دولت قوی
🗣️ منصوری رئیس ستاد جلیلی : در دور دوم برای پیروزی کاندید جریان انقلاب هم عهد می شویم 🗣️ تیم قالی
اصلاحاتیها بنا دارند روی تفرقه بین طرفداران انقلابیها تمرکز کنند.
مراقب تفرقهافکنی باشیم تا حاشیهی بیخود و تنش فرسایشیِ درونی درست نکنیم و از اقدامات دشمن غافل نباشیم.
⭕️از الزامات تحولخواهی؛ پرهیز از آسانگیری و لزوم توجه به پیچیدگیها و دشواریهای سر راه
▪️نسل اوّل انقلاب که عمدتاً فعّالان دههی ۶۰ و یکی دو سال از دههی ۵۰ هستند، در همهی این بخشها -چه بخشهای بالادستی، چه بخشهای خُرد و پاییندستی- کارهایی را انجام دادند؛ کارهای خوبی با هدایت امام بزرگوار انجام گرفت. حادثهی دشوارِ جنگ تحمیلی به این تجربهآموزی کمک کرد، و کمک کرد تا بتوانند در این زمینهها تجربههایی به دست بیاورند؛ یا تحریمهایی که از همان روز اوّل گذاشته شد، یا حوادث خونینی که در اوایل انقلاب پیش آمد، اینها همه مجموعهی نسل اوّل انقلاب را آماده میکرد و هدایت به سمت محقّق کردن این مقاصد اصلی انقلاب و مقاصد اصلی جمهوری اسلامی؛
▪️ ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگیهای زیادی دارد؛ آن روز ما به این پیچیدگیها توجّه نداشتیم؛ آن روز ما مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسانگیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگیها و دشواریها و گردنههای سرِ راه.
📕بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی، ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
🌐https://khl.ink/f/47834
🆔@social_theory
🔗پینوشت: آ. مهدیزاده به این بیان آقا اشاره کردند...
#آسانگیری
#تحولخواهی
#اصلاحطلبی
#پیچیدگیها_و_دشواریهای_سر_راه
🆔@tarafdare_mardom
⭕️روش و اصول امام در زمان اختلاف بین انقلابیون؛ قدرت اصلی و فرعی کردن امور
▪️پیش از انقلاب در دوران مبارزه، یکی از اختلافات جدی جریان مذهبیِ انقلابی معتقد به رهبری امام که در نهایت به کدورت و جدایی افراد مطرح(بهشتی و مصباح)کشیده شد. بر سر مواضع دکتر شریعتی بود. ساواک تلاش داشت به این اختلاف دامن بزند. آیت الله مطهری از حسینیه ارشاد بیرون آمد.
▪️بین طلاب بر سر دفاع یا مخالفت با مواضع دکتر شریعتی درگیری بوجود آمد و آقای مصباح از مدرسه رفت. آقای مطهری خطاب به دکتر بهشتی میگفت شما نسبت به او آسان میگیرد. آیت الله خرم آبادی می گوید: نزدیک پیروزی انقلاب در برخی جلسات اقای بهشتی و مطهری باهم شرکت نمیکردند.
▪️اما با وجود این اختلافات موضع امام چه بود و چگونه اجازه نداد اختلافات به اصل مبارزه آسیب وارد کند؟ امام یک اصل داشت و اجازه نمیداد فروعات به اصل آسیب بزنند. مسائل را اصلی فرعی میکرد. پاسخ امام به آقای گرامی گویاست.امام در نامه نوشته بود: "من بنای مداخله ندارم و از اختلافاتی که وجود دارد متاسفم. یا در جای دیگر در نجف گفته بودند من نمیخواهم در این اختلافات شرکت کنم."
▪️امام سیاست سکوت را در پیش گرفت علیرغم اینکه به مواضع دکتر شریعتی انتقاداتی داشت بخصوص در موضوع توهین به فقها دوره صفویه، امام بعد از پیروزی انقلاب پاسخ شریعتی درباره علامه مجلسی را داد. اما اجازه نداد دستگاه پهلوی با این اختلافات اصل مبارزه را منحرف کند.
▪️مدیریت امام در اختلافات توجه به اصلی و فرعی کردن امور بود. فرع را فدای اصل نمیکرد. هزینه را خودش می پرداخت اما اجازه نمیداد اصل آسیب ببیند.
👤علیرضا زادبر
🌐https://eitaa.com/Politicalhistory
#نظام_اولویتها
🆔@tarafdare_mardom
⭕️«دولتِ پزشکیان»، خطرناکتر از «مسعود پزشکیان»
❓چرا به مسعود پزشکیان رأی نمیدهم؟
(بخش اوّل) (بخش دوّم)
✍️ سید علی سیدان
🆔@seyyedan_ali
🆔@tarafdare_mardom
⭕️بنیاد فلسفی علم سیاست در غرب جدید
👤دکتر موسی نجفی
♦️از پایهگذاران اصلی اندیشه سیاسی جدید در غرب در هر چهار شاخه لیبرالیسم و سوسیالیسم و نازیسم و فاشیسم نام دو نفر مهمتر است: نیکولو ماکیاولی و توماس هابز.
♦️ماکیاولی پایه گذار علم سیاست جدید و هابز متفکر اولیه نظریه قرارداد اجتماعی است. در قرارداد اجتماعی در نظر هابز جمله معروفی وجود دارد که رمز خشونت و جنگ طلبی غربیها و حل معمای استعمارگری آنها را بخوبی نشان میدهد؛ هابز میگوید:
هومو هومینی لوپوس (به لاتین: Homo homini lupus)، به معنی انسان، گرگِ انسان است، ریشه این مطلب از جملهای است که در نمایشنامه آسیناریا نوشتهی پلوتوس، نویسندهی روم باستان آمده است و توماس هابز از آن استفاده کرده و الهام گرفته است.
♦️بازتاب سیاسی این نگاه به انسان در تاریخ سیاسی غرب جنگ دائمی و همیشگی بین انسانهاست. از تاریخ اندیشهای که از ریشه بر روی خون و جنگ و ناامنی دائمی بنا شده است، انتظار پایبندبودن به قراردادها و ارزشها نوعی خوش خیالی و ساده لوحی است. در مثل مناقشه نیست ولی وقتی مجبوری با یک دزد سابقهدار سر یک میز بنشینی، بهتر است اول مواظب جیبهایت باشی!
♦️کاش برخی سیاسیون و دیپلماتهای ما عینک رنگی و خوش بینانه را از چشمان نزدیک بین شان بر می داشتند و کمی هم نگاه فلسفی تر و عقلانی تر و البته عمیق تر به غرب می انداختند تا متوجه شوند اینها آنچنان که ادعا دارند متمدن و صلح جو نیستند!
