eitaa logo
دوباره زندگی
26.7هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
امام على عليه السلام: 🔴من الخُرْقِ المُعاجَلةُ قبلَ الإمْكانِ، و الأناةُ بَعدَ الفُرْصَةِ 🔴شتاب كردن در كارى پيش از توانايى بر آن و درنگ كردن بعد از دست يافتن به فرصت، نشانه حماقت است ميزان الحكمه 📚 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
میوه‌های درخت طوبی دارای چه خصوصیتی است؟ 🌺صحابه رسول اکرم (ص) از حضرتش درباره تفسیر آیه «لا مقطوعه و لا ممنوعه»(1) سؤال کردند ایشان فرمودند (2): 🌺میوه این درخت طعام و میوه بهشتیان است، درون این میوه طعم و رنگ صد نوع میوه دنیا وجود دارد که نه کسی آن را دیده و نه شنیده است. هر میوه‌ای که چیده می‌شود بلافاصله یک میوه دیگر جایش می‌روید و این همان است که خداوند فرمود: 🌺«لا مقطوعه و لا ممنوعه» و میوه‌اش شیرین‌تر از عسل و نرمتر از کره است. 📚پی نوشت: 1- واقعه / 33. 2- بحار الأنوار، ج 8، ص 138. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا خواب از سنخ مرگ است؟ 💠از آیات شریفه‌ی قرآن چنین استفاده می‌شود که خواب و مرگ هم سنخ و هم جنس هستند؛ همان گونه که با مرگ رابطه و علقه ی بین روح و بدن قطع می‌گردد، در خواب نیز این رابطه قطع می‌شود، الّا این که کیفیت قطع رابطه‌ی روح و بدن در خواب «شبیه مرگ» است، نه «عین مرگ». [1] 💠خداوند می‌فرماید: (اللّهُ یتَوَفَّی الاَْنْفُسَ حِینَ مَوْتِها وَ الَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنامِها فَیمْسِک الَّتِی قَضی عَلَیهَا الْمَوْتَ وَ یرْسِلُ الاُْخْری إِلی أَجَل مُسَمًّی...)؛ [2] 💠 خداست که جان‌ها را در دم مرگ می‌گیرد و آنها هم که نمرده‌اند در خواب می‌گیرد؛ پس هر یک از جان‌ها که مرگش رسیده باشد نگه می‌دارد و آن دیگری را به بدنش برمی گرداند تا مدتی معین... در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: (وَ هُوَ الَّذِی یتَوَفّاکمْ بِاللَّیلِ)؛ [3] خدایی که چون شب به خواب می‌روید شما را می‌میراند. 💠در این آیات، هم برای خواب و هم برای مرگ کلمه‌ی «توفّی» استعمال شده و این پیام را دارد که «این خداوند است که جان آدمیان را می‌گیرد (و توفّی می‌کند)». 💠استعمال مشترک «توفّی» برای خواب و مرگ بدین سبب است که در هر دو حال، تصرفات نفس در بدن قطع می‌گردد. هم در خواب نفس انسانی و ناطقه هیچ گونه تصرفی در بدن ندارد، هم در مرگ؛ 💠 الّا این که در مرگ توفّایی رُخ می‌دهد که برگشتی در آن راه ندارد و علقه ی روح و بدن به تمام و کمال قطع می‌گردد، ولی در خواب چون این علاقه و ارتباط دوباره برمی گردد، کیفیتِ انقطاع روح از بدن ضعیف‌تر از مرگ است. [4] 💠آیت الله جوادی آملی دراین باره می‌فرماید: ... به هنگام خواب، روح آدمی تعلّق خود را از بدن قطع می‌کند و جز حفظِ حیات گیاهی و مراتب پایینی از زیستِ جانوری، همه‌ی وابستگی‌های خود را از پیکر انسان برمی گیرد. از منظر ادبیات قرآن کریم در این مرحله خدا یا فرشتگانِ او، انسان را «قبض روح» می‌کند و پس از فرصتی معین آن را به بدن بازپس می‌فرستد، امّا ارواحی را که مهلتشان در دنیا به پایان رسیده است، نزد خود نگه می‌دارد... . [5] 💠حضرت جوادالائمه (علیه السلام) حقیقت مرگ را چنین معرفی می‌کنند: مرگ همان خوابی است که هر شب به سراغ شما می‌آید جز این که مدتش طولانی است و انسان تا روز قیامت از آن بیدار نمی‌شود. 