12.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرقه صوفی بریلوی هند. برخی از این رفتارها برگرفته از آیین هندو است. درباره اینگونه رفتارهای تاسفبار چه بگوییم که توهین تلقی نشود! بهتر است چیزی نگوییم و فقط تماشاکنیم و فکر کنیم که چرا مردم جهان اسلام تا این اندازه گرفتار انواع متنوع جهل و عقلگریزی است! چقدر خلاقیت در تنوع خرافات! اگر بجای این گونه خرافات عقلانیت حاکم بود آیا استعمار پیر و فریبکار انگلیس می توانست چند قرن حاکم مطلق شبه قاره هند بزرگ باشد؟!
http://eitaa.com/dreshkevari
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این هم یکی از سویه های وطنی این بلای جهانگیر (pandemic)
غرض هرگز سرزنش نیست. ما خود مصون از این ناهنجاری ها نیستیم اینها برادران و عزیزان ما هستند و همه ما به شکلی گرفتار انواع بدعت های بی ریشه و اساس هستیم. راه حل نهایی بازگشت به عقلانیت است که روح دینداری و معنویت راستین است.
http://eitaa.com/dreshkevari
حاصل دیانت و معنویت بدون عقلانیت، یا خرافات است یا خشونت، و یا هردو و نتیجه ضروری آن عقبماندگی است.
http://eitaa.com/dreshkevari
📢سومین نشست مجازی در سلسله برنامه های چشم اندازی به سوی شرق
🔰گفتگو از طریق زوم
🔷فلسفه ملاصدرا (تداوم و نوآوری)
🎤ارائه: دکتر محمد فنائي اشکوری ( موسسه امام خمینی ـ قم)
🎤گفتوگوکننده: دکتر دیوید بورل ( دانشگاه نوتردام - آمریکا)
🕥 تاریخ: جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ | ٢٨ ژانویه 2022
🕥 ساعت ٢١:٣٠ تا ٢٤:٠٠ (تهران) برابر با 18:00تا 20:30 (لندن)
🔍سلسله برنامه های مجازی *چشماندازی به سوی شرق* که توسط کالج اسلامی لندن برگزار میشود، مجموعهای از سخنرانیها و مباحث علمی است که می کوشد زمینهای برای تبادل اندیشه و گفتوگوی علمی میان دانشمندان برجسته حوزه های علمیه و مراکز دانشگاهی شرق و اندیشمندانِ مراکزعلمی غرب فراهم کند.
📝 لینک ثبت نام :
https://www.islamic-college.ac.uk/2022/01/3rd-webinar
🌐 لینک زوم:
https://zoom.us/j/3131107214?pwd=Nm9weW1
Meeting ID: 313 110 7214
Passcode: 2021
*کالج اسلامی لندن*
زبان شیرین، فاخر و کهن فارسی
#یونسکو اعلام کرد چهار زبان قدمتی بالای هزار سال دارند که اسم آنها را زبان کلاسیک گذاشته اند:
#یونانی، #لاتین، #سنسکریت و #فارسی از این چهار زبان فقط زبان فارسی زنده است و در دوران مدرن استفاده می شود!
https://en.unesco.org/news/tracker-culture-public-policy-issue-15?fbclid=IwAR2p61wpc8n3KN9gSGjGj52qI1AgzTIL10MjtyjtvYdYFzL2CHAo8epQxFY
البته عربی هم بیش از هزارسال قدمت دارد و به برکت قرآن کریم زنده است. ظاهرا منظور چند هزار سال بوده و عربی به این معنا زبان باستانی نیست.
http://eitaa.com/dreshkevari
"نگاهی به اندیشه عرفانی آیت الله مصباح یزدی"
محمد فنائی اشکوری
مقاله: در ماهنامه معرفت
سال سيام، شماره هشتم، پياپي 287، آبان 1400، ص9-16.
چکيده
آیتالله مصباح بهعنوان متفکر و اسلامشناسی جامع، در حوزههای گوناگون معارف اسلامی، نظرورزی و نظریهپردازی کرده است. یکی از حوزههایی که ایشان به نظرورزی و اصلاحگری پرداخته، عرفان اسلامیاست. از عرفان اسلامی روایتها و قرائتهای گوناگونی وجود دارد. ازهمینرو، اختلافنظر و موافق و مخالف نسبت به آن بسیار است. برخی از بزرگان همچون علامه طباطبائی، شهید مطهری و آيتالله مصباح، تلقیای از عرفان اسلامی ارائه میدهند که از سویی حاصل تحلیل عقلی و از سوی دیگر، برآمده از متن آموزههای قرآنی و روایی است، بهگونهایکه رد و انکار این تلقی از عرفان از سوی مخالفان عرفان آسان نیست. در این مقاله خطوط کلی اندیشههای عرفانی آیتالله مصباح را که روح آن برگرفته از قرآن کریم است، همراه با ملاحظات انتقادی و اصلاحی ایشان نسبت به برداشتهای ناصواب در این زمینه، به اختصار عرضه میشود؛ تا هم تشنگان عرفان اصیل اسلامی از زلال آن جرعهای برگیرند و هم با بهرهگیری از روشنگریهای آن استاد فرزانه، از لغزشها و افراط و تفریطها در این زمینه ایمن باشند.
