چه کسی ابله است؟
ابله کسی است که می خواهد از رسانه استبدادی ترین نظام سیاسی دنیا یعنی حکومت خانوادگی عصر عرب جاهلی عربستان، درس انقلاب و آزادی و دموکراسی بیاموزد و از تلویزیون ایران انترنشنال چنین حکومتی که بنیانگذار و حامی القاعده و داعش و جبهه النصره و بوکوحرام است درس حقوق بشر و حقوق زن بیاموزد!
واقعا این فریب خوردگان ناتوان ذهنی قابل ترحم هستند!
http://eitaa.com/dreshkevari
بصیرت چیست؟
آیا هر عالم و دانشمندی صاحب بصیرت است؟
بصیرت فن، حرفه، مهارت، هوش، و اطلاعات نیست. بصیرت از جنس علوم صرفا آموختنی نیست، اعم از ریاضی، طبیعی، انسانی، فلسفه، و علوم دینی. صرف داشتن تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی و کتاب خواندن و کتاب نوشتن شخص را صاحب بصیرت نمی کند. ممکن است فرد کم سواد یا حتی بی سوادی دارای بصیرت باشد و حق را از باطل تشخیص دهد، اما عالم پرادعایی در مغالطه و گمراهی غوطه ور باشد. می بینیم کسانی را که از مدارج عالی تحصیلی و اطلاعات نسبتا گسترده برخوردارند، اما گاه از دیدن حقایق آشکار عاجزند و حتی امور را واژگونه می بینند و به آسانی فریب می خورند.
بصیرت خود شناسی، موقعیت شناسی، فتنه شناسی، مغالطه شناسی، فریب نخوردن، و حق را از باطل تمیز دادن است. معنای لغوی بصیرت (و هم ریشه هایش مانند بصر و باصره و ابصار/بینایی و دیدن) بینش است. در تاریکی نمی توان چیزی را دید. بصیرت همراه با تابش نور است. قلب نورانی که خود روشن است و محیط را روشن می کند، دارای بصیرت و بینش است. دانش و تفکر می تواند از مقدمات بصیرت باشد، نه خود بصیرت. بصیرت بیش از آنکه به میزان اطلاعات و بهره هوشی فرد مربوط باشد به طهارت ضمیر و پاکی طینت و حسن رفتار فرد وابسته است.
اگر انسان بصیر عالم هم باشد به میزان گسترۀ علمش شعاع هدایت و پرتوافکنی او گسترده و وجودش منشأ خیر و برکت خواهد بود؛ چنانکه اگر فرد بی بصیرتی دانشمند باشد به میزان گستره دانشش تاریکی و پلشتی می پراکند (ظلمات بعضها فوق بعض). نخبه علمی که از نظر عقیده فاسد و از نظر اخلاق و رفتار در حد اراذل واوباش قمه کش و از نظر سیاسی وطن فروش و آلت دست دشمنان مملکت باشد، جز شرارت وخسارت اثر و ثمری ندارد. کمترین کاری که درباره چنین اشخاصی باید کرد این است که روی آنها سرمایه گزاری و هزینه نشود که سرمایه گزاری روی چنین کسانی پروردن مار در آستین است. هیچ عاقلی سرمایه ملت و مملکت را برای پرورش سرباز و لشکر برای دشمن صرف نمی کند.
بصیرت هدیۀ الهی به قلب های مطهر و پیراسته است (نور یقذفه الله فی قلب من یشاء)، و دلهای زنگارگرفته از این موهبت الهی محرومند. و من لم یجعل الله له نورا فماله من نور. خودبینی آدمی را از دیدن حقیقت نابینا می کند. بسیارند کسانی که دل دارند اما حقیقت را نمیشناسند؛ چشم دارند اما نمی بینند؛ گوش دارند اما نمی شنوند: لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ. خُلق سوء آدمی را به انکار حقیقت می رساند، چنانکه مجاهدت و تقوا به هدایت منتهی می شود.
