⭕️ بنیاميه مانع نشر توحيد نمیشدند بلکه جلوی معرفی شرک را میگرفتند.
🔰آیتالله میرباقری
♦️«در روايت آمده است بنیاميه مانع نشر توحيد نمیشدند بلکه جلوی معرفي شرک را ميگرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، ميتواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند! (إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ، وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ، لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوه).
♦️این يعني اسلامِ يکبعدی. اسلامي که در آن تولی باشد اما تبری نباشد. محبت باشد اما غضب نباشد. اگر اينطور شد، همه مکاتب، کمکم، توحيدي پنداشته ميشوند!
♦️انسان بايد هر دو دستگاه را بشناسد: يکی، معارف اهل بيت(ع) و دستگاه عظيم آنهاست و دوم دستگاه ظلماني طواغیت و شیاطین و بهتبعش کفار و مشرکين و منافقین تا دنياي امروز، که شايد سازمانيافتهترينش حجاب مدرنيته است که با همه ابعادش بر معارف ديني و دستگاه حق سنگيني ميکند.
انسان بايد آن حجاب را بشناسد و بشناساند و راه برونرفت از اين فضاي ظلماني را براي جامعه تبيين و طراحي کند؛ همچنین باید معارف اهل بيت(ع) را بشناسد و راه زندگي کردن «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» را به ديگران بياموزد.»
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ممانعت از شرکشناسی؛ راهبرد مهم بنیامیه
🔰آیتالله حائری شیرازی رحمهالله
♦️برای دورکردن مردم از فرهنگ غرب باید شرک را به مردم شناساند!¹ بنیامیه به مردم رخصت دادند که دربارهٔ قرآن، نماز، روزه، جهاد و تمام مسائل دینی پژوهش بشود، آموزش و تدریس بشود و حوزههای علمیه وجود داشته باشند و هزینه آن را نیز پرداختند، ولی چیزی که روی آن حساسیت داشتند این بود که دربارهٔ شرک سخنرانی نشود و شرک توضیح داده نشود. اما امامان ما شرک را در انواع مختلف معرفی میکردند.
♦️عاشورای حسینبنعلی علیهماالسلام بزرگترین تبیین شرک است. امام حسین علیهالسلام به مردم میفرمود: شما که از یزیدبن معاویه به عنوان اولیالامر متابعت میکنید، موحد نیستید، بلکه این کار، شرک است. اطاعت کسی که مطیع خدا نیست، شرک است. مردم، مشرک شده بودند، اما خیال میکردند موحد هستند. حسینبنعلی علیهماالسلام به آنها نشان داد که چنین نیست؛ چون آنها حلقهٔ اتصال به یزید را وصل کرده بودند، اما حلقهٔ اتصال به خدا را نداشتند. یزید به شیطان متصل است و آنها هم به او وصل هستند. اینها مشرکانی هستند که شاید یک رکعت نمازشان هم قضا نشده باشد.
📕منبع: کتاب آئینه تمامنما، محیالدین حائری شیرازی، نشر معارف، چاپ دوم، ١٣٩۶، ص۶۶.
۱. إِنَّ بَنِی أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوهُ.
ترجمه:
حضرت صادق عليه السّلام فرمود: همانا بنى اميه براى مردم تعليم ايمان را آزاد گذاردند و تعليم شرك را آزاد نگذاشتند، بخاطر اینكه اگر مردم را بر آن وادار كنند آن را نشناسند.
(الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۲، ص ۴۱۵؛ بحارالأنوار،مجلسی،ج۱۲،ص۳۷۵)
#فاطمیه
#عاشورا
#تبیین_شرک
#سیره_سیاسی_ائمه
#درگیری_با_سردمداران_باطل
#ایجاد_نفرت_از_باطل
#روشنگری_خباثت_باطل
#تولی_تبری
#روح_شریعت
#ولایت
🆔@Asre_jadid_57
⭕️قدرت تشخیص اولویتها
🔰مرحوم استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی
▪️وجود مبارك سيدالموحدين علیهالسلام با اينكه باطن جامعه خراب بود حق ولايت خودشان را ترك كردند تا جهتگيری توحيدی باقی بماند و بتپرستی رسم نشود. وقتی هم حكومت دست خودشان آمد با حاكم بودن معاويه مخالف بودند و با آن میجنگيدند ولی با شريح قاضی نمیجنگيدند و دعوا نمیكردند. يا مثلاً حكم حج تمتع در طواف النساء و حكم متعه عوض شده بود و حضرت میگفتند اين خلاف شرع است، ولی سر اين مطلب دعوا نمیكردند.
▪️اين سؤال مهمی است كه چرا حضرت سر اين مطلب دعوا نمیكردند ولی سر مطلبی كه ابن عباس میگفت: «حالا با معاويه بساز تا بعدا او را عزل كنی» میايستادند و مخالفت میكردند. چرا در امر ولايت خودشان مدتها ساكت بودند ولی در مورد ولايت معاويه اينگونه مخالفت میكردند؟
▪️وقتی این مطلب روشن شد مشخص میشود كه در شرايط مطلوب روحانيت در چه طبقهای از امور نباید کوتاه بیاید و در چه موضوعاتی بايد کوتاه بیاید؛ بايد كجا را بپذيرد و در چه زمانی چه چيزی را فدای چه چيز بكند.
☑️ @AndisheMonir
#سیره_معصومین_علیهمالسلام
#تبری_از_ولایت_باطل
#ایجاد_نفرت_از_سران_باطل
#معاویه
#غرب
#اقامهگران
#اشاعهکنندگان
#مرتکبین
#احکام
#مصلحت
#اهم_و_مهم
#اولویتها
🆔@Asre_jadid_57
♦️ امّ المصائب!
🔹 گام اول در ادارۀ کشور به شیوۀ اسلامی فهم منطق اسلام در توصیف مسائل و پدیدهها میباشد تا تجویزهای اسلامی را درک نموده و به آن ملتزم باشیم.
🔸 مهمترین مانع در این مسیر دستگاه معرفتی معیوبی است که در علوم انسانی غیر اسلامی و غربزده، معیار توصیف و تجویز مسئولین قرار گرفته است.
👤 حسین کاوه ✍️
#علوم_انسانی
#حکمرانی_اسلامی
#الگوی_پیشرفت
🆔 @SOLLAM
#روش_تحقیق
#روش_تحقیق
#روش
#روش_اداره
#تنظیم
#نظامسازی
#نظمبخشی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️مهمترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توامان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح برقرارکردن بین این دو خودش دستآورد عظیمی است و طرح درست ابعاد این صورتمسئله بذاته از پاسخی که احتمالاً میخواهیم بدهیم به مراتب مهمتر و دشوارتر است؛ لذا طینمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه میتواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید.
👤دکتر موسی نجفی
❓پرسش یکی از مخاطبین کانال:
با سلام و ضمن تبریک ایام دهه فجر، و چهل و چندسالگی انقلاب
اینروزها فضای حقیقی و سایبری پر از بیان دستاوردهای چهل سالهی انقلاب شده! خیلی خوبه اما ای کاش در کنار تبیین دستاوردهای سختافزاری انقلاب در حوزههای علمی و تکنولوژیک، به بیان دستاوردهای تمدنی آن هم کمی پرداخته میشد!
گرچه فکر کنم چهل سال در مقیاس زمانی تمدنی کم باشد، اما آیا نمیتوان دستاوردها، ضعفها و چالشهای تمدنسازی در این چهل سال رو بیان کرد؟
یا لااقل دستاوردهای انقلاب در حیطهی علوم انسانی چه از لحاظ تربیت نیرو و چه تولید محتوا رو خیلی مشتاقم از زبان شما بشنوم.
به خصوص فهم مهمترین چالشهایی که در آینده در مسیر تمدنسازی با آن مواجهیم در چهل و چندسالگی انقلاب خیلی ضروری است (به این امید که به شناخت بهتر وظیفه و عمل به اون با تطبیق بیشتر برنامهریزیها منجر بشه، لاقل برای شخص خودم!)
