مرده بعد از 40 روز چگونه باز همه چيز را درك مي كند؟
🌱روح انسان پس از مرگ كالبد مادي از تمام تعلقات خويش به جسم صرفنظر نمي كند، و از همين طريق نسبت به بدن خويش آگاه است.به چنين ارتباطي، ارتباط تعلقي مي گويند.
🌱روح انسان از چنين امكاني برخوردار است كه از طريق اين ارتباط و تعلق، از جسم و عالم ماده آگاه شود. از طرف ديگر روح پس از ترك بدن، به عالم فرامادي برزخ پا نهاده و با عالمي جديد روبرو شده است.
🌱اين عالم نظامي كاملا متفاوت با عالم ماده دارد و روح به خاطر ترك تعلقات مادي، آزادانه تر به حقايق عالم روح آگاه مي شود.
🌱ژرفا و وسعت ارتباط روح و بدن و آگاهي از جهان مادي ما و نيز علم روح به حقايق جهان برزخ ما بستگي به توانائي هائي است كه روح در جهان ماده به دست آورده است.
🌱پس هرچه روح انسان در جهان ماده بيشتر به خدا و فضايل الهي آراسته شده باشد، و از علم و دانش كامل تري نسبت به حقايق جهان هستي برخوردار شده باشد، پس از مرگ قدرتمند تر است و از جهان مادي و فرامادي آگاهي بيشتري دارد.
🌱بنابراين نمي توان گفت كه همه ارواح پس از مرگ همه چيز را درك مي كنند. شايد بعضي از ارواح از چنان قدرت و توانمندي برخوردار باشند كه هميشه بتوانند همه چيز را درك كنند و برخي ديگر به خاطر تعلقات شديد به جهان مادي به سختي و در مدتي طولاني توانائي هاي لازم براي آگاهي هاي جديد را پيدا كنند.
🌱خلاصه آنكه ادراك روح از عالم ماده و جهان فرامادي و نيز ژرفاي توجه آن به جسم، بسته به توانمندي هائي است كه روح در عالم ماده كسب كرده است و عمل و آگاهي به شريعت الهي - كه اينك در چهره اسلام نمودار است - بالاترين توانمندي ها را به روح ارزاني مي دارد.
🌱از همين رو ممكن است روح انسان پس از مرگ با توجه به توانائي هاي آن همه چيز را درك كند و چهل روز بيشتر يا كمتر وجهي ندارد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
چهره واقعي نكير و منكر در شب اوّل قبر به چه صورت مي باشد؟
✅صورت نكير و منكر در شب اوّل قبر متفاوت است. براي كفار و اهل معصيت به صورتي بسيار وحشتناك و ترسناك ظاهر مي شوند و براي مؤمن با چهره خوب و خوشحال كننده.(1)
✅ابابصير به حضرت صادق(ع) عرض كرد: فدايت شوم! نكير و منكر بر مؤمن و كافر با يك چهره وارد مي شوند؟ فرمود: نه.
✅در روايت آمده كه شب اوّل قبر، براي مؤمنان و نيكوكاران دو فرشته با نام هاي بشير و مبشر (كه گوياي چهرة زيباي آن دو است، مي آيد و بشارت روح و ايمان مي دهد، امّا براي كافران و بدكاران، دو فرشتة به نام هاي نكير و منكر مي آيد (كه گوياي چهرة نازيباي آن دو است) و حامل عذاب الهي هستند.
📚پی نوشت:
[1] بحارالانوار، ج 6، ص 264.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا كسانى كه مى ميرند تا روز قيامت هيچ عذابى نمى بينند؟
🎯اين مطلب مسلم است كه خداوند در جهان ديگر، كسانى را كه شايسته عذاب باشند بيش از استحقاق آنها كيفر نمى كند،
🎯و چنانچه اندازه آن به گونه يى باشد كه در عالم برزخ تمام شود، در قيامت كيفر نخواهند شد مورد رحمت و عنايت الهى قرار مى گيرند.
🎯ثواب و عقاب در عالم برزخ، مربوط به روحِ همراه با بدن مثالى است و از موقعى كه انسان از اين جهان رخت بر مى بندد، ثواب يا عقاب او آغاز مى شود.
🎯افرادى هستند كه تنها در عالم برزخ مورد عقاب مى بيند و با آمدن در محشر مشمول شفاعت قرار گرفته، به بهشت مى روند.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا بهشت و جهنم از زمان پيامبر(ص)شروع شده بود كه پيامبر(ص)فرمودند:جعفر و زيد و عبدالله را در بهشت روي تخت هاي طلايي بالا بردند و...آيا اين احاديث ساختگي نيست .در صورت صحت ،جواب توجيهي چيست ؟
✳️بهشت و جهنم بر دو قسم است:
1. بهشت و جهنم برزخي كه تا پيش از قيامت برپاست و ارواح مؤمنان و معاندان در آن مي باشد.
2. بهشت و جهنم اخروي كه پس از قيامت برپا مي شود.
