#قطرات_بارانی_۱۶۵۱
#پرسش
این بی عدالتی نیست که تمامش میگند بهشت زیر پای مادران و تمامش از ارزش زن و راحتی و آسایش آن ها صحبت میشه.
چرا از ولایت پدر و استرس هایی که مرد به دوش می کشه صحبت نمیشه.
از زحمات مرد چیزی گفته نمیشه
پدر خانه هم کلی مشکلات به دوش می کشه.
مرد خانواده هر چه داره و هر چه به ارث می بره برای خانواده اش و بچه هاش ولی هر چه زن داره و هر چه به ارث می بره برای خودش بر می داره و آخر سر می گند بهشت زیر پای مادران.
#پاسخ
می دانید که *عدالت* به معنی *برابری و مساوات* نیست.
یکی از *زیبایی های شگفت انگیز* نظام عالمانه و حکیمانه و عادلانه الهی، اینست که *هر چیزی* در *دنیا* *نقش و ویژگیهای خاص و منحصر به فردی* دارد و در همان جایگاهی که *لیاقت و قابلیت و استحقاق* آن را دارد قرار گرفته است.
و *افراد بشر* هم در *آخرت* در جایگاهی که *لیاقت و قابلیت و استحقاق* آن را *به دست می آورند،* قرار می گیرند.
*تمام عناصر آفرینش* در *مخلوقیت و آیت الهی* بودن *مشترک و برابر* هستند اما *مرتبه* وجودی آنها بستگی به *نقشی* دارد که باید ایفا کنند.
پس مظهر صفات *جمال الهی* بودن بانوان مؤمن، از *ارزش* مظهر صفات *جلال الهی* بودن آقایان، *کم* نمی کند، بلکه این دو، *زوج و لازم و ملزوم و همراه* یکدیگرند و باید *با هم باشند.*
🍃واژه: #جمال_جلال_الهی
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۵۱ #پرسش این بی عدالتی نیست که تمامش میگند بهشت زیر پای مادران و تمامش از ارزش زن
#قطرات_بارانی_۱۶۵۲
#پرسش
استاد ممنون بله درست میگید.
ولی اینکه اینقدر خدا برای زن ارزش قائل است چرا برای مرد این ارزش قائل نیست
این تبعیض نیست؟
#پاسخ
درست فرمودید: در آفرینش *تبعیض هست* و این یکی از *زیبائی های شگفت أنگیز* در آفرینش است.
*تبعیض* یعنی *هر چیزی،* خصوصیات *منحصر به فردی* دارد و (مثل ذات اقدس الهی،) *یکتا و یگانه* است.
پس *دو پروانه* ، *دو مورچه* ، * دو زنبور* ، *دو گنجشک* ، *دو رد أنگشت* ، *دو ژاپنی یا دو چینی* .... مثل هم *نیستند و این خیلی زیباست.
🍃واژه: #تبعیض
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۳
#پرسش
چرا در ارث سهم مرد دو برابر زن است؟
همیشه واسم سواله که چرا سهم زن رو به خودش ندادن
#پاسخ
۱ـ ارث، *سه حالت* دارد. ۱ـ مرد، *دو* برابر می برد، ۲ـ مرد و زن، *برابر* می برند، ۳ـ زن، *دو* برابر می برد.
۲ـ ارث *برادر و خواهر* از مواردی است که *برابر* دریافت می کنند.
۳ـ سهم ارث زن، طبق بیان قرآن، به *خودش* پرداخت می شود.
لطفا اگر در جائی *رفتار غلطی* را دیده اید آن را به عنوان *احکام اسلامی* تلقی نکنید.