🌐https://eitaa.com/drmousanajafi
#انسانشناسی
#قرارداد_اجتماعی
#جنگ_دائمی
🆔@tarafdare_mardom
⭕️تغییر «زیستجهان» و کاهش مشارکت
♦️نمیخواهم توجیهکننده «ناکارآمدی»ها باشم! بله! ناکارآمدیها منجر به ناامیدی یا بدبینی برخی از مردم عزیز شده است! اما همهی دلایل کاهش مشارکت در انتخابات به آن برنمیگردد، بلکه «زیستجهانِ» برخی از هموطنان ما تغییر کرده است. (این مشکل فقط مربوط به ایران نیست؛ بلکه جهان نیز دچار این تحول است.)
♦️در اثر پروسهی مدرنیزاسیون، برخی عناصر مدرنیته در ایران اجتماعی شده است؛ سودگرایی، مادیانگاری، نگاه اینجهانی و سرمایهسالاری و... از جمله مؤلفههایی از مدرنیته هستند که اجتماعی شدهاند. مدرنیته فقط یک فلسفه، یک اندیشه یا یک شیوه تفکر که در درون ذهنها و کتابها باشد نیست؛ بلکه درون پدیدههای اجتماعی و روابط اجتماعی حضور دارد.
🆔@tarafdare_mardom
♦️انقلاب اسلامی، اهداف و غایات آرمانهایی برای خود ترسیم کرده است. صراحت دارد که میخواهد بر مبنای معارف اسلامی، تمدن نوین اسلامی را شالودهریزی کند؛ میخواهد بشریت زخمخورده و غمگین و آزرده و افسرده از حوادث گوناگون قرنهای اخیر را به آفاق جدیدی برساند و به او کرامت ببخشد. در این افق تمدنی، ساحات مختلف حیات بشر صُوَری دارند. اقتصاد، فرهنگ، سبک زندگی، شهرسازی، سلامت و... هر کدام صورتی دارند. به برکت انقلاب اسلامی، طی ۵ دهه اخیر مطالعات علمی-تحقیقاتی گستردهای در این جهت انجام شده و قسم مهمی از این صورتها اینک برای ما آشکار است.
♦️ اما به دو دلیل، آنگونه که باید و شاید اجراییسازی ایدههای تمدنی در دستور کار ساختارهای رسمی کشور قرار نگرفته است. نخست، غلبه گفتمانی سرمایهداری نئولیبرال در فضای عمومی و آکادمیک کشور؛ و دوم، خلاء کادرسازی متناسب با گفتمان تمدن اسلامی. پذیرش این مفروضات، طبعا مسئولیتها و ماموریتهایی را متوجه انسان میکند؛ و این حقیر امروز دقیقا در موقعیتی قرار گرفتهام که نمیتوانم نسبت به این مهم بیتفاوت باشم.
♦️واقعیت این است که مسئولیت مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام که از سال ۱۳۹۸ بر عهدهاش دارم، مسئولیت خطیری است. این مرکز... نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ توسط معظم له ابلاغ شد، تاسیس شده است. اهمیت این مجموعه برای حقیر به قدری بوده که آن را بر پیشنهادهای گوناگون، چه مسئولیتهایی که در دولت شهید رئیسی پیشنهاد شد و چه نمایندگی در مجلس، ترجیح دادهام. لکن با وجود کارهای بزرگی که در این ۵ سال صورت گرفته و اقدامات قابل توجهی که در دست انجام است، این مجموعه یک دستگاه نظارتی است و طبیعتا ظرفیت لازم را برای عینیت بخشیدن به دغدغههای مهم «پیادهسازی ایدههای تمدنی» یا «گفتمانسازی و کادرسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» را ندارد. بلکه محدودیتها و محذوریتهایی را نیز بر کنش در این جهت تحمیل کرده است. این بود که... درخواست کردم از این مسئولیت کنارهگیری کنم.
♦️پس از این، فعالیت های علمی خود را کماکان به عنوان عضو هیئت علمی گروه تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه خواهم داد. لکن برای پیگیری اهداف پیش گفته، یعنی کادرسازی و گفتمانسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و پیادهسازی ایدههای تمدنی، به اتفاق جمعی از نخبگان انقلابی، در حال تاسیس یک حزب سیاسی رسمی هستیم که انشاءالله به زودی یک فراخوان سراسری برای عضوگیری نیروهای معتقد به این گفتمان، صادر خواهد شد.
🌐https://www.isna.ir/news/1403041107145/
#مطالعات_علمی_تحقیقاتی_گسترده
#اجراییسازی_ایدههای_تمدنی
#غلبه_گفتمانی_سرمایهداری_نئولیبرال_در_فضای_عمومی_و_آکادمیک_کشور
#خلأ_کادرسازی_متناسب_با_گفتمان_تمدن_اسلامی
#پیادهسازی_ایدههای_تمدنی
#گفتمانسازی_و_کادرسازی_برای_تحقق_تمدن_نوین_اسلامی
🆔@tarafdare_mardom
⭕️ملاحظهی فرهنگ سیاسی جامعه ایران در کاهش مشارکت یا ملاک انتخاب نامزد مطلوب
♦️جامعه ایران دائماً به وضع موجود اعتراض دارد و به اعتراض بیش از رضایت واکنش مثبت نشان میدهد؛ فهم این مسأله در درک جامعه ایران مهم است؛ و رئیس جمهور محبوب و پیروز را مشخص میکند؛ تفاوت نمیکند که مذهبی باشد یا غیرمذهبی؛ مهم این است که معترض به وضع موجود باشد؛ چرا که جامعه ایران به اعتراض بیش از رضایت نظر مثبت دارد.
♦️«اعتراض»، بافت هویتی و فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اجتماعی جامعه ایران را شکل داده است. بهلحاظ تاریخی تا قبل از انقلاب، جامعه ما همواره در جایگاه مخالفتورزی با حکومتها بوده است. در قضیه نهضت ملیشدن صنعت نفت، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی و خود انقلاب این اعتراض وجود دارد. به عبارت دیگر هیچگاه نسبت همگرایی بین جامعه و حکومت برقرار نبوده است؛ طوری که اعتراض به تدریج تبدیل به یک هویت در جامعه شده است به گونهای که اعتراض به حکومت و حاکمان را یک ارزش میداند.
♦️مذهب شیعه هم اعتراض را نمایندگی میکند؛ امام حسین نماد اعتراض به وضع موجود و امام زمان نمایندهی اعتراض به کل تاریخ است، در بافت هویتی شیعه زمانی که تربیت میشود، اعتراض امر نهادینهشده است.
