eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۷۱۲ آیا مادری که شکاک هست به هر موضوعی دختر هم شکاک می شود؟ لطفا اين *ذهنيت های نفسانی* را با خودتان اصلا *مرور* و به خودتان *تلقين* نكنيد. بكوشيد با تقويت *عقلانيت* و *معرفت* و *شادی و نشاط مؤمنانه* خود، زمينه *بدبينی* را در خودتان و در خانواده از بين ببريد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۱۳ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه مثل دیشبی، برای *بعثت* پیامبر أعظم صلی الله علیه و آله، *قرآن* نازل نشد، بلکه خداوند به ایشان فرمان داد که *کتاب وجودت* و آن *قرآن مندرج در فطرتت* را *قرائت* کن. که با آن قرائت نورانی، *جاهلیت* حاکم، به *تمدنی انسان ساز* تحول پیدا کرد. از خداوند ملتمسانه بخواهیم که ما را هم یاری کند تا در پایان این *اولین ماه* فصل *خودشناسی* و *خودسازی،* (مثل حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، که مخلصانه، *تجدید بعثت* کرد،) ما هم *مبعوث* شویم و با برکات دو ماه *شعبان* و *رمضان* ، توفیق *قرائت* پیدا کنیم و *زمینه* ظهور حق در جهان و برچیده شدن *جاهلیت وسیع امروز* را فراهم آوریم. *هفتاد و نهمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما این بود که: *أُولئِكَ كَـــــالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ* یعنی چه؟ پس لازم است با دقت ببینیم: *چه شباهت هائی* میان *منکران حقایق* و *چهارپایان* است؟ تا خود را نسبت به آنها، *واکسینه* کنیم. ۱ـ چهارپایان، *باربر بار دیگران* اند، منکران حقایق هم، *عمله ی* ذهنیت کثیف مستکبرین اند. ۲ـ برای چهارپایان، فقط *خوردن* مهم است، لذا *پوست* و هر چیز *کثیف و نجسی* را می خورند، منکران حقایق هم، *قشری* و *ظاهربین* اند و به *پاکی* و *حلالیت* و *ارزشهای اخلاقی* کمترین *توجهی* ندارند. ۳ـ چهارپایان، *سر و صدای ناهنجار* دارند، منکران حقایق هم *پر هیاهو* و *ادعاهای* نامعقولند. ۴ـ چهارپایان، فقط بر مبنای *غریزه* عمل می کنند، اینان هم *برده شهوات و هوای نفس* خویش و از *شعور* و *بصیرت* و *معرفت* گریزان اند. ۵ـ چهارپایان، فقط با *چند کلمه ساده* به راحتی، *رام* و *خدمتگزار* می شوند، افراد از خودبیگانه و منافق هم به راحتی در خدمت *اهداف دشمنان* قرار گرفته اند. ۶ـ چهارپایان، از صاحبان خود هرگز *نمی پرسند* که ما را به *کجا* می کشانید؟ منکران حقایق هم از مستکبرین و اربابان شیطان صفتشان هرگز نمی پرسند *عاقبت* این پول پرستی و مُدپرستی و دموکراسی و لیبرالیسم و آزادیخواهی و همجنس گرائی و بی حیائی، به کجا ختم می شود. ۷ـ چهارپایان، فقط *اطراف محدود* خود را *می بینند* و منکران حقایق هم از *دوراندیشی* و *عاقبت نگری* و *آخرت بینی* گریزان اند. ۸ـ چهارپایان، *تاریخ مصرف* دارند و تا وقتی *مفید* اند، مورد توجه اند، خودپرستان مغرور و منافق هم تا وقتی *چشم بسته* می توانند در *خدمت* اربابان خود باشند، مورد حمایت آنهایند، اما از لحظه ای که *بی فایده* می شوند، (مثل: رضاشاه، مثل: محمد رضا شاه، مثل: صدام، مثل: قذافی، مثل: مُرسی، مثل: اشرف غنی، مثل: .....) به عنوان *مهره سوخته* کنار گذاشته می شوند و یا مثل « شاه و فرح » در *بیمارستان روانی* و با بدترین برخورد اسکان داده می شوند. ۹ـ چهارپایان، *خرید و فروش* می شوند، *کران و کوران خودفروخته* هم (مثل کاه روی آب) در فراز و فرود وقایع، میان *احزاب مختلف* جا به جا می شوند و در شرائط مختلف در زیر *تابلوها و پرچم های متضاد* قرار می گیرند. ۱۰ـ تمام *منفعت* چهارپایان، برای *دیگران* است، *کران و کوران* از خودبیگانه هم *سکوت و فریادشان* و *اعتراض و حمایتشان* فقط *تابع منافع و اشاره دشمنان* است و کمترین توجهی به *هشدارهای خالقشان* و *تشخیص عقلشان* و *منافع ملتشان* و *سعادت* و *آخرت* خودشان ندارند. *بل هم أضل* یعنی چه؟ یعنی: *الاغ* بلعم باعورا، در *ضدیت با ارزشهای اخلاقی* او را *همراهی نکرد* اما *کوران و کران مغرور* و *مدرک دار* با اینکه نسبت به اینهمه فجایع و جنایات در یمن، افغانستان، کشمیر، نیجریه، عراق، سوریه، فلسطین، .... مثل *سنگ، ساکت* اند، برای هر *فاسق و فاجر و فاسد و مفسدی،* یقه پاره و *عزاداری* و از هر خبیثی، *حمایت* می کنند. *خدایا* به عظمت *آخرین پیامبرت* ما را از *حیوانیت* به *انسانیت* و از *جاهلیت* به *عقلانیت* و از *ضلالت* به *هدایت* و از *خسران* به *سعادت،* متحول و *مبعوث* بفرما.* 👈واژه: # 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۱۴ با سلام و احترام، امیدوارم افتخار ورود به *دومین ماه* از *فصل خودسازی،* ماه نورانی *شعبان* که *ماه فهم نبوت و رسالت و نیابت* است، بر ما و شما و جمیع مسلمین، مبارک و مفید باشد و از نورانیت أعیاد آن، راه و سبک زندگی ما و شما، *روشن تر* و برای ورود به با شکوه ترین *ضیافت الله رمضان* بیش از پیش *آماده* و لایق *بشارت های* آن شویم. إن شاء الله تعالی 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۱۵ واقعا پیامبر چی رو باید می خوندند؟.... اینکه ما *شعر حافظ* (یا هر شاعری) را *می خوانیم* با اینکه خود حافظ (یا هر شاعر دیگری) *شعر می خواند،* از زمین تا آسمان، *فرق* دارد. *روخوانی* هر کتابی، با *تلاوت* آیات و با *قرائت* قرآن هم، قابل مقایسه نیستند و خیلی *فرق* دارند. پس مهم است بدانیم که اولا: در شب بعثت، آن حضرت موظف به *روخوانی* چیزی *نشد.* ثانیا: قرآن بر ایشان نازل *نشد،* بلکه *أمر قرائت* بر ایشان (و بر هر که بخواهد مبعوث شود)، *واجب* شد. یعنی ایشان باید آن *قرآن قبلا نازل شده* و *نهفته در درون خود* را *قرائت* می فرمودند که با آن قرائت، *تمام فضائل* از انسان *بروز و ظهور* پیدا می کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۱۶ با سلام و تبریک عید مبعث. فرق احساس مالکیت با انس چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما و شعبان بر شما مبارک. ۱ـ بسیاری از *مالکان زمین های کشاورزی* یا *باغات میوه* یا *وسائل نقلیه* و غیره، حوصله کشاورزی و باغداری و کارکردن *ندارند* لذا زمین و باغ و وسیله خود را *اجاره* می دهند. ۲ـ اما افرادی که زمین و باغ و وسیله دیگران را *اجاره* می کنند، بخاطر *انس* به *خود شکوفائی* خودشان، در آنها *کار* می کنند. ۳ـ *انس* أنبیاء و أولیاء الهی و مجتهدین واقعی و برخی از اساتید و معلمین به *ارشاد* و *هدایت* فرزندان مردم، خیلی بیشتر از *والدین* (و مالکین ظاهری) آنهاست. ۴ـ کم نیستند افرادی که *مالک کتاب های زیادی* هستند اما به *خواندن* آنها هیچ *انسی* ندارند، در حالی که بعضی از افراد، *خواندن کتاب* برایشان خیلی مهمتر و با ارزش تر از *مالک کتاب* بودن است. ۵ـ پس *انس* یک *کشش عقلانی و انسانی* است اما *مالکیت،* فقط یک *احساس ذهنی و نفسانی* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۱۷ احترام گذاشتن به خواسته‌های فرزندان نوجوان، (که خانواده را همراهی نکنند در مهمانی و سفر و..) آیا نشانه عدم ولایت‌پذیری‌شان نیست؟ ۱ـ وقتی چند خانواده و هر خانواده با ماشین خودش با هم به سفر می روند، اگر یک ماشین وارد پمپ بنزین شود، آیا بقیه ماشین ها هم باید او را در بنزین زدن، *همراهی* کنند؟ ۲ـ *هم راهی* در کلیات زندگی است و در *جزئیات،* هر فردی باید مناسب با *نیازها* و *اقتضائات* خودش عمل کند. ۳ـ اینکه برخی از والدین *توقع* دارند فرزندانشان در *تمام مهمانیها* و *مراسم خاص،* تابع آنها و با آنها باشند و حتما در آنها شرکت کنند، یک *خواست* عاقلانه و منطقی و مفیدی نیست. ۴ـ اگر *با هم* بودن فرزندان و والدین، *ضرورت* داشته باشد، باید *قبلا* و هنرمندانه این ضرورت، به آنها *تفهیم* و آنها *إقناع* شوند و والدین *مؤمن* باید از *تحمیل* خود به آنها بپرهیزند. زیرا فرزند هم یاد می گیرد در فرصت هائی خودش را به آنها *تحمیل* کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۱۸ سلام و عرض ادب تشکر ازپیام های خوبتون و جلسات اسکای روم. می دانم اعتراف ب گناه در برابر بنده خدا درست نیست ولی لطفاً راهنمایی بفرمایید وقتی از غیبتی ک کرده ایم پشیمان باشیم توبه کافی است؟ سلام و رحمت الهی بر شما و این میلادهای نورانی پیش رو بر شما مبارک. ۱ـ *اعتراف مخلوق* نزد مخلوق دیگر، چون *عزت* او را خدشه دار می کند، لذا *مجاز نیست.* بلکه فقط و فقط در پیشگاه *خالق* باید به خطاها و گناهانمان، *اعتراف* کنیم. ۲ـ لذا در بیشتر *دعاها* موظفیم (برای متنبه شدن خودمان) *تخلفات و گناهانمان* را البته *سر بسته* (و بدون توضیح جزئیات) در محضر خداوند، مرور و *اعتراف* کنیم. ۳ـ اگر *استغفار* و *توبه،* آگاهانه و به درستی انجام شوند، حتما (مانند ماشین لباسشوئی) تمام *تخلفات* ما را *پاک* می کنند. ۴ـ البته برخی عمل های *صالح* مؤمنانه، (یعنی رفتارهای فسادستیز مجاز) هم می توانند همان *سیئات* ما را به *حسنات* تبدیل کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۱۹ طبق آیه ۶۱ سوره نور؛ آیا ما می توانیم در خانه خواهر برادر عمه خاله دایی و...بدون اجازه گرفتن اگه چیزی بود برداریم....؟ ۱ـ این *مجوزی* که در آن آیه بیان شده، ظاهرا ظرائفی در حاشیه خود دارد. ۲ـ قطعا برایمان *مؤدبانه* و *مؤمنانه* و *زیبا* نیست که رفتاری *مانند* موش و گربه و گوسفند داشته باشیم و *بی اجازه* صاحبخانه ها، برای خودمان در منزل بستگان، *تور یخچال گردی* بگذاریم و به *انبار خوراکی های* آنها *حمله ور* شویم. ۳ـ این رفتار را در منزل خودمان برای دیگران *نمی پسندیم* هر چند که ممکن است *اعتراض نکنیم* و چیزی نگوئیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۲۰ استاد ما یک سوره داریم با نام الصف واژه الصف یعنی چه؟ به نظر شما *نظم* و *ترتيب* يعنی چه؟ و چه فرقی با هم دارند؟ و چقدر زندگی خانوادگی و نهادهای اجتماعی و سياسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی ما به نظم و ترتيب *نيازمند* هستند؟ و چقدر *مؤمنين* بايد نظم و ترتيب را رعايت كنند؟ و ما چقدر رعايت می كنيم؟ 📌همراه با نظرات شما وای استاد من هیچ کدوم رو نمی دونم! اصلا انگار اولین باره اینارو شنیدم! واقعا یعنی چه؟ پناه بر خدا یک سوره داریم با همین مبانی؟ 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام. لطفا تلاش كنيد و معنی آن دو واژه را بيابيد و بفرمائيد. 