eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰۸۲ ببخشید استاد این موضوع برای کسی هم که در طول سال برای نماز صبح خواب است صدق میکند یا برای کسی که گاهی خواب میماند البته شما فرمودید ما حق بیدارکردن. کسی که خواب است را نداریم مگر اینکه بما گفته باشد بیدارش کنیم هر فردی، به *هر مدتی* که در حالت *إغماء* یا *جنون* یا *سفاهت* باشد، و یا مانند حضرت عزیر (یکصد سال) و اصحاب رقیم، (سیصد و ده سال)، در *خواب* باشد، بر *ترک نماز و روزه ها و عبادتهایش* گنهکار محسوب نمی شود، و اطرافیان او هرگز *مجاز* نیستند با *نگاه یا کلام یا رفتار* خود، آن فرد را مورد *نکوهش و تقبیح و سرزنش* قرار دهند. لطفا برای اطمینان به *مرجع* خود مراجعه کنید. 🍃واژه: شدن نماز صبح @dr_ghofrani2
۲۰۸۳ ایمان به توحید و باورهای دینی ما در قرآن به اسم طیبه آمده و مثال ریشه درخت و شاخه های در آسمان رو زده است و در آیه ۲۵ سوره مبارکه ابراهیم , میوه اش را مثال زده است. میوه ی این درخت چه چیزی است که باید با اجازه ی پروردگار باشد؟ آیا این میوه همان پاداش اعمال مومنان است؟ برای فهم منطور از *کلمه طیبه و شجره* آن و کشف *مصادیق* آن، ابتدا باید مفهوم *کلمه* معلوم شود و اینکه چگونه حضرت *عیسی بن مریم* سلام الله علیهما هم *کلمه الله* است؟ متأسفانه این واژه هم مثل بسیاری از واژه های قرآن، مورد *بی توجهی* قرار گرفته و خیلی به آن نپرداخته اند. ضمنا این عبارت باید در کنار عبارت *کلمه خبیثه و شجره* آن بررسی شود. در هر حال این *دو کلمه و دو درخت* هم می توانند در *درون هر فرد* نمود و رشد داشته باشند و هم *تمام مردم جهان* را در *دو مسیر صعودی و تکاملی* و *سیر قهقرائی و نزولی* معرفی کند. گروه اول، *وساطت* و *برکات* و *ثمرات نورانی و مفید* خود را پیوسته به تجلی در می آورند. و گروه دوم هم، *خباثتها و شرارتها و فتنه انگیزی و فسادآفرینی* خودشان را بروز می دهند. پس *ثمرات* آنها همان *بروزات* آنهاست، و گمان نمی کنم منطور *پاداش* آنها باشد. 🍃واژه: ۲۵ @dr_ghofrani2
۲۰۸۴ دولت کریمه در دعای افتتاح یعنی چه؟ ۱ـ مخاطب هر *دعائی* در محضر خدا، *خود گوینده* آنست، و در واقع دعاکننده با هر دعائی، *تکالیف خود* را *مشخص* و *اعتراف* و *رعایت و انجام* آنها را بر خود، *واجب* می کند. ۲ـ بر مبنای آیه: *إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ* ، آخرین حجت الهی (که عاقل و بالغ و مؤمن *نبــــودن* مسلمانان باعث *غیبت* ایشان شده) در دعای *افتتاح* به ما *تفهیم* می کنند که: ما (اگر از شرائط موجود ناراضی هستیم) باید *چگونه دولتی* را در *انتخاباتمان* با *تک تک رأی* خود روی کار بیاوریم، و نگاه و گفتار و رفتار و اخلاق *خودمان* را برای *خانواده داری* و *شهروندی* و یا *مدیریت* در *چگونه دولتی* إصلاح و آماده کنیم. پس آن دولت با کرامت حامی اسلام و مسلمین و متنفر از نفاق و منافقین را قرار نیست خداوند از *آسمان* یا از *غیب* برایمان بیاورد. و آن حضرت، آن دولت را به *خودشان* هم نسبت نمی دهند و نمی گویند: خدایا آن دولت را با *من* ایجاد کن.) ۳ـ پس *انا نرغب* ، یک *هوس* و یک *آرزو* و یک *طلبکاری* و یک *دستور به خداوند* نیست. بلکه به این معنی است که: ما با *تمام وجودمان مشتاق و پای کار* فراهم آوردن *شرائط* بر پائی چنین *دولتی* و *چنین مجریان مؤمن و صالح و لایقی* هستیم، و در پیشگاه *تو ای خدا* ، *متعهد* می شویم که برای چنین دولت انقلابی، *تلاش عاقلانه و مؤمنانه و همه جانبه و مناسب* داشته باشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۵ برای تقویت عزم برای خدا چه پیشنهادی را ارائه میدی؟ ۱ـ از *برکات و ثمرات* تمام عبادتها، مثل *روزه* (اگر تمام مسائل جزئی آن رعایت شوند) و مثل *نمـاز* (اگر برای فهم مفاهیم ارکان و واجبات و مستحبات و مواقع آن و کاربرد آنها در زندگی تلاش دائمی صورت بپذیرد)، *تقویت عــــزم و اراده* عاقلانه و مؤمنانه انسان است. ۲ـ از منظر قرآن، مسلمان باید *دائم الصلوه* باشد ( *عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ* ) و قرآن می فرماید: *إِنَّ الصَّلاةَ* كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً *مَوْقُوتــاً* (نماز، زمان دار است.) یعنی هر مسلمانی، *تمام زندگی* خودش را باید با *نماز* ، *تراز و تنظیم* کند. جالب است بدانید که. قرآن به زن و شوهرها می فرماید: *روابط زناشوئی* را هم بر مبنای *نماز* تنظیم کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۶ در ابتدای دعای ابوحمزه ثمالی.این فراز از دعا... وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ ..... چگونه خدا با بندگانش مکر میکند ؟ ظاهراً *مکـــر الهی* اینست که *مکــر افراد بشر* را بسیار هنرمندانه به *خودشان* بر می گرداند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲۰۸۴ #پرسش دولت کریمه در دعای افتتاح یعنی چه؟ #پاسخ ۱ـ مخاطب هر *دعائی* در محضر
۲۰۸۷ ممنون از پاسخ زیبای شما. شرایط احراز اجابت و یا رسیدن به این لیاقت چیست؟ همانطور که با *صد درجه حرارت* آب بجوش می آید، با *راغب و مشتاق و آماده شدن مردم منتظر* و *احساس مسئولیت سیاسی همراه با بصیرت* آنها حتما و قطعا به برقراری آن *دولت کریمه* منجر خواهد شد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۸ *دعای روز دهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ* خدايا مرا در اين روز و ماه از آنهائی قرار ده که (در تمام زندگیشان) تو را *وكیل‏* خود قرار داده اند، *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ* و در این روز و ماه از آنهائی قرارم ده که (بر خودخواهی و شهوات و دنیاطلبی خود) پیروز شده اند، *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ* و در این روز و ماه از آنهائی قرارم ده که (از طریق قرآن و أهل البیت) خود را به تو نزدیک کرده اند، *بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ* به زیباآفرینی ات (تو را سوگند) اى مقصد جويندگان. 🍃واژه: ۱۰ @dr_ghofrani2
۲۰۸۹ در آیه ۲۴۶ سوره بقره چرا بنی اسرائیلیها مستقیم از پیامبر خودشان درخواست نکردند؟ ظاهرا حضرت *ارمیای نبی* علیه السلام، مقام *رسالت و امامت* نداشتند لذا لازم بود *رهبری* برای آن مردم *منصوب* شود که بتواند آنها را در *نبرد با جالوت* مدیریت و فرماندهی کند. اما آن مردم مثل مردم حاضر در غدیر خم و مثل مردم زمان ما، *ضرورت انتصاب الهی* برایشان روشن نبود و *امام و رهبر انتصابی* نمیخواستند. بلکه *به خیال* آنها خودشان هم به خاطر *مال و ثروتی* که داشتند می توانستند *انتخاب* شوند. لذا پس از معرفی *حضرت طالوت* علیه السلام بسیاری از همان مردم *ناراضی از ظلم و اختناق جالوت،* از شرکت در مبارزه خودداری کردند و آنها هم که پذیرفتند، در میانه راه از *رهبر منصوب الهی* خود درباره *آب* نخوردن، *اطاعت* نکردند. 🍃واژه: ۲۴۶ @dr_ghofrani2
۲۰۹۰ در مورد این پیام بجز تنظیم زمان روابط خاص همسران با نماز (صبح، ظهر و شب) چه تنظیمات و تطابق های دیگه ای وجود داره که آدم بهتره رعایت کنه؟ طبق آیه *۱۰۳ سوره نساء* نماز باید در *چهار مرحله* در زندگی ما، *ظهور* پیدا کند. *زمان* مرحله اول « انواع نمازها » اگر *در وقت فضیلتشان* انجام شوند، *خور و خواب* افراد و *عشق ورزی* زن و شوهر را *تنظیم* می کنند. اما مراحل دوم و سوم و چهارم و تلاش برای *فهم کاربرد* « ارکان و واجبات و مستحبات » نماز، تأثیر بسیار عمیق و گسترده ای بر تمام ابعاد زندگی انسان دارد، و *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع* (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی) إقامه کننده نماز را بر مبنای *عقل و حق،* به زیبائی *تراز و تنظیم* می کنند. 🍃واژه: ۱۰۳ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲۰۸۹ #پرسش در آیه ۲۴۶ سوره بقره چرا بنی اسرائیلیها مستقیم از پیامبر خودشان درخواست
