مي شود چنانچه در روايتي از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند: 🌸«انَّ المَيت ليَفرَحُ بالتَّرحُم عَليه و الاستغفار له کما يَفرحُ الحَيُّ بالهديَّه». (2) 🌸ميّت بخاطر طلب رحمت و استغفار براي او خوشحال مي شود همانگونه که افراد زنده با هدايا خوشحال مي شوند. و در روايتي ديگر از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند: 🌸«ميتُ حضال يننَفعُ بها لمؤمن من بعد مَوته: ولدٌ صالحٌ يَستَغرُ له، و مُصحَف يَقرَءُ منه، و قليبٌ يَحفُرهُ، و غرَسٌ يَغرسُهُ و صَدَقَهُ ماء يُجريه، و سُنة حَسَنة يُوخَذ بها بعدَهُ»، شش چيز است که مؤمن بعد از مرگش از آن بهره مي گيرد: 🌸 «فرزند شايسته اي که براي او استغفار کند و قرآني که مردم در آن بهره مي گيرند، چاه آبي که حفر کرده است و درختي که نشانده و آب جاري که در اختيار مردم بگذارد و سنّت نيکي که بعد از وي به آن عمل کند». (3) 📚پی نوشت: 1- کنزالعمال، ج10، ص 377، حديث 29876 و پيام قرآن، ج5، ص 457. 2- مهجة البيضاء، ج8، ص 292. 3- بحارالانوار، ج6، ص 293، حديث 1. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چرا تعداد درهای بهشت بیشتر از جهنم است؟ 🔴طبق آیه صریح قرآن جهنم دارای 7 درب است. 🔴 «سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم» برای جهنم 7 درب است و برای هر درب گروهی معین شده است (1). 🔴و درهای بهشت 8 تا می‌باشد از این بیشتر بودن درهای بهشت روشن می‌گردد که طرق وصول به سعادت و بهشت جاویدان، از طرق وصول به جهنم بیشتر است و رحمت خداوند بر غضب او پیشی می‌گیرد. 📚پی نوشت: 1- حجر / 44. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
وسعت بهشت چقدر است؟ 🔵طبق آیه 133 آل عمران وسعت بهشت به اندازه آسمانها و زمین است. و با توجه به محاط بودن عالم دنیا بر دوزخ و دوزخ بر بهشت، این آیه به خوبی متصور می‌شود. 🔵البته لازم به ذکر است، اینکه قرآن وسعت بهشت را به اندازه آسمان و زمین می‌شناسد به خاطر آن است که انسان چیزی وسیع‌تر از آسمان و زمین نمی‌شناسد تا مقیاس سنجش قرار دهد لذا قرآن برای اینکه عظمت بهشت را ترسیم کند آن را اینگونه تشبیه کرده است. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
نگه داري مجرمين در جهنم به صورت انفرادي است يا جمعي؟ 🔴در برخي از آيات اشاره به اين مطلب دارد كه مجرمين در كنار هم هستند و به صورت جمعي در جهنم قرار دارند چناچه مي فرمايد: 🔴«كلّما دخلت امّة لعنت اختها حتي اذا ادّاركوا فهيا جميعا قالت اخراهم لاوليهم ربّنا هؤلاء اضلونّا فأتهم عذاباً ضعفاً من النّار»(1) 🔴 و در آيه ي ديگري مي فرمايد: «و اذا القوا منها مكاناً ضيّقاً مقرّنين دعوا هنالك ثبوراً»: هنگامي كه در مكان تنگ و محدودي از جهنم افكنده مي شوند در حالي كه در غل و زنجيرند، واويلاي آنها بلند مي شود. 🔴از اين تعبير روشن مي شود كه آنها در دوزخ آزاد نيستند محلي همچون سلولهاي انفرادي دارند و در آن نيز در غل و زنجيرند. لذا همان گونه كه در دنيا در زندان ها با توجه به نوع گناه و جرم گاهي مجرمين جمعي و گاهي به صورت انفرادي قرار مي گيرند در جهنم نيز مي تواند چنين باشد. 📚پی نوشت: 1-اعراف/38. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
