eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا فرشتگان عذاب به هنگام داخل کردن مجرمین به دوزخ روی صفت تکبر آنان تکیه می‌کنند؟ 🔰در آیه 71 سوره‌ی زمر می‌خوانیم: «قیل ادخلوا ابوا جهنّم خالدین فی‌ها و بئس مثوی المتکبرین» به آنها گفته می‌شود از درهای جهنم وارد شوید جاودانه در آن بمانید چه بد جایگاهی است جایگاه متکبران. 🔰در این آیه از تمام صفات رذیله انسان روی صفت تکبر پافشاری می‌شود، چراکه سرچشمه‌ی کفر و انحراف و گناه، بیش از همه، کبر وغرور و عدم تسلیم در برابر حق می‌باشد و کبر است که پرده‌های ضخیم بر چشم انسان می‌افکند و او را از دیدن حقایق محروم می‌سازد و به همین دلیل در روایتی از امام صادق (ع) و امام باقر (ع) آمده است: 🔰 «لا یدخل الجنّه من فی قلبه ذرّة من کبر»: کسی که مقدار ذره‌ای از کبر در قلبش وجود داشته باشد داخل بهشت نمی‌شود (1). 📚پی نوشت: 1-اصول کافی، ج 2، باب الکبر، حدیث 6. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
امام علی علیه السلام: 🔴از هر دانشى بهترينش را انتخاب كنيد. زنبورِ عسل از هر گلى زيباترينش را مى خورد. در نتيجه دو جواهر گران بها از آن توليد مى شود... 📚غررالحكم حدیث 5082 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چرا قرآن مجيد غافلان بي خبر را به چهارپايان تشبيه مي فرمايد؟ 🌳بارها در قرآن مجيد از جمله سوره اعراف آيه ي 179 غافلان، به چهارپايان و حيوانات بي شعور ديگر تشبيه شده اند چراكه آنها فقط به خور و خواب و شهوات جنسي مي پردازند، درست همانند ملتهايي كه تحت شعارهاي فريبنده ي انساني، آخرين هدفِ عدالتِ اجتماعي و قوانين بشري را، رسيدن به آب و نان و يك زندگي مرفه مادي مي پندارند. 🌳آنچنان كه حضرت علي(ع) در نهج البلاغه مي فرمايد: «كالبهيمه المربوطه همّها علفها او المرسلة شغلها تقممها»: همانند حيوانات پرواري كه تنها به علف مي انديشند و يا حيوانات ديگري كه در چراگاهها رها شده اند و از اين طرف و آن طرف خرده علفي بر مي گيرند(1). 🌳 و به تعبير ديگر گروهي مرفهند مانند گوسفندان پرواري، و گروهي نا مرفه، مانند گوسفنداني كه در بيابانها، در بدر دنبال آب و علف مي گردند و هر دو گروه هدفشان جز شكم چيزي نيست. 📚پی نوشت: 1-نهج البلاغه، نامه ي 45. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آتشگیره و هیزم جهنم چیست؟ 💥در مورد هیزم جهنم تعابیر فراوانی در آیات قرآن است از جمله در سوره‌ی مبارکه‌ی ی بقره می‌فرماید: 💥«فاتقوا النار آلتی وقودها الناس و الحجارة»(87): از آتشی بترسید که هیزم آن بدن‌های مردم بی ایمان و همچنین سنگهاست. وسنگها و حجاره منظور بتهایی است که کافران می‌پرستیدند. و در جایی دیگر از قرآن آمده است: 💥«انکم وما تعبدون من دون الله حصب جهنم»(88): شما و آنچه غیر از خدا می‌پرستید آتشگیره و هیزم جهنم است. و نیز در سوره‌ی آل عمران می‌فرماید: 💥«واولئک هم وقود النّار»(89): آن‌ها (مجرمان) در آتش سوزانی گرفتار می‌شوند که خودشان هیزم آن می‌باشند. تعبیر فوق می‌رساند که آتش دوزخ از درون وجود خود گناهکاران زبانه می‌کشد و وجود آنهاست که آنها را آتش می زند و در تأیید آیه فوق در سوره همزه نیز می‌خوانیم: 💥«نار الله الموقده التّی تطّلع علی الافئده»(90): آتش سوزان پروردگار که از درون دلها سرچشمه می‌گیرد و بر قلبها سایه می‌افکند. ونیز در آیه 15 سوره جن آمده است: 💥«واما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا»: و اما ظالمان آتشگیره و هیزم دوزخند و آتش از درون وجودشان زبانه می‌کشد لذا هیزم جهنم چیزی جز وجود خود مجرمین نمی‌باشد. وعمل خود آنهاست که سبب آتش می‌شود و چون با آن بدن مرتکب گناه شده‌اند لذا آتش هم از درون وجود خودشان زبانه می‌کشد. 