eitaa logo
دولت قوی
625 دنبال‌کننده
81 عکس
19 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح «ملی» و «فراملی»؛ منطقه‌ای و جهانی: پیرامون «دولت قوی»، «مقاومت» در برابر نظم ناعادلانه‌ کنونی جهان و «هویت دینی»، «پیشرفت» و «عدالت اجتماعی» نقد، پیشنهاد و سؤالات خود را با من در میان بگذارید: 🇮🇷 👤eitaa.com/ahs_tafreshi
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی رهیافت‌های مواجهه با تمدن غرب.mp3
28.9M
‌🔰آیت‌اللّه میرباقری ٩۵/٠۵/٢٠ ♦️این تصوّر که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب را غرب‌گزین بدانیم، ناشی از درکی سطحی(نه عمیق و همه‌جانبه) از اندیشه امام و رهبری است. تلقي حقير از مجموعه بيانات مقام معظم رهبري هم همين است که ایشان به دنبال "استحاله تمدن غرب در تمدن اسلامی" هستند که برای تحقق این امر، بايد اولاً اين تمدن را عمیق بشناسيم و ثانياً قله هاي علم و فناوری این تمدن را فتح کنیم و از آن عبور کنيم. ♦️"رهیافت استحاله"؛موضع‌گیریِ فعّال در مواجهه با تمدّن غرب و محصولات مدرن(علم، تکنولوژی و سبک زندگی) است که غیر از رویکردهای غرب‌پذیری و غرب‌گریزی و غرب‌گزینی و غرب‌ستیزیِ کورکورانه است. ♦️به نظر ما غرب گزيني(رویکردِ گزینشِ اجزاء خوب غرب از اجزاء بدِ آن) در نهایت منجر به غرب‌پذیری می‌شود. غرب‌گزینی یک نگاه سطحی است که از عدم درک عميق نسبت به غرب و اسلام نشأت می‌گیرد. ادامه در متن 💡برای درکِ نسبتاً عمیق‌تر و دقیق‌ترِ رهیافتِ «استحاله» به کتاب عصرِ جدید‌ [خوانشی از بیانیه گام دوّم آیت‌الله خامنه‌ای] استاد میرباقری مراجعه بفرمایید. شهید آوینی:تمدن غرب را در فرهنگ اسلامی باید استحاله کنیم دکتر حسین کچویان:مدرنیته یک دین است؛ نه یک تطور عینی عالم 🆔@Asre_jadid_57
3440 خدمت سیاستهای رهبری_1_1.mp3
6.87M
🎙 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 💠 ما یک تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، "ابزاری" در اختيار سياست‌های ایشان برای ايجاد "شرايط فرهنگی جامعه" قرار بگيرد. 💠 وقتی حكومت، «حكومت دينی» است، طرفداران فرهنگیِ این دين و حکومت دینی باید وارد ميدان پياده كردن فرمايشات رهبری در ايجاد شرايط فرهنگی جامعه بشوند. 💠 اگر فرد مسلمانی نسبت به «احكام اجتماعی اسلام» اصلاً حساسيت نداشته باشد، آدم سربه‌راهی است كه احياناً آمريكا هم می‌تواند به‌وسيله او بار ببرد. 📕منبع: دورهٔ منزلت ولایت و رهبری، جلسه اول، ۱۳‌۷۳‌/۴‌/۴ ☑️ @AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
رسالت ما؛ تحقّق فقه در ساحت جامعه ✅ فلسفه هم لازم است اما امتداد اجتماعی نداشته است و آنچه نظام و جامعه را اداره می‌کند، عملاً «فقه» است. 👤حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله 🔸ما اگر بخواهیم آنچه را كه باید عمل بشود، در یك جمله خلاصه كنیم، آن یك جمله عبارت از فقه اسلامی است. ما باید فقه اسلامی را در جامعه پیاده كنیم. 🔸 «فقه اسلامی» ، فقط طهارت و نجاسات و عبادات كه نیست؛ «فقه اسلامی» مشتمل بر جوانبی است كه منطبق بر همه‌ی جوانب زندگی انسان است؛ فردیاً، اجتماعیاً، سیاسیاً، عبادیاً، نظامیاً و اقتصادیاً؛ فقه‌اللَّه الأكبر این است. آن چیزی كه زندگی انسان را اداره می‌كند - یعنی ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات سیاسی و وضع معیشتی و ارتباطات خارجی - «فقه» است. 📄 بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم - ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ =============================== 🔸 ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد. این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. 🔸 فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان «فقه اسلام» است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم، بلکه کاملاً تأیید میکنم. فلسفه هم لازم است؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً «فقه» ما است.علّت هم این است که فلسفه‌‌ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده است. 🔸 بنده یک مدّتی یک بحث قصاص می‌کردم و نظرات حقوق‌دان‌های غربی را دوستانی که با ما همکاری می‌کردند و بلد بودند، اینها را برای بنده می‌آوردند و من گاهی اوقات نگاه می‌کردم به نظراتی که آنها داشتند در مسائل گوناگون. خوب تعمّق‌های خوبی هست در کارهایشان، امّا واقعاً با آن دقّتی که مثلاً فرض کنید صاحب ‌جواهر یا مِن‌ باب ‌مثال مرحوم آقای خوئی -فقیه معاصر خود ما- یا دیگری در این زمینه دارند، خیلی فاصله دارد؛ اینها خیلی عمیق‌ترند، خیلی ژرف‌نگرترند، خیلی به لوازم فتوا و نظر خودشان متوجّه‌ترند؛ خب اینها ظرفیّت حوزه است. 