دعا و درخواست مکرر مجرمان دردوزخ چیست؟
💠در آیات بسیاری از قرآن کریم با تقاضای مکرر دوزخیان و مجرمان مبنی بر بازگشت مجدد به این جهان و جبران مافات برخورد میکنیم که با پاسخ منفی روبرو میشوند.
💠از جمله در سوره شوری آیه 44 آمده است: «هل الی مرّد من سبیل»: ظالمان با مشاهده عذاب می گویند آیا راهی به سوی بازگشت وجود دارد. و در سورهی زمر آیه 58 در مورد انسانهای گناهکار آمده است:
💠«او تقول حین تری العذاب لوان لی کرةفاکون من المحسنین»: اگر بار دیگر به دنیا باز گردیم از نیکو کاران خواهیم بود. و در سوره مؤمنون آیه 107 از قول همین اشخاص آمده است: «ربنا اخرجنا منا فان عدنا فانا ظالمون» پروردگارا ما را از دوزخ بیرون بفرست اگر بار دیگر بازگشت کردیم ما مسلماً ظظالم و ستمگریم.
💠و گروهی نیز به هنگامی که فرشتگان مرگ را میبینند چنین تقاضایی از خدا میکنند (1) و می گویند: «ربّ ارجعون لعّلی اعمل صالحاً فیما ترکت»، پروردگارا مرا باز گردانید شاید در آنچه کوتاهی نمودم وترک گفتم عمل صالحی انجام دهم اما در همه جا با کلّاً (چنین چیزی ممکن نیست) و یا تعبیرات مشابهی پاسخ آنان داده میشود و اجابت آن را امر محالی میدانند.
📚پی نوشت:
1-مؤمنون/100-99.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
«عذاب اکبر» چه نوع عذابی است؟
🔴«عذاب اکبر» (سختترین عذابها) اشاره به عذاب روز قیامت است که خداوند میفرماید: «فیعذ به الله العذاب الاکبر» خداوند او را به عذاب سختتری مجازات میکند (1) و در آیهای از سورهی سجده میفرماید:
🔴 «ولنذیقّنهم من العذاب الادنی دون العذاب الاکبر»، «عذاب اکبر» را در مقابل «عذاب ادنی» که نزدیکتر است قرار داده است پس معلوم میگردد که مراد از عذاب اکبر عذاب روز قیامت است که از هر مجازاتی بزرگتر و دردناکتر است و داری دو صفت دور بودن وبزرگ بودن میباشد.
🔴چیزی که قابل توجه است اینکه گاهی عذابهای الهی در دنیا نسبت به اقوام گنه کار (مانند قوم لوط) چنان شدید بوده که تمام شهرو ابادیها و زندگی و حتی اجساد آنها را در هم کوبیده ولی باز این عذاب، در مقابل آن عذاب بزرگ آخرت و قیامت، کم وناچیز است.
🔴لذا این آیه از شدت فوق العاده ی مجازاتهای قیامت خبر میدهد و انسان را متوجه آن میکند.
📚پی نوشت:
1-غاشیه/24.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چه کسانی از فشار قبر در امانند؟
🔸در روایات زیادی آمده است: کسانی که به بعضی از اعمال خیر، مانند چند حج، یا مداومت بر بعضی از سورههای قرآن و یا بعضی از اذکار داشته باشند از فشار قبر در امانند. (1)
🔸و در تفسیر آیهی شریفهی «فرحینَ بما اتیهمُ اللهُ من فَضله» (2) مرحوم مجلسی میفرماید: مؤمنین به آنچه که خداوند به آنها عطا کرده در بهشت خوشحالند و همچنین در قبرهایشان. یعنی بواسطه ی ایمان و اعمال نیکشان از فشار قبر و سایر عذابهای آن در امانند. (3)
📚پی نوشت:
1- سفینة البحار، ج 2، ص 397 ماده قبر.
2- آل عمران 170.
