eitaa logo
دوستی با خدا
29.9هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.3هزار ویدیو
103 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
76 🔸 مثلا اطرافیان حضرت امام (ره) تعریف میکنن که گاهی میدیدن که ایشون در قنوت نمازشون دعا میکردن که خدایا منو با حاج عیسی محشور کن! حاج عیسی پیرمردی بود که برای امام چای میریخت و خدمت میکرد، اما حضرت امام از خدا تقاضا داشت که هم درجه اون پیرمرد بشه! این یعنی چی؟ 🍮 ✅ یعنی عزیز دلم همۀ این ظواهری که تو توی دنیا میبینی همش بساط امتحانه. 💢 مهم این نیست که تو حتما هزاران جلد کتاب بنویسی و هزاران میلیارد کمک کنی به مردم و کلی کارای بزرگ کنی تا به مقامات بالای بهشتی برسی؛ مهم اینه که تو در همون امتحانات سطح پایین یا بالایی که داری نمره 20 بگیری. ✔️بنابراین اگه دیدی کسی از تو جلو زده آروم باش! واقعی نیست. "تو نگاهت فقط به امتحانات خودت باشه". 💥 اگه شما به همه صحنه های زندگیتون نگاه امتحانی داشته باشید تمام نا آرامی ها و ناراحتی هاتون از بین میره. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🎙🌸استاد آيت الله آبادی (ره) موضوع : زیرک ترینِ مردم و احمق ترینِ آن ها چه کسانی هستند؟ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
eradat.mp3
3.28M
🎙 اخلاص در لا اله الا الله ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 ؛ ما می‌تونیم هیچ وقت نَمیریم ❗️ ـ پیوند با یه وجود بی‌نهایت، ـ یا حل شدن در یک جریانِ بی‌نهایت، ما رو به اندازه‌ی بی‌نهایت، وسیع خواهد کرد و به جریان خواهد انداخت... زنده‌یاد رو که به‌یاد دارید؟ همان تصویرگر کتاب کودک، که برایتان گفته بودیم؛ نقش زیادی در پاگرفتنِ واحد کودک و نوجوانِ ما داشت! (پیام ریپلای شده را مطالعه کنید.) ⚡️نام او زنده است، ⚡️هنر او زنده است، ⚡️روح او که در لابلای اثرش دمیده شده، زنده است.. او امروز، در آغوش خدا، شاهد چاپ کتابش (وقتش نیست)، و تغذیه‌ی هزاران کودک خواهد بود. این یقین ماست ؛ ! 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 💢 امیرالمومنین علیه السلام: هنگامی که عقل کامل شود، سخن، کم می شود. 📎 نهج البلاغه، حکمت ۷۱ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️استاد شیخ حسین انصاریان: 🍃«ماه مبارک رمضان ماه مهمانی جسم نیست، در حالی که یازده ماه دیگر سال از این جهت ماه مهمانی جسم است، امّا ماه مبارک رمضان ماه مهمانی روح و باطن آدمی است... اصلاً پذیرایی مادّی در این ماه مدّ نظر نیست؛ ماه ضیافت الله را نباید به‌طرف جسم برد تا این اشکال پیش بیاید که اگر ماه رمضان ماه مهمانی خداست، پس چرا باید گرسنه و تشنه باشیم. خودِ این گرسنگی و تشنگی که به نیّت روزه برای انسان تحقّق پیدا می‌کند، هزاران پاداش و ثواب نزد پروردگار دارد، پس این بهترین نوع پذیرایی است.» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨وَ قَالُوا مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنِينَ{۱۳۲} و فرعونيان به موسى گفتند: هرگونه آيه و معجزه‌اى بياورى، تا با آن ما را جادو کنی ما به تو ايمان نمى‌آوريم.