♦️آیتالله حائری شیرازی نیز در کتاب تمثیلات سیاسی اجتماعی ص ۲۰ و ۲۱ میفرمایند: «مردم ما به دلیل آنکه «در مقابل» حکومتها بودند و از نظر دینی به حکومتها اعتقاد نداشتند، فرهنگ همکاری و قانونپذیریشان مقداری شل شده است! ما از نظر فرهنگی کمی ضعیفیم؛ به دلیل آنکه تازه حکومتی از خودمان برپا شده است. پیش از این، حکومتها بهگونهای بود که مردم میگفتند: «یک مو از خرس کندن غنیمت است»! و اگر یک چراغ قرمز را رد کنم، توانستهام به حکومت دهنکجی کنم؛ از این رو و بر اساس این عادت، قوانین را چندان رعایت نمیکردند و عادتشان لجبازی با آن حکومت بود. رفتار بر اساس آن طرز تفکر باعث شد حالا هم که مسیر تغییر پیدا کرده است، هنوز کمی از آن اخلاق باقی مانده باشد.»
♦️ایشان دربارهی تغییر این عادت میفرمایند:
«تغییر این عادت، زمان میخواهد. مأیوس نباشید. با مردم حرف بزنید و بگویید که این کارها هتک حرمت خود شماست. چه کسی خلاف مقررات عمل میکند؟ مقررات برای کیست؟ اگر طرف مقابل شما نمازخوان است با زبان دین با او صحبت کنید. اگر ملی یا وطنپرست است، با زبان ملیت و وطنپرستی با او صحبت کنید. اگر تحصیلکرده است، با زبان تحصیلاتش با او صحبت کنید.
🔗پینوشت: آ. پزشکیان در تمام سخنرانیها و مناظراتش، ژست یک معترض به نحوه حکمرانی و حکومت و وضعیت موجود را میگیرد و این در تمام سکنات و رفتارها و بیانات او برجسته است؛ با صراحت در دفعات متعدد میگوید فلان حادثه تقصیر حاکمیت بود؛ نه مردم. شاید یک علت جذب بدنهی معترض به نظام همین باشد. در حالی که آ. جلیلی منصفانه از پیشرفتهای انقلاب نیز روایت میکند و دفاع میکند.
#اعتراض
#فرهنگ_سیاسی
#جامعهشناسی_سیاسی
🆔@tarafdare_mardom
آ. احمدینژاد اگر بگم بگم میکرد و این حرکتش اثرگذار بود؛ چون قبلش گفته بود که من وارد «منطقه ممنوعه قدرت» شدم و فسادستیز و عدالتخواهم. این پیامش برای مردم برجسته بود و به گوش همه ملت رسید.
او در قامت یک معترض به وضع موجود ظاهر شد؛ چیزی که ایرانیها با آن حامی افراد میشوند. اما اینبار آ. جلیلی به ظاهر مدافع وضع موجود و آ. پزشکیان، مخالف وضع موجود است... دیدید چندبار گفت مقصر حاکمیت است و مردم تقصیری ندارند... یا میگفت چرا به مردم راست نگفتند؟
گرچه آ. جلیلی منتقد وضع موجود است اما باید این وجه را برجسته میکرد.
ما در مناظرات باید ویژگیهای جامعه ایران را شناخته باشیم تا متناسب با روحیات و ظرفیتهای آنان گفتگو کنیم و بتوانیم از طریق ارتباطگرفتن، پیام خود را به او برسانیم. اگر چه آ. جلیلی امشب اخلاق اسلامی را به همگان نشان داد و انصافاً در این زمینه موفق بود.
🆔@tarafdare_mardom
خدا رو شکر واقعا برچسب بیبرنامگی به طرف مقابل تثبیت شد و برچسب لولو با رویکرد اخلاقی جلیلی برداشته شد. این مهمترین رهآورد مناظره بود.
✍پیام یکی از عزیزان در یک گروه ایتایی
⭕️پیام انقلاب، مهمتر از قدرت نظامی آن است
🔰آیتالله حائری شیرازی
♦️این انقلاب برای جهان چه پیامی دارد؟ همهی قدرتها پیش از آنکه به نیروی نظامی خود تکیه داشته باشند، بر «پیام» خود متکی هستند.
«جان کندی»، رئیس جمهوری مقتول و اسبق آمریکا، در کتاب «استراتژی صلح»، وقتی میخواهد بگوید که در مقابل شرق میایستیم، بر این نکته تکیه میکند که «آزادی» عمیقترین ویژگی و اصیلترین خواست انسانی است. یعنی کبرای قضیه را قبول کرده که شعار و پیام یک حرکت جهانی باید متکی باشد بر اصیلترین خواسته انسان. کمونیستها هم که هفتادسال اهل عالَم را معطل کردند، مدعی بودند که اصیلترین شعار را انتخاب کردهاند. ادیان هم همین را میگویند که اصیلترین خواسته انسانی را مطرح میکنند. یعنی بحث در این نیست که یک حرکت انسانی و جهانی باید بر اصیلترین خواسته انسان متکی باشد؛ این حل شده و پذیرفته شده است و همه بر آن اتفاق دارند.
♦️ نزاع بر سر این است که اصیلترین چیست؟ اگر اصیلترین آزادی است، آزادی چیست؟ تعریفش چیست؟ روش رسیدن به آن کدام است؟ موانع و مصادیق و ابعاد آن چیست؟
♦️حتی میشود یک قدم بالاتر بگذاریم و بگوییم که جهان، «پیام» دارد و انسان باید با آن پیام هماهنگ باشد. مثلاً اگر بگوییم که جهان زیباست، نمیتوان با در نظرگرفتن اینکه جهان زیباست، همهی کارهای انسان را پذیرفت. اگر بپذیریم که جهان به سوی زیبایی در حرکت است، هر نظامی که در جهان، هماهنگ و همسوی زیبایی جهان نباشد، متلاشی خواهد شد. هر کس حرکتش خلاف این باشد، بازنده خواهد بود؛ هر چند تکنولوژی هم داشته باشد. برندهی نهایی آنهایی هستند که همسو با زیباییهای جهان باشند، نه مجهز به تکنولوژی و قدرت بیشتر.
♦️«ایستادگی» و «مقاومت» در مقابل زورمداران زیباست و استقامتِ تا پایان، زیباتر. عاشورا صحنهای بسیار زیباست؛ وقتی که ابن زیاد از حضرت زینب سلاماللهعلیها میپرسد که وضع را پس از قتل شهدا و اسارت اهل بیت چگونه میبینی، آن حضرت میفرماید: به خدا سوگند جز زیبایی نمیبینم: «ما رَأَیتُ إلّا جَمیلاً».¹ به قول حافظ:
منم که شهرهی شهرم به عشقورزیدن
منم که دیده نیالودهام به بد دیدن
١.شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حججالله علی العباد، ج۲، ص۱۱۵.
📕کتاب تمثیلات سیاسی اجتماعی، جلد اول، آیتالله محیالدین حائری شیرازی، دفتر نشر معارف، چاپ چهارم، ۱۴۰۲، صص. ۱۲۲-۱۲۳.