۲۰۹۱ واقعا همینطوره استاد. هنوز برای ما ضرورت انتصاب الهی و امام و ولایت فقیه روشن نشده....چرا؟ مشکل اساسی اینجاست که همه ما فقط *می دانیم* که *خالق* داریم. اما قرآن کریم می فرماید: « نَحْنُ خَلَقْناكُمْ *فَلَوْ لا تُصَدِّقُــونَ* » چرا آن دانشتان را عملا *تصدیق* نمی کنید؟ پس مشکل اینست که ما خداوند را به عنوان « *مالــــک* » خودمان و مالک *تمام افراد و أشیاء* باور نداریم. لذا درباره خودمان و همسر و فرزندان و بستگان و مردم، *خودخواهانه* یا بر مبنای « *رأی اکثریت!!* » عمل می کنیم. لابد شنیده اید که در *مناجات* أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، این *مخلوقیت* و *مملوکیت* چقدر پُر رنگ مطرح و به ما *تفهیم* شده است. (که متأسفانه ما همین مناجات را هم برای *خدائی که این مطالب را نمی داند، بازنشر و بازگو می کنیم!!!) پس تا « *مالکیت الهی* » بر همه چیز فهمیده و پذیرفته نشود، « *ضرورت انتصابی بودن* » تمام « *مدیران و کارگزاران* » در تمام زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و غیره، فهمیده نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۹۲ بانوی محترمی فرمودند: در کلاس ادعونی فرمودین آدمها فرصت هایی رو از دست میدن، و بعد میخوان که با « *دعــا* » همون چیز رو داشته باشن. به هر حال ما تو سن کم و ناپختگی چیزایی رو از دست دادیم، حالا راه جبران اشتباهات گذشته چیه؟ چیزی رو که به وقتش نگرفتیم و حالا میخوایم داشته باشيم رو چطور باید جبران کنیم؟ به ایشان عرض شد: در نظام عالمانه و حکیمانه الهی، *هر کاری* باید در *زمان خاصی* که خالق متعال برایش *مقدر* کرده، انجام شود، تا آن *ثمرات و برکات و اثرات* مقدر در آن بروز و ظهور پیدا کند. اما از آنجا که *رحمت الهی* بسیار *گسترده* است و *هیچ بن بستی* در آفرینش نیست، و با توجه به اینکه *حضرت ساره* علیها سلام هم با *نازا بودن* و در *یائسگی و سالخوردگی* توانست *لایق فرزنددار شدن* شود، پس اگر خصوصا دختران مؤمن هم بر *آمادگی* خودشان برای *اطاعت بی چون و چرای الهی* بیفزایند و ازدواج را *فقط* برای *امتثال أمر* و انجام *مأموریت الهی* بخواهند (نه برای ارضای تمایلات نفسانی خودشان) و اگر *معرفت* خودشان را برای ازدواج *اسلامی* و *جهاد همسرداری* آنهم در این شرائط بسیار *لغزنده* (حتی برای مردان خوش سابقه)، از هر نظر *تقویت* کنند، باید *امیدوار* باشند و إن شاء الله تعالی از *لطف و عنایت خاص الهی* برخوردار خواهند شد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۹۳ بانو محترمی فرمودند: در روایتی آمده است که فرد خواستگار را به طول رکوع و سجود نمازش نشناسید بلکه از امانت داری و وفاداری و وفای به عهد او مطمئن شوید. سوال من اینست که چگونه میتوانیم از امانت داری و وفای به عهد فرد آگاه شویم ؟ و اینکه طرح چه پرسش هایی خوب است که این را متوجه شویم؟ و سوال سوم اینکه آیا فقط نماز خواندن کافیست یا به موارد دیگر از جمله اول وقت بودن نماز و دعا و قرآن خواندن و رفتن به هیئت نیز بررسی شود و چگونه؟؟ به ایشان عرض شد: نورچشمی عزیز؛ لطفا لااقل در این ماه نزول قرآن، *قرآنی* بیاندیشید. پس بجای اینکه دنبال *بهترین همسر* باشید فقط بکوشید خودتان را از هر نظر چنان *آماده و مجهز* کنید که بتوانید *بهترین جهاد همسرداری* را در *هر شرائطی* و با *هر همسری* از خودتان ابراز کنید. زیرا اگر *بهترین همسر* را هم بتوانید پیدا کنید باز هیچ چیزی (آنهم در این شرائط پر فتنه) نمی تواند حتی *فردای* او را برای شما تضمین کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2