🍃واژه: #ارث
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۵۱ #پرسش این بی عدالتی نیست که تمامش میگند بهشت زیر پای مادران و تمامش از ارزش زن
#قطرات_بارانی_۱۶۵۴
📌همراه با نظرات شما
دوست عزیزم کجا وجود آقایون کم رنگ هست اصلا زن خلق شده برای آرامش مرد
📌همراه با نظرات استاد
بله بانوان عاقل و مؤمن، باید عامل *آرامش مردان* و مردان عاقل و مؤمن، باید عامل *آسایش بانوان* باشند.
خداوند بر توفیقات هر دو گروه *مؤمنین و مؤمنات* بیفزاید و آنها را از *همزات شیاطین* حفظ فرماید.
🍃واژه: #آرامش_مردان
#آسایش_بانوان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۵
#پرسش
قضا و قدر یعنی اندازه و مقدار ثابت؟
آیا حب و انس از جنس قضا است؟
اگر هست پس چرا انسان با علم و تذکر و تسبیح و تزکیه, حبش بیشتر میشود ؟
#پاسخ
قضا: یعنی قطعیت، قدر: یعنی: اندازه.
پس *هــــر قـــدر* علم و تذکر و تسبیح و تزکیه، آگاهانه تر و مداوم تر و عملی تر باشد،
*محبت* هم *قطعــــــاً* بیشتر می شود.
🍃واژه: #قضا #قدر #محبت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۶
#پرسش
خواندن قران و برگزاری جلسات دعا به یاد اموات تاثیری نداره؟
#پاسخ
هر کار خوب و خیر و صالحی، قطعا برای شما ثواب و اجر دارد و اموات هم به اندازه *قابلیت و لیاقت و استحقاقشان* (نه به اندازه ارث و پولشان) بهره می برند.
🍃واژه: #خیرات
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۷
#پرسش
استاد شما توصیه می کنین ما چه چیزی از خودمون به جا بذاریم؟
(فرض کنین درآمدی از خودمون نداریم. در حد نوشتن کتاب مثل علامه هم نیستیم)
#پاسخ
*رعایت بندگی* و *ایفاء نقش و ابراز عاقلانه و مؤمنانه تمام توانائی های خدادادی* و *انجام مشتاقانه تکالیفی که خالق ما از ما خواسته،* و خلاصه *اعمال صالح* بهترین ارث و میراثی است که از ما می ماند.
🍃واژه: #ارث
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۸
#پرسش
چرا لازمه تسبیح حمد می باشد؟
#پاسخ
در شهر و در اطراف هر فردی، هزاران هزار *خانه* است، اما انسان خسته و درمانده و در معرض انواع دشمنان و خطرات، از میان تمام آن خانه ها، فقط به آن *خانه ای* پناه می برد که *بداند* در آنجا *أمنیت و آرامش و آسایش* پیدا می کند.
پس انسان باید برای *خودشناسی* بکوشد تا از این طریق، *معرفت الله* لازم برایش حاصل شود و *خالقش* را *محمود* ببیند و به *حمد و سپاس و ستایش و تقدیس* او بپردازد تا به *شوق* لازم برای *تسبیح موحدانه* و *عروج مشتاقانه* و *تقرب مشفقانه* دست پیدا کند.
لذا قرآن بارها می فرماید:
*وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ*
*فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ* وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدينَ.
*وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ*
چنین فردی، قطعا به سوی هیچ *من دون الهی،* دست دراز نمی کند و لحظه ای از *اطاعت و تبعیت حق،* غفلت و سرپیچی نمی کند.
🍃واژه: #تسبیح #حمد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۹
#پرسش
تفاوت علاقه و انس چیست؟
#پاسخ
۱ـ کلمه *تفاوت* به معنی: *خلل و نابسامانى و ناهمگونى و تناقض و کمی یا زیادی* است و در *آفرینش* خداوند علیم حکیم، *هیچ تفاوتی* نیست.
متأسفانه این کلمه در فارسی، به جای *فرق و اختلاف* استعمال و رایج شده. پس بهتر است بگوئیم: *فرق علاقه با انس* چیست.