امام على عليه السلام: 🔷إذا أبصَرَتِ العَينُ الشَّهوَةَ عَمِيَ القَلبُ عنِ العاقِبَةِ 🔹اگر چشم، شهوت بين شود، دل از عاقبت بينى كور گرد 📚غررالحكم حدیث 4063 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا در بهشت زمان وجود دارد؟ 🍃به نظر فلاسفه و عرفای اسلامی ، عالم خلقت دارای سه مرتبه وجودی است که عبارتند از: ۱.عالم مادّه ، که بارزترین خصوصیّت آن حرکت و زمان است. ۲. عالم مثال که عالمی است غیر مادّی ولی دارای شکل و رنگ و مقدار است. ۳. عالم عقل ، که منزّه از تمام آثار عالم مادّه بوده و علّت عالم مثال و عالم مادّه است. 🍃و از جهت دیگر باید به حقیقت زمان توجه کنیم. هر موجودی که تغییر تدریجی دارد، دارای زمان است. چون زمان یک وجود مستقل در جهان خارج نیست. و حتما هم دقت دارید که زمان گردش عقربه های ساعت یا گردش خورشید و ... نیست. بلکه ما این ها را معیاری برای سنجیدن زمان در نظر گرفته ایم. همان گونه که متر مساحت نیست. بلکه وسیله ای برای سنجیدن مساحت هاست. 🍃با توجه به دو نکته درمی یابیم که در آخرت نیز اجمالا زمان وجود دارد. اما مقیاس های زمانی در آن جا، با مقیاس های زمانی در این عالم مادی فرق می کند. چون تغییرات متفاوت است. و اشاره به این تفاوت زمانی در قرآن بیان شده است. 🍃یدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ؛[۱] امور این جهان را از آسمان به سوى زمین تدبیر مى‌كند سپس در روزى كه مقدار آن هزار سال از سالهایى است كه شما مى‌شمرید بسوى او بالا مى‌رود (و دنیا پایان مى‌یابد). تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسینَ أَلْفَ سَنَةٍ؛ [۲] فرشتگان و روح [فرشته مقرّب خداوند] بسوى او عروج مى‌كنند در آن روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است. 🍃و اصل وجود زمان در آخرت مطابق ظاهر بسیاری از روایات است. 🍃پیامبر (ص) فرمودند: در تفسیر این آیه كریمه: وَ نادَوْا یا مالِكُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّكَ قالَ إِنَّكُمْ ماكِثُونَ؛[۳] ندا مىكنند اى مالك از خدا بخواه كه عذاب ما تخفیف داده شود یا این كه كار ما تمام شود و خداى متعال ما را بمیراند، فرمود: چهل سال این ندا را مى‌كنند و كسى به آنها جواب نمى‌دهد پس از چهل سال به آنها جواب داده مى‌شود كه شما اینجا باید باشید و مرگى براى شما نیست و عذاب شما دائمى است.[۴] 🍃از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام روایت شده كه فقیران و تهى دستان مؤمنان در بهشت گردش میكنند چهل سال پیش از ثروتمندان.[۵] از نبى اكرم(ص) روایت شده كه فرمود هر كس پسر بچه‌اى را از روى شهوت ببوسد خداوند او را یك هزار سال در آتش عذاب میكند.[۶] 🍃جابر (جعفى) از امام باقر از پدرش از جدّش علیهم السّلام روایت كند كه رسول خدا (ص) فرمود: چون روز قیامت شود، و اهل بهشت در بهشت، و اهل دوزخ در دوزخ جاى گیرند، بنده‌اى هفتاد خریف- كه هر خریف هفتاد سال است- در آتش بماند، سپس از خدا- عزّ و جلّ- درخواست كند و خدا را بخواند و گوید: پروردگارا! بحقّ محمّد و اهل بیتش از تو مى‌خواهم كه مرا رحم كنى. خدا- جلّ جلاله- به جبرئیل وحى كند كه بسوى بنده‌ام فرود رو، و او رااز آتش بیرون آور.[۷] 🍃پیامبر (ص) : همانا بهشت سال به سال به جهت حلول ماه رمضان زینت و آرایش مى‌شود، چون شب اوّل ماه رمضان فرا رسد بادى كه آن را مثیره گویند از زیر عرش مى‌وزد كه برگ درختان بهشت را بهم مى‌زند و حلقه درهاى بهشت را مى‌كوبد.