eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۹۷۵ سلام و صلوات الهی به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *
۱۹۷۹ 📌همراه با نظرات شما به نظر میرسد طبق مطالبی که دوستان بزرگوار از متن تفاسیر فرستادند و معنی این لغات مصداق قرار دادن امام یا ولایت برای بئر و قصر درست باشد اما نکته ای که هست این حقیقت تکان دهنده است که *چاه و قصر هستند* و میتوان برای رفع نیازهایمان به آنها مراجعه کنیم ولی *این ما هستیم که به سراغ آنها نمی‌رویم* تا رفع عطش کنیم و با بهره بردن از آب گوارای آن چاه به آباد کردن خرابی‌ها بپردازیم و به استحکام و قوت و سرافرازی برسیم 📌همراه با نظرات استاد *تأئید* شما درست است. اما اینکه *چرا سراغ آنها* نمی رویم به خاطر اینست که با *غلبه اخباریگری* بر اکثر حوزویان و سخنرانان، متأسفانه به شکلهای مختلف با *ولایت حجت باطنی و عقل* مبارزه شده و می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۰ امکانش هست که چند منبع برای مطالعه معنای واژه های قرآن بفرمایید؟ متأسفانه به خاطر *بی أعتنائی غالب حوزویان و سخنرانان،* منبع جامع و بی نقصی برای فهم *تمام مفاهیم قرآن* در دسترس نیست. کتاب بسیار ارزشمند *التحقیق،* از میان سایر کتابهای لغت، تلاش بهتر و بیشتری را ابراز کرده است. کتاب *مفردات راغب* هم منبع اصلی اکثر علماء حوزه است. حضرت آیه الله جوادی آملی و جناب آقای قرائتی، توجه بیشتری به واژه ها دارند و در آثارشان می توان آنها را جستجو کرد. اما از هر منبعی *جامع تر و دقیق تر و کاربردی تر،* خود قرآن است که *تبیانا لکل شیء* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۱ اگر *قرآن مبین* است چه نیازی به *تفسیر و تدبر* در آن هست؟ تمام مشتقات *بیان* و *مبین* به این معنی است که آن کتاب یا آن امام، *نیازمند استدلال* و *تفهیم و تفهم* است و به معنی *بی نیازی به شرح و تفصیل و توضیح* نیست. ‌پس *علمه البیان* یعنی: به انسان، توانایی *تفهیم* و *تفهم* آموختیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۲ 📌همراه با نظرات شما اگر چشم زخم حقیقت هم داشته باشه به چشم ظاهری و مادی که نباید برگرده. ماده که حسادت نمیکنه که بخواد واکنش نشون بده.حسادت مربوط به روحه... 📌همراه با نظرات استاد سلام و برکات الهی بر شما و بر دقت مؤمنانه شما. آفرین به شما که متوجه *غیر ارادی* بودن *شور چشمی* (اگر به فرض محال باشد) شدید. و اینکه با *ابراز حسادتی* که به شکلهای مختلف، و به صورت *ارادی و عمدی و ظالمانه و فسادأنگیز* صورت می گیرد، خیلی فرق دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۳ ولی ما که برای تفسیر آیات به المیزان رجوع داریم، پس چی؟!! تو المیزان هم بحث چشم زخم رو داره یعنی علامه طباطبایی انقدر علم نداشتن که ..... با سلام و احترام به شما؛ و با سلام و احترام فراوان به مرحوم علامه طباطبائی که *تحت فشار خردکننده حوزویان متحجر أشعری مذهب،* در تنهائی و به تنهایی، *تحولی* در *نگاه به قرآن* پدید آورد. اما همانطور که *نکات ارزنده جدیدی* که ایشان مطرح فرمودند، هیچ *اهانتی* به مفسرین قبلی که آنها هم در *انزوا و تحت فشار متحجرین،* تفسیر نوشته بودند، *نیست.