eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
عذاب افراد گناهكار در برزخ و قيامت چه اندازه است؟ ♦️گناهان داراى مراتبى است، و هر مرتبه، عذاب خاصّى را طلب مى كند. بسيارى از گناهان سبب مى شود كه شخصى براى هميشه و به صورت دائم دچار عذاب الهى باشد; ♦️ چنانكه راجع به شرك به خدا بيان مى كنند. گناه شرك آن قدر عظيم است كه شخص مشرك هرگز رهايى از جهنّم ندارد، و در برزخ و قيامت دائم در عذاب خواهد بود و شخص در مورد برخى از گناهان - انشاءالله - مورد شفاعت قرار خواهد گرفت. ♦️براى برخى از گناهان عذاب دائمى نيست; چه بسا در همان لحظه گرفتن روح - به جهت سخت جان دادن - از گناه پاك شود و در برزخ و قيامت راحت باشد. چنانكه برخى در همان عالم برزخ پس از مدّتى پاك خواهند شد و گروهى هم در قيامت پس از عذاب هايى كه آن هم داراى مراتب است، پاك شده، وارد بهشت خواهند شد. ♦️به هر حال عذاب هر شخصى وابسته به مرتبه خاصّ گناهان اوست. البته معصيّت خدا هر قدر به طور نسبى بگوييم كوچك است، ولى تخلّف از فرمان خالق متعال، بزرگ مى باشد. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
چرا روز قيامت را روز «عرق» مي نامند؟ ❌قيامت روزي است كه به تعبير امام صادق(ع) عرق همة وجود انسان را فرامي‌گيرد، به گونه‌اي كه مردم مي‌گويند: ❌اي كاش خدا بر ما حكم صادر مي‌كرد، گرچه به آتش باشد. سپس براي شفاعت به سوي آدم(ع) مي‌روند اما از او نااميد مي‌شوند... (بحارالانوار 7/103) ❌تذكّر: سانحة سنگين معاد شدايدي را به همراه دارد كه برخي از آنها روحي و بعضي بدني است؛ ازدحام جمعيت از يك سو، تنگي مكان با همه وسعتي كه دارد از سوي ديگر، حرارت ويژة آن روز از سوي سوّم، انفعال و شرمندگي كه خود ماية عرق ريزي است از سوي چهارم، التهاب و اضطراب و هراس دروني از جهت پنجم، همگي عامل عرق ريزي تبه‌كاران در آن روز مي‌شود در حالي كه عدّه‌اي مانند مقرّبان در كمال برد العيش به سر مي‌برند. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
با اين كه قيامت را نديده ايم چگونه در مورد آن صحبت مي كنيم ؟ 💢بايد بگوييم ما در باب خيلي از مسايل سخن مي گوييم كه آنها را مشاهده نكرده ايم و با ابزار حسي به شناختشان نايل نشده ايم ، حتي مساله خداشناسي كه مهم تر و اصلي تر از مساله فرجام شناسي و قيامت است از جمله مسايلي است كه ما بدون رويت حسي خداوند، درباره آن گفت و گو مي كنيم . 💢بر اين اساس آيا اين همه مباحث پيرامون خدا بيهوده و لغو است ؟ اما در پاسخ به پرسش شما بايد بگوييم كه اگر شناخت تنها در شناخت حسي و ابزار شناخت تنها در ابزار حسي محدود و منحصر بود مي توانستيم بگوييم كه چون ما قيامت را به ابزار حسي نديده ايم سخن از چند و چون و اثبات و كم و كيف آن لغو است و اصلا"قيامت يك توهم باطل و ساخته خيال است . 💢اما در مباحث معرفت شناسي اثبات شده است كه معرفت تنها در حس و ابزار حسي منحصر نيست بلكه ما معرفت حضوري و رويت قلبي و همچنين معرفت عقلي و ذهني نيز داريم كه با ابزار خود ما را به مسايلي فراحسي و فراطبيعي رهنمون مي سازد . 