#بازنشر
📣 گزارش راهبردی « از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری » منتشر گردید.
🖋 هادی معصومی زارع در این پژوهش ضمن آسیب شناسی تجربه کنونی تقریب به بررسی راهحل برون رفت از این آسیب ها و مشکلات می پردازد.
🔹اساسا تقریب در حوزه مذهبی، نتیجه و خروجی تقریب در حوزههای سیاسی است و تا این حل نشود، نمی توان توفیق چندانی برای پروژه تقریب متصور بود. تقریب در حوزه مذهبی بدون تقریب در حوزه سیاسی از تجارب موفقی در تاریخ برخوردار نبوده است. از این رو تقریب را میبایست پروژه حکومت ها دانست!
🔹از طرفی دیگر میبایست تقریب را نه به عنوان طرحی دستوری و نظری که پویشی تاسیسی و انضمامی دنبال کرد. برای تحقق امر تقریب میبایست ساختارهای سیاسی و اقتصادی همگرا در انداخته شوند و از فراخور آن تنشها در عرصه مذهبی کنترل شود.
🔹براساس یافتههای این پژوهش، نقطه عزیمت تمامی تلاشهای وحدتگرا میبایست متمرکز بر تشبیک معاش طرفین تقریب باشد. این نه شرط کافی، که شرط لازم توفیق در پویش تقریب است. چه آنکه فارغ از تمامی چالشهای تاریخی موجود، ریشه اصلی مشکلات فیمابین طرفین تقریب را میبایست در هیمنه حالت ذهنی و روانی خاصی به نام «استغناء» در میان طرفین دنبال کرد.
🔹استغناء یا احساس استغناء، عنصر بسیار مهمی است که در بحثهای مرتبط با تقریب معمولا از آن غفلت میشود. استغناء یا احساس آن درست همان چیزی است که می تواند (وعموما هم همین گونه است) به خلق «چرخه طغیان» در مناسبات فیمابین طرفین منجر شود.
📌سیر متن این گزارش در قالب فصول زیر تنظیم شده است:
خلاصه سیاستی
1- آسیب شناسی دکترین تقریب
آسیب نخست: ابهام مفهومی واژه تقریب
آسیب دوم: دنبال شدن تقریب از کانال مذهب
آسیب سوم: متولی تقریب
آسیب چهارم: تقریب؛ دستوری-نظری یا تاسیسی-انضمامی
آسیب پنجم: تقریب در ذیل الگوی دولت-ملت
آسیب ششم: تقریب از کدام لایه؟ سکولارها یا اسلام گرایان؟
2- تقریب و چالش اعتماد متقابل
3- استغناء به مثابه زمینه اصلی واگرایی
4- نیازمندی در حوزه سیاسات علیا یا سیاسات سفلی؟
5- تجانس ساختاری؛ پیش شرط توفیق کامل در همگرایی
👈این #گزارش_راهبردی جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط آماده شده است. برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ و یا آی دی @Mers_ad تماس حاصل بفرمایید.
🔗 لینک خبر
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢 نشست نقد گزارش راهبردی
«از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری»
👤 با ارائه هادی معصومی زارع، مدیر روابط خارجی اندیشکده مرصاد
🔹 نقد و ارزیابی:
👤 دکتر مختار شيخ حسینی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👤 دکتر رسول نوروزی، استادیار گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗓 شنبه 1 آبان ساعت 15
👈 پخش از کانال تلگرام اندیشکده مرصاد به آدرس
https://t.me/mersadcss
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ جنجال گسترده با افتتاح «انجمن چندهمسری» در شمال سوریه
🔹دوشنبه گذشته سوریها عکسی را در شبکههای اجتماعی پخش کردند که به گفته آنها مربوط به افتتاح «انجمن چندهمسری» در شهر «اعزاز» در حومه شمالی حلب است.
🔹وجود پرچم معارضین سوری در تصویر منتشرشده و به ویژه لوگوی انجمن که «یک مرد و چهار زن در اطرافش» را نشان میدهد، جنجال گسترده و واکنشهای مختلفی را در میان مردم #سوریه برانگیخت.
🔹شیخ #احمد_العلوان که برای نخستین بار از افتتاح این انجمن خبر داد، گفت که «این انجمن تصورات غلط #چندهمسری را تصحیح میکند و از آن به عنوان یک مفهوم شرعی که توسط دشمنان اسلام تحریف شده است دفاع میکند».
🔹#حسن_الدغیم، رئیس اداره موسوم به «ارشاد و هدایت اخلاقی» در «ارتش ملی سوریه» که ائتلافی از گروههای مسلح مورد حمایت آنکارا است، افتتاح انجمن چندهمسری را تبریک گفت و در حساب رسمی توییتر خود نوشت: «این گامی است که باید برای آن جشن گرفت».
🔹در پی جنجالهای گسترده پیرامون افتتاح «انجمن چندهمسری در اعزاز»، خانم «احلام آل سعود» مدیر دفتر این انجمن، در صفحه رسمی فیس بوک خود پستی منتشر کرد و تاکید کرد که انجمن چندهمسری به حقوق زنان توجه دارد و سلول اصلی جامعه که خانواده است را زنده میکند.
🔹وی افزود: «در این انجمن، زن از حق ازدواج و حق بازکردن مجدد خانه پس از آنکه رژیم اولین خانهاش را ویران کرد، استفاده میکند، به امید ادامه میدهد، به زندگی ادامه میدهد... انجمن چندهمسری تجربیات نخبگان، اندیشمندان و داستانهای موفقیت خانههایی را که به نوزایی یک ملت کمک کرده است، ارائه میدهد و دارای هیئت مدیرهای از بهترین روشنفکران و فعالان جامعه و آییننامهای است که هدف آن دستیابی به کرامت و توانمندسازی زنان و تاکید بر حق آنها برای تشکیل خانواده و داشتن زندگی شایسته است».
🔹این انجمن چنانکه احلام آل سعود نیز اشاره کرده، از جنگجویان سوری که با حمایت #ترکیه شهر اعزاز را اشغال کردهاند، مجوز فعالیت گرفته است.
🔹داغ شدن دوباره مسأله چندهمسری در سوریه، صدای اعتراض بسیاری از مدعیان #حقوق_زنان در داخل و خارج از این کشور را بلند کرد. با بالا گرفتن اعتراضها به این انجمن، شورای محلی شهر اعزاز ۱۹ اکتوبر در بیانیهای صدور مجوز برای تاسیس انجمن چندهمسری را منکر شد و اعلام کرد فوراً با طی مراحل قانونی برای بستن این انجمن تلاش خواهد کرد.
