4_6021323456392464528.docx
47.9K
#قطرات_بارانی_۹۳۶
👈نوع فایل: متن پیاده شده
👈موضوع: #نهج_البلاغه
👈جلسه_دهم_دوره_اول
🍃واژه: #نامه_۳۱ #تقوا #عاقل #مسلمان
پاییز۹۷
@dr_ghofran2
#قطرات_بارانی_۹۳۷
عشق فوران درک حضوراست.
وقتی می فهمیم که پرتوی از هستی هستیم به وجود خودمان پی می بریم و اگر پی به وجود ببریم، به وجد می رسیم.
وجود، وجد و بهجت و نشاط برای درک وجود است. ما قرار است خودمان این وجود را وجد کنیم تا به وجد بیاییم.*
🍃واژه: #عشق
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۳۸
#پرسش
در دوران عقد هستیم، همسرم وقتی با هم تنها هستیم از پوشش من ایراد میگیره و میگه تو چرا لباس مناسب نمیپوشی
پیش همسرم باید پوشش چطوری باشه؟
وقتی ازشون خبری نیست تماس میگیرم پیداشون نمیکنم و میگم نگرانتون شدم ، میگن این مسائل از نظر من لوس بازیه من تابحال کسی نگرانم نشده و نمیتونم بفهمم این حرفات، و دو شخصیت دارند یروز انقدر از من تعریف و خدا رو شکر گذار یک روز میگن چکنم انتخابم بودی و باید تحمل و زندگی کرد.
#پاسخ
بارها گفته ام که « دوران عقد » دوران بسیار حساس و پر حاشیه ای است زیرا دختر و پسر هنوز زن و شوهر واقعی نیستند و نباید « با هم » ارتباط زناشویی برقرار کنند.
اما متأسفانه تا کنون حتی یک نفر را ندیده ام که این نکته را باور کند و چوب این بی توجهی را نخورده باشد.
شما دختر و سرشار از لطافت، ظرافت و زیبایی و جذابیت هستید پس باید هنرمندانه ایشان را « مجذوب » و « تشنه » دیدار و گفتار و رفتار خود کنید
و نباید با گفتار و رفتار و ابراز نسنجیده خود برای ایشان « بی مزه » و « بی ارزش » شوید.
پس باید هر کاری که ایشان را آزار می دهد را بشناسید و از آن بپرهیزید.
باید وانمود کنید که ایشان شخصیت فهمیده ای است و نباید جوری رفتار کنید که انگار یک بچه بی دست و پا و نیازمند مراقبت است.
همانطور که فردای ازدواج باید ببینید ذائقه او چه غذایی را می پسندد و همان را درست کنید امروز هم باید همان گفتار و رفتار و لباس و پوششی که او می پسندد را از خود ابراز کنید.
همانطور که بعثت آخرین پیامبر صلی الله علیه و آله، دو بخش مکی و مدنی داشت، زندگی شما هم الآن دوران مکی را می گذراند و فقط باید « جذب » داشته باشید تا بعد از ازدواج به دوران « درمان و رشد » هم برسید.
یکی از شیوه های مهم در ارتباط با همسر و فرزند، « یکی به نعل و یکی به میخ » زدن است.
به عنوان مثال : وقتی او صحبت از پشیمانی می زند و می گوید « چکنم انتخاب خودم بوده باید تو را تحمل کنم » ....
با صراحت و خیلی جدی بگوئید: اگر انتخابت اشتباه بوده کاری ندارد صرفنظر کن و دیگه ادامه ندهیم، اما بلافاصله لحنتان را تغییر داده و با لبخند و حالت شوخی بگوئید: من که میدانم شما داری مرا امتحان میکنی و إلا من به عقلانیت و اراده و ایمان شما اطمینان دارم و به شما سرباز امام زمان افتخار می کنم و با این شوخیهای شما از ازدواج با شما دلسرد نمی شوم.
لطفا « نعل » و « میخش » را خودتان تشخیص دهید.
نمی دانم آن سخن چقدر درست بوده یا نه.
اما امیدوارم به روزی نرسیم که لازم باشد بعضی از دختر خانمها ازدواج کنند که پسرها آنها را درست کنند.
در هر حال برای هر میزبانی این خیلی مهم است که مهمانانش از چه « مائده ای » بیشتر لذت می برند.
🍃واژه: #دوران_عقد #ازدواج
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۳۹
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۲۷
چقدر عالی بود. خیلی ممنون از شما بابت تبیین آیات قرآنی و معنای صحیح واژگان..
