eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
342 عکس
250 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هموطن عزیز تو فقیر نیستی، بسیار ثروتمندی. اما میدانی ثروت تو وامثال تو کجاست؟ در کاخ های لاکچری شمال تهران و لواسان و کاخ ویلاهای مناطق خوش آب و هوای سراسر کشور و اتومبیل های چند میلیاردی که در خیابان ها ویراژ می دهند. بخش عظیمی از ثروت تو و امثال تو نیز دست گروهی است که در خارج از کشور مشغول عیاشی هستند. وظیفه ذاتی حکومت پیشگیری از این گونه مفاسد و در صورت وقوع، باز پس گیری اموال مردم از غارتگران وبرگرداندن آن به دست صاحبان و مالکانش است. اگر اهل امر به معروف و نهی از منکر هستی به این معروف عظیم امر کن و از این منکر بزرگ نهی کن! الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم. http://eitaa.com/dreshkevari
https://www.aparat.com/v/WZgf 💠محورهای شش گانه "عرفان علامه طباطبايي در رساله الولايه": 📌 سعادت و کمال حقیقی انسان، قرب الی الله و لقاء الهی و به تعبیر علامه، ولایت است. 📌 دسترسي و امكان رسيدن به اين مقام براي همگان ميسر است. 📌 راه رسیدن به ولایت، نیل به باطن دین است. 📌 کلید ورود به باطن دین و مفتاح معارف و رمز وادی سلوک، معرفت نفس است. 📌 برنامه این سلوک را شریعت تعیین می کند. 📌نیل به این مقام، مراتبی دارد و هر کس به اندازه تلاش و همتش به آن نائل می شود. ❇️ دكتر محمد فنایی اشکوری در سخنراني خود به مناسبت چهلمین سالگرد رحلت علامه طباطبايي(ره), به معرفي و تبيين محتواي "رساله الولايه" پرداخت. ❇️ ايشان در این سخنراني با موضوع "عرفان علامه طباطبايي در رساله الولايه"، درباره محورهای این رساله به موارد ششگانه فوق اشاره و توضيحاتي ارائه نمود. http://eitaa.com/dreshkevari
1_1302217404.mp3
10.62M
ماهیت فلسفه، کارکرد و ضرورت آن سخنرانی محمد فنایی اشکوری 25 آبان 1400 به مناسبت روز جهانی فلسفه http://eitaa.com/dreshkevari
🔷خداشناسی شهودی🔹 ➖باتوجه به اینکه خدا جسم نیست، شهود خدا که عارفان مدعی هستند چگونه ممکن است؟ ☑️پاسخ: طبق تعالیم اسلامی دو نکته مسلم است: 1️⃣نخست اینکه رؤیت خداوند ممکن و محقق است. 2️⃣دوم اینکه این رؤیت با چشم سر نیست. این هردو در بیانات معصومین به صراحت آمده است. ⬅️برای نمونه کافی است به بیان زیر از مولی امیرالمؤمنین (ع) توجه کنیم. ➖ ذعلب از حضرت پرسید چگونه خدای ناپیدا و نادیده را عبادت می‌کنید؟ در پاسخ فرمودند: «ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ. فَقالَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ! کَیْفَ رَاَیْتَهُ؟ قالَ: وَیْلَکَ یا ذِعْلِبُ لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةِ الأبصارِ وَلکِنْ رَأتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الاْیمانِ.» 📚 اصول کافی، ج ۱، ص ۲۴۵. من پروردگاری را که نبینم، نمی‌پرستم. پرسید چگونه او را دیدی؟ فرمود: دیده‌های ظاهر نمی توانند او را ببینند، اما دیده‌های دل از راه حقایق ایمان او را مشاهده می‌کنند. ✍ برای رویت حسی دو شرط بیش از هرچیز دیگری ضروری است؛ 1️⃣قدرت بینایی شخص و 2️⃣حضور امر مرئی در حیطۀ دیدِ بیننده. ▫️شخص نابینا چیزی نمی بیند. اگر شخص بینا باشد، اما مرئی دور باشد یا بین بیننده و شیئ مانعی باشد باز شخص قادر به دیدن نخواهد بود.