🔹گفتنی است چندهمسری در سوریه چندان گسترده نبوده است، اما با افزایش آمار زنان بیوه در طی سالیان دراز جنگ در این کشور، مسأله چندهمسری با هدف ازدواج با بیوهها، مدتها است به طور جدی مطرح شده است. طبق برخی آمارها در پایان سال گذشته، 46.892 بیوه در شمال غرب سوریه و از این میان 10.809 بیوه در اردوگاههای آوارگان زندگی میکردند.
🔹این وضعیت اجتماعی ویژه در سوریه برای معارضین اسلامگرا انگیزهای مضاعف شده تا «تعدد زوجات» را به مثابه راهکاری قرآنی برای حل معضل ایتام و بیوههای بازمانده از جنگ به جدّ دنبال کنند. حسن الدغیم دو سال پیش از این در نشستی در استانبول تصریح کرده بود که بیش از ۲۰۰ هزار زن سوری نیاز به همسر دارند و جز #تعدد_زوجات هیچ راه حلی برای اصلاح اجتماعی در سوریه وجود ندارد. در همین راستا شبکه تلویزیونی «سوریا» که به معارضین وابسته و در استانبول ترکیه مستقر است، در عمر کوتاه سه ساله خود بارها برنامههای ویژهای را به موضوع چندهمسری اختصاص داده است.
🔹از سوی دیگر شرایط سوریه میان مخالفان احکام نخستین اسلامی، مرزهای پررنگتری کشیده است؛ بسیاری از عالمان و نواندیشان مسلمان دلیل مخالفت خود با احکامی همچون جواز تعدد زوجات را اختصاص آن به شرایط ویژه #عصر_نزول قرآن میشمرند، عصری که سفرهای طولانی و جنگهای متعدد بسیاری از زنان و کودکان را بیوه و یتیم ساخته بود. #علی_جمعه، #مفتی_اعظم سابق #مصر، ماه گذشته با اتخاذ دیدگاهی اینچنین پیرامون مساله تعدد زوجات، جنجالی تازه را در میان شبکههای اجتماعی مصر برانگیخت.
🔹حال اعتراضهای سخت و تمسخرهای گسترده از سوی مخالفان چندهمسری در سوریه، با وجود آنکه به ظاهر وضعیت اجتماعی آن مشابه با شرایط گفتهشده در عصر نزول است، نشان از آن دارد که دست کم مساله #تاریخمندی احکام دستاویز این عده از نواندیشان مسلمان نبوده و جدا از شرایط مکانی و زمانی، چندهمسری را یکسره با کرامت زن در ستیز میبینند.
@dolatedin
💢 تابوشکنی در نمایشگاه کتاب ریاض؛ عرضه کتبی که تا دههها ممنوع بود
🔹روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: در نمایشگاه بین المللی #کتاب #ریاض که از اول تا دهم اکتبر برگزار شد، کتبی با عناوین متنوع در زمینه ادبیات و اندیشههای مختلف دیده میشد که تا پیش از این در #عربستان_سعودی ممنوع بود و تابو محسوب میشدند.
🔹العرب همچنین نوشت: نمایشگاه کتاب امسال ریاض هم زمان با موج #اصلاحات اجتماعی و دینی که در عربستان دنبال میشود، شاهد گشایش بی سابقه و کاهش چشم گیر سانسور کتب بود؛ به طوری که در قفسههای این نمایشگاه، کتبی در مورد #سکولاریسم، #تصوف، #مسیحیت، #همجنسگرایی، رمانهای سیاسی و رمانهایی درباره #جادوگری و دیگر موضوعاتی دیده میشد که دههها در عربستانِ محافظهکار ممنوع بود و تابو محسوب میشد.
🔹این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب امسال ریاض به مدت ده روز در ماه اکتبر جاری برگزار شد و حدود هزار ناشر از سی کشور جهان در آن مشارکت داشتند، در ادامه نوشت: «محمود القدومی» پزشک اردنی که ده سال است در ریاض زندگی میکند، در این باره میگوید: نمایشگاه امسال شاهد تغییرات بنیادین و جسارت و آزادی بیشتر در انتخاب بود در حالی که در دورههای قبلی نمایشگاه، شاهد سانسور شدید کتب بودیم.
🔹القدومی با ابراز تعجب از این موضوع ادامه میدهد: در نمایشگاه امسال برخلاف آنچه در دهههای گذشته رایج بوده، کتب و رمانهایی در مورد تصوف نیز وجود داشت.
🔹کتابهایی با موضوع سوکولاریسم، مسیحیت و همجنسگرایی نیز در قفسههای نمایشگاه کتاب ریاض دیده میشد.
🔹«اسلام فتحی» مدیر انتشارات «دارالحلم» مصر که هر ساله در نمایشگاه کتاب ریاض شرکت میکند، در این باره میگوید: امسال کتابهایی را با خود آوردیم که حتی فکرش را هم نمیکردیم که بتوانیم در عربستان مطرح کنیم.
🔹وی ادامه میدهد: در صدر آنها رمانهای روسی است که به دلیل واقعگرایی و جانبداری از طبقات کارگر و فقرا در نمایشگاه ممنوعه بود در حالی که امسال رمانهای #داستایوفسکی و #تولستوی در قفسههای نمایشگاه دیده میشد.
🔹فتحی خاطرنشان میکند: ما همچنین رمانهای سیاسی را نظیر رمان «#قلعه_حیوانات» و «۱۹۸۴» نوشته جرج اورول در این نمایشگاه به معرض فروش گذاشتیم.
🔹از سوی دیگر سه جوان سعودی که از نمایشگاه کتاب امسال خرید کرده بودند، میگویند: قبلا کتابهای ممنوعه را قاچاقی میخریدیم اما اکنون درنمایشگاه دسترس بودند.
🔹مسئولان یک انتشاراتی در لبنان که خواست نامش فاش نشود در این باره میگوید: قبلا در امر ورود کتب سختگیری شدیدی میشد اما در نمایشگاه امسال چنین چیزی وجود نداشت و وزارت اطلاعرسانی عربستان به راحتی مجوز میداد. (ترجمه شفقنا)
✍🏼ملاحظه:
🔹از زمانی که محمد بن سلمان در سال 2017 به ولیعهدی رسید، عربستان سعودی دستخوش اصلاحات اساسی اقتصادی، اجتماعی و مذهبی شده است.
🔹وی به #زنان اجازه #رانندگی و برگزاری #کنسرت داده و به ممنوعیت اختلاط زن و مرد پایان داده است و اختیارات هیئت امر به معروف و نهی از منکر را نیز کاهش داده است.
🔹ماجد القصبی، وزیر اطلاع رسانی عربستان در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه گفت: پادشاهی در حال تجربه دگرگونی بیسابقهای است و بیتردید کتاب در قلب این تحول قرار دارد... و در حال حاضر گشودگی به فرهنگ و کتاب رسیده است.
