بهشت «عدن» چگونه بهشتی است؟
🌀از روایاتی در ذیل تفسیر آیه مبارکه «و مساکن طیبه فی جنّات عدن»(1) استفاده میشود که این بهشت عدن محل خاصی از بهشت پروردگار است که بر سایر باغهای بهشت امتیاز دارد.
🌀در حدیثی ذیل تفسیر آیه فوق الذکر از قول پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: «عدن دار الله التّی لم ترها عین و لم یخطر علی قلب بشر لایسکنها غیر ثلاثه النبّیین و الصّدیقین و الشّهداء»(2)،
🌀عدن آن خانه پروردگار است که هیچ چشمی آن را ندیده و به فکر کسی خطور نکرده و تنها سه گروه وارد آن میشوند پیامبران و صدیقین و شهداء.
📚پی نوشت:
1- توبه / 72.
2- مجمع البیان ذیل همین آیه.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
به غیر از انبیاء و صالحین و شهداء چه کسانی در بهشت «عدن» قرار میگیرند؟
✅در روایتی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است میفرمایند: «من سره ان یحیا حیاتی و یموت مماتی و یسکن جنتی التّی و اعدنی الله ربی، جنات عدن فلیوال علی بن ابیطالب (ع) و ذریته (ع) من بعده».
✅کسی که دوست دارد حیاتش هم چون من و مرگش نیز مانند من بوده باشد و در بهشتی که خداوند به من وعده داده
در جنات عدن ساکن شود باید علی ابن ابیطالب و فرزندان بعد از او را دوست دارد (1).
✅از این حدیث روشن میشود که جنات عدن باغهایی از بهشت است که پیامبر (ص) و جمعی از خاصان او در آنها مستقر میشوند و محبین حضرت علی (ع) نیز از این دسته هستند.
📚پی نوشت:
1- کتاب خصال طبق نور الثقلین، ج 2، صفحه 241.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه می توان خدای تعالی را یافت و تماشا نمود؟
🌹اگر کسى بخواهد حق را بیابد، و او را تماشا نماید، باید چشمش همه چیز را ببیند؛ از آسمان تا زمین و هر چیزى را با درشتى و ریزى که دارد بنگرد.
🌹در عالم حیوانات انواع حیوانات را رصد نماید و آن را به صورت ملموس و واضح داشته باشد که اگر حیوانى او را نیش زد، صداى ناله ى او در آید.
🌹حیوانى که در ذهن او به صورت کامل آمده و در آن نفوذ کرده، نه نفوذ ارادى و جسمى؛ بلکه عشق مى کند به آن حیوان. این نخستین مرحله در شناخت است که اگر چنین نمایى همان کار خدا را مى کنى.
🌹خدا را در آسمان و زمین مى یابى و خواهى دید نشانه هاى حق از آسمان تا اعماق زمین چیده شده و به نیکى در مى یابى رسیدن به او باید از چنین مسیرهایى باشد.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
«سابقون» (پیشگامان) چه کسانی هستند و پاداش آنها چیست؟
🌱در سوره مبارکه واقعه گروههای مختلف افراد را مورد بررسی قرار میدهد و یکی از این گروهها «سابقون» هستند که میفرماید «و السّابقون السّابقون اولئک المقربون فی جنّات النعیم»(1): و پیشگامان پیشگام، آنها مقربانند و در باغهای پر نعمت بهشتند.
🌱«سابقون» کسانی هستند که نه تنها در ایمان پیشگامند، که در اعمال خیر و صفات اخلاق انسانی نیز پیش قدمند، آنها اسوه مردمند و به همین دلیل مقربان درگاه خداوند بزرگند، و در انواع نعمتهای مادی و معنوی بهشت قرار دارند.
🌱در روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که مصادیق «سابقون» را ذکر میفرماید، از جمله «الذّین اذا اعطوا الحقّ قبلوه، و اذا سألوه بذلوه، و حکموا للنّاس کحکمهم لانفسهم»: آنها کسانی هستند که وقتی حق به آنها داده میشود پذیرا میگردند، و هنگامی که از حق سئوال شوند در اختیار میگذارند و درباره مردم آنگونه حکم میکنند که درباره خودشان (2).