🔸این حوزه می‌تواند همه‌‌ نیازهای یک نظام اسلامی را، جامعه‌‌ اسلامی را برآورده کند، اگر چنانچه نهادسازها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمی‌افتد، یعنی این کار الان وجود ندارد. یک نمونه‌اش را حالا مثلاً شما ملاحظه کنید که غالباً شبیه این نمونه، خیلی خیلی ‌خیلی نادر است؛ مثلاً فرض کنید که یک روزی پاکستانی‌ها در صدد برآمدند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به ‌ فقهای دانشمندان اسلامی؛ مرحوم شهید صدر آن البَنک‌اللاربَوی را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. حالا آن البَنک‌اللاربَوی چقدر جوابِ نهاد بانک را در دنیای امروز می‌دهد، آن بحث دیگری است که حالا ممکن است نواقصی داشته باشد امّا بالاخره یک پاسخی داده شد، شما چند نمونه از این پاسخ‌ها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ اگر دوّمی‌‌ای، سوّمی‌ای‌ داشته باشد، مسلّماً دهمی ندارد؛ در حالی که حوزه این توان را دارد، سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرف‌نگری و عمق‌یابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه می‌تواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را. 📄 بیانات در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳/۱۲/۱۳۹۷ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️آنچه باید به ظرافت دریافت، حمله فرهنگی کفار است که از طریق معادلات کارشناسی، تکنیکی و در شکل ابزار صورت می‌پذیرد. اگر مدیریت مسلمین در بخش علوم انسانی همانند اداره کفار باشد، مدیریت مسلمین تحت فرمول‌های علمی محض نبوده، بلکه تحت مدیریت کفار خواهد بود. در چنین وضعی صلاحیت دینداری افراد در اداره امور مسلمین، تأثیری در حاصل و نتیجه کارشناسی نخواهد داشت... 🔰مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی هاشمی 📆دهه ۶۰ و ۷۰ ♦️سلطه کفار بر مسلمین همیشه از طریق غارت اموال و تصرف اراضی نبوده است؛ زیرا این حربه شناخته شده و راه مقابله با آن نیز تجربه شده است. آنچه باید به ظرافت دریافت، حمله فرهنگی کفار است که از طریق معادلات کارشناسی، تکنیکی و در شکل ابزار صورت می‌پذیرد. نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روابط اجتماعی و حتی نظام خانوادگی وقتی تحت سیطره فرمول‌ها، روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزار وارداتی کفار قرار گیرد، چیزی جز هجوم کفر بر توحید نیست؛ به عبارت دیگر، اگر مدیریت مسلمین در بخش علوم انسانی همانند اداره کفار باشد، مدیریت مسلمین تحت فرمول‌های علمی محض نبوده، بلکه تحت مدیریت کفار خواهد بود؛ به عنوان مثال وقتی واحد پول مسلمین تحت تسلط کفار درآید، سنگینی مالی آن پشتوانه‌ای برای کفار خواهد بود. در این صورت نظام بانکداری در جهت تحکیم تمرکز، به جمع‌آوری پول مردم مبادرت می‌ورزد و تولید ناخالص ملی نیز به شکلی است که پول مسلمین همچون قمری دور پول کفار به گردش درآمده و روابط ارزی به نفع تمرکز ثروت جهانی تمام می‌شود. ♦️حمله کفار اکنون، نه فقط در زمینه‌های اقتصادی که در همه ابعاد در کلیه رشته‌های علوم صورت می‌گیرد. در چنین وضعی صلاحیت دینداری افراد در اداره امور مسلمین، تأثیری در حاصل و نتیجه کارشناسی نخواهد داشت مانند این که تدبیر مدیر کارخانه شراب‌سازی با فرض ثبوت خط تولید، تأثیری در آثار وضعی شراب به وجود نمی‌آورد؛ زیرا وقتی فرمول تبدیل انگور به شراب اساس این فعالیت کارخانه باشد، تدیّن مدیر قادر به خنثی‌کردن سکرآوری شراب نخواهد بود. 🆔@Asre_jadid_57
1401-11-22 mirbageri.mp3
11.48M
🔰 پاسخ ⁧آیت‌الله میرباقری به کسانی که معقتدند طبق احادیث هر عَلَمی که قبل از ظهور برای حکومت بلند شود، طاغوت است. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ انسان‌ها در هر نظام‌ اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند که کشانده می‌شوند به یک سمت خاصی. این تور احاطه‌کننده‌ی بر اراده، حرکت و حیات انسان، امروز ریزتر بافته شده... 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️من همیشه نظام‌های اجتماعی را به تورهای ماهی‌گیری مثال می‌زدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را می‌کشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده می‌شوند و نمی‌فهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت می‌کند در داخل تور، آنها خیال می‌کنند آزادند و دارند راه می‌روند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظام‌های اجتماعی هم این چنین‌اند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همین‌طور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسان‌ها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده می‌شوند به یک طرفی؛ اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسان‌ها را به طرف بهشت می‌روند، و اگر به‌طرف جهنم ببرند، انسان‌ها دارند به طرف جهنم کشانده می‌شوند. ♦️قرآن می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوارِ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹). سردمداران نظام‌های باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسان‌هایی را که در سایه این نظام‌ها دارند زندگی می‌کنند می‌کشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند می‌برند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند. 