3- بحارالانوار، ج 6- باب احوال البرزخ و القبر، 209.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
اگر فشار قبر برای عموم مردم حتمی است کسی که چندین روز به دار آویخته شده فشار قبر او چگونه است؟
✳️این سئوالی است که یکی از صحابه از امام صادق (ع) نمود و حضرتش در جواب فرمود: «انَّ رَبُّ الارض هُوَ ربُّ الهَواء فَیوحَی الله عزّوجلّ الی الهَواء فَیظغطُهُ ضَغطَة القَبر»،
✳️پروردگار زمین همان پروردگار هواست پس خداوند عزّوجل به هوایی که بر او احاطه دارد وحی میکند که از هر طرف بر او فشار وارد کند. (1) و هم چنین است فردی که در دریا غرق شده است و آبهای اطراف بر او فشار خواهند آورد.
📚پی نوشت:
1- بحارالانوار، ج 6، ص 266، حدیث 112.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا جهنم تنگ و محدود است؟
🍁در مورد فضای جهنم نیز در قرآن کریم توضیحاتی آمده و آیاتی از آن به این مطلب اشاره دارد چنانکه میفرماید:
🍁«واذا القوا منها مکاناً ضیقاً مقرّنین دعوا هنالک ثبورا»(1): وقتی گنهکاران در مکان تنگ و محدودی از آتش در حالیکه در غل وزنجیرند افکنده میشوند فریاد واویلایشان بلند میشود.
🍁بدیهی است این به خاطر کوچک بودن دوزخ نیست چراکه طبق آیهای از سورهی ق که میفرماید: در قیامت به جهنم می گوییم آیا پر شدهای؟ باز طلب میکند:
🍁«یوم تقول لجهنّم هل امتلات و تقول هل من مزید»(2). لذا جهنم مکان وسیعی است اما آنها را در این مکان وسیع آن چنان محدود میکند که طبق آیه بعضی از روایات، وارد شدنشان در دوزخ همچون وارد شدن میخ در دیوار است.
🍁و در این حال است که فریاد واویلای آنها (وای بر من) بلند میشود.
پی نوشت:
1-فرقان/13.
2-ق/30.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
عذاب الهون (غذاب ذلت با و توهین آمیز) در قیامت در انتظار چه کسانی میباشد؟
🔷طبق آیهای از سورهی احقاف که میفرماید: «و یوم یعرض الذین کفروا علی النار اذهبتم طیباتکم فی حیاتکم الدنیا واستمتعتم بها فالیوم تجزون عذاب الهون بما کنتم تستکبرون فی الارض بغیر الحق و بما کنتم تفسقون»(1):
🔷 آن روز که کافران را بر آتش عرضه میدارند به آنها گفته میشود از طیبات و لذائذ زندگی دنیای خود استفاده کردید و از آن بهره گرفتید اما امروز عذاب ذلت بار، به خاطر استکباری که در زمین به ناحق کردید و به خاطر گناهانی که انجام میدادید جزای شما خواهد بود.
🔷آری به علت غرق شدن در لذات مادی و فراموش کردن یاد خدا و قیامت و یا بهره گیری گناه آلود و بی قید و شرط از این لذات و استفاده در طریق شهوات و استفادهی بی رویه، آنها را به این عذاب توهین آمیز و ذلت بار میکشاند و اشاره به طیبات در آیه شریفه شامل تمام مواهب دنیا اعم از جوانی و سلامتی و نعمات مادی و... میشود.
🔷لذا به علت دو گناه بزرگی (استکبار در زمین و فسق) که در آیه برای اینها ذکر شده دچار این عذاب توهین آمیز و تحقیر کننده میشوند.
📚پی نوشت:
1-احقاف/20.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
گفتگوی خداوند سبحان با دوزخیان چسیت؟
🌺در سورهی مؤمنون آیات 112 و 111 چنین آمده است: «الم تکن آیاتی تتلی علیکم فکنتم بها تکذبون قالوا ربّنا غلبت علینا شقوتنا و کنّا قوماً ضالّین»، در آیات قبل از آیات فوق، قرآن، سخن از مجازات دردناک دوزخیان به میان آورده است وبه دنبال آن در آیات مورد بحث گوشهای از گفتگوی پروردگار با آنها را بازگو میکند
🌺نخست این که خداوند آنها را با «ای» سخن عتاب آمیز مخاطب میکند و میفرماید: آیا آیات من بر شما خوانده نمیشد و شما آن را تکذیب میکردید؟ آیا به اندازه کافی آیات و دلایل روشن به وسیله پیامبرانم برای شما نفرستادم؟
🌺 و آنها در پاسخ این سؤال اعتراف میکنند و می گویند آری چنین است! ای پروردگار ما، ولی شقاوت و بدبختی بر ما چیره شده و ما قوم گمراهی بودیم و بر این اساس گنهکاران دوزخی صریحاً اعتراف میکنند که از ناحیه خداوند اتمام حجت شد اما ما با دست خودمان وسایل بدبختیمان را فراهم ساختیم ومعترفیم که قوم گمراهی بودیم.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا قبر و برزخ مؤمنين و ظالمين يكسان خواهد بود؟
♦️وضعيت حال مؤمنين و گنه كاران قطعاً از همان بدو مرگ يكسان نخواهد بود.
