آيا زمين و آسمان در روز قيامت باقى خواهند بود؟ يا نه؟
💥آنچه مسلّم و ثابت است اين است نظام كنونى آسمان ها و زمين با پديد آمدن قيامت باقى نخواهد ماند و به نظامى ديگر متحول خواهد شد;
💥چنانكه قرآن مجيد فرموده است: «يوم تبدل الارض غير الارض و السموات(1); يعنى: روزى كه زمين به زمين ديگر و آسمان ها دگرگون خواهند شد».
💥از اين آيه استفاده مى شود كه آسمان و زمين باقى خواهد بود، ولى همراه با تغيير و تحول و در ضمن نظامى ديگر.
💥بنابراين، آيه شريفه «ما دامت السموات والارض(2)» كه درباره اهل بهشت و جهنّم آمده با جاويدان بودن آنان در بهشت و جهنّم منافات نخواهد داشت.
📚پی نوشتها:
1- سوره ابراهيم، آيه 48.
2- سوره هود، آيات 107 و 108.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شبهه: مگر مردگانی زنده شده و خبر از قیامت آوردهاند که بتوان به آخرت اطمینان پیدا کرد؟
✳️برای اطمینان به آنچه در آخرت وجود دارد، لازم نیست مردگانی زنده شوند و از ثواب و عقاب آن عالم گزارش بدهند.
✳️همین که خداوند در قرآن از خصوصیات آن جهان خبر داده و پیامبران و امامان معصوم «علیهم السلام» که به طور کامل آگاه از وضعیت آن عالم هستند، خبر از اوضاع آن عالم دادهاند، برای کسانی که مؤمن و معتقد به آن جهان میباشند، کافی است.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چه کنیم تا زندگی ما شیرین شود؟
🌹 اگر روح خودمان را با عبادت و ذکر پروردگار تغذیه کنیم زندگیمان سرشار از نشاط، شادی و انرژی می شود و با حداقل نعمت ها و مواهب نیز شیرین خواهد شد
🌹 نیاز اصلی ما آدم ها به خود خداوند است، نه اینکه نیاز اصلی ما به نعماتی باشد که می خواهیم از او بگیریم ما نیاز به خود او داریم و باید مستقیما از خود او انرژی و حیات بگیریم؛ وگرنه باطری روحمان ضعیف می شود و کم کم می میریم؛ یعنی دل مرده می شویم
🌹راه اینکه مستقیما از خداوند انرژی بگیریم عبادت است. عبادت، وصل شدن روح به منبع قدرت حیات است
🌹 اگر عبادت ما درست نباشد، هر چقدر هم که در زندگی مان لذت وجود داشته باشد باز هم سرخورده و دمغ زندگی خواهیم کرد، چون خودمان آنچنان که باید سرحال و متعادل نیستیم، هیچ لذتی آنچنان که باید نمی تواند ما را سیراب و سرزنده کند
📚 برگرفته از کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
افرادی که جسد آنها دفن نمیشود یا میسوزند و یا به دار کشیده میشوند و قبری ندارند، شب اول قبر و حوادث آن و نکیر و منکر برای آنها چگونه ممکن است؟
💠مسئله سؤال و فشار قبر یک عقیده عمومی اسلامی است که همه فرق اسلامی به آن معتقدند. سؤال و فشار مربوط است به بدن مثالی است نه بدن فیزیکی.
💠توضیح: روح انسان در دنیا متعلق است به بدن جسمانی و به وسیله این بدن کارهایش را انجام میدهد. با سر رسیدن اجل آدمی و سپری شدن ایام عمر، مرگ به زندگ دنیایی خاتمه میدهد و زندگی در عالم برزخ شروع میگردد. در عالم برزخ روح متعلق میشود به بدن مثالی.
💠بدن مثالی شبیه بدن جسمانی است، با این تفاوت که بدن مثالی از عوارض بدن مادی (مثل تغییر و تحول) بر کنار است.
💠سؤال نکیر و منکر و عذاب قبر با بدن مثالی انجام میگیرد. از این رو فرقی نمیکند بدن جسمانی در قبر گذاشته شود یا در هوا به دار آویخته باشد و یا بر اثر انفجار نابود شده باشد،
💠 چرا که روح از بدن دنیایی خارج شده و به بدن مثالی وارد شده است و کارهای عالم برزخ با بدن مثالی مربوط میگردد، نه با بدن جسمانی. (1)
📚پی نوشت:
1 - جعفر سبحانی، منشور جاوید، ج 9، ص 237 - 239.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا برخي پيامبران در مورد معاد شك و شبهه داشتهاند؟
🔰هيچ دليلي وجود ندارد كه برخي پيامبران درباره معاد در شك و شبه بودهاند؛ بلكه دلايل نقلي، خلاف آن را ثابت ميكنند.
🔰آري؛ ممكن است براي آگاهي بيشتر، از خدا خواسته باشند كه با ارائه دليل يا دليلهايي علم آن را افزايش دهد. مثلاً وقتي حضرت ابراهيم ميگويد: رب ارني كيف تحيي الموتي(1)؛
🔰پروردگارا به من نشان بده كيفيت زنده كردن مردگان را، از او سؤال ميشود: اولم تؤمن؛ آيا ايمان نداري؟ ميگويد: بلي! معلوم است كه پيامبر بزرگواري مانند حضرت ابراهيم«عليه السلام» آن هم در پاسخ خداوند دروغ نميگويد، ولي ميگويد:
🔰براي اطمينان قلبم. از اين سخن استفاده ميشود كه ايمان و معرفت براي ابراهيم بوده است، ولي براي آرامش بيشتر قلبش ميخواهد چگونگي معاد را بالمعاينه بنگرد.
