برترين منزلگاه بهشتيان چه ناميده مي شود؟
🔷فردوس برترين جاى بهشت است و در آيات قرآن آمده كه فردوس منزلگاه افراد با ايمان و صاحبان اعمال صالح است ممكن است در اينجا اين سؤال پيش آيد كه اگر چنين است، مناطق ديگر بهشت نبايد ساكنانى داشته باشد، چرا كه غير مؤمن را در بهشت راهى نيست.
🔷در پاسخ اين سؤال، مى توان گفت: آيه 108 سوره «كهف» كه خداوند مى فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ كانَتْ لَهُمْ جَنّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً»؛
«كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند باغ هاى فردوس منزلگاهشان است»، به هر فردى كه ايمان و عمل صالح دارد اشاره نمى كند، بلكه درجه والائى از نظر ايمان و عمل صالح را معيار براى دخول در فردوس قرار داده، هر چند ظاهر آيه مطلق است، اما توجه به مفهوم كلمه «فردوس» آن را مقيد مى كند.
🔷لذا در سوره «مؤمنون» كه صفات وارثان فردوس را بيان مى كند، حدّ اعلائى از صفات مؤمنان را ذكر كرده كه در همه افراد وجود ندارد، و اين خود قرينه اى است بر اين كه: ساكنان فردوس بايد داراى صفات ممتازى علاوه بر ايمان و عمل صالح باشند.
🔷نيز به همين دليل، در حديثى از پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه مى فرمايد: هر وقت از خدا تقاضاى بهشت را مى كنيد مخصوصاً تقاضاى فردوس كنيد كه جامع ترين و كامل ترين منزلگاه هاى بهشت است.
🔷اشاره به اين كه: همت افراد با ايمان، بايد در همه چيز و در همه حال، عالى باشد، حتى در تمناى بهشت به مراحل پائين تر قناعت نكند، هر چند مراحل پائين تر هم غرق نعمت است.
🔷بديهى است كسى كه، چنين تقاضائى از خدا مى كند، بايد خود را براى رسيدن به چنين مقامى آماده كند، نيز بايد حداكثر تلاش و كوشش را براى كسب برترين صفات انسانى و انجام صالح ترين اعمال به خرج دهد.
🔷بنابراين آنها كه مى گويند: خدا كند ما به بهشت راه يابيم، هر چند در پائين ترين مراحل آن باشيم، افرادى هستند كه از همت والاى مؤمنان راستين بهره كافى ندارند.
📚پي نوشت:
تفسير نمونه، ج 12، ص 614.
─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
نام مادرحضرت رقيه (ع)جه بود؟
💠علامه حائری در کتاب معالی السبطین درباره مادر حضرت رقیه (سلام الله علیها) مینویسد: مادرش “شاه زنان“(شهربانو) دختر یزجرد بود(1).
ولی برخی منابع نام مادر او را ام اسحاق ذکر کرده اند(2)
💠با توجه به اینکه طبق نقل منابع از همسران امام حسین(علیه السلام) فقط بانو رباب در کربلا حضور داشته است،بنابراین مادر حضرت رقیه(سلام الله علیها) در کربلا نبوده است.
📚پی نوشتها:
(1)-سرگذشت جانسوز حضرت رقیه ( عليها سلام ) ،ص 9 به نقل از معالی السبطین، ج 2، ص 214.
(2)- الاربلى، على بن عيسى، كشف الغمة فى معرفة الائمة، تهران، كتاب فروشى اسلاميه، بىتا، ج2، ص216 ؛ الطبرسى، ابوعلى فضل بن الحسن، اعلام الورى بأعلام الهدى، بيروت، دار المعرفة، 1399 ه .ق، ص251. اعیان الشیعه،ج2،ص389 و ج13،ص48.
─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
كيفيت وجود روح در عالم برزخ چگونه است؟
♻️درمورد زندگى برزخى تصويرهاى مختلفى ذكر شده است كه روشن ترين آنها آن است كه:
♻️روح انسان بعد از پايان زندگى اين جهان، در اجساد لطيفى قرار مى گيرد كه از بسيارى از عوارضِ اين ماده كثيف بر كنار است، و چون از هر نظر شبيه اين جسم است، به آن «قالب مثالى» يا «بدن مثالى» مى گويند كه نه، به كلى مجرد است، و نه مادى محض، بلكه داراى يك نوع «تجرد برزخى» است.
♻️بعضى از محققان آن را تشبيه به وضع روح در حالت خواب كرده اند كه: در آن حال، ممكن است با مشاهده نعمت هائى به راستى لذت ببرد و يا بر اثر ديدن مناظر هولناك معذب و متألم شود آنچنان كه گاه واكنش آن در همين بدن نيز ظاهر مى شود، و به هنگام ديدن خواب هاى هولناك، فرياد مى كشد، نعره مى زند، پيچ و تاب مى خورد، بدن او غرق عرق مى شود.
