آيا كتاب سياحت غرب كه درباره ي جهنّم صحبت مي كند درست است يا خير؟
💥ايشان خود در مقدمه كتاب «سياحت غرب» تصريح كرده اند كه اين مضامين را با توجه به آيات و روايات , ترسيم و تجسم كرده اند; نه اين كه به آن عالم رفته و از آن جا خبر آورده باشند.
💥يعني ايشان مطالبي را كه از آيات و روايات در مورد حيات پس از مرگ , استفاده كرده است , در قالب بياني خاصي تبيين كرده است و مطالب آن عمدتا" مستند به آيات و روايات است هر چند در ترسيم و تبيين آن هم در قالب بياني همچون نمايشنامه و فيلمنامه , جزئياتي را افزوده اند.
💥البته در تنظيم مطالب از برخي مكاشفات خود نيز بهره برده است. در عين حال تائيد صد در صد كتاب مبتني بر بررسي تك تك موارد مطرح در كتاب مي باشد. به هر حال براي آگاهي از عالم قبر، مثل اين كتاب خوب است.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
شب اوّل قبر شب اولي است كه فرد مي ميرد يا آن را خاك مي كنند؟
💠شب اول قبر شب دفن جسد ميت در حفره خاكى دنيوى نمىباشد بلكه منظور مفارقت روح از جسد و استقرار در عالم برزخ است يعني همان شب اولي كه فرد مي ميرد.
💠براى مطالعه بيشتر، معادشناسى، ج 1، مرحوم علامه طهرانى از ص 170 تا 176.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
با اينكه مرگ براي مومن رحمت است چرا از شب اول قبر به سختي ياد مي كنند?
🔺اگر انسان، مؤمن و با تقوا باشد و ره توشه آخرت را برگيرد، نه جان دادن هولي دارد و نه شب اول قبر هراسي و نه قيامت نگراني دارد؛ از امام حسن(ع) پرسيدند: مرگ چيست كه نسبت بدان نادانند؟ فرمود(ع): «اعظم سرور يرد علي المؤمنين»؛ «بزرگترين شادماني كه بر مومنان وارد ميشود...» (بحارالانوار، ج 6، ص 153).
خرم آن روز كزين منزل ويران بروم راحت جان طلبم از پي جانان بروم
بر هواي لب او ذره صفت رقص كنان تا لب چشمه خورشيد درخشان بروم
همچنين امام صادق(ع) فرمودند: «القيامة عرس المتقين»؛ «قيامت زفاف و عروسي اهل تقوا است» (همان، ج 7، ص 176.)
🔹امام صادق(ع) فرمودند: «اذا مات المومن، شيعه سبعون الف ملك الي قبره فاذا ادخل قبره، اتاه منكر و نكر، فيقعدانه و يقولان له: من ربك؟ و ما دينك؟ و من نبيك؟ فيقول: ربي الله و محمد نبي و الاسلام ديني. فيفسحان له في قبره مدبصره و ياتيانه بالطعام من الجنة، و يدخلان عليه الروح والريحان و ذلك قوله عزوجل: «فاما ان كان من المقربين فروح و ريحان»
🔺يعني، في قبره «و جنة نعيم» يعني في الاخره»؛ «هرگاه مؤمن بميرد، هفتادهزار فرشته؛ او را تا قبرش تشييع ميكنند؛ سپس وقتي در قبر داخل ميشود، نكير و منكر به سراغش آمده، در كنارش نشسته و به او ميگويند: پروردگارت كيست؟ و دينت چيست؟ و پيغمبرت كيست؟ جواب مي دهد:
🔹پروردگارم خدا و محمد(ص) پيغمبرم و اسلام دينم است. [پس آن گاه ]قبرش را برايش به وسعت شعاع بصرش ميگشايند و به سويش از بهشت طعام ميآورند و روح و ريحان بر او وارد ميسازند و آن همان قول خداوند عزوجل است كه در قرآن كريم فرمود:
🔺«اما اگر از مقربان باشد روح و ريحان برايش ميباشد»، يعني، در قبرش چنين چيزي است. اما در آخرت او داخل در «بهشت هميشه پرنعمت» است». (همان، ج 6، ص 222، روايت 22.)
🔹بنابراين، كسي كه قبرش روح و ريحان و آخرتش رضوان پر نعمت فراوان است، نه هولي دارد و نه هراسي. آري اگر نگراني و ترس از لحظه جان دادن و بعد از آن باعث تلاش و جديت در جهاد با نفس و ترك گناه و تحصيل ايمان و تقوا و تقرب شود و انسان را تحريك به عمل صالح كند، بسيار ترس خوبي است.
🔺همان گونه كه در جبهه و مقابله با دشمن قدار، رزمنده واقعي، آمادگي رزمي كافي فراهم ميسازد؛ مومن واقعي نيز براي قبر و قيامت خود، توشه فراهم ميكند.