▫️ ⏪افزون بر این در رؤیت حسی وجود نور نیز لازم است. ما در تاریکی قادر به دیدن نیستیم. ☑️ برای شهود قلبی خداوند نیز تحقق این دو شرط لازم است: توان انسان بر شهود و حضور خدا. ▪️شرط دوم همیشه فراهم است. خدا در همه چیز و همه جا (آفاق و انفس) حضور دارد. او همیشه با ما است. «وهو معکم اینما کنتم». آنچه مهم و برعهدۀ سالک است فراهم نمودن شرط نخست است. ▪️ امکان شهود برای همۀ انسان ها به نحو بالقوه وجود دارد. سلوک عرفانی برای فعلیت بخشیدن به این امکان است. البته در اینجا نیز آنچه بر عهده سالک است زمینه سازی و آمادگی برای دریافت فیض الهی است. ⬅️ ازاین جهت است که در عرفان نظری از حضور فراگیر الهی سخن گفته می شود و در عرفان عملی از اعمالی همچون مراقبه و تهذیب نفس سخن می گویند. ➖مانع و حاجبی نیز جز خودبینی و انانیت بین انسان و خدا وجود ندارد. ☑️ "تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز." اگر این پرده کنار رود رؤیت حاصل است. ▪️«بینی و بینک انی ینازعنی/فارفع بلطفک انیی من البین.» معلوم می شود خودی که در "انی" است غیر از خودی است که در "بینی"است. آن خودی که حجاب است "انیّت" یا خودِ پنداری است که‌ غیر از خودِ حقیقی به معنای هویت شخص است. ↩️به تعبیر برخی دو مرتبه از خود و من مطرح است: من سافل و من عالی، یا به تعبیر جولیان نورویچی عارف انگلیسی در قرن چهاردهم، جان سفلی و عِلوی. ◽️درک حضور و ملاقات و وصال با معشوق برای جان عِلوی است، چنانکه حافظ از جان علوی سخن می گوید که تمنای وصال آن یگانه را دارد. جان علوی هوس چاه زنخدان تو داشت دست در حلقه آن زلف خم اندر خم زد ➖اما نور که وجودش در رؤیت حسی شرط است، در رؤیت قلبی همیشه حاضر هست. حقایق عِلوی از جنس نورند و خداوند نور الانوار و نور مطلق است، لذا چشم بینا برای دیدنش کافی است و به نور دیگری نیاز نیست. او اصلا برای دیده شدن جهان را آفریده است: «فخلقت الخلق لکی اعرف.» کی رفته‌ای زدل که تمنا کنم تو را کی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را غیبت نکرده‌ای که شوم طالب حضور پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را! 📝محمدفنایی‌اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari ◼️
4_5854945047639755334.pdf
317.3K
شیخ اجل سعدی: زبان رسای اخلاق جوانمردی 🔈 گفتاری از فنایی‌اشکوری در روزنامه فرهیختگان http://eitaa.com/dreshkevari ◽️
11.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻آیا حوزه علمیه به تحولات شتابان علم و فناوری می اندیشد؟ 🔺 آیا تصویر روشنی از حال و آینده جهان دارد؟ 🔴 آیا متناسب با سرعت تحولات جوامع بشری برای آینده برنامه دارد؟ اگر دارد ارائه دهد. اگر ندارد آیا به پیامدهایش توجه دارد؟ http://eitaa.com/dreshkevari
roozpajuhesh_1.mp3
6.91M
◽️◽️◽️اهمیت پژوهش و نگارش، انواع و بایسته های آن 🔊فنایی‌اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
عن أمير المؤمنين ع انه قال: أكرم ضيفك وإن كان حقيراً، وقُم على مجلسك لأبيك ومعلمك وإن كنت أميراً. 🌹🌹🌹صبحكم الله بالخيرات والبركات 🌺🌺🌺
"میلاد حضرت مسیح" وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ. (الصف/6) و هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت: «اى فرزندان اسرائيل، من فرستاده خدا به سوى شما هستم. تورات را كه پيش از من بوده تصديق مى‌كنم و به فرستاده‌اى كه پس از من مى‌آيد و نام او «احمد» است بشارتگرم.» پس وقتى براى آنان دلايل روشن آورد، گفتند: «اين سحرى آشكار است.» And when Jesus son of Mary said, ‘O Children of Israel! Indeed I am the apostle of Allah to you, to confirm what is before me of the Torah, and to give the good news of an apostle who will come after me, whose name is Ahmad.’ But when he brought them manifest proofs, they said, ‘This is plain magic.’ میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) پیامبر پاکی و مهربانی را به مسلمانان، و مسیحیان خاصه هموطنان مسیحی تبریک عرض می کنیم. 🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌹🌹🌹 http://eitaa.com/dreshkevari