eitaa logo
دوباره زندگی
26.3هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
6.2هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا برای بهشتیان پاداشهای معنوی و روحی نیز وجود دارد؟ 🌀بلی طبق آیات صریح قرآن که معاد هم جنبه جسمانی دارد و هم روحانی، طبیعی است که پاداشها نیز دارای هر دو جنبه باشد. 🌀لذاست که در بسیاری از آیات قرآن من جمله آیه شریفه فوق می‌فرماید: «و رضوانٍ من الله اکبر»(1) خشنودی و رضایت مندی خداوند از همه این پاداشها برتر است و نیز در سوره یس آمده است «سلام قولاً من رب رحیم»(2) برای آنها سلام و تهنیت است از ناحیه پروردگار رحیم و مهربان و در جای دیگر می‌فرماید: 🌀و نزعنا ما فی صدورهم من غِلٍّ اخوانا علی سُرُرٍ متقابلین»(3): هرگونه حسد و کینه و عداوت را از دلهای آن‌ها بر می‌کنیم همه برادرند و بر تختها رو به روی یکدیگر قرار دارند لذا فراتر از لذّات مادی، لذّات معنوی است و برتر از همه معنویات، «لقاء الله» و جلوه‌های محبوب است که اگر یک لحظه هم، آن هم، به دست آید بر تمام نعمتهای بهشتی برتری دارد. 🌀البته بدیهی است که لذات معنوی آنها هم در آن عالم وسیع و گسترده غالباً قابل وصف نیست و لذا در آیات قرآن معمولاً به صورت سربسته به آنها اشاره شده است. از دیگر پاداشهای معنوی می‌توان به احترام مخصوص و استقبال از بهشتیان نام برد چرا که قرآن می‌فرماید: 🌀 «والملائکه یدخلون علیهم من کل باب سلام علیکم»(4). و نیز محیط پر صلح و صفا و با امنیت که در دنیا نیز همه طالب این موقعیتند: «و الله یدعو اِلی دار السّلام» (5)، خداوند دعوت به سرای صلح و سلامت می‌کند و یا «اِنّ المتقّین فی مقامٍ امین»(6): 🌀پرهیزکاران در جایگاه امن و امانند. و با توجه به این تنعمات است که نشاط فوق العاده درونی به آنها دست می‌دهد: «تعرف فی وجوههم نظره النّعیم»: در چهره‌های آنان طراوت و نشاط نعمت را مشاهده می‌کنی (7). 📚پی نوشتها: 1- توبه / 72. 2- حجر / 47. 3- یس / 85. 4- یونس / 25. 5- رعد / 23. 6- دخان / 51. 7- مطففین / 24. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا مؤمنانی که فاقد عمل صالح هستند وارد بهشت نمی‌شوند؟ 🍃در مورد دخول مؤمنین صالح به بهشت آیات بسیاری در قرآن وجود دارد از جمله «فامّا الّذین امنوا و عملوا الصّالحات فیدخلهم ربهم فی رحمته و ذلک هو الفوز المبین»(1): 🍃 آن‌ها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند پروردگارشان آنها را در رحمت خود وارد می‌کند و این پیروزی آشکار است و طبق آیه شریفه فوق، 🍃 ایمان به تنهایی کافی نیست که از این موهبت عظیم برخوردار شوند بلکه عمل صالح نیز شرط است و این فوز عظیم اشاره به هر دو پیروزی دارد نجات از آتش و دخول در کانون رحمت حق و در پاسخ به سئوالی که مطرح است باید گفت که آنها هم وارد بهشت می‌شوند اما بعد از آنکه مجازات خود را در دوزخ ببینند و پاک شوند و تنها کسانی بعد از حسا ب رسی مستقیماً به این کانون رحمت الهی راه می‌یابند که علاوه بر ایمان، سرمایه عمل صالح هم، داشته باشند. 🌹پی نوشت: 1- جاثیه / 30. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
امام على عليه السلام: 🔵لكُلِّ امرِئٍ في مالِهِ شَرِيكانِ : الوارِثُ و الحَوادِثُ 🔴هر انسانى در مال خود دو شريك دارد: وارث و حوادث 📚ميزان الحكمه جلد 5 صفحه 532 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