📕بیانات در جلسه بیست و دوم تفسیر سوره بقره، ۱۳۷۱/۰۱/۲۶ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17177 ♦️همین محدودیت‌هایی که امروز به شکل پنهان، اراده‌ی انسان‌ها را به زنجیر میکشند، اینها یک روز به صورت آشکار بوده است. این تور احاطه‌کننده‌ی بر اراده، حرکت و حیات انسان، امروز ریزتر بافته شده، از خیوط و نخ‌های باریکتری استفاده شده و با مهارت بیشتری به آب انداخته میشود. آن روز این مهارت‌ها نبود؛ اما آشکارتر و قلدرمآبانه‌تر بود. 📕بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه‌السّلام)‌‌ - 1384/10/29 https://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=3328&nt=2&year=1384&tid=1622 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ای کاش از منابع قرآنی و روایی دست به استخراج واژگان سیاسی و اجتماعی می‌زدیم. خيلي از اصطلاحات ایدئولوژیک ما بعد از انقلاب، وارد فرهنگ لغت‌های سياسی شد، مثل «استكبار» و«مستضعفين». متأسفانه خودمان این اصطلاحات را كنار گذاشتيم و به جای «مستضعفين» مي‌گویيم «اقشار آسيب‌پذير». 👤 دکتر محمد رجبی دوانی ♦️"یکی از بستگان نزدیک ما هميشه مجله تايمز را مطالعه می‌کند. حدود پانزده، شانزده سال پیش يك مجله تايمز را در دستش دیدم که عكس سه نفر پشت جلد آن چاپ شده بود و زیر آن نوشته بود: «سه نفر از نمايندگان حزب‌الله»! من هر چه نگاه كردم، ديدم نه قيافه اين‌ها لبنانی است و نه موضوع، موضوع حزب‌الله است؛ تيتر مقاله هم مثلاً تحلیل بودجه در كنگره آمريكا بود. از او پرسیدم موضوع چیست؛ گفت مگر خبر نداري، جمهوري‌خواه‌ها به دموكرات‌ها که معتقدند باید رفاه اجتماعی را بیشتر کرد، «كمونيست» می‌گویند و دموکرات‌ها هم به جمهوری‌خواه‌ها به دلیل طرفداری از جنگ، «فاشيست» مي‌گويند. گروهي هم با هر دوي اينها مخالفند كه اسم‌شان را گذاشته‌اند «حزب الله»! جالب است که این نام‌گذاری برای مسخره هم نبود و واقعاً گروهي كه با اين دو گروه مخالف بودند را به عنوان «حزب الله» می‌شناختند؛ یعنی اصطلاحات جمهوری اسلامی تا آمریکا هم رفته بود. ♦️اساساً خيلي از اصطلاحات ایدئولوژیک ما بعد از انقلاب، وارد فرهنگ لغت‌های سياسي شد، مثل «استكبار» ، «استضعاف» و «مستضعفين» . متأسفانه خودمان این اصطلاحات را كنار گذاشتيم و به جای «مستضعفين» می‌گویيم «اقشار آسيب‌پذير». زیرا وقتي «مستضعف» گفته می‌شود، در مقابلش يك «مستكبر» قرار دارد كه او را به استضعاف کشانده است، ولي وقتي مي‌گویيم «آسيب‌پذير»، يعنی خودش آسيب‌پذير است. واژه «مستضعف» دارای يك بار انقلابي بود و ریشه قرآنی هم داشت، ولی ما آن را كنار گذاشتيم؛ در حالی که اينها به عنوان واژگان انقلاب اسلامي ايران به ادبیات سياسي جهان راه یافته است و اي كاش ما باز هم از منابع قرآنی و روايی‌مان دست به استخراج واژگان سیاسی و اجتماعی می‌زدیم." 📕 دورهٔ تاریخ تمدّن غرب در فرهنگستان علوم اسلامی قم 🆔@Asre_jadid_57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیت‌الله میرباقری ♦️مبارزه با راننده اسنپ و رستوران‌دار و … در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدام‌ ناموفقی است چرا که فقط با کسانی که مرتکب جرم شده‌اند برخورد کرده‌اید اما با شبکه اشاعه و اقامه‌ی آن درگیر نشده‌اید. اینطور نمیشود که به اقامه‌کننده بی‌عفتی لقبِ کارشناس ارشد و دانشمند بدهید اما به خانمی که مرتکب فسادی شده که از لوازم آن دانش است، لقب عمل‌کننده به منکر بدهید. ♦️در موضوع حجاب، مسئولینی که ۴۰ سال است دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند، باید پاسخگو باشند. 📎پی‌نوشت: اهتمام‌شان به لایه‌های بنیادینِ معضلاتِ کنونی به‌خصوص،«نظام تصمیم‌سازی» ستودنی است. 🆔@Asre_jadid_57
🔰مرحوم علامه حسینی الهاشمی 🔸دوره دوم ریاست آقای هاشمی بر مجلس بود، من به دیدن ایشان رفتم. گفت « آقای حسینی چه کار می‌کنید؟» گفتم:« جامعه دو ماشین تولید اطلاعات دارد: در یکی مطلق گرایی حسی اصل است و پیش فرض روش و شاخصه کارآمدی در آن باید حسی باشد و از وحی شرط نمی‌پذیرد، حتی وقتی که به وحی و ایمان و عقل نظر می‌کند، آن‌ها را به صورت حسّی تفسیر می‌کند. تولید اطلاعات این ماشین بر اساس این روش است. شخصیت‌هایی را هم که تحویل می‌دهد، کارآمد هست و قدرت اداره دارند. 🔸جامعه ماشین دیگری نیز برای تولید اطلاعات دارد که حوزه علمیه است که منطق آن از انتزاع آغاز می‌کند و به التزامات قبلی معتقد است و به این که موضوع این عنوان و حکمش چیست، اکتفا می‌کند ولی نمی‌تواند به عمل و عینیّت دست بزند». 🔸گفتم:« بین این دو دستگاه تولید اطلاعات(دانشگاه و حوزه) اختلاف وجود دارد. شما که رئیس مجلس هستید گاهی مجبور هستید به نفع این دسته کنار بروید و گاهی به نفع دسته دیگر کنار بروید».ایشان در آن زمان که زمان حضرت امام(رحمه الله علیه) بود- گفت:« ما این مشکل را از طریق شورای تشخیص مصلحت حل کرده ایم». من تبسّم کردم و گفتم:« این حل سیاسی است و نه حل منطقی. رابطه بین دو دستگاه تولید معرفت اگر به صورت منطقی هماهنگ نشود، چالش اجتماعی آن فقط به تأخیر می‌افتد، نه این‌که از بین برود» ایشان متوجه شد که من چه می‌گویم و گفت:« اول صبح، اوقات مرا تلخ کردی» ... 📕صفحه‌ی ۲۷ کتاب معرفی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از زبان استاد 🆔@teghtesadi 🆔@Asre_jadid_57
