دولت قوی
⭕️برشکسته شدن کشورهای آسیای شرقی به علت وابستگی اقتصادی به سرمایهداران صهیونیست 🔰حضرت آیتالله خام
▪️طراحی تحولات منفی در سطح بینالمللی در دست باندهای قدرت سیاسی و اقتصادی بینالمللی افتاده است که هدفی جز کسب قدرت سیاسی(زور) و اقتصادی(زر) ندارند و هیچ ارجی برای هویت ملتها و مبانی فرهنگیِ آنها و اصول اولیهی اخلاق انسانی قائل نبودهاند.
▪️آنچه امروزه غرب را از غربِ دوران جنگ سرد متمایز کرده است، ناتوی فرهنگی است که تصرف در لایههای هویتی و عمیق یک جامعه را رقم میزند تا از این طریق به اهداف شوم خود برسد.
▪️سازمانهای بینالمللی مانند بانک جهانی و صندوق بينالمللی پول نیز با ارائه نسخههای اقتصادی و در نتیجه وابستگی اقتصادی ملتها، بخشی از قطعات این پازل بزرگند.
#روابط_بینالملل
#نظم_جهانی
#نظام_بینالملل
#نظم_لیبرال_غربمحور
#سرمایهداری
#سازمانهای_بینالمللی
#اندیشه_سیاسی_آیتالله_خامنهای
🆔@Asre_jadid_57
🔷 در صورت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان او آینده کشور و انقلاب چه میشود؟
🔸در این مدت کوتاه خیلی از دلسوزان انقلاب تماس گرفته و نگرانی خود را از شهادت احتمالی آیت الله رئیسی اعلام کرده اند. ناگفته پیداست که دشمنان نظام هم از وقوع این پیش آمد احتمالیِ تلخ شادمان بوده و در پوست خود نمیگنجند زیرا شهادت وی را نقطه عطفی برای تضعیف انقلاب می دانند.
🔸به گروه اول باید گفت که نگران نباشید و «إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ» و به گروه دوم هم باید گفت که مثل همیشه کور خوانده اید و «مَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيرُ ٱلمَٰكِرِينَ.» بله، قطعاً به لحاظ رسانهای فوت رئیس جمهور یک کشور به عنوان شخص برگزیده توسط اراده سیاسی مردم آن حتی اگر غافلگیرانه و نتیجه یک سانحه هوایی هم نبوده و حاصل یک بیماری از قبل مشخص هم باشد، باز هم دردناک بوده و آثار به ظاهر منفی خود را دارد.
🔸با این حال، به طور قطع این قاعده ظاهری هیچ سنخیتی با نظام و مکتب ما نداشته و آنچه ما در این ۴۶ سال دیدهایم برعکس آن است! یعنی تمام این اتفاقات به ظاهر منفی، باطنی کاملاً مثبت داشته و موجب رشد و بالندگی هرچه بیشتر انقلاب شده و قدرت آن را از درون و بیرون تثبیت نموده است.
🔸سوال این است که مگر موجودیت جمهوری اسلامی تاکنون قائم به شخص بوده است؟ غیر از این است که اگر امروز حتی یک شعار مرگ بر اسرائیل هم در کره خاکی گفته میشود به واسطه ظهور حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران است! خُب ایشان هم به ظاهر امر دنیایی فوت کرد و از میان ما رفت اما آیا انقلاب آسیبی دید؟ اساساً آیا وی دستاورد انقلاب خود که تشکیل جبهه مقاومت در سراسر کره زمین بود را به چشم دید؟
🔸بلاشک آنچه در زمان فوت حضرت امام خمینی (ره) علت نگرانی خیلی از دلسوزان انقلاب را به خود اختصاص داده بود، عدم درک عمیق از ذات انقلاب و باطن جبهه حق بود. آن روزها خیلیها تصور میکردند که این انقلاب حاصل اتفاقاتی کاملاً اتفاقی و درون مرزی است و حال آنکه که چنین پدیدهای ماحَصل نبرد ۱۲۴ هزار پیامبر الهی و آزادگان طول تاریخ بود که در آن مقطع زمانی در قالبی مشخص تجلی پیدا کرد و آثار وضعی خود را نمایان ساخت.
🔸حتی خود حضرت امام خمینی (ره) هم به عنوان بنیانگذار ظاهری انقلاب، خود را در این پازل هیچ کاره میدانست و اعلام کرد: «ما در طول انقلاب بارها توسط امام زمان (عج) هدایت تحمیلی شدهایم!» این یعنی اینکه سرگذشت انقلاب و جبهه حق بیش از آنکه در نزد اراده انسانهای عادی باشد، در کفِ مأموران خاص خداوند و همان کسانی است که وظیفه پاسداری از این نهضت را بر عهده دارند (ائمه اطهار علیه السلام).
🔸اگر بخواهیم در فضای سالهای اخیر انقلاب هم سیر کنیم، به ظاهر امر دنیایی هیچ قدرت ظاهری در جمهوری اسلامی بالاتر از شهید سلیمانی وجود نداشت. آیا قدرت نظامی و منطقه ای ما با شهادت ایشان تضعیف شد و یا اینکه گسترش یافت؟ غیر از این است که قدرت جبهه مقاومت به دو بازه زمانی قبل و بعد از شهادت ایشان تقسیم شد و اتفاقاً قسمت بعد از شهادت ایشان قدرت بیشتری نسبت به قسمت قبل از شهادت او دارد؟ غیر از این است که عملیات «وعده صادق» نتیجه شهادت او و میوه حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد بود؟
🔸حال سوال میکنیم که آیا شهادت رئیس جمهور شهید رجایی در اوایل کاشتِ درخت نوپای انقلاب موجب تضعیف کشور شد یا تثبیت قدرت آن؟ بلاشک موجب تثبیت قدرت کشور در آن زمان و بلوغ زودرس آن شد و حال به حمدالله ما که آن روزهای سخت را پشت سر گذاشته ایم، در صورت شهادت آیت الله رئیسی نیز غم و اندوهمان فقط به لحاظ مسائل انسانی و ملی است والا پیشاپیش هیچ نگرانی از وضعیت حال و آینده کشور نداریم و از این رو بوده است که رهبر معظم انقلاب لحظاتی پیش در پیام خود اعلام نمودند که: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید.»