(۱۳۲) ⬅️ از اینکه به حضرت موسى مى‌گفتند: هرگونه آيه‌اى بياورى معلوم مى‌شود كه دشمن نيز مى‌دانست كه كار موسى جادو نيست بلكه معجزه‌اى الهى است ولى از روى لجاجت و تكبّر ايمان نمى‌آوردند. فقط ساحران هنگامى كه فهميدند كار موسى سحر نيست بدون لجاجت ايمان آوردند البته شايد آيه ناميدن كار حضرت موسى از سوى فرعونيان از روى استهزا و مسخره بوده است. ◽️نکتـــه‌ها 🍃گاهى انسان چنان سقوط مى‌كند كه با پيامبران و راهنمايان الهى برخورد كرده و نشانه‌هاى روشن هدايت را نيز واژگون و تيره و تار مى‌بيند. «وَ قالُوا مَهْما تَأْتِنا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنا» 🍃تهمت سحر نسبت به معجزات انبیاء از رایج ترين تهمت‌ها بوده است. «لِتَسْحَرَنا» در جاى ديگر مى‌خوانيم: «كَذلِکَ ما أَتَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا قالُوا ساحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ» 🍃انسان در انتخاب عقيده آزاد است و انبیاء مردم را مجبور به ايمان نمى‌كردند، لذا برخى مردم در برابر معجزات آنان لجاجت كرده و ايمان نمى‌آوردند. «فَما نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنِينَ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ مَدَحَهُ قَوْمٌ فِي وَجْهِهِ، فَقَالَ (علیه السلام): اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعْلَمُ بِي مِنْ نَفْسِي وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْهُمْ؛ اللَّهُمَّ [اجْعَلْنِي] اجْعَلْنَا خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ [لِي] لَنَا مَا لَا يَعْلَمُونَ. 🟡روش مناجات كردن (معنوى): 📜و درود خدا بر او: (آنگاه كه گروهى او را ستايش كردند فرمود:) بار خدايا تو مرا از خودم بهتر مى شناسى، و من خود را بيشتر از آنان مى شناسم، خدايا مرا از آنچه اينان مى پندارند، نيكوتر قرار ده، و آنچه را كه نمى دانند بيامرز. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 100🔰* 👌🔆در برابر مداحان 📜 اين كلام حكمت آميز را امام(عليه السلام) زمانی فرموده که گروهی اورا در مقابلش ستودند، فرمود؛ ✴️«خداوندا! تو به من از خودم آگاهتری و من آگاه تر به خودم از انهاهستم» 💠سپس افزود: «خداوند! ما را بهتر از آنچه آنها گمان مى كنند قرار ده و آنچه را نمى دانند بر ما ببخش»; 📌از جمله امورى كه در روايات اسلامى از آن به شدت نهى شده، مدح و ستايش افراد در برابر خود آنهاست، از اين رو در روايات ديگرى مدح و ستايش نوعى ذبح شمرده شده است. 🔰در روايتى از پيغمبر(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: هنگامى كه برادرت را در برابرش مدح و ستايش كنى مانند اين است كه كارد بر گلويش مى كشى». 🔰در حديثى از امام على بن ابى طالب(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: نادان ترين مردم كسى است كه به گفته ستايش كننده اى كه از راه تملق زشتى ها را در نظرش زيبا و زيبايى ها را مبغوض مى دارد، مغرور شود». 📌اگر در آثار زيان بار مدح و ستايش هاى افراطى و تملق آميز خوب بينديشيم خواهيم ديد كه اثرات آن فوق العاده مخرب است; ❇️از يك سو انسان را مغرور مى كند و همين غرور مانع راه تكامل او مى شود ❇️ و از سوى ديگر عيوب و نقايص خود را نمى بيند، بلكه گاه آنها را حسن مى شمرد و در مقام اصلاح خويشتن بر نمى آيد ❇️و از سوى سوم، غالبا به مداحان علاقه پيدا مى كند در حالى كه آنان خواسته هاى نامشروعى دارند و او به انجام خواسته هاى نامشروعشان كشيده مى شود و عمل خود را به نوعى توجيه مى كند. 📌 در اينجا سؤال معروفى است كه چگونه امام(عليه السلام) با آن مقام عصمت اعتراف به نقص يا گناه در خويشتن مى كند و از خدا آمرزش مى طلبد؟⁉️ 🔰بعضى در جواب اين گونه تعبيرات و تعابير ديگرى كه در دعاها آمده و امامان معصوم(عليهم السلام) با تمام وجودشان از خداوند طلب آمرزش مى كنند مى گويند، اين گونه سخنان همه به عنوان سرمشق براى مردم است و خودشان به آن نيازى نداشتند. 