عذاب های آخرت بر جسم وارد می شود یا بر روح؟
💢 سوختن در آتش و دیگر عذابهای ذکر شده در نصوص دینی واقعی است، و بر جسم و جان هر دو وارد می شود.
از آموزههای وَحْیانی بر میآید که آتش جهنم بر خلاف آتش دنیا نه تنها تن و بدن بلکه جان و تن را با هم میسوزاند.
💢قرآن کریم در این باره میفرماید: "تو چه میدانی حطمه چیست! آتش برافروخته الهی است! آتشی که از دلها سر میزند.
این آتش بر آنها به صورت در بسته است در ستونهای کشیده و طولانی"(۱). در تفسیرآیه آمده:
💢این آتش بر خلاف تمام آتشهای دنیا (که نخست پوست را میسوزاند و سپس به داخل نفوذ میکند) اوّل بر دل شراره میزند و درون را میسوزاند! نخست قلب و بعد مغز و استخوان را و سپس به خارج سرایت میکند.(۱)
💢بین سوزش عذاب آخرت و دنیا از چند جهت تفاوت هست:
۱ـ از آتش دنیا فقط بدن میسوزد، ولی آتش آخرت روح و دل را هم میسوزاند.
۲ـ آتش دنیا خالص نیست و تا با اکسیژن ترکیب نشود نمیسوزد، ولی آتش آخرت خالص است و جز درد چیز دیگری نیست.
۳ـ در دنیا ادراکات ضعیف است، ولی در آخرت همه چیز به کمال نهایی خود رسیده و ادراک آدمی قوی است، از همین رو سوزش فوقالعادهای احساس میکند، همان گونه که لذت از نعمتهای بهشت قابل مقایسه با دنیا نیست.
۴ـ در دنیا پس از رسیدن سوزش به استخوان، احساس سوزش کم میشود، ولی در جهنم، خداوند دوباره گوشت تازه میرویاند و از کاهش عذاب جلوگیری میکند.
📚پینوشتها:
۱. همزه (۱۰۴) آیه ۶ ـ ۹.
۲. تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۳۱۶، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۹ش.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
آیا برای زنان هم در بهشت حورالعین وجود دارد؟
🔷در جواب اجمالی می توان گفت که فرد بهشتی هر چه طلب کند، برایش برآورده می شود و در بهشت احساس محرومیت نسبت به امری وجود ندارد. اما درباره مساله همسر بهشتی برای زنان باید گفت که: در قرآن مجید این بشارت داده شده است كه مؤمنان در صورتى كه همسران و فرزندانشان نیز مؤمن باشند در كنار یكدیگر خواهند بود. بنابراین برقرار بودن زناشویی مختص مردان نیست و حکم همسری برای زنان نیز صدق می کند.
🔷«ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ؛[زخرف/۷۰] وارد بهشت شوید شما و همسرانتان در نهایت شادباشى»
«هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ؛[یس/۵۶] آنها و همسرانشان در سایه هاى قصرها و درختان بهشتى بر تختها تكیه كرده اند»
🔷«رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَكیمُ؛[مؤمن/۸] پروردگارا، آنان را به باغهاى جاوید كه وعده شان داده اى با هر كه از پدران و همسران و فرزندانشان كه به صلاح آمده اند داخل كن؛ زیرا تو خود ارجمند و حكیمى»
🔷«جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ...؛[رعد/۲۳] بهشتهاى عدن كه آنان با پدران و همسرانشان و فرزندانشان كه درستكارند، در آن داخل مى شوند و...»