🔰همچنين ميتوان دريافت كه آرامش، مراتب بسياري دارد كه ابراهيم، خواستار بالاترين مرحله آن بوده است.
📚پی نوشت:
1) سوره بقره، آيه 260.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا اعتقاد به معاد پایههای ظلم را تقویت نمیکند؟
🌷اعتقاد به معاد نه تنها موجب تحکیم ظلم نمیشود، بلکه با فراهم کردن زمینه تنبه و بیداری در انسان، باعث بر کناری وی از ظلم و ستم میشود؛ زیرا اگر ستمگران توجهی به عذابهای سخت و سهمگین که کتابهای آسمانی آمده و رهبران الهی از آن خبرداده اند، توجه کنند، ممکن است وجدان آنان بیدار شود و از ظلم و ستم خودداری کنند.
🌷و افرادی که مورد ستم واقع میشوند، باید به تکالیفی که اسلام برای دفاع مظلوم از خود بیان فرموده عمل کنند؛
🌷در غیر این صورت مستحق کیفر در آن جهان خواهند بود. با این وصف هیچ گاه اعتقاد به معاد باعث تقویت ظلم نمیشود. آری، برخی از مکتبهای مادی که در ظاهر شعارهای انقلابی میدهند ولی از محتوا تهی هستند، ادیان را افیون ملتها میدانند و منظورشان این است که تعلیمات دینی، مؤمنان را تخدیر و از مبارزه با استثمارگران باز میدارد. زیرا دلخوش بودن به پاداش صبر در مقابل ظلم آنان را در حقیقت تسلیم کرده از قیام علیه ظالمان بی نیاز میکند.
🌷 قیام علیه ظلم و ظالم سرلوحه تعالیم الهی و ادیان آسمانی و جهاد و فداکاری در راه مکتب و مبارزه با طاغوتها و ظالمان اساس تعالیم انبیاست قرآن مجید میفرماید: «و لقد بعثنا فی کل امة رسولاً ان اعبداو الله و اجتنبوا الطاغوت؛ محققاً ما در هر امتی پیامبری بر انگیختیم که (رسالتش این بود) خدا را بپرستید و از طاغوت اجتناب ورزید.)
🌷 از این رو، سخن مخالفان دین، یا از سر بی اطلاعی است و یا غرض ورزی دینداران و در رأس آنان پیامبران و اولیای الهی، بارزترین نمونه دفاع از حق و مقابله باظلم و کفرند. بویژه مکتب انسان ساز اسلام که با داشتن بزرگانی چند رسول اکرم ((صلی الله علیه وآله)) امیرمؤمنین، سیدالشهداء و... برای آزادگان ظلم ستیزان عالم، آموختنیهای بسیار دارد.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا میتوان گفت هر که در این جهان کوردل است در آن جهان نیز کوردل گمراه خواهد بود؟
🍃تکامل روحی برای بشر در این جهان در اثر تکلیف و امتثال تکلیف به وجود میآید.
🍃به هر نسبت که بندهای در راه انجام دستورات الهی بیشتر تلاش کند و موجبات خشنودی آفریدگار خویش را فراهم آورد به مراحل بالاتری از کمال نائل خواهد آمد.
🍃بر این اساس تکامل انسان در آخرت هم نتیجه اعمال وی در دنیاست، هر که در دنیا بیشتر به تکالیف خویش عمل کرده باشد، آنجا به خداوند نزدیکتر و از قرب الهی بیشتر برخوردار خواهد بود و آنکه در دنیا سهل انگاری کرده و از امکانات و استعدادهای خویش درست استفاده نکرده باشد پس از گذشت از این جهان گمراه معذب خواهد بود.
🍃 قرآن مجید میفرماید: «من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخرة اعمی و اضل سبلا؛ آنکه در این جهان کور است (چشم دلش نابیناست) در آخرت هم نابینا و گمراهتر خواهد بود». (1)
📚پی نوشت:
1 - سوره اسراء، آیه 72.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا فرشتهی مرگ میتواند در یک زمان، روح افراد متعدد را در جاهای متفاوت قبض کند؟
🔺از آن جا که فرشتگان جزء موجودات مجرّدند و مجرّدات محدود به زمان و مکان نیستند، پس چنین نیست که فرشتهای در مکانی باشد و نتواند در مکان دیگری حاضر شود. [1]
🔺حال که هم ملک الموت و هم فعل او که قبض روح انسان است، مجردند، پس ملک الموت با قوهی خاصّی روح انسان را که او هم از مجردات است قبض میکند و اینها هیچ کدام در ظرف زمان و مکان محقق نمیشود؛
🔺لذا اشتغال فرشتهی مرگ برای قبض روح یک انسان او را از قبض روح انسان دیگری که در مکان دورتری است، ناتوان نمیکند، بلکه چون ملک الموت موجودی مجرّد است در یک زمان میتواند چند انسان را که در چند مکان مختلف هستند قبض روح کند.
🔺مؤید این مطلب روایتی است از امام صادق (علیه السلام) که فرمود:
از ملک الموت پرسیده شد: چگونه در یک لحظه ارواح را قبض میکنی در حالی که بعضی از آنها در مغرباند و بعضی در مشرق؟ پاسخ داد: این ارواح را به خود میخوانم و آنها اجابت میکنند. [2]
📚پی نوشتها:
[1]. ر.ک: عبدالله جوادی آملی، صورت و سیرت انسان در قرآن، ج 14، ص 319.
[2]. ر.ک: محمد حسین طباطبایی، انسان از آغاز تا انجام، ص 66 ـ 67، و شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 134.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