خدمتگزاران در بهشت چه کساني هستند؟ 🌀در مورد نوجواناني که خدمت به بهشتيان مي کنند تفاسير مختلفي است از جمله : 🌀الف - آنها فرزندان مردم دنيا هستند که پيش از بلوغ چشم از دنيا بسته و چون کار نيک و بدي نداشته اند به لطف پروردگار چنين مزدي را يافته اند و آنها نيز از اين کار خود لذت مي برند چرا که در خدمت مقرّبان درگاه خداوند هستند. 🌀ب - تفسير دوّم با توجه به روايت حضرت علي (ع) است که مي فرمايد : اينها اطفال مشرکين هستند که به خاطر بي گناهي داراي چنين مرتبه اي شده اند چرا که اطفال مؤمنان در آخرت به والدين خود ملحق مي شوند. 🌀 و تفسير سوم در مورد اين خدمتگزاران اين است که خداوند آنها را براي اين هدف خلق نموده است. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
درخت «سدر» بهشتی دارای چه خصوصیاتی است؟ 🌷یکی از مواهبی که اصحاب یمین در بهشت دارند قرار گرفتن در زیر سایه درختان سدر است و در ذیل تفسیر آیه مبارکه «فی سدر مخضود»(1) 🌷خصوصیات این درخت مطرح می‌شود. قرآن کریم می‌فرماید: اصحاب یمین و مؤمنین در زیر سایه درختان سدر بی خار قرار دارند. 🌷درخت سدر طبق نظر بسیاری از مفسیرین درختی است تناور که بلندیش گاهی به چهل متر می‌رسد و تا دو هزار سال عمر می‌کند لذا سایه‌ای بسیار سنگین و لطیف دارد و تنها عیب این درخت این است که خار دارد لذا قرآن کریم با توصیف «مخضود» این عیب را از درختان سدر بهشتی بر می‌دارد چرا که مخضود به معنی بدون خار است. و در روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که در ذیل توضیح و تفسیر درخت سدر می‌فرمایند: 🌷خداوند می‌فرمایند «فی سدر مخضود» یعنی خارهای آن را قطع کرده است. و بجای هر خار میوه‌ای قرار داده که هر میوه‌ای هفتاد و دو رنگ ماده غذائی دارد که هیچیک شباهتی به دیگری ندارد (2). 📚پی نوشت: 1- واقعه / 28. 2- روح المعانی، ج 27، ص 120؛ المنثور، ج 6، ص 156؛ تفسیر نمونه، ج 23، ص 221. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا پذیرایی کنندگان در بهشت غیر از خدمتگزاران هستند؟ 🍃در میهمانیها برای تکمیل پذیرایی و احترام از مهمانها، افراد محترمی حضور دارند که مهمانها را دعوت به غذا و میوه و... می‌کنند و این‌ها غیر از خدمتکارانند تا لطف و شکوه خاصی به مجلس داده شود و میهمانان نیز با احترام بیشتری مورد توجه قرار گیرند. 🍃از آیات قرآن استفاده می‌شود که این معنی در مورد بهشتیان از طرف فرشتگان و خازنان بهشت انجام می‌گیرد و آنها بهشتیان را تعارف به بهره گیری از نعمات می‌کنند. در سوره طور می‌فرماید: 🍃 «کلوا و اشربوا هنیأً لکم بما کنتم تعملون»(1) بخورید و بیاشامید گوارا، در برابر اعمال صالحی که انجام می‌دادید. در جای دیگر نیز می‌فرماید: 🍃«کلوا و اشربوا هنیأً بما اسلفتم فی الایام الخالیه»(2): بخورید و بنوشید گوارا، در برابر اعمال نیکی که انجام دادید. لذا در زمانی که خدمتکاران در گرد بهشتیان می‌چرخند و پذیرایی می‌کنند بهشتیان از سوی مقامات دیگری هم مورد لطف و عنایت واقع می‌شوند و از آنها خواسته می‌شود که از نعمات بهره گیرند و استفاده کنند. 📚پی نوشت: 1- طور / 19. 2- حاقه / 24. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
نام چشمه‌های بهشتی چیست و ویژگی‌های آن چه می‌باشد؟ 🌀در سوره مبارکه قرآن از چشمه‌های فراوان بهشتی یاد شده است. 🌀از جمله «فیهما عینان تجریان»(1): در آن دو بهشت دو چشمه به طور مداوم جریان دارد در ذیل تفسیر آیه شریفه برخی مفسرین عقیده دارند که این دو چشمه یک «سلسبیل» و دیگری «تسنیم» است و برخی دیگر می‌فرمایند یکی از این دو چشمه «شراب طهور» و دیگری چشمه «عسل مصفی» می‌باشد. 🌀در آیه دیگر اشاره به جوشش و فوران دائمی این چشمه‌ها دارد و می‌فرماید: «فیهما عینان نضّاختان»(2): در آنجا دو چشمه در حال فوران است. 