🔷اما درباره حور العین اختلاف نظر است، عده ای مثل آیت الله مکارم معتقدند که حوری مذکر نیز داریم: «حور جمع حوراء و احور به كسى گفته مى شود كه سیاهى چشمش كاملا مشكى و سفیدى آن كاملا شفاف باشد، و یا به طور كلى كنایه از جمال و زیبایى كامل است، چرا كه زیبایى بیش از همه در چشمان تجلى مى كند، و عینجمع اعین و عیناء به معنى درشت چشم است، و به این ترتیب كلمه حور و عین بر مذكر و مؤنث هر دو اطلاق مىشود و مفهوم گسترده اى دارد كه همه همسران بهشتى را شامل مىشود، همسران زن براى مردان با ایمان و همسران مرد براى زنان مؤمن»[۱]
🔷و برخی نظیر علامه طباطبایى(ره) حور العین را مونث دانسته اند: كلمه حور جمع حوراء است، كه به معناى زنى است كه سفیدى چشمش بسیار سفید، و سیاهى آن نیز بسیار سیاه باشد، و یا به معناى زنى است كه داراى چشمانى سیاه چون چشم آهو باشد. و كلمه عین جمع كلمه عیناء یعنى درشت چشم است.[۲]
🔷البته باید به این نکته نیز توجه کرد که علیرغم وجود نکاح با حور العین، هر جا که سخن از حور العین هست، منظور نکاح نیست: « وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ[طور/۲۰]- منظور از تزویج قرین شدن دو نفر با همند. و معناى جمله این است كه: ما ایشان را قرین حور العین كردیم، نه اینكه میان آنان عقد زناشویى برقرار ساختیم، به دلیل اینكه فرموده: بحور عین و تزویج را با حرف باء متعدى كرده و اگر منظور از تزویج نكاح به عقد بود احتیاج به حرف باء نبود»[۳]
🔷دلیل مسلم اینکه منظور از زوجیت در همه جا، نکاح نیست، آیه زیر می باشد:
«یهَبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَثًا وَ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّكُورَ * أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَ إِنَثًا وَ یجَعَلُ مَن یَشَاءُ عَقِیمًا؛[شوری، آیات ۴۹-۵۰]
به هر كه بخواهد دختر مى بخشد و به هر كه بخواهد پسر مى بخشد. * و یا هم پسر دهد و هم دختر. و هر كس را بخواهد عقیم مى گرداند.»
🔷در این آیه همراه بودن دو فرزند پسر و دختر برای یک شخص با عبارت یزوجهم آمده است.
در پایان تاکید مجدد بر این نکته لازم است که بهشت، محدودیتی در مقابل خواسته های انسان ندارد.
🔷«فیها ما تَشْتَهیهِ الانْفُسُ وَ تَلَذُّ الاعْیُنُ؛[زخرف/۷۱] در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت مى برد موجود است»
🔷هر چند ممکن است بعضی خواسته ها از طبع ناسالم باشد. که شخص بهشتی از آن مبرا باشد.
پی نوشتها:
[۱]. تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۴۲۸.
[۲]. ترجمه المیزان، ج۱۸، ص۲۲۸.
[۳]. ترجمه المیزان، ج۱۹، ص۱۶.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
عذاب افراد گناهكار در برزخ و قيامت چه اندازه است؟
♦️گناهان داراى مراتبى است، و هر مرتبه، عذاب خاصّى را طلب مى كند. بسيارى از گناهان سبب مى شود كه شخصى براى هميشه و به صورت دائم دچار عذاب الهى باشد;
♦️ چنانكه راجع به شرك به خدا بيان مى كنند. گناه شرك آن قدر عظيم است كه شخص مشرك هرگز رهايى از جهنّم ندارد، و در برزخ و قيامت دائم در عذاب خواهد بود و شخص در مورد برخى از گناهان - انشاءالله - مورد شفاعت قرار خواهد گرفت.
♦️براى برخى از گناهان عذاب دائمى نيست; چه بسا در همان لحظه گرفتن روح - به جهت سخت جان دادن - از گناه پاك شود و در برزخ و قيامت راحت باشد. چنانكه برخى در همان عالم برزخ پس از مدّتى پاك خواهند شد و گروهى هم در قيامت پس از عذاب هايى كه آن هم داراى مراتب است، پاك شده، وارد بهشت خواهند شد.