📌همراه با نظرات شما نظم......ترتیب...... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۲۱ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما و اعیاد نورانی ماه شعبان مبارکتان باد. ۱ـ از تلاش شما بسیار متشکرم. ۳ـ *ترتیب،* قرار گرفتن *هر فرد* یا *هر چیزی* در *هر مجموعه* و *اجتماعی،* در همان *جائی* که از هر نظر *لیاقت* آن را دارد و برایش از قبل *تعیین* و *تعریف* شده است. پس *کتاب های* کتابخانه ها، *ظروف* و *وسائل* آشپزخانه ها، *انبار قطعات* کارخانه ها و *خوراکی های* لازم برای *صبحانه* یا *ناهار* یا *شام* در رستوران هائی که خود افراد باید *از خودشان پذیرائی کنند* (سلف سرویس)( و هزاران مثال دیگر) باید (در قفسه ها یا کمدها یا کابینت ها یا میزها) *مرتب* چیده شوند و در کنار هم قرار گیرند. (بدون اینکه با هم کاری انجام دهند.) ۳ـ اما *نظم* یعنی: *انجام وظائف* و *ایفاء نقش* توسط هر یک از أعضاء یا أجزاء مجموعه، *هم آهنگ* با *سایر* أعضاء یا أجزاء. مثلا: أعضاء بدن، یا أجزاء ساعت، یا أجزاء خودرو یا هواپیما یا کشتی یا ماشین لباسشوئی، یا مسئولین قوای مختلف و وزارتخانه های یک کشور، باید *هماهنگ* با هم *عمل* کنند. ۴ـ پس همانطور که شما فرمودید، *ترتیب* مقدم بر *نظم* است. وقتی در *هر مجموعه ای،* افراد یا أجزاء آن، *مرتب* نباشند، قطعا *منظم* هم عمل نمی کنند. ۵ـ احتمالا *صف* در قرآن، بیان کننده *هر دو صفت* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۷۲۲ سوره انسان آیه ۲۷ و۲۸ منظور چه کسانی هستند؟ ۱ـ ظاهرا آیات ۲۷ و ۲۸ سوره انسان، بیان حال *اکثر مردم جهان* است که دنبال *اقدامات فوری* و *شارژ فوری* و *غذای فوری* و *اجابت فوری* و *اصلاح فوری* و *تحول و رشد فوری* و *ثروتمند شدن فوری* و *مجازات و عذاب فوری* و رسیدن به *نتایج فوری* هستند و *در حال آزمایش بودن* خود و *قانون استدراج* را *باور* ندارند. ۲ـ غالب مردم جهان، (خصوصا مسلمانان) باور ندارند که آنها در زندگی، از *مهلت محدود و کوتاهی* برخوردارند و اگر برای تحول جهانی و حاکمیت حق بر تمام زمین، تلاش نکنند، خداوند آنها را *محروم* و *قوم لایق و مشتاق* دیگری را می آورد. 👈واژه: ۲۷، ۲۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*اطلاعیه:* با سلام و احترام و تبریک حلول ماه نبوّت و اعیاد نورانی آن، برای *یادآوری:* إن شاء الله تعالی *جلسه پنجم* دور یازدهم کلاس: *مفاهیم قرآن از زبان قرآن،* ( *آخرین جلسه* امسال )، فردا: *یکشنبه ۱۵ اسفند ماه* از ساعت: *۱۵* تا: *۱۶؛۱۵* برگزار و به این پرسشها می پردازیم: ۱ـ چرا « *رزق* » جانداران، « *برابر* » نیست؟ ۲ـ « *مجرای دریافت رزق* » چیست؟ ۳ـ « *تکالیف* » انسان نسبت به « *رزقش* » کدامند؟ ۴ـ « *أکل* » با « *بلع* » چه فرقی دارد؟ ۵ـ آیا « *رازق بودن* » باعثِ « *ضرر* » است؟ ۶ـ « *مردم* » از نظر « *اعتقادی* » چند گروه اند؟ ۷ـ « *کافر* و *منافق* » چه فرقی با هم دارند؟ ۸ـ « *وجه اشتراک* » کافر و منافق چیست؟ ۹ـ « *سومین تکلیف* » انسان نسبت به « *رزقش* » چیست؟ ۱۰ـ « *رزق* » مورد تقاضای شیعیان در « *ماه شعبان* » چیست؟ ۱۱ـ « *رزق زیبا* » چیست؟ ۱۲ـ « *کدام قوم* »،« *دو بار أجر* » می گیرند؟ *نشانی* کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110 ضمنا صوت و متن این کلاس علاوه بر *کانال تسبیح ۱* در *گروه زیر* هم بارگذاری می شود: *ble.ir/join/MGU1MmFiMW*