🔹سعود الکاتب یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب در جده در سال 2015، یادآور شد که اعضای هیئت امر به معروف و نهی از منکر در برگزاری رویدادهای فرهنگی دخالت و از مشارکت زنان جلوگیری میکردند، که به گفته وی دیگر این امور به تاریخ پیوسته است.
🔹نمایشگاه بینالمللی کتاب ریاض در طول دورههای مختلف دارای حواشی بسیاری بوده که مهمترین آنها ممنوعیتهای گسترده کتاب در آن است.
🔹در سال ۲۰۱۴، خبرگزاری فرانسه از توقیف بیش از ۱۰هزار نسخه از ۴۲۰ کتاب در نمایشگاه کتاب سال ۲۰۱۴ ریاض خبر داد.
🔹در دورههای گذشته، اهالی فرهنگ و ادب عربستان از نبود آزادی برای حضور کتابهای متنوع و ممنوعیت بیش از حد در این نمایشگاه، انتقاد میکردند.
🔹این در حالی است که پیش از این و در سالهای گذشته حضور کتابهای سیاسی و کتابهای مربوط به انقلابهای عربی در نمایشگاه ریاض ممنوع بود به گونهای که کتابهای «#سید_قطب» به بهانه اینکه این کتابها مشوق حرکتهای #جهادی در جهان اسلام و جهان عرب است از حضور در این نمایشگاه ممنوع بود.
🔹در این باره و در سال 2014 ناصر الهجیلان، معاون وزارت فرهنگ و ناظر کلی نمایشگاه، تأکید کرد که کتابهای ممنوعهای که با ثبات مذهبی و سیاسی در تعارض هستند ممنوع و از انتشار آنها جلوگیری به عمل میآید.
@dolatedin
♨️ جشنواره بینالمللی بابل، مجوز مشروبات الکلی، کنسرت پرطرفدارترین خواننده زن عرب؛ تابوشکنیهای دینی و سکوت حوزه نجف
🔹شهر باستانی بابل این روزها بار دیگر میزبان جشنوارهای بینالمللی است که اجراهای گوناگون رقص و موسیقی را در برنامه دارد. جشنواره بینالمللی بابل نخستین بار در سال ۱۹۸۵ راهاندازی شد، اما این جشنواره از سال ۲۰۰۳ و در پی حمله آمریکا به عراق متوقف شد. حال پس از نزدیک به ۲۰ سال بار دیگر امسال این جشنواره احیا شده است و از پنجشنبه اجراهای گروهی و فردی متنوعی در این جشنواره در حال برگزاری است. نکته قابل توجه در این جشنواره که خود آن را «بزرگترین رویداد در عراق» میخواند، اجراهای متعدد خوانندگان زن مشهور عرب در این جشنواره است.
🔹در همین حال، روز جمعه الاولی نیوز خبر داد که سازمان گردشگری #عراق به یک فروشگاه در استان بابل عراق اجازه فروش #مشروبات_الکلی را ارائه کرده است. در تصویری که این خبرگزاری منتشر کرده است مجوز فروش مشروبات الکلی برای نخستین بار پس از فروپاشی رژیم بعث در عراق به یکی از فروشگاههای نوشیدنی در بابل داده شده است.
🔹همزمان با این اخبار، پایتخت عراق روز پنجشنبه شاهد اولین سفر #خواننده_زن مطرح لبنانی برای اجرای کنسرت بود. حضور این خواننده در عراق که پرطرفدارترین هنرمند در جهان عرب به شمار میآید، صداهای موافق و مخالف بسیاری را بلند کرد؛ در همین رابطه عراقیها هشتگ #عراقيون_يرفضون_غناء_اليسا_في_العراق را بر علیه این خواننده ترند کردند که در آن ضمن محکوم کردن موضعگیریهای ضد مقاومت وی، خواهان ممنوعیت اجرای او در بغداد شده بودند. با وجود مخالفتها این خواننده شب گذشته اجرای خود را در بغداد به صحنه برد.
✍️ تاکنون #حوزه علمیه نجف اشرف در خصوص این رویدادهای ضد دینی در عراق موضعگیری نکرده است. گفتنی است در سال 2019 و در مراسم افتتاحیه ورزشگاه کربلا نیز با وجود برنامههای هنجارشکنانه در این مراسم و اجرای #موسیقی زنده و رقص توسط زنان، آن اتفاق نیز سکوت #مراجع نجف را در پی داشت تا به نوعی برگزارکنندگان آن مراسم آیندهای روشنتر را برای خود متصور شوند.
🔸همزمانی انتشار این اخبار در رسانههای عراقی بیش از اینکه خود دارای اهمیت باشد، بازخوردگیری از شخصیتهای مطرح در نهاد دین شیعی است که میتواند هدف اصلی از نشر آن باشد تا مجریان اصلی برنامهریزی لازم را برای تغییرات فرهنگی دنبال کنند.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جایگاه بلند امام جعفر صادق(ع) در علم و حقیقت از نگاه عمر بن حفیظ، از رهبران جهانی صوفیه
🔸«عمر بن محمد بن سالم بن حفیظ (۱۹۶۳، تریم، یمن) عالم صوفی شافعی مذهب و از زعمای صوفیان باعلوی یمن است. او از اساتید مهم علی الجفری، عالم و مبلغ مشهور صوفی است و در شورای عالی مشورتی مؤسسه طابة نیز عضو است. هرچند به سبب بیحاشیه بودنش کمتر شناخته شده است. او بنیانگذار «دار المصطفى للدراسات الإسلامیة» در زادگاه خود یعنی تَریم یمن است؛ مؤسسهای آموزشی تبلیغی برای ترویج علوم اسلامی در منهج اسلام سنی صوفیانه.
او میان مصریها مریدان شناختهشدهای دارد، عمرو الوردانی و مجدی عاشور (هر دو عضو دار الإفتاء مصر)، اسامه الأزهری (مشاور رییس جمهور مصر و از دوستان نزدیک جفری) از این دستهاند. البته دایره تأثیرگذاری او محدود به مصر نیست و بنا بر سنت صوفیانه، او نیز بخشهای زیادی از عالم اسلامی را برای تبلیغ دیدگاههای صوفیانه خود گشته است.»
👈 بریدهای از گزارش راهبردی «طریقت نهیانیه»
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ علی الجفری، از رهبران جهانی صوفیه، در توصیف جایگاه امام جعفر صادق(ع) و اهل بیت پیامبر(ص):
«امامان اهل سنت، شاگردان امامان از اهل بیت بودند... اهل بیت امامان تمام مسلمانان هستند.»