♻️حتى بعضى معتقدند: در حال خواب، به راستى روح با قالب مثالى فعاليت مى كند، و حتى بالاتر از آن معتقدند: روح قوى در حال بيدارى نيز مى تواند همان تجرد برزخى را پيدا كند، يعنى از جسم جدا شده و با همين قالب مثالى به ميل خود، و يا از طريق خواب هاى مغناطيسى در جهان سير كند و از مسائلى با خبر گردد.
♻️بلكه بعضى تصريح مى كنند: قالب مثالى در باطن بدن هر انسانى هست، منتها به هنگام مرگ و آغاز زندگى برزخى، جدا مى شود و گاه در همين زندگى مادى دنيا نيز امكان جدائى ـ چنان كه گفتيم ـ براى او حاصل مى شود.
♻️حال اگر تمام اين مشخصات را براى قالب مثالى نپذيريم، اصل مطلب را نمى توان انكار كرد چرا كه در روايات بسيارى به آن اشاره شده و از نظر دليل عقل نيز هيچگونه مانعى ندارد.(1)
📚پي نوشت:
1. تفسير نمونه، ج 14، ص 345
─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
با توجّه به اين كه پوست انسان بر اثر آتش مى سوزد آيا عذاب پوست جديد عادلانه است؟
✳️پاسخ اين شبهه در روايتي از امام صادق (ع) آمده است. در اين روايت مى خوانيم:
يكى از مادّى ها (زنادقه) خدمت امام صادق(ع) رسيده عرض كرد: خداوند مى فرمايد: «هر زمان كه پوست تن دوزخيان از شدت آتش بسوزد، ما پوست ديگرى بر آنها مى پوشانيم تا طعم عذاب را به خوبى بچشند»(1)گناه آن پوست ديگر چيست كه آن هم مجازات مى شود؟
✳️امام(ع) فرمود:آن پوست هم عين پوست اول است، و هم غير آن، سؤال كننده قانع نشد، و از اين پاسخ نتوانست چيزى بفهمد، ولى امام(ع) با ذكر يك مثال گويا،آن چنان مسأله را روشن ساخت كه جائى براى گفتگو باقى نماند، فرمود:
✳️ملاحظه كن يك خشت پوسيده و فرسوده را خرد مى كنى و سپس همان خاك را گل كرده و در قالب مى ريزى، و يك خشت نو از آن مى سازى، اين همان خشت اول است و از يك نظر غير آن.
✳️از اين روايت استفاده مى شود: پوست هاى جديد از همان مواد پوستهاى پيشين تشكيل مى گردد. ضمناً بايد توجه داشت پاداش و كيفر در حقيقت با روح و قوّه درك انسان ارتباط دارد، و جسم همواره وسيله اى است براى انتقال پاداش و كيفر به روح انسان(2)
📚پي نوشتها:
1. سوره نساء،آيه 56
2. تفسير نمونه، ج 10، ص 28
─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
آیا گناه کاران پس از عذاب به بهشت می روند؟
💥گناه بر دو قسم است : صغیره و کبیره . از آیات و روایات استفاده مى شودکه مرتکبان صغیره بعد از کیفر متناسب با جرم خود, اهل نجاتند و ان شاءالله وارد بهشت مى شوند:
💥ان تجتنبواکبائر ما نتهون عند نکفّر عنکم سیّئاتکم - اگر از گناهان کبیره اجتناب کنید, دیگر بدى ها بخشوده مى شود -از آیه استفاده مى شود آنچه مهم است و دامنگیر انسان مى شود, گناهان کبیره است و صغیره عواقب خطرناکى ندارد. در مورد مرتکبان کبیره بین مسلمانان اختلاف است .
💥<وعیدیه > (طایفه اى از خوارج ) ارتکاب هر نوع کبیره را موجب کفر مى دانند و معتقدند مرتکب کبیره همیشه در آتش است و هیچ وقت خلاصى ندارد.
💥نقطهء مقابل آن ها گروه <مُرجئة> هستند که مى گویند: با داشتن ایمان هیچ نوع معصیتى به انسان ضررنمى رساند و شخص مؤمن اهل بهشت است , اعم از این که معصیتى کرده باشد یا نه و خواه کبیره باشد یا نه .
💥امّا شیعه معتقد است که مؤمن گنه کار خلود در آتش ندارد و بالاء خره روزى از عذاب رهایى مى یابد وسرانجام وارد بهشت مى شود.شیخ مفید رحمةالله علیه در کتاب اوائل المقالات مى فرماید:
💥< علماى امامیه اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود و جاودانگى در آتش مخصوص کفّار است و کسانى که داراى ایمان به خدا و اقرار به فرایض او از جمله نماز دارند, هرگاه مرتکب گناهى بشوند, شامل نمى شود.
