eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
334 عکس
242 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونه می توان از فلسفه در اصلاح و تکمیل علوم انسانی استفاده کرد؟ 👇👇👇 سخنرانی در جمع دانش پژوهان فلسفه 🟢 http://eitaa.com/dreshkevari
📢 «انتظار مؤسسه از دانش آموختگان گروه فلسفه» ✅ چکیده بحث دکتر محمد فنایی اشکوری مدیر گروه فلسفه برای دانشجویان فلسفه موسسه: 🔻این موضوع با درنظر گرفتن هدف مؤسسۀ و هدف گروه فلسفه روشن می شود. تأمین بخشی از هدف مؤسسه بر عهدۀ گروه فلسفه است. 🔻هدف کلی موسسه: اسلامی سازی علوم انسانی به عنوان مهمترین نیاز علمی امروز جامعه اسلامی، نظام اسلامی و جهان اسلام 🔺منظور از اسلامی سازی علوم انسانی طرد مطلق و کنار گذاشتن کلی علوم انسانی موجود نیست. منظور اصلاح و تکمیل علوم انسانی موجود و هماهنگ کردن و متناسب ساختن آن با فرهنگ اسلامی با استفاده از آموزه های اسلامی و رفع تعارض هایی است که ممکن است وجود داشته باشد. 🔺این هدف با تولید اندیشه در علوم انسانی اسلامی یا در مقدمات آن علوم مانند فلسفه، کلام، تفسیر، اخلاق، فقه، تاریخ و عرفان تأمین می شود. 🔻هدف گروه فلسفه: علوم انسانی از شاخه های فلسفه نیستند و تنها با فلسفه نمی توان علوم انسانی تولید کرد. اما این علوم دارای مبانی فلسفی اند و با اندیشه های فلسفی مرتبط و از آنها متاثرند. 🔺هدف گروه فلسفه تولید اندیشه فلسفی مرتبط با اسلامی سازی علوم انسانی در سه حوزه است: 1⃣ شاخه های اصلی فلسفه (هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی)، 2⃣ فلسفه های مضاف مرتبط با علوم انسانی (فلسفه علم، فلسفۀعلوم انسانی)، 3⃣ مشارکت در تولید فلسفه های علوم انسانی خاص مانند فلسفه روانشناسی، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت) 🔻علوم و معارف مورد نیاز برای تأمین هدف یادشده: پژوهشگر فلسفه اسلامی باید با علوم و معارف مختلفی آشنا باشد و در حوزه ای تخصص داشته باشد تا بتواند‌ اندیشه فلسفی متناسب و هماهنگ با آموزه های اسلامی تولید کند که ذیلا اشاره می شود: 1⃣ آشنایی با مقدمات علوم اسلامی مانند: ادبیات، منطق و اصول فقه 2⃣ آشنایی با علوم اسلامی مانند: تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اخلاق و عرفان 3⃣ آشنایی با فرهنگ، علوم و معارف زمانه در حد دانش عمومی 4⃣ آشنایی با فلسفه اسلامی 5⃣ آشنایی با فلسفه غرب 6⃣ تخصص در یکی از شاخه های فلسفه به صورت تطبیقی 7⃣ آشنایی با یکی از علوم انسانی و قرینه اسلامی آن 8⃣ آشنایی با مقدمات و فنون آموزش و پژوهش، مانند زبان، روش تحقیق و استفاده از ابزارهای جدید علمی 🔺بخشی از این نیازها در دبستان و دبیرستان و حوزه و مراکز علمی دیگر تأمین می شود و بخشی از آنها را باید افراد با اهتمام شخصی خود بدست آورند. 🔺هر مرکز علمی و پژوهشگاه حوزوی یا دانشگاهی که چنین هدفی دارد باید زمینۀ تأمین این مقدمات را فراهم کند. همچنین افرادی که قصد پیگیری این هدف را دارند اگر بخواهند موفق باشند باید این علوم و مهارت ها را کسب کنند. 🔺رسالت گروه فلسفه تامین نیازمندی های فلسفی مورد نیاز در اسلامی سازی علوم انسانی است. 🔺با کسب این مقدمات و توانایی ها زمینه برای تولید اندیشه فلسفی در حوزه های مورد نیاز مرتبط با علوم انسانی اسلامی فراهم می شود. 🔺حاصل این مطالعات فلسفی در اختیار متخصصان در هر یک از رشته های علوم انسانی قرار داده می شود تا با استفاده از آنها و سایر معارف مورد نیاز به سمت اصلاح و تکمیل علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی حرکت کنند. 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir 🟢 http://eitaa.com/dreshkevari