🔸در انتها ضمن دعوت ملت ایران و خواص جامعه به هوشیاری هرچه تمام در مقابله با جنگ رسانهای دشمن، توجه خود و شما را به فرازی از صحبتهای بنیانگذار انقلاب اسلامی در خصوص آینده انقلاب جلب میکنم: «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنهها و مرفهین بیدرد شروع شده است. من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کولهبار مبارزه را بر دوش گرفتهاند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نمودهاند میبوسم و سلام و درودهای خالصانه خود را به همه غنچههای آزادی و کمال نثار میکنم و به ملت عزیز و دلاور ایران هم عرض میکنم که خداوند آثار و برکات معنویت شما را به جهان صادر نموده است و قلبها و چشمان پر فروغ شما کانون حمایت از محرومان شده است و شراره کینه انقلابیتان جهانخواران چپ و راست را به وحشت انداخته است.»
✍علی جهانبخش، قاضی دادگستری
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت»
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
🆔@Asre_jadid_57
#کارگزار
#خدمتگزار
#پرتلاش
#شهید_جمهور
📚 فیلم کامل | گفتگوی رهبر انقلاب با خبرنگار صداوسیما در نمایشگاه کتاب تهران؛
هیچ چیزی جای کتاب را نمیگیرد
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبهای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند:
یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینهسازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است.
✏️ اعتقاد من این است که همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند و هیچ چیزی نمیتواند جای کتاب را بگیرد.
✏️ نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد.
✏️ مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند. البته در این بخش کمکهایی میشود و این روند باید ادامه یابد اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند.
✏️ فعالان فضای مجازی کتابهای خوبی را که در زمینههای مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر، مسائل دینی و اعتقادی و در یک کلام «کتابهای مفید» را معرفی و ترویج کنند.
✏️ افزایش کارهای جدید، افزایش شمارگان کتابها و تجدید چاپ مکرر برخی کتابها از خبرهای خوب نمایشگاه امسال است.
✏️ دستگاههایی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید در زمینه تولید کتاب مناسب برای نسل جوان و «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم» نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند تا هم زمینه کتابخوانی فراهم شود و هم کتاب خوب در اختیار آنان قرار گیرد.
✏️ ایشان یکی از نیازهای جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانستند و افزودند: در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کمنظیری همچون امام(ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
⭕️گفتگوی رهبر انقلاب با خبرنگار صداوسیما در نمایشگاه کتاب تهران
▪️دستگاههایی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید در زمینه تولید کتاب مناسب برای نسل جوان و «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم» نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند تا هم زمینه کتابخوانی فراهم شود و هم کتاب خوب در اختیار آنان قرار گیرد.
▪️ ایشان یکی از نیازهای جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانستند و افزودند: در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کمنظیری همچون امام(ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد.
🌐Farsi.Khamenei.ir
🆔@Asre_jadid_57
⭕️تصویر آثار فقهی رئیس جمهور شهید
🔰رهبر انقلاب: درس #فقه را جدی بگیرید تا به درد #نظام_اسلامی بخورید
▫️طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
▫️این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید و لو طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
▫️@ravesh_ejtehad
#روش_استنباط
#درس_فقه
#نظام_اسلامی
🆔@Asre_jadid_57
عزای رئیسی فرصتی برای احیای اخلاق سیاسی - علی علیزاده.mp3
30.42M
🔈عزای رئیسی، فرصتی برای احیای اخلاق سیاسی
👤علی علیزاده
📺شبکه چهار سیما
📆دوم خردادماه ۱۴۰۳
🔗پینوشت: انتشار گفتگوی مذکور، بهمنزلهی تأیید تمام محتوای مطرحشده در آن نیست. آ.علیزاده در این گفتگو روی دو نکته تأکید دارند:
١.لزوم دفاع از کلیت ساختمان دولت-ملت ایرانی.
۲.امکان تبدیل این تکانه و ترومای ملی به یک فرصت برای احیای اخلاق در سیاست.
▪️عروج آیتالله رئیسی ضربه و جراحتی بزرگ بر پیکرهی سیاست در عالم مسیطر(مدرن) است که باید به احیای اخلاق در سیاست منتهی گردد.
#اخلاق
#سیاست
#دولت_ملت
#ایران
#جمهوری_اسلامی
#حادثهسازی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی؛ ابزارهای آمریکائی و استکباری
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
▪️یک نکتهای را در اینجا من عرض بکنم و آن مسئلهی جهانیشدن است. جهانیشدن، اسم خیلی قشنگی است و هر کشوری فکر میکند بازارهای جهانی به رویش باز میشود. اما جهانیشدن به معنای تبدیل شدن به یک پیچ و مهرهای در ماشین سرمایهداری غرب، نباید مورد قبول هیچ ملت مستقلی باشد. اگر قرار است جهانیشدن به معنای درست کلمه تحقق پیدا بکند، باید کشورها استقلال خودشان -استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی- و قدرت تصمیمگیری خودشان را حفظ کنند؛ و الّا جهانیشدنی که دهها سال پیش از طریق بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول و سازمان تجارت جهانی و امثال اینها -که همه ابزارهای آمریکائی و استکباری بودند- به وجود آمده، ارزشی ندارد. بنابراین، یک اصل مهم، مسئلهی استقلال است؛ که اگر این نباشد پیشرفت نیست، سرابِ پیشرفت است.
🗓۱۳۸۸/۰۲/۲۷ بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان
🌐https://khl.ink/f/6917
#سازمانهای_بینالمللی
#جهانیشدن
🆔@Asre_jadid_57
⭕️متن شناسی؛ از وجوه ذوقی و غیر قابل اعتماد در اعتبارسنجی (نمونه: ذیل دعای عرفه)
▪️این وجه، وجهی ذوقی و بر مبنای اطمینان شخصی استوار است. گفتنی است که روش استناد به متن حدیث برای اثبات اعتبار آن، بسیار روش لغزندهای است و ذوق و سلیقه شخصی و تمایلات فکری در آن بسیار مؤثّر است.