ممنون میشم از نظرتون بهره مندم کنید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📝پاسخ استاد: با سلام و تشکر از پرسش یا پرسشهای خوبتان، در پاسخ باید بگویم که جواب درست و کافی این سؤالات بسیار وسیع و به اندازه عمر چهلساله نظام می باشد.
اگر بخواهم به یک نکته کلیدی ولو به اجمال در اینباره اشاره داشته باشم میتوانم بگویم مهمترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توأمان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح برقرارکردن بین این دو خودش دستآورد عظیمی است و طرح درست ابعاد این صورتمسئله بذاته از پاسخی که احتمالاً میخواهیم بدهیم به مراتب مهمتر و دشوارتر است؛ لذا طینمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه میتواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید. توجه داشته باشید تمدن غربی و طرفدارانش در سراسر جهان، قرنهاست رقیبی در قد و قواره آن نمی شناسند؛ بنابراین تحقق آنچه گفته شد را دست کم نگرفته به ارزشهای درون آن بیشتر فکر کنید.
🌐https://eitaa.com/drmousanajafi
#دستآوردهای_تمدنی
#دستآوردهای_نرمافزاری
#نگاه_کلان_و_ماهوارهای
🆔@Asre_jadid_57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تنها چیزی که حاج قاسم را پیش میبرد، ارتباطی بود که با آقا داشت.
👤ابراهیم حاتمیکیا:
▪️وقتی درباره فعالیتهای حاج قاسم تحقیق کردم، فهمیدم او چقدر درد کشیده است. در شرایطی که هیچ نشانه مثبتی دریافت نمیکرد، تنها چیزی که حاج قاسم را پیش میبرد، ارتباطی بود که با آقا داشت.
#آیتالله_خامنهای
🆔@Asre_jadid_57
⭕️بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب میکند.
👤دکتر محمدرضا قائمی نیک
▪️در این دیدگاه دقیق استاد قنبریان، نکته ناگفتهای وجود دارد و آن اینکه فقاهت انقلابی، ناگزیر از بیان هستیشناسی موضوعات فقهی خود است. ما در ماجرای ساخت بناهای اسلامی و تفاوت آنها از بناهای غیر اسلامی، نیازمند توضیح هستیشناختیِ این امور هستیم و بدون این توضیح، عملاً این رویکرد فقاهت انقلابی، تبدیل به مسئلهای ایدئولوژیک شده و قابل اقناع برای مخاطب نیست. معماری، تکنولوژی، شهر و نظایر آنها یک وجه هستیشناختی دارند که بدون توجه به آنها نمیتوان حکم فقهی قانعکنندهای مطرح کرد. بخشی از این وجه هستیشناختی در اشارۀ آیتالله جوادی آملی به خیال متصل و منفصل قابل مشاهده است؛ مخصوصاً اگر توجه داشته باشیم که انقطاع خیال متصل از خیال منفصل در هنر مدرن، تابع ارادهای سیاسی بوده است.
▪️به نظر میرسد بایستی به سنتِ قدما در فقه که همواره در کنار دانشهای دیگری نظیر کلام و حکمت بودهاند، توجه جدی داشت. بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب میکند.
🌐https://eitaa.com/ijtihad
#موضوعشناسی
#هستیشناسی
#کلام
#فقه
🆔@Asre_jadid_57
▪️عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، غزلی را که حضرت آیتالله خامنهای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق در جلسهای مرتبط خوانده بودند، منتشر کرد، نوشت:
«غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است. معظمله این بیت از سروده خود را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خواندهاند:
تو را است معجزه در کف ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
متن کامل این غزل با دستخط مبارکشان برای اولین بار منتشر میشود.»
🆔@Asre_jadid_57
▪️متن شعر معظمله به شرح زیر است:
دِلا! ز معرکهی محنت و بلا مگریز
چو گِردباد بههم پیچ و چون صبا مگریز
تو رااست معجزه در کف، ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
تو موج غیرت و عزمی، ز بحر بیم مدار
حذر ز غرش طوفان مکن ز جا مگریز
ز سستعهدی ایام دلشکسته مشو
نشانه باش چو پرچم، ز بادها مگریز
چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه
به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز
تو از تبار دلیران خیبر و بدری
چو ذوالفقار و چو حیدر بزن صلا مگریز
به نوشخند منافق ز ره کناره مگیر
به زهرخند معاند به انزوا مگریز
چو ره به قبلهی امن است پایمردی کن
خطا مکن، ز توهم به ناکجا مگریز
چو تیر را هدف گیر و بر هدف بنشین
ز کجروی به حذر باش و از خدا مگریز
«امینِ» خلق و امانتگزار یزدان باش
به صدق کوش و خطر کن ز مدعا مگریز
🆔@Asre_jadid_57
▪️بیتی که حضرت آیتالله خامنهای، در آستانهی عملیات وعدهی صادق در یکی از جلسات مرتبط خواندند:
تو راست معجزه در کف ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
و سپس این آیهی قرآن را تلاوت فرمودند:
و أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ
#موسی
#باطلالسحر
🆔@Asre_jadid_57
✍ یادداشت تحلیلی
👈 معجزه عصای حضرت موسی(ع) در آیات قرآن
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک بیت از سرودهی گذشته خود را در جلسهای مرتبط در آستانه عملیات وعده صادق قرائت کردند که در آن به داستان معجزه عصای حضرت موسی (علیهالسّلام) اشاره شده بود.
به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR ماجرای معجزه عصای حضرت موسی (علیهالسّلام) را براساس آیات قرآن به همراه تفسیر حضرت آیتالله خامنهای، در این یادداشت بررسی کرده است.
🔹️«تو را است معجزه در کف ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز»
در این بیت از صنعت شعری «تلمیح» استفاده شده است. «تلمیح» این است که شاعر یا نویسنده در ضمنِ کلام به آیه، حدیث، داستان، شعر یا مَثَل رایجى اشاره کند بدونِ اینکه اصل آیه، حدیث، داستان، شعر یا مَثَلْ را بیاورد.
🔹️این بیت نیز تلمیح به آیات ۶۸ و ۶۹ سوره مبارکه طه و آیه ۳۱ سوره مبارکه قصص و آیات مشابه آن است. این آیات به دو دورهی آغازین رسالت حضرت موسی (ع) و دوره مبارزه او با فرعونیان اشاره دارد. اینکه چگونه معجزه الهی توانست مؤمنان را بر ابرقدرت فرعون غلبه دهد. به همین دلیل این معجزه، دارای پیامهای مهم سیاسی، اجتماعی و تربیتی است.
🔍 مطالعه متن کامل یادداشت:
khl.ink/f/56111
🌐https://eitaa.com/khamenei_ir
🆔@Asre_jadid_57
🎨 #اطلاعنگاشت | تو را است معجزه در کف...
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در آستانه عملیات وعده صادق، در جلسهای مرتبط، بیت شعری را که پیش از این با تلمیح به داستان معجزه عصای حضرت موسی سروده بودند، خواندند.
🔹️رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در این اطلاعنگاشت، آیاتی از قرآن مجید را که در آن به ماجرای معجزه عصای حضرت موسی (علینبیناوآلهو علیهالسلام) پرداخته شده است، منتشر میکند.
📥 نسخه با کیفیت این اطلاعنگاشت را از اینجا دریافت کنید.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌐https://eitaa.com/khamenei_ir
🆔@Asre_jadid_57
⭕️جمهوری اسلامی جنگی را با دنیا شروع نکرده، بلکه نفسِ وجود جمهوری اسلامی؛ یعنی حکومت دین، دشمندرستکن، دشمنتراش و جنگراهبینداز است. هر جایی که نغمهی توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آنجا به وجود آمدند.