📚پی نوشت: 1-بقره/24. 2-انبیاء/98. 3-آل عمران/11. 4-همزه/7 و 6. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
فرياد حسرت بار دوزخيان حاكي از چيست؟ 🌳به دنبال آيه شريفه 66 سوره احزاب كه مي فرمايد: 🌳«يوم تقلب وجوههم في النار»، روزي كه صورتهاي آنها در آتش دوزخ دگرگون مي شود، مي فرمايد: فرياد حسرت بار آنان كه حاكي از پشيماني است بلند مي شود و مي گويند: 🌳«يا ليتنا اطعنا الله اطعنا الرّسولا»(1): اي كاش كه اطاعت از خدا و رسولش كرده بوديم. و آن روز فرياد پشيماني و واحسرتا سر مي دهند كه چرا حرف خدا و پيامبرش را اطاعت نكرديم و اين پشيماني ديگر سودي ندارد. 🌳و البته بديهي است كه اگر دوباره فرصت يابند همان كارها را خواهند كرد بدون توجه به اين پشيماني و بدون توجه عاقبت كارشان. 📚پی نوشت: 1-احزاب/66. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
در دوزخ، عذاب الهي از چه سمتي مجرمان را فرا مي گيرد؟ 🔹در آيه اي از سوره عنكبوت مي خوانيم: «يوم يغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت ارجلهم و يقول ذوقوا ما كنتم تعملون»(1): 🔹روزي كه عذاب الهي از بالاي سر و پايئن پا آنها را فرا مي گيرد و به آنها مي گويد بچشيد آن چه را عمل مي كرديد روز سخت ودردناكي است. و اينكه مي فرمايد: 🔹اين عذاب از بالاي سر و پائين پاهاست و بقيه جهات و جوانب را ذكر نمي كند به اين علت است كه وقتي شعله هاي آتش ازپائين پا زبانه مي کشد و از بالا بر سر آنها فرو ريخته شود تمام بدن آنها را احاطه خواهد كرد و تمام جوانب و اطراف را مي پوشاند. 🔹لذا آنان در ميان شعله هاي آتش قرار مي گيرند و آتش آنان را از همه سو احاطه خواهد كرد. 🔹و در تأييد آيه فوق در سوره زمر نيز آمده است:«لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل» (2) براي آنان در بالاي سرشان سايه بان هايي از آتش و در زير پايشان نيز سايبانهايي از آتش است. 🔹آري آتش تمام وجودشان را احاطه مي کند آنچنان که در دنيا جهل و کفر و ظلم تمام وجودشان را احاطه کرده بود. 📚پی نوشت: 1-عنكبوت/55. 2-زمر/16. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
«ضريع» چيست؟ 🍃در مورد «ضريع» آيه ي شريفه ي فوق مي فرمايد: «ليس لهم طعام الّا من ضريع»(1): 🍃آنها طعامي جز ضريع ندارند، آيه در مورد خوراك دوزخيان، به هنگام گرسنگي مي باشد و اين ضريع گياهي است سمي كه در دنيا هيچ حيوان وچارپائي هم به آن نزديك نمي شوند. و برخي گفته اند درختي است از آتش كه اگر در دنيا باشد زمين وهر چه را بر آن است مي سوزاند. 🍃در حديثي از پيامبر اكرم(ص) مي خوانيم كه فرمودند: «الضّريع شيء يكون في النّار يشبه السّوك اشدّ مرارة من الصّبر وانتن من الجيفه واحّر من النّار يسماّه الله ضريعاً»(2): 🍃ضريع چيزي است در آتش دوزخ شبيه خار، تلخ تر از صبر و متعفن تر از مردار وسوزنده تر از آتش و خداوند آن را ضريع نام نهاده است. 🍃و بعضي از مفسرين نيز گفته اند: كه ضريع طعامي است ذلت آفرين كه دوزخيان براي رهايي از آن به درگاه خدا تضرع مي كنند. 📚پی نوشت: 1-غاشيه/6. 2-تفسير نمونه، ج 26، ص 417 ذيل آيه مورد بحث. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