#پرسش
امکانش هست که در مورد قسمت اول آیه که رو به سمت غرب و شرق کردن را نشان ابرار بودن نمیداند هم توضیحی بفرمایید؟
مصادیق رو به سمت شرق و غرب کردن، چه چیزهایی میتواند باشد؟
#پاسخ
به نظر می رسد *رو آوردن به شرق و غرب* یعنی *نهایت از خودبیگانگی و خودباختگی و بی ایمانی،*
مثل همین *نگاه* حقیرانه و احمقانه دولت نالایق و دروغگو و خائنی که در نهایت *ذلت و حقارت* ، *حتی آب خوردن* را هم به *بیگانگان* گره زده است و به *ظرفیتهای درونی و لطف الهی،* هیچ توجه و اعتمادی ندارد.
🍃واژه: #شرق_و_غرب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۰
#پرسش
چرا روزی به نام ،روز دختر داریم و فضیلت و گوهر وجودی دختر چیه که اون رو شایسته ارج نهادن میکنه؟
#پاسخ
ضمن تبریک ایام *تجلیل* از مقام *دختر،*
طبق فرمایش رسول أکرم صلی الله علیه و آله ، *تمام برکات الهی، در وجود دختر تجلی دارد.*
🍃واژه: #دختر
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۱
#پرسش
با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد فرهیخته لطفا عنایت فرمایید تکلیف ما با والدینی که فرق اولاد میگذارندچیست مخصوصا والدینی که موجب تضییع حق اولاد میشوند
#پاسخ
سلام و صلوات و برکات الهی بر شما.
چون *خصوصیات هر فردی، منحصر به فرد است،* لذا برای والدین و برای خود شما و برای هیچ فردی *امکان ندارد* با همه، *یکسان* برخورد کند.
لذا یکی از قوانین آفرینش که عامل این همه *زیبایی* است، *تبعیض* می باشد.
پس والدین و مسلمانان، فقط موظف هستند *عادلانه* رفتار کنند.
در هر حال، هر فرزند عاقل و بالغ و مؤمنی، طبق فرمایش قرآن، موظف است *نسبت به هــر پدر و مادری* با هر اخلاق و رفتاری* ۱ـ احسان کند، ۲ـ از آنها تشکر کند، ۳ـ برایشان دعا کند، ۴ـ با آنها به زیبایی معاشرت کند، اما از دستورات *شرک آلود* آنها، *اطاعت نکند.*
البته اگر *از هر پدر و مادری* بپرسید که آیا شما عدالت را نسبت به فرزندانتان رعایت می کنید یا خیر؟ همه آنها حتما *ادعا* می کنند که *عدالت را رعایت می کنند* و بچه ها *اشتباه* می کنند.
پس لطفا امروز از *برخورد احتمالا غیر عادلانه* والدین خود، خوب عبرت بگیرید تا فردا خود شما *نسبت به فرزندانتان* چنین اشتباهی را مرتکب نشوید.
موفق باشید.
🍃واژه: #تبعیض_والدین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۲
#پرسش
لطفا واژه ی نیت را اگر امکان داره توضیح بفرمایید. ممنون از لطفتون
#پاسخ
*نیت* یعنی: *یکپارچه و یک کاسه و موحدانه* کردن تمام *خواسته ها، تمایلات، آرزوها، نیازها، دعاها و تلاشهای* خود در زندگی.
🍃واژه: #نیت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۳
📌همراه با نظرات شما
با سلام و با اجازه خدمت استاد
مهمترين ویژگی عالم دنيا نسبت به عوالم دیگر، در سیر اختیاری انسان است که او را بر سر دو راهی خیر و شر مخیّر میسازد. در دنیا، ملکات نفسانی متناسب با قوانین مادی ظهور پیدا میکند. به طور مثال، ملکۀ غضب در دنیا، به صورت داد و فریاد بروز پیدا میکند. این ملکه در عالم برزخ متناسب با آن عالم؛ به صورت حیواناتی که این خصلت در آنها غالب است مانند پلنگ، سگ... ظهور مییابد: درحقیقت، پس از مرگ مهمان دسترنج خود هستیم. لذتها و عذابها، جزا و نتیجه عمل ما نیست، بلکه خودِ عمل ما است که به ما برمیگردد یعنی: همان نیت ما است. «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (مدثر، آیه ۳۸)؛ هر كسى در گرو دستاورد خويش است»
📌همراه با نظرات استاد
سلام و رحمت و برکات الهی بر شما.
لابد می دانید که *خُلق و اخلاق،* منحصر به *انسان* است اما *خوی،* به خصلتهای *حیوانی* گفته می شود.
احتمالا این درست نیست که *خوی نفسانی و حیوانی* را *ملکه و ملکات* بنامیم.
زیرا *ملائکه عظام،* علیهم السلام، فقط پاسدار *خصوصیات اخلاقی و انسانی* انسان هستند و از *خویهای نفسانی،* بسیار گریزان می باشند.
🍃واژه: #خلق_ اخلاق
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۴
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۳۵
#پرسش
چطور از آیه ۲۴سوره اسرا این برداشت میشود که فقط *پرورش بدن* کودک است؟
پس پرورش روحی کودک کی و کجا صورت میگیرد؟ جز این است که در دوران کودکی و به ویژه در ۷سال اول و با تاثیر مستقیم مادر و پدر محقق میشود؟
#پاسخ
۱ـ کلمه *صغیر* برای *کمیت* و امور *مادی* به کار می رود پس آن آیه به *نمو مادی بدن* دلالت دارد.
۲ـ *روح الهی انسان،* چون *جنبه مادی ندارد* پس هیچ نیازی به *پرورش* ندارد، انسان به میزان *عقلانیت و طهارت و معرفت و ایمان و ادب و تقوایش* ، *علو معنوی و روحی* پیدا می کند.
۳ـ اینکه *معاویه* پسر یزید ملعون، عاقلانه راه آباء و اجداد خبیثش را ادامه نداد، (بر خلاف إلقائات روانشناسان و جامعه شناسان)، هیچ ربطی به *والدین و وراثت و محیط* او نداشت.
انسان، *مختار* است و *سرنوشت* او فقط در دست *خود او* است.
🍃واژه: #صغیر #پرورش #مختار
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۵
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۳۵
#پرسش
استاد شما فرمودید ریشه *ربو* مربوط به افزایش کمی و مادی است.
ولی قرآن هم ربوه را در امور مجرد استفاده می کند: یمحق الله الربا و یربی الصدقات: خداوند، ربا را به محاق و نابودی می برد و صدقات را می پروراند و رشد می دهد.
#پاسخ
*و یربی الصدقات* یعنی: صدقات (دنیوی) را *می افزاید* که جنبه مادی دارند.
کلمه *رشد* اصل برای *یربی* مناسب و درست نیست.
🍃واژه: #یربی #رشد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۹۳۵
با سلام و احترام به أعضاء محترم کانال تسبیح۲ و گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
در *بخش اول،* نکاتی را پیرامون واژه *تربیت* و *عادت* خدمت شما عرض کردم.
اکنون در *بخش دوم،* نکاتی را پیرامون واژه *ادب* تقدیم می کنم:
امام صادق صلوات الله عليه میفرمایند:
*اِنْ اُجِّلْتَ فى عُمُرِكَ يَومَيْنِ فَاجْعَلْ اَحَدَهُما لاِدَبِكَ لِتَسْتَعينَ بِهِ عَلى يَومِ مَوتِكَ.*
فَقيلَ لَهُ: وَ ما تِلْكَ الاِسْتِعانَةُ؟ *قالَ: تُحْسِنُ تَدبيرَ ما تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُهُ؛*
اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى، يك روز آنرا براى *ادب* خود قرار ده تا از آن براى روز مُردنت كمك بگيرى.
پرسیدند: كمك گرفتن چگونه است؟ فرمودند: اينكه آنچه را از خود برجا مى گذارى، خوب برنامه ريزى كنى و محكم كارى نمايى. {کافی (ط-الاسلامیه) ج۸، ص۱۵۰،ح۱۳۲}
می فرمایند: *زیباترین زیور* انسان، *أدب* است.
*أدب* یعنی: *انجام وظائف و رعايتِ حدود عقلی و منطقی و رعایتِ آداب* در هر کاری با *تشخیص عقلِ خود.*
می فرمایند: فرزندانتان را گرامی بداريد و آدابشان را هنرمندانه *زیباسازی* کنيد:
*أكرمـوا اولادَكم و أحسنوا آدابَهم*
*تأديب،* یعنی: *هر تلاش مجاز و مفید و هنرمندانه ای* که: *شكوفايی و تقویت: تفكر، تفهم، تعقل، شعور* انسان را تسهیل كند و او را به *رعايتِ آدابِ منطقی* در هر مکان و زمان و شرائطی، مشتاق سازد.
*ادب،* انسان را از *بی جهت و بی رويه بودن* و *لهو و لغو و عبث و اتلاف تواناییها و فرصتها* باز می دارد و *عقلانیت* او را بر *حواس و هوس و نفسانیت و منیت و خودخواهی* او *مسلط و غالب* می کند.
پس *أدب* یعنی: بروز و ظهورِ *إراده* یعنی: *خودکاری، خودإنضباطی، خودمدیری* در تمام امور زندگی.