🔸«علی الجفری، شیخ یمنیالمنشأ و اماراتیالمسکن، جزو ستارههای علمی و دعوی جریان دینی سنتی و خار چشم سلفیگری محسوب میشود و شاید در آینده در ردیف مردان اصلی جریان سنتی قرار گیرد. او از مدافعان تصوف و اشعریگری و تقلید است. گذشته از تقدم در فقه و حدیث، تبعیت او از طریقت باعلوی که در مناسک عرفانی تابع غزالی هستند وی را کاملاً در ردهبندی سنتی جای داده است. همچون همفکرانش او نیز بر توسعه رواداری دینی سرمایۀ بسیار گذارده است.
حضور او در سایه دولت دستودلباز امارات و سامان دادن اتاق فکر سنتیها در مؤسسۀ طابه توانسته بر دامنه نفوذ نخبگانی و تمکن مالی او بیفزاید. ورود جفری در عرصههای سیاسی-اجتماعی و مخصوصاً سخنرانیهای جذاب عمومیاش بدنۀ مردمی وسیعی را هواخواهش ساخته که یک نشانۀ آن بیش از ۶.۳ میلیون دنبالکننده فیسبوکی و ۶.۱ میلیون دنبالکننده توییتری اوست.»
👈 بریدهای از کتاب «اطلس رهبران»
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ جایگاه بلند امام جعفر صادق(ع) در علم و حقیقت از نگاه عمر بن حفیظ، از رهبران جهانی صوفیه 🔸«عمر بن
🔹عمر بن حفیظ و شاگردش علی الجفری، هر دو از خاندان صوفی باعَلَوی هستند که نسب این خاندان به امام جعفر صادق(ع) میرسد. #باعلوی، شهرت خاندانی بزرگ و پرنفوذ از #سادات، اشراف، عالمان و متصوفان جنوب عربستان است که بیشتر آنان در #حضرموت، از جمله در تَریم میزیستهاند.
🔹نخستین کس از این خاندان، احمد بن حسین علوی (د ۳۴۵ق/۹۵۶م)، جد علویان حضرمی است که نسب وی به علی فرزند امام جعفر صادق(ع) میرسد. احمد در بصره زاده شد و سپس به یمن مهاجرت کرد.
🔹علی بن جعفر الصادق، مشهور به علی عُرَیضی کوچکترین فرزند امام صادق(ع) است. کتاب مسائل علی بن جعفر و مقبرهای به همین نام در قم منتسب به ایشان است. بقعهای نیز در قریه عریض در یک فرسخی مدینه به علی عریضی منتسب بود که در سال ۱۳۸۱ش توسط حکومت #سعودی تخریب شد.
@dolatedin
🔻در تقارن هفته وحدت و درگذشت حسن حنفی
🔸به مناسبت درگذشت #حسن_حنفی، متفکر مسلمان مصری و یکی از برجستهترین نظریهپردازان جنبش #چپ_اسلامی، و دانش #غربشناسی، روز جمعه روزنامه «العالم الجدید» با انتشار یادداشتی به روابط فکری او را با دوست متفکر عراقیاش، عبدالجبار رفاعی، پرداخت. در این یادداشت که به قلم خود حسن حنفی است، وی خاطرات مشترک خود با #عبدالجبار_رفاعی را در طی سه دهه فهرست میکند.
🔸حسن حنفی در این یادداشت از سفر خود به قم و آشنایی با رفاعی میگوید و با دیدن نزدیکی بسیار دیدگاههای خود با اندیشه دوست شیعی خود، از این میگوید که چقدر دیوارهای کشیده شده میان اهل سنت و شیعه موهوم است و فاصله قم تا قاهره چقدر نزدیک است. حسن حنفی از چپ اسلامی و سرنوشت آن میگوید و از مجله ارزشمند «قضایا إسلامیة معاصرة» رفاعی به نیکی تجلیل میکند، مجلهای که خود او نیز در آن حضوری پررنگ داشت، به ویژه با موضوع «علم الکلام الجدید» که در سالهای نخست، مجله شش شماره را بدان اختصاص داد.
🔸به مناسبت درگذشت این متفکر مسلمان و نیز به مناسبت #هفته_وحدت، ترجمه این مطلب را در ادامه تقدیم میکنیم:
@dolatedin
⭕️ قم، بغداد، قاهره... حسن حنفی اینگونه از دوست عراقی خود یاد کرد
✍️ حسن حنفی
🔹در سفری که پس از #انقلاب به #قم داشتم، به طور اتفاقی در #حوزه علمیه قم با جوانی عراقی آشنا شدم که در شهر اجتهاد و اندیشه، اجتهاد میکرد و میاندیشید. او به شیوه دانشمندان قدیم، خانه خود را به کتابخانه و زیراندازهای اتاقهایش را به انجمنی فکری و کلاسهایی برای پژوهش و سالنهایی برای پذیرایی [از اندیشمندان] تبدیل کرده بود. او و خانوادهاش پذیرای طلاب بودند و هیچ تفاوتی بین خانه و دانشگاه، بین غذای بدن و غذای روح وجود نداشت.
🔹او فقیه و عالمی تراثی است و مانند بسیاری از علمای قم که به نشر تراث میپردازند، نسبت به مسائل روز نگاهی باز دارد، همچنان که «موسسه آل البيت لإحياء التراث» چنین است، موسسهای که اندیشمند جواد شهرستانی آن را بنیان نهاد و در آن هزینه کرد و طلاب جوان در آن فعالیت میکنند. دین و علم مانند صاحبان کتابخانههای تراث در خیابانهای قم، دو شریک هستند. قم همچنین دارای مراکز تحقیقاتی فراوانی برای تحصیل و اقامت طلاب جوان دارد، چنانکه در میراث کهن ما چنین بوده و حتی رواقهای #الازهر تا همین دوره اخیر اینچنین بوده است. علم نیازی به دولتی ندارد که حامی آن باشد یا نهادی که از آن حمایت کند، بلکه کافی است یک دانشمند به طور داوطلبانه همه اینها را با پیروی از سنت پیشینیان رسیدگی کند یا بخش خصوصی یا مؤسسات فرهنگی آن را برعهده بگیرند. علم همان دولت است و دولت عمارتی است که توسط دانشمندان ساخته میشود.
🔹با انتشار شمارههای نخست مجله «قضايا إسلامية معاصرة» محتوا و جهت آن راه سومی را نشان میداد که از #سلفیها و #سکولارها فراتر میرفت. صفحات آن برای بسیاری از نواندیشانی که این گرایش را نمایندگی میکردند، گشوده بود تا در قالب گفتگو با آنها یا مقالههایی از آنها، واضح و قابل فهم خوانندگان را به آنچه میخواهند بخوانند. راهاندازی فصلنامه «چپ اسلامی» که من در اندیشه آن بودم، اکنون بدون توجه به عنوان در قم منتشر میشد. اندیشهها بیتوجه به جغرافیا، قم یا قاهره، با یکدیگر برابری میکردند که این نشان میدهد چه میزان نیاز ما به آنها واقعی است. زمان آن رسیده که اندیشه اصلاح پیشرفت کند و از گفتمان اخلاقی موعظهای به گفتمان علمی تحلیلی منتقل شویم.
🔹رفاعی پس از صدور حکم اعدام در بغداد، در ایام استبداد گذشته و تعقیب علما و بزرگان کشور، از مهاجران عراقی به حوزه علمیه قم است. هجرت به پاریس و لندن نبود تا از راه دور مبارزه را ادامه دهد، بلکه به قم، شهر علم و انقلاب بود که نزدیک بغداد است. مبارزه فرهنگی به عنوان مبنایی برای مبارزه سیاسی در روزهای نخست انقلاب ادامه یافت، انقلابی که سرچشمه امید همه مسلمانان بود، به ویژه برای #فلسطین که پس از انقلاب سفارت اسرائیل زمان شاه به سفارت فلسطین تبدیل شده بود.
🔹اولین شمارههای مجله «قضايا إسلامية معاصرة» که منتشر شد، گویی خود را میخواندم، هیچ فرقی بین #شیعه و #سنی نبود. همان دغدغهها را بازتاب میداد، همان مسائل مربوط به «تراث و تجدید» ، فراتر از آنچه در جهان اسلام، کویت یا مالزی منتشر میشد. این مجله دغدغههایی فرهنگی داشت، اگرچه به صراحت به عراق، ایران یا انقلاب اسلامی اشاره نمیکرد. این امر در مصاحبه با عبدالجبار رفاعی با عنوان «قم سؤال میکند و قاهره جواب میدهد» مشهود بود که برخی از علمای قم را اندوهگین کرد که گویا قم سرگردان است و قاهره نزدش اخباری یقینی است. که البته اصلا درست نیست؛ عنوان میتوانست برعکس باشد: «قاهره میپرسد و قم پاسخ میدهد». سوال گاهی مهمتر از پاسخ است.
🔹در #قاهره، اولین شماره «چپ اسلامی» در سال 1980 با توجه به نگرانیهای امت در عراق، فلسطین، کشمیر و حجاز منتشر شد. چرا کانونهای فرهنگی برای اسلام روشنگرانه، با ورودهای گوناگونی که به این موضوع هست، در قم و قاهره و در هر شهر فرهنگی اسلامی تاسیس نمیشود؟ تحقیقات پیرامون اسلام روشنگرانه در اندونزی، مالزی و آفریقای جنوبی در حال انجام است و به رهایی و نهضت ملتها کمک میکند و نسل جدیدی را ایجاد میکند که راه خود را بین سلفیها و سکولارها، بین قدما و معاصرین و بین #سنتگرایان و #مدرنیستها باز میکند، مانند «#نهضت_العلماء» در اندونزی.
ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ قم، بغداد، قاهره... حسن حنفی اینگونه از دوست عراقی خود یاد کرد
✍️ حسن حنفی
🔹انتقال مجله «قضايا إسلامية معاصرة» از قم به بغداد و بازگشت بنیانگذار آن به سرزمین اصلی خود، شجاعت بزرگی در فضای عراق پس از پایان استبداد است، جایی که هنوز اشغال به هر طریقی در کمین است و خطرات تجزیه عراق را تهدید میکند. آزادی واقعی تنها از طریق مقاومت نظامی در برابر اشغالگری یا مقاومت در برابر تجزیه فرقهای و قومی بین شمال کردی، مرکز سنی و جنوب شیعی به دست نمیآید، بلکه از طریق کار فرهنگی طولانیمدت و بازتفسیر #توحید به گونهای که وحدت عراق را بدست آورد، بازتفسیری از #عدالت به نحوی که به عدالت اجتماعی برسد، بازتفسیری از #نبوت و #معاد به عنوان ابعادی از تاریخ بین گذشته و آینده، و ایمان و عمل که برای اکنون ما است و بر آن تأثیر میگذارد. فقط بازخوانی عقاید، احکام شرعی و اولویت دادن به معاملات بر عبادات کافی نیست. «قضايا إسلامية معاصرة» میتواند به عنوان بستری برای گفتگوی ملی بین روشنفکران و علمای #عراق و نه تنها بین سیاستمداران این کشور باشد. فرهنگ سیاسی بر کنش سیاسی ارجحیت دارد.
🔹عبدالجبار رفاعی در انجمن فلسفی مصر و در کنفرانس آن در دانشگاه کانال سوئز در اسماعیلیه شرکت کرد و یکی از اعضای برجسته آن بود. این نشاندهنده یک روند روشنگرانه در عراق و ایران است. «چپ اسلامی» نیز نماینده این جریان در مصر است. این جریان به عنوان یک موضوع پژوهش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رایج شده است.
🔹جریانی که «مسائل معاصر اسلامی» و «چپ اسلامی» آن را نمایندگی میکنند، هنوز با مشکلاتی مواجه است. چگونه میتوان تفاسیر فردی در بغداد و قاهره را به یک جریان فکری تبدیل کرد که متفکران، دانشجویان، حامیان و تأثیرات خود را دارد؟ #دوقطبی شدن دو جریان اصلی اسلامی و سکولار همچنان شدید است و تا حد رقابت و تضاد و حتی دشمنی و خصومت میرسد. اسلامگرایان به غیرنظامیان فحش میدهند و غیرنظامیان به اسلامگرایان خیانت میکنند تا جایی که کشور را به دو طرف متخاصم درگیر تقسیم میکنند. هر دوی آنها دشمنی اصلی با استبداد در داخل، تجاوزگری در خارج، تبعیت از آمریکا و شهرکسازی #اسرائیل را فراموش کردند. هر گروهی همچنان برای کسب قدرت رقابت میکند و فکر میکند که اگر آن را به دست آورد، میتواند به برنامه دینی یا مدنی خود برسد: «إن الله يزع بالسلطان ما لا يزع بالقرآن؛ خداوند محارمی را که با قرآن ترک نمیشوند، به مدد سلطنت باز میدارد».
🔹رفاعی هیچ نهاد، حزب یا هیچ نظام سیاسی را تایید نمیکند. منطق غالب [میان مسلمانان] تحت تاثیر حدیث «#فرقه_ناجیه» که حق را تنها نزد یک گروه میشمرد، همواره منطق مبتنی بر تضاد «یا این یا آن» بوده است و نه منطق «با همدیگر» یا «برابر با یکدیگر». در عوض، رویکرد اصلاحگرانه به دنبال بازاندیشی و خروج از بنبست قطببندی بارها شکست خورده است، چرا که به دلیل آزار و شکنجه و زندانی شدن اسلامگرایان، بنابراین بیشتر آنها به سلفیگری محافظهکار روی آوردند.
🔹همه ندای راه حل سوم و ضرورت غلبه بر قطبی شدن را سر میدهند، اما واقعیت این است که هیچ کس او را نمیخواهد و او را درک نمیکند، زیرا آن طور که دو طرف معارض بر سر قدرت میجنگند، او قدرت را نمیطلبد. او روی تغییرات فرهنگی طولانیمدت و گذار به مرحله تاریخی جدید کار میکند. سکولارها او را به اسلامگرایی پنهان و اسلامگرایان او را به سکولاریسم پنهان متهم میکنند. او بستری برای صحبت کردن ندارد. هنوز یک جریان فکری است که توسط برخی از روشنفکران نمایندگی میشود. از اعتدالی که جریانهای محافظهکار اسلامی دنبال میکنند دور است، زیرا گاهی مستلزم انقلاب و افراطگرایی در گرفتن حقوق فقرا از اموال ثروتمندان و حقوق ضعیفان از غارت مستکبران است. با نظامهای سیاسی سر و کار ندارد تا استقلال خود را از دست ندهد و به یک جریان فکری میماند که روشنفکران را مخاطب قرار میدهد تا فرهنگ عامه را بازسازی کند. این با مجله «قضايا إسلامية معاصرة» تحت نظارت و راهنمایی عبدالجبار رفاعی نشان داده شده است.
🔹این مجله نیاز به معرفی بیشتر و انتشار در خارج از عراق دارد و همچنان به افزودن به نویسندگانش نیاز دارد تا آنها به یک دسته محدود نشوند. همه چیز از کوچک شروع میشود و بزرگ به پایان میرسد. مسائل اسلامی معاصر به لطف مالک، بنیانگذار، حامی و محافظ آن در برابر ظالمان زمان، عبدالجبار رفاعی، بزرگ شروع شد و همچنان در حال رشد است.
@dolatedin
💢القاعده مسئولیت ربودن العطاس واعظ یمنی را بر عهده گرفت
🔹الیمن الان: در 12 اکتبر امسال، افراد ناشناس، طاهر بن حسین #العطاس، را در شهر #تریم در مقابل خانه او ربودند.
🔹#القاعده مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته است.
🔹روزنامه نگار صبری مخاشن، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: القاعده خواستار آزادی تعدادی از #رهبران خود در زندان #المکلا شد و وزیر کشور یمن موافقت خود را با خواسته های القاعده اعلام کرد.
🔹العطاس از صوفیان #باعلوی یمن است که رهبری آن را #عمر_بن_حفیظ بر عهده دارد.
@dolatedin
💢مولد النبي در نگاه مذاهب اسلامی
🔹بی بی سی عربی: تزیینات و چراغانی، شیرینی ها و غذاهای پرطرفدار، جلسات مداحی و ذکر، پرچم ها و راهپیمایی های مختلف... در بسیاری از شهرها و روستاهای عربی، از غرب گرفته تا شرق، هر ساله به چندین روش #جشن_میلاد_پیامبر (ص) را برگزار می کنند.
🔹و از آنجایی که این جشن به عنوان یک مناسبت، ریشه در سنت های عامیانه دارد، این سوال هر ساله در مورد نظر #مذاهب_فقهی بین حلال و حرام بودن این مراسم، مطرح می شود.
🔹مانند بسیاری از مسائل اسلامی، علمای فقه رویکرد واحدی به جشن میلاد پیامبر (ص) نداشته، حتی در تاریخ ولادت حضرت محمد (ص) نیز میان #اهل_سنت و #شیعه اختلاف است.
🔹درست است که بیشتر مراجع بر این عقیده هستند که پیامبر (ص) در ماه ربیع الاول بر اساس تقویم هجری قمری متولد شده است، اما اهل سنت این سالگرد را در دوازدهم ربیع الاول جشن می گیرند و شیعیان در هفدهم جشن می گیرند. بنابراین، تمام ماه ربیع الاول ماه جشن محسوب می شود.
🔹به دلیل این اختلاف در تاریخ میلاد پیامبر (ص) و از سال 1981(امام راحل) روح الله خمینی آن به نام هفته #وحدت_اسلامی نام گذاری و به عنوان وسیله ای برای #تقریب میان سنی ها و شیعیان شد.
🔹آغاز جشن سالروز ولادت پیامبر (ص) به خلیفه فاطمی #المعز_لدین_الله پس از ورود وی به مصر در سال 969 میلادی نسبت داده می شود. بر اساس منابع تاریخی، برپایی جشن های سازماندهی شده میلاد پیامبر و تعدادی از خاندان او، وسیله ای برای نزدیک شدن آن خلیفه به مصریان از طریق مناسبت های عمومی و شادی بود.
🔹با تغییر حکومت و اختلافات پی در پی اسلامی و با توجه به اولویت های سلطنت ها، جشن میلاد پیامبر ص رو به محو شدن می رفت، بدین ترتیب ایوبیان از آن جلوگیری کردند، سپس بار دیگر ممالیک اجازه برگزاری آن را دادند، تا اینکه در زمان #محمدعلی_پاشا به یک #سنت صوفیانه تبدیل شد.
🔹فرقه های #صوفیه، مکاتب اسلامی هستند که بیش از همه به احیای میلاد پیامبر(ص) و به طور کلی میلاد اولیای صالح می پردازند. این جشنها از جمله سنتهای جاافتاده در مصر است.
🔹بر خلاف تصوف، علمای #سلفی به رهبری عالم دینی سعودی #بن_باز، جشن میلاد پیامبر را #بدعت دانسته و معتقدند که شرع اشاره ای به این مساله نکرده است، زیرا نه پیامبر (ص) و نه صحابه آن را جشن نمی گرفتند، پس بدعت است.
🔹موضوع احیای میلاد پیامبر (ص) یکی از اختلافات رایج فقهی میان سلفیان و صوفیه است که ممکن است منجر به #تکفیر نیز شود.
🔹از سوی دیگر، علمای #الأزهر در فتواهای متعددی که در طول سالیان متمادی صادر شده، موضع مثبتی در مورد جشن میلاد پیامبر (ص) گرفته اند. درست است که در قرآن و روایات به صراحت به جشن میلاد اشاره نشده است، اما بر اساس فتاوا (علمای الأزهر) یکی از مظاهر تجلیل از رسول خدا و نشان دادن عشق به ایشان، نکوداشت میلاد پیامبر (ص) است.
