eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۹۴۳ 📌همراه با نظرات شما با سلام و با اجازه خدمت استاد مهم‌ترين ویژگی عالم دنيا نسبت به عوالم دیگر، در سیر اختیاری انسان است که او را بر سر دو راهی خیر و شر مخیّر می‌سازد. در دنیا، ملکات نفسانی متناسب با قوانین مادی ظهور پیدا می‌کند. به طور مثال، ملکۀ غضب در دنیا، به صورت داد و فریاد بروز پیدا می‌کند. این ملکه در عالم برزخ متناسب با آن عالم؛ به صورت حیواناتی که این خصلت در آنها غالب است مانند پلنگ، سگ... ظهور می‌یابد: درحقیقت، پس از مرگ مهمان دست‌رنج خود هستیم. لذت‌ها و عذاب‌ها، جزا و نتیجه عمل ما نیست، بلکه خودِ عمل ما است که به ما برمی‌گردد یعنی: همان نیت ما است. «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (مدثر، آیه ۳۸)؛ هر كسى در گرو دستاورد خويش است» 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. لابد می دانید که *خُلق و اخلاق،* منحصر به *انسان* است اما *خوی،* به خصلتهای *حیوانی* گفته می شود. احتمالا این درست نیست که *خوی نفسانی و حیوانی* را *ملکه و ملکات* بنامیم. زیرا *ملائکه عظام،* علیهم السلام، فقط پاسدار *خصوصیات اخلاقی و انسانی* انسان هستند و از *خویهای نفسانی،* بسیار گریزان می باشند. 🍃واژه: اخلاق @dr_ghofrani2
۹۴۴ ۹۳۵ چطور از آیه ۲۴سوره اسرا این برداشت میشود که فقط *پرورش بدن* کودک است؟ پس پرورش روحی کودک کی و کجا صورت میگیرد؟ جز این است که در دوران کودکی و به ویژه در ۷سال اول و با تاثیر مستقیم مادر و پدر محقق میشود؟ ۱ـ کلمه *صغیر* برای *کمیت* و امور *مادی* به کار می رود پس آن آیه به *نمو مادی بدن* دلالت دارد. ۲ـ *روح الهی انسان،* چون *جنبه مادی ندارد* پس هیچ نیازی به *پرورش* ندارد، انسان به میزان *عقلانیت و طهارت و معرفت و ایمان و ادب و تقوایش* ، *علو معنوی و روحی* پیدا می کند. ۳ـ اینکه *معاویه* پسر یزید ملعون، عاقلانه راه آباء و اجداد خبیثش را ادامه نداد، (بر خلاف إلقائات روانشناسان و جامعه شناسان)، هیچ ربطی به *والدین و وراثت و محیط* او نداشت. انسان، *مختار* است و *سرنوشت* او فقط در دست *خود او* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۵ ۹۳۵ استاد شما فرمودید ریشه *ربو* مربوط به افزایش کمی و مادی است. ولی قرآن هم ربوه را در امور مجرد استفاده می کند: یمحق الله الربا و یربی الصدقات: خداوند، ربا را به محاق و نابودی می برد و صدقات را می پروراند و رشد می دهد. *و یربی الصدقات* یعنی: صدقات (دنیوی) را *می افزاید* که جنبه مادی دارند. کلمه *رشد* اصل برای *یربی* مناسب و درست نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۶ ۹۳۵ با سلام و احترام به أعضاء محترم کانال تسبیح۲ و گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* در *بخش اول،* نکاتی را پیرامون واژه *تربیت* و *عادت* خدمت شما عرض کردم. اکنون در *بخش دوم،* نکاتی را پیرامون واژه *ادب* تقدیم می کنم: امام صادق صلوات الله عليه می‌فرمایند: *اِنْ اُجِّلْتَ فى عُمُرِكَ يَومَيْنِ فَاجْعَلْ اَحَدَهُما لاِدَبِكَ لِتَسْتَعينَ بِهِ عَلى يَومِ مَوتِكَ.* فَقيلَ لَهُ: وَ ما تِلْكَ الاِسْتِعانَةُ؟ *قالَ: تُحْسِنُ تَدبيرَ ما تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُهُ؛* اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى، يك روز آنرا براى *ادب* خود قرار ده تا از آن براى روز مُردنت كمك بگيرى. پرسیدند: كمك گرفتن چگونه است؟ فرمودند: اينكه آنچه را از خود برجا مى‏ گذارى، خوب برنامه ‏ريزى كنى و محكم‏ كارى نمايى. {کافی (ط-الاسلامیه) ج۸، ص۱۵۰،ح۱۳۲} می فرمایند: *زیباترین زیور* انسان، *أدب* است. *أدب* یعنی: *انجام وظائف و رعايتِ حدود عقلی و منطقی و رعایتِ آداب* در هر کاری با *تشخیص عقلِ خود.* می فرمایند: فرزندانتان را گرامی بداريد و آدابشان را هنرمندانه *زیباسازی* کنيد: *أكرمـوا اولادَكم و أحسنوا آدابَهم* *تأديب،* یعنی: *هر تلاش مجاز و مفید و هنرمندانه ای* که: *شكوفايی و تقویت: تفكر، تفهم، تعقل، شعور* انسان را تسهیل كند و او را به *رعايتِ آدابِ منطقی* در هر مکان و زمان و شرائطی، مشتاق سازد. *ادب،* انسان را از *بی جهت و بی رويه بودن* و *لهو و لغو و عبث و اتلاف تواناییها و فرصتها* باز می دارد و *عقلانیت* او را بر *حواس و هوس و نفسانیت و منیت و خودخواهی* او *مسلط و غالب* می کند. پس *أدب* یعنی: بروز و ظهورِ *إراده* یعنی: *خودکاری، خودإنضباطی، خودمدیری* در تمام امور زندگی. انسان با ادب، *زيبایی* را در *رعايتِ حدود عقلی و شرعی* و *رعایت حق و بندگی خالق* می ببيند. لذا نیّت و گفتار و رفتار و اخلاق و تمام مواضع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگیش را با *تعالیم قرآن* تنظيم و در هر كاری، *آداب اسلامی و شرعی* را رعايت می کند و لحظه ای از *توجّه به در محضر خدا بودن* غافل نمی شود. *أدب،* ظهورِ بيروني، *تقوا و تعبُّد دروني* و *زيباترين زيور* انسان است. رسول أكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: أدبني ربّي فأحسن تأديبي (بحار/ج ۱۶/ص ۲۱۰) أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در وصیت به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند: *ادب، مایه باروری عقل و تزکیه قلب و زینت زبان و راهنمای انسان به اخلاق پسندیده* است، اگر ادب همراه انسان نباشد *او حیوانی رها شده ای* بیش نیست. أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمودند: *نیکوترین ادب آنست که تو را (در محضر خدا) از گناهان باز دارد.* والدين و معلمين مومن، برای *مودّب* شدن فرزندان و متعلمین خود، باید در سه زمینه تلاش کنند: ۱ـ *تفهیم مفاهیم مهم زندگی،* (زیرا مدارس و مراکز آموزشی، فقط خواندن و نوشتن کلمات را می آموزند و به مفاهیم و معانی کلمات توجهی ندارند، به همین خاطر *خودشناسی* و *خداباوری* و *تعهد و تدین* و *تفاهم* در میان تحصیلکرده ها، خیلی کم است.) ۲ـ *دقتِ سمعی و بصری.* (با اینکه هر فرزندی از آغاز تولدش، می بیند و می شنود، اما باید با تمرینات متنوع، *مهارتِ گوش دادن و نگاه کردن* به او تفهیم و در او تقویت شود تا در *خیالِبافی و اوهام* گرفتار نشود.) ۴ـ *تمرین تفکّر* *حواس، جزءنگر هستند* و از درک *روابط میان أشیاء و افراد* عاجزند، لذا باید با *پرسشهای متنوع و جذاب،* در زمینه های مختلف زندگی، *توانایی تفکر* را در او *شکوفا و فعال* کرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۷ در باب طهارت زبان فرمودند: "دهانی که به غیبت کردن، دروغ گفتن و فحش دادن و حرفهای گزاف و بیهوده باز شود، فاقد طهارت است و نشان از یک نجاست باطنی دارد. زیرا نجاست * درون، * نجاست * بیرونی * را نیز در پی دارد." می خواستم بدونم منظور از نجاست درون چیه و چه طوری میشه برطرفش کرد؟ به نظر می رسد به استناد آیه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا *إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ‏ نَجَسٌ.