ناگفته نماند كه منظور از «مرگ» رهايي از دنياست و پيوستن به نظام پس از مرگ است كه تمامي دوران برزخ و قيامت را شامل مي شود كه در مجموع مؤمن با ارواح مؤمنان هم نشين مي شود و به بهشت جاويدان راه مي يابد.
🔹 اما منافات ندارد كه در آستانه مرگ و در مدتي پس از مرگ جهت تسويه و پاكي از برخي لغزش ها، مكافات عمل را نبيند. علاوه بر اين كه گذر از يك مرحله به مرحله جديد براي همگان داراي سختي است هر چند هيچ گونه گناهي هم نداشته باشد چنان كه خارج شدن بچه از جنين و پا گذاشتن به دنيا همراه با فشار و سختي مي باشد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
علت مردن انسان چيست؟
💢او لاً اين دنيا محدود مي باشد يعني روزي به پايان مي ر سد و دوم اينكه اگر در ساختار و جودي انسان و مراحل رشد و بالندگي جسمي او دقت شود ملاحظه مي شود كه دوران زندگي جسمي تشكيل شده از مراحل كودكي –نوجواني- جواني-ميان سالي-كهولت و پيري و پس از آن مرگ.
💢در تمام مراحل فوق بدن انسان ضمن رشد نمودن يكسري از سلولهاي فرسوده را از دست مي دهد و يكسري ديگر از سلولهاي جديد جاي آنها را مي گيرد و اوج اين رشد تا پايان مرحله جواني شدت دارد و از آن به بعد اين حركت كمتر مي شود و حتي در بعضي از نواحي بدن، اين جايگزيني متوقف مي شود و تنها سلولها از بين مي روند با از بين رفتن سلولها سيستم دچار نارسائي شده و فعا ليتهاي سایر قسمتها به دليل عدم هماهنگي لازم كه در اثر فرسايش سلولها ايجاد گرديده است با بحران شديد روبه رو شده و نهايت باعث از بين رفتن و توقف سيستم داخلي بدن گرديده وسر انجام مرگ حتمي به سراغ ا نسا ن مي آيد.
💢پس معلوم شد كه چرخه حيات براين پايه استوار است كه هر چيزي تاريخ مصرف و كارائي دارد من جمله حيات انسان كه البته با مرگ زندگي پايان نمي پذيرد بلكه مر گ وسيله انتقال ا ز اين دنياي خاكي به عالم ديگر است كه علي ا لقا عده بدن در عالم بدني متناسب با آن عالم است.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
اوصاف بهشت را خداوند متعال در سوره الرحمن مطرح مي كند آيا پس از مرگ انسان به اين نعمتها مي رسد و يا اينكه بعد از برپايي قيامت و حساب و كتاب، در اين فاصله انسان با روح زندگي مي كند و يا با جسم چگونه؟
🔴بهشت و جهنم بر دو قسم است:
1. بهشت و جهنم برزخي كه تا پيش از قيامت برپاست و ارواح مؤمنان و معاندان در آن مي باشد.
2. بهشت و جهنم اخروي كه پس از قيامت برپا مي شود.
🔵اما هردونوع بهشت وجهنم، ازابتداء آفرينش موجود بوده اند و نه تنها از زمان پيامبراكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) بوده اند، بلكه پيش از آن بوده است. البته مؤمنان و معاندان تا پيش از قيامت به بهشت و جهنم اخروی وارد نمی شوند.
🔴پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله وسلم) به دليل اينكه علم به هر چيز داشته است مي تواند جايگاه سه شهيد بزرگوار را در بهشت برزخي كه بلافاصله پس از شهادت وارد آن مي شوند ببيند و براي اصحاب خود تشريح كند.
🔵از آنجا كه در قيامت آدمى هم روح دارد و هم جسم (البته روح و جسم متحول شده و مناسب با سنخ و قوانين و سنن آن عالم)، عذاب جهنم و نعمت بهشت، هم به روح تعلق دارد و هم به جسم و اين مطلب را آيات و روايات تأييد مىكند.
نگا: فيض كاشانى، محسن، اصول المعارف، صص 224 و 225.
🔴براى روشن شدن بهتر مطلب در باب عذاب جسمى و روحى جهنم و نيز نعمت جسمى و روحى بهشت، به چهار آيه از قرآن بسنده مىكنيم:
1. عذاب جسمانى: آتش سوزان، اعلى (87)، آيه 12.مىخورند؛ ولى سير نمىشوند؛ واقعه (56)، آيات 53 - 51.
2. عذاب روحانى: سوختن نفس آدمى، همزه (104)، آيات 4-7.حسرت بى پايان؛ آل عمران (3)، آيه 192.
3. نعمت جسمانى: نوشيدنىهاى گوارا؛ محمد (47)، آيه 15.
4. نعمت روحانى: خشنودى خدا، توبه (9)، آيه 72.زدودن كينه از نفوس. اعراف (7)، آيه 43.
☑️ @dobare_zendegi ☑️