* و همانطور که *نکات جدیدی* که شاگرد ایشان حضرت آیه الله جوادی آملی، در *تفسیر تسنیم* بیان می کنند و *برخی نظرات استادشان* را *نقد و رد* می کنند هم *اهانت* به حضرت علامه *نیست،* بیانات تفسیری *بسیار بدیعی* که *حضرت امام* رحمه الله علیه و *مقام معظم رهبری* حفظه الله تعالی ارائه کرده اند هم باز *اهانت* به دیگران محسوب نمی شود. طبق فرمایشات حضرت امام رحمه الله علیه در کتاب *آداب الصلوه* ، باب *تدبر و استفاده های عرفانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ادبی* از قرآن، *همیشه و برای همگان، باز* است. اصلا *شیعه* (طبق فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه) یعنی: انسان عاقل *بر خط* و *به روز.* (آنلاین + آپ تو دیت) 🍃واژه: تو دیت @dr_ghofrani2
۱۹۸۴ امکانش هست، بیشتر راجع به جهاد همسرداری صحبت بفرمایید؟ ظاهرا طبق *برخی از آیات قرآن،* مردان، *خصوصیاتی* دارند که آنها را در معرض *بی تعهدی* و *دنیاطلبی* و *فزون طلبی* و *فساد* و *سفک دماء* و *رذائل مختلف* قرار می دهد. لذا *بانوان مؤمن و صالح و قانت* قرار است با *دلربایی دائمی* و *مراقبت هنرمندانه و نامحسوس* خود، زمینه آسمانی شدن *نگاه* مردان را فراهم کنند. ازدواج *اسلامی،* مهمترین مقصدش همین *همسرداری* است (از نظر قوانین تمام کشورها هم *تمکین زن* اصل ازدواج است) و مسئله *بچه آوری* و *بچه داری* و *خانه داری* و *آشپزی* و *مهمانداری،* پوششهایی هستند تا بانوان بتوانند بطور *نامحسوس* به مأموریت اصلی خود بپردازند. این همه *ریزشی* که در طول تاریخ برای *مردان قله نورد* رخ داده، *عظمت مأموریت و رسالت بانوان* را إثبات می کند و برای اهل تأمل، روشن می کند که *کمترین غفلت زنان از شوهرانشان،* چه ضایعات جبران ناپذیری را در عرصه های سیاسی و علمی و فقهی و اجتماعی و فرهنگی ... پدید آورده و می آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۵ 📌همراه با نظرات شما از اینکه به سوال بنده پاسخ داده شد متشکرم البته همونطور که گفته شده در زمان ظهور مردم احساس میکنن که اسلام جدیدی آورده شده بنده هم احساس میکنم که باورهای قبلی غلط بوده و خیلی سخته اونها رو ویران بکنم و در جدال با خودم هستم. لطفا مرا هم دعاکنند. فرموده بودی یک آیه ای رو پیدا کنم و براتون بفرستم آیه ۱۵۸ سوره مبارکه انعام هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِیَهُمُ الْمَلائِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ یَوْمَ یَأْتی‏ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی‏ إیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات الهی بر شما؛ 1ـ قبل از سال ۵۷، *اسلامی* که در جامعه مطرح بود، تقریبا هیچ خاصیتی و با *اختناق حاکم* هیچ مشکلی نداشت، اما با ظهور *حضرت امام خمینی* رحمه الله علیه و شاگردان ممتاز ایشان مثل مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، یکباره *تجدید بعثت* شد و ما با یک *اسلام نابی* مواجه شدیم که زمینه *انقلابی با شکوه* را فراهم و دماغ اختناق را به خاک مالید و *چشم* استکبار را *کور* کرد. پس از *آماده شدن حامیان ظهور نهائی حق* و *منتظرین واقعی* هم (که نشانه آن *انتخاب صالحان* برای تمام عرصه های مدیریتی است،) بار دیگر