* و با توجه به اینکه شرک ابتدا در *ذهــن و محاسبات ذهنی و نگاه و وهم و خیال درونی،* رخ می دهد و بعد در *گفتار و رفتار و اخلاق بیرونی* شخص ظهور پیدا می کند، پس *تنها عامل نجاست درون،* همین « *موحد نبودن و مشرک بودن* » است. هر انسانی اگر از *من نفسانی* خودش، عاقلانه و مؤمنانه، *برائت نجوید* و آنرا کنار نـگذارد و تابع *من خالق و مالک و رازق* خودش و *موحّد* نشود و *آلوده به شرک بماند،* قطعا به *هر دستاویز غیر مجازی* که (مانند: دروغ، غیبت، تخریب دیگران، عیبجویی و بدنامی دیگران و .... ) برای *پیشبرد اهداف خیالی و دنیوی خود، مؤثر ببیند،* چنگ می زند و آن رفتار *غیر موحدانه و غیر مجاز و مشرکانه* را مرتکب می شود و *طهارت ذاتی و فطری* خودش را *خدشه دار* می کند. شاید به همین خاطر حضرت لقمان علیه السلام به فرزندش فرمود: يا بُنَيَّ *لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّــرْكَ لَظُلْــمٌ عَظيمٌ* زیرا قرآن میفرماید: خداوند، هر گناهی *غیر از شــرک* را برای افراد لایق و قابل می بخشد: *إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ* وَ *يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ* وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً. خداوند به برکت بندگان طاهر خود، ما و شما را از هر گونه *شرک و نجاست درونی و بیرونی* حفظ فرماید و از *متطهرین* قرارمان دهد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۸ ۹۲۲ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم *گروه جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* ضمن عرض صبح بخیر خداوند را بسیار سپاسگزارم که از *تیر ماه* سال گذشته به من توفیق داد تا این گروه را تأسیس کنم و در خدمت شما عزیزان باشم و نکات مفید زیادی را از شما بیاموزم و تجربیات خودم را با شما در میان بگذارم و در طول این یکسال، شاهد *ازدواجهای موفق* و *تحولات* فراوانی در عرصه خانواده ها باشیم و از آیات قرآن بهره ببریم. امروز *بخش سوم دعای عصر غیبت* را با هم مرور کنیم: *اللَّهُمَّ وَ مُدَّ فِي عُمْرِهِ وَ زِدْ فِي أَجَلِهِ وَ أَعِنْهُ عَلَى مَا وَلَّيْتَهُ وَ اسْتَرْعَيْتَهُ وَ زِدْ فِي كَرَامَتِكَ لَهُ*‏ خدایا؛ عمر آن حضرت را طولانى كن و بر مدت زندگانيش بيفزا و بر ولايت و سلطنتى كه به او عطا كرده ‏اى او را يارى فرما و بر لطف و كرامتت نسبت به او بيفزا *فَإِنَّهُ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِي وَ الطَّاهِرُ التَّقِيُّ الزَّكِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الْمَرْضِيُّ الصَّابِرُ الشَّكُورُ الْمُجْتَهِدُ* كه اوست هادى خلق و مهدى موعود عالم و قيام كننده براى رهبرى خلقان و اوست آن گوهر پاك با تقواى كامل پاكيزه صفات و منزه و صاحب مقام رضا و خشنودى خدا صابر سپاسگزار ايزد متعال مجاهد در راه خدا *اللَّهُمَّ وَ لاَ تَسْلُبْنَا الْيَقِينَ لِطُولِ الْأَمَدِ فِي غَيْبَتِهِ وَ انْقِطَاعِ خَبَرِهِ عَنَّا* خدایا؛ يقين ما را بواسطه وجود مباركش بواسطه طول مدت غيبتش و انقطاع خبرش از ما سلب مکن. *وَ لاَ تُنْسِنَا ذِكْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ وَ الْإِيمَانَ بِهِ وَ قُوَّةَ الْيَقِينِ فِي ظُهُورِهِ وَ الدُّعَاءَ لَهُ وَ الصَّلاَةَ عَلَيْهِ*‏ و یاد آنحضرت را و انتظار ظهورش و ايمان بوجودش و يقين كامل بظهورش را هرگز از ياد ما مبر و دعاى بآن بزرگوار و درود و تحيتش را هرگز فراموش ما مگردان. *حَتَّى لاَ يُقَنِّطَنَا طُولُ غَيْبَتِهِ مِنْ قِيَامِهِ*‏ تا اينكه طولانى شدن غيبتش ما را نااميد از قيام او نگرداند. *وَ يَكُونَ يَقِينُنَا فِي ذَلِكَ كَيَقِينِنَا فِي قِيَامِ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ وَحْيِكَ وَ تَنْزِيلِكَ‏* و بلكه يقين ما به حضرتش و قيام دولتش مثل يقين ما به قيام