eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر دنيا دار مكافات است، پس بهشت و جهنم چرا وجود دارد؟ 🔺جزاي اعمال بايد در سراي ديگر باشد، و اين منافات با بعضي از كيفرهاي موقت نسبت به بعضي از اعمال در دنيا ندارد. ♦️در قرآن آيات زيادي داريم كه مي‌فرمايد: نمونه‌اي از جزا را در دنيا به مجرمان مي‌چشانيم: "ظهر الفساد في البّر و البحر بما كسبتْ أيدي الناس ليذيقهم بعضَ الذي عملوا لعلهم يرجعون؛ (1) فساد و پريشاني به كرد? خود مردم در همه برّ و بحر زمين پديد آمد. تا كيفر بعضي اعمالشان رابه آن‌ها بچشانيم كه باز گردند". 🔺آيات فراواني داريم كه دربار? مجرمان مي‌فرمايد: "لهم في الدنيا خزي؛(2) در دنيا هم براي گناهكاران ذلت و خواري و شرمندگي است" ولي اين جزا در حقيقت گوشه و جزئي از كيفري است كه بايد ببينند. برخي از آيات به اين حقيقت اشاره مي‌كند كه عذاب واقعي در عالم قيامت است: "لهم عذاب في الحيوة الدنيا و العذاب الاخرة اشق؛ (3) براي آن‌ها در دنيا عذاب است، ولي عذاب روز قيامت سخت‌تر است". ♦️در سوره طه بعد از آن كه مي‌فرمايد:"هر كه از ياد ما رويگرداني كند، او را به يك زندگي و روزگار سختي گرفتار مي‌كنيم" ادامه مي‌دهد كه اين كيفر دنيايي است، اما عذاب روز قيامت سخت‌تر و هميشگي است."(4) 🔺در سوره حج درباره كساني كه بدون دليل و برهان و فقط به خاطر تكبر در برابر حق هر چه مي‌شنوند، انكار كرده و شانه بالا مي‌اندازند مي‌فرمايد" له في الدنيا خزي و نذيقه يوم القيامة عذاب الحريق؛(5) به اين افراد در دنيا خواري و در قيامت عذاب سوزاني مي‌چشانيم". ♦️بنابر اين گاهي خداوند گوشه‌اي از كيفرها را در دنيا به مجرمان نشان مي‌دهد، ولي جايگاه اصلي جزا در قيامت است، زيرا در مورد برخي از اعمال، امكان جزا دادن آن در دنيا نيست، زيرا اوّلاً چون جزا در دنيا به ديگران هم سرايت مي‌كند، ظلم است، ولي در قيامت پيوندها گسسته و هر كه به فكر خويش است. به گفته قرآن حتي انسان از فرزند و همسر خود فرار مي‌كند و در فكر نجات است.(6) 🔺در آن جا اگر بلايي بر سر مجرم آمد ، به ديگران سرايت نمي‌كند. البته در برخي موارد اگر به خاطر ناراحت شدن چند نفر از بستگان، يك نوع دلهره در جامعه از طريق افراد فاسد به وجود آيد، بي عدالتي است كه به خاطر ناراحت نشدن بستگان يك مجرم، امنيت تمام جامعه را به خطر اندازيم. در اين موارد بايد مصلحت جامعه را بر مصلحت افراد مقدّم بداريم. ♦️دوم: اگر فقط دنيا دار مكافات باشد و خداوند در دنيا پاداش و كيفر دهد، مردم از ترس وي به سبب طمع، خوب مي‌شوند. اين نوع خوبي قهري است و چندان ارزش ندارد. انسان بايد آزاد باشد و گناه نكند تا ارزش داشته باشد. 🔺سوم: دنيا به خاطر محدوديت‌هايي كه دارد، امكان جزا براي نيكوكاران و جنايت‌كاران نيست، زيرا گاهي جنايتكاراني پيدا مي‌شوند كه هزاران نفر بيگناه را مي‌كشند. چگونه در دنيا مي‌توان چنين افرادي را به كيفرشان رساند، زيرا بر فرض آنان را اعدام كنيد، قتل آن را در برابر يك نفر از هزاران اشخاص است كه كشته‌اند، اما خون باقي بيگناهان چه مي‌شود؟ ♦️چهارم: كيفرهاي موقت در دنيا گر چه عامل هوشياري و توجه و زنگ بيدار باش است. امااگر به طور كلي در دنيا هر گناه كاري به كيفر برسد، كم لطفي است، زيرا شايد گناهكار توبه كند و خلاف كاري خود را اصلاح نمايد. 🔺پنجم: اگر دنيا دار مكافات باشد و افراد فقط در آن‌جا به مكافات اعمال خويش برسند، نظام زندگي به هم مي‌خورد: "ولو يواخذ الله الناس بظلمهم ما ترك عليها مِن داب? و لكن يؤخرهم الي اجل مسمي؛(7) اگر خداوند مردم را به خاطر ظلم و گناهان نشان كيفر دهد، جنبنده‌اي را بر پشت زمين باقي نخواهد گذارد، ليكن خداوند زود كيفر نمي‌دهد و تا مدتي كه خودش مي‌داند، به آن‌ها مصلحت داده و كيفر را تاخير مي‌اندازد". ♦️بنابر اين هر چند برخي از اعمال در دنيا، جزا داده مي‌شود، ولي مجازات اصلي در عالم قيامت خواهد بود. در طول تاريخ و در زمان كنوني شاهد جنايتكاران بسياري بوده‌ايم كه هيچ‌گاه در دنيا مجازات اعمال خود را نديده‌اند و اگر سختي ها و مشكلات در زندگي داشته‌اند، مانند ديگر انسان‌ها بوده‌اند. بنا بر اين عدالت الهي اقتضا مي‌كند كه جهان ديگر و پاداش و كيفر آن وجود داشته باشد. پي نوشت: 1 - روم (30)، آيه 41. 2 - بقره(2)، آيه 114. 3 - رعد (13‌)، آيه 34. 4 - طه (20 )، آيه 127. 5 - سجده (32)، آيه 21. 6 - (80)، آيه 34. 7 - نحل (16)، آيه 61. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا زنان در بهشت حجاب دارند و زاد و ولد وجود دارد؟ 🎯توجه به سه مقدمه جهت پاسخ به اين سؤال ضروري است: 🌱الف) در بهشت هر چه انسان درخواست كند به آن مي رسد «ولكم فيها ما تشتهي انفسكم» (فصلت 31). 🌱ب) همه چيز آخرت اعم از بهشت و جهنم با دنيا فرق دارد. به عبارت واضح تر آن جا جهان ديگري است با قوانين خاص خود به طوري كه «ان الاخره لدار الحيوان» آخرت سراي زنده است يعني حتي درخت در بهشت شعور دارد و وقتي شما اراده كنيد از ميوه آن بخوريد خود درخت ميوه اش را به شما عرضه مي كند. 🌱ج) آخرت سراي جزا است نه عمل. با توجه به دو مقدمه فوق مي توان گفت كه فرزند داري در بهشت ممكن است ولي با شكلي كاملا متفاوت از دنيا، هم از لحاظ نحوه به وجود آمدن و هم از لحاظ شرايط آن طفل بعد از خلقت از حيث تكليف. 🎯راجع به حجاب هم از آن جا كه پوشش بدن از غير از نظر عقلي امري ممدوح است و نوعي كمال براي انسان محسوب مي شود و بهشت محل خوبي ها است مي توان گفت كه حجاب در بهشت وجود دارد ولي نحوه و حدود آن براي ما معلوم نيست قرآن در مدح حورهاي بهشتي مي فرمايد: 🌱«حور مقصورات في الخيام؛ بهشت داراي زنان بهشتي (حوري ها) است كه در سراپرده هاي خود مستورند» (الرحمن، آيه 72). ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا در دنيا بهشتي يا جهنمي بودن انسان مشخص است؟ ♨️بهشت و جهنم در نتيجه اعمال انسان است و خدا ملاك‌هاي روشني در مورد بهشتي يا جهنمي بودن ارائه نموده است، مثلاً ايمان به خدا و دوست داشتن اهل بيت و انجام وظايف ديني از قبيل نماز، روزه، نيكي به انسان‌ها و كليه فروع دين، باعث بهشتي بودن فرد مي شود و باالعكس ترك و اجبات ديني باعث جهنمي شدن مي گردد. ♨️مي توان با رجوع به كتب ديني عوامل خوشبختي يا بدبختي در آخرت و دوزخ را شناخت. با شناخت آن‌ها و در راه سعادت جاودانه قدم برداشت. ملاك و معيار بهشتي يا دوزخي بودن مهم است، اما اين كه چه كسي بهشتي يا دوزخي است، معلوم نيست. ♨️به همين خاطر حق نداريم فردي را بهشتي يا جهنمي بدانيم و فقط مي توانيم طبق آموزه‌هاي ديني ملاك‌هاي بهشتي يا جهنمي بودن را ذكر كنيم. البته به بهشتي بودن بزرگان مثل ائمه اطهار و حضرت عباس(ع) و زينب كبري(س) يقين داريم، هم چنين به جهنمي بودن افرادي مثل معاويه، يزيد و شمر نيز اعتقاد راسخ داريم. اما در مورد انسان‌هاي عادي كه بين اين دو گروه قرار دارند، نمي‌توانيم حكم قطعي صادر كنيم. ♨️در عين حال انسان هايي كه داراي ايمان و اعتقاد و اعمال صالح هستند و در ضمن برخي از گناهان را مرتكب شده‌اند، طبق عدل الهي، به اندازه گناه و كارهاي ناپسند، دچار عذاب مي شوند، سپس وارد بهشت مي گردند و يا مورد رحمت الهي واقع مي شوند. ♨️اما اگر كسي به دليل تعصّب و لجاجت ولايت پيامبر يا اهل بيت را قبول نداشته و يا اين كه واجباتي مثل نماز (كه در مورد آن خيلي تأكيد شده) را عمداً ترك نمايد، جنهمي است، مگر اين كه توبه نمايد و انجام اعمال شايسته را پيشه كند. ♨️از طرف ديگر انساني كه به وظايف ديني خود عمل مي نمايد، نبايد معذور شده و خود را بهشتي تلقي نمايد، بلكه همواره بايد خود را مقصر و گناهكار بداند، زيرا هيچ كس توانايي شكر همه نعمت‌هاي الهي را ندارد. هميشه بايد از خداوند طلب عفو نموده و آرزوي بهشت را داشته باشيم. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
مگر زندگی ارزشمند است که بخواهم زندگی کنم؟ ✳️زندگی اگر منجر به رسیدن انسان به هدف خلقتش شود، قطعا باارزش و مهم است. زندگى دنيا، مقدّمه آخرت و وسيله‌اى براى كسب سعادت ابدى است، و زندگى آخرت، زندگى نهائى و اصيل مى‌باشد ✳️هر چند زندگى دنيا و نعمتهاى مادّى و معنوى آن، مطلوب آدمى است ولى با توجه به اينكه همه آنها ابزار آزمايش و وسيله تكامل حقيقى و تحصيل سعادت ابدى است، اصالتى نخواهد داشت و ارزش واقعى آنها وابسته به توشه‌اى است كه شخص براى زندگى ابديش برمى دارد (سوره مبارکه قصص / 77) ✳️پس اگر كسى زندگى اخروى را فراموش كند و چشم خود را به زرق و برق دنيا بدوزد و لذايذ آن را نشناخته و براى آن، ارزشى پندارى قائل شده است زيرا وسيله را بجاى هدف گرفته است. و چنين كارى جز بازى و سرگرمى و فريب خوردگى نخواهد بود. ✳️به همين جهت، قرآن كريم زندگى دنيا را بازى و سرگرمى و ابزار فريب ناميده. (آل عمران / 185، عنكبوت / 64، محمد / 36، حديد / 20)، و زندگى آخرت را زندگى حقيقى دانسته است (عنكبوت / 64، فجر / 24). ✳️بايد توجّه داشت كه همه نكوهشهايى كه از دنيا شده، مربوط به نوع نگرش و جهت گيرى انسانهاى دنياطلب است و گرنه، زندگى دنيا براى بندگان شايسته خدا كه حقيقت آن را مى‌شناسند و به نظر وسيله به آن مى‌نگرند و از هر لحظه عمر خود، براى سعادت ابديشان بهره مى‌گيرند نه تنها نكوهشى ندارد بلكه داراى ارزش فوق العاده‌اى مى‌باشد. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آیا درسته که ميگن مرده اي که دفن ميکنن اگه يه تکه چوب تر رو باهاش دفن کني تا اون چوب خشک بشه از گناه اون ميت کم ميشه؟ 🎯گذاشتن جریدتین زیر بغل میت (و آن دو چوب تر از نخل یا چیز دیگر است ) عذاب قبر را برطرف مى كند. 🎯زراه گوید: به امام باقر علیه السلام عرض كردم : وقتى انسان مى میرد چرا ((جریدتین )) با او دفن مى كنند؟ حضرت فرمود: براى این كه تا زمانى كه آن دو چوب تر باشند عذاب از میت برداشته مى شود و حسابرسى از او نمى كنند؛ زیرا عذاب قبر و حساب در یك روز و یك ساعت مى باشد و آن هم از وقتى است كه میت را داخل قبر مى كنند تا موقعى كه بستگان از سر قبر او برمى گردند. اما بعد از خشك شدن آن دو چوب ، دیگر میت را عذاب نمى كنند. 🎯حضرت رسول صلى الله علیه و آله به قبرستانى عبور كرد، دید صاحب قبرى را عذاب مى كنند فرمود: دو چوب تر بیاورید، وقتى آوردند یكى را بالاى سر میت و دیگرى را پائین پاى میت دفن كرد.1 🎯عرض كردند: یا رسول الله ! چرا چنین كردید؟ فرمود: براى این كه عذاب او تخفیف پیدا كند و تا وقتى این دو چوب تر باشد او را عذاب نمى كنند. 🎯نیز حضرت صادق علیه السلام فرمود: ((جریدتین )) كه با انسان دفن مى شوند، هم براى مؤ من نفع دارد و هم براى كافر.2 1- بحار، ج 6، ص 216. 2- همان. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
چه نقشي در وارستگي انسان دارد؟ 🔴ياد قيامت يکي از عوامل مؤثر در وارستگي انسان است؛ کسي که معاد را فراموش نکند پارسا خواهد بود؛ زيرا همة اعمال و رفتارش را تحت مراقبت ويژه قرار مي دهد و سعي و تلاش همه جانبه دارد تا آنها را بر خشنودي خداوند استوار ساخته، در مدار شهوات، آرزوهاي باطل و هوسهاي شيطاني نگردد. 🔴خداي سبحان به بنده پارسا و پيامبر برگزيدة خويش داود(ع) فرمان مي دهد تا بر اساس حق و عدم پيروي از هوس داوري کند؛ زيرا هوس پرستي زمينه گمراهي است: 🔴«يا داوُد إنّا جعلناک خَليفةً في الارض فَاحْکُم بَين النّاس بالحقّ ولاتَتَّبِع الهَوي فَيُضِلُّکَ عَن سَبيل الله إِنَّ الَّذِين يَضلّون عَن سبيل الله لَهُم عذاب شَديد بِما نَسوا يَوم الحساب» ص/26؛ [اي داود ما تو را در روي زمين مقام خلافت داديم تا ميان خلق خدا به حق حکم کني و هرگز از هواي نفس پيروي نکني، که تو را از راه خدا گمراه مي سازد و آنان که از راه خدا گمراه مي شوند چون روز حساب و قيامت را فراموش کرده اند به عذاب سخت معذّب خواهند شد. سرانجام گمراهي، عذاب دردناک و سبب آن، فراموشي روز حساب است.] 🔴امير المؤمنين(ع) به اين نکته زيبا توجّه داده و فرموده است: هراسناک ترين چيزي که مي ترسم دامنگير شما گردد دو چيز است: پيروي از هواي نفس و آرزوي دراز؛ اما زيان پيروي از هواي نفس آن است که راه حق و حقيقت را مي بندد و اما زيان آرزوي طولاني آن است که سبب فراموشي آخرت خواهد شد: «إنّ أخوف ما أخاف عليکم إثنان: إتّباع الهوي و طول الامل؛ فأمّا إتّباع الهوي فيصدّ عن الحقّ و أمّا طول الامل فيُنسي الآخرة» (نهج البلاغه، خطبه 42.) پس انسان اگر از قيد و بند هوا بگريزد، قهراً برنامههاي اخروي را با کمک عقل تنظيم مي کند. ☑️ @dobare_zendegi ☑️