#فطرت
#عقل
#الگوی_عاشورا
#عدالت
#اختیار
#مقاومت
🆔@tarafdare_mardom
یک لیست غیر رسمی از مسئولین دولت آ. جلیلی منتشر شده است. (گویا کار مافیا و رقبا هست) و حامیان رقیب، آن را سر دست گرفتهاند و دائماً استهزاء میکنند که وزیر اقتصادش فلانی است یا معاونش فلانی است. در حالی که اون وزیر اقتصاد، جزو باسوادهای اقتصادخوندهی ما انقلابیها و حزباللهیهاست...
میخواهم بگویم وقتی تبلیغات ما چه در فضای حقیقی و چه مجازی ضعیف است. وقتی اکتفا به زبان تخصصی کردهایم (با تسامح؛ در تولید زبان تخصصی هم ضعف و عقبماندگی داریم) و از زبان مردم و عمومی غفلت کردهایم، همین میشود. ما توان غلبهی تبلیغاتی و غالبکردن روایتهای خود را نداریم... گاهی روایت هم نداریم... آسیبی که باید به فکر بهبود آن بود.
خلاصه، در این فضا(که غلبهی رسانهای نداریم و حتی چهبسا از حد معمول هم ضعیفتر باشیم)، هر لیستی را آ. جلیلی منتشر کند، اشتباه است. هر کس باشد، در تلاطم رسانهها مورد هجوم قرار خواهد گرفت؛ چه مسئولین دولتش، آ. قالیباف باشد، چه باسوادهای ما انقلابیها و چه کسانی که باسوادند اما مذهبی نیستند...
بهجای انتشار لیست، باید به زبان مردم و روشهای ایجاد تفاهم با مردم فکر کرد. به ارائه واضح آثار و خروجیِ برنامهها؛ نه فقط بیان تخصصی برنامهها و فرآیندهای اداری که مردم نه قدرت فهم آنها را دارند و نه حوصلهی لازم را... به نجات مردم از سیطرهی رسانههای سفارشی بیندیشیم... و... و...
#تبلیغ
🆔@tarafdare_mardom
⭕️آیتالله شهید بهشتی در اوج اختلافات با آقای بنیصدر، نامهی محرمانهای به محضر مرحوم امام در تاریخ ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ مینویسند که مضمون و پیام آن چنین است: دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آنکه جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط است؛ بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد در برابر بینش التقاطی. قسمتی از متن نامه تقدیم میگردد:
♦️بسم الله الرحمن الرحیم
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
سنگینی وظیفه، فرزندان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایقی را به عرضتان برساند. دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط میشود.
♦️یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعبد در برابر کتاب و سنت باشد. بینش دیگر در پی اندیشهها و برداشتهای بینابین که نه بهکلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعبد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها بر این موضع بینابین گواه.
♦️بینش اول در برابر بیگانگان و هجوم تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی و نظامی آنها سخت به توکل بر خدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان امت اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا دلسوزیهای بیگانگان معتقد و ملتزم.
بینش دیگر، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همه مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، در عمل لرزان و لغزان است.
📕 بهشتی از زبان بهشتی، ج۲، ص۴۷۹
#التزام_به_فقاهت
#آقا
#هاشمی
#روحانی
🆔@tarafdare_mardom
▪️حضرت استاد شیخ احمد فاضلی با توجه به اهمیت بسیار زیاد انتخابات ریاست جمهوری در پیامی فرمودند :
♦️من و امثال من دست و پای شما را می بوسیم
رأی و تبلیغ آقای جلیلی الآن یک تکلیف شرعی است
▪️ایشان همچنین با اشاره به تحولات جهان به خصوص خاورمیانه فرمودند:
♦️نمیشود همه مطالب را فاش گفت
تغییر و تحولات آینده بسیار مهم و حساس است
▪️حضرت آیت الله فاضلی در ادامه فرمایشات خود به سه نکته ی مهم درباره آینده تحولات و وظایف تاثیرگذاران جامعه پرداخت
♦️باید در حد ضرورت به سه نکته اشاره کنم
🔺مطلب اول
الآن بحث شخص جلیلی نیست الآن بحث اسلام است
شما باید زود به فریاد اسلام و دین مردم برسید که مردم به جلیلی رای بدهند.
انشاءالله جریان فلسطین باید در نهایت منجر به پیروزی امت حزب الله شود
و آنها پشوانهای جز ایران قوی ندارند
اگر در این انتخابات پیروز شویم در اسرائیل نیز پیروز شده ایم
🔺مطلب دوم
این انتخابات مثل مداحی شما میماند
مثلاً شما ۴۰ سال است که مداحی میکنید هر سال میبایست یک نفر مثل خودتان تحویل جامعه بدهید
یعنی مثلاً الآن می بایست ۴۰ نفر مداح شاخص داشته باشیم
اما از این به بعد
مداحان شاخصی مثل حاج محمود کریمی و ....کارشان جوریست که میتوانند سالی ۴۰ تا مثل خودشان تربیت کنند
مملکت هم همین طور است
از الآن به بعد ما رئیس جمهورهای قوی می خواهیم که اگر جلیلی نبود ذخیره داشته باشیم
چرا الان ذخیره نداریم
ما باید انشاالله در ۷ تا ۹ سال آینده ۲۰ رئیس جمهور ذخیره داشته باشیم
۱۰ ۲۰ تا مرجع تقلید به درد بخور که سنشان بالا نباشد داشته باشیم
باید بتوانیم جواب دنیا را بدهیم با آموزش عالی با آموزش و پرورش و غیره
الان وظیفه حتمی شماست که محکم پشت کار آقای جلیلی را بگیرید تا ایشان رئیس جمهور شوند و بعد هم ارتباطتان را با ایشان بیشتر کنید
همچنین با حوزههای علمیه و دانشگاهها و غیره نیز ارتباط بیشتری برقرار کنید
🔺مطلب سوم
یک روز حضرت امام یک پیغام دادند به گورباچف که رئیس جمهور شوروی بود
فرمودند : دیگه این عقاید کمونیستی شما را باید در زباله دانی تاریخ پیدا کنید
آن موقع کسی نفهمید حضرت امام چه فرمودند
جز خود گورباچف
بعد از تجزیه شوروی ما آمادگی خوبی نداشتیم که کشورهای زیر سلطه شوروی را زیر پرچم خود بیاوریم اما الآن، آمریکا در حال زوال است و ما هنوز آمادگی لازم را نداریم تا کشورهای زیادی را زیر پرچم خود بیاوریم
باید با انتخاب آقای جلیلی ایرانی قوی بسازیم
از دانشجویان و دانشمندان و اقتصاددانان تا عالم های دینی و ....
