آيا #گرفتارى_اين_جهان، گرفتارى آن جهان را نيز در پى دارد؟
🔵گرفتارى اين جهان، ملازم با گرفتارى در آن جهان نيست.
🔵ممكن است كسى اصلا گناهى نكند و خداوند براى بالا بردن درجه اش وى را به انواع گرفتاريها و ناراحتيهاى دنيايى دچار سازد، چنان كه پيامبران و امامان و اولياى خدا((عليهما السلام)) در اين جهان رنجها كشيده اند.
🔵حتّى گاهى گرفتارى اين جهان، باعث از ميان رفتن كيفر انسان در آخرت نيز مى شود.
🔵از اين رو، نمى توان گفت كسى كه در اين جهان از نظر مادّى زندگى اش همراه با ناراحتى است، در آخرت نيز گرفتار خواهد شد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
معاد جسماني چگونه ممكن است ؟
🔶آنچه كه عقل و شرع بر آن اتفاق نظر دارند آن است كه معاد قطعي وجسماني است ، ولي بايد توجه داشت كه اصل در انسان روح و روان اوست .
🔶بدن انسان در طول زندگي عادي خود بارها عوض مي شود وهمواره سلول هاي نو جاي سلول هاي كهنه را مي گيرند ولي يك شخصيت ثابت در همه اين ادوار ( از كودكي تا پيري ) وجود دارد كه جلوه همان روح انساني است .
🔶روح نه مي ميرد و نه تجزيه مي شود و نه اجزاي آن در بخش هاي ديگر به كار گرفته مي شود ( مانند بدن ) .
🔶روز قيامت نيز روحاصل است كه در بدني قرار مي گيرد، مي دانيم كه بدن متشكل از ميلياردهاسلول است فرض مي كنيم كه بخشي از اين سلول ها جز بدن ديگرموجودات شود ولي آيا مي توان قبول كرد كه تمامي چند ميليارد سلول چنين مي شوند؟!
اگر حتي يك سلول از آن همه باقي باشد مي توان بدني با همان خصوصيات توليد كرد.
🔶اين مطلب از نظر علمي كاملاً امكان پذيراست ( تكثير سلولي ) از سوي ديگر، آيا نسل بشر سالياني دراز بر روي زمين زندگي نكرده است ؟ و آيا بدن انسان هاي گذشته خاك نشده است وفرضاً اجزاي بدن آنها ( با تغيير و تحول ) جز بدن ما نشده است ؟
🔶حال آيااين موضوع مانع آن بوده كه بنده و شما شخصيت مستقلي باشيم ؟! با آن كه اجزاي ما ( فرضاً ) از انسان هاي ديگر تكوين يافته است ؟ بالاتر از اين -مگر سلول اوليه ما از تركيب سلول هاي جنسي والدين تشكيل شده است - پس اساس بدن ما از آنها گرفته شده و از ديدگاهي ما جزيي از بدن آنها هستيم
🔶حال آيا اين موضوع مانع تكوين شخصيت مستقل براي فرزندان است ؟ بنابراين با توجه به اصالت روح و فرع بودن بدن و نكات ديگري كه گفته شد هيچ اشكالي در اين زمينه وجود ندارد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟
💥خداوند متعال مسيري سالم و مستقيم و سرشار از نعمتهاي الهي تعريف كرده و بقيه راهها را ختم به بيراهه وگمراهي برشمرده است .
💥مسلم است بهره مند كسي است كه به صراط مستقيم نعمتهاي اخروي و دنيوي رجوع كند و در مسير انسانيت و فضيلت و عقل و فكر و صداقت گام بردارد و سرآمد تمام ارزشها و فضيلتها وكمالات ما بندگان خدا ،در دوستي و ولايت اهل بيت پيامبر (ص) قرار گرفته است .
💥بهره مند در آخرت و دنيا كسي است كه ولايت را الگوي حقيقي خود قرار داده و با تمسك به آن خود را از محروميت نجات دهد زيرا خداوند بهترين صفات انساني را در وجود ايشان قرار داده و بهترين قوانين و احكام را بدست آنها سپرده و آنها را معلم و راهنما و مسئول ديگران قرار داده است و مسلم است كه هرچه باچنين اشخاصي رابطه قوي تري داشته باشيم ،نزد خداوند متعال پسنديده تر خواهيم بود.
💥البته توجه شود كه رابطه قوي تر برمي گردد به ارتباط بيشتر با سجاياي اخلاقي وكرداري ايشان نه فقط اسم ونام دوستي ، بلكه رسم و مردم دوستي شرط است. ( شامل دين واحكام واخلاق وصداقتمداري است. )
💥پس به فكر شناخت ائمه باشيم وسعي كنيم به اشارات اخلاقي آنها عمل كنيم .بامراجعه به احكام ، مسائلي را كه غالباًباآنها سروكار داريم صحيح انجام دهيم. مثل مسائل وضو و نماز وغسل و روزه و...
☑️ @dobare_zendegi ☑️
بهشت و جهنم در كجاي اين عالم قرار دارند؟ و آيا گنهكاران براي هميشه در جهنم ميمانند؟
🌀در مورد جايگاه بهشت و جهنم چند ديدگاه وجود دارد:
1⃣ بهشت و جهنم اكنون موجودند، ولي نميدانيم جايشان كجا است، چون در قرآن و حديث جايگاه اين دو به طور قطعي بيان نگرديده است و غير از راه وَحْي راهي براي پي بردن به جاي بهشت و جهنم نداريم.(1)
2⃣ بهشت در بالاي آسمانها و جهنم در طبقه هفتم زمين است. مرحوم علامه مجلسي ميفرمايد: "اين كه بهشت و دوزخ آفريده شدهاند، مورد قبول جمهور مسلمانان است، و اما اين كه جايگاه آنها كجا است، از روايات چنين استفاده ميشود كه بهشت بالاي آسمانهاي هفتگانه و دوزخ در طبقه هفتم زمين است".(2)
3⃣بهشت و جهنم دو جهان مستقل از جهان دنيا هستند و هر كدام براي خود احكام و قوانيني دارند. چون بهشت و دوزخ مستقل و جدا از آسمان و زمين است، پرسش از جايگاه اين دو غير صحيح است.(3)
به ديگر سخن: بهشت و دوزخ از گونه جهان دنيا نيستند تا سؤال شود در كجاي دنيا قرار دارند. پس جايگاه دارند، اما نه در آسمان و زمين دنيا.
4⃣بهشت و جهنم درون دنيا قرار دارند و حجابهاي عالم دنيا مانع از مشاهده آنها ميشود، ولي اولياءاللَّه ميتوانند آنها را ببينند و پيامبر اسلام(ص) به هنگام معراج كه از هياهوي مردم جهان دور بود، با چشم ملكوتي خود توانست گوشهاي از بهشت را در جهان بالا و باطن اين عالم مشاهده كند، حتي براي اولياي خدا ممكن است در جذبههاي خاص معنوي روي زمين نيز گه گاه آنها را ببينند.
🌀چنان كه در كربلا هنگامي كه اصحاب و ياران امام حسين(ع) اعلام وفاداري كامل به حضرت كردند و از ترك ميدان كربلا و شكستن بيعت سرباز زدند، امام(ع) براي آنها دعاي خير كرد و پردهها را از جلوي چشمان آنان كنار زد و نعمتهاي بهشتي را كه خداوند به آنان بخشيده بود، با چشم خويش ديدند، و امام(ع) منازل و جايگاه شان را به آنها معرفي فرمود.(4)
🌀به عبارت ديگر: بهشت و دوزخ، باطن اعمال خود ما است و هر عمل ما مانند دروغ و راست گويي، ظلم و عدالت و... صورت ظاهري و باطني دارد. خداوند در قرآن به همين معنا اشاره كرده، از خوردن مال يتيم به ظلم و جفا، به عنوان خوردن آتش ياد كرده كه باطن و تجسّم خوردن مال يتيم است "كساني كه اموال يتيمان را به ستم ميخورند، جز اين نيست كه شكمشان را از آتش ميانبارند و (در نتيجه) به آتش سوزان (جهنم) در خواهند آمد".(5) تمام عالم نيز صورت ظاهري و باطني دارد.
🌀باطن اين اعمال بر ما مكشوف نيست و در قيامت براي همه مكشوف ميشود. خداوند در سوره "ق" به اين حقيقت اشاره كرده است: "اي انسان! تو از اين حقيقت غافل بودي و ما پردهها را از چشمان تو كنار زديم، پس امروز (قيامت) چشمان تو همچون آهن (تيز و بينا) شده است".(6)
🌀گفته شده است كه بعضي از اولياءاللَّه در دنيا باطن و حقيقت انسانها را ميبينند. اما باقي ماندن گناهكاران در جهنم كه آيا هميشه در آن جا خواهند بود، بايد گفت كه خداوند عدهاي از گنه كاران را (كه ايمان به خدا داشته و دچار معصيت شدهاند) بعد از مدّتي عذاب شدن، (به اندازه گناهي كه انجام دادهاند) آزاد كرده و به بهشت باز ميگرداند.
🌀هر كه را كه خداوند اراده كند از آتش (جهنم) نجاتش ميدهد. "و امّا كساني كه تيره بخت شدهاند، در آتش فرياد و نالهاي دارند تا آسمانها و زمينِ (آخرت) برجاست، در آن ماندگارند، مگر آنچه پروردگارت بخواهد، زير پروردگار تو همان كند كه خواهد".(7)
در آتش جهنم، كفّار و مشركان و قاتلان و دشمنانِ انبيا(ع) و امامان(ع) جاودان هستند. خداوند در قرآن ميفرمايد: "إنّ الّذين كفروا من أهل الكتاب والمشركين في نار جهنم خالدين فيها؛ كساني كه از اهل كتاب و مشركان كفر ورزيدند در آتش جهنم جاودانه خواهند بود".(8)
📚پي نوشتها:
1. جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 9، ص 372، به نقل از شرح مقاصد، تفتازاني، ج 2، ص 220.
2. بحارالانوار، ج 8، ص 127، حديث 28.
3. جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 9، ص 373.
4. ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 6، ص 341.
5. نساء (4) آيه 22.
6. ق (50)آيه 22.
7. هود (11) آيات 106 و 107.
8. البيّنه (98) آيه 6.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
شبهه آکل و مأکول که عده اي در مورد افكار معاد جسماني به آن استدلال مي کنند چيست و چه پاسخي دارد؟
🔰شبهه «آکل و مأکول» در حقيقت يکي از پيچيده ترين مباحث معاد جسماني است. توضيح اينکه گاه اتفاق مي افتد که اجزاي بدن انساني، جزو بدن انسان ديگري مي شود، خواه به صورت مستقيم باشد، مثل اينکه در زمان قحطي کسي از گوشت انسان ديگري تغذيه کند، يا به صورت غير مستقيم مثل اينکه بدن انساني خاک شود و مواد غذائي آن خاک جزء گياهان گردد و انساني از آن گياه (سبزي، دانه هاي غذائي، و ميوه ها) تغذيه کند، و يا حيواني آن گياه را بخورد، و انساني از آن حيوان تغذيه نمايد، حتّي امکان دارد که بعضي از اجزاء بدن انسان تجزيه و تبديل به بخار و گاز شود و انسان ديگري از طريق استنشاق آن را وارد بدن خود سازد.
🔰اين نيز ممکن است که تمام بدن يک انسان تدريجاً جزء بدن انسان ديگري شود. حال اين سؤال پيش مي آيد که به هنگام بازگشت روح به بدن، اين اجزاء، جزء کدامين بدن خواهد بود؟ اگر جزء بدن اول شود، بدنهاي ديگر ناقص مي گردد، و اگر جزء بدنهاي بعد شود، چيزي براي بدن اوّل باقي نمي ماند، به علاوه ممکن است يکي از اين دو نفر انسان خوب و ديگري انسان بدکاري باشد، تکليف اين اجزاء چه خواهد شد؟
🔰قرآن صريحاً مي گويد آخرين ذرّاتي که در بدن انسان هنگام مرگ وجود دارد روز قيامت باز مي گردد، بنابراين اگر اين ذرّات خاک شده جزء بدن انسان ديگري شود در قيامت به بدن صاحب اصلي، يعني بدن شخص اول باز مي گردد، منتها خواهيد گفت بدن دوّم ناقص مي شود، چرا که اجزائي را از دست مي دهد، ولي بهتر آن است که گفته شود بدن دوم کوچک و لاغر مي شود (نه ناقص) زيرا اجزاي بدن اول در تمام بدن دوم پراکنده است نه در يک گوشه آن (چون هر غذائي که انسان مي خورد به تمام بدن تقسيم مي شود)
🔰بنابراين ممکن است يک انساني که هفتاد کيلو وزن داشته، نيمي از وزن خود و يا حتي تمام وزن خود به استثناي يک کيلوگرم يا کمتر از دست بدهد و بدن کوچکي از او بماند به اندازه دوران کودکي يا حالت جنيني!
🔰ولي اين موضوع مشکلي ايجاد نمي کند، چرا که اين بدن کوچک تمام ويژگيهاي آن بدن بزرگ را دارد، و اگر نمو کند به صورت همان بدن بزرگ در مي آيد.
مگر روز اول طفل نوزاد بدن کوچکي نداشت، و قبل از آن در دوران جنيني، موجود کوچکتري نبود؟ سپس رشد و نمو کرد و به صورت انسان کاملي درآمد، بي آنکه شخصيت او عوض شود و شخص تازه اي گردد.
🔰تنها سؤالي که در اينجا باقي مي ماند اين است که آن اجزاء خاصي که عضو دو بدن يا چند بدن گرديده، و يکي از آن بدنها مربوط به انسان مطيع و ديگر گنهکاري بوده، چه سرنوشتي خواهد داشت؟
🔰پاسخ اين سؤال نيز مشکل نيست، زيرا پاداش و کيفر در حقيقت براي روح است، لذا هنگامي که اين رابطه موقتاً به وسيله بي هوشي قطع مي شود بدن را با چاقوي جراحي پاره پاره مي کنند بي آنکه روح متألم شود.
🔰به تعبير ديگر بدن به تنهائي پاداش و کيفر و لذت و المي ندارد، بلکه ابزاري است براي پاداش و کيفر و لذّت و الم روح انسان.
با توجه به آنچه گفته شد، روشن مي شود که معاد جسماني طبق ظاهر آيات قرآن با همين بدن مادي عنصري صورت مي گيرد، و در فرض آکل و مأکول بودن نيز مشکلي به وجود نمي آيد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
كسي كه نتيجه تمام اعمال او يعني گناهان و حسنات او برابر باشد به بهشت ميرود يا جهنم؟
🌳از آنجايي كه معتقديم و در قرآن و دعاها هم وارد شده، در عين حال كه خداوند عادل است و به همه اعمال ريز و درشت انسانها در روز قيامت رسيدگي ميكند و حتي ذرهاي از آنها را باقي نميگذارد،
🌳ولي بايد اميد به لطف و رحمت واسعه حضرت حق (جل جلاله) در دنيا و آخرت داشته باشيم. بنابراين قطعاً چنين شخصي به جهنم نخواهد رفت.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
نام چهار سوره كه بيانگر علائمي از ظهور قيامت هستند را بگوييد.
🔴برخي از سورهها كه بيانگر علائم ظهور قيامت هستند عبارتند از:
1. شكافته شدن ماه؛ (قمر،1)،
2. پديد آمدن دود آشكار در آسمان؛ (دخان،10)،
3. متلاشي شدن كوهها؛ (مزمل)،
4. از جا كنده شدن، حركت و در هم كوبيده شدن كوهها؛ (حاقه،14؛ طور،10)،
5. انفجار درياها؛ (انفطار،3)،
6. زلزلههاي عظيم و ويرانگر؛ (حج،1 و 2؛ زلزال،1 و 2)، 7. تاريك شدن خورشيد، ماه و ستارگان؛ (انفطار،4؛ تكوير،1ـ3)،
8. شكافتن كرات آسماني؛ (انشقاق،1)،
9. دگرگوني سطح زمين؛ (كهف،47) و... .
☑️ @dobare_zendegi ☑️