💢مساله قيامت را مي توان در قالب براهين عقلي اثبات كرد و از اين رو به معرفت آن نايل شد و مي توان با سلوك عملي حجاب ها را كنار زد و با چشم دل و قلب آن را يافت . 💢همچنين مي توان در باب قيامت با مراجعه به كلمات انبيا و ايمه و بالاتر قرآن كه حقانيت آن توسط ادله عقلي به اثبات رسيده است و ما به آن معرفت عقلاني داريم ، به شناخت مسايل جزيي و مراحل و مراتب عالم آخرت نايل آمد هر چند آن مسايل جزيي اش را با ابزار حسي مشاهده نكرده باشيم. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آیا مومنان بعد از مرگ مستقیم به بهشت برزخی میرن؟ 🌀انسان پس از مرگ وارد عالم ديگرى مى شود كه در قرآن كريم با واژه «برزخ»، و در روايات گاهى به همين نام و گاهى با نام «عالم قبر» از آن ياد شده است. 🌀برزخ در لغت، فاصله ميان دو چيز را گويند؛ و از آن جا كه عالم برزخ فاصله ميان دنيا و آخرت است و اين دو را به هم وصل می كند، آن را برزخ مى نامند؛ لذا بهشت برزخى منزلگاه موقتى است، مانند منزلگاه هاى موقتى كه براى مسافرين در وسط راه آماده مى سازند و سر منزل مقصود نمی باشد. 🌀با مرگ انسان و ورود او به عالم برزخ، روح او در جسم لطيفى قرار مى گيرد كه از بسيارى از عوارض اين ماده كثيف بر كنار است و چون از هر نظر شبيه اين جسم است، به آن «قالب مثالى» يا «بدن مثالى» مى گويند كه نه به كلى مجرد است و نه مادى محض، بلكه داراى يک نوع «تجرد برزخى» است. 🌀با آن وجود نعمت های برزخی را احساس می کند، نعمت هایی که در قیاس به نعمت های مادی دارای پاکی، لطافت و طراوت بسیار بالاتری اند، به گونه ای که عالم ماه با ویژگی های خود قابلیت تحقق چنین نعمت هایی را در خود ندارد، به همین میزان رابطه آخرت با برزخ است که نعمت های اخروی هرگز قابل مقایسه با نعمت های برزخی نخواهد بود و برزخ قابلیت و ظرفیت وجود نعمت های بهشتی را در خود نخواهد داشت. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
چرا خداوند اعتقاد به روز قيامت را تأكيد مي كند و مرتباً به آن تذكّر مي دهد؟ 🔴اگر ما قرآن را كتاب تربيت و تهذيب و برنامهء زندگي انسان بدانيم كه اين چنين است , جواب سؤال , خود به خود روشن مي شود. 🔴مسئلهء اعتقاد به روز باز پسين , مسئله كوچكي نيست كه بتوان به سادگي ازآن گذشت . جهان آخرت , هدف و منزل اصلي انسان است و اين جهان به مانند كاروان سرايي است كه مسافران , چند روزي در بين راه در آن اطراق و استراحت مي كنند, اما اين منزل گاهِ موقت , نقش اساسي در آن منزل گاه دائمي را دارد كه در حقيقت , زندگيِ دنيا, گر چه موقت و كوتاه است , اما جهان ديگر, دائمي و بسيارمهم است . 🔴در حقيقت دنيا و آخرت , دو روي يك سكّه است و اعمال و كردار ما در اين جهان , عكس العمل جاودانه دارد ; لذا تذكر اين مطلب براي انسان بسيار مهم و اساسي است كه هماره انسان متوجه باشد در دنيا,آخرت خود را مي سازد و حواسّش را جمع كند كه نتيجه و عكس العمل كردار اين دنيا, به ضرر و خسران انسان نينجامد. 🔴اگر انسان بكوشد با تهذيب نفس و كمالات انساني و تعديل صفات اخلاقي , ملكات خوبي را كسب كند و بااعمال و رفتار خود, وظايف خود را نسبت به خدا و بندگان خدا, آن چنان كه بايد و شايد انجام دهد, نتيجه وبازتاب خود آن را خواهد ديد: 🔴كمي خوبي كند, آن را مي بيند و هر كس به اندازهء كمي بدي كند, آن را مي بيند>. بهشت هاي پرنعمت در انتظار آنان است >. و چون طبيعت انسان , فراموش كار و ظلوم و جهول است , تذكر اين مطلب مهم , لازم و ضروري است تاانسان را از غفلت به در آورد و متوجه خود سازد; لذا در قرآن متجاوز از 1200آيه دربارهء جهان آخرت آمده واين , حاكي از اهميت مسئله است . 🔴ذكر چند آيه لازم به نظر مي رسد: باشيد و هر كس بايد منتظر پيش فرستاده هاي خود باشد. تقواي الهي را مراعات كنيد. همانا خداوند به كارهاي شماآگاهي دارد و مانند كساني كه خدا را فراموش كردند نباشيد, كه در نتيجه خود را فراموش كردند. آنان فاسقان اند>. 🔴در سورهء قارعه مي فرمايد: پروانه هاي پراكنده خواهند بود و كوه ها مانند پشم رنگين حلاّجي شده مي گردد, امّا كسي كه در آن روز ترازوي اعمالش سنگين است , زندگي خوشنود كننده اي خواهد بود و امّا كسي كه ترازوي اعمالش سبك باشد, جايگاهش دوزخ است‌.تو چه مي داني كه دوزخ چيست ؟ آتشي است سوزان. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
چرا خداوند بهشت و جهنم را به طور كامل معرفي نكرده است؟ خداوند بهشت و جهنم را در قرآن به طور كامل و روشن بيان كرده، ولي مزايا و خصوصيات نعمت هاي بهشت، هم چنين آلام و شدايد نعمت هاي دوزخ در عالم آخرت براي انسان هايي كه اكنون در قيد حياتند و در اين جهان زندگي مي كنند، درك ناشدني و غير قابل توصيف است، زيرا شناختي كه مردم دنيا از ملايمات و ناملايمات دارند، در حدود نعمت ها و نقمت هايي است كه در ايام عمر خود با آن ها رو برو شده و لمس كرده، يا از زبان ديگران شنيده و تصوّر نموده اند. 🔰اما چگونگي نعمت و عذاب الهي و كيفيت و كميّت لذايذ و آلام آن قابل قياس با ديده ها و شنيده هاي اين جهان نيست. و نمي توان آن ها را معيار شناخت ملايمات و ناملايمات قرار داد. 🔰نارسايي درك و كوتاهي انديشه مردم دربارة بهشت و دوزخ با تعبيرهاي مختلفي در كتاب و سنت، خاطر نشان گرديده كه به آن اشاره مي كنيم: قرآن شريف دربارة بهشت مي گويد: "هيچ كس نمي داند و در مقابل اعمال خيري كه پاكان و نيكان در اين جهان انجام مي دهند، چه نعمت هايي كه مايه روشني چشم است، در جهان غيب براي آنان فراهم شده است".(1) 🔰در تفاسير شيعي و سني ذيل اين آيه حديثي از رسول گرامي اسلام(ص) بدين مضمون نقل شده: "خداوند فرموده: براي پاداش بندگان شايسته و درستكارم، نعمت هايي آماده كرده ام كه نه چشمي آن ها را ديده و نه گوش شنيده و نه بر قلب بشري خطور كرده است".(2) 🔰اين گونه نعمت هاي اگر وصف آن بيان نشده، براي آن استكه انسان ها نمي توانند در دنيا آن را درك نمايند، مثلاً خداوند مي فرمايد: "در بهشت هر آنچه كه انسان بخواهد و اراده كند، فراهم است".(3) شايد ندانيم آن جا چه اراده خواهيم كرد و چه چيزهايي مي خواهيم اما همه چيز به محض اراده، تحقق مي يابد. در آية ديگر در وصف بهشت مي گويد: 🔰" در آن جا هيچ سخن بيهوده و بي معنا و فاسد نمي شوند".(4) يعني آن چه كه با طبع انساني سازگار است و انسان در دل آرزوي آن دارد و هيچ گاه در دنيا محقق و فراهم نمي شود. از طرف ديگر لذت ها و خوبي ها و نيكي ها و همه چيز كه در بهشت براي انسان فراهم است، به صورت خالص و بي هيچ رنج و عيب و كاستي وجود دارد. همه چيز به صورت كامل خود، بدون هيچ نقص وجود دارد، اما هيچ چيزي در دنيا، اين گونه نيست. 🔰اگر لذت باشد، همراه با درد و غم و رنج و سختي است؛ تازه پس از مدتي انسان از آن دلزده و سير مي شود، در حالي كه در بهشت هيچ گاه چنين نمي شود. هيچ چيز جنبة تكرار ندارد. همه چيز براي انسان نو و تازه است، حتي نعمت هاي مادي كه در قرآن اشاره شده است. 🔰به عبارت ديگر هر چيزي كه انسان در دنيا آرزو دارد و مي خواهد و به آن دست نخواهد يافت، در بهشت فراهم است، حتي چيزهايي كه به ذهن و انديشه انسان ها خطور نمي كند اما با خواسته هاي دروني انسان ها هماهنگ است. بنابراين زندگي دنيوي و اخروي اصلاً قابل مقايسه با هم نيست. در مورد جهنم نيز، آتش هاي دنيا بدن را مي سوزاند، ولي آتش دوزخ به دل نيز سرايت مي كند و جسم و جان را يكجا مي سوزاند. 🔰قرآن شريف دربارة حيات جاودان بهشتيان فرموده است. "بهشيان طعم مرگ را نمي چشند و پس از مرگي كه در پايان عمر ديده اند، مرگي نخواهد داشت.(5) نه تنها مرگ در عالم آخرت نيست، بلكه پاره اي از دگرگوني هاي ناشي از تقابل و ناهمگوني كه در دنيا ديده مي گردد، در آخرت مشاهده نمي شود، از آن جمله دربارة آسايش و رفاه اهل بهشت در زمينة گرما و سرما آمده است: 🔰"بهشتيان در عالم آخرت از تضاد گرما و سرما كه دو عامل ناراحت كننده است، مصونند و در آن جا نه آفتاب مشاهده مي كنند و نه زمهرير".(6) در اين زمينة آيات و احاديث فراواني مطرح است كه در برخي از موارد به جزئيات بهشت و جهنم و عذاب و نعمت هاي آن نيز اشاره شده استكه به جهت دوري از طولاني كردن پاسخ، از ذكر آن خودداري مي كنيم. با نگاه همه جانبه به آيات كه در مورد نعمت هاي بهشتي وجود دارد (كه بقية آيات در ساية آن ها معنا مي پذيرند) نيز با نظر به رواياتي كه در اين موضوع وجود دارد، مي توانيم تفاوت هاي اساسي ميان نعمت هاي بهشتي را با آنچه در دنيا وجود دارد، دريابيم كه حتي لحظه اي زندگي در آن عالم، به تمام دنيا مي ارزد. 📚پي نوشت ها: 1. سجده (32) آية 17. 2. تفسير مجمع البيان، ح 7 و 8، ص 331؛ تفسير درالمنثور، ج 5، ص 276. 3. زخرف (43) آية 71. 4. مريم (19) آية 62. 5. سورة (44) دخان آية 56. 6. انسان (76) آية 13. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
امام صادق عليه السلام: همانا خداوند به بنده، به خاطر محبّت زياد او به فرزندش، رحم مى كند إنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ الكافی ج 6 ص 50 ☑️ @dobare_zendegi ☑️