✳️اما هر دو نوع بهشت و جهنم، از ابتداء آفرينش موجود بوده اند و نه تنها از زمان پيامبر اكرم(ص) بوده اند، بلكه پيش از آن بوده است.
✳️البته مؤمنان و معاندان تا پيش از قيامت به بهشت و جهنم اخروي وارد نمي شوند.
پيامبر اكرم(ص) به دليل اين كه علم به هر چيز داشته است مي تواند جايگاه سه شهيد بزرگوار را در بهشت برزخي كه بلافاصله پس از شهادت وارد آن مي شوند ببيند و براي اصحاب خود تشريح كند.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
بهشت چند در دارد و هرکدام مخصوص چه کساني است؟
✳️امام علی(علیه السلام) فرموده است: بهشت دارای هشت در است:دری ات که از آن پیامبران و صدّیقان وارد می شوند؛ دری ات که شهدا و صالحان از آن وارد می شوند؛1 از پنج در دیگر شیعیان و دوستداران ما وارد می شوند،و از در آخر،سایر مسلمانانی که به یگانگی خدا عقیده دارند و در دل آنان ذرّه ای از بغض و کینه نسبت به ما اهل بیت(ع) وجود ندارد.2
✳️با توجّه به این که ، به دلایل مختلفی برای ما ثابت شده است که بهشت و جهنّم هم اکنون در گستره جهان هستی وجود دارند، پیامبر(ص) هم فرموده است:«وقتی جبرئیل مرا به آسمان عروج داد، بهشت و نعمت های آن و جهنم و عذاب های آن را مشاهده کردم…جبرئیل به من گفت: آن چه را بر درهای بهشت نوشته شده بخوانم.بر در اوّل نوشته شده بود: لاإله الاّ اللّه، محمّدَُ رسول اللّه، علی ولی اللّه، هر کاری راهی دارد و راه زندگی چهار چیز است:
قناعت و صرفه جویی؛ حق گویی؛ خودداری از کینه ورزیدن و همنشینی با نیکان.
✳️بردر دوم نوشته شده بود:لااله الاّاللّه… هر کاری راهی دارد، و راه خوشحالی در آخرت چهار چیز است: دست نوازش بر یتمیان کشیدن، مهربانی با بی سرپرستان، کوشش برای رفع گرفتاری های اهل ایمان و دلجویی از فقیران و تهی دستان.
✳️بر در سوم نوشته شده بود: لا اللّه الاّ اللّه… هر کاری راهی دارد و راه سلامتی در دنیا چهار چیز است: کم حرف زدن، کم خوابیدن، کم راه رفتن و کم خوردن.
✳️بر در چهارم نوشته شده بود: لا اله الاّ اللّه… هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید میهمان خویش را احترام کند. هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد، باید همسایه خود را اکرام نماید، هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد، باید پدر و مادر خود را احترام کند، و هر کس به خدا و قیامت عقیده دارد، یا سخن حق بگوید، یا ساکت بماند.
✳️بردر پنجم، بعد از شهادت به یگانگی خدا و نبّوت پیامبر(ص) و امامت علی(ع) نوشته شده بود: هر کس می خواهد به او ظلم نشود، به دیگران ظلم نکند؛ هر کس که می خواهد ناسزا نشنود،ناسزا نگوید؛ هر کس که می خواهدخوار نشود، کسی را ذلیل نکند و هر کس که می خواهد در دنیا و آخرت به ریسمان محکمی چنگ بزند، به وحدانیت خدا و نبّّوت پیغمبر(ص) و امامت علی(ع) اقرار کند.
✳️بر در ششم، بعد از اقرار های سه گانه فوق، نوشته شده بود: هر کس که می خواهد قبرش فراخ باشد، مسجد بسازد؛هر کس که می خواهد جانوران زیر زمین بدن او را نخورند، در مسجد ها زیاد بماند؛ هر کس که می خواهد بدن او در قبر تر و تازه بماند، مسجد را جارو کند و هرکس که می خواهد خانه خود را در بهشت ببیند، مسجدها را با فرش بپوشاند.
✳️بر در هفتم، پس از آن اقرارها نوشته بود: نورانیت و روشنایی قلب در چهار چیز است: عیادت بیمار، تشییع جنازه، تهیه کفن برای دیگران، و قرض دادن به افراد.
✳️بر در هشتم ، نوشته شده بود: هر کس که می خواهد از این درها وارد بهشت شود، باید دارای چهار خصلت باشد: سخاوت مندی و بزرگواری، خوش خلقی و اخلاق خوب، صدقه دادن، و خودداری از اذیت و آزار بندگان خدا.3
1. اشاره به ایه 69 سوره نساء:…من النبین والصّدیقین والشّهداء والصالحین….
2. الخصال، ص 408؛ بحارالانور، ج 8، ص 39.
3. معالم الزلفی،ص 419؛ بحارالانوار، ج 8، ص 144.
☑️ @dobare_zendegi ☑️