آیینه ات دانی چرا غمــــــــاز نیست؟
زانکه زنگار از رخش ممتاز نیست
رو تو زنگـار از رخ خــــود پاک کن
بعـــــــــد از آن آن نور را ادراک کن
هــرکسی ز اندازهء روشــــــــــندلی
غیب را بیند بقـــــــــــدر صیقــــــلی
هـر که صیقل بیش کرد او بیش دید
بیشتر آمــــــــد بر او صـــورت پدید
#بصیرت
http://eitaa.com/dreshkevari
گام های بی حجابی و اختلاط در ایران
گام اول را خود حاکمیت برداشت که عبارت بود از تشکیل کلاسهای مختلط در دانشگاه ها.
گام دوم بی حجابی تدریجی که است که سالهاست ادامه دارد و عملا بی حجابی اتفاق افتاده است. هرچند گاهی به آن نام بد حجابی می دهند اما پوششی بسیاری از این افراد با هیچ تعریفی از حجاب تناسب ندارد. بی حجابی درجات دارد. درجاتی از آن محقق شده است و در دانشگاه ها و خیابان ها و مراکز تفریحی و خرید و سایر اماکن مشهود است. در این اغتشاشات آخرین درجات بی حجابی که عریانی است مطالبه می شود، نه اصل بی حجابی.
گام سوم اختلاط در سالن های غذاخوری دانشگاه هاست که این روز ها اخبار آن را می شنویم و می بینیم.
این روند بی حیایی و بی شرمی توقف ندارد. اگر گام سوم بطور کامل تحقق یابد گام چهارم کلید خواهد خورد و آن مطالبه خوابگاه های مختلط است که حتی در غرب هم دیده نمی شود.
#حجاب
#بی_حجابی
#اختلاط
http://eitaa.com/dreshkevari
آیا درِ خانه خدا فقط در بین الطلوعین باز است و در ساعت های دیگر بسته است؟
پرسش
سلام علیکم. قطعه ای از صحبت های شخصی در بعضی از کانال ها منتشر شده است که درباره فضیلت بیدار ماندن از یکساعت قبل از اذان صبح تا طلوع آفتاب سخن می گوید. ایشان می گوید هرچه خبر هست در این دو ساعت و نیم هست و در ساعات دیگر هیچ خبری نیست. هر دعایی در این دو ساعت اجابت می شود، نه در وقت های دیگر. اگر فرزند می خواهید در این ساعت بخواهید که حتما بچه دار می شوید. هر چه می خواهید از جمله سلامتی و زیبایی کافیست در این دو ساعت و نیم بیدار باشید. سپس می گویند ژاپنی ها هم در تحقیقاتشان این موضوع را اثبات کرده اند. دلیلی که برای این ادعا ذکر می کنند این است که در این دوساعت و نیم امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در حال عبادت و دعا هستند و این همزمانی منشأ این آثار است.نظر شما در این باره چیست؟
پاسخ
در اصل فضیلت بیداری در این زمان تردیدی نیست. قرآن کریم هم به اهمیت استغفار در اسحار و بیداری نیمه آخر شب اشاره دارد. در روایات نیز این موضوع با تأکید آمده است و سیرۀ اولیاء الله همین بوده است. سهر که به معنای بیداری قسمت آخر شب است از آداب مورد تاکید عرفا است. البته ما باید معارف را همان گونه که در شریعت آمده است بفهمیم و بیان کنیم و خودمان چیزی بر آن نیفزاییم و به اغراق دچار نشویم. ساعت یادشده بسیار فضیلت دارد، اما درِ خانه خدا همیشه باز است و در هیچ ساعت و زمانی بسته نیست. باب رحمت الهی همیشه برای همه گشوده است و تعطیلی ندارد. بنابراین اینکه گفته شده در ساعت های دیگر هیچ خبری نیست گویی که خدا در خانه اش را فقط در این دوساعت و نیم باز می گذارد، درست نیست. در هر لحظه ای اراده کنیم می توانیم به ساحت ربوبی توجه قلبی کنیم و مورد عنایت حضرت حق واقع شویم ان شاء الله. خود خداوند می فرماید: وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ فَليَستَجيبوا لي وَليُؤمِنوا بي لَعَلَّهُم يَرشُدونَ﴿البقره/186﴾ هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، هرگاه که مرا میخواند، پاسخ میگویم! ... نه اینکه فقط در ساعت خاصی اگر خواندند اجابت می کنم. استدلالی هم که شده است قابل مناقشه است. بله حضرت ولی الله الاعظم (عج) بیش از دیگران به آداب بندگی توجه دارد و در لحظات یادشده در حال عبادت و مناجات است. اما آیا در ساعات و اوقات دیگر شبانه روز حضرت به دعا و عبادت مشغول نیست؟ آن حضرت در همه آنات در عبادت و مناجات هستند. دستکم در اوقات نمازهای یومیه هم آن حضرت بیش از دیگران و عمیقتر از دیگران با پروردگار انس دارند. ضمنا میدانیم که زمان اذان و نماز صبح و بین الطلوعین در مناطق مختلف دنیا متفاوت است و در یک بیست و چهار ساعت بارها و بارها تکرار می شود. زمان بین الطلوعین حضرت با همه بین الطلوعین های کره زمین همزمان نیست. استناد به تحقیقات ژاپنی ها و غیر ژاپنی ها هم در این گونه امور معنوی بی وجه است.