💠هر کسی در خوابش آن اندازه از انواع خوشحالی‌ها و اقسام وحشت‌ها می‌بیند که نمی‌تواند به حساب آورد. پس حال خوشحالی و ترس در خواب چگونه است؟ این همان مرگ است؛ بنابراین برای آن آماده شوید. [6] 📚پی نوشتها: [1]. ر.ک: محمد تقی مصباح یزدی، ره توشه، ج 1، ص 39 ـ 40، و معارف قرآن، ج 1 ـ 3، ص 451. ر.ک: محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج 11، ص 273. [2]. سوره‌ی زمر، آیه‌ی 42. [3]. سوره‌ی انعام، آیه‌ی 60. [4]. ر.ک: محمد حسین طباطبایی، همان، ج 17، ص 269، ج 7، ص 130، ج 11، ص 273؛ مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 4، ص 646 ـ 647 و جعفر سبحانی، معاد انسان و جهان، ص 81 ـ 82. [5]. عبدالله جوادی آملی، حیات حقیقی انسان در قرآن، ج 15، ص 49 ـ 50. [6]. عبدالله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج 4، ص 185 ـ 186، محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 6، ص 154. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
🔴آثار و پیامدهای حق الناس 🔴محرومیت از برکت رزق 🔰حجت الاسلام رفیعی 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه ارتباط روح با بدن قطع می‌شود؟ 🌳نظریات مختلفی از دیدگاه‌های مادی و الهی درباره‌ی رابطه‌ی روح و بدن ارائه شده است. مادیوّن معتقدند که روح در تمام حالات تابع مادّه است. 🌳چنانچه تا آدمی جوان و با طراوت است روح او هم صحیح و جوان خواهد بود و اگر بدنش فرسوده و پیر شود روحش نیز به ضعف می‌گراید. 🌳روح از نظر آنان اثر مخصوص انسجام اجزای مادّی بدن و نتیجه‌ی فعل و انفعال اجزای آن در یکدیگر است؛ به عبارت دیگر، روح چیزی نیست جز ترکیب سلسله اعصاب با مواد خاکستری مغز، یعنی با ترکیب این اجزا، ادراکی به نام روح تجلّی می‌یابد. 🌳همان گونه که از کبد، صفرا و از غدد فکی، بزاق ترشح می‌شود، از انسجام اجزای بدن و ارتباط آنها با یکدیگر نیز شعور و ادراک، شادی، غم، حبّ و بغض و... تجلّی می‌نماید. [1] 🌳از نظرگاه مادّی‌ها با مردن و از کار افتادن اعضا و جوارح آدمی، روح او هم از کار می افتد و از بین می‌رود؛ چون روح انسان چیزی جز ارتباط بعضی اجزای بدن با بعضی دیگر نیست و با از کار افتادن تمام اعضای بدن روح او هم از کار خواهد افتاد و به طور کلی انسان معدوم خواهد شد. 🌳از نظر الهیون، روح، امری مجرد است و تعلّق خاصّی به بدن دارد. از نظر اسلام روح و بدن دو واقعیت مخالف هم‌اند. بدن خواصّ حیاتی خود را با مرگ از دست می‌دهد، لکن روح به حیات خود ادامه می‌دهد. 🌳در حقیقت این بدن است که در حیات، تابع روح است و تا موقعی که روح به بدن تعلق دارد بدن از حیات برخوردار است و به محض قطع علقه ی بین روح و بدن، بدن از کار می افتد. 🌳باید توجه داشت که هیچوقت انسان، روح مجرد نخواهد بود، بلکه در هر نشئه‌ای بدنی به همراه دارد. در حقیقت انسان همیشه ترکیبی از روح و بدن است. البته در دنیا ترکیبی از روح و بدن مادّی است، ولی در برزخ و قیامت، بدن او بدنی مناسب با همان نشئات و عوالم خواهد بود. 