eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰۸۳ ایمان به توحید و باورهای دینی ما در قرآن به اسم طیبه آمده و مثال ریشه درخت و شاخه های در آسمان رو زده است و در آیه ۲۵ سوره مبارکه ابراهیم , میوه اش را مثال زده است. میوه ی این درخت چه چیزی است که باید با اجازه ی پروردگار باشد؟ آیا این میوه همان پاداش اعمال مومنان است؟ برای فهم منطور از *کلمه طیبه و شجره* آن و کشف *مصادیق* آن، ابتدا باید مفهوم *کلمه* معلوم شود و اینکه چگونه حضرت *عیسی بن مریم* سلام الله علیهما هم *کلمه الله* است؟ متأسفانه این واژه هم مثل بسیاری از واژه های قرآن، مورد *بی توجهی* قرار گرفته و خیلی به آن نپرداخته اند. ضمنا این عبارت باید در کنار عبارت *کلمه خبیثه و شجره* آن بررسی شود. در هر حال این *دو کلمه و دو درخت* هم می توانند در *درون هر فرد* نمود و رشد داشته باشند و هم *تمام مردم جهان* را در *دو مسیر صعودی و تکاملی* و *سیر قهقرائی و نزولی* معرفی کند. گروه اول، *وساطت* و *برکات* و *ثمرات نورانی و مفید* خود را پیوسته به تجلی در می آورند. و گروه دوم هم، *خباثتها و شرارتها و فتنه انگیزی و فسادآفرینی* خودشان را بروز می دهند. پس *ثمرات* آنها همان *بروزات* آنهاست، و گمان نمی کنم منطور *پاداش* آنها باشد. 🍃واژه: ۲۵ @dr_ghofrani2
۲۰۸۴ دولت کریمه در دعای افتتاح یعنی چه؟ ۱ـ مخاطب هر *دعائی* در محضر خدا، *خود گوینده* آنست، و در واقع دعاکننده با هر دعائی، *تکالیف خود* را *مشخص* و *اعتراف* و *رعایت و انجام* آنها را بر خود، *واجب* می کند. ۲ـ بر مبنای آیه: *إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ* ، آخرین حجت الهی (که عاقل و بالغ و مؤمن *نبــــودن* مسلمانان باعث *غیبت* ایشان شده) در دعای *افتتاح* به ما *تفهیم* می کنند که: ما (اگر از شرائط موجود ناراضی هستیم) باید *چگونه دولتی* را در *انتخاباتمان* با *تک تک رأی* خود روی کار بیاوریم، و نگاه و گفتار و رفتار و اخلاق *خودمان* را برای *خانواده داری* و *شهروندی* و یا *مدیریت* در *چگونه دولتی* إصلاح و آماده کنیم. پس آن دولت با کرامت حامی اسلام و مسلمین و متنفر از نفاق و منافقین را قرار نیست خداوند از *آسمان* یا از *غیب* برایمان بیاورد. و آن حضرت، آن دولت را به *خودشان* هم نسبت نمی دهند و نمی گویند: خدایا آن دولت را با *من* ایجاد کن.) ۳ـ پس *انا نرغب* ، یک *هوس* و یک *آرزو* و یک *طلبکاری* و یک *دستور به خداوند* نیست. بلکه به این معنی است که: ما با *تمام وجودمان مشتاق و پای کار* فراهم آوردن *شرائط* بر پائی چنین *دولتی* و *چنین مجریان مؤمن و صالح و لایقی* هستیم، و در پیشگاه *تو ای خدا* ، *متعهد* می شویم که برای چنین دولت انقلابی، *تلاش عاقلانه و مؤمنانه و همه جانبه و مناسب* داشته باشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۵ برای تقویت عزم برای خدا چه پیشنهادی را ارائه میدی؟ ۱ـ از *برکات و ثمرات* تمام عبادتها، مثل *روزه* (اگر تمام مسائل جزئی آن رعایت شوند) و مثل *نمـاز* (اگر برای فهم مفاهیم ارکان و واجبات و مستحبات و مواقع آن و کاربرد آنها در زندگی تلاش دائمی صورت بپذیرد)، *تقویت عــــزم و اراده* عاقلانه و مؤمنانه انسان است. ۲ـ از منظر قرآن، مسلمان باید *دائم الصلوه* باشد ( *عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ* ) و قرآن می فرماید: *إِنَّ الصَّلاةَ* كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً *مَوْقُوتــاً* (نماز، زمان دار است.) یعنی هر مسلمانی، *تمام زندگی* خودش را باید با *نماز* ، *تراز و تنظیم* کند. جالب است بدانید که. قرآن به زن و شوهرها می فرماید: *روابط زناشوئی* را هم بر مبنای *نماز* تنظیم کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۶ در ابتدای دعای ابوحمزه ثمالی.این فراز از دعا... وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ ..... چگونه خدا با بندگانش مکر میکند ؟ ظاهراً *مکـــر الهی* اینست که *مکــر افراد بشر* را بسیار هنرمندانه به *خودشان* بر می گرداند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲۰۸۴ #پرسش دولت کریمه در دعای افتتاح یعنی چه؟ #پاسخ ۱ـ مخاطب هر *دعائی* در محضر