♦️چنانچه روايتي است از امام علي ابن الحسين كه مي فرمايد: «انّ القبر روضة من رياض الجنّة او حفرة من حفر النيران»(1):
♦️قبر باغي از باغهاي بهشت و يا حفره اي از حفره هاي دوزخ است لذا عذاب گنه كاران از همان لحظه ي مرگ شروع مي شود همانگونه كه لذائذ و نعمات بهشتي براي مؤمنين از همان موقع مرگ آغاز مي گردد.
📚پی نوشت:
1-تفسير برهان، ج3، ص120.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
دگرگونی چهرههای گنه کاران در قیامت، چگونه میباشد؟
🔰در آیه 66 سورهی احزاب در توصیف و چگونگی قیامت و حالات مجرمین میفرماید: «یوم تقلّب وجوههم فی النّار یقولون یا لیتنا اطعنا الله و اطعنا الرّسولا»:
🔰روزی که صورتهای آنها در آتش دوزخ دگرگون خواهد شد و می گویند ای کاش ما خدا و پیامبرش را اطاعت کرده بودیم. مفسران تعابیر مختلفی از دگرگون شدن صورتهای مجرمین در قیامت دارند. از جمله اینکه:
🔰منظور دگرگون شدن رنگ چهرههاست. گاه زرد و پژمرده میشود و گاه سرخ و آتشین میگردد و گاهی هم تاریک و سیاه میشود. و بعضی دیگر گفتهاند منظور آن است که همان گونه که برای برشته کردن چیزی روی آتش آن را زیر و رو و این طرف و آن طرف میکنند صورتهای مجرمان نیز در آن روز در آتشهای دوزخ چنین حالی را خواهد داشت.
🔰تفسیر دیگر نیز موجود است که میفرماید: آنها را به صورت در آتش می اندارند چراکه اشرف اعضای بدن انسان صورت اوست در آیه 37 نور نیز از دگرگونی قلوب و چهرهها و ترس مؤمنین از این سخن میگوید و میفرماید: «یخافون یوماً تتقلّب فیه القلوب و الابصار»: مردان الهی از روزی میترسند که دلها و چشمها در آن زیر و رو میشود.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
بعد از اثبات عالم برزخ و بقای روح، روح انسان چگونه در این عالم به حیات خود ادامه میدهد؟
🌱بدیهی است که روح از این جسم که سالها با او مأنوس و همراه بوده است جدا شده و جسم رو به فنا و نابودی میرود اما روح در جسم لطیفی قرار میگیرد که بسیاری از عوارض جسم مادی را ندارد ولی فقط یک شباهت به جسم دارد که عنصری است که روح در آن قرار میگیرد.
🌱لذا نه مادی محض است و نه کاملاً مجرد مانند روح، بلکه دارای یک تجرّد برزخی است که به آن «بدن مثالی» و یا «قالب مثالی» می گویند که شبیه به این بدن است ولی لطیف و نورانی و خالی از مواد و عناصر شناخته شدهی این جهان مادی.
🌱روایتی از امام صادق (ع) در تأیید این مطلب میفرماید: «فَاذا قبَضتهُ الله عزّوجلّ صَیر تلکَ الرّوحَ فی قالب کقالب فی الدُّنیا» (1)، هنگامی که خداوند قبض روح مؤمنی را میکند او را در قالبی هم چون قالبش در دنیا قرار میدهند.
🌱لذا جسم مثالی، چنانچه از نامش پیداست شبیه به همین بدن است ولی این مادهی کثیف عنصری را ندارد و جسمی است لطیف و نورانی و خالی از مواد و عناصر شناخته شدهی این جهان مادی.
📚پی نوشت:
1- فروغ کافی، ج 3، ص 244، حدیث 6.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