وعده گاه پيروان شيطان كجاست؟ 💠در آيه ي 43 سوره ي حجر مي خوانيم... 💠«ان جهنم لموعدهم اجمعين»: جهنم ميعادگاه تمام آنان است. 💠پس بر طبق آيه ي صريح قرآن، وعدگاه نهايي تمام گناهكاران و مجرمين وپيروان شيطان در جهنم خواهد بود. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🔵ملعونٌ مَلعونٌ مَن ألقى كَلَّهُ عَلى النّاسِ! 🔴آن كس كه سربارِ ديگران شود، ملعون است، ملعون 📚بحارالأنوار ج 77 ص 140 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
«حميم» چيست؟ 🍃در آيه 67 سوره ي صافات مي فرمايد: 🍃«لشوباً من حميم»: حميم آب داغ و سوزان است كه نوشيدني جهنميان مي باشد كه آن هم خالص نيست بلكه آلوده ومخلوط است. و لشوب در آيه به معني چيزي است كه با شيء ديگر مخلوط شود. 🍃در جايي ديگر در مورد ويژگي نوشيدني دوزخيان مي فرمايد: «لا يذوقون فيها برداً و لا شراباً. الّا حميماً و غساقاً»(1): 🍃دوزخيان در آنجا نه چيز خنكي مي چشند و نه نوشيدني گوارايي، جز آبي سوزان ومايعي خونابه و نوشيدني آنان آب داغ و سوزان و خونابه هايي است كه از تن خودشان خارج مي شود. 🍃و بديهي است كه اين آب نه تنها عطش آنان را فرو نمي نشاند بلكه بر شدت عطش آنها مي افزايد. 📚پی نوشت: 1-نباء/25و24. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
«عذاب ادني» چه نوع عذابي است؟ 🌀طبق آيهء 21 سوره ي سجده: «ولنذيقنّهم من العذاب الادني دون العذاب الاكبر لعلّهم يرجعون»: 🌀 ما گناهكاران را از عذاب نزديك اين دنيا از عذاب بزرگ مي چشانيم شايد باز گردند. 🌀آيه فوق اشاره به يكي از الطاف خفيه الهي دارد كه شامل گناهكاران، در دنيا مي شود و آن اين است كه مجازاتهاي خفيف دنيوي و بيدار كننده اي برايشان مي فرستند تا شايد متنبه شوند و روشن مي شود كه خدا هرگز نمي خواهد بنده اي گرفتار عذاب جاويدان شود. 🌀و منظور از اين عذاب ادني طبق تفاسير مختلف مصائب و درد، و يا قحطي و خشكسالي مي باشد، كه در اين دنيا جهت تنبه و تخفيف گناهان به انسان گنه كار وارد مي شود. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شجره ي زقوّم چيست؟ ♻️در مورد «درخت زقوم» كه سه بار هم در قرآن آمده است در آيه ي كريمه ي ذيل مي فرمايد: ♻️«اذالك خير نزلا ام شجرة الزقوم انّا جعلناها فتنه للظّالمين»(1)، نعمتهاي بهشتي بهتر است يا درخت زقوم ما آن را مايه درد ورنج ظالمان قرار داديم درختي است كه از قعر جهنم مي رويد و دوزخيان آن را مي خورند. ♻️معلوم گشت كه غذاي مجرمان و گنهكاران در دوزخ از شجره ي زقوّم مي باشد و آن گياهي است بسيار تلخ و بدبو و بد طعم و شيره اي دارد كه وقتي به بدن انسان مي رسد ورم مي كند و اين گونه، غذا و طعام مجرمين نيز، دردناك و عذاب آور است. ♻️چنانچه در آيه اي ديگر در مورد ويژگي هاي اين زقوم مي فرمايند: «انِ شجرة الزّقوم، طعام الاثيم، كالهل يغلي في البطون، كغلي الحميم»(2): ♻️درخت زقوم غذاي گنهكاران است همانند فلز گداخته اي در شكمها مي جوشد، جوششي همچون آب سوزان. 📚پی نوشت: 1-صافات/64-62. 2-دخان/46-43. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