▪️به عنوان نمونه درباره قسمت ذیل دعای عرفه حضرت سیّدالشهداء علیه السلام: «إِلَهِي أَنَا الْفَقِيرُ فِي غِنَايَ فَكَيْفَ لَا أَكُونُ فَقِيراً فِي فَقْرِي... »،(۱) برخی از بزرگان، متن حدیث را دلیل بر صدور آن دانستهاند، ولی مرحوم مجلسی و برخی از محدّثان دقیقاً برعکس، متن حدیث را شاهد بر عدم صدور آن از معصوم علیه السلام انگاشتهاند.
▪️علّامه مجلسی پس از نقل دعا به همراه ذیل آن به نقل از اقبال، میافزاید: «أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال.»(۲)
▪️همایی در مقدّمه مولوی نامه اشاره کرده که این قطعه بی کم و کاست در منشآت ابن عطاء الله اسکندرانی (متوفّی ۷۰۹ ق) آمده که 45 سال بعد از ابن طاووس وفات کرده است. (۳)
▪️حاج آقا این قطعه را افزودهشده به دعا دانسته و دربارهی علّت افزودهشدن این قطعه میفرمودند: «ظاهراً یک صفحه از کتاب ابن عطاء الله در لابلای نسخهای از نسخههای اقبال قرار گرفته و برخی از مراجعان تصوّر کردهاند که این صفحه، قطعهی پایانی دعای عرفه است. لذا در نسخههای متأخّر اقبال، این قطعه به دعا افزوده شده است.»
▪️من اکنون درصدد بحث از این جهات نیستم، فقط میخواستم برخورد بزرگانی با گرایشات عرفانی با این قطعه را با برخورد محدّثانی چون مرحوم علّامه مجلسی مقایسه کرده و میزان دخالت پیشزمینههای ذهنی در زمینه بررسی اعتبار یا عدم اعتبار روایت را با روش متنشناسی نشان بدهم. به عقیده من متنشناسی، راه روشمندی برای شناخت اعتبار یا عدم اعتبار روایات نیست، و تنها در دایرهی محدودی میتوان از آن بهره جست.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
۱.اقبال الأعمال: ج۱، ص۳۴۸-۳۵۰.
۲.بحار الأنوار: ج۹۵، ص۲۲۷-۲۲۸.
۳.مولوی نامه: ج۲، ص۱۸.
📕درس خارج اصول استاد سیّد محمّدجواد شبیری زنجانی، ۱ اسفند ۱۳۸۹
#آسیبشناسی
#روشهای_اجتهاد
#حکمشناسی
#اعتبارسنجی_احادیث
#مرزبندی_با_اخباریگری
#رجال_و_درایه
#استناد
🆔@Asre_jadid_57
⭕️نسبت به کتاب سلیمبنقیس بهنظر میرسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسیای ندارد و چندان نسبت به آن نمیتوانم اظهارنظر جدی کنم.
🔰استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی
▪️نسبت به کتاب سلیم بن قیس به نظرم میرسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسیای ندارد؛ چون نوع مضامینی که در این روایت وجود دارد، در روایتهای دیگر هم آمده است.
▪️البته یک سری اشکالات از قدیم به این کتاب شده است؛ یعنی از زمان ابن غضائری. یکی از اینها اشکالی است که ابن غضائری میکند که کاملاً هم وارد است. وی میگوید: شکی نیست که این کتاب «موضوع» است و قراینی بر این مسئله هم وجود دارد. از جمله در این کتاب آمده ائمه پس از امیرالمؤمنین(ع) دوازده نفرند که با حضرت(ع) سیزده نفر میشوند. اما گاهی مراد از 12 بعد از امیرالمؤمنین یعنی 12 با امیرالمؤمنین که مسامحه در تعبیر شده است.
▪️اما اشکال دیگر ابن غضائری که کاملاً وارد است که میگوید در روایتی آمده است که محمد بن ابی بکر، پدرش ابوبکر را نصیحت کرد که این قطعاً غلط است؛ زیرا این جزو مسلمات تاریخ است که محمد بن ابی بکر در حجة الوداع در بیداء به دنیا آمده است که بیداء اولِ مسجد شجره است. روایات معتبر بر این وارد شده است و جزو مسلمات و محکمات تاریخ است که نسبت به محمد بن ابی بکر وارد شده است که «نفثت أسماء بنت عمیس بالبیداء» که بیداء همان مسجد شجره است. ولی من تصور میکنم حتی همین هم قابل پاسخ است؛ ممکن است محمد بن ابی بکر با برادرش عبدالرحمن اشتباه شده باشد.
▪️به هر تقدیر، اگرچه این ان قلت و قلتها دربارۀ این کتاب وجود دارد، ولی من چندان نیاز به بررسی در این مورد ندیدم؛ زیرا در غالب موارد، مضامین وارده در این روایت، در روایتهای دیگری هم در کنار آن وجود دارد. وقتی مقالۀ شهادت حضرت زهرا(س) را مینوشتم، سعی میکردم نسبت به مضامینی که در کتاب سلیم بود از منبع دیگری هم آدرس بدهم که اگر کسی در این منبع اشکالی داشته باشد، منبع دیگر تکمیل کند. به هر حال چندان نسبت به او نمیتوانم اظهارنظر جدی کنم.
#اعتبارسنجی_احادیث
#مرزبندی_با_اخباریگری
🆔@Asre_jadid_57
⭕️یکی از آفات انقلاب اسلامی، فقدان طرح و برنامه برای آینده از سوی روحانیت است.
▪️استاد شهید مطهری رحمهالله در کتاب «بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدسالهی اخیر» دربارهی آفات نهضت میگوید: «نهضتها مانند همهی پدیدههای دیگر ممکن است دچار آفتزدگی شوند، وظیفهی رهبری نهضت است که پیشگیری کند و اگر احیانا آفت نفوذ کرد با وسایلی که در اختیار دارد یا باید در اختیار بگیرد، آفتزدایی نماید.»¹
▪️از نظر استاد شهید، یکی از آفتهایی که ممکن است یک نهضت انقلابی با ابتلا به آنها از ادامهی راه خود باز بماند، «ابهام طرحهای آینده» است؛ به اینمعنا که بعد از پیروزی نهضت، هیچگونه طرح مشخص و مدونی برای ادارهی جامعه و رفع مشکلات نداشته باشند یا به کلیگویی و سر دادنِ شعار دربارهی آینده بسنده کنند.