🌱و نیز در روایات دیگری از ایشان است که در تفسیر این آیه میفرمایند: «ذلک علی (ع) و شیعته هم السّابقون الی الجنّه المقربون من الله بکرامته لهم»(3)، سابقون علی (ع) و پیروان او هستند که پیشگامان به سوی بهشت و مقربان درگاه خدایند به خاطر احترامی که خدا برای آنها قائل شده است. و نیز در روایتی از امام صادق (ع) است که خطاب به جمعی از پیروان خود فرمودند:
🌱«انتم السابقون الاولون و السّابقون الاخرون، و السّابقون فی الدنیا الی ولایتنا، و فی الاخره الی الجنه»(4)، شما سابقون نخستین و سابقون آخرین هستید در دنیا پیشگام در ولایت ما بودید و در آخرت پیشگام در بهشتید.
📚پی نوشت:
1- واقعه / 10- 12.
2- تفسیر مراغی، ج 27، ص 134.
3- تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 206.
4- تفسیر صافی ذیل آیه شریفه فوق.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
گذشت زمان برای مجرمین در برزخ چگونه است؟
🔴در آیهای از سورهی مبارکهی روم که اشارهای به وضع مجرمان دارد میفرماید:
«آن روز که قیامت برپا شود گنه کاران سوگند یاد میکنند که جز ساعتی توقف نکردند»: «وَ یومَ تَقومُ الساعةُ یقسمُ المجرمُون مالبثوا غیرُ ساعَة» و در آیهای مجرمین این توقف (در برزخ) را به اندازهی یک صبح یا شب میدانند چنانچه میفرماید:
🔴 «کَاَنهُم یومَ یرَونَها لم یلبثوا الا عَشیة او ضُحاها»، آن روز که مجرمین قیامت را مشاهده میکنند گویی توقفشان جز شامگاه یا صبحگاهی بیشتر نبوده است.
🔴لذا مجرمین توقف در برزخ را در حد یک ساعت و یا یک صبح یا یک شب بیشتر نمیپندارند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه بهشت «دارالسلام» است؟
🔴آیه شریفه: «والله یدعوا الی دارالسّلام»(1). خداوند مردم را به دارالسلام و سرزمین سلامت و آرامش دعوت میکند، بهشتیان که وارد این سرزمین میشوند با سلامهای مختلفی روبرو هستند از جمله:
1⃣ «والملائکه یدخلون علیهم من کل باب سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدّار»(2). ملائکه از هر دری بر بهشتیان وارد میشوند و به آنها می گویند سلام بر شما به خاطر شکیبائیهایی که داشتید و چه پایان خوبی است این سرایی که نصیبتان شده است.
2⃣ وگاه ساکنان اعراف آنهارا صدا می زنندومی گویند سلام برشما، «ونادوا اصحاب الجنه ان سلام علیکم»(3).
3⃣ و گاهی پس از ورود در بهشت با سلام و تحیت فرشتگان روبرو میشوند. و گاه به هنگام قبض روح این سلام از سوی فرشتگان به آنان نثار میشود و می گویند:
🔴 سلام بر شما وارد بهشت شوید به خاطر اعمالی که انجام میدادید: «الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون»(4).
4⃣ و گاهی خودشان به یکدیگر سلام میدهند و اصولاً تحیت آنها در آنجا همان سلام است «تحیتهم فیها سلام»(5).
5⃣ بالاخره برترین و بالاترین سلامها به آنها، سلام پروردگار است «سلام قولاً من رب رحیم» و خلاصه اینکه در آنجا نه سخن لغوی است و نه کلام بیهودهای و تنها کلامشان سلام است سلام، «لایسمعون فیها لغواً ولا تأثیما الا قیلاً سلاماً سلاماً»(6).
📚پی نوشت:
1- یونس / 25.
2- رعد / 24.
