eitaa logo
دروس اساتید المرسلات
3.2هزار دنبال‌کننده
95 عکس
30 ویدیو
47 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
0051-KharejOsul-14030624.mp3
26.3M
🔊| نکاتی مهم در مورد وظیفه حوزه و طلاب در مسیر تمدن اسلامی/ شروع مبحث وضع و توضیح مولفه های مختلف آن/ مساله وضع، اولین مساله دلالی و زبان شناسانه/ مساله وضع از جهت تحلیل زبان/ مساله وضع از حیث عقلی و عقیدتی و کلامی/ مساله وضع از جنبه اعتبارشناسی/ مساله وضع از جنبه غایت استنباط 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 24/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0046-KharejFeq-14030624.mp3
31.34M
🔊| مروری بر مباحث مطرح شده در سال قبل/ فرع چهارم در مورد ملاقات ماء مضاف با عین نجاست/ بحث در مورد سرایت نجاست و کیفیت آن توسط متنجس، سوال مستقلی است/ منظور از ماء بودن ماء مضاف/ اصل نجس شدن ماء مضاف در صورت ملاقات با نجاست/ بحث از نجاست تمام ماء مضاف در صورت ملاقات با نجس/ شهرت بر این قول و ادعای مکرر اجماع بر آن توسط ابن ادریس و محقق حلی و علامه حلی و شهید اول و شهید ثانی و محقق اردبیلی/ ملاک ملاقات و نیز سرایت باید بررسی شود/ جایگاه بسیار مهم اجماع و شهرت در نظر مختار 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 24/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0052-KharejOsul-14030625.mp3
26.94M
🔊| مروری بر جنبه های مختلف مبحث وضع در کلمات بزرگان/ مباحث الفاظ علم اصول و رابطه آن با مباحث ادبی در ادبیات/ تحلیلهای زبانی و مطلبی که در این باره از عبارات حضرت امام به دست می آید/ اشاره ای به اقسام اربعه وضع از این جهت/ توضیح روش صحیح در حل تورم علم اصول و عدم حذف بابی از علم/ تمرکز بر حیث استنباط نسبت به مبحث وضع در این جلسات/ بررسی باب وضع از حیث فقه به معنای اعم و فقه به معنای اخص 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 25/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0047-KharejFeq-14030625.mp3
24.22M
🔊| مروری بر مباحث مطرح شده در جلسه قبل نسبت به دو فرع نجاست ماء مضاف (اصل نجاست ماء مضاف و نجاست جمیع ماء مضاف ولو کثیر باشد)/ محل بحث، نجاست ماء مضاف کثیر است/ دوره های فقهی مختلف نسبت به ادله نجاست ماء مضاف کثیر/ در یک دوره، تنها دلیل بر نجاست آن، شهرت و اجماع است/ از زمان کاشف الغطاء تا حاج آقا رضا همدانی، در کنار اجماع، اجتهاد در این مساله شروع شد/ از زمان آخوند خراسانی به بعد (همچون محقق خوئی)، اجماع کنار رفته و تمرکز بر اجتهاد شده است/ در دوره اخیر با تمرکز بر اجتهاد و استدلال، از اطلاق ادله یا علت مذکور از آنها استفاده میشود اما دلیل خاص وجود ندارد/ در دوره اول که تمرکز بر اجماعات است، تا قبل از زمان ابن ادریس پرداختن به مساله نجاست ماء مضاف کثیر، وفور ندارد 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. یک شنبه. 25/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0053-KharejOsul-14030626.MP3
31.45M
🔊| جایگاه مبحث وضع (نه صرف موضوع له و علامات حقیقت و مجاز) از حیث استنباط/ جایگاه استنباط و اجتهاد از جهت کلامی مبتنی بر خاتمیت/ معنای حکم «کل ما جاء به الرسول» است/ جایگاه بحث وضع در حیطه الفاظ و نسبت آن به استظهار/ منشأ نظریه ظهور تصوری و مسلک تعهد در حقیقت وضع/ برخی همچون محقق عراقی، مبحث وضع را از مبادی تصدیقیه ظهور و استعمال میدانند 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. دوشنبه. 26/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0048-KharejFeq-14030626.MP3
30.43M
🔊| مروری بر ادوار سه گانه فقهی در مورد فرع محل بحث (نجاست ماء مضاف کثیر)/ اشاره ای به تفکیک ملاقات و سرایت/ قرار گرفتن مساله محل بحث ذیل قاعده ملاقات/ اشاره ای به نظر وحید بهبهانی و سید بحرالعلوم و صاحب مفتاح الکرامه/ شروع دوره سوم در این مبحث از زمان سید محمد عاملی (صاحب مدارک)/ دوره چهارم از صاحب عروه به بعد و تمسک محقق خوئی به اطلاق ادله نجاست/ شاهد دوره ای که تمسک به اجماع میشود؛ عبارت ابن ادریس در سرائر ص 59, محقق حلی در معتبر جلد اول ص 84 و علامه حلی در تذکره جلد اول ص 33 و در منتهی جلد اول ص 127/ بسیاری از فتاوی فعلی در باب نجاسات از باب احتیاط است و مخالف نیز دارد 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دو شنبه. 26/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0054-KharejOsul-14030627.MP3