▪️استاد مطهری (ره) معتقد است که روحانیت و رهبران انقلاب اسلامی باید با بهرهگیری از فرهنگ غنی اسلام طرحهای آیندهی نهضت را مشخص نمایند. دراینباره میفرمایند: «روحانیت آن گروه مهندس اجتماعی مورد اعتماد جامعه است که به علل خاصی در ارائه طرح آینده کوتاهی کرده و لااقل بهطور کامل و به امضاءرسیده ارائه نداده است. اما در مقابل، گروههای دیگر هستند که طرحها و نقشههاشان مشخص است؛ معلوم است جامعه ایدهآل آنها از نظر حکومت، از نظر قانون، از نظر آزادی، از نظر ثروت، از نظر مالکیت، از نظر اصول قضایی، از نظر اصول اخلاقی و... چگونه جامعهای است.»²
▪️شهید مطهری ضمن اینکه معتقد است: «تجربه نشان داده که روشننبودن طرحهای آینده ضایعات اساسی به بار میآورد»،³ در ارتباط با این موضوع میگوید: «قطعاً نهضت باید طرحهای روشن و خالی از ابهام و مورد قبول و تأیید رهبران ارائه دهد تا جلو ضایعات گرفته شود. ما خوشوقتیم و خدا را سپاسگزار که از نظر مواد خام فرهنگی، فوقالعاده غنی هستیم. نیازی از این نظر به هیچ منبع دیگر نداریم. تنها کاری که باید بکنیم استخراج و تصفیه و تبدیل این مواد خام به مواد قابل استفاده است و مستلزم بیدار دلی و کار و صرف وقت است.»⁴
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
١.بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدسالهی اخیر، ص۹۱
٢.همان، ص۱۰۰
٣.همان، ص۱۰۰
۴.همان، ص۱۰۰
📕بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدسالهی اخیر، مرتضی مطهری، چاپ ۲۶، ۱۳۸۲، صص. ۹۱ الی ۱۰۰.
🔗پینوشت: از علل مهم انحراف نهضت در بین مدیران و مسئولین نداشتن طرح و برنامه برای آینده است. وقتی ما طرح نداشته باشیم، بیگانگان برایمان طرح و برنامه مینویسند. این مطلب در مشروطیت به اثبات رسید.
#انقلاب_اسلامی
#نظریه_انقلاب
#آینده
#حوزه_علمیه
#آسیبشناسی_مشفقانه
#دشمنشناسی
#طرح_و_رؤیا
#برنامه
#گام_دوم
🆔@Asre_jadid_57
43.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 مطالبۀ رهبر معظم انقلاب از حوزویان برای مدیریت اختلافات فکری (ازجمله اختلاف فکری در فلسفه و عرفان)
▪️در حوزه ممکن است در مسائل گوناگون اختلاف نظر وجود داشته باشد؛ در مسائل علمی که اختلاف نظر هست، در جهتگیریهای فکری که اختلاف نظر هست، در زمینههای سیاسی هم اختلاف نظر ممکن است باشد؛ این اشکال ندارد؛ «اختلافات را باید مدیریّت کرد». مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و تشنّج و ناخن زدن به چهرهی یکدیگر نینجامد!
اختلاف فکری، در عین حال اتّحاد به معنای واقعی کلمه؛ لله، فیالله، فیسبیلالله»
(منبع: بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه، 18 اردیبهشت 1398: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42475 )
🌐https://eitaa.com/AvardGhaah
پینوشت: حل مسائل اساسی انقلاب اسلامی، وظیفهی اولویتدار و مهم امروزِ علما و فضلای حوزوی است که سبب میگردد از پرداختن به حواشی و درگیریهای غیرضروری که دارای اهمیت چندانی نیستند، بپرهیزند. متنکردن حواشی توسط عدهای، سرپوش روی ضعفها و ناکارآمدیهایشان در حل مسائل است که نهتنها هیچ دردی را دوا نخواهد کرد، بلکه در آینده ضرر و زیانهایی را به بار خواهد آورد. بسیاری از مسائل اولویتدار در دنیای کوچکِ ذهنهای زنگزدهی امثال حقیر، نامسألههای دوران کنونیِ عالم هستند و اگر نگاهمان محدود در قم نشود و با نگاهی واقعبینانه به قوم، منطقه و جهان سری بزنیم، مشکلات و مسائل اساسی را امور دیگری خواهیم یافت.
#اختلافات_فکری
#مدیریت
#درگیری_و_تشنج
#اخلاق
🆔@Asre_jadid_57
▪️امروزه حل مسائل اساسی انقلاب اسلامی، وظیفهی اصلی و مهم علما و فضلای حوزوی است که سبب پرهیز از پرداختن به حواشی و درگیریهای غیرضروری که اهمیت چندانی ندارند، میگردد.
▪️در متنآوردن حواشی توسط عدهای، از یکطرف سرپوش روی ضعفها و ناکارآمدیهایشان در حل مسائل است و از طرف دیگر، سنگاندازی در مسیر کنشگرانی است که در عرصهی نظر و میدان عمل، مشغول فعالیت هستند. این اقدام، نهتنها هیچ دردی را دوا نخواهد کرد؛ بلکه در آینده ضرر و زیانهایی را به بار خواهد آورد.
▪️بسیاری از مسائلی که در دنیای کوچکِ ذهنهای زنگزده اولویت یافتهاند، در حقیقت نامسألههای دوران کنونی عالم هستند و اگر نگاهمان محدود در قم نشود و با نگاهی واقعبینانه به قوم، منطقه و جهان سری بزنیم، مشکلات و مسائل اساسی را امور دیگری خواهیم یافت.
#اختلافات_فکری
#مدیریت
#درگیری_و_تشنج
#توهین
#اخلاق
#تنشزایی_یا_کارگشایی
🆔@Asre_jadid_57
📝متن نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
▪️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
▪️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!
این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورقخوردن است ــ ایستادهاید.