@fazelii_ir
🆔@tarafdare_mardom
⭕️توجه به رکن «فقاهت» و پرهیز از التقاط
♦️امام خمینی، مبتنی بر «اسلام فقاهتی» -نه اسلام لیبرالی و مارکسیستی- ایدهی وَلایت فقیه را محقق کرد. ایشان میفرمود: «اینجانب معتقد به «فقه سنتی» و «اجتهاد جواهری» هستم، و تخلف از آن را جایز نمیدانم»(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۷۳) آیتالله خامنهای، آیتالله شهید بهشتی، آیتالله شهید مطهری و دیگر بزرگان، همگی از پرچمداران اسلام فقاهتی بودند و همواره از التقاط ما را بر حذر میداشتند.
♦️«اسلام فقاهتی» یعنی فهم فقیهانه از اسلام (کتاب و سنت) معتبر است؛ نه فهم التقاطی. فهم فقیهانه که روشمند و منضبط است، مبتنی بر روشهای اجتهادی و فقاهتی است. روشی که با تعبد به وحی و نقشدادن به عقل متعبد، از قیاس و استحسان دوری میکند.
♦️غفلت از عنصر فقاهت در اسناد به اسلام، این است که از دین به مانور تجمل برسیم یا به قرائتهای رادیکالِ عدالتخواهی. بزرگی تقریباً در اوایل انقلاب در دوران تلاطم مکتبهای التقاطی برای دانشجویان، روششناسی اجتهاد را مطرح میکرد -نه پاسخ به موضوعات خرد- تا ریشهی انحراف و فهم غلط از دین را واضح و روشن در ذهن آنان ترسیم کند و بدینمنظور از مارکسیستیشدن یا لیبرالیشدن آنان جلوگیری نماید.
♦️وحیخواندن؛ نهجالبلاغهخواندن، فقاهت میخواهد؛ اصول فقه، منطق اعتبارسنجی روایات و... میخواهد، بررسیِ موشکافانهی نظام و شبکهی آیات و روایات را میطلبد، و به خیلی مؤلفههای دیگری از جمله طهارت باطن و... نیازمند است، و الا با خواندن ترجمهی آیات و روایات، همگان فقیه بودند و دینشناس.
#اسلام_سیاسی_فقاهتمدار
#دینشناسی
🆔@dolat_qavi
⭕️قدرتها لیبرال سخن می گویند ولی رئال عمل میکنند
🔰 حجةالاسلام دکتر عبدخدایی ـ استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی
♦️ تفاوت فاحشی است میان صلحطلبی و همزیستی که قرآن سخن از آن به میان میآورد، و میان صلحگرایی جناب ظریف . جنس صلحگرایی که مورد توجه قرآن است مبتنی بر هوشیاری، آمادگی رویارویی و بازدارندگی است. مبتنی بر باج ندادن به رقیب و پرهیز از هرگونه ضعف و سازش در مقابل دشمن و مبتنی بر مقاومت است. اما صلح جویی جناب ظریف، مبتنی بر خوشبینی، اعتماد نمودن، امتیازدهی با هدف کوتاه آمدن دشمن، و امکان رفع تنش از طریق خلع سلاح خود و برجسته نمودن نقش قراردادها و توافقات امتیازدهنده به رقیب است.
♦️ قرآن میان پایبندی به قرارداد و ساده لوحی در مقابل دشمنان تفکیک میگذارد و مسلمانان را از هرگونه سوء استفاده دشمنان از وفاداری آنان به تعهدات برحذر میدارد.
♦️منطق دشمن شناسی قرآن هم با جناب ظریف متفاوت است. جناب ظریف تصریح داشتند که قائل به استفاده از کلمه دشمن نیستند و طنزآمیز آن است که این سخن را در ایام شهادت سردار سلیمانی بیان داشتند. در صورتی که در منطق قرآن، در مقابل مسلمانان، دشمنی قرار دارد که همواره سودای جنگ با مومنان را در سر دارد. سرجنگ داشتن او هم بعلت سوء تفاهمات، یا تنش آفرینی مسلمانان نیست.بلکه ایمان را تهدید وجودی علیه خود میداند.
♦️ سخن و رویه جناب ظریف نه تنها با منطق قرآنی نسبتی ندارد، بلکه با علم و تجربه روابط بین الملل هم ناسازگار است. در روابط بینالملل میان صلحطلبی مبتنی بر آویزان شدن (Band wagoning)، و باجدهی (Appeasement)، با صلح طلبی مبتنی بر توازن قدرت (Balancing) و بسیج منابع تفاوت و تمایز بسیار است.
♦️ محتوای آیاتی که جناب ظریف بیان کرد، دقیقا برخلاف آنچه ایشان استفاده کرد تحلیل عمیقی نسبت به منطق رفتاری دشمنان ارائه میکند و بر اساس آن به قواعد درهم آمیختگی میدان و دیپلماسی برای پیشبرد اهداف و غلبه بر دشمن میپردازد.
🌐 http://fdn.ir/page/253925/
🔴 @FarhikhteganOnline
🆔@dolat_qavi
⭕️در ستایش شمایل سیاسی سعید جلیلی
👤سجاد صفار هرندی
من «جلیلیچی» نیستم. سال ۹۲ به او رای ندادم. دور اول انتخابات همین امسال هم به او رای ندادم. به ضعفها و محدودیتهای او در مقام یک سیاستمرد واقفم. اما حالا که پس از سه هفته ممنوعیت سخن گفتن درباره نامزدهای انتخاباتی امکان نوشتن یافته ام دوست دارم از او بنویسم. از سعید جلیلی که به نحو کمنظیری نماینده بخش بزرگی از فضیلتها و زیباییهای انقلاب اسلامی پنجاه و هفت در سیاست ملی ماست.
اگر آرمان پنجاه و هفت پیوند یافتن و بلکه یگانه شدن دین و سیاست در متن حیات مدنی بود، این یگانگی نخست باید در وجود سیاستمرد محقق شود. جلیلی به وضوح مصداق این معناست. پیشتر نوشتم که مهمترین میراث شهید رییسی سیاست تقواست و اینک باید افزود که میراثدار او از این جهت بیشک سعید جلیلی است. با این ملاحظه که آنچه برای سید شهید با شمّ و غریزه محقق بود، برای جلیلی با نحوی تفصیل و نظرورزی همراه شده است. نحوی درک سازوار مبتنی بر دیانت از سیاست و مقاومت و عدالت که در جزئیات مشی عملی و زیست شخصی نیز متبلور است. و این فقط مربوط به امور کلان سیاست نیست؛ شاید به چشم کسانی خرد و کم اهمیت به نظر برسد، برای من اما اینکه سیاستمداری داریم که در اوج مشاجره پینگیپنگی مناظره دونفره، وقتی رقیب قرآن میخواند، ملتزم به امر «فاستمعوا له و انصتوا» لب از سخن میبندد، قیمتی است. اینکه مجاهد جانبازی داریم که زخم و جراحت خود را محمل تبلیغ سیاسی قرار نمیدهد (شاید هنوز هم بسیاری از مردم جانباز بودن او را ندانند) ارزشمند است. اینکه نامزد انتخاباتی داریم که در نحوه عمل خود، در گفتن و نگفتن، در رفتن و ماندن، بیش از هر چیزی حجت شرعی را در نظر میآورد همان لحظه طلایی سیاست پنجاه و هفتی است.
