eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۵۴۸ استاد معنی این دخالت مستقیم که باید غیر مستقیم باشد را نمیفهمم. یا بحث پذیرش ولایت پدر..... ۱ـ *ممنوعیت دخالت* در امور فرزندان، مربوط به *بعد از هفت سال اول* است. ۲ـ قطعا فقط *مادر* می تواند *سنگ صبور* فرزندان باشد اما همانطور که هر مادری فرزند عزیزش را پس از *دو سال* از *شیر خود* محروم و به غذا خوردن و جویدن غذا می کشانند، مادر مؤمن هم از هر بهانه ای استفاده می کند تا به تدریج، در *محضر خدا* بودن فرزندش و *مهمان و مسافر بودن خودش* و *ولایت* پدر را به فرزند، *یادآوری* و *تفهیم* کند. ۳ـ والدین و خصوصا مادران مؤمن، موظف هستند فرزندانشان را در مواجهه با *مشکلات* و *موانع* و *سختی ها،* از *دلسوزی* خودداری کنند و صبورانه و هنرمندانه، فرزندانشان را هزاران هزار بار به *تفکر* و *تعقل* و *ابتکار* و *خلاقیت* دعوت کنند و زمینه *عاقل* و *بالغ* شدن آنها را فراهم آورند. ۴ـ همانطور که والدین *نباید* در *امور آموزشی* مستقیما دخالت کنند و فرزندانشان را در تمام مسائل درسی به *معلمین* إرجاع دهند، مادران مؤمن هم نباید در امور *پدر فرزندی* دخالت مستقیم داشته باشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۵۴۹ بانوی محترمی فرموده اند: اگر اقوام نزدیکمون که با هم رفت و آمد داریم متاسفانه در این چند سال به ویژه کرونا و فضای مجازی... از نماز و روزه و دین... برگشتن چگونه می‌شود آنها را به خانه راه نداد؟ با چه ظرافتی اینکار را انجام دهیم؟ نمی‌دانم چه طور باید صله رحم کنم (هر چند که برای در امان ماندن از تاثیرات تربیتی آنها، رفت و آمد مان را بسیار کم کردیم.) به ایشان عرض می شود: ۱ـ وقتی *دو غاصب خلافت* از أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه تقاضای حضور در منزل و *عذرخواهی* از *سیده نساء العالمین* صلوات الله علیها را نمودند، آن بانو به آن حضرت فرمودند: خانه، خانه *شماست،* پس آمدن یا نیامدن آنها به *اجازه شما* است اما من با آنها *سخن نخواهم گفت.* ـ ۲ـ پس لطفا مؤمنانه *مهمان بودن* خودتان را در منزل همسرتان بپذیرید و *هر گونه واکنش* نسبت به آمد و رفت بستگان سببی یا نسبی را به ایشان واگذار کنید. ۳ـ بکوشید آیه: رَبِّ اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ *لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِــــــناً* ... (نوح/۲۸) را با همسر محترمتان مطرح و *واکنشهای مناسب* که *عمل صالح* تلقی شوند را با ایشان بررسی کنید. البته این آیه، ورود افراد *غیر مؤمن* به *بیت* را *ممنوع* نکرده، اما از *غفران* شما محروم می کند. ۴ـ با تأکیدات مقام معظم رهبری، باید همگی خود را به *جهاد تبیین* موظف بدانیم و با این نیت برای *تقویت* یا *اصلاح* باورهای تمام بستگان و دوستانمان اقدام کنیم. پس این کار را به مسئله *تحت تأثیر قرار گرفتن فرزندان* منحصر و محدود نکنید. ۵ـ بکوشید بستگان *مسئله دار* را با هم *دعوت نکنید* تا *جو مجلس* در اختیار آنها قرار نگیرد و