eitaa logo
دوستی با خدا
30هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
5.3هزار ویدیو
102 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلَّا بِثَلَاثٍ: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ. 🟡روش بر طرف كردن نيازهاى مردم (اخلاقى، اجتماعى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: بر آوردن نيازهاى مردم پايدار نيست مگر به سه چيز، كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود، و شتاب در بر آوردن آن، تا گوارا باشد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 101🔰* 👌🔆سه شرط خدمت به مردم ✴️مى دانيم برآوردن حوايج نيازمندان و حل مشكلات مردم از مهم ترين مستحبات و بهترين طاعات است 💠تا آنجا كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم: كسى كه براى برآوردن حاجت برادر مسلمانش تلاش و كوشش كند براى جلب رضاى پروردگار، خداوند متعال هزار هزار حسنه در نامه اعمال او مى نويسد و حتى به سبب آن بستگان و همسايگان و برادران دينى و آشنايانش مشمول غفران الهى مى شوند». 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار نورانى اش شرايط كمال قضاى حوايج را در سه چيز خلاصه كرده، مى فرمايد: «برآوردن حاجات مردم كامل نمى شود مگر به سه چيز : 1⃣ كوچك شمردنش تا بزرگ گردد و 2⃣مكتوم داشتنش تا آشكار شود و 3⃣ تعجيل در آن تا گوارا گردد» 🔷بسيارند كسانى كه وقتى حاجت نيازمندى را بر مى آورند آن را بزرگ مى شمرند و همه جا عنوان مى كنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه اى كه حاجتمند، خسته و شرمنده مى شود. ⭕️اين گونه قضاى حاجات ارزشى ندارد; 🔸انجام خواسته هاى مردم در صورتى ارزش پيدا مى كند كه انسان آن را كوچك بشمرد و اين نشانه بزرگى شخصى است كه حاجت را برآورده است. 💢هنگامى كه او در نظرها بزرگ شد كار او نيز بزرگ شمرده مى شود. 💢همچنين در صورتى ارزشمند است كه آن را پنهان دارد تا آبروى تقاضا كننده نزد همه محفوظ بماند; 💢ولى از آنجا كه حس كنجكاوى در مردم زياد است، سرانجام اين گونه خدمات آشكار مى شود و با اهميت از آن و صاحبش ياد مى كنند و او را به فضايل اخلاقى مى ستايند. 🔷اضافه بر اين اداى حاجتى ارزشمند و گواراست كه به سرعت انجام گيرد، زيرا در غير اين صورت حاجتمند ناچار است بارها به در خانه كسى كه به او نياز دارد برود و هر بار رنج تازه اى را بر روح خود تحميل كند. 🔹در اين هنگام چنانچه حاجت او برآورده شد برايش گوارا نخواهد بود. 🔹لام در جمله «لِتَعْظُمَ» و «لِتَظْهَرَ» و «لِتَهْنُؤَ» به اصطلاح لام عاقبت است نه لام علت; يعنى اين سه كار، اين سه نتيجه را در پى دارد. ❇️گفتنى است كه در دستورات اسلامى نه تنها مسئله قضاى حوائج از بزرگ ترين كارهاى خير شمرده شده، بلكه چگونگى آن از جهات مختلف نیز تعليم داده شده است تا قضاى حوائج به صورت كاملاً انسانى و گوارا صورت گيرد. 🔰شبيه همين كلام به تعبير ديگرى از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است; آنجا كه مى فرمايد: «چنين ديدم كه كارهاى نيك جز به سه خصلت اصلاح نمى پذيرد: ❇️كوچك شمردن ❇️ و پنهان داشتن ❇️و تعجيل كردن در آن، 📌زيرا هنگامى كه آن را كوچك بشمرى نزد كسى كه به او نيكى كرده اى بزرگ خواهد بود و 📌زمانى كه پنهانش دارى آن را به كمال رسانده اى 📌و چون در آن تعجيل كنى گوارايش ساخته اى و اگر غير از اين باشد آن را سخيف و بى ارزش كرده اى». 