🔹این نظر در میان اکثر مفسران اهل سنت نیز رایج است، زیرا جشن میلاد اگرچه واجب نیست، اما در نظر آنان مردود هم نیست، زیرا میلاد پیامبر اکرم (ص) مظهر رحمت الهی بر انسانها است.
🔹در میان علما و مفسران کسانی هستند که جشن میلاد پیامبر (ص) را #بدعتی_نیکو توصیف می کنند، افرادی همچون ابن حجر #عسقلانی و جلال الدین عبدالرحمن #سیوطی معتقداند که این عمل بدعتی نیکو است که به صاحبش پاداش داده می شود.
🔹از نگاه علمای شیعه، جشن میلاد پیامبر (ص)، ابراز محبت، عزت و ترفیع مقام پیامبر (ص) است.
🔹نزاع اعتقادی امروزه نیز مانند #تاریخ_اسلام، گاهی ابعاد سیاسی پیدا می کند. با روی کار آمدن #حوثی_ها در #یمن، برگزاری جشن میلاد پیامبر (ص) در آنجا فراگیرتر شده است. از سوی دیگر، #داعش از برگزاری جشن میلاد در مناطق تحت کنترل خود در #سوریه و #عراق جلوگیری می کرد.
@dolatedin
💢 اپیندیا: افزایش ناگهانی جمعیت #مهاجران_مسلمان در #اوتاراکند و ساخت صدها مدرسه و #مساجد در 2 سال گذشته باعث نگرانی دولت #هند و مسئولین ایالتی آن منطقه پیرامون برهمخوردن توازن جمعیتی شده است. آژانسهای امنیتی نگران افزایش جمعیت مسلمانان در مناطق خاصی از این ایالتِ هممرز با نپال و مشکلات احتمالی در پی آن هستند.
🔹نهادهای امنیتی این افزایش ناگهانی #جمعیت مسلمانان در چندین منطقه اوتاراکند را برآمده از یک برنامهریزی در پشت پرده دانسته و به وزارت کشور #هندوستان هشدار دادهاند. با توجه به این شرایط، آژانسهای امنیتی در اوایل سال جاری گزارشی را به وزارت کشور ارائه کرده بودند که حاوی اطلاعاتی در مورد این مناطقِ آسیبپذیر بود.
🔹طبق این گزارش، در مناطق آسیبپذیرِ مشخص شده جمعیت به طرز قابل توجهی در مقایسه با سرشماری سال 2011 تغییر کرده است. در همین راستا شمار مهاجرین غیرقانونی نیز دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است. در گزارشی که از سوی آژانس امنیتی هندوستان به وزارت کشور آن کشور ارائه شد سه منطقه کوماون، یعنی ادهم سینگ نگر، چمپاوات و پیتوراگره را به عنوان مناطق حساس مشخص کرده است. در میان این مناطق دو شهر پیتوراگره و دارچولا به عنوان مناطق بسیار حساس طبقهبندی شدهاند.
🔸ساخت بیش از 400 مدرسه و مسجد در مناطق مرزی با نپال
🔹در همین راستا، بیش از 400 مدرسه و مسجد در مناطق کنار مرز نپال در مدت کوتاهی ساخته شده است. به غیر از مناطق مرزی اوتاراکند، هشدار برای بسیاری از مناطق در اوتار پرادش نیز صادر شد. دلیل آن این است که طی 2 سال گذشته ، تقریبا 400 مدرسه جدید، مسجد و مؤسسه مذهبی در مناطقی مانند بحرایچ که دارای مرز بینالمللی با نپال در قسمت شمالی است و همچنین در امتداد مرز هند و نپال که تحت گوراخپور قرار دارد ساخته شدهاند. در این گزارش آمده است که با توجه به ورود جمعیتهای غیر بومی به منطقه احتمال خروج ساکنان محلی از منطقه وجود دارد.
🔹بر اساس اطلاعات نهادهای اطلاعاتی ، تصور میشود که توطئهای برای تقسیم هند بر اساس عدم توازن جمعیتی طراحی شده است. بنابراین، طبق دستورالعملهای دولت محلی اوتاراکند، سازمانهای اطلاعاتی در حال بررسی تمام جزئیات و نظارت شدید بر مناطق مرزی هستند.
🔸امکان ساخت کریدوری برای اتصال پاکستان
🔹بر اساس گزارش داینیک جاگران، آژانسهای امنیتی فاش کردهاند که این مهاجران غیرقانونی در تلاش هستند تا یک کریدور از پیش طراحی شده را که اوتاراکند، بنگلادش، بیهار، نپال، اوتار پرادش، هاریانا و پنجاب را به هم متصل میکند را شکل دهند. احتمال اتصال پاکستان به این کریدور نیز وجود دارد. در واقع، بر اساس گزارشها، در 10 سال گذشته، تعداد زیادی از مسلمانان تحت پوشش پناهندگی در قالب طرح ایجاد کریدور مذکور به این منطقه آورده شدهاند.
🔹سازمانهای امنیتی مدعی هستند که سازمان اطلاعات پاکستان در هند از طریق #نپال در حال فعالیت است. بر اساس گزارشها، مدارس یا مدارس دینی اسلامی در درجه اول در مکانهایی تأسیس میشوند که دارای اهمیت ژئوپلوتیک باشند. این فهرست شامل مناطق اوتاراکند، پیتوراگره، ادهم سینگ نگر و چمپاوات و همچنین بخشهای گوراخپور و باستی از اوتار پرادش میباشد.
🔹نانیتال، شهر تفریحی هیمالیا در منطقه کومائون اوتاراکند به دلیل تغییرات جمعیتی قابل توجه، یکی از مهمترین مناطق متاثر از این مساله است. گزارشهایی مبنی بر زمینخواری غیرقانونی در نقاط مختلف دریافت شده است. مردم محلی میگویند که تقریباً همه ساکنان آن مهاجران مسلمان هستند.
🔹گاجراج سینگ بیشت، دبیر کل سابق حزب مردم هند وابسته به نخستوزیر هند، در اوتاراکند، در مورد تغییر جمعیت در این ایالت گفته است: «در ابتدا، این مسلمانان میآیند و به پای شما میافتند. سپس آنها دست به سینه از شما التماس میکنند. اما وقتی تعداد آنها از یک نفر به ده نفر افزایش یابد، آنها حتی به شما اجازه دسترسی به خیابانهای آنجا را نمیدهند».
🔹طبق سرشماری سال 2011، 83 درصد جمعیت اوتاراکند که 21 سال پیش از ایالت اوتار پرادش جدا شد از هندوها میباشند. همچنین مسلمانان دومین گروه بزرگ پس از هندوها 14 درصد از جمعیت این ایالت را تشکیل میدهند. سیکها، مسیحیان و بوداییها 3 درصد باقیمانده از جمعیت را تشکیل میدهند.