اما درباره دعا شکی نیست که دعا از تعالیم مسلم دین است و خداوند هم وعده اجابت داده است و بعضی از زمان ها و مکان ها بیشتر در مظان استجابت دعا هستند. اما آیا هرکس هر خواسته ای داشته باشد ولو در بین الطلوعین بخواهد، قطعا به او داده می شود؟ هیچ تضمینی نیست و هرگز بطور قطع نمی توان گفت که مثلا اگر شما در بین الطلوعین از خدا فرزند یا سلامتی یا زیبائی بخواهید حتما چنین می شود. آنچه بر عهده بنده است دعاست و امید اجابت، اما تحقق آن خواسته و نحوۀ آن بدست خداوند است. دعا ارتباط و انس با خداست و کسی خدا را بخواند او پاسخ می دهد، (ادعونی استجب لکم)، نه اینکه هرکس هرچه بخواهد خدا به او می دهد.
#دعا
#مناجات
#بین_الطلوعین
http://eitaa.com/dreshkevari
دستاورد عظیم علمی در ساخت تلسکوپ فوق پیشرفته
یکی از آثار شوم اغتشاش در کشور و هیاهوی تبلیغاتی جهانی مرتبط با آن، بایکوت خبری پیشرفت درخشان علمی دانشمندان کشور ما در ساخت تلسکوپ فوق پیشرفته ای است که به تعبیر نشریه ساینس "تلسکوپی در سطح جهانی» است. این موفقیت بزرگ بر دانشمندان افتخار آفرین ایرانی و ملت ایران مبارک باد. این گونه موفقیت ها نشان می دهد که با وجود انواع محدودیت ها و فشارها و شرایط تحریم، با عزم و همت و پشت کار می توان در عرصه های مختلف بر موانع غلبه کرد و به پیشرفت هایی رسید که دنیا را شگفت زده کند. چنین دانشمندانی نخبه های حقیقی وسرمایه های ارزشمند این سرزمین هستند و ملت ایران قدردان فرزندان نخبه و دانشمندش است و به داشتن چنین فرزندانی بر خود می بالد.
http://eitaa.com/dreshkevari
فنایی اشکوری:
مجموعه آثار شهید آیت الله سید محمد باقر صدر رضوان الله تعالی علیه در 21 جلد با عنوان موسوعة الامام الشهید السید محمد باقر الصدر منتشر شده است. این آثار حاوی اندیشه های بدیع و آراء و نظریات جدید و ابتکاری در حوزه های گوناگون علوم و معارف اسلامی مانند فقه، اصول، فلسفه، منطق، تفسیر، عقاید، تاریخ، اقتصاد و سیاست است.
http://eitaa.com/dreshkevari
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اظهارات شنیدنی تحلیلگر غربی از اتفاقات ایران: فکر میکنید چه کسی از تغییر رژیم ایران سود خواهد برد؟ نه زنان، نه کودکان و نه ایران کوچکترین اهمیتی برای غربیها ندارد!
💢"ریچارد مدهرست" تحلیلگر غربی:
🔺اگر فکر میکنید که غربیها نگران حقوق زنان ایرانی هستند، احمق هستید؛ از سال 1979 به دنبال خلاص شدن از دست ایران هستند چون قبل از آن آمریکایی ها و انگلیسی ها منابع ایران را غارت می کردند!