📌اين توجيه، توجيه صحيحى به نظر نمى رسد و با لحن دعاها سازگار نيست، به خصوص اين كه از رواياتى استفاده مى شود آنان هنگام خواندن اين دعاها اشك مى ريختند و به خود مى پيچيدند و بى تابى داشتند. 🔰جمع ديگر معتقدند كه اينها همه به سبب ترك اولى هايى است كه انجام داده اند. ✴️(معناى ترك اولى اين نيست كه ـ نعوذ بالله ـ خلافى انجام شده باشد، بلكه ممكن است از مستحب مهمترى به مستحب كمترى منتقل شده باشند; مثلا اگر كسى در اطراف خانه اش دو مسجد باشد يكى دورتر و پرجمعيت و ديگرى نزديك تر و كم جمعيت به يقين جماعت پر جمعيت تر از جماعت كم جمعيت تر ثوابش بيشتر است حال اگر در جماعت دوم شركت كند با اين كه كار مستحب مهمى انجام داده ولى ترك اولى اى هم از او سر زده كه در جماعت پرجمعيت تر شركت نكرده است.) 📌اينگونه اعمال براى افراد معمولى و حتى كسانى كه در مسير سير و سلوك الى الله اند عيب و نقص نيست ولى پيامبران و امامان معصوم آن را براى خود نوعى گناه مى شمردند و از آن استغفار مى كردند. ✴️گاه ممكن است تمام كوشش خود را انجام مى دادند و باز هم اعمال خود را لايق مقام پروردگار نمى ديدند و از آن استغفار مى كردند، 🔹مانند كسى كه ميهمان بسيار محترمى پيدا مى كند و آخرين تلاش خود را براى پذيرايى به خرج مى دهد و بعد مى گويد: از اين كه توان بيش از اين نداشتم عذر خواهى مى كنم و شرمنده ام. 💠اساساً، معصومان(عليهم السلام) با توجه به عظمت مقام پروردگار عبادات خود را لايق او نديده و مى گفتند: «وَما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِكَ». مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
77 🔶 وقتی گفته میشه که محور مقدرات الهی امتحان هست یعنی اگه به انسان سختی دادند برای اوست و اگه آسایش دادند باز هم برای اوست. 🔵 برای همین طبق آموزه های قرآن کریم، وقتی بلایی سرمون اومد نباید بگیم: خدا مرا خوار کرد؛ رَبِّی أَهانَنِ»(فجر/16) و اگه نعمت دادند نباید مغرورانه بگیم: خدا مرا اکرام کرد؛ رَبىِّ أَکْرَمَن» (فجر/15) 🔹 هر دوی اینها امتحان هست و خداوند متعال صریحا چنین نگاه انسان ها رو نفی میفرماید. در واقع اگه بین خودمون و دیگران تفاوت هایی هم دیدیم نگیم که این تبعیض هست و با عدالت خدا تناقض داره! ✅ نه تنها محور ما امتحان هست بلکه محور ما هم امتحان هست. 👈🏼 یعنی دین چیزی نیست جز یه طرح و برنامه جامع برای امتحان گرفتن از ما. ☢️ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «مال و فرزند را ملاک خشم و خشنودى خداوند مپندارید که این ناشى از جهل شما به امتحان و آزمایش الهى در توانگرى و قدرتمندى است؛ «لا تَعتَبِرُوا الرِّضا و السُّخطَ بالمالِ و الوَلَدِ ، جَهلاً بمَواقِعِ الفِتنَةِ و الاختِبارِ فی مَوضِعِ الغِنى و الاقتِدارِ» (نهج البلاغه/خطبه192) ✅ بنابر این میتونیم "اولین هدف عملیاتی خلقت بشر رو امتحان معرفی کنیم". 🔹 اون جایی که فرمود: «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ»(ملک/2). هدفِ میانی خلقت نیز «عبادت و بندگی» هست که فرمود: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات/56) و مقصد و هدف نهایی خلقت، «لقاءالله» است که فرمود: «إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ»(انشقاق/6) و «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»(بقره/156) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda