eitaa logo
دوباره زندگی
26.6هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
چه کنیم تا زندگی ما شیرین شود؟ 🌹 اگر روح خودمان را با عبادت و ذکر پروردگار تغذیه کنیم زندگیمان سرشار از نشاط، شادی و انرژی می شود و با حداقل نعمت ها و مواهب نیز شیرین خواهد شد 🌹 نیاز اصلی ما آدم ها به خود خداوند است، نه اینکه نیاز اصلی ما به نعماتی باشد که می خواهیم از او بگیریم ما نیاز به خود او داریم و باید مستقیما از خود او انرژی و حیات بگیریم؛ وگرنه باطری روحمان ضعیف می شود و کم کم می میریم؛ یعنی دل مرده می شویم 🌹راه اینکه مستقیما از خداوند انرژی بگیریم عبادت است. عبادت، وصل شدن روح به منبع قدرت حیات است 🌹 اگر عبادت ما درست نباشد، هر چقدر هم که در زندگی مان لذت وجود داشته باشد باز هم سرخورده و دمغ زندگی خواهیم کرد، چون خودمان آنچنان که باید سرحال و متعادل نیستیم، هیچ لذتی آنچنان که باید نمی تواند ما را سیراب و سرزنده کند 📚 برگرفته از کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟ 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
افرادی که جسد آن‌ها دفن نمی‌شود یا می‌سوزند و یا به دار کشیده می‌شوند و قبری ندارند، شب اول قبر و حوادث آن و نکیر و منکر برای آن‌ها چگونه ممکن است؟ 💠مسئله سؤال و فشار قبر یک عقیده عمومی اسلامی است که همه فرق اسلامی به آن معتقدند. سؤال و فشار مربوط است به بدن مثالی است نه بدن فیزیکی. 💠توضیح: روح انسان در دنیا متعلق است به بدن جسمانی و به وسیله این بدن کارهایش را انجام می‌دهد. با سر رسیدن اجل آدمی و سپری شدن ایام عمر، مرگ به زندگ دنیایی خاتمه می‌دهد و زندگی در عالم برزخ شروع می‌گردد. در عالم برزخ روح متعلق می‌شود به بدن مثالی. 💠بدن مثالی شبیه بدن جسمانی است، با این تفاوت که بدن مثالی از عوارض بدن مادی (مثل تغییر و تحول) بر کنار است. 💠سؤال نکیر و منکر و عذاب قبر با بدن مثالی انجام می‌گیرد. از این رو فرقی نمی‌کند بدن جسمانی در قبر گذاشته شود یا در هوا به دار آویخته باشد و یا بر اثر انفجار نابود شده باشد، 💠 چرا که روح از بدن دنیایی خارج شده و به بدن مثالی وارد شده است و کارهای عالم برزخ با بدن مثالی مربوط می‌گردد، نه با بدن جسمانی. (1) 📚پی نوشت: 1 - جعفر سبحانی، منشور جاوید، ج 9، ص 237 - 239. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا برخي پيامبران در مورد معاد شك و شبهه داشتهاند؟ 🔰هيچ دليلي وجود ندارد كه برخي پيامبران درباره معاد در شك و شبه بوده‌اند؛ بلكه دلايل نقلي، خلاف آن را ثابت مي‌كنند. 🔰آري؛ ممكن است براي آگاهي بيشتر، از خدا خواسته باشند كه با ارائه دليل يا دليل‌هايي علم آن را افزايش دهد. مثلاً وقتي حضرت ابراهيم مي‌گويد: رب ارني كيف تحيي الموتي(1)؛ 🔰پروردگارا به من نشان بده كيفيت زنده كردن مردگان را، از او سؤال مي‌شود: اولم تؤمن؛ آيا ايمان نداري؟ مي‌گويد: بلي! معلوم است كه پيامبر بزرگواري مانند حضرت ابراهيم«عليه السلام» آن هم در پاسخ خداوند دروغ نمي‌گويد، ولي مي‌گويد: 🔰براي اطمينان قلبم. از اين سخن استفاده مي‌شود كه ايمان و معرفت براي ابراهيم بوده است، ولي براي آرامش بيشتر قلبش مي‌خواهد چگونگي معاد را بالمعاينه بنگرد. 🔰همچنين مي‌توان دريافت كه آرامش، مراتب بسياري دارد كه ابراهيم، خواستار بالاترين مرحله آن بوده است. 📚پی نوشت: 1) سوره بقره، آيه 260. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا اعتقاد به معاد پایه‌های ظلم را تقویت نمی‌کند؟ 🌷اعتقاد به معاد نه تنها موجب تحکیم ظلم نمی‌شود، بلکه با فراهم کردن زمینه تنبه و بیداری در انسان، باعث بر کناری وی از ظلم و ستم می‌شود؛ زیرا اگر ستمگران توجهی به عذاب‌های سخت و سهمگین که کتاب‌های آسمانی آمده و رهبران الهی از آن خبرداده اند، توجه کنند، ممکن است وجدان آنان بیدار شود و از ظلم و ستم خودداری کنند. 🌷و افرادی که مورد ستم واقع می‌شوند، باید به تکالیفی که اسلام برای دفاع مظلوم از خود بیان فرموده عمل کنند؛ 🌷در غیر این صورت مستحق کیفر در آن جهان خواهند بود. با این وصف هیچ گاه اعتقاد به معاد باعث تقویت ظلم نمی‌شود. آری، برخی از مکتب‌های مادی که در ظاهر شعارهای انقلابی می‌دهند ولی از محتوا تهی هستند، ادیان را افیون ملت‌ها می‌دانند و منظورشان این است که تعلیمات دینی، مؤمنان را تخدیر و از مبارزه با استثمارگران باز می‌دارد. زیرا دلخوش بودن به پاداش صبر در مقابل ظلم آنان را در حقیقت تسلیم کرده از قیام علیه ظالمان بی نیاز می‌کند. 🌷 قیام علیه ظلم و ظالم سرلوحه تعالیم الهی و ادیان آسمانی و جهاد و فداکاری در راه مکتب و مبارزه با طاغوت‌ها و ظالمان اساس تعالیم انبیاست قرآن مجید می‌فرماید: «و لقد بعثنا فی کل امة رسولاً ان اعبداو الله و اجتنبوا الطاغوت؛ محققاً ما در هر امتی پیامبری بر انگیختیم که (رسالتش این بود) خدا را بپرستید و از طاغوت اجتناب ورزید.) 🌷 از این رو، سخن مخالفان دین، یا از سر بی اطلاعی است و یا غرض ورزی دینداران و در رأس آنان پیامبران و اولیای الهی، بارزترین نمونه دفاع از حق و مقابله باظلم و کفرند. بویژه مکتب انسان ساز اسلام که با داشتن بزرگانی چند رسول اکرم ((صلی الله علیه وآله)) امیرمؤمنین، سیدالشهداء و... برای آزادگان ظلم ستیزان عالم، آموختنی‌های بسیار دارد. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا می‌توان گفت هر که در این جهان کوردل است در آن جهان نیز کوردل گمراه خواهد بود؟ 🍃تکامل روحی برای بشر در این جهان در اثر تکلیف و امتثال تکلیف به وجود می‌آید. 🍃به هر نسبت که بنده‌ای در راه انجام دستورات الهی بیشتر تلاش کند و موجبات خشنودی آفریدگار خویش را فراهم آورد به مراحل بالاتری از کمال نائل خواهد آمد. 🍃بر این اساس تکامل انسان در آخرت هم نتیجه اعمال وی در دنیاست، هر که در دنیا بیشتر به تکالیف خویش عمل کرده باشد، آنجا به خداوند نزدیک‌تر و از قرب الهی بیشتر برخوردار خواهد بود و آنکه در دنیا سهل انگاری کرده و از امکانات و استعدادهای خویش درست استفاده نکرده باشد پس از گذشت از این جهان گمراه معذب خواهد بود. 🍃 قرآن مجید می‌فرماید: «من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخرة اعمی و اضل سبلا؛ آنکه در این جهان کور است (چشم دلش نابیناست) در آخرت هم نابینا و گمراه‌تر خواهد بود». (1) 📚پی نوشت: 1 - سوره اسراء، آیه 72. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا فرشته‌ی مرگ می‌تواند در یک زمان، روح افراد متعدد را در جاهای متفاوت قبض کند؟ 🔺از آن جا که فرشتگان جزء موجودات مجرّدند و مجرّدات محدود به زمان و مکان نیستند، پس چنین نیست که فرشته‌ای در مکانی باشد و نتواند در مکان دیگری حاضر شود. [1] 🔺حال که هم ملک الموت و هم فعل او که قبض روح انسان است، مجردند، پس ملک الموت با قوه‌ی خاصّی روح انسان را که او هم از مجردات است قبض می‌کند و این‌ها هیچ کدام در ظرف زمان و مکان محقق نمی‌شود؛ 🔺لذا اشتغال فرشته‌ی مرگ برای قبض روح یک انسان او را از قبض روح انسان دیگری که در مکان دورتری است، ناتوان نمی‌کند، بلکه چون ملک الموت موجودی مجرّد است در یک زمان می‌تواند چند انسان را که در چند مکان مختلف هستند قبض روح کند. 