⭕️او می‌گفت: نمی‌شود تکنولوژی غرب را گرفت و فرهنگ آن را نه! سخت‌افزارهای موجود غربی بر اساس نرم‌افزار مادی‌گرایی غرب است. راه نجات، خروج از ولایت تکنیک و برهم‌زدن وضع موجود به نفع وضعیت موعود است. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️مهم‌ترين امتحان معاصرِ بشر این است كه بشر عقلانيت خودش را تسليم به وحی كند. 🔰حضرت آیت‌الله میرباقری ♦️اينكه ما بياييم دانش‌هاي ديگر را مطالعه كنيم، اصلاح كنيم؛ يعني چي بخواهيم اصلاح كنيم؟ با چه روشي اصلاح مي‌كنيد؟ بخوانيد كتب غربي‌ها را، غير اسلامي‌هايش را حذف كنيد! جامعه‌شناسي را اين طوري مي‌شود اسلامي كرد؟! يا بايد از بنياد، پارادايم‌هاي جامعه‌شناسي را و بعد «روش تحقيق» در جامعه شناسي را طراحي كنيم؛ مبتني بر اين پارادايم‌ها و آن روش تحقيق، تحقيقات شكل بگيرد، جامعه شناسي اسلامي توليد مي‌شود. كاري كه غرب كرده، شما اسلامي‌اش را بايد انجام بدهيد. پس اينكه بخوانيم و اصلاح كنيم، چيزي از درونش درنمي‌آيد. ♦️اينكه يك علم انضمامي اضافه كنيم؛ همين علوم خوب‌اند، بياييد يك علمي بهش اضافه كنيد كه مبادي و غايات را هم بيان بكند. باران كه مي‌آيد، بگويد علت غايي و فاعلي‌اش چيست. بيماري‌ها را علت فاعلي و غايي‌اش را هم بگويد. اين هم علم ديني درست نمي‌كند. اينكه ما بياييم فلسفه‌هاي مضاف طراحي بكنيم، اين به نسبتي علم را ديني مي‌كند. به نسبتي كه فلسفه ما به دين منتسب است، به همان نسبت كه اين فلسفه باز در علم جاري مي‌شود، علم، ارزش اسلامي پيدا مي‌كند ولي كافي نيست. ♦️براي اينكه منظومه هماهنگِ عقلانيت بشر كه مهمترين امتحان معاصرِ بشر است كه بشر عقلانيت خودش را تسليم به وحي بكند؛ نه حسش را، تعقل خودش را؛ نه اينكه بگويد عقل دارم مي‌فهمم؛ بعد از اينكه فهميدم، در عمل حالا يا بندگي مي‌كنم يا نمي‌كنم. نه. خود قوه تعقل، مثل چشم است. آقا! چشم، مناسك بندگي دارد ديگر، حلال و حرام دارد. خود عقل نیز، حلال و حرام دارد. حلال و حرامِ تعقل، در «روش تحقيق‌»اش است. عنايت فرموديد. تعبد در عقلانيت، تقواي در تعقل، غير تقواي در علم است. آقا! نماز شب مي‌خواند، خيلي آدم خوبي است ولي وقتي تعقل مي‌كند، به روش غربي تعقل مي‌كند؛ تعقلش اسلامي نيست. اينكه اين تعقل هم بياييم تركيب كنيم با معارف اسلامي، باز اسلامي نمي‌شود. عرض كردم حتي اگر روش تعقل شما اسلامي نبود، موضوع تعقل‌تان دين باشد، اسلامي نيست، حرام است، تحريف دين است. موضوع تعقل، قرآن هست! بيست سال روي قرآن كار كرده اما با روشي كه روش تأويل است. يك كتاب نوشته، همه‌اش تأويل قرآن است، تأويل به رأي است. عنايت مي‌كنيد. جريان تقوا در تعقل، اين معناي تعبد است. ♦️تعبد هم بايد قاعده‌مند بشود، يعني از عقلانيت عبور كند. عقل بگويد قواعد بندگي در تحقيق چيست، آن هم تحقيقات شبكه‌اي اجتماعي. كهكشان عقلانيت اجتماعي را مي‌خواهد تسليم به شرع كند، نوراني كند؛ خب اين پيدا است خيلي دقتي كه مي‌برد، بيش از اين حرف‌ها است. شما مي‌خواهيد چكار كنيد تا بگويم چقدر دقت كنيد. اينكه گاهي ما را متهم مي‌كنند كه چقدر عميق مي‌كنيد كار را در فرهنگستان، بحث اين است كه چكار مي‌خواهيد كنيد؟ اگر مي‌خواهيد دانش غربي را تركيب كنيد با فقه ديني؛ اين، كار آساني است. تركيب‌سازي، خيلي كار سختي نيست. اگر مي‌خواهيد الگوها و مدل‌ها را اسلاميزه بكنيد، اين كاري ندارد كه. اين اينقدر عميق‌ نمي‌خواهد تأمل كنيد. حتي اگر مي‌خواهيد فلسفه‌هاي مضاف توليد كنيد، باز هم اين قدر زحمت ندارد. ولي اگر مي‌خواهيد منظومه عقلانيت بشر را تسليم كنيد، خب بايد اول روش تسليم شدنش را پيدا كنيد. براي اينكه روش تسليم شدنش را پيدا كنيد، فلسفه روش بايد پيدا كنيد. اصول بنيادي روش تحقيق كه آن اصول بنيادي، روش تحقيق را مبتني بر تعبد به شما مي‌دهد. مي‌گويد چگونه مبتني بر تعبد، منظومه روش تحقيقت را ايجاد بكن. و بعد هم بايد طراحي مديريت شبكه تحقيقات بكنيد. آن چيزي است كه فرهنگستان دنبال كرده. البته محصولاتي هم داشته. در حوزه مديريت هم في‌الجمله اين به كار گرفته شده. 📕سخنرانی تمدن اسلامي و جنبش نرم افزاري، ١٣٨٧/٠۵/١۵ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️جهتِ تحقیقات و محور مسائل نظام اسلامی؛ اداره جامعه‌ی بشری از حیث مادی و معنوی ⭕️فضای فرهنگیِ مستحکمی را بوجود بیاورید تا به‌مجرّد مطرح‌شدن حرف‌های سست نااهلان، اصلِ حرف هو شود؛ آن‌ها فضا را خالی دیده‌اند که ورود کرده‌اند. 🔰 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام ظلّه ♦️ از جمله مسائل مهم، یکی این است که باید تحقیقات ما کاربردی باشد، یعنی تحقیق خشک خارج از زمینهٔ عمل، راه دور و دراز پیمودنِ در زمان و فرصت کم است. باید شما ببینید این نظام اسلامی که یک آرزوی بزرگ همهٔ موحدین و مصلحین و مؤمنین بالله و به اسلام بوده و تحقق پیدا کرده است، امروز به چه چیزهایی احتیاج دارد. باید دنبال این بگردید. انصافاً ما دیر به این مسائل پرداختیم. ای کاش از اول انقلاب، صد نفر از قبیل شما پیدا می‌شدند که نه به جنگ کار داشتند و نه به دولت، می‌رفتند، می‌نشستند و این مسائل را برای نظام اسلامی تحقیق می‌کردند. ♦️... ما بایستی با این فرض بحث کنیم که اسلام آمده است تا یک جامعه و یک مجموعه بشری را -که این مجموعه بشری اندازه مشخصی هم ندارد، ممکن است شامل همه بشر بشود- از جهت مادی و معنوی اداره کند، حال به چه چیزهایی احتیاج دارد؟ پایه و اُسُس آن، چه چیزهایی هستند؟ لیکن فرض بر این است که اقتدار در دست اسلام و نظام اسلامی است و این نظام می‌خواهد اداره کند، نمی‌خواهد بنشیند و تماشاچی اداره دیگران باشد. با این پیش فرض، بایستی همه تحقیقاتمان را جهت بدهیم و نیازهایمان را بسنجیم، ببینیم چه چیزی لازم داریم و وارد شویم. ♦️امروز از طرف کسانی در اولی ترین و بدیهی ترین مبانی نظام سیاسی اسلام، با ادله واهی و با خدشه های پوچ، خدشه می‌شود و آن، عبارت است از این که «اصلا آیا اسلام به سیاست، کاری دارد یا ندارد؟» یعنی این فکری که یک روز نهضت اسلامی، با جرات، با قدرت، با اتکای به نفس و اتکای به منابع فراوان، قرص و محکم آمده و آن را بیان کرده است و آن چنان این حرف را سبز کرده که توانسته است یک نظام سیاسی را بر اساس آن به وجود بیاورد، اصل این را با حرف‌های سست و بی‌مبنا و بی‌منطق میخواهند زیر سوال ببرند. اگر چنین شود، آیا حیثیت، آبرو و محبوبیت دین، با این حرف های حقیقتا بی‌معنا و بی‌ارزش و پوچ -از لحاظ استدلالی و نظری- حفظ خواهد شد؟! این نشان دهنده آن است که آنها فضا را خالی می‌بینند و الا اگر چنان فضای فرهنگی مستحکمی وجود داشت که به مجرد مطرح شدن این حرف، خودِ حرف، «هو» میشد، طبعا گفته نمی‌شد، ولی می‌بینیم کسانی این حرف‌ها را می‌گویند! لذاست که ما به این تحقیقات، بسیار نیاز داریم و باید ببینیم این نیازها کدام است، آنها تحقق پیدا کند. 📕 فقه حکومتی صفحهٔ ۲۲۴ و ۲۲۵ بیانات در دیدار چند تن از محققین مجلس خبرگان ۱۳۷۹/۰۴/۰۴ ‌ (زحمت طاقت‌فرسا و بهرهٔ صفر) 🆔@Asre_jadid_57
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️دریافتن و فهمِ طرح کلانِ خدای متعال و حضرات معصومین علیهم‌السلام آن‌طور که به حقیقت نزدیک‌تر باشد، بدون فلسفهٔ تاریخ ممکن نیست، همچنان‌که درکِ جایگاه انقلاب اسلامی و رسالت آن و نیز ارتباط آن با طرح کلان حضرات معصومین علیهم السلام. ♦️برنامه ریزی برای آینده جامعه جهانی و تدوین نظریه‌های و... جز در طراز فلسفهٔ تاریخ، کارآمدیِ مطلوب در جهت ادارهٔ حیات اجتماعی بشر، آن هم معطوف به عصر ظهور را نخواهد داشت. ♦️زمانی که نظریه‌‌های دشمنان ما از جمله نظریهٔ برخورد تمدن‌ها یا نظریهٔ غلبهٔ لیبرال‌ْدموکراسی، ناظر به ساختِ آینده و تصمیم‌گیری برای کلّ بشریت است؛ چرا ما با وجود منابع وحیانی‌ِ‌مان که سرشار از گزاره‌های فلسفهٔ‌ تاریخی است، از این ظرفیت بزرگ، کماکان غفلت کنیم؟! چرا در مقیاس کلّ تاریخ برای ساخت آیندهٔ کل بشریت و تنظیم امور اجتماعی جهانیان تصمیم نگیریم؟! ♦️جای بسی التفات، که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله در راهبریِ انقلاب اسلامی برخوردار از یک نظریهٔ فلسفهٔ تاریخی به‌عنوان یک چهارچوب کلان‌اند که بدون ملاحظهٔ آن، در تحلیل بیانات و عملکرد ایشان و انقلاب اسلامی،حتماً دچار خطای شناختی خواهیم شد. ✍تفرشی 🆔@Asre_jadid_57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیت‌الله شهید مطهری رحمه‌الله ⁉️چرا در «فلسفهٔ سیاسی» خودمان غور نکنیم؟ فلسفهٔ سیاسی ما چه باید باشد؟ حتماً در فلسفهٔ سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفهٔ سیاسی تابع انگلستان باشیم؟ تابع آمریکا باید باشیم؟ تابع فرانسه باید باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟ ⁉️ آیا امکان ندارد که یک فلسفهٔ سیاسی دیگری وجود داشته باشد مترقی‌تر و عالی‌تر از آن‌ها؟ ⭕️ چرا، امکان دارد. این‌است فریضه‌های ما. ♦️پی‌نوشت: موضوع مناظره پرفسور درخشان با جناب غنی‌نژاد، یک موضوع اقتصادی بود اما ریشهٔ اختلافات، مباحث مبنایی فلسفهٔ سیاسی بود. 🆔@Asre_jadid_57
✅ نظام اولویت‌های ما در دینداری را خراب کرده‌اند. 🔰 استاد حامد کاشانی 🔸عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه که وقتی خواست بر علیه یزید قیام کند نگفت حسین بن علی را کشته است، بلکه گفت او شراب می‌خورد! نه اینکه شراب‌خواری کوچک است معاذالله، ولی این نسبت به قتل حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه اصلاً قابل قیاس نیست. شما راجع به شمر نمی‌گویید او شراب هم می‌خورد، شمر شمر است، برای همین در روایات ما هست که اگر کسی ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را نداشته باشد نماز بخواند یا فحشاء مرتکب شود… نه اینکه نماز خواندن با فحشاء یکی است، نسبتِ این امر با آن امر اصلاً چیزی نیست. مانند اینکه روی باسکول تریلی یک بچه را بگذارید اصلاً نشان نمی‌دهد، اصلاً زیر صد کیلو را بحساب نمی‌آورد، نه اینکه موجود و مهم نیست، بلکه در کنار آن چیزی نیست. 