رسول تو كه درودت بر او و آلش باد و آنچه بر او از وحى و تنزيل كتاب آسمانى تو آمد. *فَقَوِّ قُلُوبَنَا عَلَى الْإِيمَانِ بِهِ حَتَّى تَسْلُكَ بِنَا عَلَى يَدَيْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّةَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِيقَةَ الْوُسْطَى*‏ چنين يقينى هم بوجود امام غايب ثابت و كامل باشد پس اى خدا؛ دلهاى ما را در ايمان به او قوت يقين عطا فرما تا آنكه ما را بواسطه وجود او به سر منزل هدايت سلوك دهى و به شاهراه حقيقت ‏و بهترين طريقت رسانى. *وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ (مُشَايَعَتِهِ) وَ اجْعَلْنَا فِي حِزْبِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الرَّاضِينَ بِفِعْلِهِ*‏ و اى خدا ما را بر طاعتش قوى بدار و بر متابعتش ثابت قدم گردان و ما را از حزب او و از يار و ياوران آن حضرت و راضى و خشنود به فعل آن بزرگوار قرار ده. *وَ لاَ تَسْلُبْنَا ذَلِكَ فِي حَيَاتِنَا وَ لاَ عِنْدَ وَفَاتِنَا* و اين موهبت را از ما در حيات دنيا و هنگام وفات سلب مکن. *حَتَّى تَتَوَفَّانَا وَ نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ لاَ شَاكِّينَ وَ لاَ نَاكِثِينَ وَ لاَ مُرْتَابِينَ وَ لاَ مُكَذِّبِينَ* تا زمانی كه ما را قبض روح می كنى بر اين ايمان و يقين باقى باشيم و هيچ شك و ريب و سستى اعتقادی در ما راه نيابد و ابدا از تكذيب كنندگان او نباشيم. ........ آمین یا رب العالمین. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۴۹ ۹۴۲ ممنون استاد از پاسختون , آیا تقوا هم اینچنین نیست؟ به نظرم تعریف تقوا و نیت یکی آمد با سلام و احترام، *نیت،* « *یکپارچه و یک کاسه و موحد شدن در درون است.* » *تقوا،* « *توجه انحصاری به خداوند و صرفنظر کردن از هر چیزی غیر از خداست.* » 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۰ سلام وعرض خسته نباشی من یه نوجوان دختر دارم ۱۳ ساله قبلا خیلی نمازشو سر وقت میخوند ولی الان کم رنگ شده چکار کنم ممنون سلام و رحمت الهی بر شما ۱ـ مادر باید نمازهایش را به *پدر خانواده* إقتدا کند. ۲ـ بزرگترها، نماز را از روی *عادت* می خوانند اما جوانان امروزی *تا کاری را نفهمند انجامش نمی دهند* پس بین دو نماز و یا در زمانهای مناسب، به تدریج باید درباره *مفاهیم نماز* و *کاربرد آنها در زندگی* میان پدر و مادر گفتگو انجام شود تا ضرورت نماز و ثمرات آنها برای افراد روشن شود و نماز خواندن *جذابیت* پیدا کند. ۳ـ باید *نکات مثبت* ایشان به زیبایی تشویق شود به نحوی که *عقلانیت و اراده و ایمان و نشاط* او تقویت شود. ۴ـ از هر گونه *سرزنش* به خاطر تأخیر در انجام نماز و از هر گونه *تذکر* نسبت به *سر وقت خواندن نماز* باید خودداری شود. (زیرا انجام نماز در اول وقت، أمر واجب نیست.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۱ با سلام و احترام وعرض صبح بخیر به تمام أعضاء حقیقت جوی گروه و تشکر از پاسخهای خوب آنان که دو واژه « مأموم » و « برده » را با هم مقایسه کردند. از منظر قرآن، « انسان در گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودش، قطعا مختار است » و « هیچ انسانی در زندگی خودش، مجبور نیست. » پس هر برده و اسیری که برای رهایی خود تلاش نمی کند در واقع « بردگی و اسارت » را پذیرفته است. پس « برده » فردی است که « می خواهد و پذیرفته است » که به او « دستور بدهند » و تا « دستوری به او داده نشود، هیچ کاری را انجام نمی دهد. » و هیچ برده ای، « آتش به اختیار نیست. » اما « مأموم » فرد عاقل و بالغ و با بصیرت و عاشقی