3- اعراف / 46.
4- نحل / 32.
5- ابراهیم / 23.
6- واقعه / 26.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
کلید بهشت در چه اعمالی است؟
🎉در آیه شریفه «سابقوا الی مغفرهٍ من ربّکم و جنه عرضها کعرض السّماء و الارض اُعددّت للذّین امنوا بالله و رسله»(1) میفرماید:
🎉برای نیل به آمرزش پروردگارتان و بهشتی که وسعت آن هم چون پهنه آسمان و زمین است و آماده برای کسانی که ایمان به خداوند و فرستادگان او آوردهاند بر یکدیگر سبفت گیرید و در حقیقت آیه مذکور، مغفرت پروردگار را، کلید بهشت میداند همان بهشتی که به پهنه آسمان تا زمین است و شبیه همین تعبیر در سوره آل عمران آمده است که میفرماید:
🎉«وسارعوا الی مغفره من ربّکم و جنهٍ عرضها السموات و الارض اعدّت للمتّقین» (2):
🎉برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و رسیدن به بهشتی که وسعت آن به اندازه آسمانها و زمین است سرعت بگیرید و آن بهشت برای پرهیزکاران مهیا شده است.
📚پی نوشت:
1- حدید / 21.
2- آل عمران / 133.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا باغهاي بهشت خزان دارند؟
🌺خير، به استناد آيه « اُکُلُها دائمٌ و ظلّها » (1) ميوه ها و سايه درختان در بهشت دائم است نتيجه مي گيريم که باغهاي بهشت خزان ندارند و از طرفي تابش نور آفتاب هم در بهشت هست چرا که جايي که شعاع نور نباشد،
🌺 وجود سايه مفهومي ندارد و اينکه در آيه ديگري از قرآن کريم آمده است : « لايرون فيها شمساً و لا زمهريراً »(2) در آنجا ( بهشت ) نه خورشيدي را مي بيند و نه هواي سردي را اشاره به اعتدال هوا دارد،
🌺چرا که سوزش آفتاب و همچنين سرماي سخت در بهشت نيست. نه اينکه اصلاً آفتاب نمي درخشد و به استناد آيات ديگر قرآن در قيامت زمين و آسمان، تبديل به زمين و آسمان ديگري ( نوتر و وسيعتر ) مي شوند و خاموش شدن کره خورشيد نيز دليل از ميان رفتن ابدي آن نمي باشد.
📚پی نوشت:
1- رعد / 35.
2- دهر / 13.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چرا از نعمات بهشتي براي مؤمنان و متقين به عنوان ارث ياد مي شود؟
🌳در آيات متعدد قرآن از نعمات بهشتي به عنوان ارث ياد شده است از جمله « وَنَودُو اَن تلکم الجنّه اوُرثتموها بما کنتم تعملون » (1) به بهشتيان ندا داده مي شود اين بهشت را به خاطر اعمال پاکتان به ارث برديد. و يا در جاي ديگر مي فرمايد :
🌳 « الذّين يرثون الفردوس هم فيها خالدون »(2) : کساني که فردوس را به ارث مي برند در آنجا جاويدانند. تعبير به ارث شايد به اين دليل باشد که مؤمنان بدون زحمت زياد به آن مي رسند مانند ارث که از ما ترک ميت به ورثه مي رسد بدون زحمت است و کارهاي نيکي که در دنيا مؤمنين انجام داده اند در برابر آن همه نعمت در بهشت بسيار ناچيز است.
🌳و تفسير ديگري اشاره به اين دارد که تعبير به ارث شايد به سرانجام کار مؤمنان است مانند ميراث که در پايان کار به وارث مي رسد. در آيه شريفه :
🌳« تلک الجنه التي اورثتموها بما کنتم تعلمون »(3) از يک سو مقابله با اعمال را مطرح مي نمايد و از سوي ديگر ارث را که معمولاً نعمتي بدون تلاش و زحمت است و اشاره به اين مطلب دارد که اعمال انسان پايه اصلي نجات اوست ولي آنچه را که دريافت مي دارد در مقايسه با اعمالش آنقدر برتري دارد که گويي همه را به طور رايگان از فضل الهي به دست آورده است.