مردم خود را با *قرآن و اسلامی* مواجه می بینند که کمترین بوی *خرافه* و *کهنگی شأن نزول* و *تحجر* و *لائیک و سکولار بودن* و *جبر* و .... نمی دهد. فراهم آمدن *زمینه این تحول بزرگ و جهانی،* هم به *تلاش تک تک افراد* جامعه و هم به *تلاش مضاعف خواصی* که در *مراکز آموزشی و فرهنگی و علمی و رسانه ای* نقش تعیین کننده ای دارند، بستگی دارد. ۲ـ أحسنت به *انس قرآنی* شما. آری این یکی از آیاتی است که *بی ارزشی* ایمان *بعد از ظهور نهائی حق* را بیان می کند. 🍃واژه: ۱۵۸ @dr_ghofrani2
۱۹۸۷ 📌همراه با نظرات شما بحث سر وجود یا عدم وجود چشم زخم.. 📌همراه با نظرات استاد *هیچ آیه ای* و *هیچ مفسری،* و *هیچ دانشمندی* تا کنون *شور چشمی* را *اثبــات* نکرده است. اگر نمونه ای سراغ دارید که *اثبات* کرده باشند لطفا ارائه بفرمائید. آیات انتهائی سوره قلم هم، ضدیت *مسلمان نماها* را با *قرآن* و *أمیرالمؤمنین = رهبر منصوب الهی* بیان می کند (که به همین دلیل، *حامیان حوزوی ولی فقیه* از زمان حضرت امام تا کنون، ـ چه در عراق و چه در ایران ـ اندک اند.)(کاش فرصت می داشتید مطالب پایانی وصیتنامه سرشار از شکایت شهید سردار سلیمانی را بارها می خواندید.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۸۸ 📌همراه با نظرات شما ..... همانطور که ترجمه های مختلف و تفسیرهای مختلف برای قرآن کریم وجود دارد. اما اگر یک تفسیری را ما رد نموده و یا ترجمه ای را به کم تقوایی متهم کنیم این خلاف اخلاق است. 📌همراه با نظرات استاد اگر به مقام شامخ *اهل قرآن* جسارت کرده ام از خداوند طلب مغفرت دارم. اما بسیار مراقبم که در هیچ سخن و پاسخی، *بی تقوائی* را به فردی نسبت ندهم. (هر چند که *سکوت غیر قابل توجیه* خواص امروز در مقابل این همه ضدیت با انقلاب و مقدسات، قطعا آنها را در معرض انواع اتهامات قرار داده است.) 🍃واژه: غیر قابل توجیه @dr_ghofrani2
۱۹۸۹ 📌همراه با نظرات شما *چه بخواهیم چه نخواهیم واقعیت چشم زخم وجود داره همانطور که در قرآن امده* خیلی چیزها براساس معیار عقل هنوز توجیه نشده مثلا نجاست سگ از لحاظ عقلی چطور توجیه میشه؟ 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ لطفا *احتمال* مطرح در کتابها و *توهم* بدون دلیل خودتان را به *قرآن* نسبت ندهید. ۲ـ لطفا به احترام *عقل خودتان* به *مقام شامخ اولین حجت الهی و رسول باطنی* جسارت نکنید. اگر چیزی *هنوز توجیه و روشن نشده* (مثل علت نجس اعلام شدن خیسی سگ)، *نقص علم* را اثبات می کند نه *نقص عقل* را. متأسفانه تمام *طرفداران شور چشمی و خرافات* و *تمام مخالفین ولایت ولی منصوب الهی،* ابتدا با *عقل* مشکل دارند و سپس *قرآن* را *منحصر برای فقهاء* (و مفسرین) می پندارند. این مطلب در بیانات حضرت امام رحمه الله علیه در کتاب *آداب الصلوه* به روشنی توضیخ داده شده و معنای درست *تفسیر به رأی* برای *اولین بار* در بیان مستدل و نورانی ایشان روشن شده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۰ .... نعوذبالله خداوند در حق حیوانی همچون خوک و سگ ظلم کرده که این حیوانات را نجس آفریده است؟ *تمام نجاسات* و *تمام خبائث،* برکات فراوانی دارند و *اسباب آزمایش مردم* هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2