آیا جهنم تنگ و محدود است؟
🍁در مورد فضای جهنم نیز در قرآن کریم توضیحاتی آمده و آیاتی از آن به این مطلب اشاره دارد چنانکه میفرماید:
🍁«واذا القوا منها مکاناً ضیقاً مقرّنین دعوا هنالک ثبورا»(1): وقتی گنهکاران در مکان تنگ و محدودی از آتش در حالیکه در غل وزنجیرند افکنده میشوند فریاد واویلایشان بلند میشود.
🍁بدیهی است این به خاطر کوچک بودن دوزخ نیست چراکه طبق آیهای از سورهی ق که میفرماید: در قیامت به جهنم می گوییم آیا پر شدهای؟ باز طلب میکند:
🍁«یوم تقول لجهنّم هل امتلات و تقول هل من مزید»(2). لذا جهنم مکان وسیعی است اما آنها را در این مکان وسیع آن چنان محدود میکند که طبق آیه بعضی از روایات، وارد شدنشان در دوزخ همچون وارد شدن میخ در دیوار است.
🍁و در این حال است که فریاد واویلای آنها (وای بر من) بلند میشود.
پی نوشت:
1-فرقان/13.
2-ق/30.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
عذاب الهون (غذاب ذلت با و توهین آمیز) در قیامت در انتظار چه کسانی میباشد؟
🔷طبق آیهای از سورهی احقاف که میفرماید: «و یوم یعرض الذین کفروا علی النار اذهبتم طیباتکم فی حیاتکم الدنیا واستمتعتم بها فالیوم تجزون عذاب الهون بما کنتم تستکبرون فی الارض بغیر الحق و بما کنتم تفسقون»(1):
🔷 آن روز که کافران را بر آتش عرضه میدارند به آنها گفته میشود از طیبات و لذائذ زندگی دنیای خود استفاده کردید و از آن بهره گرفتید اما امروز عذاب ذلت بار، به خاطر استکباری که در زمین به ناحق کردید و به خاطر گناهانی که انجام میدادید جزای شما خواهد بود.
🔷آری به علت غرق شدن در لذات مادی و فراموش کردن یاد خدا و قیامت و یا بهره گیری گناه آلود و بی قید و شرط از این لذات و استفاده در طریق شهوات و استفادهی بی رویه، آنها را به این عذاب توهین آمیز و ذلت بار میکشاند و اشاره به طیبات در آیه شریفه شامل تمام مواهب دنیا اعم از جوانی و سلامتی و نعمات مادی و... میشود.
🔷لذا به علت دو گناه بزرگی (استکبار در زمین و فسق) که در آیه برای اینها ذکر شده دچار این عذاب توهین آمیز و تحقیر کننده میشوند.
📚پی نوشت:
1-احقاف/20.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
گفتگوی خداوند سبحان با دوزخیان چسیت؟
🌺در سورهی مؤمنون آیات 112 و 111 چنین آمده است: «الم تکن آیاتی تتلی علیکم فکنتم بها تکذبون قالوا ربّنا غلبت علینا شقوتنا و کنّا قوماً ضالّین»، در آیات قبل از آیات فوق، قرآن، سخن از مجازات دردناک دوزخیان به میان آورده است وبه دنبال آن در آیات مورد بحث گوشهای از گفتگوی پروردگار با آنها را بازگو میکند
🌺نخست این که خداوند آنها را با «ای» سخن عتاب آمیز مخاطب میکند و میفرماید: آیا آیات من بر شما خوانده نمیشد و شما آن را تکذیب میکردید؟ آیا به اندازه کافی آیات و دلایل روشن به وسیله پیامبرانم برای شما نفرستادم؟
🌺 و آنها در پاسخ این سؤال اعتراف میکنند و می گویند آری چنین است! ای پروردگار ما، ولی شقاوت و بدبختی بر ما چیره شده و ما قوم گمراهی بودیم و بر این اساس گنهکاران دوزخی صریحاً اعتراف میکنند که از ناحیه خداوند اتمام حجت شد اما ما با دست خودمان وسایل بدبختیمان را فراهم ساختیم ومعترفیم که قوم گمراهی بودیم.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا قبر و برزخ مؤمنين و ظالمين يكسان خواهد بود؟
♦️وضعيت حال مؤمنين و گنه كاران قطعاً از همان بدو مرگ يكسان نخواهد بود.
♦️چنانچه روايتي است از امام علي ابن الحسين كه مي فرمايد: «انّ القبر روضة من رياض الجنّة او حفرة من حفر النيران»(1):
♦️قبر باغي از باغهاي بهشت و يا حفره اي از حفره هاي دوزخ است لذا عذاب گنه كاران از همان لحظه ي مرگ شروع مي شود همانگونه كه لذائذ و نعمات بهشتي براي مؤمنين از همان موقع مرگ آغاز مي گردد.
📚پی نوشت:
1-تفسير برهان، ج3، ص120.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
دگرگونی چهرههای گنه کاران در قیامت، چگونه میباشد؟
🔰در آیه 66 سورهی احزاب در توصیف و چگونگی قیامت و حالات مجرمین میفرماید: «یوم تقلّب وجوههم فی النّار یقولون یا لیتنا اطعنا الله و اطعنا الرّسولا»:
🔰روزی که صورتهای آنها در آتش دوزخ دگرگون خواهد شد و می گویند ای کاش ما خدا و پیامبرش را اطاعت کرده بودیم. مفسران تعابیر مختلفی از دگرگون شدن صورتهای مجرمین در قیامت دارند. از جمله اینکه:
🔰منظور دگرگون شدن رنگ چهرههاست. گاه زرد و پژمرده میشود و گاه سرخ و آتشین میگردد و گاهی هم تاریک و سیاه میشود. و بعضی دیگر گفتهاند منظور آن است که همان گونه که برای برشته کردن چیزی روی آتش آن را زیر و رو و این طرف و آن طرف میکنند صورتهای مجرمان نیز در آن روز در آتشهای دوزخ چنین حالی را خواهد داشت.
🔰تفسیر دیگر نیز موجود است که میفرماید: آنها را به صورت در آتش می اندارند چراکه اشرف اعضای بدن انسان صورت اوست در آیه 37 نور نیز از دگرگونی قلوب و چهرهها و ترس مؤمنین از این سخن میگوید و میفرماید: «یخافون یوماً تتقلّب فیه القلوب و الابصار»: مردان الهی از روزی میترسند که دلها و چشمها در آن زیر و رو میشود.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
بعد از اثبات عالم برزخ و بقای روح، روح انسان چگونه در این عالم به حیات خود ادامه میدهد؟
🌱بدیهی است که روح از این جسم که سالها با او مأنوس و همراه بوده است جدا شده و جسم رو به فنا و نابودی میرود اما روح در جسم لطیفی قرار میگیرد که بسیاری از عوارض جسم مادی را ندارد ولی فقط یک شباهت به جسم دارد که عنصری است که روح در آن قرار میگیرد.
🌱لذا نه مادی محض است و نه کاملاً مجرد مانند روح، بلکه دارای یک تجرّد برزخی است که به آن «بدن مثالی» و یا «قالب مثالی» می گویند که شبیه به این بدن است ولی لطیف و نورانی و خالی از مواد و عناصر شناخته شدهی این جهان مادی.
🌱روایتی از امام صادق (ع) در تأیید این مطلب میفرماید: «فَاذا قبَضتهُ الله عزّوجلّ صَیر تلکَ الرّوحَ فی قالب کقالب فی الدُّنیا» (1)، هنگامی که خداوند قبض روح مؤمنی را میکند او را در قالبی هم چون قالبش در دنیا قرار میدهند.
🌱لذا جسم مثالی، چنانچه از نامش پیداست شبیه به همین بدن است ولی این مادهی کثیف عنصری را ندارد و جسمی است لطیف و نورانی و خالی از مواد و عناصر شناخته شدهی این جهان مادی.
📚پی نوشت:
1- فروغ کافی، ج 3، ص 244، حدیث 6.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چرا مجرمین مدت طولانی عالم برزخ را این گونه کم و کوچک می شمرند؟
🔴از آنجایی که به مجرمین وعدهی عذابهای دردناکی داده شده است همواره آرزو دارد که زمان متوقف شود و آن وعده هر چه دیرتر محقق شود و گاهی روزها و ماهها چنان به نظرش به سرعت میگذرد که گویی لحظهای بیشتر نبوده است و این حالت نیز در دنیا برای افراد بخوبی پیش میآید و از سوی دیگر در برزخ همهی حقایق روشن نمیشود و جای تعجب نیست که زمان را به مفهوم واقعی درک نکنند و در قیامت که «یوم البروز» است تمام حقایق به خوبی آشکار میشود.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا کسانی که به جهان برزخ وارد شدهاند از عالم دنیا با اطلاعند؟
🔺بلی، وقتی انسان وارد برزخ میشود نسبت به عالم دنیا نیز هوشیار و شنونده است چنانچه در روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که بعد از پیروزی در جنگ بدر، بعد از آن که کشتگان مشرکین را درون چاهی ریختند در کنار چاه ایستادند و فرمودند:
🔺«یا اهلَ القلیب هل! وجدتم ما وعدَ ربَّکم حَقا؟ فانی وجدتُ ما وعدنی رَبّی حقاً! قالوا: یا رَسولَ الله هل یسمَعُون؟ قالَ ما انتم بالسّمع لما اقولُ منهم ولکن الیومَ لا یجیبون. (1)
🔺ای اهل چاه، آیا آن چه را که پروردگارتان به شما وعده داده بود حق یافتید؟ من که وعدهی پروردگارم را در مورد پیروزی حق یافتم! گروهی عرض کردند: یا رسول الله (ص) آیا آنها میشنوند؟ فرمود:
🔺شما نسبت به آن چه من می گویم شنواتر از آنها نیستید، ولی آنها امروز پاسخ نمیدهند. این روایت نه تنها دلالت بر وجود عالم برزخ و نوعی حیات برای انسان بعد از مرگ جسمانی دارد، بلکه دلیل بزرگی است بر اینکه انسانها در عالم برزخ نوعی ارتباط با این دنیا نیز دارند و بعضی از سخنان را میشنوند.
🔺و دلیل دیگری که حکایت از ارتباط مردگان با عالم دنیاست مسئله حضور روح آنها در منازل شخصیشان در شبهای جمعه و نیز متوجه بودن و درک حضور افرادی که بر سر قبر آنها حاضر میشوند و نیز شادی آنها به هنگام طلب استغفار و خیراتی که برایشان فرستاده میشود چنانچه در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند:
🔺 «انَّ المَیت لیفرَحُ بالتَّرحُم عَلیه و الاستغفار له کما یفرحُ الحَی بالهدیه». (2)
میت بخاطر طلب رحمت و استغفار برای او خوشحال میشود همانگونه که افراد زنده با هدایا خوشحال میشوند.
🔺و در روایتی دیگر از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند: «میتُ حضال یننَفعُ بها لمؤمن من بعد مَوته: ولدٌ صالحٌ یستَغرُ له، و مُصحَف یقرَءُ منه، و قلیبٌ یحفُرهُ، و غرَسٌ یغرسُهُ و صَدَقَهُ ماء یجریه، و سُنة حَسَنة یوخَذ بها بعدَهُ»، شش چیز است که مؤمن بعد از مرگش از آن بهره میگیرد:
🔺«فرزند شایستهای که برای او استغفار کند و قرآنی که مردم در آن بهره میگیرند، چاه آبی که حفر کرده است و درختی که نشانده و آب جاری که در اختیار مردم بگذارد و سنّت نیکی که بعد از وی به آن عمل کند». (3)
📚پی نوشت:
1- کنزالعمال، ج 10، ص 377، حدیث 29876 و پیام قرآن، ج 5، ص 457.
2- مهجة البیضاء، ج 8، ص 292.
3- بحارالانوار، ج 6، ص 293، حدیث 1.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
بهشت «عدن» چگونه بهشتی است؟
🌀از روایاتی در ذیل تفسیر آیه مبارکه «و مساکن طیبه فی جنّات عدن»(1) استفاده میشود که این بهشت عدن محل خاصی از بهشت پروردگار است که بر سایر باغهای بهشت امتیاز دارد.
🌀در حدیثی ذیل تفسیر آیه فوق الذکر از قول پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: «عدن دار الله التّی لم ترها عین و لم یخطر علی قلب بشر لایسکنها غیر ثلاثه النبّیین و الصّدیقین و الشّهداء»(2)،
🌀عدن آن خانه پروردگار است که هیچ چشمی آن را ندیده و به فکر کسی خطور نکرده و تنها سه گروه وارد آن میشوند پیامبران و صدیقین و شهداء.
📚پی نوشت:
1- توبه / 72.
2- مجمع البیان ذیل همین آیه.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
به غیر از انبیاء و صالحین و شهداء چه کسانی در بهشت «عدن» قرار میگیرند؟
✅در روایتی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است میفرمایند: «من سره ان یحیا حیاتی و یموت مماتی و یسکن جنتی التّی و اعدنی الله ربی، جنات عدن فلیوال علی بن ابیطالب (ع) و ذریته (ع) من بعده».
✅کسی که دوست دارد حیاتش هم چون من و مرگش نیز مانند من بوده باشد و در بهشتی که خداوند به من وعده داده
در جنات عدن ساکن شود باید علی ابن ابیطالب و فرزندان بعد از او را دوست دارد (1).
✅از این حدیث روشن میشود که جنات عدن باغهایی از بهشت است که پیامبر (ص) و جمعی از خاصان او در آنها مستقر میشوند و محبین حضرت علی (ع) نیز از این دسته هستند.
📚پی نوشت:
1- کتاب خصال طبق نور الثقلین، ج 2، صفحه 241.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه می توان خدای تعالی را یافت و تماشا نمود؟
🌹اگر کسى بخواهد حق را بیابد، و او را تماشا نماید، باید چشمش همه چیز را ببیند؛ از آسمان تا زمین و هر چیزى را با درشتى و ریزى که دارد بنگرد.
🌹در عالم حیوانات انواع حیوانات را رصد نماید و آن را به صورت ملموس و واضح داشته باشد که اگر حیوانى او را نیش زد، صداى ناله ى او در آید.
🌹حیوانى که در ذهن او به صورت کامل آمده و در آن نفوذ کرده، نه نفوذ ارادى و جسمى؛ بلکه عشق مى کند به آن حیوان. این نخستین مرحله در شناخت است که اگر چنین نمایى همان کار خدا را مى کنى.
🌹خدا را در آسمان و زمین مى یابى و خواهى دید نشانه هاى حق از آسمان تا اعماق زمین چیده شده و به نیکى در مى یابى رسیدن به او باید از چنین مسیرهایى باشد.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