eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر انسان در دنيا يك ساعت معصيت كند، آيا در آخرت به همين اندازه عقوبت مى شود؟ 💢در اين زمينه به چند مسأله بايد توجه داشت: يكى اينكه گناهان عقوبت هاى مختلف دارند; مثلاً گناه شرك و كفر خلود در آتش است و گناه صغيره با كبيره از لحاظ كيفر فرق دارد. 💢ديگر اينكه آيا پس از گناه توبه يا كار ديگرى كه باعث بخشيده شدن گناه باشد، صورت گرفته است يا خير؟ اگر انسان از گناه خويش از سر خلوص توبه كرده باشد، خداوند توبه وى را مى پذيرد و گناهانش را مى بخشد. 💢آنچه مسلم است اين است كه براساس ايمان ما به علم غير محدود و گسترده خداوند و عدل و حكمت وى، كيفر خداوند هيچ گاه بيش از حدّ استحقاقِ بندگان نخواهد بود. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
چرا علم به قيامت براي كسي قابل ظهور نيست ؟ «علم به قيامت» بنابر آيات قرآني فقط «عند الله» بوده و قابل ظهور براي ديگران نيست. 🔰«و يقولون متي هذا الوعد ان كنتم صادقين »(يونس، آيه 48) « يسئلونك عن الساعة ايان مرسيها قل انما علمها عند ربي لايجليها لوقتها الا هو ثقلت في‌ السموات و الارض لاتاتيكم الا بغتة يسئلونك كانك حفي عنها، قل انما علمها عند الله و لكن اكثر الناس لا يعلمون » 🔰[اي رسول ما] از تو احوال ساعت قيامت را خواهند پرسيد كه چه وقت فرا رسد پاسخ ده كه علم آن نزد ربّ من است، كسي جز او آن ساعت را ظاهر وروشن نتوان كرد (شأن) آن ساعت در آسمانها و زمين بس سنگين و عظيم است، نيايد مگر شما را ناگهان. از تو مي‌پرسند كه گويي كاملاً بر آنآگاهي بگو علم آن ساعت محققا نزد خداست و لكن اكثر مردم بر اين حقيقت آگاه نيستند(اعراف، آيه 187). 🔰به فرمايش مرحوم طباطبايي تعبير« انما علمها عند ربي » بيان كنايي از اين نكته نيست كه كسي (مثل پيامبر(ص))به قيامت جاهل است، بلكه بيان جدي و غيركنايي از اين حقيقت است كه وقت قيامت جز نزد خداوند نيست. 🔰امادليل اين امر را علامه طباطبايي اين گونه توضيح مي‌دهند كه از آنجا كه قيامت ظرف فناء خوديات و انيّات همه اشياءاست، تا خودي و انيّت اشياء فاني نشود حضرت حق براي شيئي ظهور و تجلي نخواهد كرد. 🔰بر اساس آيات قرآن وروايات معصومان، در آن زمان خداوند متعال خود پرسشگر است و خود جواب دهنده، خود مي‌پرسد « لمن الملك » ملك براي چه كسي است» و خود پاسخ مي‌دهد « لله الواحد القهار »؛ براي خداوند يكتاي قهر كننده . 🔰بنابراين، قيام تقابل ظهور براي غيرخداوند نيست، به بيان ديگر تا «غير» غير است و خودي خود را حفظ مي‌كند قيامتش برپا نمي‌شود و آنگاه كه قيامتش برپا شود خودي در كار نيست تا گفته شود علم به قيامت از نزد خدا به ديگري سرايت كرده است. (دقت كنيد) (نك: انسان از آغاز تا انجام، علامه طباطبايي، ترجمه و تعليقات صادق لاريجاني، الزهراء، تهران، چاپ دوم، تابستان 1371،صص 109 ـ 108 و 303 ـ 302 و نيز الميزان، ج 9، ص 370) ☑️ @dobare_zendegi ☑️
در قيامت كسي كه وارد بهشت شد، تا آخر در بهشت مسكن مي گزيند. اگر كسي وارد جهنم شد، آيا احتمال دارد بعد از مدتي وارد بهشت شود؟ 🌳شيخ مفيد مي گويد: خلود در آتش از آنِ كافران است و بس . اهل معرفت و اعتقاداتِ صحيح , حتي اگرگناهكار باشند, هميشه در جهنم نخواهند بود و اين قول اماميه (شيعه ) است و مرجئه و اصحاب حديث (پيروان احمدبن حنبل ) با اماميه هم عقيده اند, ولي معتزله معتقدند مسلماناني كه گناهان كبيره انجام داده باشند, اگر بدون توبه بميرند, نيز جاودانه در آتش خواهند بود. 🌳اماميه مي گويد: هر كس به خاطر گناه در آتش جهنم كيفر ديد, از آن نجات يافته و به سوي بهشت رهسپار خواهد شد. 🌳روايات نيز گناهكار مؤمن را قابل بخشش دانسته است . ☑️ @dobare_zendegi ☑️
امام صادق علیه السلام: 🔵هرگاه عالم به علمش عمل نکند [ اثر ] موعظه اش از دل ها زایل می شود؛ آن چنان که باران از روی سنگ صاف می لغزد 📚کافی، ج ۱، ص ۴۴ ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا زندگي اخروي فردي است يا اجتماعي يعني همه در يك بهشت حضور دارند البته با اختلاف درجات؟ ✔️سير حركت انسان بعد از مرگ و انتقال از اين جهان به جهان ديگر داراي مقاطع مختفي است كه برخي انفراديست نظير عالم برزخ و گذر از پستيها و بلنديهاي آن ولي زندگي انسان در قيامت به دلالت آيه شريفه " فاما من اوتي كتابه بيمينه فسوف يُحساب حِساباً يَسيراً و يَنقلب اِلي اَهله مَسرورًا" / انشقاق 7،8،9 ✔️اجتماعيست و با حضور ديگران گرچه انسان به تناسب عملكرد و مراتب قرب به حضرت حقتعالي و شكوفا سازي استعدادها در اين جهان از مراتب و جايگاههاي مختلفي در يك مجموعه بهشتي برخوردارند بنابراين تعبير به بهشتها در معارف ديني برخي مربوط به بهشت عالم برزخ است و برخي مربوط بهشت آخرت و قيامت و برخي عنايت به مراتب و جايگاههاي افراد دارد. ✔️"‌ضمناً اين نكته را بايد بدانيم كه آنچه پس از مرگ براي اهل سعادت آماده شده، بهشت ها است نه بهشت يعني انواع بهشت ها است. بهشت ها در آخرت به حسب مقامات قرب الهي متفاوتند به علاوه همانطور كه در اخبار و روايات اهل بيت عليهم السلام رسيده است بعضي از اين بهشت ها مربوط به عالم برزخ است نه عالم قيامت ."(1) ✔️"‌از جمله نعمتهائي كه بهشتيان از آن برخوردارند و زندگي بهشت را بر آنان هر چه بيشتر گوارا و مطبوع ميسازد صفاي ضمير و مهر و محبتي است كه بيكديگر دارند. و از جمله مصائبي كه دوزخيان گرفتار آن هستند و عذاب روحي آنانرا تشديد ميكند دشمني و خصومتي است كه نسبت به هم ابراز مينمايند. ✔️قرآن شريف دربارة پاكدلي و برادري بهشتيان فرموده است: و نزعنا ما في صدورهم من غِل اِخواناً عَلي سُرر متقابلين. از قلوب بهشتيان ريشه هاي دشمني و عداوت را بركنده ايم. اينان هچون برادر با يكديگر برخورد ميكنند و در مجالس سرور و شادماني رو در روي هم قرار مي گيرند و اوقات خويش را با گرمي و نشاط ميگذرانند."(2) 📚پی نوشتها: 1. مقدمه اي بر جهانبيني اسلامي ، استاد شهيد مطهري ، 633 . 2. گفتار فلسفي ، معاد ، آیت الله فلسفي ، ص 327و328 ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا اختيار عمل در آخرت فقط از جهنميان گرفته مي‌شود يا افراد بهشتي نيز اختياري ندارند؟ معاد، جسماني و روحاني است‌، و مثلاً ازدواج و... وجود دارد، و حال آن كه اين‌ها، اختيار را اثبات مي‌كند، و اگر اختيار هست‌، آيا به طور مطلق اختيار وجود دارد يا به گونه‌اي ديگر است‌؟ 1⃣در جهان آخرت‌، اختيار هست‌، اما تكليف نيست‌; اين كه جهنميان‌، اختيار عمل ندارند، به خاطر مجازاتي است كه گرفتار آمده‌اند; يعني به لحاظ اين كه جهان آخرت‌، جاي پاداش و عقاب است ـ نه تكليف و اختيار ـ ، جهنميان به خاطر مجازاتي كه لحظه به لحظه مي‌بينند، نمي‌توانند كار ديگري انجام دهند، و اگر بر فرض محال‌، به آن‌ها مهلت انجام كاري داده شود، امكان دارد بر حسب عادت دنيايي‌، آن جا نيز مرتكب گناه شوند. 2⃣ اما بهشتيان‌، اختيار عمل دارند، ولي مرتكب گناه نمي‌شوند، بهشتيان‌، در هر مقام و مرتبه‌اي كه هستند، سرور و خوشحالي‌شان به اندازه‌اي است كه نيازي به گناه نمي‌بينند، و به اندازه‌اي در هر زمينه‌اي ارضا مي‌شوند كه تمايل به مراتب بالاتر، آن‌ها را آزار نمي‌دهد. اشتهايشان‌، به همان اندازه‌اي است كه به آن رسيده‌اند، و براي بيش‌تر از آن اشتها ندارند تا آن را طلب كنند. 3⃣ گناه در واقع‌، عبور از مرز و نپذيرفتن امر الهي و يا بي توجهي به نهي او است‌. وقتي در آخرت‌، امر يا نهي نيست‌، پذيرش و عدم پذيرش‌، طاعت يا عصيان‌، معنا ندارد، و از آن‌جا كه بهشتيان‌، انسان‌هاي كاملند، زشتي كارهايي كه قبح عقلي دارد مانند: ظلم‌، دروغ و... برايشان آشكار است‌; از ين رو، به دنبال آن‌ها نمي‌روند.( ر.ك‌: كشف المراد، علامه حلي‌;، ص 411و412، مؤسسة النشر الاسلامي‌. ) ☑️ @dobare_zendegi ☑️
تعداد و نامهاي درهاي بهشت و دوزخ را ذكر كنيد. (از اذن ورود) در آيات متعددي از قرآن كريم آمده است كه براي بهشت و جهنم درهائي وجود دارد از جمله در اين دو آيه: 🔴«و سيق الذين كفروا الي جهنم زمرا حتي اذا جاءوها فتحت ابوابها» (و كساني كه كافر شدند گروه گروه به سوي جهنم رانده مي شوند وقتي به دوزخ رسيدند درهاي آن گشوده مي شود)(زمر، آيه 71)؛ 🔴«و سيق الذين اتقوا ربهم الي الجنه زمرا حتي اذا جاءوها و فتحت ابوابها» (و كساني كه تقواي الهي پيشه كردند گروه گروه به سوي بهشت برده مي شوند و هنگامي كه به آن مي رسند درهاي بهشت گشوده مي شود)(همان، آيه 73) 1⃣اما در خصوص تعداد اين درها قرآن كريم در باره بهشت ساكت است ولي در مورد جهنم تنها در يك آيه آمده است كه داراي هفت در است: «ان جهنم لموعدهم اجمعين، لها سبعه ابواب لكل باب منهم جزء مقسوم» (و دوزخ ميعادگاه همه آنهاست هفت در دارد و براي هر دري گروه معيني از آنها تقسيم شده اند)(حجر، آيه 43 و 44) 2⃣مطلب ديگر آن كه وجود درهاي متعدد براي بهشت و جهنم به دليل مراتب اعمال خوب و بد و درجات افراد داراي طبقات است كه با ميزان اعمال خوب يا بد افراد متفاوت است مثلا درباره منافقان آمده است كه آنان در پائين ترين دركات دوزخ قرار دارند: 🔴«ان المنافقين في الدرك اللسفل من النار»(نساء، آيه 145؛ براي آگاهي بيشتر ر.ك: الميزان، ج12، ص170-تفسير نمونه، ج10، ص 194 و 195 و ج11، ص74) و نيز درباره مؤمنان قرآن مي فرمايد هر عمل نيكي كه از آن سر مي زند به يكي از درها و درجه هاي بهشت راه مي يابند به عنوان نمونه به هشت عامل ورود به بهشت در سوره رعد اشاره فرموده است كه عبارتند از رعايت عهد و پيمان، صله ارحام، خوف الهي، ترس از بد عاقبتي، صبر در راه خدا، بر پا داشتن نماز، انفاق كردن و بدي را با خوبي پاسخ گفتن.(رعد، آيات 20-23؛ براي آگاهي بيشتر ر.ك: تفسير نمونه ج10 ص194 و 195) 3⃣ مطابق برخي آيات و روايات هر يك از اين درهاي بهشت و جهنم به اسمي خوانده مي شوند مثلا حضرت رسول -صلي الله عليه و آله- فرمود: 🔴يكي از درهاي بهشت «ريان» (به معني شاداب، سيراب) نام دارد كه فقط روزه داران از آن وارد مي شوند. در ديگر «معروف» نام دارد كه اهل معروف و كارهاي خير از آن وارد مي شوند. در ديگر «صبر» است و نيز در ديگر آن «شكر» است. 🔴در ديگر بهشتي «بلا» نام دارد و در ديگر آن «اعظم» است كه مخصوص پارسايان و پرهيزكاران است.(ميزان الحكمه ج1 ص 431 ح2595) و نيز در بياني امام محمد باقر -عليه السلام- نامهاي درهاي جهنم را چنين بازگو مي فرمايد: 1- در اعلي جهنم جهيم نام دارد 2- لظي (پوست بدنت و صورت را مي برد) 3- سقر (آتش داغ) 4- حطمه (آتش افروخته) 5- هاويه (آتش سوزان) 6- سعير (سوزان) 7- جهنم(همان ص471 ح2904؛ 🔴گفتني است كه تمام اين اسامي به ترتيب در سوره هاي مائده آيه 10 و معراج آيه 15 و مدثر آيه 42 و همزه آيه 5 و قارعه آيه 9 و حج آيه 4 و مانند آن آمده است) 4⃣ همان طو ر كه اشاره شد جهنم داراي هفت در بوده و مطابق روايات(خصال صدوق ج2 ص408 باب الثمانيه ح6) بهشت داراي هشت در مي باشد اين تفاوت بيانگر آن است كه راههاي نيل به بهشت بيش از جهنم است زيرا رحمت خداوند بر غضبش پيشي دارد (يا من سبقت رحمته غضبه)(دعاي جوشن كبير) 5⃣ نكته آخر، اسامي درهاي جهنم و بهشت منحصر به آنجه ذكر شد نيست بلكه اسمهاي ديگري نيز گفته اند و حتي اين كه كدام در از بهشت و يا جهنم مخصوص چه افراد يا گروهي است ياد شده است. ر.ك: خصال صدوق 2، باب السبعه، ص361، و باب الثمانيه ص408. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
خداوند متعال از آينده خبر دار ميباشد پس چرا وقتي مي‌داند که يک انسان به جهنم مي‌رود او را خلق مي کند؟ ♻️خدا از آینده با خبر است چون اصلا زمان در محضر الهی راه ندارد و گذشته و حال و آینده یک جا در نزد خدای متعال حاضر است. ♻️فرض کنید اتاقی با یک پنجره وجود دارد. کسی درون اتاق از پنجره بیرون را تماشا می کند و شخص دیگری بر روی بام ایستاده و طنابی سفید و سیاه را به تدریج از جلوی پنجره به سمت پایین رها می کند. شخصی که درون اتاق نشسته در یک لحظه بخش سیاه طناب را می بیند و در لحظه دیگر بخش سفیدی که در پی آن می آید. ♻️اما آنکه بر روی بام ایستاده است، یک جا کل طناب با تمام بخش های سفید و سیاهش را می بیند. حال اگر بخش سفید طناب را روز و بخش سیاه آن را شب بنامیم، کسی که در محدودیت قرار گرفته، شب و روز را به تدریج می بیند. اما آنکه بر بام است، تمام زمان یکجا در نزد آن حاضر است. ♻️بنابراین خدایی که خارج از زمان و مسلط به آن است، اصلا گذشته و حال و آینده، همه یکسان در نزد او حضور دارد. ♻️البته حتی اگر از این زاویه هم نگاه نکنیم می توان ساده تر جواب داد که آنکه مسیر بدی را انتخاب کرده، خودش مقصر است و نباید به جای سرزنش خود از دیگری توقع داشته باشد تمام قصورات و کوتاهی های او را جبران کند. ☑️ @dobare_zendegi ☑️