🌳البته چنین نیست که انسان دارای دو حقیقت اصیل باشد یکی روح و دیگری بدن؛ بلکه انسان یک حقیقت بیش نیست و آن هم حقیقت روح است وبدن تابع این حقیقت و فرع این اصل است. 🌳پس وقتی مرگ فرا می‌رسد اصل، یعنی روح، بدن را رها می‌کند و تعلّق و عُلقه ی خود را از بدن می‌گیرد، آن گاه بدن به عنوان یک شیء بی روح کم کم فرسوده می‌شود و از بین می‌رود. [2] 📚پی نوشتها: [1]. ر.ک: جعفر سبحانی، اصالت روح از نظر قرآن، ص 34 ـ 35. [2]. ر.ک: محمد حسین طباطبایی، شیعه در اسلام، ص 152 و المیزان، ج 7، ص 130، ج 2، ص 113، ج 1، ص 350 ـ 352 و 365؛ عبدالله جوادی آملی، ده مقاله پیرامون مبداء و معاد، ص 307 و معاد در قرآن، ج 4، ص 175 ـ 177 و صورت و سیرت انسان در قرآن، ج 14، ص 214؛ محمد تقی مصباح یزدی، آموزش عقاید، ص 349 ـ 350؛ جعفر سبحانی، اصالت روح از نظر قرآن، ص 35. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا مرگ پایان زندگی است، یا انسان بعد از مرگ به حیات خود ادامه می‌دهد؟ 💠انسان با مرگ از بین نمی‌رود، بلکه حیاتی نو را آغاز می‌کند. اگر مرگ را به معنای تعطیل شدن تحریکات قوای ادراکی و حسّی بدانیم، مرگ چیزی جز «فقدان» نخواهد بود؛ 💠چرا که با مرگ تمام اندام و اعضای بدنِ آدمی از جنبش و حرکت بازمی ایستد و دیگر قدرتی برای حرکت دادن دست و پا و چشم و... برای او نمی‌ماند و این چیزی جز عدم و فنا نخواهد بود؛ پس موت و مرگ از این مَنظر، امری عدمی است و پایان حیات انسان محسوب می‌شود. 💠امّا می‌توان از مَنظری دیگر به مرگ نگریست و آن نه مرگ بدن، بلکه انتقال آدمی (روح و نفس او) به جهان دیگر است که در این صورت مرگ امری وجودی خواهد بود؛ چرا که آدمی به حیات خود در جهان دیگری ادامه می‌دهد، البته با خصوصیاتی متفاوت با جهان مادی. 💠لذا قرآن کریم فرشتگانی را برای مرگ انسان مأمور می‌کند تا این امر وجودی را تحقق ببخشند. همان گونه که فرشتگانی مأمور رساندن وحی به پیامبران‌اند، فرشتگانی هم مأمور قبض روح انسان هستند. 💠در حقیقت فرشتگان کارگزاران پروردگارند. در یک مرحله حیات را به انسان می‌دهند که امری است وجودی و در مرحله‌ی دیگر ممات و مرگ را برای انسان رقم می‌زنند که باز هم امری است وجودی؛ چون مرگی که توسط فرشتگان محقق می‌شود انتقالی بیش نیست. [1] 📚پی نوشتها: [1]. ر.ک: جعفر سبحانی، منشور جاوید، ج 9، ص 210 ـ 211 و الالهیات، ج 4، ص 222 و مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 4، ص 51. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا گمراهان در قیامت کر و کور هستند، مگر در قیامت صداها را نمی‌شنوند؟ در آیه‌های دیگر می‌خوانیم که صداها و مسائل دوزخ و... را می‌بینند، توجیه این‌ها چگونه است؟ 🌸آیاتی در قرآن مجید هست که بر دیدن و شنیدن مجرمان در قیامت دلالت دارد: "وَ رَءَا الْمُجْرِمُون‌َ النَّارَ; (کهف، 53.) گناهکاران، آتش دوزخ را می‌بینند."; "دَعَوْاْ هُنَالِک ثُبُورًا; (فرقان، 13.) دوزخیان، صدای خود را به واویلا بلند می‌کنند."; "سَمِعُواْ لَهَا تَغَیظًا وَ زَفِیرًا; (فرقان، 12.) مجرمان، صدای وحشتناک آتش خشمگین را می‌شنوند." 