جلیلی امروز خیلی بیش از گذشته در منظر و مرئی وجدان ایرانی ما حاضر است. میدانم که بابت جمله بعدی ملامت و تمسخر خواهم شد اما چه باک؟ این وجدان ایرانی هر چند به او رأی ندهد اما عمیقا دوستش دارد. همچون شمایلی از فضیلتهای بنیادینی که مدینه ما را برافراشته است: تقوا، شجاعت، سلامت، سادهزیستی و مردمداری. ممکن است بسیاری بترسند و ترجیح دهند که در این شرایط سخت و خطرناک چون اویی سکان کشور را به دست نگیرد. اما این ترس به خلاف تصور همراه با نفرت نیست. تلاش دو هفته اخیر برای نفرت ساختن حول جلیلی موفق نبود (به خلاف مورد احمدی نژاد در سال هشتاد و هشت). فضیلت و تقوا چیزی نیست که از نظر انسان ایرانی نکتهسنج مخفی بماند و او کسی را که به این زیور آراسته است، نمیتواند دشمن بدارد.
همچنین این ترس چندان مربوط به ویژگیهای شخصی جلیلی نیست. در واقع این ترس، ترس از تنگ شدن زندگی و مجال و امکانهای آن (خواه در پرتو سیاست حجاب و محدودیت اینترنت یا نزاع با قدرتهای جهانی) به حفرههای بزرگی در کلیت سیاست انقلابی باز میگردد. بار دیگر مسائل جلیلی را به یاد آوریم: اینکه جلیلی زبان تخاطب با بخش مهمی از مردم را ندارد، اینکه ایدهای در نسبت با تکثر واقعاً موجود در ایران امروز ندارد، اینکه ایده آزادی در منظومه او جای روشنی ندارد و اینکه ایده امکان پیشرفت بدون همراهی با هژمونی غرب هنوز اعتماد و امید چندانی بر نمیانگیزد، جملگی به کاستیهای اساسی نیروی انقلاب و گفتار و طرح سیاسی آن باز میگردد. اگر این خللها زیر عبای پوشاننده شهید رییسی و سیادت و صفا و معنویت او از نظر مخفی شده بود (که البته چندان هم نشده بود) به معنای حل و فصل آنها نبود. و مسیر آینده مسیر در انداختن طرحی نو و حل و فصل واقعی این کاستیهاست. با مشاجره ملالآور تعیین مقصر و سرزنش متقابل در میان نیروهای انقلابی گامی به پیش برداشته نمیشود.
شمایل محبوب و دوست داشتنی جلیلی اینک به مثابه یک سرمایه سیاسی متعلق به نیروهای انقلاب است. من تصور میکنم روند وقایع ماهها و سالهای پیش رو ارزش اجتماعی این سرمایه را بالاتر نیز خواهد برد. اما گشایش آینده ما در هزینه کردن مسرفانه این سرمایه نیست. در تلاش جدی و سختکوشانه و بیرحمانه برای حل مسائلی است که موجد ترس فوق الذکر میشود. کاش سعید جلیلی خود به محور این تلاش تبدیل شود.
🆔@dolat_qavi
⭕️عتاب سیدالشهدا علیه السلام به نخبگان و زبدگان: مایه بدبختی این مردم شمایید!!
🔰حضرت آیتالله خامنهای(حفظهالله):
♦️من کلامی را از امام حسین انتخاب کردم که کمتر در مجامع خوانده شده و معنا شده. من فقط قسمتهایی از آن را انتخاب کردم که اینجا بخوانم تا نقطهنظرهای حسینبنعلی(ع) در این قیام روشن شود. مخاطبان این کلام یک عده از برگزیدگان و زبدگان جامعهاند؛ علما، محدثین، صاحبنفوذها، پسران صحابه و کسانی که در بین مردم از احترام خاصی برخوردار بودند، مخاطب اینهایند. در این صحبت حسینبنعلی بهصورت بسیار صریح و تند با اینها حرف میزنند و خلاصه سخن امامحسین این است که مایه بدبختی این مردم شمایید؛
♦️شما هستید که آگاه بودید و میتوانستید مردم را آگاه کنید؛ شما بودید که بانفوذ بودید و میتوانستید در بین مردم یک حرکت ایجاد کنید؛ شما بودید که موجه بودید و میتوانستید نگذارید که دستگاه جبار و ظالم از وجهه شما استفاده کند؛ شما بودید که میتوانستید بایستید، قیام کنید و از حق ضعفا و مستضعفین و محرومان دفاع کنید و نکردید. تکلیف بیدار کردن مردم و به راه انداختن این سیل خروشان و به تلاطم درآوردن این دریای عظیم نیروی انسانی، برعهده زبدگان است.
📕منبع: کتاب آفتاب در مصاف، صص 154-152
#انتخابات
#جهاد_تبیین
@Lalinea
#آگاهیبخشی
#حرکت_مردم
#حوزه
🆔@dolat_qavi
انتخابات در کشور ما دو الی سه هفته ب طول میانجامد در حالی که در سایر کشورها، بیش از این زمان صرف میشود، حتی در برخی کشورها از جمله آمریکا مردم تا یکسال درگیر انتخابات و فضای انتخاباتی هستند... که این خود در میزان مشارکت اثرگذار است.
#ضعف_در_سازوکار_انتخابات
🆔@dolat_qavi
علت رأی نیاوردن انقلابیهای در امتداد مسیر شهید رئیسی، فقط ناکارآمدی اقتصادی در معیشت مردم و سفرهی آنها نبود، بلکه روایتگری ما از دولتداری رقبا در گذشته نیز ضعیف بود. هیچ رئیس جمهوری به تکرار ترکمانچای افتخار نخواهد کرد؛ رویداد ترکمانچای در حافظه تاریخی ملت، یک ننگ است اما چرا با ادعای از سرگرفتن مذاکرات برجام، نهتنها مورد اعتراض مردم قرار نمیگیرند، بلکه رأی نیز میآورند؟ این یعنی تصویر واقعی از مذاکرات برجام در ذهن مردم ترسیم نشده است و چون رویدادها را روایت نکردیم یا اگر روایت تولید کردیم اما به ملت ارائه ندادیم، روایتهای کاذب اذهان عمومی را مورد هجوم قرار دادهاند. آنجا که روایت تولید کردیم، یا با ادبیاتهای رمزگشایانهی فراماسونیابی بوده است یا با زبان دینی و ایدئولوژیک، اما روایتی که با زبان عمومی و مردمی که واقعگرایانه، این حوادث را ترسیم کند تولید کردهایم؟ روایت مطلوب، منتشر و فراگیر شده است؟ متصدی تولید و ارائهی این نحوه روایتگری کیست؟ چه کسانی باید روایت صحیح از برجام را در ذهن ملت ماندگار کنند؟ با این وجود، از مهمترین کارها این است که این پدیدهها و حوادث مهم سیاسی-اجتماعی، در حافظهی تاریخی ملّت ایران ثبت بشود و مردم ما اینها را بدانند.