🔺مؤید این مطلب روایتی است از امام صادق (علیه السلام) که فرمود: از ملک الموت پرسیده شد: چگونه در یک لحظه ارواح را قبض می‌کنی در حالی که بعضی از آنها در مغرب‌اند و بعضی در مشرق؟ پاسخ داد: این ارواح را به خود می‌خوانم و آنها اجابت می‌کنند. [2] 📚پی نوشتها: [1]. ر.ک: عبدالله جوادی آملی، صورت و سیرت انسان در قرآن، ج 14، ص 319. [2]. ر.ک: محمد حسین طباطبایی، انسان از آغاز تا انجام، ص 66 ـ 67، و شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 134. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔴أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ 🔵برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود 📚غررالحكم حدیث3241 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
با وجود یقین به مرگ، چرا انسان‌ها از مرگ غافل می‌شوند؟ 🌻یکی از مراحل مهّم و سرنوشت ساز زندگی انسان، عالم دنیاست. هر انسانی به ناچار باید نشئه‌ی دنیا را طی کند و با گذر از این عالم مادّی استعدادهای درونی خود را به فعلیت برساند و خود را به گونه‌ای در سایه‌ی دستورهای الهی تربیت کند که به هنگام ارتحال از این دنیا و انتقال به آخرت از کمالات عالی انسانی برخوردار باشد. 🌻طبیعت عالم دنیا به گونه‌ای است که انسان را از جنبه‌های ملکوتی و روحانی و معنوی‌اش غافل، و تمام توجه او را به جهات مادّی و اعتبارات زودگذر دنیوی معطوف می‌دارد. در این رهگذر، فقط کسانی گرفتار این مستی و غفلت نمی‌شوند که مراقب جان خویش هستند و باورشان بر این است که دنیا مقدمه‌ای بیش نیست و هدف نهایی آخرت است و بس. [1] 🔴توضیح مطلب: 🌻انسان با غرایز خدادادی‌اش نیازهای مادی و طبیعی خود (گرسنگی، تشنگی، نیاز جنسی و...) را درک می‌کند و درصدد تأمین آنها برمی آید و در این راه از وسایل مادّی بهره می‌برد. 🌻 همین امر باعث می‌شود که نسبت به این اسباب و وسایل علاقه‌ی وافری پیدا کند. به همین خاطر، معمولاً انسان به زن و فرزند و خویشان و مسکن و به طور کلّی، به همه‌ی کسانی که به شکلی در زندگی با او شریک‌اند، علاقه مند است. 🌻امّا توجه و انس به امور مادی، آدمی را از توجه به امور معنوی و اخروی بازمی دارد. انسان با این وضعیت تصور می‌کند که نیازهای او تنها و تنها همین نیازهای مادی است و تأمین احتیاجاتش فقط از همین طریق است؛ 🌻لذا از آخرت غافل می‌شود و تمام همّ و غمّ خود را برای رفع احتیاجات مادّی صرف می‌کند و دیگر از زندگانی نامحدود و جاودانه‌ی حیات اخروی غفلت می‌کند. هر انسانی به یقین می‌داند که روزی مرگ گریبان او را خواهد گرفت ولی درعین حال به فکر آینده‌ی خود نیست؛ چون غرایز مادّی و دنیوی کم کم تمام توجهش را به همان جهات طبیعی معطوف ساخته و نسبت به آینده و سفری که در پیش دارد بی اعتنا نموده است. 🌻پس باید گفت سرّ غفلت انسان‌ها از مرگ، با وجود علم و آگاهی بدان، افراط در توجه به امور دنیوی و غرایز و جهات طبیعی انسانی است. [2] 📚پی نوشتها: [1]. ر.ک: همو، یاد معاد، ص 181 ـ 187؛ محمد تقی مصباح یزدی، بردرگاه دوست، ص 246 ـ 247؛ محمد تقی جعفری، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج 20، ص 282 ـ 283. [2]. ر.ک: محمد تقی مصباح یزدی، بردرگاه دوست، ص 246 ـ 248، و محمد تقی جعفری، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج 20، ص 282 ـ 283. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
🏴کریمه ای و به در گاه تو گدا بسیار 🏴و من مثال همیشه برای تو سربار 🏴تو جلوه گاه حجابی تو از تبار کرم 🏴تویی ملازم زهرا ملازمت مریم 🌹 #وفات_حضرت_فاطمه_معصومه (س) تسلیت باد. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