🌳و در حديثي از پيامبر اکرم (ص) از زاويه ديگري به اين ارث توجه مي شود که مي فرمايد :
🌳 « ما من احد الا و له منزل في الجنه و منزل في النار فامّا الکافر فيرث المؤمن منزله من النار و المؤمن يرث الکافر منزله من الجنه فذلک قوله اورثتموها بما کنتم تعملون »(4) :هر کسي بدون استثناء جايگاهي در بهشت و جايگاهي در دوزخ دارد، کافران جايگاه دوزخي مؤمنان را به ارث مي برند و مؤمنان جايگاه بهشتي کافران را و اين است معناي گفتار خداوند، که فرمودند به ارث مي بريد بهشت را به خاطر آنچه انجام داده ايد.
🌳لذا درهاي سعادت و شقاوت به روي همگان باز است و هيچکس در آغاز، بهشتي و يا دوزخي آفريده نشده بلکه هر کس استعداد رسيدن به هر دو را دارد و اين اراده خود فرد است که سرنوشت خود را تعيين و محتوم مي کند و بديهي است وقتي که مؤمنان با اعمال خود به بهشت مي روند و کافران به دوزخ، جاي خالي هر کدام به طور طبيعي در اختيار ديگري قرار خواهد گرفت.
🌳و آيه شريفه فوق و حديث فوق الذکر دلالتي نيز بر نفي جبر، و آزاد و مخيّر بودن انسان مي باشد.
📚پی نوشت:
1- اعراف / 43.
2- مؤمنون / 11.
3- زخرف / 72.
4- نور الثقلين، ج 2، ص 31، و تفسير قرطبي، ج 4، ص 2645.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
هنگام سکرات مرگ چه چیزهایی برای انسان آشکار میشود؟
🔴طبق روایات بسیاری که از معصومین نقل شده است پنج موضوع در هنگام مرگ برای انسان آشکار میشود:
1⃣دیدن جایگاه خود در بهشت یا دوزخ، چنانچه در تفسیر آیهی مبارکهی «اذا بَلغت الحلقوم»(1) (به هنگامی که نفس به گلوی انسان میرسد)، امام صادق (ع) فرمودند: وقتی که نفس به گلوی انسان میرسد جایگاه خود را در بهشت میبیند و میگوید مرا به دنیا برگردانید تا به خانواده خود اطلاع دهم و به او می گویند: راهی برای بازگشت وجود ندارد. (2).
2⃣دیدن ملک الموت و ملائکههای دیگر: روایتی است که میفرماید: وقتی هنگام جان دادن فرا میرسد چهار ملک بر انسان وارد میشود و با او سخن می گویند،
🔴 اولی میگوید: السلام علیک، من مُوَکِّل روزی تو هستم که باید روزی تو را جمع کنم و من سر تا سر زمین را گشتم، از مغرب تا مشرق، روزی برایت پیدا نکردم ولو یک لقمه تا آن که داخل این ساعت گردیدم و دومی میگوید: السلام علیک، من موکل بر آشامیدنیهای تو هستم و سرتاسر زمین را گشتم آشامیدنی برای تو پیدا نکردم تا این که داخل در این ساعت شدم. و سومی میگوید: السلام علیک، من موکل نفس تو هستم از مشرق تا مغرب زمین را گشتم و نفسی برای تو پیدا نکردم و چهارمی میگوید: السلام علیک، من موکل اجلها و عمر تو میباشم و تمام زمین را گشتم قوت زندگانی از برای تو نیافتم تا این که داخل در این ساعت شدم.