🌀در سوره مبارکه دهر در خصوص احوالات بهشتیان می‌فرماید: «ویسقون فی‌ها کاساً مزاج‌ها زنجبیلا عیناً فیها تسّمی سلسبیلا»(3): بهشتیان در آنجا از جامهایی سیراب می‌شوند که لبریز از شراب طهوری است که با زنجبیل آمیخته است و از چشمه‌ای است در بهشت، که نامش سلسبیل است. 🌀بسیاری از مفسران تصریح کرده‌اند که اعراب جاهلی از شرابهایی که آمیخته با زنجبیل بود لذت می‌بردند زیرا که تندی مخصوصی به شراب می‌داد و قرآن در اینجا از جامهایی سخن می‌گوید که شراب طهورش با زنجبیل آمیخته است البته بدیهی است که میان این شرابهای دنیا و آن شراب تفاوت بسیار زیاد است. 🌀و سلسبیل نوشیدنی بسیار لذیذی را می گویند که به راحتی در دهان و در گلو جاری می‌شود و کاملاً گوارا است. و برخی دیگر از مفسرین می گویند که از ماده تسلسل گرفته شده که به معنی حرکت پی در پی است در نتیجه این چشمه دائماً در حال حرکت و روان بودن است. 🌀چشمه دیگری که آیات الهی سرّ آن را آشکار می‌کنند چشمه تسنیم است که می‌فرماید: «و مزاجه من تسنیم عیناً یشرب بها المقربون»(4): این شراب طهور ممزوج با تسنیم است همان چشمه‌ای که مقربان از آن می‌نوشند. 🌀از این آیات استفاده می‌شود که تسنیم برترین شراب طهور بهشتی است که مقربان به طور خالص از آن می‌نوشند و با توجه به لغت تسنیم که ریزش از بالا به پایین است نتیجه می‌گیریم که، این چشمه از بالا به پایین فرو می‌ریزد و برخی از مفسرین معتقدند که به خاطر آن است که این چشمه مخصوص در طبقات بالای بهشت قرار دارد. 🌀برخی دیگر گفته‌اند شرابی است که از آسمان بهشت فرو می‌ریزد. در سوره مبارکه انسان اشاره به یکی دیگر از چشمه‌های بهشتی دارد و می‌فرماید: 🌀«اِنّ الابرار یشربون من کأس کان مزاج‌ها کافورا عیناً یشرب بها عبادالله یفجرّونها تفجیراً» (5): نیکان از جامی می‌نوشند که با عطر خوشی آمیخته است و این چشمه شراب طهور که بندگان خدا از آن می‌نوشند آن را از هر جا بخواهند جاری می‌سازند در واقع چنان در اختیار ابرار است که هر جا اراده کنند از همانجا سر برون می‌آورد. 📚پی نوشت: 1- رحمن / 50. 2- رحمن / 66. 3- انسان / 18. 4- مطففین / 27 و 28. 5- انسان / 6 و 5. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا همسران مؤمن در بهشت به شوهرانشان ملحق می‌شوند؟ 🌻در آیاتی از سوره مبارکه واقعه در این خصوص می‌فرماید: «انّا انشأناهنّ انشاءاً فجعلناهنّ ابکارا»(1): 🌻ما آنها را آفرینش نوینی بخشیده‌ایم و همگی آنها را بکر قرار داده‌ایم. و این جمله اشاره به همسران مؤمنان در این دنیاست که خداوند آفرینش تازه‌ای در قیامت به آن‌ها می‌دهد و همگی در نهایت جوانی و طراوت و جمال و کمال ظاهر و باطن، وارد بهشت می‌شوند و مضافاً براینکه همه دوشیزه می‌شوند. 🌻و شاید این وصف همیشه برای آنها باقی باشد چنانکه بسیاری از مفسران به آن تصریح کرده‌اند و در روایات نیز به آن اشاره شده است یعنی با آمیزش وضع آنها دگرگون نمی‌شود (2). 🌻و آیه دیگری تصریح دارد که همسران مؤمن همراه شوهرانشان به بهشت می‌روند چنانکه می‌فرماید «ادخلوا الجنه انتم و ازواجکم تحبرون»(3) شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید. 📚پی نوشت: 1- واقعه /36 و 35. 2- روح المعانی، ج 27، ص 123. 3- زخرف / 70. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
پيامبر صلي الله عليه و آله: 🔴المُشاوَرَةُ حِصنٌ مِنَ النَّدامَةِ و أمنٌ مِنَ المَلامَةِ 🔺مشورت دژى در مقابل [هجوم] پشيمانى و مايه ايمنى از سرزنش است 📚نثرالدّر، جلد 1، صفحه 183 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