۲ـ هر *علق، علاقه، تعلق، وابستگی و دلبستگی،* (چه کم و چه زیاد،) عامل *توقف و اسارت* انسان است.
ضمن اینکه *هر نوع علاقه ای،* حتما *موقتی و ناپایدار* است و با *تغییر خصوصیات* آن چیز و *تغییر آگاهیهای فرد،* تعلقات او هم قطعا *تغییر* می کنند.
به همین خاطر اکثر دانشجویان ایرانی که با توصیه مشاورین و روانشناسان، *بر اساس علاقه انتخاب رشته* می کنند، از رشته تحصیلی خودشان *راضی نیستند.*
و *اکثر پسرها و دخترهائی* هم که بر مبنای *علاقه های حتی آتشین،* ازدواج کرده اند، خیلی زود نظرشان *عوض* می شود و *علاقه* خود را از دست می دهند و کارشان به *قهر و طلاق* منجر می شود.
۳ـ *انسان* فقط مجاز به *اُنس ورزی* است، که کاری *عاقلانه و منطقی* و *خالی از نفسانیت و خودخواهی* است و فقط نسبت به *هر چیزی* ابراز می شود که از *جنس هستی* باشد.
پس *خداوند* می تواند *انیس و مؤنس* انسان باشد، به *أنبیاء و أولیاء الهی* و به *قرآن* و به *مقام والدین* هم می توان *انس* ورزید اما انسان عاقل، به *هیچ چیز آفل و فانی* انس نمی ورزد.
🍃واژه: #تفاوت #فرق #علاقه #انس
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۶۰
#پرسش
استاد فرمودید که هر علاقه ای باعث توقف و اسارت انسانه، در مورد شهید فخری زاده عزیز شنیده بودم که ایشون از همان دوران تحصیل در مدرسه علاقه به فیزیک داشتن و راهشون رو انتخاب کرده بودن و در مورد بسیاری دیگر از شهدای علمی هم این موضوع صدق میکنه که بر اساس علاقه مسیر تحصیلی شون رو انتخاب کردن
استاد برام سوال شده که این گرایش و میل به یک رشته تحصیلی خاص که این شهدای عزیز داشتند رو چگونه میبینید و تحلیل میکنید؟
#پاسخ
در کلام شایع میان مردم و حتی خواص جامعه، *کلمات زیادی* به جای کلمات دیگر استعمال می شوند که به آنها *غلط مصطلح* گفته می شود.
مثلا: اکثر مردم،
۱ـ *تفاوت* را *اشتباها و غفلتا* به جای *تبعیض* به کار می برند. (که اولی را خوب و دومی را بد می پندارند در حالیکه بر عکس است.)
۲ـ *فوت* را *اشتباها و غفلتا* به جای *موت* به کار می برند. (که اولی را خوب و دومی را بد می پندارند در حالی که بر عکس است.)
۳ـ *ایمان* را *اشتباها و غفلتا* به جای *اسلام* به کار می برند.(و هر مسلمانی را مؤمن می پندارند.)
۴ـ *علاقه* را *اشتباها و غفلتا* به جای *اُنس* به کار می برند.
۵ـ *کسب* علم را *اشتباها و غفلتا* به جای *طلب* علم به کار می برند.
۶ـ *درست* را *اشتباها و غفلتا* به جای *راست* به کار می برند.
۷ـ *اعتقاد* را *اشتباها و غفلتا* به جای *ایمان* و یا بر عکس به کار می برند.
ـ فرق: *قرائت* و *تلاوت* و *تلفظ* ، فرق: *شعور* و *هوش* و *دقت* و *فهم* و *درک* و *فکر* و *عقل* ، فرق: *زیبایی* و *خوشگلی* ، و فرق: *نیاز* و *خواست* و فرق صدها واژه دیگر با واژه های مترادف آنها متأسفانه برای غالب مردم و حتی برای اکثر خواص، روشن نیست.
🍃واژه: #غلط_مصطلح
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۶۱
#پرسش
سوالی در خصوص انواع شخصیت داشتم که به برون گرایی و درون گرایی تقسیم می شه.
گفته می شه که هر شخصی به طور ذاتی یا با شخصیت برون گرایی و یا درون گرایی متولد می شه و چون ذاتی و خدادی هست، قابل تغییر نیست.
این دیدگاه روانشناسی چقدر درست هست و اگر درسته آیا با مبانی اسلام سازگار هست که بپذیریم با شخصیت خاصی به طور ذاتی متولد می شیم و نمی تونیم تغییرش بدیم؟
خودم با توجه به مبانی اسلام به نظرم می آد، متولد شدن با شخصیت ذاتی خاص که نتونیم تغییرش بدیم، نوعی جبر محسوب می شه و اصلا با بحث اختیار انسان سازگار نیست، مخصوصا اینکه ما تا اخر عمر وقت داریم در رشد شخصیتی خودمون تلاش کنیم و بهتر شیم و اشتباهات خودمون رو اصلاح کنیم.
#پاسخ
آفرین به شما که عاقلانه *بوی جبر* را از این مزخرفات استشمام کردید.
ابتدا باید بدانید که *روانشناسی* زائیده *اومانیسم = اصالت انسان* است و آن را *علیه* خداپرستی پدید آورده اند، لذا ۱ـ خدا، ۲ـ روح، ۳ـ عقل، ۴ـ اختیار، ۵ـ اراده، ۶ـ الهام، ۷ـ وحی، ۸ـ غیب، ۹ـ ملائکه، ۱۰ـ آخرت را اصلا قبول ندارد و کاملا در خدمت *استکبار جهانی* و *نظام های شیطانی* است.
بنابراین افرادی که هنوز مسیر *روشن و نورانی قرآن و اسلام* را نیافته اند و دوست دارند یا ملزم به *حرکت در فضای مه آلود و تاریک* هستند، باید *تمام نظریات* روانشناسان و جامعه شناسان را با *شک و تردید* بررسی کنند.
زیرا *این عوامل استکبار* گاهی *ادعاهایی* می کنند که *أنبیاء و أولیاء الهی* صلوات الله علیهم چنین ادعاهایی نداشته اند.
به عنوان مثال: همین که شما فرمودید: گفته می شه هر شخصی *به طور ذاتی* یـــــا با شخصیت *برون گرایی* و یا *درون گرایی* متولد می شه و چون ذاتی و *خدادادی* هست، پس *قابل تغییر نیست.*
به نظر شما روانشناسی که خدا را قبول ندارد چگونه از طرف خدا و از کدام منبع چنین ادعائی را مطرح می کند؟
آیا اینکه *قابل تغییر نیست* به معنی *نفی اراده و اختیار و عقل* و *انکار حکیمانه بودن ارسال أنبیاء و أولیاء الهی* و *بیهوده بودن کار خداوند* و ..... و *تلقین جبر* نیست؟
آیا شما در کتابهای روانشناسی تا کنون *تعریف واحد و روشنی* از *شخصیت* دیده اید؟
آیا شما در کتابهای روانشناسی تا کنون *فرق خوی و خُلق* را دیده اید؟
پس لطفا به جای اینکه تلاش کنید *نظریات نفسانی و ناقص و استکباری و شیطانی* آنها را با *قرآن* تطبیق دهید و درست یا غلط بودن آنها کشف کنید، بکوشید از ابتدا *هر حقیقتی* از *سرچشمه* بنوشید.
🍃واژه: #شخصیت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۶۲
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدين امانتدار.
*چهل و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست:
لطفا بفرمائید: آیا به آنچه *می دانیم* ، *ایمان* می آوریم؟ یا *ایمان* می آوریم تا *بدانیم؟*
*حی علی التفکّر*
🍃واژه: #ایمان
@dr_ghofrani2