🔴و بعد از اینها «کرام الکاتبین» بر محتضر وارد میشود و میفرماید: من موکل زیان توأم، هرچه گفتهای ضبط کردهام بعد از آن یک لوح سیاهی بیرون میآورد و به او نشان میدهد و به محتضر میگوید به این لوح نگاه کن آنگاه عرق محتضر جاری شده و به سمت راست و چپ مینگرد تا لوح خوانده نشود «کرام الکاتبین» این صحیفه را بر بالش محتضر میگذارد و میرود و بعد از آن «ملک الموت» داخل میشود و در حالیکه در طرف راست او «ملائکه رحمت» و در طرف چپ او «ملائکه عذاب» قرار دارند و هر کدام سعی میکنند، روح را به جانب خود بکشانند تا آنکه روح بنده به حلق میرسد و ملک الموت آن را میگیرد و بعد اگر اهل سعادت بود او را تسلیم ملائکه رحمت میکند و اگر اهل شقاوت بود رح میت را به ملائکه عذاب میسپارند و سرانجام ملائکه روح میت را تحویل گرفته و به آسمان میبرند. (3)
3⃣رؤیت پیامبر اکرم (ص) ائمه اطهار (ع)، در ذیل تفسیر آیهی مبارکه «الا انَّ اولیاءَ الله لا خوفٌ علیهم و لا هم یحزَنُونَ امَنوا و کانوا یتَّقون»، آگاه باشید دوستان و اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین میشوند همانها که ایمان آوردند و از مخالفت خداوند پرهیز میکردند. (4)
🔴از امام صادق (ع) منقول است که فرمودند: هیچ انسان با ایمانی چشم از جهان نمیپوشد مگر اینکه رسول اکرم (ص) و امام علی (ع) را میبیند که به او بشارت میدهند. (5)
4⃣ تجسّم شیطان بر او: روایتی است از امام صادق (ع) که میفرمایند: هیچ کس نیست در هنگام مرگ، مگر آنکه ابلیس، اعوان و یارانش را میفرستد که او را وادار به کفر کنند و در دینش تشکیک بیندازد تا آن که روح از بدنش مفارقت کند و اگر محتضر مؤمن باشد، شیطان قدرت ندارد که ایمان او را زایل کند.
5⃣ پنجمین موردی که برای انسان در هنگام سکرات موت آشکار میشود، تجسّم اولاد و اموال است روایتی از امام علی (ع) است که میفرمایند: برای شخص محتضر مال و اولاد و عملش ممثّل میشود پس به مالش میگوید: تو برای من چه میکنی؟ میگوید:
🔴از من بیش از کفنت بهره نمیگیری، و به اولادش میگوید: شما برای من چه میکنید؟ تو را به گورت وارد میکنیم. آنگاه به عملش میگوید: تو با من چه میکنی؟ گوید: همه جا قرین و ملازم تو هستم. (6)
📚پی نوشت:
1- واقعه 51.
2- معاد یا آخرین سیر تکاملی انسان، ص 142.
3- انیس العارفین، ص 17، 18.
4- یونس 61، 62.
5- تفسیر نمونه، ج 8، ص 240.
6- کلم الطیب، ص 660.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
پرهيزکاران را چگونه به بهشت مي برند؟
🌺آنان را با نهايت احترام و اکرام به سوي بهشت مي برند و فرشتگان الهي به استقبال آنها مي شتابند درهاي بهشت به روي آنها گشوده مي شود و خازنان بهشت به آنها سلام و خوش آمد مي گويند و بشارت سکونت جاودان را در بهشت به آنها مي دهند.
🌺 چنانچه در قرآن کريم مي فرمايد : « وسيق الذين اتقّوا ربّهم الي الجنُه زُمرا حتّي اذا جاؤها و فتحت ابوابها و قال لهم خزنتها سلامٌ عليکم طبتم فادخلوها خالدين » (1) :
🌺کساني که تقواي الهي پيشه کرده اند گروه گروه به سوي بهشت برده مي شوند و هنگامي که به آنها مي رسند درهاي بهشت گشوده مي شود و نگهبانان به آنها مي گويند :
🌺سلام بر شما و اين نعمتهاي خدا بر شما گوارا باد و داخل بهشت شويد که در آن جاويدان هستيد.
📚پی نوشت:
1- زمر / 73.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