♦️به هر حال عذاب هر شخصى وابسته به مرتبه خاصّ گناهان اوست. البته معصيّت خدا هر قدر به طور نسبى بگوييم كوچك است، ولى تخلّف از فرمان خالق متعال، بزرگ مى باشد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
چرا روز قيامت را روز «عرق» مي نامند؟
❌قيامت روزي است كه به تعبير امام صادق(ع) عرق همة وجود انسان را فراميگيرد، به گونهاي كه مردم ميگويند:
❌اي كاش خدا بر ما حكم صادر ميكرد، گرچه به آتش باشد. سپس براي شفاعت به سوي آدم(ع) ميروند اما از او نااميد ميشوند... (بحارالانوار 7/103)
❌تذكّر: سانحة سنگين معاد شدايدي را به همراه دارد كه برخي از آنها روحي و بعضي بدني است؛ ازدحام جمعيت از يك سو، تنگي مكان با همه وسعتي كه دارد از سوي ديگر، حرارت ويژة آن روز از سوي سوّم، انفعال و شرمندگي كه خود ماية عرق ريزي است از سوي چهارم، التهاب و اضطراب و هراس دروني از جهت پنجم، همگي عامل عرق ريزي تبهكاران در آن روز ميشود در حالي كه عدّهاي مانند مقرّبان در كمال برد العيش به سر ميبرند.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
با اين كه قيامت را نديده ايم چگونه در مورد آن صحبت مي كنيم ؟
💢بايد بگوييم ما در باب خيلي از مسايل سخن مي گوييم كه آنها را مشاهده نكرده ايم و با ابزار حسي به شناختشان نايل نشده ايم ، حتي مساله خداشناسي كه مهم تر و اصلي تر از مساله فرجام شناسي و قيامت است از جمله مسايلي است كه ما بدون رويت حسي خداوند، درباره آن گفت و گو مي كنيم .
💢بر اين اساس آيا اين همه مباحث پيرامون خدا بيهوده و لغو است ؟ اما در پاسخ به پرسش شما بايد بگوييم كه اگر شناخت تنها در شناخت حسي و ابزار شناخت تنها در ابزار حسي محدود و منحصر بود مي توانستيم بگوييم كه چون ما قيامت را به ابزار حسي نديده ايم سخن از چند و چون و اثبات و كم و كيف آن لغو است و اصلا"قيامت يك توهم باطل و ساخته خيال است .
💢اما در مباحث معرفت شناسي اثبات شده است كه معرفت تنها در حس و ابزار حسي منحصر نيست بلكه ما معرفت حضوري و رويت قلبي و همچنين معرفت عقلي و ذهني نيز داريم كه با ابزار خود ما را به مسايلي فراحسي و فراطبيعي رهنمون مي سازد .
💢مساله قيامت را مي توان در قالب براهين عقلي اثبات كرد و از اين رو به معرفت آن نايل شد و مي توان با سلوك عملي حجاب ها را كنار زد و با چشم دل و قلب آن را يافت .
💢همچنين مي توان در باب قيامت با مراجعه به كلمات انبيا و ايمه و بالاتر قرآن كه حقانيت آن توسط ادله عقلي به اثبات رسيده است و ما به آن معرفت عقلاني داريم ، به شناخت مسايل جزيي و مراحل و مراتب عالم آخرت نايل آمد هر چند آن مسايل جزيي اش را با ابزار حسي مشاهده نكرده باشيم.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
آیا مومنان بعد از مرگ مستقیم به بهشت برزخی میرن؟
🌀انسان پس از مرگ وارد عالم ديگرى مى شود كه در قرآن كريم با واژه «برزخ»، و در روايات گاهى به همين نام و گاهى با نام «عالم قبر» از آن ياد شده است.
🌀برزخ در لغت، فاصله ميان دو چيز را گويند؛ و از آن جا كه عالم برزخ فاصله ميان دنيا و آخرت است و اين دو را به هم وصل می كند، آن را برزخ مى نامند؛ لذا بهشت برزخى منزلگاه موقتى است، مانند منزلگاه هاى موقتى كه براى مسافرين در وسط راه آماده مى سازند و سر منزل مقصود نمی باشد.
🌀با مرگ انسان و ورود او به عالم برزخ، روح او در جسم لطيفى قرار مى گيرد كه از بسيارى از عوارض اين ماده كثيف بر كنار است و چون از هر نظر شبيه اين جسم است، به آن «قالب مثالى» يا «بدن مثالى» مى گويند كه نه به كلى مجرد است و نه مادى محض، بلكه داراى يک نوع «تجرد برزخى» است.
🌀با آن وجود نعمت های برزخی را احساس می کند، نعمت هایی که در قیاس به نعمت های مادی دارای پاکی، لطافت و طراوت بسیار بالاتری اند، به گونه ای که عالم ماه با ویژگی های خود قابلیت تحقق چنین نعمت هایی را در خود ندارد، به همین میزان رابطه آخرت با برزخ است که نعمت های اخروی هرگز قابل مقایسه با نعمت های برزخی نخواهد بود و برزخ قابلیت و ظرفیت وجود نعمت های بهشتی را در خود نخواهد داشت.
☑️ @dobare_zendegi ☑️