✍️ ملاحظه:
🔸گزارشهایی از این دست نشان از آن دارد که دستگاههای امنیتی هند دامنه تهدید مسلمانان را از کشمیر به مناطق جنوبیتر آن کشیدهاند. این احساس تهدید، چه واقعی باشد و چه خودساخته، احتمالا آیندهای پرتنش را برای مسلمانان این مناطق خبر میدهد و باید قلع و قمعهای تازه دولت هند نسبت به مسلمانان ایالتهای جنوبی کشمیر را نیز انتظار کشید.
@dolatedin
⭕️ محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی #طالبان:
🔹 «امارت اسلامی از بیانات آیت الله #خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که خواستار #وحدت بیشتر بین #اهل_سنت و #شیعه در افغانستان شده بود استقبال میکند. مردم #افغانستان، از هر قشری، استقلال یافتهاند و با همدیگر از آن محافظت میکنند. ما اجازه نخواهیم داد که هیچ توطئهای به وحدت مردم و کشور ما لطمه بزند یا آن را تهدید کند.»
✍️ گفتنی است آیتالله خامنهای روز یکشنبه در دیدار با «میهمانان کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی» در بخشی از سخنانشان با اشاره به حملات اخیر به مساجد شیعیان در افغانستان فرمودند: «در همین قضیه افغانستان، یکی از راههای جلوگیری از حوادث، حضور مسئولان محترم کنونی این کشور در مراکز و مساجد و یا تشویق برادران اهل سنت به حضور در اجتماعات مشترک است.»
🔸در پی حملات انتحاری به نمازگزاران شیعه در قندوز و قندهار در دو جمعه پیدرپی، جمعا بیش از ۲۰۰ کشته و شمار زیادی زخمی به جا گذاشت. گروه داعش -شاخه خراسان - مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.
@dolatedin
💢پیشوای قرآنیون مصر: «أشهد أن محمداً رسول الله» باید از اذان حذف شود!
🔹صدی البلد: احمد #صبحی_منصور، بنیانگذار #المركز_العالمي_للقرآن_الكريم و ملقب به پیشوای قرآنیان، گفت: شهادت در اسلام منحصر به متن لا اله الا الله است. هیچ دلیلی بر وجود اشهد ان محمداً رسول الله در اذان نیست.»
🔹دکتر #محمود_مهنا، یکی از اعضای #هیئة_کبار_العلماء، در مورد کسانی که مدعی هستند شهادت و اذان تنها به «لا إله إلا الله» محدود می شود و اینکه شهادت شامل «محمد رسول الله» از آن جهت که در جایگاه خداوند متعال قرار می گیرد، نمی شود؛ گفت: این کلام بی اساس و باطل است.
🔹وی خاطرنشان کرد: کسانی که امور ثابت دین را تحریف میکنند «#سکولار» هستند که به رسول خدا (ص) و اسلام احترام نمیگذارند و می خواهند آنچه را که از اسلام نیست به آن بیفزایند، بنابراین سخنان آنها به اجماع همه امت باطل است.
🔹دکتر محمد إبراهيم #العشماوی استاد حدیث دانشگاه #الازهر، در مورد کسانی که مدعی هستند شهادت و اذان تنها به «أن لا إله إلا الله» محدود می شود، گفت: هر کس این را بگوید اصلاً مورد قبول نبوده، چرا که صلاحیت اجتهاد را ندارد.
🔹العشماوی در بیانیه ای اختصاصی به صدی البلد گفت، الفاظ اذان عبادتی است که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است و الفاظ عبادات توقیفی هستند و هر گونه تغییر و اجتهاد در انها جایز نمی باشد، از این رو، تعدی به کلمه ای در آن یا جایگزینی آن با کلمه ای دیگر جایز نیست.
✍🏼ملاحظه:
🔹#قرآنیان (قرآنیون، قرآنگرایان)، پیروان مکتبی است که در آن، قرآن، به عنوان اصلیترین کتاب یا حتی تنها کتاب در زمینه عقاید و اعمال دینی، مورد قبول است.
🔹قرآنیون #مصر از دل #سلفیت متولد شدند و با نقد تراث حدیثی، قرآن را محور اندیشه و عمل خود قرار دادند. آنان معتقدند همانطور که پیامبر صلی الله علیه وآله و بزرگان اصحاب از نوشتن احادیث منع کرده بودند نیازی به مکتوباتی غیر از متن قرآن نداریم.
🔹همچنین در مسائل فقهی، حکمی که صریحاً در قرآن از آن نهی نشده باشد را مجاز میشمرند و حکمی که صریحاً در قرآن به آن رخصت داده نشده باشد را لازم میشمرند.
🔹آنها به سبب حذف تراث حدیثی و فقهی از منظومه دین شناسی به ورطه دخالت ذوقیات افتاده اند.
🔹قرآنیان اعتقادی به سنت و احادیث نبوی ندارند، از این رو آن را انکار می کنند، زیرا از نظر آنها در قرآن کریم ذکر نشده است و این یک جریان فکری است که در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته پدید آمده است.
🔹قرآنیان بر این باورند که احادیث حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم از طریق نقل شفاهی در طول نسل ها تحریف شده است، لذا سنت پیامبر را رد می کنند و تنها به قرآن کریم تمسک می کنند.
🔹شیخ #محمود_عاشور معاون سابق الازهر و از اعضای فرهنگستان تحقیقات اسلامی مصر گفته بود که قرآنیان مرتد هستند و مجازات ارتداد شامل حال آنان می شود.
🔹گفتنی است در سالهای گذشته، یکی از موذن های مصری در اذان صبح با گفتن «الصلاة خیرٌ من الفیسبوك» باعث بروز تنش های زیادی در مصر شده بود، به طوری که وزیر اوقاف به سرعت دستور بازداشت وی را صادر کرد.
🔹دور از ذهن نیست که یکی از انگیزههای اقدام چندی قبل وزارت اوقاف مصر پیرامون طرح اذان واحد، تصمیمی برای پایان دادن این اعمال سلیقهها در اذان بوده است. گرچه انگیزههای دیگری نیز چنانکه پیشتر بدان پرداختیم بیتاثیر نبودهاند.
🔹لازم به یادآوری است که اذان #اهل_تسنن و #شیعیان در عبارت هایی با یکدیگر متفاوت هستند؛ شیعیان در تمام اذان ها بر ولایت علی علیه السلام شهادت می دهند، در حالی که این مساله در اذان اهل تسنن وجود ندارد، علاوه بر آن اهل تسنن در اذان صبح به جای گفتن « حی علی خیر العمل»، عبارت « الصلاه خیر من النوم» را اضافه می کنند.
@dolatedin