eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت علی علیه السلام: 🔵فكر تو گنجايش هر چيز را ندارد، پس آن را براى آنچه «مهم» است، فارغ گردان اِنَّ رَأيَكَ لا يَتَّسِعُ لِكُلِّ شَئٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمَّ 📚غررالحكم حدیث 3638 ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
كيفيت وجود روح در عالم برزخ چگونه است؟ ♻️درمورد زندگى برزخى تصويرهاى مختلفى ذكر شده است كه روشن ترين آنها آن است كه: ♻️روح انسان بعد از پايان زندگى اين جهان، در اجساد لطيفى قرار مى گيرد كه از بسيارى از عوارضِ اين ماده كثيف بر كنار است، و چون از هر نظر شبيه اين جسم است، به آن «قالب مثالى» يا «بدن مثالى» مى گويند كه نه، به كلى مجرد است، و نه مادى محض، بلكه داراى يك نوع «تجرد برزخى» است. ♻️بعضى از محققان آن را تشبيه به وضع روح در حالت خواب كرده اند كه: در آن حال، ممكن است با مشاهده نعمت هائى به راستى لذت ببرد و يا بر اثر ديدن مناظر هولناك معذب و متألم شود آنچنان كه گاه واكنش آن در همين بدن نيز ظاهر مى شود، و به هنگام ديدن خواب هاى هولناك، فرياد مى كشد، نعره مى زند، پيچ و تاب مى خورد، بدن او غرق عرق مى شود. ♻️حتى بعضى معتقدند: در حال خواب، به راستى روح با قالب مثالى فعاليت مى كند، و حتى بالاتر از آن معتقدند: روح قوى در حال بيدارى نيز مى تواند همان تجرد برزخى را پيدا كند، يعنى از جسم جدا شده و با همين قالب مثالى به ميل خود، و يا از طريق خواب هاى مغناطيسى در جهان سير كند و از مسائلى با خبر گردد. ♻️بلكه بعضى تصريح مى كنند: قالب مثالى در باطن بدن هر انسانى هست، منتها به هنگام مرگ و آغاز زندگى برزخى، جدا مى شود و گاه در همين زندگى مادى دنيا نيز امكان جدائى ـ چنان كه گفتيم ـ براى او حاصل مى شود. ♻️حال اگر تمام اين مشخصات را براى قالب مثالى نپذيريم، اصل مطلب را نمى توان انكار كرد چرا كه در روايات بسيارى به آن اشاره شده و از نظر دليل عقل نيز هيچگونه مانعى ندارد.(1) 📚پي نوشت: 1. تفسير نمونه، ج 14، ص 345 ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
با توجّه به اين كه پوست انسان بر اثر آتش مى سوزد آيا عذاب پوست جديد عادلانه است؟ ✳️پاسخ اين شبهه در روايتي از امام صادق (ع) آمده است. در اين روايت مى خوانيم: يكى از مادّى ها (زنادقه) خدمت امام صادق(ع) رسيده عرض كرد: خداوند مى فرمايد: «هر زمان كه پوست تن دوزخيان از شدت آتش بسوزد، ما پوست ديگرى بر آنها مى پوشانيم تا طعم عذاب را به خوبى بچشند»(1)گناه آن پوست ديگر چيست كه آن هم مجازات مى شود؟ ✳️امام(ع) فرمود:آن پوست هم عين پوست اول است، و هم غير آن، سؤال كننده قانع نشد، و از اين پاسخ نتوانست چيزى بفهمد، ولى امام(ع) با ذكر يك مثال گويا،آن چنان مسأله را روشن ساخت كه جائى براى گفتگو باقى نماند، فرمود: ✳️ملاحظه كن يك خشت پوسيده و فرسوده را خرد مى كنى و سپس همان خاك را گل كرده و در قالب مى ريزى، و يك خشت نو از آن مى سازى، اين همان خشت اول است و از يك نظر غير آن. ✳️از اين روايت استفاده مى شود: پوست هاى جديد از همان مواد پوستهاى پيشين تشكيل مى گردد. ضمناً بايد توجه داشت پاداش و كيفر در حقيقت با روح و قوّه درك انسان ارتباط دارد، و جسم همواره وسيله اى است براى انتقال پاداش و كيفر به روح انسان(2) 📚پي نوشتها: 1. سوره نساء،آيه 56 2. تفسير نمونه، ج 10، ص 28 ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
آیا گناه کاران پس از عذاب به بهشت می روند؟ 💥گناه بر دو قسم است : صغیره و کبیره . از آیات و روایات استفاده مى شودکه مرتکبان صغیره بعد از کیفر متناسب با جرم خود, اهل نجاتند و ان شاءالله وارد بهشت مى شوند: 💥ان تجتنبواکبائر ما نتهون عند نکفّر عنکم سیّئاتکم - اگر از گناهان کبیره اجتناب کنید, دیگر بدى ها بخشوده مى شود -از آیه استفاده مى شود آنچه مهم است و دامنگیر انسان مى شود, گناهان کبیره است و صغیره عواقب خطرناکى ندارد. در مورد مرتکبان کبیره بین مسلمانان اختلاف است . 💥<وعیدیه > (طایفه اى از خوارج ) ارتکاب هر نوع کبیره را موجب کفر مى دانند و معتقدند مرتکب کبیره همیشه در آتش است و هیچ وقت خلاصى ندارد. 💥نقطهء مقابل آن ها گروه <مُرجئة> هستند که مى گویند: با داشتن ایمان هیچ نوع معصیتى به انسان ضررنمى رساند و شخص مؤمن اهل بهشت است , اعم از این که معصیتى کرده باشد یا نه و خواه کبیره باشد یا نه . 💥امّا شیعه معتقد است که مؤمن گنه کار خلود در آتش ندارد و بالاء خره روزى از عذاب رهایى مى یابد وسرانجام وارد بهشت مى شود.شیخ مفید رحمةالله علیه در کتاب اوائل المقالات مى فرماید: 💥< علماى امامیه اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود و جاودانگى در آتش مخصوص کفّار است و کسانى که داراى ایمان به خدا و اقرار به فرایض او از جمله نماز دارند, هرگاه مرتکب گناهى بشوند, شامل نمى شود. 💥جناب مرحوم علامه حلى رحمة الله علیه هم در کتاب شرح تجرید بعد از بیان این مطلب که مسلمان ها برعذاب ابدى کفار اتفاق نظر دارند, مى فرمایند: <در مورد مسلمانان مرتکب گناه کبیره اختلاف است ; 💥<وعیدیه >,آنها را همچون کفّار مى دانند, ولى امامیه و گروه کثیرى از معتزله و اشاعره معتقدند که عذاب آنها سرانجام پایان مى یابد. ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴یاد مرگ راهی برای درمان تکبر 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
چگونه فرشتگان مي‌توانند از اسرار دروني انسان آگاه شوند و آن‌ها را ثبت كنند؟ چون در قرآن ذكر شده كه در قيامت حتّي اسرار دروني شما مورد بازخواست واقع مي‌شود. ♦️در پاسخ به اين سؤال امام سجاد(عليه السّلام) جواب بسيار مناسبي ارائه ‌كرده‌اند كه از اين قرار است. يكي از شاگردان از حضرتش سؤال كرد: فرشتگان اعمال ما را كه مي‌نويسند ‌بجاست؛ براي اين‌كه مي‌بينند و مي‌نويسند. ♦️امّا آيا خاطرات و نيّت‌هايي را كه فقط از دل ‌گذرانده‌ايم و هنوز به لباس عمل در نياورده‌ايم هم مي‌نويسند؟ آنها را كه نمي‌بينند پس ‌از كجا مي‌فهمند تا بنويسند؟ و اين كه خداوند مي‌فرمايد: ♦️”وَاِنْ تُبْدُوا ما في اَنفَسِكُمْ أوْ ‌تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللّه“(١) .اسرار دروني را كه به كسي افشا نكرده‌ايد، در قيامت بايد ‌حسابش را پس بدهيد. اين اسرار دروني را فرشتگان چگونه مي‌دانند و از كجا ‌مي‌نويسند؟ ♦️حضرت فرمودند: آيا بوي باغ و بستان و بوي كثافت و گنداب يكي است؟ اگر از كنار ‌باغي پر از گل و معطر بگذريد، بوي خوب احساس مي‌كنيد. و چنانچه بوي بد به مشام ‌انسان برسد، مي‌فهمد كه اين‌جا كثافت و زباله است. ♦️از بو مي‌توان فهميد كه از كنار باغ ‌مي‌گذريم يا از كنار چاه. فرشتگان از بوي خوشْ تشخيص مي‌دهند كه در قلب اين مؤمن اسرار و نيّت‌ها و ‌اراده‌ها خير و طيّب و طاهر است. و نيز از بوي بد هم فرشتگان مي‌فهمند كه در درون ‌اين شخص، پليدي است.(٢) چه‌جور مي‌شود كه انسان در چاه زندگي كند و از بوي چاه ‌اظهار تنفر نكند و با خبر نباشد؟ اگر كسي به ملكوت رسيده باشد بوي بد و خوب ديگران ‌هم به مشام او مي‌رسد، مؤمن را از منافق باز مي‌شناسد.‌ ♦️روزي علي(عليه السّلام) مشغول سخنراني بود، عده‌اي پاي منبر حضرت نشسته ‌بودند. بعضي از جاسوسان اموي خبر آوردند كه «خالد بن عرفطه» مُرد! حضرت اعتنا نكردند. عده‌اي قبول كرده پذيرفتند كه خالد مُرده است. حضرت به ‌سخنان خود ادامه دادند. بار ديگر گفته شد: خالد مُرد. حضرت اعتنا نكردند. ♦️بار سوم گفتند: يا اميرالمؤمنين اين خبر رسمي شد.‌ فرمودند: نه؛ او نمرده است او هنوز شورش و بلوايي در پيش دارد و به تحريك ‌حكومت‌هاي طاغي، عليه من مي‌شورد و از درب اين مسجد وارد مي‌شود. آنگاه حضرت ‌به كسي كه پاي منبر بود اشاره كرده فرمود: ♦️پرچم او هم به دست اين شخص است كه ‌عليه حق قيام مي‌كند! او هنوز نمرده است(٣)!‌ اين قضيه بعدها واقع شد. و اين عِلم غيب اميرمؤمنان(سلام اللّه عليه) و آشنايي ‌به اسرار دروني كسي كه پاي سخنان حضرت نشسته تحقق پيدا كرد. ♦️حضرت، مانند فرشته‌اي، كه درون افراد را مي‌بيند و مي‌داند درون چه كسي باغ و ‌درون چه فردي گنداب است، درون وي را ديد.‌ ‌ ‌(١) سوره بقره، آيه ٢٨٤. ‌(٢) كافي، ج ٢، ص ٤٢٩، ح ٣.‌ ‌(٣) سفينة البحار، ج ٢، ص ٦٦٢‌. ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
امام على عليه السلام: 🔵تكبّر ورزيدن در زمان حكومت، مايه خوارى در هنگام بركنار شدن است التَّكَبُّرُ فِي الوِلايَةِ، ذُلٌّ فِي العَزلِ 📚غررالحكم حدیث 1000 ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
انسان هایی که قبل از سن تکلیف می میرند چگونه در قیامت حسابرسی می شوند؟ 🌺در مورد اطفالی که قبل از سن بلوغ می میرند،باید گفت بنابر برخی روایات ، ارواح اطفال شیعیان در عالم برزخ در محضر حضرت فاطمه زهرا یا حضرت ابراهیم و همسرش تغذیه می‌شوند و پرورش می‌یابند، همچنان که بنا به روایتی آنان به پدر و مادر یا خویشاوندان نزدیک و مؤمن خود (که قبل از آنها از دنیا رفته‌اند) تحویل داده می‌شوند، تا تغذیه و تربیت شوند. 🌺شاید وجه آن عنایتی که خداوند به پدر و مادر مؤمن آنان دارد و برای گرامیداشت آنان، فرزندان شیرخوار و اطفال را در عالم برزخ تربیت می‌کند و رشد می‌دهد تا در قیامت در بهشت به پدران و مادران مؤمنان ملحق گرداند. 🌺اما در مورد اطفال کافران و مشرکان، روایات متعدد و مختلف است؛ در برخی روایات آمده است آنها در قیامت به صورت طفل محشوری شوند و در آنجا خداوند آنان را امتحان می‌کند. 🌺 آنان که از امتحان سربلند بیرون آیند، وارد بهشت می‌شوند و بنابر روایتی "ولدانٌ مخلّدون" هستند که در طفولیت خدمت اهل بهشت را می‌نمایند اما آنان که نافرمانی کنند، وارد جهنم می‌شوند. ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─