[۸] 🍃امام حسین (ع) فرمود: بنده‌اى نیست كه در راه ما دو چشمش سرشك بارد، یا قطرهاى اشك از دو دیده‌اش فرو ریزد جز اینكه خداوند بدان سبب یك حقب (هشتاد سال) او را در بهشت جاى دهد.[۹] [۱]. سجده/۵. [۲]. معارج/۴. [۳]. زخرف/۷۷. [۴]. ارشاد القلوب ج ۱ ص ۳۶ [۵]. ارشاد القلوب ج ۱ ص ۱۵۵ [۶]. ارشاد القلوب ج ۱ ص ۱۸۹ [۷]. امالی شیخ مفید ص ۲۱۸ [۸]. امالی شیخ مفید ص ۲۳۰ [۹]. امالی شیخ مفید ص ۳۴۱ 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا انسان با همين بدن و جسم مادي وارد عالم برزخ مي شود؟ 🍁خير، بدن و جسمي که به ميان قبر مي رود و به روي آن خاک مي ريزند، غير از صورت و قالب مثالي است که به برزخ مي رود. 🍁سئوال و حساب با بدن مثالي است نه با بدن خاکي، بدن خاکي حرکتي ندارد، چشم و گوش و ادراک ندارد، چه در ميان قبر باشد و بپوسد و چه نباشد. 🍁اما بدن مثالي نه مي ميرد و نه ديده ي بصيرت و ادراکش کم مي شود بلکه افزون هم مي گردد و اوست که مورد سئوال و مؤاخذه و مورد ثواب و عقاب برزخي قرار مي گيرد. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
مصالح ساختمان‌های بهشت چیست؟ 🔰روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند: «همانا خداوند عزوّجل بهشت را با دو نوع خشت آفرید: 🔰خشتی از طلا و خشتی از نقره، و دیوارهای آن را از یاقوت و سقفش را از زبرجد و سنگریزه‌هایش را از لؤلؤ و خاکش را از زعفران و مشک»: 🔰«اِنّ الله عزّوجلّ لما خلق الجنّه خلق‌ها من لبنیتن: لبنه ممن ذهب، و لبنه من فِضّه، و جعل حیطانها الیاقوت، و سقفها الزبرجد، و حصباءها اللؤلؤ، و ترابها الزعفران و المسک الادفر» (1). 📚پی نوشت: 1- بحار الأنوار، ج 8، کتاب العدل و المعاد، ص 132، حدیث 36. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
تشييع جنازه رفتن ثواب دارد و چرا هنگام تشييع جنازه تکبير ميگويند؟ 💠هر تشييع جنازه اي پاداش ندارد بلکه تشييع پيکر مومنين ثواب دارد و اين بخاطر احترام به مومن است 💠حضرت موسى عليه السّلام از خداوند پرسيد: پروردگارا! پاداش كسى كه جنازه مردهاى را تشييع مىكند، چيست؟ خداوند فرمود: فوجى از فرشتگانم را به همراه پرچم هائى بر آنان مىگمارم، كه از گورشان تا محشر بدرقه كنند. موسى عليه السّلام باز پرسيد: پروردگارا! پاداش كسى كه خانواده داغدارى را تسليت و دلدارى دهد، چيست؟ خداوند فرمود: در سايه خود بر سر او مىگسترانم در آن روزى كه سايهاى جز سايه (لطف و بخشش) من نيست.1 💠امام باقر (عليه السلام) فرمودند : هر كسى كه دوست دارد همراه فرشتگان محافظ (كرام الكاتبين) جنازه را تشييع كند بايد در دو طرف شانه مرده حركت كند. 💠امام باقر عليه السلام در تشييع جنازه اي حاضر بود صاحب عزا آمد و عرض کرد شما خسته شديد برگرديد حضرت فرمود: ما جوياى اجر و پاداش الهى بوديم. پاداش الهى به اندازهاى تحصيل مىشود كه با جنازه همراهى كنيم. 💠«رسول خدا صلي الله عليه و آله فرموده‌اند: کسي که جنازه‌اي را تشييع کند هر قدمي که برمي‌دارد تا زماني که برگردد. صدهزار هزار حسنه خواهد داشت. و صد هزار هزار گناه از او محو مي‌شود. و صد هزار هزار درجه نزد خدا بدست مي‌آورد و اگر بر ميت نماز هم بخواند موقع مرگش صد هزار هزار ملائکه او را تشييع مي‌کنند. که همه آنها براي او استغفار مي‌کنند و اگر در دفن ميت حاضر شود خداوند صد هزار هزار ملائک را مأمور مي‌کند تا روز قيامت براي او طلب مغفرت کنند». 