#روایتگری
#روشنگری
#تبلیغ
#زبان
#حوزه
🆔@dolat_qavi
⭕️مبارزه با فساد اقتصادی و تبعیض اجتماعی؛ مانیفست انقلاب علی علیهالسلام
🔰حجةالإسلام محمد عشایری
♦️«...وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ ...» خطبه 16
سوگند به کسی که او را به پیامبری برانگیخت، [درحکومت من] به شدت در هم آمیخته خواهید شد و به شدت غربال خواهید شد و آنقدر مانند دانههای داخل دیگ بالا و پایین خواهید شد تا اینکه پایینمرتبهها صدرنشین شوند و صدرنشینها به پایین کشیده شوند...
♦️علی ع در جامعهای به خلافت رسید که مشکلات زیادی در آن وجود داشت و او باید بین آن مشکلات به اولویتسنجی میپرداخت:
برای مثال مشکل اول این بود که دوگانه «انتصاب و امامت» به دوگانه «بیعت و خلافت» تبدیل شده بود!
مشکل دوم فساد مالی و فاصله طبقاتی بود آنهم در حدی که طلاهای برخی از صحابه با تبر بُرش میخورد!
مشکل سوم مسأله فتوحات مستمر خلفا بود که علی نیز در کسوت خلیفه چهارم باید درباره آن برنامهای ارائه میکرد،
مشکل چهارم مساله قتل خلیفه سوم بود که خلیفه چهارم برنامه خود را برای مجازات عاملان قتلش مشخص میکرد چنانکه پیشنهادهایی نیز از سوی برخی صحابه در این مورد به علی علیه السلام ارائه شده (البدایة و النهایة؛ 7 ص 227 و 228)
مشکل پنجم، جهل مردم به معارف اسلام بود آن هم در حدی که مثلا در مسجد کوفه وقتی امام مجتبی علیه السلام به دستور پدر مردم را از اینکه نماز مستحبی را به جماعت بخوانند نهی کرد، کسی نگفت: ما گمان میکردیم این سنت پیامبر است بلکه یکصدا فریاد زدند: "وا سنّة عمراه!" این، عمق فاجعه است که مردم سنّت پیامبر را واگذارند و به حفاظت از سنّت خلیفه بپردازند.
♦️علی اما از میان این مشکلات رنگارنگ، مبارزه با فساد را انتخاب کرد. در اولین خطبهای که برای مردم ایراد کرد مانیفست حکومتی خود را بیان کرد. او رسما اعلام کرد که رانتخورها باید رانتها را پس بدهند حتی اگر به عنوان مهریه به زنانشان پرداخته باشند(خطبه 15) او فساد را از فساد مالی به فساد در تبعیض اجتماعی تعمیم داد و رسما اعلام کرد که استانداردهای این 25 سال را قبول ندارد و هر کسی که با این معیارها ترقّی کرده باید به زیر کشیده شود و هر کسی که به خاطر این استانداردهای غلط به زیر کشیده شده باید بالانشین شود (حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ) خطبه_16
#مصلحت
#اهم_و_مهم
#اولویتها
#فساد_مالی
#فاصله_طبقاتی
#تبعیض_اجتماعی
🆔@dolat_qavi
⭕️جهل دینی مردم و اولویت اول حکومت علی علیه السلام
🔰حجةالإسلام محمد عشایری
♦️وقتی علی علیهالسلام قدرت را به دست گرفت، جهل دینی مردم در حدی بود که؛
1.مسلمانان بصره حتی معنای کلمه «زکاة فطره» را نمیدانستند (وقتی ابن عباس از آنها خواست که فطریهشان را بدهند چون تا آن روز کلمه زکات فطره را نشنیده بودند، بِرّ و برّ یکدیگر را نگریستند)! (موسوعة عبد الله بن عبّاس؛ لخرسان، السيد محمد مهدي ؛ج: 4، صه: 57)
2. درباره نماز که روزی پنج مرتبه خوانده میشد، آگاهی مسلمانان در حدی بود که در یکی از جنگهای فتوحات، فرمانده دستور داد جارچیها بین لشکریان اسلام اعلام کنند که «برای نماز باید وضو گرفت»!
3. در مسجد کوفه وقتی امام مجتبی علیه السلام به دستور پدر، مسلمانان را از اینکه نماز مستحبی را به جماعت بخوانند نهی کرد، کسی نگفت: ما گمان میکردیم این سنت پیامبر است بلکه یکصدا فریاد زدند: «وا سنّة عُمَراه!» این عمق فاجعه است که مردم سنّت پیامبر را واگذارند و برای حفاظت از بدعت خلفا فریاد بزنند.
♦️علی اما از بین همهی این مشکلات رنگارنگ، مبارزه با فساد را در اولویت قرار داد و در اولین خطبهای که برای مردم ایراد کرد مانیفست حکومتی خود را بیان کرد. در این مانیفست نه از بازگرداندن فدک سخنی گفت، نه از فاجعه تبدیل شدن امامت به خلافت شکوهای کرد، نه از جهل مردم به مناسک و وضو و زکات فطره حرفی به میان آورد و نه از...! بلکه رسماً اعلام کرد که رانتخواران باید رانتها را پس بدهند حتی اگر به عنوان مهریه به زنانشان پرداخته باشند! (وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُه) خطبه 15
#مصلحت
#تشخیص_اولویتها
#اهم_و_مهم
#فساد_مالی
#فاصله_طبقاتی
#تبعیض_اجتماعی
#رانت
اساساً جهل زمینهساز تحقق ولایت طاغوت میگردد و تا آگاهی بخشی باعث جهلزدایی نشود، زمینهی تحقق دولت اسلامی و اجرای احکام فراهم نخواهد شد.
🆔@dolat_qavi
⭕️حالا که گذشت اما میترسم من هم مانند برخی محافظهکار شوم یا بعدها غلط تشخیص دهم... پس بگویم تا بعدها چوبش را نخورم و بیشتر تذکری است برای شخص خودم تا تلاش کنم همان انقلابیِ پایین نظام بمانم:
▪️در دور اول بیشتر ارکان رسمی نظام از کاندید دیگری (آ. قالیباف) حمایت کردند. حتی سلبریتیهای مذهبی و برخی از حوزویان و دانشگاهیان... حتی حریم خصوصی رهبری را نیز حال به دروغ یا درست، هتک کردند.
اما در مجموع، "بدنهی مستضعف" که همواره برای نظام بدون منت و با کمال میل هزینه داده و میدهد، کاندید انقلابی (جلیلی) را انتخاب کرد.
▪️این شکاف در درون نیروهای حامی نظام را جدی بگیرید؛ اختلاف جدی بین انقلابیهای بالای نظام با "انقلابیهای پایین نظام". این دعوا را به یک دعوای سیاسی تقلیل ندهیم، دو گرایش و اندیشه با دو راهبرد مختلف با هم درگیرند.
🆔@dolat_qavi
⭕️حزب مطلوب از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
▪️من در یك تقسیمبندی، حزب را به دو نوع تقسیم میكنم - این اعتقاد من است؛ شما هم آزادید كه این را قبول بكنید یا قبول نكنید؛ چون نه قانون است و نه من اصرار دارم كه مردم حتماً قبول كنند؛ لیكن اعتقاد خودم این است - یك حزب این است كه مجموعهای از صاحبان فكر سیاسی یا اعتقادی و یا ایمانی مینشینند و تشكّلی درست میكنند و میان خودشان و آحاد مردم كانالكشی میكنند و مردمی را با خودشان همراه میكنند، تا فكر خود را به آنها برسانند. كانونهای حزبی تشكیل میشود، هستههای حزبی تشكیل میشود، سلّولهای حزبی تشكیل میشود و اینها در این مركز مینشینند و افكاری را كه خودشان به آن اعتقاد دارند و پای آن ایستادهاند - چه فكر سیاسی، چه فكر غیرسیاسی، چه فكر دینی، چه فكر غیردینی - در این كانالها میریزند و این افكار به تكتك افراد میرسد و آن مردمی كه اینها را قبول میكنند، با اینها پیوند پیدا میكنند. به نظر من، این سبك تحزّب، منطقی است «حزب جمهوری اسلامی» بر این اساس تشكیل شده بود و همینطور بود.
البته به طور طبیعی اگر حزبی با این خصوصیات، در مركز خودش توانست آدمهای با فكرتر و زبدهتر و خوشفكرتری داشته باشد، میتواند تعداد بیشتری را با خودش همفكر كند. نتیجه این خواهد شد كه وقتی انتخاباتی پیش آمد، تا از طرف مركزیت این حزب چیزی گفته شد، آن مردم از روی اعتقاد خودشان بر طبق آن عمل میكنند؛ یا حتّی بدون اینكه آن مركزیت چیزی بگوید، چون معیارهایشان یكی است، با یكدیگر همفكرند. این شكل درستِ تحزّب است و البته چنین چیزی الان در كشور ما نیست. شاید به شكل خیلی ناقصش یكی، دو نمونه در گوشه و كنار پیدا شود؛ اما بعد از «حزب جمهوری اسلامی» - كه ما تعطیلش كردیم - دیگر چنین چیزی را به این شكل من سراغ ندارم.
▪️یكطور حزب هم هست كه همان حزبهای رایج امروز اروپا و امریكاست؛ مثل حزب جمهوریخواه، حزب دمكرات، حزب كارگر انگلیس، حزب محافظهكار انگلیس. این احزاب مبنایشان بر این پایهای كه ما گفتیم، نیست. مجموعهای از خواص، با یك منفعت مشتركی كه بین خودشان تعریف میكنند - ولو در خیلی از مسائل با یكدیگر همفكر هم نیستند؛ گاهی خیلی هم با هم مخالفند! - مینشینند با همدیگر قرارداد میگذارند و یك حزب به وجود میآورند. این حزب در میان مردم معروف است؛ اما عضو مصلحتی دارد، نه عضو فكری. تفاوت اساسیش اینجاست. عضو مصلحتی یعنی چه؟ یعنی اینكه فلان سرمایهدار، فلان كاسب، فلان استاد، فلان فیلسوف، احیاناً فلان روحانی، از این حزب حمایت میكند. مثلاً فلان روحانی میگوید من به مریدهای خودم دستور میدهم كه به كاندیدای شما رأی بدهند، اما در مقابلش شما باید فرضاً به مسجد یا كلیسای من این امتیاز را بدهید؛ آنها هم قبول میكنند! آن مردمی كه رأی میدهند، نه آن كاندیدا را میشناسند، نه فكر حاكم بر او را میشناسند، نه مؤسّسان حزب را درست میشناسند، نه میدانند آن كاندیدا چه كار میخواهد بكند. به صرف اینكه امام جماعت مسجد گفته مثلاً به «حزب كنگره» در هند رأی بدهید، اینها هم رأی میدهند! اینكه میگویم، اتّفاقاً درست همین قضیه در هند اتفاق افتاد و برخی از مسلمانان به كاندیدای «حزب كنگره» رأی دادند! چند میلیون مسلمان به كاندیدای «حزب كنگره» رأی میدهند؛ در حالی كه نه با آنها همعقیدهاند، نه همفكرند، نه ایمانشان یكی است، نه اصلاً میدانند آنها در مملكت چه كار میخواهند بكنند؛ اما چون آن آقا گفته مصلحت مسلمانان این است، این كار را میكنند! یا مثلاً فلان سرمایهدار میگوید من اینقدر پول به شما میدهم و به حزبتان كمك میكنم؛ اما مرا در فلانجا سفیر كنید! بحث سفیر معیّن كردن، بازرس فلانجا معیّن كردن، فلان شغل سیاسی را دادن، جزو شرایط حتمی حزببازی به شكل غربی است؛ چون كسی از روی ایمان كار نمیكند؛ از روی قرارداد كار میكند!
🌐https://khl.ink/f/7571
#تحزب
#حوزه
#اندیشکده
#پژوهشکده
#دانشگاه
#اجرا
#گفتمانسازی
🆔@dolat_qavi
▪️مبادا با اکتفا به روایت پیشرفتها؛ آن هم تقلیل پیشرفتها به سطح خرد مانند ساخت سد و پل و جاده و...، روایتگری کلان انقلاب را نادیده بگیریم.
▪️روایتگری یکی از شئون است، نباید از آسیبشناسی مشفقانه و یاریگرانه غفلت کنیم و به راهکارهای برونرفت از بحرانها نیندیشیم و تنها با روایتگری پیشرفتها، تبدیل به مجیزگو و توجیهگر ناکارآمدیها شویم، که آنوقت مردم، همین ارتباطشان را نیز با ما قطع خواهند کرد؛ آنان از یک طرف ناکارآمدیها را میبینند و از طرف دیگر توجیهگریهای ما را. دیگر چگونه با امید رسیدن به وضعیت مطلوب، با مشکلات موجود دست و پنجه نرم کنند و به حرکت و مطالبهگری ادامه دهند؟
با جهاد تبیین، همچون دیگر کلمات رهبر معظم انقلاب از جمله بصیرت، سطحی برخورد نکنیم.
#روایت_کلان
#آسیبشناسی
#کارآمدی
🆔@dolat_qavi