«عذاب ادني» چه نوع عذابي است؟
🌀طبق آيهء 21 سوره ي سجده: «ولنذيقنّهم من العذاب الادني دون العذاب الاكبر لعلّهم يرجعون»:
🌀 ما گناهكاران را از عذاب نزديك اين دنيا از عذاب بزرگ مي چشانيم شايد باز گردند.
🌀آيه فوق اشاره به يكي از الطاف خفيه الهي دارد كه شامل گناهكاران، در دنيا مي شود و آن اين است كه مجازاتهاي خفيف دنيوي و بيدار كننده اي برايشان مي فرستند تا شايد متنبه شوند و روشن مي شود كه خدا هرگز نمي خواهد بنده اي گرفتار عذاب جاويدان شود.
🌀و منظور از اين عذاب ادني طبق تفاسير مختلف مصائب و درد، و يا قحطي و خشكسالي مي باشد، كه در اين دنيا جهت تنبه و تخفيف گناهان به انسان گنه كار وارد مي شود.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شجره ي زقوّم چيست؟
♻️در مورد «درخت زقوم» كه سه بار هم در قرآن آمده است در آيه ي كريمه ي ذيل مي فرمايد:
♻️«اذالك خير نزلا ام شجرة الزقوم انّا جعلناها فتنه للظّالمين»(1)، نعمتهاي بهشتي بهتر است يا درخت زقوم ما آن را مايه درد ورنج ظالمان قرار داديم درختي است كه از قعر جهنم مي رويد و دوزخيان آن را مي خورند.
♻️معلوم گشت كه غذاي مجرمان و گنهكاران در دوزخ از شجره ي زقوّم مي باشد و آن گياهي است بسيار تلخ و بدبو و بد طعم و شيره اي دارد كه وقتي به بدن انسان مي رسد ورم مي كند و اين گونه، غذا و طعام مجرمين نيز، دردناك و عذاب آور است.
♻️چنانچه در آيه اي ديگر در مورد ويژگي هاي اين زقوم مي فرمايند: «انِ شجرة الزّقوم، طعام الاثيم، كالهل يغلي في البطون، كغلي الحميم»(2):
♻️درخت زقوم غذاي گنهكاران است همانند فلز گداخته اي در شكمها مي جوشد، جوششي همچون آب سوزان.
📚پی نوشت:
1-صافات/64-62.
2-دخان/46-43.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
بزرگترین عذاب دوزخیان چیست؟
✅در سورهی مطففین آمده است: «کلّاً انّهم عن ربهم لمحجوبون»(1):
✅این گناهکاران محجوب از پروردگارشان میشوند در حالی که نیکان و پاکان به جوار قرب او راه مییابند و از لذت دیدار محجوب و شهود باطنی او که برترین لذت ممکن است بهره میگیرند و این دوزخیان گنهکار از این فیض عظیم و نعمت بی نظیر محرومند.
✅و امیر المؤمنان حضرت علی (ع) نیز در دعای کمیل خطاب به خدا عرضه میکند «هبنی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک» اگر به جهنم هم مرا ببری بر عذاب دردناک تو صبر میکنم اما چگونه میتوان بر فراق و دوریت صبر کرد؟
📚پی نوشت:
1-مطففین/17.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا شیطان اجباراً انسانها را به وادی هلاکت کشیده و نهایتاً رهسپار جهنم مینماید؟
🎯خیر، در آیه 42 سورهی حجر به دانبال اِبا و تکبّری که شیطان کرد و از رحمت الهی محروم شد وسوگند یاد کرد که تمام بندگان خدا را اغوا میکند مگر مخلصین، را خدا میفرماید:
🎯«ان عبادی لیس لک علیهم سلطان الّا من اتبعک من الغاوین»(1):
🎯بر بندگانم تسلط نخواهی یافت مگر گمراهانی که از تو پیروی میکنند و جهنم میعادگاه تمام آنان است.
🎯در واقع نفوذِ وسوسههای شیطانی در انسان یک نفوذ نا آگاه و اجباری نیست. بلکه انسان به میل خویش وسوسهی او را به دل راه میدهد و گرنه حتی خود شیطان هم میداند که بر مخلصان، که خویشتن را در پرتو تربیت خالص کردهاند و زنگار شرک را از روح و جان زدودهاند راه ندارد.
🎯و به تعبیر بهتر، رابطهی شیطان وگمراهان، رابطهی پیشوا و پیرو است نه رابطه اجبار کننده و اجبار شونده، مثل بقیهی رابطههای پیشرو و پیروان که از روی اختیار و اراده است.
🎯وحتی خود شیطان در قیامت از این پیروان خود بیزاری جسته و آنان را لعنت میکند.
📚پی نوشت:
1-حجر/42.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
سه نشانهی بارز دوزخیان کدام است؟
🌳خداوند تبارک وتعالی در سورهی مبارکهی اعراف، آیه 179 میفرماید:
🌳«و لقد ذرأنا لجهنم کثیراً من الجن والانس لهم قلوب لا یفقهون بها و لهم اعین لا یبصرون و لهم اذان لا یسمعون بها اولئک کالانعام بل هم اضلّ اولئک هم الغافلون»:
🌳و بسیاری از جن وانس در دوزخ جای دارند آنها دلهایی دارند کهبا آن اندیشه نمیکنند و نمیفهمند، و چشمانی دارند که با آن نمیبینند و گوشهایی دارند که با آن نمیشنوند، آنان همچون چارپایانند بلکه گمراهتر و اینان همانا غافلند.
🌳آری اینان دارای نیروی تفکر و تعقل هستند و با اینکه استعداد تفکر دارند همچون بهائم و چارپایانِ فاقدِ شعور میمانند و از عقل و درایت، این وسیلهی سعادت خود بهره نمیجویند.
🌳 و با وجودی که چشمهای روشن و حقیقت بین دارند، اما با آن چشمها چهرهی حقایق را نمینگرند و همچون نابینایان از کنار آنها میگذرند.
🌳سوم اینکه با داشتن گوش سالم، سخنان حق را نمیشنوند ومانند کران خود را از شنیدن حرف حق محروم مینمایند وچون امتیاز آدمی نسبت به بهایم در فکر بیدار وچشم بینا و گوش شنوا میباشد و اینان همه آن سه را از دست دادهاند و با وجودی که امکان تکامل و ترقی را دارند اما بر اثر هواپرستی و گرایش به پستیها، این استعدادها را بلااستفاده گذاردهاند و لذاست که قرآن میفرماید: «کالانعام بل هم اضل»(1) از چارپایان هم پسترند.
📚پی نوشت:
1-اعراف/179.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
«زفير و شهيق»، اشقياء و مجرمان در دوزخ به چه معنا مي باشد؟
🌀در سوره ي هود مي خوانيم: مفامّا الذين شقوا ففي النّار لهم فيها زفير و شهيق»(1):
🌀اما آنها كه شقاوت پيشه كردند در آتش اند و براي آنها زفير و شهيق (ناله هاي طولاني دم وبازدم) است. مفسرين گفته اند زفير به معني فرياد كشيدني است كه با بيرون فرستادن نفس توأم باشد.
🌀وشهيق ناله ي توأم با فرو بردن نفس است. وناله و فريادي است كه تمام وجود آنها پر مي كند و از تمام وجود، آن ناله را سر مي دهند.
📚پی نوشت:
1-هود/106.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
منظور از «النّار الکبری» (آتش بزرگ) چیست؟
💥در سورهی مبارکهی اعلی میخوانیم: «یتجنّبها الاشقی الذی یصلی النّار الکبری»(1)، بد بختیرن افراد که از نصایح پیامبر دوری میگزینند همانها که در آتش بزرگ دوزخ وارد میشوند.
💥و منظور ازآتش بزرگ، پائین ترین طبقهی جهنم و «اسفل السافلین» است چراکه آنان شقیترین و معاندترین مردمان بودند لذا عذاب آنان نیز باید سختتر و هولناکترین عذابها باشد.
💥و برخی از مفسرین نیز گفتهاند منظور از آتش کبری در مقابل آتش صغری یعنی آتشهای این دنیا است همانگونه که در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است:
💥«ان نارکم هذه جزء من سبعین جزء من نار جهنم و قد اطفئت سبعین مره بالماء ثم التهبت ولو لا ذلک ما استطاع آدمیان یطیقها»(2):
💥این آتش شما (آتشی که در دنیا وجود دارد) جزئی از آتش دوزخ است که هفتاد مرتبه با آب خاموش شده باز شعله ور گردیده و اگر چنین نبود هیچ انسانی قدرت تحمل آن را نداشت و نمیتوانست در کنار آن قرار بگیرد.
📚پی نوشت:
1-اعلی/13 و 12.
2-بحار الانوار، ج 8، ص 288، حدیث 21.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
ويژگي سايه دوزخ چيست؟
🌱در آياتي از سوره ي مباركه مرسلات آمده است:
🌱«انطلقوا الي ظل ذي ثلث شعب لا ظليل و لا يغني من اللهب»(1). برويد به سوي سايه ي سه شاخه (دودهاي خفقان بار آتش) سايه اي كه نه آرامش بخش است و نه از شعله هاي آتش جلوگيري مي كند.
🌱و در اين آيات دو ويژگي از سايه هاي دوزخ را بيان مي دارد و مي فرمايد: رهسپار شويد اول به سوي سايه اي از دودهاي خفه كننده ي آتش كه داراي، سه شعبه است شاخه اي از بالاي سر و شاخه اي طرف راست و شاخه اي طرف چپ و به اين ترتيب از هر طرف اين دود غليظ مرگبار آنها را احاطه مي كند و در كام خود فرو مي برد.
🌱و دومين ويژگي آن را مي فرمايد: سايه اي كه آرامش بخش نيست و هرگز دوزخيان را از حرارت شعله هاي آتش محافظت نمي كند چراكه خود بر خاسته از آتش است و گرماي شعله ها را بيشتر منعكس مي كند.
📚پی نوشت:
1-مرسلات/31-30.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه عزرائيل در يك زمان ميتواند جان هزاران تن را بگيرد ؟
✅اولا عزرائيل به تنهايي جان همه انسانها را نمي گيرد بلكه فرشتگان متعددي هستند كه به ايشان كمك كرده و عمل قبض روح را انجام مي دهند. چنانكه خداوند مي فرمايد:
✅إذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَ هُمْ لَا يُفَرِّطُونَ؛(1) چون يكى از شما را مرگ فرا رسد فرستادگان ما بى هيچ كوتاهى و گذشتى جان او بگيرند.
✅ثانيا از اين گذشته بر فرض كه فقط عزرائيل و يك فرشته باشد باز مشكلي ايجاد نمي شود زيرا تجرد وجودي او ايجاب مي كند كه دائره نفوذ عملش فوق العاده وسيع باشد زيرا يك وجود مجرد از ماده مي تواند احاطه وسيعي نسبت به جهان ماده داشته باشد همان طور كه در حديثي از امام صادق(ع) درباره فرشته مرگ مي خوانيم:
✅«اين جهان و آنچه در آن است با تسلط و احاطه اي كه خداوند به من بخشيده در نزد من همچون سكه اي است كه در دست انساني باشد كه هر گونه بخواهد آن را مي چرخاند»(2)
✅همچنين پيامبر اكرم(ص) فرمودند: هنگامي كه در شب معراج مرا به آسمان بردند فرشته اي از فرشتگان را ديدم كه لوحي از نور در دست دارد و هرگز به راست و چپ توجه نمي كند. فقط به لوح توجه دارد و حالتي اندوهگين دارد.
✅گفتم اي جبرئيل! اين كيست؟ گفت: اين فرشته مرگ است كه مشغول گرفتن جانهاست. گفتم: مرا به نزديك او ببر تا با او سخن گويم. پس مرا نزديك او برد. گفتم اي ملك الموت! آيا هركسي را كه مرده است و يا بعد از اين مي ميرد قبض روح مي كني؟ گفت: بله. گفتم: و شخصاً بر بالين همگي حاضر مي شوي؟ گفت:
✅آري؛ دنيا به سبب سلطه و قدرتي كه خداوند به من بخشيده است نزد من بيش از يك سكه در دست يك مرد نيست كه هرگونه بخواهد آن را زير و رو مي كند و منزلي در دنيا نيست مگر اينكه روزي پنج بار وارد آن مي شوم و هنگامي كه اهل خانه بر مرده خود مي گريند، به آنها مي گويم: بر او گريه نكنيد. زيرا قطعاً براي من بازگشتي خواهد بود؛ تا آنكه هيچ يك از شما باقي نمانيد.(3)
📚پي نوشت
1. سوره انعام، آيه ۶۱
2. تفسير برهان، ج 2، ص 391 ؛ تفسير نمونه، ج 4، ص 86
3. بحارالانوار، ج6، ص141
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا درست است که مردهها جمعه آزاد هستند؟
🔴در جواب این سؤال به این چند امر توجه کنید:
1⃣ انسانیت انسان به روح اوست اما بین روح انسان و این بدن که در قبر است ارتباط و پیوندی است و به خاطر این ارتباط و پیوند، بدن مورد توجه روح است و چنین نیست که بین بدن و روح ارتباطی نباشد. پس قبری که بدن در آن است مورد نظر روح است.
2⃣ در آن زمان که انسان زنده است بین روح و بدن ارتباط مخصوصی است، یعنی روح تعلق تدبیری به بدن دارد و تدبیر و اداره بدن در اختیار روح است. به تعبیر دیگر بدن به منزله مرکب روح برای تکامل و سیر معنوی از خاک تا افلاک است. پس از مرگ تعلق تدبیری روح به بدن قطع میشود. اما ارتباط روح و بدن به صورت کاملاً منقطع نمیگردد.
3⃣بدنی که در قبر است و نیز خود قبر یادگار و یادآور روح است و انسان در این محل بهتر میتواند روح مرده را یاد کند. به این خاطر رفتن به قبرستان بهتر است اگرچه فاتحه در خانه نیز رواست و به مرده میرسد. اما براساس روایات هنگام آمدن نزدیکان میت به زیارت او، روح مرده در قبر حاضر میشود و با دیدن آنها شادمان میشود.
4⃣قبرستان یادآور مرگ است و یاد مرگ از ابزارهای تربیتی است و برای همین به قبرستان رفتن بهتر است وجای دیگر چنین نیست. انسان در قبرستان و دیدن قبور گذشتگان به فانی بودن و بی ارزش بودن دنیا پی میبرد که در آنجا فقیر و غنی در کنار هم خوابیدهاند و به قبرستان رفتن به منزله کلاس تربیتی و عبرت آموزی است.
5⃣ در مفاتیح الجنان در بحث زیارت قبور مؤمنین به نقل از جامع الاخبار آورده است که ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانههای خود میآیند و از بازماندگان خود طلب مهربانی و صدقه میکنند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