انسان با ادب، *زيبایی* را در *رعايتِ حدود عقلی و شرعی* و *رعایت حق و بندگی خالق* می ببيند.
لذا نیّت و گفتار و رفتار و اخلاق و تمام مواضع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگیش را با *تعالیم قرآن* تنظيم و در هر كاری، *آداب اسلامی و شرعی* را رعايت می کند و لحظه ای از *توجّه به در محضر خدا بودن* غافل نمی شود.
*أدب،* ظهورِ بيروني، *تقوا و تعبُّد دروني* و *زيباترين زيور* انسان است.
رسول أكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: أدبني ربّي فأحسن تأديبي (بحار/ج ۱۶/ص ۲۱۰)
أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در وصیت به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند: *ادب، مایه باروری عقل و تزکیه قلب و زینت زبان و راهنمای انسان به اخلاق پسندیده* است، اگر ادب همراه انسان نباشد *او حیوانی رها شده ای* بیش نیست.
أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمودند: *نیکوترین ادب آنست که تو را (در محضر خدا) از گناهان باز دارد.*
والدين و معلمين مومن، برای *مودّب* شدن فرزندان و متعلمین خود، باید در سه زمینه تلاش کنند:
۱ـ *تفهیم مفاهیم مهم زندگی،*
(زیرا مدارس و مراکز آموزشی، فقط خواندن و نوشتن کلمات را می آموزند و به مفاهیم و معانی کلمات توجهی ندارند، به همین خاطر *خودشناسی* و *خداباوری* و *تعهد و تدین* و *تفاهم* در میان تحصیلکرده ها، خیلی کم است.)
۲ـ *دقتِ سمعی و بصری.*
(با اینکه هر فرزندی از آغاز تولدش، می بیند و می شنود، اما باید با تمرینات متنوع، *مهارتِ گوش دادن و نگاه کردن* به او تفهیم و در او تقویت شود تا در *خیالِبافی و اوهام* گرفتار نشود.)
۴ـ *تمرین تفکّر*
*حواس، جزءنگر هستند* و از درک *روابط میان أشیاء و افراد* عاجزند، لذا باید با *پرسشهای متنوع و جذاب،* در زمینه های مختلف زندگی، *توانایی تفکر* را در او *شکوفا و فعال* کرد.
🍃واژه: #ادب #سمع_و_بصر #تفکر
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۹۴۷
#پرسش
در باب طهارت زبان فرمودند: "دهانی که به غیبت کردن، دروغ گفتن و فحش دادن و حرفهای گزاف و بیهوده باز شود، فاقد طهارت است و نشان از یک نجاست باطنی دارد. زیرا نجاست * درون، * نجاست * بیرونی * را نیز در پی دارد."
می خواستم بدونم منظور از نجاست درون چیه و چه طوری میشه برطرفش کرد؟
#پاسخ
به نظر می رسد به استناد آیه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا *إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ.*
و با توجه به اینکه شرک ابتدا در *ذهــن و محاسبات ذهنی و نگاه و وهم و خیال درونی،* رخ می دهد و بعد در *گفتار و رفتار و اخلاق بیرونی* شخص ظهور پیدا می کند،
پس *تنها عامل نجاست درون،* همین « *موحد نبودن و مشرک بودن* » است.
هر انسانی اگر از *من نفسانی* خودش، عاقلانه و مؤمنانه، *برائت نجوید* و آنرا کنار نـگذارد و تابع *من خالق و مالک و رازق* خودش و *موحّد* نشود و *آلوده به شرک بماند،*
قطعا به *هر دستاویز غیر مجازی* که (مانند: دروغ، غیبت، تخریب دیگران، عیبجویی و بدنامی دیگران و .... ) برای *پیشبرد اهداف خیالی و دنیوی خود، مؤثر ببیند،* چنگ می زند و آن رفتار *غیر موحدانه و غیر مجاز و مشرکانه* را مرتکب می شود و *طهارت ذاتی و فطری* خودش را *خدشه دار* می کند.
شاید به همین خاطر حضرت لقمان علیه السلام به فرزندش فرمود: يا بُنَيَّ *لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّــرْكَ لَظُلْــمٌ عَظيمٌ*
زیرا قرآن میفرماید: خداوند، هر گناهی *غیر از شــرک* را برای افراد لایق و قابل می بخشد:
*إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ* وَ *يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ* وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظيماً.
خداوند به برکت بندگان طاهر خود، ما و شما را از هر گونه *شرک و نجاست درونی و بیرونی* حفظ فرماید و از *متطهرین* قرارمان دهد. إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #شرک #نجس
@dr_ghofrani2