۲۰۸۷ ممنون از پاسخ زیبای شما. شرایط احراز اجابت و یا رسیدن به این لیاقت چیست؟ همانطور که با *صد درجه حرارت* آب بجوش می آید، با *راغب و مشتاق و آماده شدن مردم منتظر* و *احساس مسئولیت سیاسی همراه با بصیرت* آنها حتما و قطعا به برقراری آن *دولت کریمه* منجر خواهد شد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۸۸ *دعای روز دهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ* خدايا مرا در اين روز و ماه از آنهائی قرار ده که (در تمام زندگیشان) تو را *وكیل‏* خود قرار داده اند، *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ* و در این روز و ماه از آنهائی قرارم ده که (بر خودخواهی و شهوات و دنیاطلبی خود) پیروز شده اند، *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ* و در این روز و ماه از آنهائی قرارم ده که (از طریق قرآن و أهل البیت) خود را به تو نزدیک کرده اند، *بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ* به زیباآفرینی ات (تو را سوگند) اى مقصد جويندگان. 🍃واژه: ۱۰ @dr_ghofrani2
۲۰۸۹ در آیه ۲۴۶ سوره بقره چرا بنی اسرائیلیها مستقیم از پیامبر خودشان درخواست نکردند؟ ظاهرا حضرت *ارمیای نبی* علیه السلام، مقام *رسالت و امامت* نداشتند لذا لازم بود *رهبری* برای آن مردم *منصوب* شود که بتواند آنها را در *نبرد با جالوت* مدیریت و فرماندهی کند. اما آن مردم مثل مردم حاضر در غدیر خم و مثل مردم زمان ما، *ضرورت انتصاب الهی* برایشان روشن نبود و *امام و رهبر انتصابی* نمیخواستند. بلکه *به خیال* آنها خودشان هم به خاطر *مال و ثروتی* که داشتند می توانستند *انتخاب* شوند. لذا پس از معرفی *حضرت طالوت* علیه السلام بسیاری از همان مردم *ناراضی از ظلم و اختناق جالوت،* از شرکت در مبارزه خودداری کردند و آنها هم که پذیرفتند، در میانه راه از *رهبر منصوب الهی* خود درباره *آب* نخوردن، *اطاعت* نکردند. 🍃واژه: ۲۴۶ @dr_ghofrani2
۲۰۹۰ در مورد این پیام بجز تنظیم زمان روابط خاص همسران با نماز (صبح، ظهر و شب) چه تنظیمات و تطابق های دیگه ای وجود داره که آدم بهتره رعایت کنه؟ طبق آیه *۱۰۳ سوره نساء* نماز باید در *چهار مرحله* در زندگی ما، *ظهور* پیدا کند. *زمان* مرحله اول « انواع نمازها » اگر *در وقت فضیلتشان* انجام شوند، *خور و خواب* افراد و *عشق ورزی* زن و شوهر را *تنظیم* می کنند. اما مراحل دوم و سوم و چهارم و تلاش برای *فهم کاربرد* « ارکان و واجبات و مستحبات » نماز، تأثیر بسیار عمیق و گسترده ای بر تمام ابعاد زندگی انسان دارد، و *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع* (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی) إقامه کننده نماز را بر مبنای *عقل و حق،* به زیبائی *تراز و تنظیم* می کنند. 🍃واژه: ۱۰۳ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲۰۸۹ #پرسش در آیه ۲۴۶ سوره بقره چرا بنی اسرائیلیها مستقیم از پیامبر خودشان درخواست