ضمنا بتوانید با طرح *پرسشهای مناسب* به تدریج زمینه *تفکر* و *اصلاح* آنها را فراهم آورید. ۶ـ شاید بهتر باشد برای هر یک از این نوع بستگان، *یک مشکل* از بستگان دیگر را (بدون ذکر نام و نشانی آنها) مطرح کنید و به بحث بگذارید. (مثلا: برای آنکه با *حجاب* مشکل دارد بحث *افراد کاهل نماز* و برای افراد *منحرف سیاسی* بحث *ضرورت نماز* را ..... مطرح کنید و از آنها *راهکار* اصلاح آن خویشاوند فرضی را بخواهید.) ۷ـ موفقیت شما در گرو اینست که: اولا: رابطه شما با همسرتان، (از نگاه دیگران)، بسیار محترمانه باشد، ثانیا: برخورد شما با مخاطب بسیار مؤدبانه و غیر مستقیم و همراه با متانت باشد، ثالثا: هر ایرادی را به صورت یک *پرسش کلی* مطرح کنید (و فرض کنید که مخاطب شما چنین ایرادی ندارد) و باید بر آن مسئله مورد نظر، *اشراف علمی کامل* داشته باشید، رابعا: باید بکوشید از *مثالهای ملموس* استفاده کنید. خامسا: نباید مخاطبتان را *لای منگنه* بگذارید بلکه باید به او اجازه فکر کردن بدهید. ۸ـ البته شما نباید با *نامحرم* بحث کنید. 👈واژه: ۲۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۵۳۳ #پرسش استاد مورد ۵ که فرمودید، اگر از موضوعی ناراحت میشویم, نباید ظاهر خودمون ر
۳۵۵۰ ۱.اینکه میگویند برای غلبه بر نفس تظاهر به خوبی کنید تا در انسان نهادینه شود، صحیح است؟ ۲-اگر درست است , آیا با فرمایش شما فرق دارد؟ ۳- تضاد با تظاهر فرق دارد؟ ۱ـ آری، حضرت أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند: *ذللوا أنفسکم بترک العادات* و *قــــــوّدوها الی فعل الطاعات.* (با ترک عادتها نفس خود را رام کنید و آن را به انجام طاعات *بکشانید* )(غررالحکم) ۲ـ *اطاعت ارادی* از کارهای *عاقلانه* و *قرآنی* و *اسلامی،* چنان *شیرینی* و *لذتی* دارد که معمولا *فطرت* انسان را *بیدار* و به *تکرار* آن اطاعت، *مشتاق* می سازد و این *نفاق* نیست. ۳ـ مثلا وقتی افراد *برای اولین بار* به باشگاه ورزشی (مثلا: رزمی) می روند و از *مربی* آن *اطاعت* می کنند، *اشتیاق* تقریبا *تمام* آنها برای تداوم آن ورزش، افزوده میشود. ۴ـ *نفاق* وقتی است که شخص قلباً *نمی خواهد* اطاعت کند اما (به عللی) خود را *مجبور* می بیند که به *دروغ* وانمود کند که اطاعت می کند. (مثلا جاسوسی وارد کلیسائی شده و خود را مجبور میبیند که کارهای آنها را تکرار کند اما قلباً از آن کارها *بیزار* هست.) ۵ـ *تضاد،* مخالفت درون با بیرون است، اما *تظاهر* (مثل هر رزمایشی)، *تمرین* مقاومت و اقتدار است که *خودی* را دلگرم و *دشمن* را *مأیوس* می کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۵۳۳ #پرسش استاد مورد ۵ که فرمودید، اگر از موضوعی ناراحت میشویم, نباید ظاهر خودمون ر