كليدواژهها: گرایش عرفانی، عرفان اسلامی، شاخصههای عرفان اسلامی، سلوک عرفانی، مراتب توحید.
http://eitaa.com/dreshkevari
شاخصه های عرفان اصیل اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح
برای شناخت عرفان راستین و تمییز آن از جریان های انحرافی توجه به شاخصه های عرفان اصیل اهمیت دارد.
یکی از شاخصه های عرفان اصیل مطابقت با فطرت است. همانطور که دین حق مطابق با فطرت است، عرفان دینی که جز حقیقت همان دین نیست در اعتقاد و سلوک مطابق با فطرت است. مهم¬ترین اصل فطری در اینجا توحید است که در دین و عرفان اصیل محوریت دارد. در مقام سلوک نیز هماهنگی با فطرت اهمیت دارد. به عنوان مثال، دربارۀ غرایز و خواسته¬های مادی و جسمانی انسان افراط و تفریط خلاف فطرت است و میانه روی و رعایت اعتدال مقتضای فطرت است. نه تعطیل غرایز مطلوب است، نه افسارگسیختگی و زیاده روی. این اصل در همۀ اعمال جاری است.
ویژگی دیگر عرفان راستین همه جانبه بودن است. عرفان راستین رشد همه جانبۀ انسان را اقتضا دارد، نه رشد در یک جنبه همراه با ضعف و نقص در جنبه های دیگر را. سلوک عرفانی نباید به سمتی باشد که فقط یک بعد انسان به کمال برسد. انسان باید به مقام مظهریت جمیع اسماء الهی برسد. از این جهت در روش سلوکی توجه به بارور شدن همۀ استعدادهای انسان ضروری است. سلوک عرفانی باید به گونه ای تنطیم شود که انسان را در همۀ شئون زندگی متوجه خدا کند و به همۀ اعمال انسان صبغۀ الهی دهد.
اعتقاد به تعارض و تضاد میان بعد مادی و معنوی انسان از انحرافاتی است که در بسیاری از سنت ها و فرقه های عرفانی رخ داد است. بی توجهی به نیازهای جسمی و فعالیت های اجتماعی انحراف از عرفان راستین است. از نظر اسلام این ابعاد مکمل یکدیگرند. به مثل، تجارت اگر برای رضای خدا باشد عبادت است. «عرفان صحیح اسلامی روشی است متعادل که در آن، دنیا و آخرت هرکدام بهره و جایگاه خود را دارند. از این کلام موجز و نورانی، روش و دستور صریح عرفانی آشکار می شود: «لیس منا من ترک دنیاه لدینه او ترک دینه لدنیاه»؛ از ما نیست کسی که دنیایش را برای دینش ترک کند، یا دینش را برای دنیایش.»
مطابقت با شریعت شاخصۀ دیگر عرفان اصیل است. هیچ آموزه و دستور العمل سلوکی نباید مخالف با شریعت باشد. قرآن کریم در آیات متعدد تبعیت از وحی، پیروی از پیامبر و عمل به احکام الهی را صراط مستقیمی میداند که تخطی از آن جایز نیست و پیروی از هوای نفس و شیطان را منع کرده است. اسوه و نمونۀ اعلای عرفان، پیامبر خدا (ص) و ائمۀ اطهار هستند.
برگرفته از کتاب: چراغ فروزان حکمت، ص 72.
http://eitaa.com/dreshkevari
منظومۀ معرفتی خدامحور
در مرکز منظومۀ معرفتی آیت الله مصباح توحید قرار دارد. خدامحوری در همۀ ابعاد و اجزای اندیشه و حیات استاد مصباح سریان دارد: در فلسفه، الاهیات، عرفان، اخلاق، و علوم اجتماعی. هیچ یک از عناصر منظومۀ معرفتی او بدون خدامحوری نیست. در هستی شناسی خدا به عنوان تنها وجود غنی و مستقل در هستی شناخته میشود و سایر موجودات عین ربط و فقر و وابستگی به او. در اعتقاد دینی توحید اصل الاصول و روح جاری در همۀ اجزای دین است. در انسان شناسی کمال انسان تنها در قرب به خداست. در نظام ارزشی و فلسفۀ اخلاق، قرب به خدا منشأ و معیار ارزش و ارزش اصیل و غائی است. در فقه و حقوق و سیاست و همۀ عرصه های حکمت عملی همۀ باید و نبایدهای زندگی از او نشأت می گیرد؛ تنها شارع و قانونگذار و آمر و ناهی و داور نهائی اوست. در سیاست تنها حاکم و منشأ مشروعیت اوست. در اقتصاد تنها مالک حقیقی خداست. بنابر این منظومۀ معرفتی استاد مصباح منظومه ای توحیدی است. البته هر مؤمن راستینی باید چنین باشد، اما در واقع و عمل همه چنین توجهی ندارند. در میان آنها هم که چنین توجهی دارند کمتر کسی می توان یافت که به تفصیل لوازم توحید محوری را اندیشیده و در آن باب نظریه پردازی کرده و در عرصه های گوناگون آثار و لوازم آن را تبیین و تنقیح کرده باشد.
برگرفته از کتاب چراغ فروزان حکمت، ص 44
http://eitaa.com/dreshkevari
مواجهه حوزه علمیه با فلسفه غرب
گزارشی از سخنرانی محمد فنایی اشکوری
https://www.ibna.ir/fa/report/318297/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%D9%87-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87
کتاب اثولوجیا را که اثری نوافلاطونی بود به ارسطو نسبت دادند نه افلاطون
http://eitaa.com/dreshkevari