🔰البته در قرآن مجيد دستور به انفاق هاى پنهان و آشكار هر دو داده شده و كسانى را كه اموال خود را در شب و روز به صورت پنهان و آشكار انفاق مى كنند اجر الهى وعده داده شده و هرگونه ترس و غم (از عذاب هاى آخرت و مشكلات دنيا) از ايشان نفى شده است. 💢ولى اين دستور با آنچه در بالا آمد منافاتى ندارد، زيرا گاه انفاق آشكار سبب تشويق ديگران مى گرددو سرمشقى براى سايرين است🔹 و در نتيجه انفاقى انفاق هاى ديگر را در پى دارد و از اين نظر مطلوب است افزون بر اين تظاهر به انفاق سوء ظن مردم را به اشخاص در مورد صفت بخل و خسيس بودن و عدم اداى واجبات از ميان مى برد و اين خود هدف مهم ديگرى است; 📌ولى در هر حال اصل و اساس بر اين است كه انفاق و قضاى حوايج مكتوم باشد جز در موارد استثنايى مثل آنچه در بالا آمد. 🔰 از اين رو در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است 📌كه صدقه مستحب اگر پنهان باشد از صدقه آشكار هفتاد مرتبه بالاتر است و صدقه واجب اگر آشكار باشد از صدقه پنهان بيست و پنج بار افضل است». مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
78 🔸 به تعبیر دیگه هدف ابتدایی خلقت که ما عملا توی دنیا باهاش مواجه هستیم امتحان هست. 👈🏼 بسیاری از افراد مذهبی و متدین که دینداری میکنند مشکلی با دین و اعتقادات ندارند اما چون "عینک امتحانی" ندارند در موراد زیادی دچار تناقض میشن... 💡 در صحنه های سیاسی هم بسیاری از نگرانی هایی که افراد انقلابی دارند "به خاطر نداشتن نگاه امتحانی" هست. ☢️ مثلا همه باید به این موضوع دقت کنند که هر کسی در هر دوره ای از انتخابات های مختلف پیروز میشه برای امتحان خودش و دیگران هست. هر کسی به اون فرد رای داده امتحان میشه و هر کسی هم رای نداده باز هم امتحان خواهد شد. 🔹 اون کسی که پست و مقام به دست آورده امتحان میشه که آیا حق اون مقام رو تونسته به جا بیاره یا نه. در این جا یک نتیجه بسیار مهم به دست میاد. 👈🏼 ببینید مقدرات الهی زمانی اثر بخش هستند که در "دستگاه امتحان" قرار بگیرند. 💢 یعنی ما از روی کارهامون نمیتونیم تشخیص بدیم که آیا درست عمل کردیم یا نه! ⭕️ اصلا ممکنه که ما "درست و دقیق" عمل کرده باشیم ولی به دلیل اینکه دستگاه امتحان به ما اجازه نداده به نتیجه نرسیم. 🔶 بر عکس این موضوع هم میتونه اتفاق بیفته و یه فرد یا گروهی "درست عمل نکرده باشند" ولی به خاطر اینکه دستگاه امتحان اجازه داده به نتیجه برسند و عیب هاشون پنهان بمونه. بله عموم مردم در اینجور موارد میگن: آره اون الکی و شانسی به نتیجه رسید! ⭕️⭕️⭕️ ✅ در حالی که یک تنهامسیری میگه: 👈🏼 به نتیجه رسیدن در امور دنیایی لزوما به "تلاش و به درست عمل کردن ما" بستگی نداره. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙🌸حضرت استادآيت الله مشکینی (ره) 🔵 موضوع: شما حرکت کنید او قول برکت داده است.. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq (1).mp3
8.09M
🔊 | شرح حدیث اخلاق حضرت آيت الله مظاهری (حفظه الله) 🔴 موضوع : گفتاری دل ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 🔺چرا بعضی‌ها خیــلی متین و باوقارند، و هرگز در هیچ حاشیه‌ای نه نقش دارند، نه دست کسی بهشون می‌رسه که اونا رو وارد حاشیه‌ها، درگیری‌ها، پِچ‌پِچ‌ها، جدال‌ها، کینه‌ها، و ... کنه ؟ 🔺و بعضی‌ها علیرغم سطح تحصیلات عالی، موقعیت اجتماعی یا اقتصادی آنچنانی و ... اونقدر اهلِ حواشی و خاله‌بازی‌اَند که آدما وزنِ سبکِ روحشون رو، از فرسنگها فاصله، حس می‌کنه؟ به ‌ی امشب فکر کنیم؛ (تقلّب = کلیپ ریپلای شده رو ببینید!) در ‌ی فرداشب، دوباره میایم سراغش ... 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❣امام على عليه السلام: 💝ملاطفت و مهربانى، كليد روزى است. التَّلَطُّفُ مِفتاحُ الرِّزق.