🔸امام صادق علیه السلام یکی از شعرای اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را خیلی تحویل می‌گرفتند، نزد حضرت رسیدند و گفتند او فلان گناه را انجام می‌دهد، حضرت فرمودند: حبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد؛ نه اینکه وقتی حبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد یعنی کار خوبی می‌کند، یعنی تو نسبت‌ها را کنار یکدیگر بگذار، آن حسن را ببین و بعد برای اصلاح این عیب او هم… این عیب در برابر آن حسن هیچ چیزی نیست، نه اینکه گناه کوچک است، کوچکترین گناه هم بزرگ است، فکر نکن گناهی کوچک است، ببینید مقابل چه کسی گستاخی کرده‌اید. کسی که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را دوست داشته باشد در محضر حضرت بی‌ادبی نمی‌کند، گناه بی‌ادبی به مقام امام معصوم است. گناه کوچک نیست… امام می‌فرمایند این‌ها از یک سنخ نیست که بگویید فلان گناه را می‌کند. الآن بین ما کم پیدا می‌شود که کسی عصمت اکتسابی داشته باشد، بالاخره خطاهایی می‌کنیم، ولی گاهی بعضی چیزها آنقدر ویژه است که می‌گویند اگر بنا به دیدن است آن را نگاه کن. 🔸ائمه علیهم السلام از همه‌ی عالم بیشتر به این امر توجه داشتند که کسی خدای نکرده گستاخ نشود، ولی از آن طرف هم نمی‌خواهند این مسئله حبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را در سطح نماز بیاورند، نه اینکه نماز کم است، نماز مهم است، اگر نماز قبول بشود مابقی اعمال قبول می‌شود، نماز مهم است، نماز در قبر سؤال می‌شود، اما می‌فرمایند حبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را در سطح نماز نیاور. 🔸آن‌ها چون همه چیز را یکسان دیدند قتل حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را ندیدند و نماز اول وقت نخواندنِ یزید را دیدند و بر علیه او قیام کردند. گفت: یزید شراب می‌خورد و نماز اول وقت نمی‌خواند، نگفت حسین بن علی را کشته است، نگفت ناموس خدا را به اسارت برده است! یعنی نظام اولویت‌بندی اینقدر ایراد دارد. حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فرمودند: دین از بین رفتآیا نماز نمی‌خواندند؟ مسجدها تعطیل نشده بود ولی دین از بین رفت. مهم‌ترین ضربه‌ای که به ما زدند این بود که این اولویت‌بندی را خراب کردند. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️هیمنهٔ تفکرات حاکم بر ادبیات سیاسی جهان بر ذهن محقّق، اثر می‌گذارد. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️ما در نوآوری‌های اسلامی در گذشته‌های قبل از انقلاب، همیشه دچار خطایی بودیم. خودِ بنده جزو همان کسانی هستم که در این وادی دچار این خطا بودم (و ما ابرء نفسی) در واقع، همه ما در آن زمان -الا شذ و ندر- دچار این خطا بودیم و آن اینکه تفکرات حاکم بر ادبیات سیاسی جهان، بر روی جهت‌گیری ما اثر می‌گذاشته است. ♦️مثلاً یک روز بود که سوسیالیسم در ادبیات جهان، موقعیت بسیار والا و بالایی داشت. هرکس درباره‌ی اقتصاد اسلامی بحث می‌کرد -همان هایی که معتقد به اسلام بودند و می‌خواستند برای اسلام کار کنند- به گونه ای قضیه را به طرف آن چیزی که به آن سوسیالیسم گفته می‌شد، می‌کشاندند! حتی کسانی که واقعاً معتقد به اسلام بودند! بسیار انحرافات از این جا به وجود آمد، یعنی واژه‌ها گرفته شد، تعبیرات سیاسی رایج در فرهنگ سیاسی دنیا گرفته شد و همین‌ها بدون موشکافی‌های درست، مورد قبول قرار گرفت و هیمنه‌ی آن بر ذهن محقق، اثر گذاشت! ♦️به نظر من قوی‌ترین و بهترین کسی که در این زمینه وارد شد، خودِ امام بودند. خود امام هم البته از اول نهضت -که آن وقت ایشان دیگر در میدان مسائل فکری، بروز و ظهوری نداشتند- مطالب‌شان بیشتر سیاسی بود و گرایش به دین در آن‌ها، کمتر محسوس بود، اما بعد از آن‌که ایشان آمدند و انقلاب شد و حرف‌های ایشان مکرر شد، دیدیم بر روی مر اسلام تکیه می‌کنند، درست در موضع یک فقیه که منابع فکری خود را از کتاب و سنت می‌گیرد و می‌خواهد بفهمد کتاب و سنت، چه می‌گوید، ولو با همه حرف‌های رایج در همین ادبیات جهانی سیاست و اقتصاد و اینها منافات و مغایرت داشته باشد! واقعاً بهتر از همه‌کس در این زمینه امام بودند. ♦️یکی از همین رفقای طلبه خودمان -که امروز جزو مسؤولین است- چند سال قبل از این -بعد رحلت امام- گفت که: شما قبل از انقلاب در این زمینه ها، اینطور میگفتید امروز طور دیگری میگویید! به ایشان گفتم: بله، فرق من با بعضی های دیگر این است که من در آن نقطه، متوقف نماندم، عبور کردم، ولی بعضی‌ها همان‌جا متوقف ماندند! بله، ما این‌طور می‌گفتیم، منتها بعد خودمان را به امام عرضه‌ کردیم. امام، هم صاحب فکر بودند و هم صاحب علم، یعنی تنها یک آدم صاحب فکر بی علم نبودند. عالمِ بدون تفکر وسیع و قوت اندیشه و فکر هم نبودند. ایشان درست فهمیده بودند. من عرضه کردم، دیدم آن را که ایشان می‌گویند، درست است، تحلیل کردم، به خودم برگشتم، دیدم این درست است. لذا من هم تصحیح کردم. واقعش این است که امروز هم متأسفانه همین بلا وجود دارد، اگرچه بسیار کمتر از گذشته است... 📕 فقه حکومتی صفحهٔ ۲۱۴ - بیانات در دیدار آیت الله امینی و چند تن از محققین مجلس خبرگان ۱۳۷۹/۰۴/۰۴ 🆔@Asre_jadid_57
شرح کافی 138 21-12-01 (Trimmed).mp3
5.32M
🔸آیت‌الله میرباقری (زید عزه)، ذیل آیهٔ شریفه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» ، «حکم بالعدل» را محدود به عدالت در قضاء ندانسته و احتمال دیگری نیز برای معنای «حکم بالعدل» مطرح می‌کنند. 🔸به فرموده ایشان، حکومت و حکمرانی هم می‌توانند مصداق "حکم" در این آیه باشند و بنابراین، خداوند دستور داده است که در کلیه ساحت‌های دولت اسلامی و حکم‌های موجود در فرایند حکمرانی (مانند صدور قوانین، برنامه‌ریزی‌ها و...) عدالت را رعایت کنیم. 📕درس خارج فقه الحدیث-کتاب الحجة کافی شریف-جلسه ۱۳۸ 📆 ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ 🆔️ @Asre_jadid_57
سلام و عرض ارادت خدمت مخاطبین محترم. این کد تخفیف 50درصدی برای عزیزانی است که از طرف کانال عصر جدید در دورهٔ «نظم جهانی و چالش‌های عصر پساسکولار» حجةالاسلام عبدخدایی ثبتِ نام نمایند👇👇 nazm-asrjadid لینک ثبت‌نام http://www.negahschool.ir/product/new-world/ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir 🆔@Asre_jadid_57
⭕️اسلام فقط معرفت نيست، تعهّد به عمل و تحقّق احكام اسلام هم جزو اسلام است؛... آئين حكمرانى جزو اسلام و جزو معارف اسلامى است، بخش ديگر اسلام عبارت است از محقّقْ‌كردنِ اين حقايق در متن جامعه، يعنى هدايت؛ اين بخشى از اسلام است ديگر. اسلام فقط توحيد به معناى علم توحيد نيست، بلكه اسلام عبارت است از استقرار توحيد در جامعه؛ يعنى جامعه موحّد بشود؛ اين هم جزو اسلام است. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام ظله ♦️آنچه بنده به ذهنم بود عرض كنم اين بود كه حوزه‌هاى علميّه مركز آموزش اسلامند؛ بالاخره دين بايد فهميده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمق‌يابى بشود، [لذا] مركز لازم دارد؛ اين مركز، حوزه‌هاى علميّه‌اند كه عالِم دينى درست ميكنند. حوزه‌هاى علميّه، مركز تعليم اسلامند. اسلام فقط معرفت نيست، تعهّد به عمل و تحقّق احكام اسلام هم جزو اسلام است؛ يعنى يك وقت هست كه ما اسلام را - كه ميخواهيم در حوزه ياد بگيريم - فقط عبارت ميدانيم از اصول و فروع و اخلاق و همينهايى كه هست - [كه] واقعيّت هم همين است؛ [يعنى] اصول دين، فروع دين، ارزشهاى اخلاقى، سبك زندگى، آئين حكمرانى، اينها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامى است - خب اينها را بايد برويم در حوزه‌ى علميّه ياد بگيريم. لكن اين [برداشت] درست نيست؛ اين بخشى از كار حوزه‌هاى علميّه است؛ چرا؟ چون اين بخشى از اسلام است؛ بخش ديگر اسلام عبارت است از محقّق كردنِ اين حقايق در متن جامعه، در متن زندگى مردم، يعنى هدايت؛ اين بخشى از اسلام است ديگر. اسلام فقط توحيد به معناى علم توحيد با همان عمق و معرفتِ عرفانى و فلسفى و [مانند] اينها نيست، بلكه اسلام عبارت است از استقرار توحيد در جامعه؛ يعنى جامعه موحّد بشود؛ اين هم جزو اسلام است. ♦️بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوه‌ی حکومت است؛ و همه‌‌ی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛ بخشی از اسلام هم عبارت است از تحقّق این‌ها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه‌بودن تحقّق پیدا کند. خب «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. .... امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. این کاری است که امام بزرگوار کرد. ♦️امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعه‌ی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 📕بیانات در دیدار طلاب، 1398/02/18 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰حضرت امام خمینی رحِمه‌ُالله ♦️«من از آن آدم‌ها نیستم که اگر یک حکمی‌کردم بنشینم چرت بزنم که این حکم خودش برود، من راه می‌افتم دنبالش. اگر من خدای نخواسته یک وقتی دیدم که مصلحت اسلام اقتضا می‌کند که یک حرفی بزنم، می‌زنم و دنبالش راه می‌افتم و از هیچ چیز نمی‌ترسم. بحمدالله تعالی، والله تا حالا نترسیده‌ام». 📕 صحیفهٔ امام؛ ج ۱، ص ۲۹۲ ـ ۲۹۳ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ تمدّنِ غرب؛ تمدّنی نیازآفرین. 👤 جناب اصغر طاهرزاده ♦️ شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»! ♦️ آوینی می‌گوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است؛ چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که تبلیغات یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است. ♦️ روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و می‌گوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظه‌ای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناک‌ترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش مصرف کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحران‌هایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است. 📕 فرزندم اینچنین باید بود ج۱ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️نهادهای اجرایی و تصمیم‌گیر، مسائل را بر مبنای علوم انسانی غرب حل می‌کنند که این علوم، رسالهٔ عملیهٔ کفار هستند؛ اینکه در روایات داریم مسلمان‌ها در آخرالزمان، احکامشان را از علمای یهود و نصارا می‌گیرند، یعنی همین. 