است که خودش « می خواهد و پذیرفته است » که « راه و روش و سبک زندگی امام منصوب الهی و یا نایب منصوب الهی » را دنبال کند و (مانند هر یک از اصحاب امام در عاشوراء) « بدون اینکه به او دستور بدهند »،« خودش » را با « امام منصوب الهی یا نایب منصوب الهی » تنظیم و تطبیق دهد. پس « ظهور آخرین حجت الهی » صلوات الله علیه وقتی رخ می دهد که حامیان ایشان « منتظر ابلاغ شرح وظائف » خود نمی مانند بلکه با شناخت تعالیم قرآن و اصول و مبانی زندگی از منظر سنت و سیره ، « نظر و رضایت امام منصوب الهی و یا نایب منصوب الهی » را در « شرائط و موقعیتهای مختلف »،« تشخیص می دهند و می فهمند » و با ابتکار و خلاقیت و توکلشان، زیباترین حمایت و اطاعت و تبعیت را از خودشان با هماهنگی با سایر مأمومین ابراز می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۲ مردم کوفه در سال ۶۱ هجری چی نداشتند؟ مردم کوفه تا « صد سال » یعنی تا قرن دوم و تا زمان امامت امام جعفر صادق صلوات الله علیه، « نـجـفـی » که « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه در آن بدرخشد، نداشتند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۲ مردم کوفه در سال ۶۱ هجری چی نداشتند؟ مردم کوفه تا « صد سال » یعنی تا قرن دوم و تا زمان امامت امام جعفر صادق صلوات الله علیه، « نـجـفـی » که « أمیرالمؤمنین » صلوات الله علیه در آن بدرخشد، نداشتند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۹۵۳ ۹۵۲ استاد منظورتون همون مخفی بودن قبر امام علی علیه السلام هست؟ روزی هارون الرشید در تعقیب شکاری می بیند که آن حیوان به نقطه ای در « مستطیل بلند اطراف کوفه » پناه آورده علت را می پرسد به او می گویند اینجا مضجع أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است از امام جعفر صادق صلوات الله علیه می پرسد و ایشان تأئید می کنند و به دستور هارون آنجا برای اولین بار بقعه ای ساخته می شود. استاد، پس در واقع اونها غدیر رو نشناختن و نداشتن همینطور است، متأسفانه مسلمانان در « غدیر » متوجه نشدند که « نبوت » در شکل « امامت » تداوم یافت و دیگر قرار نبود « پیامبر » سراغ آنها برود و آنها را « إصلاح » کند بلکه خود آنها باید « مأموم » شدن را تمرین می کردند و به فرمایش مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، باید « امام » را مانند « کعبه » می دیدند و خودشان را در تمام ابعاد زندگی با « امام منصوب الهی » تنظیم و تطبیق می دادند. استاد، پس در نبوت، نبی به سراغ امت خود می رود و در امامت، امت به سراغ امام خود می روند. همینطور است. متأسفانه تصور برخی از مسلمانان مثل « عُمر بن خطاب » بعد از ارتحال پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله این بود که : الاسلام و السلام. و گمان برخی از آنها (مثل گمان برخی از مردم امروز ما) این بود که بعد از « آخرین پیامبر »،« دینداری » و بعد از « امام خمینی »،« انقلابی بودن » تمام شد و حالا نوبت « سلطنت معاویه ها ؟» است و « مقبولیت » باید جای « مشروعیت » را بگیرد. پس بعد از گفتن اللهم عرفنی حجتک باید برای همراهی و اطاعت محض از امام زمانمان عجل الله تعالی فرجه دعا کنیم. چون شناخت بدون اطاعت بی فایده ست! أحسنت به شما. پس « شناخت » بدون « اطاعت » و « محبّت » بدون « مودّت » باعث تحول و زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی نمی شود. و به گمانم مهمترین فرق « زیارت اربعین » با « زیارت امام حسین صلوات الله علیه » در زمانهای دیگر توجه به همین نکته است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2