۲۰۹۱ واقعا همینطوره استاد. هنوز برای ما ضرورت انتصاب الهی و امام و ولایت فقیه روشن نشده....چرا؟ مشکل اساسی اینجاست که همه ما فقط *می دانیم* که *خالق* داریم. اما قرآن کریم می فرماید: « نَحْنُ خَلَقْناكُمْ *فَلَوْ لا تُصَدِّقُــونَ* » چرا آن دانشتان را عملا *تصدیق* نمی کنید؟ پس مشکل اینست که ما خداوند را به عنوان « *مالــــک* » خودمان و مالک *تمام افراد و أشیاء* باور نداریم. لذا درباره خودمان و همسر و فرزندان و بستگان و مردم، *خودخواهانه* یا بر مبنای « *رأی اکثریت!!* » عمل می کنیم. لابد شنیده اید که در *مناجات* أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، این *مخلوقیت* و *مملوکیت* چقدر پُر رنگ مطرح و به ما *تفهیم* شده است. (که متأسفانه ما همین مناجات را هم برای *خدائی که این مطالب را نمی داند، بازنشر و بازگو می کنیم!!!) پس تا « *مالکیت الهی* » بر همه چیز فهمیده و پذیرفته نشود، « *ضرورت انتصابی بودن* » تمام « *مدیران و کارگزاران* » در تمام زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و غیره، فهمیده نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۹۲ بانوی محترمی فرمودند: در کلاس ادعونی فرمودین آدمها فرصت هایی رو از دست میدن، و بعد میخوان که با « *دعــا* » همون چیز رو داشته باشن. به هر حال ما تو سن کم و ناپختگی چیزایی رو از دست دادیم، حالا راه جبران اشتباهات گذشته چیه؟ چیزی رو که به وقتش نگرفتیم و حالا میخوایم داشته باشيم رو چطور باید جبران کنیم؟ به ایشان عرض شد: در نظام عالمانه و حکیمانه الهی، *هر کاری* باید در *زمان خاصی* که خالق متعال برایش *مقدر* کرده، انجام شود، تا آن *ثمرات و برکات و اثرات* مقدر در آن بروز و ظهور پیدا کند. اما از آنجا که *رحمت الهی* بسیار *گسترده* است و *هیچ بن بستی* در آفرینش نیست، و با توجه به اینکه *حضرت ساره* علیها سلام هم با *نازا بودن* و در *یائسگی و سالخوردگی* توانست *لایق فرزنددار شدن* شود، پس اگر خصوصا دختران مؤمن هم بر *آمادگی* خودشان برای *اطاعت بی چون و چرای الهی* بیفزایند و ازدواج را *فقط* برای *امتثال أمر* و انجام *مأموریت الهی* بخواهند (نه برای ارضای تمایلات نفسانی خودشان) و اگر *معرفت* خودشان را برای ازدواج *اسلامی* و *جهاد همسرداری* آنهم در این شرائط بسیار *لغزنده* (حتی برای مردان خوش سابقه)، از هر نظر *تقویت* کنند، باید *امیدوار* باشند و إن شاء الله تعالی از *لطف و عنایت خاص الهی* برخوردار خواهند شد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۹۳ بانو محترمی فرمودند: در روایتی آمده است که فرد خواستگار را به طول رکوع و سجود نمازش نشناسید بلکه از امانت داری و وفاداری و وفای به عهد او مطمئن شوید. سوال من اینست که چگونه میتوانیم از امانت داری و وفای به عهد فرد آگاه شویم ؟ و اینکه طرح چه پرسش هایی خوب است که این را متوجه شویم؟ و سوال سوم اینکه آیا فقط نماز خواندن کافیست یا به موارد دیگر از جمله اول وقت بودن نماز و دعا و قرآن خواندن و رفتن به هیئت نیز بررسی شود و چگونه؟؟ به ایشان عرض شد: نورچشمی عزیز؛ لطفا لااقل در این ماه نزول قرآن، *قرآنی* بیاندیشید. پس بجای اینکه دنبال *بهترین همسر* باشید فقط بکوشید خودتان را از هر نظر چنان *آماده و مجهز* کنید که بتوانید *بهترین جهاد همسرداری* را در *هر شرائطی* و با *هر همسری* از خودتان ابراز کنید. زیرا اگر *بهترین همسر* را هم بتوانید پیدا کنید باز هیچ چیزی (آنهم در این شرائط پر فتنه) نمی تواند حتی *فردای* او را برای شما تضمین کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۹۴ *تلاشی برای « *عبارت یابی* » از دعاء « *ابو حمزه ثمالی* »: إن شاء الله تعالی *هر شب ساعت ۱۱* *دو عبارت* از *ابتدا تا انتهاء* این دعا مطرح می شود و *ساعت ۱۱ فردای آن* *متن عربی دعاء* تقدیم می شود. لطفا شما هم هر شب این عبارتها را در دفتری بنویسید و *متن عربی* آن را قبل از من بیابید. این کار، *بهانه ای* برای ما و شماست تا در متن و ترجمه ی این مجموعه ی نفیس، دقت و تأمل و تفکر و زندگی خود مورد اول: عبارتی را بیابید که میفرماید: .... *در حالی که وقتی تو از من قرض می خواهی من بخل می ورزم.* مورد دوم: *درهای دعا را به سویت برای فریادکنندگان گشوده می یابم.* لطفا پاسخها را در دفتر خودتان بنویسید و لازم نیست اینجا مطرح کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2