▪️شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
▪️جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
▪️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
▪️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
▪️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
▪️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
▪️«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
▪️سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
▪️سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
▪️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
▪️بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
▪️درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
▪️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
✍سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۵
#نظم_جهانی
#جبهه_مقاومت
#لاتظلمون_و_لاتظلمون
#جمهوری_اسلامی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️بحثی در باب حدیث عنوان بصری
🔰استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
▪️دربارۀ عنوان بصری این نکته را باید در نظر داشت که اینکه میگویند عنوان بصری مشهور است، مشهور در لسان متأخرین است، و الا در مصادر اصلی حدیثی و رجالی ما اصلاً وجود خارجی ندارد. عنوان بصری روایت معروفی است که اولین بار در مشکاةالأنوار سبط شیخ طبرسی (نوۀ مرحوم صاحب مجمعالبیان) یعنی مرحوم شیخ علیبنحسن وارد شده و پس از آن هم مرحوم شهید ثانی در منیةالمرید از خط شهید اول و امثال اینها نقل نموده است و در منابع نیامده است. حتی دیدم که برخی گفتهاند این حدیث در منابع اهل سنت نقل شده است؛ در حالی که حتی در منابع اهل سنت هم تا جایی که من مراجعه کردم چنین حدیثی وجود ندارد. حال اینکه از کجا چنین حدیثی آمده است؛ خصوصاً که شیوههای تعبیرش هم اصلا با شیوههای تعبیر روایات اهل بیت سازگار نیست.
▪️به نظرم چنین متونی را باید بالکل کنار گذاشت. خدا رحمت کند مرحوم آسید علی قاضی را که معروف بود که محور کارهای ایشان روایت عنوان بصری بوده است. این روشها، روشهای نادرستی است و اگر میخواهیم به روایات اعتماد کرده و محور ریاضاتمان را روایات قرار دهیم، باید به روایاتی اعتماد کنیم که اصل داشته باشد؛ نه روایاتی که در مصادر حدیثی ما وارد نشده است.
▪️اشکال: مضامین این روایت مضامین عالی است.
پاسخ: الفاظش که اصلاً با روایات اهل بیت متناسب نیست. البته برخی تعابیرش با روایتهای مصباحالشریعة تطبیق میکند ولی مصباحالشریعة هم بنابر تحقیق از امام صادق(ع) نیست. آقای بروجردی در جلسهای گفته بودند «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة» منبع ندارد. کسی در پاسخ ایشان گفته بود منبعش مصباحالشریعة است. آقای بروجردی فرموده بودند شما چگونه مصباحالشریعة را حدیث میدانید؟ در حالی که این کتاب برای شقیق بلخی است.
📕درس خارج اصول، 11 اردیبهشت 1396
#اعتبارسنجی_احادیث
🆔@Asre_jadid_57
🔰حضرت آیتالله خامنهای:
آقای بشار اسد! شما گفتید «ما هرچه عقب بنشینیم طرف مقابل جلو میآید»؛ بله، در این موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد و این، شعار و اعتقاد ما در طول بیش از ۴۰ سال گذشته بوده است.
١۴٠٣/٠٣/١٠
پینوشت:یکی از معیارهای انتخاب صحیح در انتخابات ریاست جمهوری این است که ایشان ملتزم به راهبرد مقاومت هستند یا سازش؟
#راهبرد_مقاومت
#فرهنگ_مقاومت
#بطلان_سازش
#سیاست
#سیاست_خارجه
#تاریخ
#روابط_بینالملل
🆔@Asre_jadid_57
(حاشیهای بر کلام حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله پیرامون راهبرد مقاومت)
▪️همواره دو جریان «سازش» یا «مقاومت» در سطح جهان در برابر استعمار و استکبار ابرقدرتها ایجاد شدهاند و در کنشگریِ سیاسی، ظهور و بروز خاصی از خود بهجای گذاشتهاند. اما کدام یک از دو سیاست و راهبردِ (Strategy) سازش یا مقاومت، کارآمدند؟ تجربهزیستهی ما در صحنهی تاریخ چه نکاتی را در اینباره گوشزد میکند؟ ما در طول حیات سیاسی خود، بالأخره کدام مشی را باید در پیش بگیریم و با تکیه بر کدام استدلالها آن را به دیگرملتها تجویز کنیم؟ کدام یک از این دوگانه، در فضای آنارشیک، ضامن و تقویتکنندهی توان بازدارندگی است؟ اساساً آیا سازش، مذاکره و امتیازدادن برای جلوگیری از هرگونه حمله و ستیز احتمالی، منطقی است؟
▪️اینها همه سؤالات مهمی برای تکاملِ تجربهزیستهی جمهوری اسلامی در عرصهی سیاست خارجی و بازنگری در سیاستهای غلط پیشین است. یافتن پاسخ صحیح و درخور، در تدوین و تکامل منطق و عقلانیت نظام اسلامی، راهگشا و تعیینکننده خواهد بود.
در حوادث تاریخ از دوران قدیم تا جدید، مصادیق و نمونههای فراوانی داریم که بحث را بتوان عقلی و استدلالی پیش برد و حتی نیاز به رویکردهای الهیاتی و ارزشی که عدهای خاص به آن اعتقاد دارند، نباشد. و مخاطبین هم فقط شیعیان اعتقادی یا مسلمین نباشند؛ بلکه در مقیاس روابط بینالملل، همه آحاد عدالتخواه بشر را در بر بگیرد.
▪️پاسخ درخور به این سؤال از دیدگاه مرحوم امام چنین است: «یک قدم عقبنشینی کنید، صد قدم جلو میآیند.»؛ جملهای که امام ۱۴ مرتبه تکرار کرد و مقاومت و عدم سازش و امتیازدادن از موضع ضعف را، استراتژیِ صحیح دانست.
۱.وقتى که شما خودتان مهیّا شدید براى اینکه زیر بار ظلم بروید، ظالم پیدا مىشود، این سبب مىشود که ظالم پیدا بشود. هر چه بیشتر ما خضوع بکنیم براى ظالم، ظالم بیشتر فشار مىآورد. وقتى که مهیا بشویم براى جلوگیرى از ظالم، ظالم عقب مىنشیند. هر چه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر مىنشیند. یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو مىآید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب مىرود. این «سنت الهى» است، و مطلبى بود که با «تجربه»، خودِ شما ثابت کردید که شما وقتى قدمها را برداشتید طرف اینکه طاغوت نباید باشد، رفت از بین و تمام شد؛ بساطشان را برچیدند و رفتند. و شما حالا باید این را حفظش بکنید.(صحیفه امام، ج10، ص131)
۲. من به شما عرض مىکنم اگر ما یک قدم عقب بنشینیم، آنها صد قدم جلو مىآیند. ما محکم باید در مقابل اینها بایستیم تا اینکه آن آدمى که این فساد را در این منطقه ایجاد کرده است سرکوب بشود، و آنهایى که وادار کردند اینکه این آدم این طور، این خبیث این طور با مردم عمل بکند، آنها هم رسوا بشوند در دنیا.
(صحیفه امام، ج17، ص478)
٣.در مقابل ظلم تسلیم نشوید... نقشۀ آن است که قدم به قدم پیشروى کنند. هر قدر شما عقبنشینى کنید آنها پیشروى مىکنند. آنها کمر به نابودى شما بستهاند. گمان نکنید با ملایمت و تسلیم دست بردار هستند، بلکه با استقامت و ایستادگى و اظهار حق و فریاد مظلومانه عقب مىنشینند.(صحیفه امام، ج2، ص130)
۴.در تهران وکیل اول مدرس بود. ایشان در مقابل ظلمْ تنها مىایستاد و صحبت مىکرد، و اشخاص دیگرى از قبیل ملک الشعرا و دیگران همه دنبال او بودند اما او بود که مىایستاد و بر خلاف ظلم، بر خلاف تعدیات آن شخص، صحبت مىکرد. یک اولتیماتوم در همان وقت دولت روسیه فرستاد براى ایران و سربازش هم- سالداتش (کلمهاى است روسى به معنى سرباز) هم، به اصطلاح خودشان- تا قزوین آمدند و آنها از ایران (من حالا یادم نیست چه مىخواستند، این تو [ى] تاریخ است) یک مطلبى را مىخواستند که تقریباً اسارت ایران بود و مىگفتند باید از مجلس بگذرد. آن را به مجلس بردند و همه اهل مجلس ماندند که چه باید بکنند؛ ساکت که چه بکنند. در یک مجله خارجى نوشته است که یک روحانى با دست لرزان آمد پشت تریبون ایستاد و گفت: حالا که ما بناست از بین برویم، چرا خودمان از بین ببریم خودمان را؟ رأى مخالف داد. بقیه جرأت پیدا کردند و رأى مخالف[دادند]؛ رد کردند اولتیماتوم را. آنها هم هیچ غلطى نکردند. بناى سیاسیون هم همین معناست که یک چیزى را تشر مىزنند ببینند طرف چه جورى است؛ اگر چنانچه طرف ایستاد مقابلشان، اینها عقب مىزنند و اگر چنانچه نه، آن بیچاره عقب رفت، اینها هم جلو مىآیند. حیوانات هم همین جورند. حیوانات هم همین خصوصیات را دارند که اول مىآید جلو ببیند این چه آدمى است. اگر این آدم ایستاد دستش را بلند کرد، فرار مىکند. اگر این فرار کرد، دنبالش مىکند. این خوى حیوانى است.(صحیفه امام، ج3، ص245)
🔗ادامه دارد...
🆔@Asre_jadid_57
۵.اگر ما یک قدم از این حرف عقب بنشینیم، یا به اصطلاح آقایان قدم قدم بخواهیم پیش برویم، یعنى قدم اول را ما حالا تسلیم بشویم که آقا سلطنت بکنند نه حکومت- تز آقایان این است، تز بعضیها این است که حالا این حرف را بزنیم، بیاییم بگوییم که ایشان سلطنت بکند نه حکومت!- معنیش چه است؟ معنیش این است: یک نفر آدمى که قریب سىسال خودش و قریب پنجاه و چند سال خود و پدرش به ما جنایت کرده است، جوانهاى ما را کشته است، هَتْک حُرُمات ما را کرده است، مملکت ما را به غارت داده است، حالا آقا سلطان باشد! سلطان السلاطین! شاهنشاه! ما قبول کنیم این معنا را که ایشان حالا سلطان باشد، حکومت نباشد! اگر ما این مطلب را از اینهایى که تزشان این است قبول کنیم، اسلام را و مسلمین را و مملکت اسلامى را منهدم کردهایم تا آخر؛ و این بالاتر [ین] خیانتى است که ما بر کشور خودمان بخواهیم بکنیم و به اسلام کردهایم. اگر این قدم را ما سست بگیریم و بگوییم حالا ما به همین حد[بسنده کنیم]، قلمهاى ما را خرد خواهند کرد. ایندفعه اگر این مار زخمى گرم بشود، همچو زهرى بر ایران و ایرانى خواهد زد که تا ابد سرش را نتواند بلند کند. بیدار بشوید آقایان! ملتفت باشید! خیال نکنید که ما قدم قدم مىخواهیم برویم؛ این غلط است!
(صحیفه امام، ج4، ص277)
۶.باید با قدرت پیش برویم. اگر اظهار ضعف، اگر احساس این را بکنند که ما ضعیف شدیم، اگر این تضعیفهایى که این نویسندههاى بىانصاف ما از این ملت مىکنند، احساس بکنند اینها که این نوشتهها در ما تأثیر کرده است، این احساس را اگر بکنند، جَرى خواهند شد و حمله خواهند کرد. کارهاى خودشان را بدتر خواهند کرد. احساس ضعف در خودتان نکنید.(صحیفه امام، ج10، ص494)
۷.امروز هر قدمى که ما سست کنیم یا ساکت در یک جایى باشیم ضرر دارد براى ما. ما باید فعال باشیم، ما باید به پیش برویم. اگر ما یک قدم سست کنیم، آنها یک قدم جلو مىآیند. اگر یک قدم ما عقب برویم، آنها ده قدم جلو مىآیند... و اگر یک وقت سستى کنیم، آنها مىآیند جلو، اگر یک قدم عقب بگذاریم آنها مىآیند جلو، آنها ده قدم مىآیند جلو.