💥جناب مرحوم علامه حلى رحمة الله علیه هم در کتاب شرح تجرید بعد از بیان این مطلب که مسلمان ها برعذاب ابدى کفار اتفاق نظر دارند, مى فرمایند: <در مورد مسلمانان مرتکب گناه کبیره اختلاف است ;
💥<وعیدیه >,آنها را همچون کفّار مى دانند, ولى امامیه و گروه کثیرى از معتزله و اشاعره معتقدند که عذاب آنها سرانجام پایان مى یابد.
─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴یاد مرگ راهی برای درمان تکبر
🔸حجتالاسلام والمسلمین سعیدی
─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
چگونه فرشتگان ميتوانند از اسرار دروني انسان آگاه شوند و آنها را ثبت كنند؟ چون در قرآن ذكر شده كه در قيامت حتّي اسرار دروني شما مورد بازخواست واقع ميشود.
♦️در پاسخ به اين سؤال امام سجاد(عليه السّلام) جواب بسيار مناسبي ارائه كردهاند كه از اين قرار است.
يكي از شاگردان از حضرتش سؤال كرد: فرشتگان اعمال ما را كه مينويسند بجاست؛ براي اينكه ميبينند و مينويسند.
♦️امّا آيا خاطرات و نيّتهايي را كه فقط از دل گذراندهايم و هنوز به لباس عمل در نياوردهايم هم مينويسند؟ آنها را كه نميبينند پس از كجا ميفهمند تا بنويسند؟ و اين كه خداوند ميفرمايد:
♦️”وَاِنْ تُبْدُوا ما في اَنفَسِكُمْ أوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللّه“(١) .اسرار دروني را كه به كسي افشا نكردهايد، در قيامت بايد حسابش را پس بدهيد. اين اسرار دروني را فرشتگان چگونه ميدانند و از كجا مينويسند؟
♦️حضرت فرمودند: آيا بوي باغ و بستان و بوي كثافت و گنداب يكي است؟ اگر از كنار باغي پر از گل و معطر بگذريد، بوي خوب احساس ميكنيد. و چنانچه بوي بد به مشام انسان برسد، ميفهمد كه اينجا كثافت و زباله است.
♦️از بو ميتوان فهميد كه از كنار باغ ميگذريم يا از كنار چاه.
فرشتگان از بوي خوشْ تشخيص ميدهند كه در قلب اين مؤمن اسرار و نيّتها و ارادهها خير و طيّب و طاهر است. و نيز از بوي بد هم فرشتگان ميفهمند كه در درون اين شخص، پليدي است.(٢) چهجور ميشود كه انسان در چاه زندگي كند و از بوي چاه اظهار تنفر نكند و با خبر نباشد؟ اگر كسي به ملكوت رسيده باشد بوي بد و خوب ديگران هم به مشام او ميرسد، مؤمن را از منافق باز ميشناسد.
♦️روزي علي(عليه السّلام) مشغول سخنراني بود، عدهاي پاي منبر حضرت نشسته بودند. بعضي از جاسوسان اموي خبر آوردند كه «خالد بن عرفطه» مُرد!
حضرت اعتنا نكردند. عدهاي قبول كرده پذيرفتند كه خالد مُرده است. حضرت به سخنان خود ادامه دادند. بار ديگر گفته شد: خالد مُرد.
حضرت اعتنا نكردند.
♦️بار سوم گفتند: يا اميرالمؤمنين اين خبر رسمي شد.
فرمودند: نه؛ او نمرده است او هنوز شورش و بلوايي در پيش دارد و به تحريك حكومتهاي طاغي، عليه من ميشورد و از درب اين مسجد وارد ميشود. آنگاه حضرت به كسي كه پاي منبر بود اشاره كرده فرمود:
♦️پرچم او هم به دست اين شخص است كه عليه حق قيام ميكند! او هنوز نمرده است(٣)!
اين قضيه بعدها واقع شد. و اين عِلم غيب اميرمؤمنان(سلام اللّه عليه) و آشنايي به اسرار دروني كسي كه پاي سخنان حضرت نشسته تحقق پيدا كرد.
♦️حضرت، مانند فرشتهاي، كه درون افراد را ميبيند و ميداند درون چه كسي باغ و درون چه فردي گنداب است، درون وي را ديد.
(١) سوره بقره، آيه ٢٨٤.
(٢) كافي، ج ٢، ص ٤٢٩، ح ٣.
(٣) سفينة البحار، ج ٢، ص ٦٦٢.
─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─