31.54M
🔊| مروری بر نظر محقق عراقی بر جایگاه وضع و مقدمیت آن نسبت به استعمال و مفاهمه/ تفکیک بین وضع و استعمال در کلمات اصولیین/ مثالی از تفکیک دلالت تصوری از تصدیقی در باب الفاظ/ مثالی از علامات حقیقت و‌ مجاز از منظر تفکیک وضع و استعمال/ محقق خوئی و عراقی، ثمره وضع را مفاهمه دانسته اند/ حق این است که مفاهمه، اثر قریب استعمال و اثر بعید وضع است/ توضیح ثمره مبحث وضع، چند مقدمه دارد/ مقدمه اول: تفکیک بین ثمره باب و ثمره مسایل مطرح شده در آن باب 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 27/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0049-KharejFeq-14030627.MP3
34.45M
🔊| مروری بر ادوار چهارگانه فقهی در مورد فرع محل بحث (نجاست ماء مضاف کثیر)/ در دوره سوم، در بخش اجتهاد تمرکز بر قاعده کلی ملاقات شده است/ اهمیت شهرت و اجماع در مساله فعلی و اهمیت عبارات فقهاء/ توضیح نظر شیخ اعظم در کتاب الطهاره/ شیخ، جزء مهمترین کسانی که تنوع ماء مضاف را بررسی کرده است/ ایشان ماء مضاف کثیر را نیز از باب قاعده ملاقات نجس میدانند/ شیخ اعظم، بر اساس ادله باب ملاقات، علت قاعده ملاقات را سرایت میدانند/ شیخ اعظم این تعلیل را با استفاده از اجماع، استظهار کرده است/ ایشان به همین خاطر، برخورد بخش سافل ماء مضاف به نجس را موجب نجاست بخش اعلی آن نمیدانند/ شیخ اعظم با این توضیح، اجماع بر نجاست ماء مضاف کثیر را مطلق ندانستند 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 27/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0055-KharejOsul-14030628_01.MP3
25.14M
🔊| مروری بر مباحث سابق/ تبیین مباحث مطرح شده در باب وضع از حیث ثمره داشتن و نداشتن/ مساله اوضاع نوعیه و بحث از قرینه ذیل آن، ثمره جدی دارد/ تحقیق سه قسم اول اقسام اربعه وضع و مساله معانی حرفیه، ثمره فقهی و اصولی ندارد/ بررسی هیئات از حیث وضع نوعی، ثمره دارد اما از حیث معنای حرفیه، ثمره چندانی ندارد/ تحقیق قسم رابع از اقسام اربعه وضع، تاثیر جدی در شناخت اعتبارات عقلائی داشته و تاثیر زیادی در استنباط دارد/ طریقه بعدی برای تبیین ثمره مبحث وضع مبتنی بر فقه بالمعنی الاعم/ در فضای فقه بالمعنی الاعم، بحث وضع در مقام استظهار از ادله ای که کمتر مورد استفاده فقهاء بوده است، موثر است/ ثمره مبحث وضع با نظر به باب استفاده از روایات معارف مبتنی بر اتخاذ موضع نسبت به الفاظ محسوسات و بررسی نظریه روح المعنی ذیل آن 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. چهارشنبه. 28/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0050-KharejFeq-14030628_01.MP3
23.03M
🔊| مروری بر ادوار فقهی فرع محل بحث (نجس شدن ماء مضاف کثیر)/ مرور بر نظر شیخ اعظم در فرع محل بحث/ تبیین نظر آیت الله شیخ حسین حلی در این مسأله/ توضیحی از سبک اجتهادی شیخ حسین حلی و ارادت ایشان به میرزای نائینی/ تبیین نظر محقق خوئی در این منظر و‌ مخالفت ایشان با شیخ اعظم در استظهار از روایات باب ملاقات/ توضیح مرحوم آیت الله فاضل در تفصیل الشریعه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. چهار شنبه. 28/6/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0056-KharejOsul-14030701.MP3
42.35M
🔊| توضیح مفصل تر از فقه بالمعنی الاعم و تاثیر مبحث وضع در آن/ نگاهی به منبع شناسی و دلالت ادله لفظیه/ توضیح نواقص فعلی علم اصول از منظر فقه بالمعنی الاعم از دو جنبه منبع شناسی و دلالت ادله/ توضیحی از علوم انسانی امروز از این منظر/ لزوم تفکیک بین باید از هست و تفکیک باید ضرورت بالقیاس و باید ارزشی در حیطه علوم انسانی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. 1/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
0051-KharejFeq-14030701.MP3
18.89M
🔊| مروری بر نظر محقق خوئی و مرحوم آیت الله فاضل و همراهی ایشان با فتوای حضرت امام در فرع محل بحث/تفاوت نظر شیخ اعظم و محقق خوئی در توضیح ملاک ملاقات/جمع بندی از ادله مطرح شده در محل بحث و ثمره هر یک‌ در محل بحث/ بر اساس نظر شیخ اعظم، مساله فعلی ذیل «النجاسات و احکامها» قرار میگیرد. 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. یک شنبه. 1/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b