(صحیفه امام، ج15، ص28)
۸. سفارتخانههایتان را، اداراتتان که در آنجا دارید، همه را اسلامى کنید؛ آن جهات غربىاش را اصلاح کنید. هر چه جهت اسلامىاش [را تقویت] بکنید، آنها بیشتر از شما حساب مىبرند. هر چه طرف غرب بروید، آنها از شما ... شما این مطلب را که از یک مملکت اسلامى رفتهاید، با یک حال اسلامى رفتهاید، و مسائل را اسلامى مىخواهید حل بکنید، این مطلب را در همه جا که هستید در نظر داشته باشید. بعد از چند دفعه تجربه کنید ببینید احترام بیشتر خواهد شد. وقتى دیدند شما یک ایدهاى دارید که سر آن ایده باقى هستید و پافشارى دارید مىکنید، آنها هم با شما ... مىشوند. اگر شما یک قدم کنار بروید، یک قدم عقب بروید، آنها جلوتر مىآیند. وضع همین است. یک قدم شما عقب بروید، آنها یک قدم جلوتر مىآیند؛ بیشتر از شما توقع دارند.
(صحیفه امام، ج8، ص102 و 103)
۹.همه با ما مخالفاند؛ امریکا و شوروى. ما گفتهایم باید خودمان باشیم؛ اگر یک قدم عقب بنشینیم، آنها یک قدم جلو مىآیند. اگر بایستیم و بگوییم مىخواهیم جلو برویم، آنها احتیاط مىکنند و پا پیش نمىگذارند و ما موفق مىشویم. نباید از هیچ کس بترسیم. امریکاییها و شوروىها با ما مخالفاند. ما تا هستیم، نباید بگذاریم آنها موفق شوند.
(صحیفه امام، ج16، ص440)
🔗ادامه دارد...
🆔@Asre_jadid_57
۱۰.اینهایى که مىگویند باید سازش کرد، اینها مىفهمند که ما اگر سازش کنیم، له مىشویم. اینها راضىاند به اینکه سازش بشود. اینها مىگویند مطیع باشید، هر چه ما گفتیم عمل کنید، خودتان دیگر قدغن است که فکر کنید، فکر خودتان را باید غلاف کنید. آنها مىخواهند که آرامش حاصل بشود در دنیا. آرامش وقتى حاصل مىشود پیش آنها، که همه تابع باشند. ملتها باید به فکر باشند، ملت ایران باید به فکر باشد، اگر لحظهاى سستى کند تا ابد له است.... نترسید از این هیاهو؛ هیاهویى است که مىکنند که ما را با همان هیاهو بترسانند.
(صحیفه امام، ج20، ص271-273)
۱۱. امروز دنیا، دنیاى آشوب و جنگ و انفجار و هواپیماربایى است، و ایران از خیلى جاهاى دنیا آرامتر است. ممکن است بعضىها که این چیزها را ندیدهاند، با خود بگویند خوب! با قدرتها باید ساخت. ولى باید بدانند که سازش، امروز نابودى تا آخر است، دفن اسلام است تا آخر دنیا. مردم باید محکم بایستند و از اسلام و کشور دفاع کنند و از توطئهها به خود هراس راه ندهند که اگر کمى عقب بنشینند، باید دست از اسلام بکشیم و تکلیف ما بر خلاف این است.
(صحیفه امام، ج19، ص56)
۱۲. اگر خداى نخواسته وحدت کلمه را از دست بدهید یا مقصدتان غیر مقصد حکومت اسلامى باشد، خوف این است که دیگر نتوانید قدم بردارید. نتوانستن قدم برداشتن دنبالش این است که آنها قدمشان را پیش بگذارند. شماها سست بشوید [و] عقبنشینى کنید، آنها یک قدم جلو بگذارند، آنها توطئهها را زیاد کنند. الآن چیزى نیستند لکن ممکن است که ماها هر چه عقب برویم، آنها جلو بیایند؛ توطئهها زیاد بشود؛ این ریشهها همه با هم مجتمع بشوند. ماها از هم متفرق بشویم، آنها با هم مجتمع بشوند؛ عکس آنى که با آن پیروزى حاصل شد تحقق پیدا کند.
(صحیفه امام، ج8، ص445)
١٣. اگر امروز اسلام سیلى بخورد، دیگر سربلند نمىکند. به خاطر اسلام باید مقدارى از ناراحتىهایمان را کنار بگذاریم. من که قریب هشتاد و پنج ساله هستم، با ضعف بسیار آن قدر که براى من ناراحتى و خستگى هست براى شماها نیست. اگر بنا باشد کنار رویم من باید کنار روم. ولى همه وارد در میدانى شدهایم که اگر یک قدم عقب بنشینیم شکست مىخوریم.
(صحیفه امام، ج18، ص274)
۱۴.و ملت فلسطین بداند که اگر یک قدم عقب بگذارد راجع به همین معنایى که الآن در دست دارد، دوباره بر مىگردد به آن حال اول.(صحیفه امام، ج20، ص473)
🔗ادامه دارد...
🆔@Asre_jadid_57
▪️رهبر انقلاب نیز بارها خط بطلان بر راهبرد سازش کشیدهاند و در سخنرانیهای متعدد به مناسبتهای مختلف، در مقابل استراتژی سازش، راهبرد مقاومت را تبیین و تشریح کردهاند و در صدد بودهاند تا آن را به یک گفتمان در سطح کشور، دنیای اسلام و در بین عدالتخواهان غیر مسلمان تبدیل کنند.
▪️ «راهبرد» در یک کلام، برنامه و چگونگی حرکت ما برای رسیدن به اهداف است که از بستر یک درگیری عبور میکند و راهبرد «مقاومت»، یکی از مکانیسمهای ما برای رسیدن به اهداف در میدان پیکار است.