🔰آیت‌الله حائری شیرازی رحِمَه‌ُالله ♦️علوم انسانی، درواقع «رساله» است. این رسالهٔ عملیه است که از غرب می‌آید و در داخل شما اسمش را می‌گذارید کتاب جامعه‌شناسی و فکر و خیالتان راحت می‌شود! خیر، اینها رسالهٔ عملیه هستند. بانکداری‌تان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رساله‌ها را آرمِ علم زده‌اید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم فتوی است. ♦️اینکه در روایات داریم که مسلمان‌ها در آخرالزمان احکامشان را از علمای یهود و نصارا می‌گیرند، معنایش همین است. آیا شما منتظرید که یک رساله از طرف آنها بیاید که اسمش توضیح المسائل باشد؟! این‌طور نیست! رساله آمده است! سال‌هاست که آمده و دارد اجرا می‌شود. همین علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، رسالهٔ عملیه آنهاست. اینکه وزارت اقتصاد ما، وزارت کشور ما، وزارت ارشاد ما، مسائل را بر مبنای علوم انسانی آنها حل می‌کنند، این همان رساله عملیه آنهاست. رساله عملیۀ هرکسی متناسب با خودش است. مفتی آن‌ها هم دانشمندان علوم انسانی هستند. 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از رضا بخشی
روایات آقای صادق مفرد عضو شورای عالی جهاد سازندگی از دیدار غیر رسمی اعضای شورا جهاد سازندگی با آقا 👇 به مناسبت سالروز تشکیل جهاد سازندگی
⁉️ تفاوت انسانِ در شرایط و «انسانِ شرایط‌ساز» در چیست؟ ⭕️هدف از تشکیل حکومت و طراحی ساختارهای اجتماعی، تسهیل تحقق مطلوبیت‌هاست. ⭕️آنچه فرهنگ‌های مختلف، از علوم و فناوری‌های کاربردی، مطالبه می‌کنند آن است که فضای اجتماعی را به گونه‌ای طراحی کنند تا مطلوبیت‌های مدنظر آن فرهنگ، به شکل آسان‌تری محقق شود. =============================== ♦️ممکن است گفته شود: اگر فردی در شرایط نامناسب بتواند به اهداف خود دست پیدا کند، ارزش بیشتری نسبت به فردی که تمام شرایط برای او مهیاء بوده است، دارد. 1⃣ یکی از اساتید فلسفه اینطور بیان می‌کرد که اگر کسی در شهر نیویورک با موازین اسلامی زندگی کند، ارزشی به مراتب بیشتراز کسی دارد که در شهر قم به همان شکل زندگی کرده است. 2⃣ همچنین یکی دیگر از اساتید اخلاق اینطور بیان می‌کرد که اگر انسان به شکل صحیحی تربیت شود در فاضلاب هم می‌تواند به بهترین شکل زندگی کند و نیازی به این‌همه طراحی شهر اسلامی و ساختارها و نظامات اجتماعیِ سازگار نیست! 3⃣ یکی دیگر از بزرگان فقه می‌فرمودند که اگر یک مسلمان به نیویورک هم برود، چون احکام فقهی در همه جا ثابت است، آنجا هم موظف است چشم خود را از گناه نگاه دارد و نماز خود را هم به جای آورد. 🔴نکات هر سه استاد صحیح است اما باید به این نکته توجه داشت که مباحث می‌تواند در دوساحت مختلف مطرح شود؛ یکی ساحت «انسانِ در شرایط» و دیگری ساحت «انسانِ شرایط‌ساز». ♦️اگر ساحت بحث، «انسانِ در شرایط» باشد مواردی که در بالا ذکر شد کاملاً صحیح است و هر فرد در هر شرایطی موظف است تمام تلاشش را در راستای تحقق میل محوری خود مبذول دارد. او باید همچون آسیه در کاخ فرعون، پاک‌دامن و باتقوا باقی بماند. ♦️اما اگر ساحت بحث، «انسانِ شرایط‌ساز» باشد مباحث کاملاً متفاوت خواهد بود؛ مثلاً گروهی از افراد، سرمایه‌های خود را جمع کرده و با همکاری هم یک مزرعه را طراحی و بذرپاشی می‌کنند. سپس یکی از خودشان را به‌عنوان مدیر مزرعه انتخاب کرده و روز بعد که به مزرعه مراجعه می‌کنند، با این صحنه مواجه شوند که مدیر مزرعه تمام زمین را آسفالت کرده و غلطک سنگینی هم بر روی آن کشیده است و وقتی از او علت این کار را می‌پرسند و به او اعتراض می‌کنند که چرا سرمایه‌ی ما را به هدر دادی؟، او در پاسخ می‌گوید: بذری خوب است که بتواند از پس شرایط سخت برآمده و از زیر آسفالت هم جوانه زند! اگر مخاطب شما بذر باشد حرف شما درست است چون بذر موظف است هرآنچه از سختی‌ها بر سر راه اوست را کنار زده و رشد کند! اما وقتی مخاطب شما مدیر مزرعه است مسئله کاملاً برعکس خواهد بود؛ زیرا او موظف است شرایطی را فراهم کند که ضعیف‌ترین بذر هم شرایط رشد را داشته و به‌بهترین شکل شکوفا شود؛ زیرا بذرِ قوی، نیاز چندانی به تسهیل شرایط ندارد و حتی اگر زیر آسفالت هم قرار گیرد، می‌تواند رشد نماید. به عبارت دیگر، اگر تمام بذرهای ما، قوی و مقاوم باشند، دیگر نیازی به مدیریت و سازماندهی و حکومت خاصی نخواهد بود. 🔴بنابراین هدف از تشکیل حکومت و طراحی ساختارهای اجتماعی، تسهیلِ تحقق مطلوبیت‌هاست. آنچه فرهنگ‌های مختلف، از علوم و فناوری‌های کاربردی مطالبه می‌کنند آن است که فضای اجتماعی را به گونه‌ای طراحی کنند تا مطلوبیت‌های مدنظر آن فرهنگ به شکل آسان‌تری محقق شود. 💡رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۲ در جمع شهردار و اعضای شورای شهر تهران دقیقا به همین نکته مهم اشاره فرمودند: «باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر، به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی، راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.» 📕مبانی نظری زیست‌شهر 🆔@Asre_jadid_57