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. کشور امارات با بارندگی کمتر از استان یزد و وسعت کمتر چگونه نهصد میلیارد دلار از تجارت غیرنفتی دارد و ما چشم انتظار بارش بارانیم 🎤 محمد درویش، فعال محیط زیست امارات هیچکدام از چشم‌اندازهای منحصر به فرد طبیعی، تاریخی، گردشگری و انسانی ما را ندارد. و ما از نظر گردشگری جزو صد کشور اول دنیا هم نیستیم. فرونشست آخرین مرحله بیابان‌زائیه و اگر دشتی ۴ میلیمتر فرونشست کنه، کارش تمامه و ما منتظر فرونشستها چند صدمیلیمتری هستیم. امروز اگر از این دشتهای ما هیچ آبی برداشت نکنیم حداقل پنجاه هزارسال وقت لازمه تا به شرایط قبل برگردیم. حالا بریم سراغ کوهستانها که منابع آب ما هستند، ببینید ما چگونه داریم آنها را نابود می‌کنیم... 🗓 پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۴٠۳ 📱 Telegram 📸 Instagram
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«بقاء ذات خدا به بقاء امیر المومنین است» !!!👆 متاسفانه این عقاید به عنوان آموزه های شیعی ترویج می شود. افکار غلو آمیز در کدام مدارس و مراکز و توسط چه کسانی تعلیم داده میشود؟ چه جریان ها و افرادی از آن پشتیبانی می کنند و چه انگیزه ها و اهدافی را دنبال می کنند؟! http://eitaa.com/dreshkevari
در سیاست خارجی و روابط بین الملل فریب کاری و نقض عهد و عبور از قوانین بین المللی امری عادی و پر تکرار است. دولت و سیاستمداری که این را نمیداند الفبای سیاست را نمیفهمد‌. در سیاست خارجی رفتار ما باید اخلاقی باشد، اما اگر فکر کنیم دیگران لزوما با ما اخلاقی رفتار خواهند کرد در اشتباه محض هستیم. در همه حال به ویژه نسبت به رقبا چه رسد به دشمنان باید بدبین باشیم . اعتماد به وعده دیگران و سپس اقرار به فریب خوردن در روابط خارجی اقرار به حماقت است. این فریب خوردن اگر تکرار شود نشان حماقت مضاعف و لاعلاج است. و نگون بخت ملتی که مبتلا به چنین سیاستمدارانی است. 🟢 http://eitaa.com/dreshkevari
تحلیل های خوشبینانه ای که طی شب و روز گذشته (۱۷ آذر) درباره سوریه از کارشناسان و رسانه های داخلی شنیدیم با واقعیت فاصله داشت. این نشان می دهد که ما از قافله تحولات عقب هستیم. سرعت تحولات بسیار بیشتر از تحلیل های کارشناسان و اقدامات سیاسون ماست. دمشق سقوط کرد. دیر بجنبی باختی چنانکه چنین شد! امیدوارم درس بگیریم و دستکم سرعت تحولات در داخل ایران را جدی بگیریم و پس از مرگ سهراب دنبال نوشدارو نگردیم. از نسیمی، دفتر اوراق برهم‌ می خورد از ورق گردانی لیل و نهار اندیشه کن 🟢 http://eitaa.com/dreshkevari
خوشبینی، بدبینی، واقع بینی آیا باید نسبت به امور خوشبین بود یا بدبین؟ آنچه مسلم است این است که پیش از خوشبینی یا بدبینی باید واقع بین بود. خوشبینی که مبتنی بر واقع بینی نباشد توهم است و تصمیم گیری براساس خوشبینی محضی که مبتنی بر واقع بینی نباشد حرکت در تاریکی است که مصون از خطر و شکست نیست. بدبینی یعنی ندیدن داشته ها، توانایی ها، امکانات و فرصت ها از یک سو و نگرانی از خطرات و موانع موهوم یا بزرگنمایی موانع و خطرات موجود از سوی دیگر و در نتیجه همه درهای موفقیت را بسته دیدن که نتیجه روانی آن ناامیدی و نتیجه بیرونی آن بی عملی و دست روی دست گذاشتن و منتظر شکست بودن است. بنا بر این باید واقع بین بود و بر اساس واقع بینی هم توانایی ها را دید هم ضعف ها را، هم فرصت ها را هم چالش ها را و با تکیه بر توانایی ها و داشته ها، آگاهانه و امیدوارانه حرکت کرد. 🟢 http://eitaa.com/dreshkevari
دو ضعف بزرگ حکومت اسد حکومت بشار اسد دو ضعف بزرگ داشت که زمینه ساز اصلی سقوط آن شدند: ضعف اول عدم توجه جدی او به خواست ها و نیاز های مردم سوریه و بی اعتنایی به نارضایتی مردم بود و ضعف بزرگ دیگرش این بود که نتوانست ارتش کارآمدی را تربیت کند. ارتش سوریه از نظر امکانات و تجهیزات کم نداشت، اما تربیت و اراده و عزم لازم برای مقابله با دشمن را نداشت. ارتشی بود تنبل و مفتخور که نه در برابر حملات هرروزه رژیم صهیونیستی جز تماشای ذلیلانه واکنشی نشان می داد و نه در برابر گروه های تروریستی می ایستاد. این نیروهای جهادی مقاومت و برخی دولت های دیگر بودند که با گروه های تروریستی مقابله می کردند و بارها حکومت او را از خطر سقوط نجات دادند و دراین بار آخر که آنها زمینه ورود به صحنه را نیافتند در طرفه‌العینی سقوط کرد. ☑️ اسد اگر بجای صرف هزینه برای چنین ارتش ذلیلی، گاوداری می زد، نفعش برای خود او و مردم سوریه بسیار بیشتر بود. 🟢 http://eitaa.com/dreshkevari