▪️به ذکر برخی از بیانات ایشان در اینباره اکتفا میکنیم:
«... در مسائلى که با سرنوشت کشور ارتباط پیدا مى کند، حتماً تحلیل و موضع داشته باشید. بیانیه ى تهران مسئله ى مهمى بود؛ تحلیل شما از بیانیه ى تهران چیست؟ موضعتان چیست؟ موافقید؟ مخالفید؟ قطعنامه ى 1929 شوراى امنیت علیه جمهورى اسلامى صادر شده، یا تحریم هاى یکجانبهى آمریکا و اروپا علیه ایران شکل گرفته؛ تحلیل شما از این قضیه چیست؟ این قضیه ى کوچکى نیست. موضعتان چیست؟ ایران چه کار کند؟ چون اخم مى کنند، تحریم مى کنند، دندان نشان مى دهند، دستهایمان را بالا ببریم؟ حالا یک قدرى کوتاه بیائیم؟ تحلیلتان این است؟ در داخل کشور ما مجموعه هاى سیاسى اى هستند که تحلیلشان این است؛ مى گویند وقتى که طرف خیلى چهره ى سگى از خودش نشان مى دهد، شما عقب بنشینید! خوب، شما این را قبول دارید؟ عقب بنشینیم؟ یا نه؛ معتقدید که هرگونه عقبنشینى، طرف را تشجیع مى کند. به مجردى که دیدند شما با اخم مى ترسید، مى گویند آقا اخم کنید؛ علاج این آدم اخم است. به مجردى که دیدند تهدید به کتک یا خود کتک، شما را به عقب نشینى وادار مى کنند، مى گویند دو تا بیشتر بزن تا خوب از همه ى حرفهایش دست بردارد. طرف، اینجورى است. محاسبات دنیا این است.»
(دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان- 1389/05/31)
«ابزار آنان، تطمیع و تهدید و فریب است. تجربهها نشان داده است که درمیان خواص، هستند کسانى که این ابزارها در آنان کارگر میشود و ترس و طمع و غفلت، آنان را دانسته یا ندانسته به خدمت دشمن درمى آورد. چشم بیدار جوانان و روشنفکران و عالمان دینى باید بدقت مراقبت کند» (پیام به کنگرۀ عظیم حج- 14/ 08/ 1390)
نکتهی پنجم این سؤال است که آیا این تحریم قابل علاج است یا نه؟ جواب [اوّل] این است که قطعاً قابل علاج است؛ جواب دوّم این [است] که قطعاً این علاج، این نیست که ما در مقابل آمریکا عقبنشینی کنیم. بعضیها اینجوری بحث میکنند و این را ترویج میکنند که اگر میخواهید جلوی زیادهخواهی و زورگویی آمریکا گرفته بشود، عقبنشینی کنید؛ نه آقا، به طور طبیعی وقتی شما در مقابل آن کسی که اهل تجاوز و زیادهخواهی است عقب نشستید، او جلو میآید؛ این [یک] چیز روشن و قهری است. [اگر] شما عقبنشینی کنید، خواستههای آمریکا را قبول کنید، او خواستههای جدیدی مطرح خواهد کرد.
(۱۳۹۹/۰۵/۱۰- بیانات به مناسبت عید قربان)
یک روزی یکی از دولتهای اروپائی نسبت به جمهوری اسلامی اظهار علاقه و ارتباط و اینها میکرد؛ همان دولت سر قضیهی قهوهخانهی میکونوس دادگاه تشکیل داد، مسئولین درجهی یک کشور را در آن دادگاه متهم کرد! دولتهای اروپائی با آنها همدست شدند، همهشان سفرای خود را از تهران فراخوانی کردند؛ اینها که یادمان نرفته. خواستند سیلی بزنند، البته سیلی سختتری خوردند. از همین حسینیه آنچنان سیلیای خوردند که بعد تا مدتها دنبال علاجش بودند! هر وقت توانستند، آنها درصدد سیلی زدن برآمدند. هر وقت ما کوتاه آمدیم، یک خردهای سست برخورد کردیم، آنها پرروتر شدند. نخیر؛ ایستادگی جمهوری اسلامی، تصریح به شعارهای انقلاب، تصریح به مبانی انقلاب، عزت ما را در دنیا بیشتر کرده است.
(بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶)
🆔@Asre_jadid_57
▪️آیتالله میرباقری (زید عزه)، ذیل آیهٔ شریفه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» (سورهی مبارکهی نساء - آیهی شریفهی ۵۸)، «حکم بالعدل» را محدود به عدالت در قضاء نمیدانند؛ بلکه حکومت و حکمرانی نیز، مصداق «حکم» در این آیه هستند؛ بنابراین، خداوند دستور داده است که در کلیهی ساحتهای دولت اسلامی و حکمهای موجود در فرآیند حکمرانی (مانند صدور قوانین، برنامهریزیها و...) عدالت را رعایت کنیم.
📕منبع: درس خارج فقه الحدیث- کتاب الحجة کافی شریف- جلسه ۱۳۸،
۲۱ اسفند ۱۴۰۱
#دولت_اسلامی
#حکمرانی_اسلامی
#عدالت_در_سیاستگذاری
#عدالت_در_قانونگذاری
#پیوست_عدالت
▪️استاد میرباقری: با این مقام حکم باید عدل در عالم جاری کنید. معلوم است که این حکم صرفاً به معنای قضاوت مصطلح نیست؛ بلکه فرمانروایی است که واجد حقیقت حکم است. حکم فقط در باب قضا نیست. حکومت هم حکمرانی است. حاکم و حکومت نسبت به جامعه حکم میکنند. قوانینی که میگذارند و برنامههایی که معین میکنند اینها حکم است. الآن شما برنامههایی که دولتها تنظیم میکنند از جمله در کشور خودمان، مثلاً برنامه پنجساله، این حکم است دیگر. این حکم باید بر اساس عدل باشد.
و هر موازنهای هم عدل نیست؛ باید میزان، میزان عدل باشد و الا اگر موازین عدل نباشد، یک تناسبات دیگر و یک تعادل دیگری درست می شود که دیگر عدل نیست؛ بلکه جور است. در نظام سرمایهداری هم بالاخره یک تعادلی برقرار میکنند؛ بیقاعده که نیست. ولی موازین موازین عدل نیست. به نحوی تنظیم می شود که امکانات به سمت اغنیاء کشیده شود؛ مثل تورم در کشور خود ما و امثال ما که در تلاطم بازار اغنیاء که ضرر نمیکنند؛ این فقراء و طبقه متوسط رو به پایین است که سقوط می کند، نه اینکه خسارت به همه یکسان وارد شود. بگذریم!¹
۱. استاد می فرمودند داستان حضرت شعیب و تصرف در مکیال و میزانی که سوره هود و... بیان کرده است همین است. داستان دستکاری در موازین بهشکل واضح لزوماً نیست؛ بلکه تصرفاتی است که به نحوی موازین سنجه میکند که نفع اغنیاء در او واقع شود.
🆔@Asre_jadid_57