🌸از طرف دیگر برخی آیه‌های قرآن مجید می‌فرماید: "مجرمان، در حالی که کور و لال و کرند، در قیامت محشور می‌شوند که از جملة آن آیه‌ها، همین آیة شریف است: "عمیاً و بکماً و صماً". 🌸حال پرسش این جاست که آیا بین این دو دسته آیه، تضادّی وجود دارد؟ به طور قطع چنین نیست. مفسّران پاسخ هایی‌داده‌اند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: 1⃣ می‌دانیم که قیامت ایستگاه‌های متعدّدی دارد، مجرمان در برخی از این ایستگاه‌ها کر و کورند و این حالت نیز خود برای آن‌ها مجازاتی است که قدر نعمت‌های الهی را ندانسته، از آن در جهت صحیح خود استفاده نکردند، ولی آن‌ها در برخی مرحله‌ها می‌بینند و می‌شنوند واین هم مجازات دیگری است که صحنه‌های عذاب را ببینند و صدای ملامت را بشنوند. 2⃣ توجیه دیگر این است که بگوییم آیه‌هایی که می‌فرمایند مجرمین کر و کورند; یعنی نعمت‌ها و اسباب نجات را نمی‌بینند و آن چه مایة خوشحالی است را نمی‌شنوند و از طرف دیگر آیه‌هایی که می‌فرمایند مجرمان می‌بینند، یعنی عذاب‌های الهی و آن چه که مایة زجر و عذاب است را می‌بینند و می‌شنوند. 🌸بر این اساس، بین این دسته آیات، تضادّ و تنافی وجود ندارد و هر کدام به بخشی از عذاب مجرمان اشاره دارد. 📚(تفسیر نمونه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی و همکاران، ص 297 ـ 298، دار الکتب الاسلامیه.) 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا زمين و آسمان در روز قيامت باقى خواهند بود؟ يا نه؟ 💥آنچه مسلّم و ثابت است اين است نظام كنونى آسمان ها و زمين با پديد آمدن قيامت باقى نخواهد ماند و به نظامى ديگر متحول خواهد شد; 💥چنانكه قرآن مجيد فرموده است: «يوم تبدل الارض غير الارض و السموات(1); يعنى: روزى كه زمين به زمين ديگر و آسمان ها دگرگون خواهند شد». 💥از اين آيه استفاده مى شود كه آسمان و زمين باقى خواهد بود، ولى همراه با تغيير و تحول و در ضمن نظامى ديگر. 💥بنابراين، آيه شريفه «ما دامت السموات والارض(2)» كه درباره اهل بهشت و جهنّم آمده با جاويدان بودن آنان در بهشت و جهنّم منافات نخواهد داشت. 📚پی نوشتها: 1- سوره ابراهيم، آيه 48. 2- سوره هود، آيات 107 و 108. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شبهه: مگر مردگانی زنده شده و خبر از قیامت آورده‌اند که بتوان به آخرت اطمینان پیدا کرد؟ ✳️برای اطمینان به آنچه در آخرت وجود دارد، لازم نیست مردگانی زنده شوند و از ثواب و عقاب آن عالم گزارش بدهند. ✳️همین که خداوند در قرآن از خصوصیات آن جهان خبر داده و پیامبران و امامان معصوم «علیهم السلام» که به طور کامل آگاه از وضعیت آن عالم هستند، خبر از اوضاع آن عالم داده‌اند، برای کسانی که مؤمن و معتقد به آن جهان می‌باشند، کافی است. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
💥نفسم در نفست باز خدایی شده است 💥سومین بار دلم ابن رضایی شده است 💥نام تو بردم و در لوح ملائک دیدم 💥یازده بار دلم راهنمایی شده است ✅میلاد با سعادت امام حسن عسکری (ع) بر تمامی شیعیان و عاشقان آن حضرت مبارک باد 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