۳۵۵۱ شاید مسئله اصلی برای اکثر ما این باشد که: چگونه بکوشیم تا این صداقت ایجاد شود؟ *صداقت* محصول *خودشناسی* عاقلانه و *خودسازی* مؤمنانه و *ترجیح ندادن مخلوق بر خالق* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۵۵۲ در خصوص راهکارهای مبارزه با فساد اداری در منابع دینی ما مطالبی هست که مدون شده باشه و بشه بهش استناد کرد؟ ۱ـ بطور مشخص در *نامه ۳۱* و *نامه ۵۳* نهج البلاغه، *کاربردی ترین راهکارها* برای جلوگیری از *فساد اداری* و تحقق *عدالت اجتماعی* مطرح شده است. ۲ـ اما برای *اجرائی شدن* آنها، ابتدا انسان باید با *انس و فهم و قبول قرآن،* به *خودشناسی* و *اخلاق انسانی* برسد و از *ظاهربینی* و *دنیاگرائی* صرفنظر و *نگاه* موحدانه پیدا کند. 👈واژه: ۳۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۵۵۳ مردی که دائم وقت های تعطیل و آخر هفته شو با دوستا و همکارانش میگذرونه و روزهای دیگه در طول هفته هم فقط برا خواب میاد خونه و واسه خانوادش وقتی نمیذاره.... چیکار باید کرد؟ ۱ـ همانطور که مسلمانان با داشتن *نیاز* به خوردن و آشامیدن، *مؤمنانه* یک یا چند روز و گاه یکماه و بیشتر، *روزه* می گیرند، بانوان مؤمنی هم که شوهرانشان به رفع یکی از *نیازهای جامعه* مشغول هستند، (با اینکه بطور طبیعی نیاز به آغوش شوهر دارند) اما باید بتوانند *نبود شوهر* را مؤمنانه بپذیرند. ۲ـ البته *بانوان مؤمن* مانند یک *دیدبان دقیق* و *پزشک حاذق،* بطور *نامحسوس،* (و بدون قصد مچ گیری و سرزنش و عیبجوئی،) از یکسو می کوشند *بیشترین جذابیت و دلربائی* را برای شوهرشان ابراز کنند، و از سوی دیگر دائما و مؤمنانه، *مراقب* افکار و گفتار و رفتار و اخلاق شوهرشان باشند تا از غفلت و انحراف و تخلف آنها به موقع و هنرمندانه، *جلوگیری* کنند. ۳ـ اینکه ایشان برای با خانواده بودن، وقتی را اختصاص نمی دهد، از *دو حال* خارج نیست. یا واقعا به کارهای مهمی مشغول است و یا از *بودن با شما* لذت نمی برد. چرا؟ ۴ـ *آرایش* برخی از بانوان، ممکن است برای خود آنها زیبا باشد، اما برای شوهرشان، *مشمئز کننده* است. ۵ـ شاید *آرایش* بانوان، ایرادی نداشته باشد، اما آنها *آراسته* نباشند. ۶ـ کم نیستند بانوان زیبارو و آراسته ای که به اندازه کافی، *خندان* و *شیرین زبان* و *مشوق* نیستند. ۷ـ هر گونه *انتقاد* ، *ایرادگیری* ، *شکایت* ، *نق زدن* ، *عیبجوئی* ، *ابراز حساسیت* (به گفتار و رفتار شوهر با دیگران)، *مرور خاطرات تلخ گذشته* ، *نصیحت کردن* و *مقایسه کردن* و ..... شوهر را از خانه و خانواده، *فراری* می دهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۵۵۴ .... گاهی اینقدر تذکرات شما رو به خودم میگیرم که حس بدی نسبت به خودم پیدا میکنم. ناچارا شروع میکنم به نوشتن کارها و...تا کمی از دست خودم راضی باشم و خودم را بیشتر قبول کنم. اگر به *خودشناسی* بپردازید و اگر برای تمام کارهای روزانه و هفتگی و ماهانه خود *برنامه کتبی* داشته باشید و اگر *انس روزانه* با قرآن داشته باشید و با گفتگوهای شیرین و مناسب، خودتان را با *شوهرتان* تنظیم کنید، این *دلشوره* شما از بین خواهد رفت. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۵۵۵ ....فرمودید دانش آموزان آموزش را دوست ندارند چون براشون توهین هست که بگیم تو هیچی بلد نیستی بیا یادت بدم و درستش اینه که یاد آوری باشه نه آموزش.... عامل رشد را سوال، معرفی فرمودید ویژگیهای سوالی که عامل رشد باشد چیست؟ ۱ـ استکبار با تحمیل این نظام آموزشی توسط مزدوران خود به ما، دنبال *عقیم* کردن *تفکر و تعقل و ابتکار* و *تحقیر* دانش آموزان و فقط بر مبنای *حفظ* اطلاعات که عامل *غرور و تکبر و رقابت و حسادت* آنهاست. ۲ـ اما قرآن با *طرح انواع مطالب محسوس* و *پرسشهای تفکر برانگیز و معقول* و دعوت به *خودشناسی،* زمینه *تذکر* و *یادآوری* و *عبرت گیری* و *رشد* افراد را فراهم می آورد. ۳ـ *آزمایشات محسوس* هم به راحتی می توانند *علم بالقوه* افراد را *شکوفا* کنند و بر شوق *طلب علم* آنها بیفزایند. ۴ـ *پرسشهای تفکربرانگیز* و *رشد دهنده* پرسشهائی هستند که انسان را به *بدیهیات عقلی* متوجه می سازد. مثلا: قرآن *مساوی نبودن* برخی چیزها را به رخ انسان کشیده است و یا *توجه* انسان را به *خالق* و *مالک* و *رازق* او و تمام مخلوقات جلب می کند. ۵ـ قرآن در *سوره طور* مسائلی را مطرح می کند که انسان به *تفکر* و *بررسی تمام احتمالات ممکن* و *پاسخگوئی به خودش* وادار شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۵۵۶ در مورد این که فرمودند *حق دختر بر پدر اینست که سوره نور را به او یاد بدهد* میخواستم بپرسم *از چه سنی* باید به دختر یاد داده شود؟ با توجه به اینکه بحث *زناکار* در ابتدای سوره مطرح شده آیا مناسب است ترجمه آن توسط پدر مطرح شود؟ لطفاً در ای زمینه توضیح دهید. به نظر می رسد: ۱ـ هر توصیه ای به والدین درباره فرزندان، ابتدا منظور *توجه خود والدین* به آن مورد است. پس پدر ابتدا باید خودش، *مفاهیم نورانی* و *محتوای* پر نکته و *جایگاه زن* در سوره *نـــــــور* را (با هدایت و تذکر نامحسوس مادر) خوب بفهمد و در مرحله بعد به نحو مناسبی برای دخترش مطرح کند. ۲ـ قطعا طرح *جایگاه زن* و *خطراتی* که *عظمت و قداست* او را *تهدید* می کند، باید *متناسب* با *میزان بلوغ* و *رشد معرفتی* دختر باشد. ۳ـ شاید بسیاری از *نکات مهم* را بهتر باشد *در مباحثه والدین با هم،* یا *پرسشهای آنها از یکدیگر* مطرح شود به نحوی که *دختر* هم بشنود. (مثلا: در خودرو، یا مهمانیهائی که دختر هم در آن حضور دارد و می تواند بشنود.) ۴ـ والدین باید *باور* کنند که دختران، معمولا از *سن بلوغ،* تمایلات *جنسی* پیدا می کنند و در حدود یازده دوازده سالگی، *دنبال دوست پسر* و *جلب توجه جنس مخالف* هستند. ۵ـ این *تمایلات* خصوصا در دخترانی که توسط *مادران غافل* در *عروسی های غیر مجاز* با *لباسهای غیر مجاز* به *بدن نمائی* و *رقصیدن* کشانده می شوند، قطعا *بیشتر* است. ۶ـ پس والدین موظف اند مفهوم *زنــــا* را ابتدا خودشان خوب *بفهمند* (که غالبا نمی دانند.) ۷ـ زمانی که *ضرورت حفاظت* و *مخفی کردن* از هر چیز *گرانقیمتی* مانند: *سکه، جواهر، ارز و پول و گوشی* در برابر *سارقین* بسیاری که در کمین آنها هستند، به فرزندان *تفهیم* می شود، باید در همان زمان، *ارزشمندی و کرامت و قداست دختر* و *ضرورت حفاظت* از جذابیتهای او