غایت حکمت از نظر ملاصدرا
توغّل در فلسفه برای ملاصدرا فقط یک مشغله و سرگرمی عقلانی نیست. حتی تحصیل معرفت و کشف حقیقت هم بهتنهایی مقصود او نبوده است. غرض او صرف دانستن فلسفه هم نیست (فلسفه برای فلسفه)، بلکه برای رفع نقایص نفسانی و تحصیل کمال انسانی و کسب سعادت جاودانی است. چنین غایتی تنها با تفکر نظری حاصل نمیشود. سلوک باطن هم بدون پشتوانه عقلانی و هدایت وحیانی کامل نیست. اینجاست که به حکمت متعالیه میرسیم. در این مسلک هم تفکر لازم است و هم تعبد، هم فکرت و هم عزلت و عبادت، هم سلوک عقلانی و هم سفر روحانی. جمع غیب و شهود، معرفت به خدای سبحان و اسماء، صفات و افعال او، شناخت نفس، راه تکمیل آن، نهایت و رستاخیزش، و تهذیب آن، غلبه بر هوی، رهایی از تعلقات، انس با خدا، ریاضت، عبادت، تضرع و زاری در بارگاه حضرت باری است که طالب سالک را بهسوی آنچه که غایت حکمت است نزدیک میکند. درهای ملکوت را بهسوی سالک میگشاید و او را جلیس عرشیان میکند. لذا در حکمت متعالیه صدرایی بین حکمت نظری و عملی پیوندی نظاممند و ضروری بر قرار است. فقر وجودی ماسوی مبنای فقر سلوکی عبد است. وحدت عینی هستی مبنای وحدت غایت و توجه به مراتب عالم، مبنای منازل و مدارج قرب است.
منبع: فنائی اشکوری، تفکر فلسفی، ص 140.
#حکمت
#ملاصدرا
#سعادت
#استکمال
http://eitaa.com/dreshkevari
ترجمه انگلیسی ابیات سعدی:
بنی آدم اعضای یکدیگرند...
Human beings are members of a whole,
in creation of one essence and soul.
If one member is afflicted with pain,
other members uneasy will remain.
If you have no sympathy for human pain,
the name of human you cannot retain.
Sa’adi Shirazi (the great Persian poet)
http://eitaa.com/dreshkevari
زیبایی و آراستگی رسول خدا
من سنن النبی (ص):
انه کان ینظر فی المرآة و یرجل جمته و یمتشط، و ربما نظر فی الماء و سوَی جمته فیه و لقد کان یتجمل لاصحابه فضلاً علی تجمله لاهله، و قال: ان الله یحب من عبده اذا خرج الی اخوانه ان یتهیا لهم و یتجمل » (وسائل الشیعه، ص 344)
رسول خدا (ص) همیشه در آینه نگاه می کرد؛ موهای سرش را شانه می کرد و می آراست؛ گاهی (هنگامی که آیینه نبود)، در آب نگاه می کرد و موی سرش را می آراست، نه تنها برای خانواده اش خود را آرایش می کرد بلکه برای یاران خود نیز چنین می کرد و می فرمود: خداوند دوست دارد وقتی بنده اش نزد برادرانش می رود، خود را آماده کند و بیاراید.
#آراستگی
#زیبایی
#سنت
#پیامبر
🌹🌺🥀🌹
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهترین راه برای حمایت از حیات وحش و مقابله با شکار غیر قانونی حیوانات. وقتی می بینند انسان ها کاری نمی کنند خودشان دست بکار می شوند. بخش معظم طبیعت و حیات وحش ایران بر اثر بی کفایتی مسولان و مدیران نالایق در نیم قرن اخیر نابود شده و باقیمانده آن نیز به سرعت در حال نابودی است. اگر این افراد برای پاسخگویی و تادیب به این گوزن غیور معرفی می شدند کار به اینجا نمی رسید.
نسبت به طبیعت غیور باشیم. اجازه ندهیم کسی به آن تعرض کند. طبیعت یعنی حیات، نابودی طبیعت مرگ ماست. گونه ای گیاهی یا جانوری که منقرض میشود برای ابد محو می شود و قابل احیا و بازگشت نیست.
http://eitaa.com/dreshkevari
قبح بدگویی و غیبت
از نظر فتیان ( اهل فتوت و جوانمردی) ، چند طائفه اند که فتوت بر ایشان روا نیست.
اول سخنچینان هستند. پیامبر خدا (ص) فرمود: «حُرِمت شفاعتی علی ثلث: الغمازین و المشائین بالنمیمة و المفرقین بین الأحبة.»
سه گروه از شفاعت من محرومند: سخن چینان و کسانی که به بدگویی اقدام می کنند و آنان که بین دوستان جدایی می افکنند.
«روی عن ابی عبدالله، (ع): ثلاثة لایدخلون الجنة: السفاک للدم و شارب الخمر و شمّاء بالنمیمة.»
سه کس است که وارد بهشت نمی شود: خون ریز، شرابخوار و سخن چین. چنانکه میدانیم افراد خون ریز اندک هستند. شرابخوار نیز در میان متشرعان کم است. اما نمامی و سخن چینی جمعیتی بیش از همه دارد و بسیاری از متشرع نمایان و مدعیان دینداری به این بیماری مبتلا هستند.
از اینجا معلوم میشود بیشتر اهل جهنمْ سخن چینان و بدگویان هستند و عاملی که بیش از هرچیزی آدمی را به عذاب جهنم مبتلا میکند زبان است.
پس میتوان گفت که از مهمترین راههای تربیت نفس مهار زبان است.
http://eitaa.com/dreshkevari
تکفیر مسلمان از نظر صاحب قابوسنامه
از ویژگی های عالم جوانمرد (نه هرعالمی) سعۀ صدر و دور بودن از تعصب و تنگ نظری است. عالِم جوانمرد خود را مدار حق و باطل نمیداند و به صرف اختلاف نظر با کسی، دشمنی با او نمیکند و به آسانی فتوا به کفر کسی نمیدهد.
در قابوس نامه آمده است: عالِم وقتی جوانمرد است که ... «واجب نکند که در تعصبِ مذهب کس را کافر خواند، که کفر خلاف دین است نه خلاف مذهب. و بر کتابی و علمی غریب انکار نکند که نه هر چه او نداند کفر بود».
بنابراین، تکفیر پیروان مذاهب اسلامی از سوی هرکسی که باشد عملی است متعصبانه و تنگ نظرانه و دور از فتوت.
#تکفیر
#تعصب
#فتوت
http://eitaa.com/dreshkevari
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افطاری معاویه ای
واقعا روزه داری با این گونه افطاری موجب میشه انسان درد فقرا و گرسنگان را خوب درک کنه!!! فکر نمی کنم معاویه بدبخت چنین افطاری را هرگز در مخیله اش دیده باشد؛ به یاد تمام گرسنگان جهان. علی برکت الله!!!
#سبکزندگی
#فقرا
#اغنیا
http://eitaa.com/dreshkevari