در زمان مرگ چه اتفاقي رخ مي دهد؟
🎯ابتدا بايد دانست راهيابي انسان به جزئيات برزخ و به طور كلي عوالم غير مادي از طريق عقل ممكن نيست و راه، منحصر به مكاشفه و وحي الهي است مكاشفه هم چون داراي مشكلات عديده اي است از آن جمله كه مقام اطلاع بر واقعيت و دريافت آن با مقام تعبير و بيان آن متفاوت است و ذهنيات و سوابق آدمي در گونه فهم و تعبير از آن مكشوف تأثير مي گذارد قابل اعتماد نيست و تنها راه رسيدن به آن عوالم، وحي و امور وحياني است.
🎯امام علي بن ابيطالب(ع) در خطبة 109 نهج البلاغه از يك زاويه به ترسيم اتفاقات زمان مرگ پرداخته است خلاصه فرمايشات ايشان در وصف چگونگي مرگ و مردن اين است كه:
🎯اندام هاي آنان سست و رنگ هايشان تغيير يافته و عوض مي شود با پيشرفت مرگ زبان از كار مي افتد اگر چه عقل و گوش باقي هستند و در اين حالت به فكر اموالي مي افتد كه آنها را از حلال و حرام جمع كرده است پس سخت پشيمان مي شود و به اين فكر مي كند كه عمر را در چه چيزي فنا كرده است و آرزو مي كند كه اي كاش اين مال مربوط به كساني بود كه بدان غبطه مي خوردند گوش او هم از كار مي افتد و مي بيند كه اطرافيان او زبان را مي چرخانند ولي نمي داند چه مي گويند و آخر كار چشم او هم از كار افتاده و روح از بدنش خارج مي شود.
🎯از زاويه ديگر بنا بر روايات معصومين عليهم السلام در هنگام مرگ اعمال آدمي تجسم يافته و به صورت هاي زشت و زيبا با او ملاقات مي كنند.
🎯بر اساس دسته اي ديگر از روايات در دم واپسين امامان معصوم عليهم السلام به ملاقات محتضر مي آيند كه اگر مؤمن باشد با گشاده رويي از او پذيرايي مي كنند و الّا نه.
🎯بر اساس دسته اي ديگر از روايات در آخرين لحظات عمر آدمي، شيطان تمام حزب و قدرت خود را به كار مي گيرد تا گوهر ايمان را از كف او بربايد و كافر و بي دين او را روانه آخرت كند.
🎯ابعاد وقايع هنگام احتضار فراوان است كه براي آشنايي بيشتر با آن، به كتب شهيد آيت الله دستغيب (معاد، برزخ ، 82 پرسش ، داستان هاي شگفت و... ) رجوع شود.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
ماهيّت دوزخ چيست؟
✅«جهنم» كانون قهر و غضب الهي است و مطابق ظاهر و صريح آيات قرآن مشتمل بر عذابهاي جسماني و روحاني مي باشد.
✅و براي شناخت ماهيت دوزخ بهترين كار اين است از نامها و اوصافي كه در آيات مختلف قرآن بر آن ذكر شده كمك گرفت تا بتوان پرده اي از روي اسرار اين كانون قهر و غضب برداشت. قرآن كريم مي فرمايد: «ساصليه سقر و ما ادريك ما سقر، لا تبقي و لا تذر لواحة للبشر»(1):
✅ بزودي او را وارد دوزخ مي كنيم و تو مي داني دوزخ چيست؟ آتشي است كه نه چيزي را باقي مي گذارد، و نه چيزي را رها مي سازد. پوست تن را به كلي دگرگون مي كند. و مي فرمايد:
✅«فاتقوا النّار الّتي و قودها النّاس و الحجارة اعدّت للكافرين»(2): از آتشي بترسيد كه هيزم آن بدنهاي مردم گنه كار و سنگها است و براي كافران آماده شده است. و يا در جاي ديگر مي فرمايد:
✅ «كلّا لينبذنّ في الحطمه، و ما ادريك ما الحطمه، نار الله الموقده الّتي تطّلع علي الافئده»(3): چنين نيست كه او مي پندارد به زودي در حطمه پرتاب مي شود و تو چه مي داني حطمه چيست؟ آتش برافروخته الهي است، آتشي كه از دلها سربر مي زنند، البته لازم به ذكر است شناخت و معرفت ما درباره ي دوزخ و آنچه كه مربوط به مسايل آن جهان مي شود، بسيار نامحدود است و خصوصيات آن روشن نمي باشد.