💠 امام باقر عليه السلام فرمودند: «زماني که مؤمن را وارد قبر کردند. به او ندا مي‌شود اولين تحفه و عطاي تو بهشت است و اولين تحفه و عطاي کسي که تو را تشييع کرد مغفرت و بخشش اوست» 💠مستحب است حامل جنازه ذکر بسم الله و بالله و صلي الله علي محمد و آل محمد اللهم اغفر للمومنين والمومنات. بگويد 💠 سخن گفتن و مشغول شدن به غير ياد خدا و دعا و ذکر و استغفار در هنگام تشييع جنازه مکروه است و تکبير هم ذکر خداست 1. ( پاداش نيكي ها و كيفر گناهان /ترجمه ثواب الأعمال / 490 ) 2.(گزيده كافى /ج2/ 144) 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا سوال در قبر از همين جسد دنيوي است؟ آيا واقعا ائمه در همين قبر به ديدن ميت مي آيند؟ 🍃وقتي که انسان مي ميرد روح اين جسم خاکي دنيوي را رها کرده و در قالب جسم برزخي به مسير خود ادامه مي دهد. آنچه که در قبر مورد سوال و پاسخ قرار مي گيرد روح انسان در قالب برزخي آن است نه اين جسم خاکي انسان. 🍃البته روح به خاطر علقه شديدي که با اين جسم دارد تا مدت ها در کنار آن مي ماند و ناظر بر اوست و حتي به عبارتي مي توان گفت در آن قبر است و براي همين مي بينيم که در برخي از نقل ها هست که آن جسمي که درون قبر است از سوال منکر و نکير تاثير مي پذيرند و مي توان گفت همين جاست که ائمه به ديدار او مي آيند. 🍃در يک نگاه دقيق تر بايد گفت بنا بر روايات قبري که از آن سخن گفته مي شود که ائمه به ديدار انسان مي آيند و جواب و پاسخ مي شود و يا خداي ناکرده فشار قبرو عذاب قبر در آن « صورت مي گيرد و .. غير از این قبر خاکي است که جسم در آن قرار گرفته است بلکه آن قبر بنا بر روايت "روضه من رياض الجنه او حفرة من حفر النيران" است يا باغي از باغ هاي بهشت و يا گودالي از گودال هاي جهنم است. به عبارت ديگر قبر اولين مرحله ورود به عالم برزخ است. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا تمام افراد قادر به پاسخگویی به سئوالات «نکیر و منکر» هستند؟ 🌱آن چه مسلم است انسان با تمام اعمالش در آن عالم حاضر می‌شود. چنانچه کوله بارش از اعمال صالح و نیک باشد همان اعمال به داد او می‌رسد و زبانش را گویا می‌کند و در غیر این صورت زبانش به لکنت می افتد. 🌱چنانچه امام علی بن الحسین (ع) می‌فرماید: 🌱«... وَ ان تَکُ مؤمناً تَقیاً عارفاً بدینکَ مُتَّبعاً الصّادقین مُوالیاً لاُولیاء الله لقاکَ الله حُجَّتکَ و اَنطق لسانکَ بالصَّواب فَاَحسَنتَ الجَوابَ فَبُشِّرتُکَ بالجَنَّة و الرّضوان منَ الله و الخَیرات و الحسان و وَاستَقَبَّلتَکَ الملائکَةُ بالرُّوح و الرَّیحان و ان لَم تَکن کَذالکَ تَلَجلَجَ لسانَکَ و دَحَضَت حُجَّتُکَ و عمیت عن الجَواب و بُشِّرَت بالنّار و استَقبَلتَکَ ملائکَةُ العذاب...» (1)، 🌱 اگر با ایمان و متّقی و آگاه به دین و پیرو صادقین و موالی اولیاء الله باشی، خداوند پاسخ لازم را به تو تلقین می‌کند و زبانت را به حق می‌گشاید و جواب خواهی داد و در این هنگام از سوی خدا بشارت جنّت و رضوان و خیرات فراوان به تو داده می‌شود و فرشتگان الهی با روح و ریحان از تو استقبال می‌کنند و اگر چنین نباشد زبانت به لکنت می افتد و دلیلت باطل می‌شود و از دادن پاسخ فرو می‌مانی و نابینا می‌شوی و بشارت به آتش داده می‌شوی و فرشتگان عذاب به استقبال تو می‌آیند.... 📚پی نوشت: 1- بحارالانوار، ج 6، ص 223، حدیث 24. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