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
▪️"مقدّمهی بحث این است که در اینکه جمهوری اسلامی در حال یک مبارزهی همهجانبه است، کسی تردید ندارد؛ همه این را قبول داریم که جمهوری اسلامی در حال یک مبارزهی سخت و یک مبارزهی همهجانبه است؛ نهفقط در زمینهی سیاسی، [بلکه] در زمینهی فرهنگی، در زمینهی اقتصادی، در زمینهی اجتماعی، در زمینهی امنیّتی، ما در حال مبارزهایم. [البتّه] جنگ نظامی و مبارزهی نظامی هم در برههای از زمان بوده که متوقّف شده و [الآن] نیست امّا سختتر از آن، جنگهای امنیّتی است، جنگهای اقتصادی است، جنگهای فرهنگی است که ما در جریانیم و در حال جنگیم؛ این را هیچکس نمیتواند انکار کند.
▪️بله، کسانی هستند که به اینکه ما در این وضعیّت هستیم -در حال جنگ هستیم- اعتراض دارند که چرا با دنیا باید ما جنگ داشته باشیم؟ کسانی هستند که معترضِ به این معنا هستند. تصوّر آنها این است که جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده؛ لذا میگویند خب چرا ما اینجور و در این وضع هستیم؟ به نظر ما این غفلت است؛ جمهوری اسلامی جنگی را با این ابعاد با دنیا شروع نکرده، بلکه نفسِ وجود جمهوری اسلامی یعنی آرمانها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است -که خلاصه میشود در حکومت دین، خلاصه میشود در جامعهی دینی- دشمندرستکن است، دشمنتراش است، جنگراهبینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است که در طول تاریخ بوده؛ این چیز جدیدی هم نیست؛ هرجایی که نغمهی توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آنجا به وجود آمدند؛ این مال امروز نیست؛ وَکَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الإِنسِ وَالجِنِّ یوحی بَعضُهُم إِلىٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا ۚ وَلَو شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلوهُ ۖ فَذَرهُم وَما یَفتَرونَ * وَلِتَصغىٰ إِلَیهِ أَفئِدَةُ الَّذینَ لا یُؤمِنونَ بِالآخِرَةِ وَلِیَرضَوهُ وَلِیَقتَرِفوا ما هُم مُقتَرِفونَ؛¹ اَبعاضِ² جبههی باطل با یکدیگر همکاری میکنند، یعنی هم همکاری میکنند و هم طرفدار پیدا میکنند؛ کسانی اِصغاء³ میکنند حرفهای اینها را و گوش میکنند و دنبال اینها حرکت میکنند؛ این[طور] هست.
▪️ما در جمهوری اسلامی شعارمان عبارت است از توحید، از ولایتالله و ولایت اولیاءالله، عدالت اجتماعی، تکریم انسان؛ این شعارهایی که ما داریم و دنبالش هستیم، اینها است، و اینها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفیم؛ کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛(۴) ما این مکتب را داریم؛ خصم ظالمیم، عون مظلومیم. این موضع، طبعاً دشمن به وجود میآورد، دشمنی به وجود میآورد، دعوا راه میاندازد؛ این هست."
📕بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، ١٣٩۶/١٢/٢۴
۱.سورهی انعام، آیات ۱۱۲ و ۱۱۳
۲.بخشها، افراد
٣.شنیدن، گوش دادن
۴.نهجالبلاغه، نامهی ۴۷
🌐https://khl.ink/f/39229
#توحید
#ولایت_اولیاء_خدا
#استکبار_علی_الله
#تولی_و_تبری
#جمهوری_اسلامی
#عدالت_اجتماعی
#ظلمستیزی
#جنگطلبی
#خشونتطلبی
#خصم_ظالمین
#عون_مظلومین
🆔@Asre_jadid_57
❓چرا واقعهی موشکی، آغاز فصلی نو در باب فلسفه و علوم انسانی برای ما است؟
✍به قلم مرتضی نقره ای
🆔@jebhe_mashhad
#میدان_عمل
#عرصهی_نظر
🆔@Asre_jadid_57