📚پی نوشت:
1-مدثر/29-26.
2-بقره/24.
3-همزه/7-4.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
«هاويه» چيست؟
در سورهء قارعه در مورد «هاويه» توضيح داده و مي فرمايد:
💥«فامّه هاويه و ماادريك ماهيه نار حاميه»(1): پناهگاه گناهكاران هاويه است تو چه مي داني هاويه چيست؟ آتش سوزان است.
💥هاويه، افتادن و سقوط كردن است و يكي از نامهاي دوزخ هم همين مي باشد و نيز اشاره به عمق آتش دارد چراكه گنهكاران در آن سقوط مي كنند و عذاب آن فوق تصور همه ي انسانها مي باشد.
💥پی نوشت:
1-قارعه/11-9.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
تعبيرات مختلف قرآن از (اسامي مشهور) دوزخ چيست؟
🔺از معروفترين نامهاي دوزخ كه77 بار در قرآن تكرار شده است «جهنم»ميباشد چناچه مي فرمايد:
🔺«و انّ جهنم لموعدهم اجمعين»(1) جهنم وعده گاه همه آنها (كافرين و پيروان ابليس) مي باشد. و نام ديگر آن «نار» است كه 145 مرتبه در قرآن به كار رفته است كه به معناي آتش دوزخ مي باشد مانند «وتقوا النار» (2) از آتش جهنم بپر هيزيد.
🔺توصيف ديگري كه قرآن از اين كانون قهر الهي دارد با نام «سقر» است و در مورد يكي از معاندان مي فرمايد: «سأصليه سقر» (3) به زودي او را وارد سقر مي كنيم. «سقر» از ماده ي «سقر» به معني دگرگون و ذوب شدن در اثر گرماي زياد مي باشد.(4)
🔺در التحقيق آمده است كه اصل «سقر» به معني حرارت شديدي است رنگ اشياء يا صفات آن را دگرگون مي سازد.
🔺يكي ديگر از تعابيري كه قرآن كريم در مورد جهنم به كار برده است كلمه «سعير» مي باشد اين لفظ شانزده بار و جمع آن «سُعُر» دو بار در قرآن آمده است. اين واژه در اصل به معني برافروختن آتش است و نيز به معني شدت فروزندگي آتش هم آمده است و لذا «سعير» به معني آتشي است كه بسيار سوزان و ملتهب و شعله ور باشد.
🔺و پنجمين تعبير كه در بيست و پنج مورد در قرآن مجيد آمده است لفظ «جحيم» مي باشد. چناچه مي فرمايد: «فامّا من طغي و اثر الحياة الدّنيا فانّ الجحيم هي المأوي» (5) كسي كه طغيان كند و زندگي دنيا را بر آخرت مقدم دارد جحيم جايگاه اوست.
🔺«جحيم» از ماده ي «جحيم» به معني «شدت برافروختگي آتش » گرفته شده است و در «صحاح اللغه» آن را به معني آتش عظيم تفسير كرده است.
🔺و ششمين تعبير «حطمه» مي باشد كه دو بار در سوره ي همزه تكرار شده است. و به معني آتشي در هم شكننده است و در برخي از آيات هم از الفاظي با نام «هاويه» به معني آتش داغ و سوزان كه يك بار و «لظي» به معني شعله خالص آتش كه آن هم يك بار در قرآن آمده است، ياد شده است.
📚پی نوشتها:
1-حجر/43.
2-بقره/24.
3-مدثر/26.
4-مقاييس اللغه و مفردات راغب.
5-نازعات/39-37.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
چرا كافران را در روز قيامت به آتش عرضه مي كنند؟
♨️در آيه اي از سوره احقاف آمده است: «ويوم يعرض الذين كفروا علي النار اليس هذا بالحق قالوا بلي و ربّنا قال فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»(1):
♨️روزي را به ياد آور كه كافران را بر آتش عرضه مي دارند و به آنها گفته مي شود آيا اين حق نيست؟ مي گويند آري به پروردگار ما سوگند كه حق است و به آنها مي گويند: پس عذاب را به خاطر كفرتان بچشيد.
♨️گاه دوزخ را بركافران عرضه مي دارند، و گاه كافران را بر دوزخ و هر كدام هدف معيني دارد. اينجا كه مي فرمايد كافران را برآتش عرضه مي كنند و شعله هاي سوزان و كوه پيكر و وحشتناك آن را مي بينند وقتي به آنها گفته مي شود آيا اين حق نيست مي گويند بلي.
♨️و ديگر سخن از انكار قيامت و افسانه بودن آن نيست و چاره اي جز اعتراف ندارند. و اين اعتراف كه با ديدن حقايق صورت مي گيرد هيچ فايده اي به حالشان ندارد و جز اندوه و حسرت نتيجه اي ندارد.
📚پی نوشت:
1-احقاف/34.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
چگونه در دنيا ،جهنم، گناهکاران را احاطه مي کند؟
🔷در ذيل تفسير آيه مبارکه 49 توبه آمده است: «الا في الفتنة سقطوا و ان جهنم لحيطة بالکافرين».
🔷 آگاه باشيد انها هم اکنون در گناه سقوط کرده اند و جهنم کافران را احاطه کرده است. چون آنها (گنهکارانو منافقان) به عذرها و بهانه هاي واهي، فرمان خدا و رسولش را زير پا مي نهند لذا جهنم گرداگرد آنها را فراگرفته است و چون جهنم هم اکنون موجود است و در باطن و درون اين جهان قرار دارد آنها در ميان جهنم هستند ولي هنوز فرمان تأثير کردن آن صادر نشده است.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
چه كسي در جهنم در كمين طغيانگران است؟
✅در آيه ي 21 سورهء نباء مي خوانيم: «انّ جهنم كانت مرصادا»: جهنم كمينگاهي بزرگ است. «مرصاد» به مکاني گفته مي شود كه مخصوص كمين است و جهنم در كمين گنه كاران است و هر كدام از طغيانگران به آن نزديك مي شود آنها را به خود مي كشاند و در كام خود فرو مي برد.
✅و نيز برخي گفته اند كه در دوزخ فرشتگان عذاب در كمينند و به استناد به آيهء شريفه اي مي كنند: «و ان منكم الّا واردها كان علي ربّك حتماً مقضيا»(1)
✅و در اين گذرگاه عمومي و همگاني فرشتگان عذاب در كمينند و دوزخيان را مي ربايند. و به هر حال از اين گذرگاه عمومي احدي از گنهكاران نمي توانند بگذرند يا فرشتگان عذاب آنها را مي ربايند و يا جاذبهء شديد جهنم آنها به داخل مي كشاند.
📚پی نوشت:
1-مريم/71.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃
دار البوار چه مكاني است؟
♻️در آيهء 28 سورهء ابراهيم مي فرمايد:
♻️«الم تر الي الذين بدّلوا نعمت الله كفرا و احلوا قومهم دارالبوار». آيا نديدي كساني كه نعمتي از نعمتهاي خدا را كفران كند و به آن پشت كند پاياني جز هلاكت و نابودي ندارد و به دار البوار افكنده مي شود و درآيه بعد دارالبوار را توضيح بيشتري مي دهد و مي فرمايد:
♻️«جهنم يصلونها و بئس القرار»(1): دارالبوار همان جهنم است كه آنها در آتش آن وارد مي شوند و بد قراگاهي است.
📚پی نوشت:
1-ابراهيم/28.
🍃🌹@dobare_zendegi🌹🍃