و *وجود سارقین فراوان* در کمین او، به نحو هنرمندانه ای به او تفهیم شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۵۵۷ تربیت افراد بی دغدغه.... در قبال کسی که توی سن حداق ۲۰ سال و بیشتر هست ممکنه واقعا؟.... از طرفی شما در قبال تربیت فرزند می فرمایید مادر وظیفه ای نداره و به عهده ی پدر هست اما می فرمایید که زن وظیفه ش تبدیل افراد بی دغدغه به رهبره! با سلام و احترام. ۱ـ در فرهنگ قرآن، چیزی به نام *تربیت* مطرح نیست. ۲ـ بشر نیازمند *هدایت* است (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ) و هدایت، منحصر به *سن خاصی* نیست و هر انسانی *هر لحظه* می تواند با *انذار و هشدار* و *تذکر،* خودش را از غفلت و خواب زدگی و خودخواهی برهاند و عاقلانه *هدایت* شود. ۳ـ عرض شد که مادر *مسئول مستقیم* فرزند نیست اما *بیشترین نقش* را در رشد و هدایت فرزند دارد. یعنی همانطور که *حرارت* آتش را به *واسط* ظرف به *آب یا غذا* می دهید، حرارت *محبت* و *هدایت* مادر هم باید « غیر مستقیم » و از طریق *پدر* به *فرزند* منتقل شود. ۴ـ ازدواج *اسلامی* واقعا *معجزه* می کند و دختر و پسر *خودمحور* را به اوج *تحول* و به *هنر عشق ورزی* و *همسرداری* و *پدر و مادری* فداکار شدن ... می رساند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۵۵۸ 📌همراه با نظرات شما حس میکنم وارد یه چرخه تکرار میشه این قضیه، یعنی همون مردِ بی‌هدف و بی‌دغدغه بعد از ازدواج پدر میشه و وظیفه و مسئولیت فرزند هم به عهده میگیره و قاعدتاً هدف و دغدغه خاصی رو در فرزندش ایجاد نمیکنه 📌همراه با نظرات استاد اگر پسرها، *همسرانی* خودیافته و خداباور پیدا کنند که *درک* و *دعای* آنها بیشتر از *مدرک* و *ادعای* آنها باشد، حتما می توانند فرزندان مؤمن و صالح زیادی را بپرورند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۴۳۱ #پرسش استاد طبق آیه۳۱ بقره، این جمله را فرمودید، از این گفتگو معلوم می شود که ح
۳۵۵۹ متشکرم از پاسخ شما، با توجه به توضیحات شما آیا من درست متوجه شدم: بعد از ۷ سال اول برای دختر بچه که به بلوغ میرسه و قراره نماز بخونه و حجاب داشته باشه، مادر اجازه ندارند مستقیما به فرزندش امر و نهی کنه نماز بخون و حجاب بگذار، آیا امر و نهی به عهده پدر هست؟ یا پدر هم باید غیر مستقیم دعوت به نماز و حجاب کنه؟ اما مادر وظیفه داره شرایطی رو فراهم کنه تا احکام مربوط به نماز و حجاب توسط پدر در منزل مطرح بشه یا اگر فرزند دختر سوالی داشت مادر اون رو به پدر ارجاع بده چون ولی او هست؟ . ۱ـ فضای خانواده، محل *امر* و *نهی* نیست. ۲ـ *رفتار* والدین باید آنقدر *عاقلانه* و *منطقی* و *عالمانه* و *مؤمنانه* و *مناسب* و *زیبنده* و *زیبا* و *آرامش بخش* باشد، که فرزند (که با سیادت ذاتی خود) در کنار آنها هرگز *تحقیر* نشود بلکه *مجذوب* مهر و محبت و اخلاق انسانی آنها و به موقع، عاقل و بالغ شود و به *خودشناسی* و *خداباوری* برسد و *عاشقانه* زندگی کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2