eitaa logo
عبدالله گنجی | جهاد تبیین
388 دنبال‌کننده
33 عکس
16 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‏در متون دینی یا تاریخ یا وحی زیاد در باره دوگانه های: ‏حق-باطل ‏فقر-غنا ‏کفر-ایمان ‏استکبار-استضعاف ‏شنیده بودم ‏اما تا کنون مصداق دقیق، عینی، باورپذیر، آرمانی، حقیقی،واقعی و...مانند جنگ غزه و یمن ندیده بودم.کشته شدن در مقابل صهیونیست ها، انگلیس و آمریکا حتما مصداق فوز عظیم شهادت است
‏دیشب برای اولین بار در تاریخ، موشک‌های نقطه زن ایران دورترین برد خود( تا کنون) را تجربه کردند.حدود ١٢٠٠ ‏کیلومتر ‏⁧‫‬⁩
‏در کل جهان سه کشورند که اساس و علت و فلسفه شکل گیری آنان دین است ‏یعنی ملی گرایی آنان همان هویت دینی است در علم سیاست به آن ناسیونالیسم مذهبی گفته می شود.بنگلادش، پاکستان و رژیم جعلی اسرائیل ‏تنش ایران-پاکستان علیرغم تلاش انگلیس تمام است.راهبرد تنش زدایی دولت با همسایگان کمک ‏کننده بود.پاکستان هیچ گاه برای جمهوری اسلامی تهدید نیست. ‏سه عامل اسلام، دشمن قدرتمند شرقی اش و نداشتن عمق استراتژیک جغرافیایی-نظامی در روز حادثه، مهمترین دلایل این مهم است، چیستی اپوزیسیون پاکستان در مرزهای ایران باید درست اطلاع رسانی شود کم اطلاعی قضاوت و صراحت را گنگ کرده است @dr_a_ganji
‏پس از آفریقای جنوبی، مکزیک و شیلی نیز اعلام کردند پرونده اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را برای رسیدگی به اتهام «جنایت‌های جنگی» به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده‌اند. ‏زنجیره ای شدن روند حقوقی بسیار ارزشمند است.بازتاب این اقدامات خود گفتمان جهانی محاکمه تولید می کند
‏وزیر خارجه هلند تماس گرفته با امیرعبدالهیان که در حملات شما به اربیل یک کودک هم کشته شده(بدون سند) ‏حالا ببینید برای١٢٠٠٠کودک فلسطینی جای تلفن زده؟ اصلا اطلاع دارد؟خوشبختانه امیرعبدالهیان یادآوریش کرده ‏١>١٢٠٠٠ @dr_a_ganji
انتخابات فراتر از گزینش افراد سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی معنای انتخابات در فرهنگ سیاسی ایرانیان به انتخاب زید و عمرو یا اصلاح‌طلب- اصولگرا یا عضو فلان قوم و طایفه تقلیل یافته است. این فهم تقلیل‌گرایانه از رأی را زمانی بهتر متوجه می‌شویم که در جمع رأی‌دهندگان حاضر شویم یا با آنان پرسش و پاسخی داشته باشیم. عمده سؤالات این است که «فکر می‌کنید کی رأی بیاورد»، «اصلاح‌طلبان در مجلس آینده حاکم‌اند یا اصولگرایان»، «به فلانی رأی دادیم کاری نکرد»، «باید کاری کنیم فلانی رأی بیاورد»، «من فقط به این دلیل شرکت می‌کنم که فلانی رأی نیاورد و برای این کار تلاش می‌کنم» و... این گزاره‌ها نشان می‌دهد نازل‌ترین معنای انتخابات در صدر معنادهی به انتخابات نشسته است. نه اینکه انتخاب نوع آدم‌ها مهم نباشد، اما معنای رأی- خصوصاً در جمهوری اسلامی ایران- بسیار موسع‌تر از انتخاب افراد است و اگر مردم در این تراز به انتخابات معنادهی کنند قطعاً انگیزه‌های مشارکت متنوع خواهد شد. دقیقاً به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: کسانی که بنده را قبول ندارید یا جمهوری اسلامی را قبول ندارید شما هم مشارکت کنید. آیا منظور رهبری حضور مردم برای رأی آوردن فلان کس است؟ حتماً خیر! رهبری امنیت ایران را گوشزد می‌کند، پس انتخابات معنایی والا دارد که در ایران والاتر هم جلوه می‌کند. اولین معنای آن امنیت‌آوری است. ما دشمنان قسم خورده و قدرتمندی داریم که میزان مشارکت مردم محل دوری و نزدیکی یا محل استقرار آنان را تنظیم می‌کند. قطعاً مشارکت کم دشمن را به جلو خواهد آورد و مشارکت بالا او را به عقب برمی‌گرداند. دشمنان جایگاه مردمی نظام را از راهپیمایی روز قدس یا ۲۲ بهمن استنتاج نمی‌کنند، بلکه سه عنصر میزان، کیفیت و جهت‌گیری رأی ملت ایران دریچه‌های منازعه را بسته و باز می‌کند. رهبر معظم انقلاب بعد از مشارکت ۲۹ میلیونی مردم در خرداد ۱۳۷۶ با صراحت اعلام کردند این رأی یک تهدید بزرگ را از کشور دور کرد و آن تهدید حد فاصل ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ اتفاق افتاده بود که مشارکت مردم حدود ۱۵ میلیون و رئیس‌جمهور منتخب (هاشمی) ده و نیم میلیون رأی آورد. دومین معنای رأی اصرار بر استمرار نظام جمهوری اسلامی است. اینجا غرب نیست که مشارکت مردم صرفاً رأی به برنامه‌هایی نظیر بیمه بیکاری، سن بازنشستگی، نحوه مواجهه با مهاجرین خارجی، قانون کار، تعرفه واردات و صادرات و درمان باشد. اینجا رأی‌دهندگان به کسانی رأی می‌دهند که مورد تأیید نظام سیاسی هم هستند و این‌چنین معنای رأی و رفراندوم به نظام سیاسی هم هست. اگرچه عدم مشارکت بخشی از مردم (عدم استفاده از حق خویش) مانعی بر سر مشروعیت و قانونی بودن انتخابات نیست، اما معنایی که مشارکت بالا می‌دهد اصلاً در قانون انتخابات نیامده است و آن تولید سرمایه اجتماعی و اقتدار ملی است. سومین معنای انتخابات ایستادگی ملت ایران در مقابل ۱۸۰۰ تحریم دشمن است و نشان می‌دهند که به‌رغم اینکه چکمه دشمن روی گلوی ملت ایران است، اما همچنان نفس می‌کشیم و شما قدرت خفه کردن این ملت را ندارید. رأی نشان‌دهنده شکست پروژه شکاف ملت-حاکمیت است. رأی نشان می‌دهد هدف تحریم محقق نشده است و دشمن باید راه‌های دیگری را بپیماید. چهارمین معنای آن وحدت ملی است. انتخابات نوعی سازمان‌یافتگی اکثریت ملت در یک سو است. با هم بودن، هم‌جهت بودن و مثل هم اندیشیدن از معانی اصولی مشارکت ملی است. شعار «ما همه با هم هستیم» هیچ جا به اندازه انتخابات معنا نمی‌شود و کثرتی از ملت ایران را نشان می‌دهد که در عین وحدت است. معنای پنجم انتخابات ما «میثاق‌گرایی» است. آنان که امام می‌فرمود تا پایان راه با ما هستند مردان و زنان مشارکت‌جو هستند. انتخابات تجدید عهد با امام، حاج قاسم و همه شهدای گمنام و برجسته انقلاب اسلامی است که خون خود را به صندوق ریختند تا ما بر روی آن رأی بریزیم. عدول از مسیر پربهجت آنان یادآور تجربه تلخ اسلام و تشیع در قرن اول اسلام و همه تاریخ است. اصرار بر «راه ما راه امام است» در زیر فشار حداکثری دشمن، معنایی مقدس دارد که نباید با نظام‌های عرفی که از رأی صرفاً فایده‌گرایی و سودگرایی ماتریالیستی را مطالبه می‌کنند مقایسه شود. حاکمیت باید برای رفاه مردم هر آنچه می‌تواند بکند، اما عزت در فرهنگ سیاسی ایران در رتبه‌ای بالاتر از امور دنیوی است که البته خود انقلاب اسلامی مؤید این مدعاست. ناامید کردن دشمن خود یکی از پله‌های رفاه و توسعه کشور است. او باید بفهمد تحریم اهدافش را محقق نمی‌کند و این فهم با رأی مردم محقق و منتقل می‌شود. @dr_a_ganji
به بهانه میلاد امام علی علیه السلام این چالش را به اشتراک می گذارم علی(ع)تجسم آرمانی عدالت، تقوا، ساده زیستی، علم، حامل وحی و خداگونه بودن است.بر سر این گزاره بین مسلمانان اختلاف هم نیست حالا می پرسیم چرا او در کمتر از ۵سال حکومت سه جنگ خونین داخلی کرد و اصلا فرصت دیگری نیافت؟ با توجه به خصلت های او می توانیم بگوییم حکومت برای خدا و اجرای عدالت آنقدر سخت است که به رویارویی و جنگ داخلی می انجامد؟ می توانیم بگوییم علی هم باشی راحت نمی توانی حرف خدا را اجرا کنی و باید هزینه پرداخت کنی؟ حالا حکومت علی(ع)را به امروز تأویل کنیم.چی به او می گوییم؟: -یا علی!معاویه قبل از شما فرماندار بود چه اشکال داشت یک فرمانداری هم دست بنی امیه می بود؟ ساکت می شد و اینقدر مشکل درست نمی کرد.جنگ صفین هم راه نمی افتاد و برادر کشی نمی شد. -طلحه و زبیر سرداران پیامبر بودند برای انقلاب او زحمت کشیده بودند (بخوانید با امام بودند)پیامبر لقب افتخار آمیز به آنان داد حالا چی می شد دوتا فرمانداری هم به اونها می دادید آرام می شدند جنگ جمل هم راه نمی افتاد -با یک کار اطلاعاتی می شد قاتلان عثمان را شناسایی و مجازات کرد.شما حاکم بودید چرا این کار را نکردید که بعدش جنگ نشود؟ -عثمان ابن حنیف حالا یه مهمانی رفته بود بیت المال را که ضایع نکرده بود چرا غزلش کردید جایگاه مردمی داشت. -درست است کمیل قدری ضعیف بود چرا عزلش کردید و بهش مسؤلیت ندادید خب پست پایین تر به او می دادید. -چرا به نهروانیان امتیازی، چیزی ندادید،با گفتگو اقدام پیشگیرانه از جنگ نهروان نکردید؟ -فلانی را اکثر مردم قبول داشتند شما اصلا نگاه مردم را لحاظ نکردید. و...... واقعا اگر علی در حکومت مثل معاویه بود راحت تر نبود؟ اینگونه هرکسی را با یک آب‌نبات ساکت می کرد چون قدرت اصالت داشت. کار برای خدا بیشترین هزینه و تهمت را دارد.به امام خمینی گفتند انحصار طلب.پاسخ داد انحصار طلبی برای دنیا و ثروت عین فساد است اما اگر انحصار این است فقط اسلام حاکم باشد ما انحصار طلبیم این مسیر پر هزینه است و امیرالمؤمنین هزینه را پرداخت @dr_a_ganji
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏شاه مسکن را حل کرده بود که یهو مردم از سیری ریختند توی خیابان!
ترامپ: ما به جنگی در خاورمیانه کشیده شدیم...۹تریلیون دلار خرج کردیم، میلیونها نفر را کشتیم...چه دستاوردی داشتیم؟هیچ! فقط مرگ و خون ریزی این اعتراف نابی از ناکامی آمریکا در منطقه است که ناکام کننده آن است اما نکته ظریف دیگری نیز این رفتار ترامپ دارد،او هم مثل بعضی ها در ایران،هم با نظام سیاسی رقابت میکند هم در نظام سیاسی است. @dr_a_ganji
احمد زیدآبادی نوشته سال96 یقین داشتم روحانی رد صلاحیت می شود.وقتی تایید شد سردرگم شدم.فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که فکر کردند رای نمی آورد خواستند با دست مردم حذف شود اما او زرنگ بود.... خیلی بچه گانه است.اینهمه سیستم نظرسنجی،نظام ناتوان از فهم میزان رای روحانی بود؟کدام ر.ج در ایران تک دوره ای بوده است؟ خطای زیدآبادی در تحلیل معمولا 3چیز است.1-دوری از قدرت و فقر اطلاعات که منجر به تحلیل بدون خمیرمایه(ذهنی،بدون خبر)می شود 2-فهم عرفی از روابط قدرت در ایران امروز 3-معادلات را صرفا با مدل مفهومی جناح-قدرت می فهمد و جای سومی را نمی بیند.پس نتیجه اینکه شورای نگهبان هم بخشی از جناح است.بعد سردرگم می شود که مثلا چرا صدیقی یا آقاتهرانی رد شدند؟اینها که همسو بودند! @dr_a_ganji
‏فرانسه، آلمان و انگلیس پرتاب ماهواره از سوی ایران را محکوم کردند! ‏چرا؟ چکاره اند؟ این شأن چگونه ایجاد شده؟ خودشان بفرستند که دوتاشون بمب اتم هم دارند چرا ما محکوم نمی کنیم؟ خلاف ما چیست؟ ‏ما غرب ستیزیم یا اونها ایران ستیز؟ ‏⁧‫‬⁩ ‏⁧‫‬⁩
‏در نظام دینی اگر کسی شخصا دنبال قدرت و برای آن لابی و به در و دیوار بزند،حتما عنصر خطرناکی است.بعد از ورود به قدرت هم دنبال همان چیزی است که انگیزه اش برای تلاش و لابی بوده است ‏علی(ع)این جنس افراد را کنار زد.دنبال افراد بی میل به قدرت می فرستاد که بیایید مسئولیت بگیرید ‏⁧‫‬⁩