ِ 📚أعلام الدين، صفحه96 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️بیانات آیت الله جوادی آملی: "...داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است، داشتن هم بحث خوب نعمت است، داشتن هم‌حجره خوب و رفیق خوب نعمت است﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ مگر می ‌شود انسان یك رفیق خوبی، هم ‌بحث خوبی، شاگرد خوبی، استاد خوبی، كتاب خوبی نصیب او بشود و نباشد؟!" ۹۳/۲/۹۳ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَکَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرَائِيلَ{۱۳۴} و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد. نزد موسى آمده گفتند: اى موسى براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد و دعاى تو را مستجاب مى‌كند، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى قطعاً به تو ايمان مى‌آوريم و حتماً بنی اسرائيل را آزاد كرده و با تو روانه مى‌كنيم.(۱۳۴) ✨فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى‌ أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ{۱۳۵} پس همين كه نكبت و بدبختى را به خاطر دعاى موسى از آنان تا مدتى كه بايد به آن مى‌رسيدند برداشتيم باز هم پيمان خود را مى‌شكستند.(۱۳۵) ⬅️ «نكث» در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است سپس در مورد پيمان‌شكنى به كار رفته است. «أَجَلٍ» در اين آيه، ممكن است مراد مدتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مى‌كرد كه مثلًا فلان روز يا فلان ساعت برطرف خواهد شد تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا موقّتاً عذاب برداشته مى‌شود مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مى‌باشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست. ◽️نکتـــه‌ها 🍃نياز و گرفتارى غرور انسان را مى‌شكند. «لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا ...» آنچه شيران را كند رو به مزاج‌ احتياج است، احتياج است، احتياج‌ 🍃كافران نيز از طريق توسل به اولياى خدا نتيجه مى‌گرفتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا» 🍃فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى ايمان داشتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّکَ» 🍃دعا در جلب رحمت خدا و دفع سختى‌ها و بلاها مؤثر است. «ادْعُ لَنا رَبَّکَ» 🍃آزادسازى انسان‌ها از رسالت‌هاى انبیاست. «لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِی إِسْرائِيلَ» 🍃برطرف كردن عذاب و قهر الهى تنها به دست خود اوست. «فَلَمَّا كَشَفْنا» 🍃به وعده‌هاى ديگران به هنگام اضطرار و ناچارى چندان تكيه نكنيم. «فَلَمَّا كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ‌» 🍃تجاوزگرى انسان اغلب در هنگام رفاه و احساس بى‌نيازى است. «كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ‌» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‌ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌» 🍃 حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى زمان بندى دارد. «إِلى‌ أَجَلٍ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ. 🟡آينده و مسخ ارزش ها (سياسى، علمى، تاريخى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است. در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى گردد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda