eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونه آخرت را بر دنيا، ترجيح دهم؟ 🌳به این ایه شریفه توجه بفرمایید: «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَعنکبوت/64 🌳اين زندگانى چند روزه دنيا (اگر نه در پرستش حق و سعادت آخرت صرف شود) افسوس و بازيچهاى بيش نيست، و زندگانى اگر مردم بدانند به حقيقتدار آخرت است (كه حياتش جاويد و نعمتش بىرنج و زوال است» 🌳لذا با توجه به این که سرنوشت محتوم همه ما انسان ها مرگ است و طبق ادله متعدد، عالم اخرتی در پیش است که ابدی می باشد و متشکل زا جهنم و بهشت است، انسان عاقل با رعایت تقوا، هیچ گاه لذت گذرا و موقتی دنیا را به زندگی خوش ابدی عالم آخرت نمی فروشد. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
آيا جهنم حركت مي كند و قابل حركت دادن است؟ ♦️بلي، آيه اي در قرآن كريم دلالت بر اين مسئله دارد چناچه مي فرمايد: «وجييء يومئذ بجهنم...»(1) ♦️در آن روز جهنم را حاضر ميكنند و مراد از حاضر كردن يعني آوردن در واقع از قبل وجود داشته است و در آن موقع در عرصه ي قيامت آن را حاضر مي كنند و در حديثي از پيامبر اكرم(ص) است كه مي فرمايد: ♦️از حضرت جبرييل سؤال كردم در قيامت چگونه جهنم را مي آورند؟ فرمود: هفتاد هزار فرشته آن را با هفتاد هزار مهار مي كشند و مي آورند و آن (جهنم) در حال سركشي است كه اگر او را رها كنند همه را آتش مي زند و سپس من در برابر جهنم قرار مي گيرم و او (جهنم) مي گويد: ♦️ اي محمد(ص) مرا با تو كاري نيست خداوند گوشت تو را بر من حرام كرده است در آن روز هر كس در فكر خويش است ولي محمد (ص) مي گويد: ربّ امتّي! امتي! پروردگارا امتّم امتم.(2) 📚پی نوشت: 1-فجر/23. 2-مجمع البيان، ج10، ص483. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
منظور از درهاي جهنم چيست؟ 🔸در حقيقت درهاي گناهاني است كه به وسيله ي آن، افراد وارد دوزخ مي شوند، هر گروهي به وسيله ارتكاب گناهي و از دري وارد مي شود. 🔸همانگونه كه درهاي بهشت، طاعات و اعمال صالح و مجاهدتهايي است كه به وسيله آن بهشيان وارد آن مي شوند. 🔸لذا اين تعدد درها به خاطر كثرت واردان است به طوري كه از يك در كوچك نتوانند وارد آن شوند و نه جنبه ي تشريفاتي دارد بلكه در حقيقت اشاره به عوامل گوناگوني است كه انسان را به جهنم مي كشاند و هر نوع گناهي دري محسوب مي شود. 🔸لذا مرتكبين به هر گناهي از در مخصوص آن گناه (يعني از جايگاه آن گناه) داخل جهنم مي شوند و در واقع همانطور که اعمال آدمي با هم متفاوت است و اصناف مجرمان و كفّار با هم مختلفند و مجازات آنها در جهان ديگر يكسان نيست و با يكديگر فرق دارد. 🔸نظر ديگري است در مورد درهاي دوزخ كه مراد از درها، طبقات دوزخ مي باشد و در واقع هر يك از اين درهاي هفتگانه به يكي از اين طبقات گشوده مي شود و روايات متعددي هم تأييد اين نظر را مي نمايند از جمله: امام علي (ع) فرمودند: 🔸 «اتدرون كيف ابواب جهنم؟ قلنا كنحو هذه الابواب قال: لا و لكنّها هكذا و وضع يده فوق يده و بسط يده علي يده»: حضرت از صحابه سؤال كردند آيا مي دانيد درهاي دوزخ چگونه است، گفتند مانند همين درها، فرمود: نه، آنها اين چنين است آن گاه امام (ع) يك دست خود را بر ديگري گذاشت و آن را گشود (اشاره به اينكه طبقات روي هم قرار دارند)(1) و در حديث ديگري از همان حضرت آمده است كه فرمودند: 🔸«سبعة ابوب النّار متطابقات»: هفت در، در دوزخ است كه روي يكديگر قرار دارند.(2) و در حديث ديگري كه از همان حضرت نقل شده كه ايشان بعد از تفسير درهاي هفتگانه دوزخ به طبقاتي که بعضي بالاي بعض ديگر قرار دارند، نامهاي طبقات را چنين شمرد: 🔸از همه پايين تر «جهنم» و بالاي آن «لظي» و بالاي آن «حطمه» و فوق آن «سقر» و بالاي آن «سعير» و برتر از آن «هاويه» است.(3) لذا باتوجه به اين روايات اخير درهاي جهنم در عرض يكديگر نيستند بلكه در طول هم هستند و برخي بالاي برخي ديگر است. پی نوشتها: 1-الدرّ المنثور، ج 4،ص99. 2-نور الثقلين، ج3، ص18، ح62. 3-نور الثقلين، ج3، ص19، ح64. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
آيا رستاخيز همه اقوام يك روز است ؟ ✳️در قرآن مجيد آياتى وجود دارد كه گواهى مى دهد رستاخيز تمام اقوام در يك روز به نام يوم القيامه خواهد بود براى نمونه آيات زير را ملاحظه فرماييد: ✳️ ان كل من فى السموات و الارض الا آتى الرحمن عبدا لقد احصاهم و عدهم عدا و كلهم آتيه يوم القيامه فردا؛ تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند، بنده اويند. ✳️خداوند همه آنها را احصا كرده و به دقت شمرده است و همگى روز رستاخيز، تك وتنها نزد او حاضر مى شوند.) 1 (و در جاى ديگر مى فرمايد: ✳️يوم نحشر المتقين الى الرحمن وفدا و نسوق المجرمين الى جهنم وردا؛ در آن روز كه پرهيزگاران را دسته جمعى به سوى خداوندرحمان (و پاداشهاى او) محشور مى كنيم و مجرمان را (همچون شتران تشنه كامى كه به سوى آبگاه مى روند) به جهنم مى رانيم) 2 (و همچنين آيات بسيارديگر. 1-سوره مريم، آيات 95- 93 2-سوره مريم، آيات 85 و 86. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
امام صادق عليه السلام: 🔷سه هنگام است كه در آنها، دعا از درگاه خداوند متعال، محجوب نمى مانَد: در پسِ نماز واجب و هنگام بارش باران، و هنگام پديدار شدن نشانه اى از اعجاز خداوند در زمين 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
قرآن كريم مقام و پاداش ابرار و مقرّبان را چگونه بيان كرده است؟ 💠در آيات قرآن مجيد، كراراً سخن از «ابرار» و «مقربان» و مقامات و پاداش هاى عظيم آنها به ميان آمده، تا آنجا كه طبق آيه 193 سوره «آل عمران» «أُولُو الأَلْباب» (صاحبان انديشه هاى قوى) تقاضا مى كنند كه پايان زندگيشان با ابرار باشد: 💠«وَ تَوَفَّنا مَعَ الأَبْرارِ».و در آيات سوره «دهر» نيز پاداش هاى بسيار مهمى براى آنها ذكر شده است.(1) نيز در آيه 13 سوره «انفطار»، مكرّر از الطاف الهى نسبت به آنها ياد شده است. 💠«ابرار» جمع «بَرّ» آنهائى هستند كه روحى وسيع، همتى بلند و اعتقاد و عملى نيك دارند، و «مقرّبان» داراى مقام قربى در درگاه خدا مى باشند، و ظاهراً نسبت ميان اين دو «عموم و خصوص مطلق» است، يعنى همه مقربان از ابرارند، ولى همه ابرار در سلك مقربان نيستند. 💠در حديثى از امام مجتبى(عليه السلام) مى خوانيم: «كُلُّما فِى كِتابِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ قَوْلِهِ إِنَّ الأَبْرارَ فَوَ اللّهِ ما أَرادِ بِهِ إِلاّ عَلِىَّ بْنِ أَبِى طالِبِ وَ فاطِمَةَ وَ أَنَا وَ الْحُسَيْنَ(عليهم السلام)»: 💠«هر جا در قرآن مجيد إِنَّ الأَبْرار آمده به خدا سوگند منظور پروردگار از آن، على بن ابى طالب و فاطمه و من و حسين است». 💠بدون شك، خمسه طيبه، آن پنج نور مقدس، از روشن ترين مصاديق ابرار و مقربانند، و هيجده آيه از سوره دهر بحث از فضائل آنها است، هر چند نزول آيات درباره آنها مانع از عموميت و گسترش مفهوم آيات نيست.(2) پي نوشتها: 1. سوره دهر، آيات 5 تا 22. 2. تفسير نمونه، ج 26، ص 287. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
مجرمان را چگونه وارد دوزخ مى كنند؟ 🌀بدون شك، بردن آنها به سوى آتش دوزخ، توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است، ولى در آيات مختلف قرآن، تعبيرات گوناگونى در اين باره ديده مى شود: در سوره «حاقه» مى خوانيم: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ» (1) «او را بگيريد و در غل و زنجير كنيد سپس در آتش دوزخ وارد سازيد» 🌀و در سوره «دخان» چنين آمده: «خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلى سَواءِ الْجَحِيمِ»(2) «او را بگيريد و با شدت به ميان جهنم برانيد»! 🌀در آيات متعددى تعبير به «سوق» و راندن شده است، مانند: آيه 86 سوره «مريم»: «وَ نَسُوقُ الُْمجْرِمِينَ إِلى جَهَنَّمَ وِرْداً»؛ «مجرمان را (همچون شتران تشنه كامى كه به سوى آبگاه مى روند) به سوى جهنم مى رانيم». 🌀و به عكس، پرهيزكاران و متقين را با نهايت احترام و اكرام، به سوى بهشت مى برند، فرشتگان الهى به استقبال آنها مى شتابند، درهاى بهشت به روى آنها گشوده مى شود، خازنان بهشت به آنها سلام و خوش آمد مى گويند، و بشارت سكونت جاودان را در بهشت به آنها مى دهند.(3) 🌀به اين ترتيب، نه تنها «بهشت» و «دوزخ» كانون «مهر» و «قهر» خدا است، بلكه تشريفات ورود در هر يك از آنها نيز بيانگر همين معنى است.(4) 📚پي نوشتها: 1. سوره حاقه، آيات 30 و 31 2. سوره دخان، آيه 47 3. سوره زمر، آيه 73. 4. تفسير نمونه، ج 22، ص 434. 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
با توجّه به اين كه پوست انسان بر اثر آتش مى سوزد آيا عذاب پوست جديد عادلانه است؟ ♦️پاسخ اين شبهه در روايتي از امام صادق (ع) آمده است. در اين روايت مى خوانيم: ♦️يكى از مادّى ها (زنادقه) خدمت امام صادق(ع) رسيده عرض كرد: خداوند مى فرمايد:«هر زمان كه پوست تن دوزخيان از شدت آتش بسوزد، ما پوست ديگرى بر آنها مى پوشانيم تا طعم عذاب را به خوبى بچشند»(1) گناه آن پوست ديگر چيست كه آن هم مجازات مى شود؟ ♦️امام(ع) فرمود:آن پوست هم عين پوست اول است، و هم غير آن، سؤال كننده قانع نشد، و از اين پاسخ نتوانست چيزى بفهمد، ولى امام(ع) با ذكر يك مثال گويا،آن چنان مسأله را روشن ساخت كه جائى براى گفتگو باقى نماند، فرمود: ♦️ملاحظه كن يك خشت پوسيده و فرسوده را خرد مى كنى و سپس همان خاك را گل كرده و در قالب مى ريزى، و يك خشت نو از آن مى سازى، اين همان خشت اول است و از يك نظر غير آن. از اين روايت استفاده مى شود: پوست هاى جديد از همان مواد پوستهاى پيشين تشكيل مى گردد. ♦️ضمناً بايد توجه داشت پاداش و كيفر در حقيقت با روح و قوّه درك انسان ارتباط دارد، و جسم همواره وسيله اى است براى انتقال پاداش و كيفر به روح انسان(2) 📚پي نوشتها: 1. سوره نساء،آيه 56 2. تفسير نمونه، ج 10، ص 28 🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