ایتا 👇
https://eitaa.com/Safirenghelab
روبیکا👇
https://rubika.ir/safirenghelab
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش فلسفه اسلامی و مراحل آن
آموزش فلسفه مانند بسیاری از رشتههای تخصصی، مقدمات و پیشنیازهایی دارد که فلسفهآموز قبل از ورود به فلسفه باید آنها را کسب کند؛ مانند ادبیات عربی و فارسی، زبانهای خارجی، روش تحقیق، منطق قدیم و جدید، اجمالی از علوم طبیعی و انسانی جدید و آشنایی با معارف دینی و اصول اعتقادی.
پس از تأمین این مقدمات، سیر آموزش فلسفه با محوریت فلسفه اسلامی در حوزههای علمیه را میتوان در ده مرحله ارائهشده در دو سطح ارشد و دکتری بهصورت مراحل زیر پیشنهاد کرد:
مرحله اول: آموزش یک متن ساده فلسفی در حد دو واحد برای آشنایی اجمالی و اولیه با چیستی فلسفه، شاخههای فلسفه، مفاهیم کلیدی در فلسفه اسلامی، مکتبهای اصلی در فلسفه اسلامی و تاریخ اجمالی فلسفه؛
مرحله دوم: آموزش متونی مانند بدایة الحکمة و نهایة الحکمه و آموزش فلسفه؛
مرحله سوم: کلام اسلامی؛ فلسفه اسلامی مرتبط با کلام اسلامی و متأثر از آن و در موارد بسیاری ناظر به آن است. ازاینرو آشنایی با کلام، بهویژه مکتبهای کلامی اشعری و معتزلی و ماتریدی و شیعی لازم است.
مرحله چهارم: آموزش گزیدههایی از متون اصلی و سنتی فلسفه اسلامی مانند الشفا، الإشارات و التنبیهات، حکمت الاشراق و الأسفار الأربعة؛
مرحله پنجم: آموزش یک دوره تاریخ تحلیلی فلسفه اسلامی؛
مرحله ششم: نگارش پایاننامه در سطح ارشد در زمینه فلسفه اسلامی؛
مرحله هفتم: عرفان نظری؛
ازآنجاکه بین فلسفه اسلامی متأخر و عرفان نظری پیوند نزدیکی برقرار است و عرفان نظری یکی از منابع الهام حکمت متعالیه و اثرگذار بر آن است، آشنایی با عرفان نظری نیز برای فهم عمیقتر فلسفه اسلامی ضروری است.
مرحله هشتم: تاریخ تفصیلی فلسفه غرب از یونان باستان تا امروز و همچنین فلسفههای هند و چین؛ و خواندن برخی از متون فلسفی غرب از فیلسوفان اثرگذار مانند افلاطون، ارسطو، آکوئیناس، کانت، هگل، هایدگر و ویتگنشتاین؛
مرحله نهم: آموزش تخصصی برخی از شاخههای اثرگذار فلسفه بهصورت تطبیقی، مانند معرفتشناسی، فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه دین؛
مرحله دهم: نگارش پایاننامه تحقیقی و اجتهادی، همراه با نوآوری در موضوعی فلسفی. این موضوع میتواند با رویکرد محض فلسفه اسلامی یا رویکرد تطبیقی بین فلسفه اسلامی و دیگر مکتبهای فلسفی باشد.
خوب است متناسب با رشته انتخابشده در فلسفه، دانشپژوه با رشتههای علمی مرتبط با آن شاخه از فلسفه نیز بیگانه نباشد؛ مثلاً اگر علمالنفس و فلسفه ذهن میخواند، با شعبی از روانشناسی و علوم ادراکی آشنا شود. با طی موفقیتآمیز این مراحل میتوان به اجتهاد فلسفی درخور این عصر دست یافت و سخنی برای گفتن داشت. پس از این مرحله، شخص میتواند به تدریس و پژوهش آزاد در رشته تخصصی خود بپردازد.
برگرفته از کتاب تفکر فلسفی، تألیف محمد فنائی اشکوری، ص 158.
http://eitaa.com/dreshkevari